Autoinak.sk

Test: Kia ProCeed GT – Priestor a zážitky

Test Kia ProCeed GT 2022

Kia sa radí medzi automobilky, ktoré v posledných dekádach zaznamenali obrovský progres. Kórejci sú čoraz ambicióznejší nielen s prispením širokého portfólia modelov, ale aj vďaka atraktívnemu dizajnu a pokrokovým technológiám. Už od roku 2004 je Kia zároveň našou domácou značkou. Neďaleko Žiliny sa nachádza jej jediný európsky závod. Formulku „Made in Slovakia“ si od počiatku svojej existencie drží modelový rad Ceed. Rodina kompaktných modelov s logom Kia je taktiež ideálnym príkladom vyššie spomínaného progresu. Súčasná tretia generácia podstúpila približne pred rokom modernizáciu. Sympatické je, že automobilka tu okrem povinnej jazdy v podobe dobrusovania detailov zapracovala aj na pripomienkach od samotných zákazníkov. Dôkazom toho je aj najemočnejší člen rodiny. Špičkovú verziu imidžovo ladeného shooting brake Kia ProCeed GT, sme aktuálne preverili v našom teste.

Nový model Kia ProCeed GT s benzínovou motorizáciu 1,6 T-GDi, skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia ProCeed 2022

V Európe obľúbený „céčkový“ segment Kia pri začiatku svojho pôsobenia na starom kontinente pokrývala napríklad sedanom Sephia, resp. jeho derivátmi. Za zásadný „kompaktný“ prelom v histórii automobilky možno označiť rok 2006. Práve vtedy bola predstavená prvá generácia modelového radu Ceed. Okrem európskej výroby bola dobová novinka vyvíjaná špeciálne v súlade s potrebami európskej klientely.

Súčasná tretia generácia modelovej rodiny Kia Ceed debutová v roku 2018. Klasický hatchback a priestranné kombi (Ceed SW), neskôr premiérovo doplnil aj vyvyšený crossover s označením XCeed. V rámci rodiny mal vždy tak trochu osobitné postavenie model ProCeed. Kým pri prvých dvoch generáciách sa prívlastkom „pro“ hrdil športovo ladený 3-dverový hatchbach, tak pri aktuálnej tretej generácii mu automobilka dopriala zásadnú zmenu identity.

ProCeed je tradične najemotívnejším členom rodiny kompaktných modelov značky Kia

Nový ProCeed veľmi promptne zareagoval na potreby doby. Z 3-dverového hatchbacku sa stal imidžový, a zároveň prakticky ladený shooting brake s dvoma pármi dverí. Kia v tomto prípade „trafila takpovediac klinec po hlavičke.“ Najlepšie to odzrkadľuje záujem so strany samotných zákazníkov. Nedávny facelift sa okrem dizajnových a technologických zmien, na čele s digitálnými hračkami, sústredil aj na aspekt bezpečnosti. Modernizáciu podstúpili teraz ešte sofistikovanejšie asistenčné systémy vrátane detekcie chodcov a cyklistov. Sofistikovanejšie je aj udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu či pri jazde v zápche užitočné automatické upozornenie na pohyb vozidla v popredí. Vynovený ProCeed GT zároveň dostal nové vyladenie automatickej prevodovky či o niečo sýtejší zvuk z výfukov.

V rámci verzií, resp. dostupných pohonných jednotiek existujú pre nový ProCeed aj naďalej dve zážihové alternatívy. Dostupnejšiu verziu s prívlastkom GT-Line po facelifte poháňa nová motorizácia 1,5 T-GDi, s výkonom 160 koní. Danú motorizáciu je možné kombinovať buď so 6-st. manuálnou prevodovkou alebo 7-st. dvojspojkovým DCT automatom. O stupienok vyššie sa v rámci hierarchie nachádza špičková verzia ProCeed GT. Tú aj naďalej poháňa čisto benzínová motorizácia 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní. Vrcholný variant je po novom k dispozícii výhradne so 7-st. DCT automatom.

O pohon špičkovej verzie GT sa stará aj naďalej čisto benzínová motorizácia 1,6 T-GDi.

Atraktívny shooting brake

Už pôvodná Kia ProCeed aktuálnej generácie pôsobí po vizuálnej stránke stále dravo a atraktívne. Dizajnéri jej napriek tomu v rámci modernizácie dopriali pomerne výraznú vizuálnu premenu. Na základe prepracovaných detailov je zmodernizovaný model zároveň ľahko identifikovateľný. Dynamicky ladené kombi si logicky osvojil aj novú vizuálnu identitu značky Kia.

