Autoinak.sk

Test: Kia Stonic – Racionálnosť v štýlovom balení

Test Kia Stonic 2021

Pri každom stretnutí s niektorým z nových modelov značky Kia sa podvedome vždy zamýšľam nad tým, aké výrazné pokroky robia Kórejčania v rámci prirodzeného vývoja svojho modelového portfólia. Ďalšou silnou stránkou tohto výrobcu je ambícia vyhovieť nárokom a požiadavkám prakticky každého zákazníka. Crossovery a SUV dnes stále hýbu automobilovým svetom. Kia má aj preto v ponuke veľmi široké spektrum automobilov s vyššou stavbou karosérie. Vstupnú bránu do tohto sveta predstavuje práve model Stonic, ktorého modernizovanú verziu sme aktuálne podrobili redakčnému testu.

Vynovený crossover Kia Stonic s benzínovou motorizáciou 1,0 T-GDi s výkonom 100 koní, skombinovanú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Gold, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Stonic

Model Kia Stonic sme v premiére spoznali v roku 2017. Po technickej stránke ide o imidžovejšie ladeného príbuzného malého kompaktu Kia Rio. Kórejčania v tých časoch prostredníctvom tohto modelu reagovali na prudko rastúci segment tzv. mestských crossoverov. A Stonic nesklamal. S predajom viac ako 150-tisíc kusov sa v Európe zaradil medzi najžiadanejšie modely značky Kia. Aj vzhľadom na prioritne mestskú orientáciu Kia pri svojom najmenšom crossoveri nepočítala so zástavbou pohonu všetkých kolies, ktorý by ho zbytočne predražil.

Približne po troch rokoch od debutu dozrel čas na logickú modernizáciu. Automobilka sa pri nej viac ako na vzhľad zamerala na technickú stránku. Aj vzhľadom na čoraz prísnejšie emisné normy dostal nový Stonic pozmenenú paletu pohonných jednotiek. Okrem toho do výbavy pribudli aj nové prvky na čele s najnovšou evolúciou multimediálneho rozhrania Kia UVO Connect. Za zmienku stoja aj vylepšené asistenčné systémy.

Model Stonic je v našom priestore najmenší crossover značky Kia.

V dnešnej dobe ponúka Kia v danej kategórii širokú škálu dostupných benzínových pohonných jednotiek. Svojho favorita tu mal nájsť skutočne každý! Základom je naďalej vylepšený a konštrukčne odolný zážihový atmosférický 4-valec 1,2 DPi s výkonom 84 koní, ktorý sa kombinuje výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou voľbou je testovaná maloobjemová prepĺňaná pohonná jednotka 1,0 T-GDi Smartstream. Pod rovnakým komerčným označením sa v porovnaní s predfaceliftovou verziou reálne ukrýva konštrukčne výrazne pozmenený motor s výkonom rovných 100 koní. Novú pohonnú jednotku je možné okrem klasického 6-stupňového manuálu kombinovať aj so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou.

Ešte výraznejší technologický high-light predstavuje najvýkonnejšia a zároveň úplne nová 48 V mild-hybridná verzia s komerčným označením 1,0 T-GDi MHEV a maximálnym výkonom 120 koní. Stonic s najvýkonnejšou motorizáciou je možné kombinovať opäť so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Okrem toho sa v ponuke po prvýkrát objavil aj nový revolučný 6-stupňový manuál, ktorý disponuje elektricky odpojiteľnou spojkou. V rámci dostupných výbav je po facelifte najmenší crossover značky Kia okrem tradičných verzií v ponuke už aj v atraktívnom optickom kabátiku s prívlastkom GT Line.

Paleta pohonných jednotiek prešla v rámci faceliftu zásadnou modernizáciou, testovaný exemplár poháňal nový 3-valec 1,0 T-GDi.

Štýlovejší pohľad na vec

Crossover Kia Stonic, tak ako už bolo spomenuté v predošlej časti, po konštrukčnej stránke vychádza z modelu Kia Rio. Testovaný kúsok je zároveň v porovnaní s hatchbackom logicky o niečo vyšší, mierne širší a zároveň aj dlhší. Avšak najmenšia Kia so zvýšenou svetlosťou podvozka vizuálne nepôsobí ako typický príslušník SUV kategórie. Automobilka mu po optickej stránke radšej dopriala viac osobitého štýlu, ktorý je spojený s optickou ľahkosťou a dynamikou. Personalizácia je v tejto kategórii mimoriadne dôležitý faktor, čo si uvedomuje aj Kia. Stonic preto v rámci modernizácie dostal aj nové farebné odtiene a vo finále ešte viac variácií v podobe dostupných dvojfarebných kombinácií s kontrastne zafarbenou strechou. Testovaný exemplár ale možno v tomto ponímaní označiť ako maximálne decentný, pod čo sa podpísala čierna metalíza s názvom Aurora Black Pearl.

