Autoinak.sk

Test: Kia Sportage Black Edition – Rozlúčka v dynamickom štýle

Test Kia Sportage Black Edition

Model Kia Sportage patrí medzi hlavné symboly veľkého progresu tejto ambicióznej kórejskej automobilky. SUV kompaktných rozmerov je zároveň už od roku 2006 symbolicky prepojený aj s našou domovinou. V čase, keď už máme k dispozícii aj slovenské ceny horúcej novinky v podobe piatej generácie tohto modelu, sa k nám do redakcie dostavila aj lúčiaca sa štvrtá generácia tohto obľúbeného bestselleru. Dnes už minulá generácia SUV si počas svojho životného cyklu prešla zaujímavým a dynamickým vývojom. Automobilka jej na záver dopriala efektné osvieženie v podobe špeciálnej a limitovanej výbavovej verzie Black Edition, ktorá sa dala skombinovať s prakticky kompletnou škálou dostupných pohonných jednotiek. Obľúbený a zároveň aj lúčiaci model Kia Sportage poháňaný mild-hybridnou naftovou motorizáciu 1,6 CRDi (136 koní), v kombinácií so 7-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies v limitovanej verzii Black Edition, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Sportage Black Edition

Kia Sportage 1,6 CRDi MHEV Black Edition

SUV s označením Sportage sa v historickom kontexte radí jednoznačne medzi najdôležitejšie modely s logom značky Kia. Jeho prvá generácia bola pritom predstavená už v roku 1994! Postupom času a generačnými obmenami sa aj z tohto koncepčne drsného modelu stalo moderné SUV s rodinnou orientáciou. Od čias druhej generácie zbieha tento model aj z výrobných liniek slovenského závodu značky Kia neďaleko Žiliny. Na tom istom mieste sa už aktuálne vyrába aj horúca novinka v podobe najnovšej piatej generácie. Testovaný Sportage s poradovým číslom štyri a pomerne odvážnym dizajnom uzrel svetlo sveta na konci roka 2015.

Počas svojho života automobilka svoje kľúčové SUV postupne dobrusovala, resp. technologicky vylepšovala. Testovaný Sportage sa okrem iného musel prispôsobiť, aj čoraz prísnejším emisným normám. V rámci modernizácie z roku 2018 tu bola dokonca takmer úplne pozmenená paleta pohonných jednotiek! Sympatické je, že kompaktné SUV ostalo stále verné nielen dostupnosti pohonu všetkých kolies, ale Kia na rozdiel od mnohých ázijských konkurentov, nikdy „nezarezala“ ani moderné naftové motorizácie!

SUV Sportage patrí z historického hľadiska medzi hlavné symboly obrovského progresu značky Kia.

Symbolickú limitovanú rozlúčku s minulou generáciou SUV predstavuje limitovaná výbavová línia Black Edition. Bohatá výbava je tu naviac doplnená atraktívnymi optickými doplnkami v čiernej farbe. V rámci pestrej škály dostupných pohonných jednotiek bola aj pri verzii Black Edition, vstupnou bránou atmosférická benzínová motorizácia 1,6 GDi s výkonom 132 koní, dostupná výhradne v kombinácii s pohonom prednej nápravy a 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou benzínovou voľbou je prepĺňaný ekvivalent 1,6 T-GDi s výkonom 177 koní, ktorý sa dal kombinovať s pohonom predných resp. všetkých kolies ako 6-st. manuálom a 7-st. automatom.

Pre fanúšikov nafty mala Kia v ponuke „základnú“ verziu turbodiesla 1,6 CRDi s výkonom 136 koní a pohonom prednej nápravy a 6-st. manuálom, resp. 7-st. automatom. Technologicky najsofistikovanejšou motorizáciu v ponuke reprezentuje testovaný 48V mild-hybrid 1,6 CRDi MHEV s identickým výkonom 136 koní. Štandardným pohonom 4×4 sa v tomto prípade kombinoval buď so 6-st. manuálom, resp. 7-st. automatom.

Verzia Black Edition poteší dostupnosťou pohonných jednotiek. Testovaný exemplár poháňal turbodiesel 1,6 CRDi MHEV.

Kúzlo čiernych doplnkov

Vo všeobecnej rovine možno štvrtú generáciu Kia Sportage po dizajnovej stránke označiť nielen ako originálnu, ale zároveň aj nadčasovú. Dôkazom toho je aj testovaný exemplár, ktorý v sumári ešte osviežil atraktívny optický balík Black Line. Originálnym čiernym doplnkom, pri rozlúčkovej edícii štvrtej generácie sekunduje taktiež výrazná inšpirácia dynamicky ladenej verzie GT-Line.