Najmarkantnejšie zmeny zaznamenala po facelifte predná časť. Modifikovaná predná maska sa veľkostne prispôsobila novému fabrickému logu situovanému v priestore nad ňou. Typickú siluetu tzv. tigrieho nosa formujú výrazne pochromované lamely. Špecialitou ostrého modelu je okrem emblému GT aj naďalej efektné čierno-červené prevedenie výpletu masky. Novú grafiku dostali full LED predné svetlomety. Pôvodný podpis denného svietenia „ice cubes“ nahradili atraktívne „žraločie plutvičky.” V module hlavných svetlometov sú už integrované aj predné hmlovky. Za tmy presvedčivo výkonná LED konfigurácia si aj naďalej vystačí s „jednoduchou“ funkciou, teda bez nadstavby vyrezávania okolitých objektov. Nový ProCeed zaujme aj kompletne prepracovaným nárazníkom s naznačenými postrannými prieduchmi v tvare krídel. Športová červená linka verzie GT sa z priestoru splittera presťahovala do opticky výraznejších postranných bumerangov.

Vynovený model Kia ProCeed je veľmi ľahko identifikovateľný vďaka mnohým prepracovaným detailom.

Dizajnovo najdecentnejšie zmeny zaznamenala po modernizácii bočná silueta. V tomto priestore prirodzene najviac vyniká dynamicky tvarovaná karoséria shooting brake, s postupne klesajúcou líniou strechy. Na emócie a dravosť odkazuje opticky naznačená žraločia plutva z lesklého materiálu, ktorá je ozdobou siluety bočného presklenia. Decentnú dizajnovú premenu podstúpili tiež efektné 18- palcové disky kolies s opticky naznačenou centrálnou maticou. Kia ProCeed GT si v rámci funkčných detailov dáva aj na ďalej záležať napríklad na štandardne dodávaných špičkových plášťov Michelin Pilot Sport. Červená ozdobná linka je pre výkonný model príznačná aj pri bočných prahoch. Doplnky v temperamentnej farbe pri testovanom exemplári vynikajú ešte viac vďaka v kombinácii s bielou metalízou Deluxe White.

Aj zadná časť vynoveného modelu ProCeed je ľahko identifikovateľná vďaka novému zadnému nárazníku, s teraz ešte výraznejšími červenými doplnkami. Športovejšie pôsobia nové výfukové koncovky oblého tvaru. Klapka v pravej vetve je zdrojom sýtejších zvukov a automaticky sa otvorí pri športovom móde. Za veľmi pekný detail zadných partií možno aj naďalej označiť strešný spojler s brzdovým svetlom trojuholníkového tvaru. Full LED technológiou disponujú aj decentne pozmenené koncové svetlá, s takmer kompletným prepojením v podobe linky svetelného podpisu. V tejto súvislosti dávam palec hore ich automatickej aktivácii už v režime denného svietenia.

Zadná časť dostala športovejšie výfukové koncovky okrúhleho tvaru.

Modernejší interiér

Receptu v podobe zachovania identického konceptu a osviežením modernými prvkami sa drží aj interiér vynoveného modelu Kia ProCeed. Pôvodná architektúra palubnej dosky zostala bez zmien. Jej na dnešnú dobu, už mierne konzervatívnejší nádych, pripomína pomerne pestré spektrum klasických hardwarových tlačidiel, resp. ovládacích modulov. Chválim samostatný a z užívateľskej stránky veľmi príjemným modul klimatizácie.

Palec hore si v sumári zaslúžia aj prakticky navrhnuté odkladacie priečinky. Interiér testovaného modelu s prívlastkom GT sa nemá začo hanbiť ani z hľadiska použitých materiálov a precízneho dielenského opracovania. Lesklé, ale na údržbu náročnejšie materiály v úprave klavírneho laku sa vyskytujú primárne na stredovej konzole. Emócie výkonnej verzie v kabíne, okrem početných GT emblémov, čierno čalúneného stropu či hliníkových pedálov, podčiarkujú optické doplnky s červeným prešívaním.

Palubná doska vynoveného modelu Kia ProCeed GT.