Predná časť opticky trochu pripomína automobily s alternatívnym typom pohonu. Pod tento dojem sa pričinila nepriepustná maska chladiča, ktorej čiernu výplň štýlovo dopĺňa strieborné orámovanie v štýle tzv. tigrieho nosa. Ľahko pozmenený svetelný look dostali v rámci faceliftu predné svetlomety s efektným LED denným svietením. Aj napriek využitiu „len“ halogénovej techniky v hlavnom module možno ich svetelný účinok považovať za plne adekvátny. Prémiový pocit v tomto prípade umocňuje aj bez problémov fungujúce automatické prepínanie diaľkového módu. Z užívateľskej stránky poteší veľmi dobre vyriešené „nasvietenie“ odbočovacieho priestoru, ktoré reaguje na natočenie volantu.

Kia Stonic v štýlovom balení kombinuje klasický hatchback s prvkami typickými pre crossovery a SUV.

Bočná silueta testovaného modelu najviac pripomína segment crossoverov. Pomerne masívne ochranné oplastovanie možno okrem blatníkov nájsť podľa očakávania aj na prahoch karosérie. Vizuálnu robustnosť pripomínajú aj masívne strešné lyžiny. Opomenúť nemožno ani pozmenený dizajn zliatinových diskov kolies, pod ktoré sa rovnako pričinil práve facelift. Testovaný Stonic vo výbave Gold stavil na zlatú strednú cestu v podobe 16-palcového priemeru kolies.

Zadné partie po vizuálnej stránke okrem koncových svetiel a svalnatých blatníkov ozvláštňuje robustný nárazník s ochrannou lištou v kontrastnej striebornej farbe. Zaujímavo a zároveň efektne v tomto kontexte pôsobí aj pochrómovaná koncovka výfukového systému s až nečakane veľkým priemerom.

Zadným partiám dominuje pomerne masívny nárazník.

Racionálny interiér vsádza na precíznu ergonómiu

Modernizácia na prvý pohľad s minimalistickými zmenami pokračuje aj v interiéri faceliftovaného modelu Kia Stonic. Kórejčania zbytočne nepodľahli vábeniu moderných trblietok a efektných digitálnych hračiek. Namiesto toho ostali verní osvedčenej klasike s dôrazom na precízne zvládnutú ergonómiu. Takúto filozofiu dokážu vo finále oceniť nielen konzervatívne orientovaní používatelia!
Materiály použité na palubnej doske, resp. na okolitých obkladových plochách, zodpovedajú štandardom daného segmentu. Inak povedané, vyslovene nenadchnú, ale na druhej strane ani neurazia.

Pri dlhších diaľničných presunoch mi v tomto smere píliš nevyhovovala tvrdá výplň vo dverách, kde si môžu prední pasažieri oprieť lakeť. Stonic treba ale vo všeobecnosti pochváliť za kvalitu dielenského opracovania s precíznym lícovaním jednotlivých segmentov palubnej dosky. Prehľadnému prístrojovému panelu s klasickými analógovými budíkmi sa po funkčnej stránke reálne nedá nič vyčítať ani v dnešnej digitálnej dobe. Kia v rámci faceliftu dopriala aj svojmu najmenšiemu crossoveru vynovený displej palubného počítača vo farbe a s modernejším grafickým vyhotovením.

Palubná doska modelu Kia Stonic.

Obdobného trendu sa drží aj nové multimediálne rozhranie s centrálnou dotykovou obrazovkou s priemerom 8 palcov. Testovaný model ponúka najnovšiu verziu infotainmentu s názvom UVO Connect s pripojením na internet. Z on-line aplikácií poteší okrem monitorovania dopravnej situácie či zoznamu okolitých čerpacích staníc aj s cenami paliva napríklad aj aplikácia s aktuálnym počasím. Súčasťou testovanej výbavy Gold bol podľa očakávania aj vstavaný navigačný modul. Samozrejmosťou je dostupnosť modernej mobilnej konektivity. Imidžovú záležitosť predstavuje zahrnutie aplikácie so „zvukmi prírody“, ktoré je napríklad aj v špičkovom SUV Kia Sorento.

