Autoinak.sk

Test: Kia Sorento – Ambiciózna vlajková loď

Test Kia Sorento 2020

V posledných rokoch sa stalo pravidlom, že pri teste každého nového modelu s logom Kia vstupuje do popredia citeľný medzigeneračný progres. Symbolickú korunu tomuto snaženiu aktuálne nasadila nová generácia SUV Kia Sorento, ktorá je v Európe zároveň aj vlajkovou loďou značky Kia. Aj z tohto titulu si dali ambiciózni Kórejčania na novinke mimoriadne záležať. Z nového modelu už na prvý pohľad či dotyk doslova srší sebavedomie. Okrem priestranného interiéru ponúka novinka aj záplavu modernými technológiami a digitálnych riešení, o čom sme sa presvedčili takpovediac na vlastnej koži, pri teste špičkovej turbodieslovej verzie.

Novú Kia Sorento s turbodieslom 2,2 CRDi, skombinovaným s 8-stupňovým automatom a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Sorento

Pôvodný model Kia Sorento sme v premiére spoznali už v roku 2002. Prvé generácie mali paradoxne o niečo bližšie k svetu offroadov ako ku kategórii SUV. Dôkazom toho bol podvozok na rebrinovom ráme či redukčná prevodovka. Vzhľadom na prirodzený vývoj potrieb predovšetkým európskej klientely sa z modelu Sorento nasledovnými generačnými obmenami stalo moderné SUV s rodinnou orientáciou. Z prvých troch generácií tohto modelu sa pritom celosvetovo predalo viac ako tri milióny kusov!

Postupom času si Sorento v európskom priestore zároveň osvojilo aj pozíciu vlajkovej lode. Obrovské očakávania preto logicky smerovali aj k aktuálnej štvrtej generácii. Tú sme mali pôvodne spoznať na jar v Ženeve, avšak proti bol koronavírus a Kia tak logicky premiéru svojej pýchy presunula do virtuálneho priestoru. Po technickej stránke je novinka postavená na novej platforme N3. Tá je konštrukčne prispôsobená aj na zástavbu hybridných motorizácií, čo je už v dnešnej dobe nevyhnutnosť. Novinka medzigeneračne zároveň rozmerovo mierne povyrástla. Dlhší rázvor náprav sa vo finále podpísal aj pod ešte veľkorysejší vnútorný priestor. K základnej 5-miestnej konfigurácii si je možné pri všetkých verziách tradične doobjednať aj tretí rad sedadiel.

Aktuálny model Kia Sorento je v celkovom poradí už štvrtou generáciou tohto veľkého SUV.

Nový technický základ ponúka zároveň aj lepšiu bezpečnosť a vyššiu tuhosť karosérie. Z „hračiek“ na palube je Kia okrem celkovo luxusnej atmosféry hrdá aj na implementáciu moderných digitálnych riešení, na čele s novým infotanimentom. Z dostupných výbavových prvkov okrem vyspelých bezpečnostných asistentov púta pozornosť napríklad aj funkcia automatického zaparkovania, resp. vyparkovania. Toto riešenie bolo pritom ešte donedávna výsadou prakticky prémiového segmentu!

Nové Sorento dostalo premiérovo už aj hybridné motorizácie. Základom ale napriek tomu ostáva klasika v podobe konštrukčne výrazne zmodernizovaného turbodiesla 2,2 CRDi s výkonom 202 koní. Naftová verzia sa kombinuje výhradne s novým 8-stupňovým dvojspojkovým automatom. O niečo väčší výkon ponúka nová hybridná motorizácia 1,6 T-GDi. Prepĺňaný benzínový 4-valec v tomto prípade spolupracuje s elektrosústavou a celkový výkon dosahuje 230 koní. Hybridná verzia sa kombinuje so 6-stupňovým automatom klasickej konštrukcie. Technologickým, ale aj výkonovým vrcholom modelového radu Sorento sa stáva externe dobíjateľná plug-in hybridná verzia 1,6 T-GDi PHEV. Výkonnejšia elektrosústava sa podpísala pod maximálny výkon až 265 koní. Samozrejmosťou je aj tu spolupráca so 6-stupňovým automatom. Všetky verzie novej generácie modelu Kia Sorento sú okrem toho štandardne vybavené pohonom všetkých kolies 4WD.