Dotyk digitálnej éry pri vynovenom modeli reprezentuje plne digitálny prístrojový panel. V rámci verzie GT ide o štandard. Pochvalu si tu zaslúži nielen jemná a detailná grafika, ale aj celková prehľadnosť a čitateľnosť. Vodič má k dispozícii celkovo štyri verzie vyobrazenia. V automatickom móde sa grafika prispôsobuje dvojici jazdných módov.

Centrum palubnej dosky vypĺňa rovnako nová a rozmerovo väčšia dotyková obrazovka multimediálneho rozhrania Kia UVO Connect s priemerom 10,25 palca. Grafická stránka tu podľa očakávania nadväzuje na digitálny prístrojový panel. V teste som bol reálne spokojný s funkcionalitou, logikou ovládania, detailným výstupom parkovacej kamery, ako aj pomerne pohotovými odozvami na dotyk. Infotainment ponúka okrem vstavanej navigácie hneď niekoľko užitočných on-line aplikácií. Prehnaných perfekcionistov, naopak, nepoteší lesklý povrch. Ten je pomerne náchylný na stopy po nechcených odtlačkoch prstov.

Nový palubný infotaiment ponúka hneď niekoľko užitočných online funkcií.

Autentickú športovú atmosféru a šoférske emócie pripomína verzia GT aj v rámci nízkeho posedu so stále akceptovateľným výhľadom z vozidla. Vynovený volant ponúka okrem nového loga prepracované usporiadanie ovládacích tlačidiel. Pozornému oku neunikne, že po modernizácii sa perforovaným koženým čalúnením pýši už aj klasický a príjemne masívny volič automatickej prevodovky.

Za najväčšiu ozdobu tu napriek tomu považujem precízne navrhnuté športové sedačky, s citeľným náznakom bočného vedenia. Pod príkladnú fixáciu tela sa zároveň podpísalo aj čalúnenie v kombinácii koža a Alcantara.

Ozdobou testovaného modelu sú vydarené predné sedačky.

Z praktickej stránky dokáže ProCeed príjemne šokovať priestorom v druhom rade. Aj napriek postupne sa znižujúcej streche a o niečo menšiemu nástupnému otvoru, sa v druhom rade s odmyslením detí pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Určitým paradoxom je, že ak sa v testovanom exemplári za seba usadia dvaja skutočne urastení pasažieri, tak toho v druhom rade bude skôr obmedzovať miesto pre nohy a kolená, než priestor pre samotnú hlavu. Cestovný komfort v druhom rade vylepšuje prítomnosť samostatných výduchov ventilácie či nabíjacieho USB slotu.

Na praktickú stránku a rodinnú orientáciu odkazuje Kia ProCeed aj batožinovým priestorom. Aj pri štýlovo tvarovanej karosérii je v základe k dispozícii až 594 litrov. V reči čísel tak shooting brake na klasické kombi stráca len minimálne. Pod všeobecne plytší dojem sa podpísala vyššie situovaná podlaha. Toto riešenie v kombinácii so skosenými líniami piatych dverí, môže vo finále vystaviť objemovú stopku z hľadiska prepravy neforemných a nadrozmerných predmetov.

V druhom rade je pomerne veľa miesta aj napriek zvažujúcej sa línii strechy.

Po sklopení delených zadných sedadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1545 litrov. Za silnú stránku praktickej ofenzívy testovaného modelu považujem sofistikovaný organizér samostatných priečinkov pod úrovňou podlahy. Vďaka tomuto riešeniu je tu fixácia malých predmetov úplnou hračkou! Určitou nevýhodou špičkovej verzie GT je absencia dojazdového rezervného kolesa, ktoré za každých okolností nahrádza opravná sada.

To najlepšie reprezentuje testovaný model Kia ProCeed GT aj z hľadiska výbavy na palube. Bez nutnosti ďalších doplatkov sú v tomto prípade štandardom aj prvky ako: parkovacie senzory po celom obvode vozidla, parkovací asistent, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, čalúnenie koža/Alcantara či pekne hrajúce audio značky JBL. Už hierarchicky nižšie situovaná verzia GT-Line ponúka v štandarde balík základných asistenčných systémov s cúvacou kamerou, vyhrievaním predných sedadiel a volantu, dvoj-zónovou automatickou klimatizáciou, vstavanou navigáciou či bezkľúčovým prístupom a štartovaním.

Batožinový priestor ponúka v základe 594 litrov.