Odvážne predné partie testovaného modelu zaujmú vizuálne vysoko osadeným modulom predných svetiel, ktorý zároveň zabieha pomerne hlboko až do profilu bočnej siluety. Verzia Black Edition sa z hľadiska výbavy môže pochváliť aj LED svetlometmi s adekvátnym svetelným výkonom. K neodmysliteľným dizajnovým prvkom modelov značky Kia v novodobej ére patrí typická maska chladiča, tvarovo inšpirovaná tigrím nosom. V prípade rozlúčkovej edície dostala efektné prevedenie v lesklej čiernej farbe. Na tento prvok plynule nadväzuje športovo ladený predný nárazník s množstvom čiernych doplnkov. Za pomyselnú optickú čerešničku tu možno označiť „zatmavené“ fabrické logo. Už dobre známa nová vizuálna identita je v prípade SUV Sportage automatickou výsadou jeho piatej generácie.

Rozlúčku so štvrtou generáciou modelu Kia Sportage automobilka okorenila atraktívnou verziou Black Edition.

Pri pohľade z profilu zaujme testovaný model svojou typickou SUV siluetou. Poznávacím prvkom verzie Black Line sú v tomto priestore efektné, lesklé, čierne prahy. Výsadou rozlúčkovej verzie sú zároveň tiež špeciálne disky kolies z ľahkých zliatin, ako inak, v čiernej farbe. Racionalita v tomto prípade zvíťazila nad imidžom z hľadiska ich rozmerov. Aj testovaný exemplár totiž obúval racionálne „17-ky“ s adekvátnou výškou bočného profilu. Celkovo pútavý farebný kontrast jednoznačne ešte zvýrazňuje červená metalíza Infra Red.

Športový nádych na prvý pohľad vyžaruje aj so zadných partií SUV Kia Sportage štvrtej generácie. Za optickú dominantu tohto priestoru možno okrem koncových LED svetiel s moderným dizajnom a naznačeným vzájomným prepojením úzkou červenou linkou, označiť čierny športový nárazník s náznakom difúzora. Vizuálnu dynamiku podčiarkuje dvojica výfukových koncoviek. Žiaľ, aj v tomto prípade ide len kamufláž a reálne vyústenie výfuku sa nachádza vpravo priestore pod nárazníkom. Kontrastné čierne doplnky verzie Black Line vzadu okrem špeciálneho fabrického loga tvoria aj čierne písmenové fonty s výrazným centrálnym umiesením označenia modelu.

Pre model Black Edition sú príznačné efektné doplnky v čiernej farbe.

Interiérová klasika

Ak by som mal zvoliť jednu oblasť, kde je najviac cítiť reálny vek Kia Sportage štvrtej generácie, tak by to bol jej interiér. Na dnešnú dobu už pomerne konzervatívnu architektúru palubnej dosky dokážu mnohí z nás stále vyvážiť zlatom! Jednoduchý a zároveň robustný dizajn s jasnou orientáciou, na čo najlepšiu ergonómiu sa reálne na nič nehrá.

Zaujímavým zistením je, že „starý“ Sportage sa aj na konci svojho životného cyklu, paradoxne aj vo verzii Black Edition, vyhol móde obkladových plôch v prevedení tzv. klavírneho laku. Koncept kabíny kopíruje „bežný“ Sportage. Za, na prvý pohľad, robustne a odolné výplne palubnej dosky sa ale Kia rozhodne nemusí hanbiť. Ako tradične precízne tu možno označiť celkové dielenské opracovanie vrátane vzájomného licovania jednotlivých modulov.

Jednoduchá a robustná palubná doska štvrtej generácie SUV Kia Sportage.

Dôraz, na čo najlepšiu ergonómiu pripomína veľké množstvo dostatočne veľkých ovládacích tlačidiel, na čele so samostatným modulom klimatizácie. Jeho aktuálnu funkcionalitu, vrátane zobrazenia nastavených teplôt, si je zároveň možné kedykoľvek zobraziť aj v grafickej podobe prostredníctvom displeja infotainmentu. V ešte nedávnej minulosti preferované riešenia testované SUV kopíruje napríklad aj v rámci klasicky analógového prístrojového panela. Prehľadné budíky dopĺňa principiálne jednoduchá, ale zároveň aj prehľadná grafika palubného počítača.