Pod kapotou testovaného modelu pracovala klasika v podobe výrazne modifikovaného turbodiesla 2,2 CRDi.

Sebavedomý dizajn púta pozornosť

Dizajn nového modelu Kia Sorento možno bez preháňania označiť za originálny a neopozeraný. Keďže ide o globálny model, tak príliš neprekvapí, že jeho línie a krivky vznikali nielen v domácej Kórei, ale aj Európe a USA. Sériové vyhotovenie v sebe dokáže veľmi zaujímavým spôsobom skĺbiť originálne geometrické tvary, spolu s tradičnými dizajnovými prvkami značky Kia.

Prednej časti dominuje podľa očakávania výrazná „tigria maska“ chladiča. Tá tvorí opticky jeden celok spolu s modulom predných reflektorov. Samostatná linka denného LED svietenia spolu s grafikou svetiel hlavného modulu v tomto prípade opticky pripomína tigrie pruhy a oči. Svetlomety pozostávajú z výkonných a účinných LED diód. K dokonalému svetelnému zážitku tu chýba už len tieňovacia Matrix funkcia, ktorá nateraz nie je dostupná ani v opcii. Predný nárazník s náznakom splittera dodáva veľkému SUV vo finále zároveň aj dynamický akcent.

Prednej časti nového modelu Sorento dominuje nový štýl „tigrej masky“ chladiča.

Pri pohľade z profilu zaujmú pomerne krátke previsy karosérie. Pod toto prevedenie sa vo výraznej miere podpísal aj dlhší rázvor. SUV charakter pripomína ochranné oplastovanie blatníkov a bočných prahov. Vo finále ale napriek tomu ochranné prvky pôsobia skôr decentne. Rovnakú emóciu pri testovanom exemplári pripomína aj farba karosérie v podobe striebornej metalízy s názvom Steel Gray. Optickú dynamiku podčiarkujú aj pochrómované segmenty na predných blatníkoch, ktoré zasahujú až do línie predných dverí. Rovnako zaujímavo pôsobí aj „žraločia plutva“ zakomponovaná do céčkového stĺpika karosérie. Podobný dynamický prvok je pritom možné nájsť napríklad aj v štýlovom modeli Kia ProCeed.

Za dizajnovo najodvážnejšie možno napriek všetkému spomenutému označiť zadné partie. K hlavným identifikátorom novej generácie Kia Sorento patria v tomto priestore dvojdielne koncové svetlá v americko-hranatom duchu. Dominantné označenie modelu sebavedomo zdobí spodnú líniu dverí batožinového priestoru. Dôraz kladený na detail je cítiť aj z uhladených línií zadného okna. Zaujímavosťou je, že zadný stierač je zamaskovaný až pod líniou decentného strešného spojlera. Robustný zadný nárazník ponúka okrem falošných prieduchov aj decentný náznak výfukových koncoviek. Tie reálne sú však ukryté až v priestore pod vozidlom.

Zadné partie dostali hranaté koncové svetlá. Zaujímavým prvkom bočnej línie je aj tzv. žraločia plutva zakomponovaná do línie okien.

Interiér sa doťahuje na prémiu

Kabína testovaného exempláru patrí bezpochyby medzi najväčšiu pýchu novej generácie modelu Kia Sorento. Podľa samotných predstaviteľov automobilky ide o jeden z najlepších interiérov, aký Kia doteraz dokázala pretaviť do sériovej podoby. A z mojej pozície musím dať predstaviteľom automobilky jednoznačne za pravdu. Ešte pred vstupom na palubu poteší užitočný SUV prvok v podobe dôkladného prekrytia prahov dverí.