Emočne pútavé „kombi“

Kia sa aktuálnou generáciou modelu ProCeed GT snažila rozvíriť v princípe ustálene vody prakticky orientovaných zástupcov z céčkového segmentu. A ambicióznym Kórejcom sa tento cieľ reálne podarilo splniť. Najlepšie o tom svedčí hojný výskyt modelu ProCeed na našich cestách. Sympatické je, že automobilka si pri modernizácii vzala k srdcu aj názory novinárov, resp. samotných zákazníkov. Vynovenému modelu inými slovami dopriala o niečo temperamentnejší jazdný prejav. Hlavnú zmenu reprezentuje nové vyladenie automatickej prevodovky. Pôvodná balík predsa len čiastočne ukrajoval z možnosti jazdných emócií verzie GT.

Najväčšou ozdobou faceliftu zostáva vyladenie podvozka. V porovnaní s „bežnými“ modelmi rodiny Ceed, ponúka testovaný exemplár mierne znížený podvozok. Konštrukčnými zmenami, tak logicky prešlo aj vyladenie pruženia. Jeho vo všeobecnosti tuhší charakter, veľmi pripomína filozofiu modelov s prívlastkom hot-hatch. Výkonnejšia verzia GT k tejto charakteristike automaticky predurčujú aj 18-palcové disky kolies s pneumatikami s nízkym profilom.

Vynovená Kia ProCeed GT.

Aj napriek vyššie spomenutým faktom nemožno podvozok skúšaného exempláru označiť ako nekompromisne tvrdý. Jemné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry žehlí ProCeed GT v praxi až prekvapivo suverénne! Proti srsti sú mu až vyslovene hrubé nerovnosti alebo veľké prepadliny, cez ktoré treba „bezpečne“ prechádzať s nevyhnutnou dávkou predvídavosti.

Ako top emočný faktor testovaného podvozka považujem jeho schopnosť autenticky kopírovať cestný povrch. Vodič tak má pri dynamickej jazde serióznu porciu spätnej väzby smerom od vozovky. Dynamický štýl jazdy v kombinácii so zakrútenými okreskami, imidžovému shooting brake s logom Kia, aj preto mimoriadne svedčí! Pod precíznu ovládateľnosť v zákrutách sa podpísala nielen stále prijateľná hmotnosť, nízke ťažisko, ale aj lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport. Vďaka danej kombinácii sa v hraničných situáciách prirodzená nedočkavosť hlási o slovo podstatne neskôr, ako ju vodič podvedome očakáva!

Podvozok s tuhším charakterom je veľkou ozdobou testovaného modelu.

Okrem podvozka dokáže ProCeed GT vyvolať úsmev na tvári aj vyladením riadenia. Adekvátne strmý chod je doplnený progresívnym účinkom s nástupom spätnej väzby pri vyššom rýchlostnom spektre. Zaujímavý kompromis medzi praktickým rodinným kombi a rýdzim hot hatch reprezentuje pohonná jednotka ukrytá pod prednou kapotou. Benzínový 4-valec 1,6 T-GDi, bez akéhokoľvek elektrického dopingu, disponuje identickým výkonom 204 koní, ako tomu bolo aj pred faceliftom. Vďaka prepĺňaniu turbodúchadlom, ide v kombinácii so 7-st. automatickou prevodovkou o motorizáciu dvoch tvárí!

Pri pokojnej a predvídavej jazde vo východiskovom režime komfort, svojou príjemnou kultivovanosťou zastreší ProCeed GT hravo aj nároky klasického rodinného kombi. Prevodovka sa v tomto móde jazdy, aj s prihliadnutím na spotrebu, snaží motor držať v čo najnižších a teda aj najekonomickejších otáčkach. Deklarovaný výkon 204 koní a krútiaci moment 230 Nm, je ju k dispozícii až po razantnejšom zatlačení pedála akcelerátora. Automat so 7-stupňammi na daný povel zareaguje pohotovým podradením hneď o niekoľko stupňov.

ProCeed GT je aktuálne k dispozícii výhradne so 7-st. automatickou prevodovkou.

Plný výkonový temperament a razantnejšia odozva pohonnej jednotky je k dispozícii v situácii, keď sa turbodúchadlo adekvátne nadýchne. Ten jav nastáva už v spektre nad hranicou cca 2500 otáčok. Na optimálny plniaci tlak turbodúchadla, resp. adekvátne otáčky, automaticky reflektuje ostrejší režim Sport, s ešte zaujímavejšou a intenzívnejšou zvukovou farbičkou. V tomto móde ma prevodovka príjemne prekvapila napríklad aj pri razantnejšom spomaľovaní, a to svojim efektne prednastaveným módom podraďovania!