Dotykový modul infotainmentu je v tomto prípade zabudovaný priamo do palubnej dosky. Užitočná lišta s tlačidlovými skratkami rozhrania je z ergonomického hľadiska umiestnená o niečo nižšie, presnejšie tesne nad modulom klimatizácie. Kia testovanému modelu Sportage aj v závere životného cyklu, logicky dopriala svoj najnovší upgrade infotainmentu, obohatený o online pripojenie, vrátane dostupnosti hneď niekoľkých užitočných aplikácií. Tradične spokojný som tu bol aj s celkovou grafickou stránkou a pohotovými reakciami na dotyk.

Prijemne vyvýšený SUV posed vyšperkovali pohodlné predné sedačky.

Celkovo príjemnú SUV atmosféru na palube podčiarkuje dobrý výhľad v kombinácii s tradične vyšším posedom. Predné sedačky s príjemne konformným čalúnením musím pochváliť za ich tvarovanie. Príjemne vzdušné priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Kia Sportage s poradovým číslom štyri v tomto smere bezproblémov zvláda aj pozíciu rodinného SUV.

Inými slovami, vzadu sa okrem detí pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Celkový cestovný komfort v tomto priestore okrem možnosti polohovania operadiel, násobia aj samostatné výduchy ventilácie a vyhrievanie dvoch krajných pozícií na sedenie. Testovaný model aj napriek svojmu reálnemu veku, ponúka v druhom rade dokonca aj užitočné napájacie koncovky vrátane USB vstupu.

Druhý rad testovaného modelu poteší vzdušnosťou i priestrannosťou

Rodinnú orientáciu podčiarkuje aj batožinový priestor. Testovaná verzia na druhej strane ponúka v reči absolútnych čísel o niečo diétnejší objem na úrovni 439 litrov. Pod zmenšenie pôvodne 503 litrového objemu sa tu s odmyslením si konfigurácie pohonu všetkých kolies podpísala predovšetkým prítomnosť mild- hybridnej sústavy. Batéria elektrickej výpomoci je umiestnená pod úrovňou podlahy, kde sa už zároveň nezmestí rezervná pneumatika. Na druhej strane do tohto priestoru je možné stále odložiť aspoň povinnú výbavu, lepiacu sadu, iné drobnosti a v prípade potreby aj kryciu roletku. Po sklopení zadných operadiel vzniká prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1428 litrov.

Rozlúčková edícia Black Line okrem dynamicky ladeného zovňajšku zaujme vzhľadom na svoju cenovku veľmi atraktívnou výbavou na palube. Za všetky prvky stojí za zmienku napr.: bezkľúčový prístup a štartovanie, asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu a automatického prepínania diaľkových svetiel, navigácia, dostupnosť modernej mobilnej konektivity, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel či vyhrievaný volant.

Batožinový priestor testovaného modelu pojme v základe 439 litrov.

Sympatické SUV

Aj keď sa na prvý pohľad môže javiť, že odchádzajúca generácia Kia Sportage už nemá po stránke jazdných vlastností čím prekvapiť, tak pravdou je presný opak! Silnou stránkou tohto modelu, predovšetkým v konfigurácii s pohonom všetkých kolies, je jeho celková univerzálnosť. Testovaný exemplár k tomu všetkému zároveň pridáva pomerne zaujímavú motorizáciu reprezentovanú naftovým mild-hybridom.

Podvozok skúšaného modelu sa môže v princípe oprieť o vyspelé viacprvkové zavesenie všetkých kolies. Vyladenie pruženia tu možno reálne označiť skôr ako tuhšie. Vďaka tomu pôsobí Sportage suverénne napríklad aj na zakrútených okreskách. Pri dynamickejšom nájazde do zákruty som bol zároveň prijemne prekvapený z minimálnych náklonov karosérie. Prijemnú šoférsku atmosféru v sumári podčiarkuje tiež adekvátne „ostré“, resp. strmé riadenie.

Lúčiaca sa generácia Kia Sportage spĺňa predstavy o univerzálnom SUV.

Na druhej strane, vyslovene športové ambície SUV v konfigurácii, s v princípe úsporným turbodieslom vyslovene nemá. Druhú stranu mince podvozka reprezentuje chvályhodná schopnosť filtrácie bežných nerovností, pod ktorú sa s určitosťou podpísali aj už spomínané pneumatiky s racionálnym rozmerom.

Mnohé mimoeurópske automobilky dnes s motormi spaľujúcimi naftu do budúcna príliš nepočítajú. Kia je v tomto smere príjemnou výnimkou. Dnes už vieme, že vznetový mild-hybrid je okrem testovaného modelu k dispozícii aj pri novej generácii obľúbeného SUV. Sofistikovaný turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 136 koní, je pri testovanom exemplári obohatený o pomerne výkonnú 48V elektrickú výpomoc. Mild-hybrid dokáže k celkovej výkonovej mozaike dopomôcť približne 16-koňovým elektrickým dopingom.