Z hľadiska použitých materiálov a kvality dielenského opracovania už môže Sorento dokonca konkurovať aj prémiovým výrobcom! Mimoriadne presvedčivo a dôveryhodne tu pôsobí nielen kvalitná koža, ale napríklad aj hliníkové dekóry. Pomyselnou čerešničkou je v tomto prípade štýlové zakomponovanie ambientného podsvietenia, ktorého farby je možné meniť podľa nálady.

Palubná doska nového modelu Kia Sorento.

Dizajn palubnej dosky zároveň rozhodne nepôsobí nudným dojmom. Vizuálne zaujímavo sú tu vyriešené napríklad aj výduchy ventilácie. Využitie moderných technológií v sebe celkom jasne odráža koncepcia digitálneho prístrojového panela, ktorý tvorí akoby jeden celok s modulom centrálneho infotainmentu. Vzhľad „digitálnych budíkov“ sa decentne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Široké možnosti vyobrazenia údajov ponúka tradične aj palubný počítač. Vo finále pri novinke ale pôsobí najpresvedčivejšie samotná grafická stránka so špičkovými vyobrazovacími možnosťami a vysokým rozlíšením.

Kia navyše prichádza aj s novou možnosťou využitia digitálneho prístrojového panela. Priamo v priestore „grafických budíkov“ sa po aktivovaní niektorej zo smeroviek zobrazí výstup zo širokouhlej kamery! Reálne ide o veľmi užitočný doplnok ku klasickému asistentovi monitorovania mŕtveho uhla, ktorý je tradične situovaný ešte aj v module spätného zrkadla. Za toto inovatívne riešenie si Kórejčania jednoznačne zaslúžia veľký palec hore!

Kia prichádza pri digitálnom prístrojovom paneli s novou možnosťou vyobrazenia širokouhlej kamery.

Široké možnosti variácií vrátane online aplikácií ponúka aj centrálny infotainment. Grafická stránka dosahuje podľa očakávania veľmi vysokú úroveň. V praxi to najlepšie demonštruje napríklad aj výstup z kamerového systému snímajúceho okolie vozidla. Celkovú intuitívnosť ovládania rozhrania zjednodušujú postranné virtuálne tlačidlá. Palec hore si zaslúži aj zachovanie tradičného ovládania hlasitosti. Prémiovú kategóriu novinka pripomína aj v podobe vtipnej funkcie audiosystému Bose. Ten okrem skvelého zvuku dokáže na palube vytvoriť aj niektorú z ponúkaných náladových atmosfér.

Užívateľská prívetivosť jednoznačne zvíťazila aj pri samostatnom modeli klimatizácie. Ten disponuje kombináciou dostatočne veľkých a zároveň aj intuitívne rozmiestnených ovládacích prvkov. Minimalistický štýl naproti tomu ponúka koncepcia stredového tunela. Okrem rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov tento priestor vypĺňa aj otočný volič automatickej prevodovky a obdobné riešenie pre voľbu jednotlivých jazdných módov.

Predné sedačky sú veľkorysé a zároveň mimoriadne komfortné.

Na rodinnú orientáciu tohto modelu okrem dostatočného množstva odkladacích priečinkov odkazujú aj priestorové pomery v interiéri. Veľkoryso ladené predné sedačky ponúkajú v prípade testovaného exempláru v top výbave širokú škálu možností elektronického nastavenia vrátane predĺženia sedacej časti. Z užívateľského hľadiska zvíťazil jednoznačne komfort pred športovými ambíciami. Typický vyvýšený SUV posed dopĺňa solídny výhľad z kabíny vrátane rozumne navrhnutých áčkových stĺpikov.

Na maximálny komfort pre posádku myslí nové Sorento aj v druhom rade. Vskutku veľkorysým priestorovým pomerom s obrovskou rezervou pre hlavu aj nohy sekunduje sofistikovaný jazdný komfort. Rozumne navrhnuté odkladacie priečinky na nápoje dopĺňa vyhrievanie dvoch krajných sedadiel, ako aj široké možnosti konektivity. USB vstupy sú umiestnené priamo na operadlách predných sedadiel, čo môže optimálne poslúžiť ako napájanie tabletov pripevnených na predné sedadlá. Vítaným spestrením je aj možnosť posúvania delenej zadnej lavice, ako aj polohovanie operadiel.