Dvoj-spojkový automat DCT je pri konfigurácii verzie GT, aktuálne jedinou voľbou. Prevodovka má oproti svojej pôvodnej verzii s určitosťou pohotovejšie reakcie. Svoju najlepšiu prácu automat trochu paradoxne odvádza v plne automatickom móde. Po aktivovaní manuálneho radenia prevodov, by som tu predsa len uvítal o niečo pohotovejšie reakcie na vodičove povely. Dvoj-spojka sa aj v manuálnom móde do značnej miery stále spolieha na vlastný rozum. Mnohokrát tu preto preradí automaticky a antišportovo, teda podľa jej naprogramovaného softwaru.

Vodič má k dispozícii dva jazdné módy.

Vzhľadom na filozofiu „ligth hot-hatch“, sa ale dá vyššie spomenutý neduh, testovanému modelu s určitosťou odpustiť. Filozofiu s prívlastkom GT temperamentná Kia spĺňa aj v rámci pohodlných diaľničných presunoch. V tejto súvislosti chcem vyzdvihnúť adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku. Rodinný charakter pri dlhých presunoch podčiarkuje i vyladenie asistenčných systémov. Napríklad na funkciu udržiavania vozidla v jazdných pruhoch sa je možné prakticky vždy adekvátne spoľahnúť.

Miernu výčitku smerujem k príliš temperamentnému vyladeniu adaptívneho tempomatu. Ten má pri dobehnutí vpredu idúceho vozidla tendenciu spomaľovať neefektívne a príliš prudko. Identická situácia sa opakuje pri preradení sa do voľného pruhu. Vtedy ProCeed GT rovnako temperamente podradí a následne zbytočne dynamicky akceleruje na prednastavenú rýchlosť. O niečo viac softwarovej „harmónie“ by pri využívaní adaptívneho tempomatu, na konci dňa s určitosťou prispelo aj k nižšej spotrebe paliva.

Spotreba paliva sa v značnej miere odvíja od preferovaného štýlu jazdy.

Na druhej strane platí, že ani v tejto disciplíne Testovaný ProCeed GT nesklamal. V rámci úbytku paliva z nádrže možno testovaný model opäť označiť ako automobil viacerých tvárí. Pri pokojnej a predvídavej jazde v konformnom režime s prevahou okresiek, nebolo náročné dosiahnuť priemer cca 6,3l/100 km. Toto je zároveň nižšia hodnota ako sľubuje samotný výrobca. Len o niečo málo vyšší apetít si pri racionálnej jazde v rámci predpisov vynovený model ProCeed GT pripísal v rámci diaľničnej spotreby!

Pri o stupienok vyššom temperamentnejšom využívaní výkonového potenciálu, stúpne priemerná spotreba približne o liter. Teda na hodnotu cca 7,5 l/100 km. S ešte o niečo malo vyšším apetítom, treba počítať pri prioritnom využívaní v mestskej premávke. Druhú stranu mince, v rámci spotreby predstavuje výlučná preferencia zážitkového štýlu jazdy. V prioritne športovom móde a plnom využívaní výkonového potenciálu, nie je príliš náročné pokoriť v priemere hranicu 10 litrov benzínu na každých 100 km.

Kia ProCeed GT ja na konci dňa zaujímavým kompromisom medzi rodinným kombi a hot hatch.

A celkový dojem?

Testovaná Kia ProCeed GT je veľmi zaujímavým spestrením segmentu automobilov kompaktnej veľkosti. Toto konštatovanie platí všeobecne, teda nielen v rodine kórejskej automobilky. V sumári ide o veľmi zaujímavý a zároveň plne použiteľný kompromis medzi klasickým rodinne orientovaným kombi a nekompromisným hot hatch! Okrem emočného aspektu karosérie typu shooting brake si zaslúži palec hore taktiež v dnešných časoch zaujímavá a atraktívna cenovka.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi
Dĺžka: 4 605 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 422 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem kufra: 594 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1469 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 l/100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport

Verzia/akciová cena
Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi (testovaný model) od 28 890 €
Kia ProCeed 1,5 T-GDi GT-Line (6 MT) od 23 990 €

Exit mobile version