Funkciu Mild-hybridného pohonu je možné sledovať aj na prístrojovom paneli.

Výhodou elektrickej nadstavby je už pri pomerne veľkom SUV zároveň aj efektná eliminácia relatívne malého objemu 1,6 litra. Celkovú kultivovanosť pohonnej jednotky vyšperkoval precízne a bleskurýchlo fungujúci systém štart/stop. Ten dokáže pohonnú jednotku vypnúť už pred samotným zastavením vozidla. Pri bežnom presúvaní sa v meste som reálne preto nemal vyslovenú potrebu systém štart/stop automaticky deaktivovať.

Výkonový elektrický doping je citeľný predovšetkým pri rozjazdoch. Pod pocitovo príjemnú jazdnú dynamiku sa tu podpísalo aj zladenie motorizácie so 7-st. dvojskokovou automatickou prevodovkou. Deficit menšieho zdvihového objemu je v praxi najviac citeľný pri potrebách svižného pružného zrýchlenia. V tomto režime preto prevodovka neváha predvídavo podradiť pokojne aj o dva či viac prevodových stupňov.

Pod akceptovateľnú jazdnú dynamiku sa podpísala aj 7-st. dvojspojková automatická prevodovka.

Medzi jazdnými módmi tak trochu prekvapivo absentuje režim Eco. Testovaný Sportage MHEV, na rozdiel od iných mild-hybridov značky Kia, preto neponúka funkciu tzv. plachtenia. Pri uvoľnení pedála akcelerátora tu treba, naopak, prakticky vždy počítať s jemným spomaľovaním a procesom rekuperácie, kedy sa kinetickou energiou dobíja akumulátor situovaný pod podlahou batožinového priestoru.

Okrem východiskového režimu Normal si môže vodič aktivovať o niečo impulzívnejší mód Sport, kedy sa viac priostria reakcie plynového pedála. Očakávaným benefitom mild- hybridnej výpomoci by mala byť samozrejme aj nižšia spotreba paliva. Pri jazde s vyslovene ľahkou nohou a prevahou okresných ciest, dokáže výsledný priemer reálne klesnúť aj tesne pod hranicu 6-litrov na každých 100 km. V meste či na diaľnici osciluje výsledná spotreba paliva v okolí 7-litovej hranice. Výsledný priemer sa v rámci nášho testu, v už pomerne chladnom počasí, nakoniec ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,5 l/100 km.

Batéria Mild-hybrdu si našla svoje miesto pod podlahou batožinového priestoru.

Svoju univerzálnosť potvrdila lúčiaca sa generácia modelu Kia Sportage aj mimo spevnených ciest. Vďaka reálne schopnému a dobre vyladenému pohonu všetkých kolies je možné sa s týmto SUV vydať už aj do adekvátne náročného terénu. K offroad výbave sa okrem užitočného zjazdového asistenta radí aj uzávierka medzi-nápravového diferenciálu. S ľahším krížením náprav si Sportage hravo poradí vďaka efektívnemu pribrzďovaniu odľahčených kolies. Ako finálny limit pre jazdu v teréne sa prípade testovaného modelu preto javí len priemerná svetlá výška na úrovni 172 mm.

Vďaka pohonu všetkých kolies sa testovaný model nestratí ani v teréne.

A náš celkový dojem?

Odchádzajúca Kia Sportage sa ešte pred nástupom svojho nasledovateľa rozlúčila štýlovo ladenou verziou Black Edition. Efektnému dizajnu exteriéru, obohatenému o originálne čierne doplnky, sekunduje konzervatívnejšie ladený a rodinne koncipovaný interiér, ako aj prekvapivo suverénne jazdné vlastnosti. K danému mixu treba v sumári pripočítať zároveň aj atraktívnu cenovku, vďaka čomu dokáže Sportage s poradovým číslom štyri zaujať aj v konkurencii mladších SUV.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Sportage 1,6 CRDi MHEV Black Edition

Dĺžka: 4 485 mm
Šírka: 1 855 mm
Výška: 1 645 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 439 litrov
Motor: vznetový mild hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1623-1746 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,9-6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 l/100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact

Verzia/cena
Kia Sportage 1,6 CRDi MHEV Black Edition (testovaný model) od 30 890 €
Kia Sportage 1,6 GDi Silver (2WD, 6MT) od 19 890 €
Nová Kia Sportage 1,6 T-GDi Silver (2WD, 6MT) od 22 690 €

Exit mobile version