Špičkové priestorové pomery panujú aj v druhom rade.

Batožinový priestor ponúka pri testovanej 5-miestnej konfigurácii a turbodiesli pod prednou kapotou v základnom usporiadaní objem až 705 litrov! Veľkou výhodou je aj jeho pravidelný tvar. Pod podlahou je pri absencii tretieho radu sedadiel k dispozícii hneď niekoľko priečinkov, vhodných na odloženie drobností. Novinka okrem toho neprišla ani o dojazdovú rezervnú pneumatiku. Tá si svoje miesto našla v priestore pod vozidlom! Pri sklopení sedadiel v druhom rade vzniká úplne rovná podlaha a Sorento sa mení na malú dodávku, ktorá dokáže previezť až 2100 litrov nákladu. Technologickou zaujímavosťou novinky je pri testovanej výbave aj funkcia automatického udržiavania svetlej výšky na zadnej náprave.

Najvýššia výbava s tradičným označením Platinum sa okrem toho môže pochváliť aj prvkami, ako sú kožené čalúnenie interiéru jemnou kožou Nappa, ventilovanie predných sedadiel, Head-up displej, 360-stupňové kamerové vyobrazenie okolia vozidla, kompletný balík jazdných asistentov či prémiové audio Bose s 12 reproduktormi.

Batožinový priestor 5-miestnej verzie ponúka v základe objem až 705 litrov.

Progres na ceste aj v teréne

Po technologickej náloži na palube smeruje pri novom modeli Kia Sorento veľká zvedavosť logicky aj k jazdným vlastnostiam tohto SUV. Novinka prichádza vďaka novej platforme s prepracovaným nezávislým zavesením všetkých kolies. Podvozok svojím finálnym naladením v sebe v princípe stále odzrkadľuje filozofiu vozidla v podobe univerzálneho a rodinne orientovaného SUV. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že jazdné vlastnosti, či už na ceste alebo v teréne, sa medzigeneračne citeľne zlepšili.

Na asfaltových komunikáciách prekvapuje testované SUV suverénnym jazdeným komfortom. Veľmi dobre odhlučnený interiér dopĺňa vyladenie podvozka, ktorý je schopný pomerne suverénne odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. So schopnosťou pochytať nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry som bol spokojný aj napriek najvyššej konfigurácii s 20-palcovými pneumatikami!

Nová Kia Sorento je univerzálnym SUV.

Podvozok rovnako suverénne reaguje aj na povely vodiča smerom od riadenia. Napriek tomu nové Sorento celkom iste nepatrí do kategórie športovo orientovaných SUV. Pri pokuse o dynamické vymetanie zákrut sa k slovu pomerne skoro prihlási vyššia hmotnosť vozidla spojená s prirodzenou nedotáčavosťou. Na druhej strane si pochvalu určite zaslúži nástup brzdného účinku, ktorý je možné precízne dávkovať. Vo finále bolo ale toto SUV skonštruované predovšetkým s prihliadnutím pre rozvážny jazdný prejav.

V prípade testovaného exempláru s moderným turbodieslom ide zároveň aj o veľmi dobrého hltača veľkej porcie diaľničných kilometrov. Okľukou sme sa prepracovali k pohonnej jednotke pod prednou kapotou. Konštrukčne moderný turbodiesel 2,2 CRDi je pre SUV tejto veľkosti stále reálne zmysluplnou voľbou. Kým hybridné motorizácie budú bezpochyby dávať väčší zmysel v meste a na krátkych trasách, tak naftová pohonná jednotka je vhodná na častejšie využívanie na dlhých trasách. Maximálny výkon 202 koní je pre veľké SUV primerané. A nové Sorento dokáže ponúknuť aj plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku.

Nový dvojspojkový automat vo výraznej miere zlepšuje jazdnú dynamiku.

Pozitívy prínos pre jazdnú dynamiku má bezpochyby aj precízna spolupráca pohonnej jednotky s novou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Zmeny až ôsmich dostupných prevodov tu prebiehajú veľmi hladko a prakticky bez povšimnutia. Vodič má k dispozícii celkovo až sedem jazdných módov. Z toho tri sú určené do terénnu a štyri pre jazdu na asfaltových komunikáciách. Klasiku pre spevnené cesty v podobe režimov Comfort, Sport a Eco, kde sa mení odozva plynového pedála a prevodovky, dopĺňa ešte inteligentný režim Smart. Ten sa snaží svojimi reakciami bezprostredne prispôsobovať aktuálne preferovanému jazdnému štýlu. V praxi toto riešenie funguje až prekvapivo dobre a práve režim Smart bol počas testu mojou najčastejšou voľbou.

Okrem schopnejšieho jazdného prejavu na spevnených komunikáciách zapracovala novinka v rámci medzigeneračnej obmeny pomerne citeľne aj na terénnych schopnostiach. O pohon všetkých kolies sa aj v tomto prípade stará inteligentná elektronika, ktorá v bežnom režime logicky uprednostňuje pohon prednej nápravy. Po aktivovaní niektorého z offroad módov putuje citeľne viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Aktuálne prerozdelenie výkonu medzi jednotlivými kolesami môže vodič sledovať aj prostredníctvom grafiky palubného počítača.

Príjemným prekvapením je funkcia inteligentného pohonu všetkých kolies.

V teste nové Sorento svojím offroad potenciálom príjemne prekvapilo. Aj napriek absentujúcej medzinápravovej uzávierke v podobe režimu Lock, ktorý ponúkal predchodca, dokáže pri novinke elektronika reálne efektívne distribuovať krútiaci moment medzi jednotlivými kolesami. Vďaka tomu si Sorento pomerne hladko poradilo aj s náročnejším krížením náprav. Limitom pri jazde v teréne sa okrem pneumatík aj preto stáva až svetlá výška. Tá dosahuje len priemernú hodnotu na úrovni 176 mm.

Celkovú vyspelosť veľkého SUV s logom Kia podčiarkujú aj precízne fungujúce asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu. Spestrením a výsadou vznetovej motorizácie je v tomto smere aj bezchybne fungujúca funkcia automatického zaparkovania, resp. vyparkovania. Tá sa ovláda veľmi jednoducho a intuitívne prostredníctvom kľúčika od zapaľovania. A čo spotreba paliva? Ešte nezabehnutý testovaný turbodiesel si na konci testu podľa palubného počítača vypýtal v priemere 7,4 litra nafty na každých 100 km. To je pri takom veľkom SUV plne akceptovateľná hodnota. Vo výslednom priemere bol zahrnutý aj presun po diaľnici či výjazdy do terénu.

Frajerinkou je automatické zaparkovanie, resp. vyparkovanie ovládané priamo kľúčikom od zapaľovania.

A náš celkový dojem?

Kia v prípade novej generácie veľkého SUV Sorento demonštruje svoj obrovský technologický progres. Testovaná novinka je doslova prešpikovaná zaujímavými a zároveň aj veľmi dobre fungujúcimi technológiami, čím si veľmi presvedčivo obhájila pozíciu európskej vlajkovej lode značky Kia! V konečnom dôsledku možno s prihliadnutím na reálne schopnosti a možnosti tohto modelu považovať za plne akceptovateľnú aj výslednú cenovku.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Sorento 2,2 CRDi Platinum

Dĺžka: 4810 mm
Šírka: 1900 mm
Výška: 1695 mm
Rázvor: 2815 mm
Objem kufra: 705 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektro)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 148/202
Maximálny krútiaci moment Nm: 440
Pohotovostná hmotnosť: 1777 – 1906 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,5 – 6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4/100 km
Pneumatiky: Kumho Wintercraft

Verzia/cena
Kia Sorento 2,2 CRDi Platinum (testovaný model): od 49 990 €
Kia Sorento 2,2 CRDi Silver: od 42 990 €

Exit mobile version