Z užívateľskej stránky poteší, že aj nová verzia infotainmentu si zachovala dostupnosť praktických skratiek v podobe klasických hardvérových tlačidiel. Prostredníctvom nich sa dá okamžite vrátiť do želaného rozhrania. Konzervatívnejšie orientovaných používateľov poteší samostatný a zároveň veľmi prehľadný modul ovládania klimatizácie. Prívetivosť a v dobrom slova zmysle jednoduchosť interiéru je vo všeobecnosti silnou stránkou modelu Kia Stonic. Rozumne navrhnuté odkladacie priečinky dopĺňa aj v tomto prípade geniálne navrhnutá polička, určená na odloženie mobilného telefónu.

Facelift so sebou priniesol modernizovaný prístrojový panel.

Trojramenný multifunkčný volant adekvátneho priemeru ponúka logické rozmiestnenie ovládacích tlačidiel. Palec hore si zaslúžia dostatočne nadimenzované predné sedačky s príjemným látkovým čalúnením. Samotný posed za volantom v prípade modelu Stonic pripomína klasický hatchback ako model z kategórie SUV. Výhľad z kabíny možno aj napriek tomu považovať za plne akceptovateľný.

Vzhľadom na príslušnosť k segmentu malých crossoverov som bol spokojný aj s priestorovými pomermi v druhom rade. Pohodlne a bez nutných kompromisov sa sem usadí aj dvojica štandardne urastených dospelých. Zadní pasažieri sú na tom o niečo horšie z hľadiska konektivity. K dispozícii majú len jeden USB vstup, vhodný na dobíjanie externého zariadenia.

Najnovšia verzia multimediálneho rozhrania UVO Connect disponuje mnohými online funkciami.

Za milé prekvapenie možno označiť aj batožinový priestor. Základná prepravná kapacita v tomto prípade ponúka 332 litrov. Viac ako interpretácia čísla poteší veľmi pravidelný tvar, akceptovateľná výška nakladacej hrany, ako aj prítomnosť medzipodlahy. Toto riešenie umožňuje vytvorenie prakticky optimálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1135 litrov. Pomyselným esom v rukáve, ktoré nemožno prehliadnuť, je prítomnosť užitočnej dojazdovej rezervnej pneumatiky, čo je v dnešných časoch čoraz zriedkavejší jav.

V rámci daného segmentu sa testovaný crossover Kia Stonic už aj v prostrednej výbavovej verzii Gold môže pochváliť mnohými nadštandardnými prvkami na palube. Za zmienku stoja moderné asistenčné systémy, automatické prepínanie diaľkových svetiel, zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, tempomat či vyhrievanie predných sedadiel a dokonca aj vyhrievaný volant!

Priestorové podmienky v druhom rade sú vhodné aj pre dvojicu štandardne urastených dospelých.

Jazdí ako hatchback

V predošlých riadkoch bolo viackrát naznačené, že Kia Stonic má aj napriek o niečo vyššej stavbe karosérie stále veľmi blízko ku klasickým malým hatchbackom. Toto konštatovanie možno označiť ako výhodu aj v rámci hodnotenia jazdných vlastností. V tejto disciplíne sa testovaný exemplár cíti až prekvapivo dospelo a suverénne.

Naladenie podvozka možno vo všeobecnosti označiť ako tvrdšie, resp. tuhšie. Aj napriek tejto charakteristike zvláda Stonic bez problémov odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pod tento fakt sa podpísal aj optimálny kompromis v podobe 16-palcových kolies s adekvátnou výškou bočného profilu. Pri nechcenom trafení väčšej prepadliny však treba počítať s neželanou zvukovou kulisou smerom od náprav, resp. podvozka. Druhú stranu mince tuhšieho naladenia pruženia predstavuje nečakaná istota pri dynamickejšom prejazde cez zákruty. V tomto režime sa Stonic prakticky vôbec nenakláňa! Vodič má prostredníctvom riadenia k dispozícii dávku istoty, pod čo sa podpísala aj pomerne nízka hmotnosť testovaného exempláru.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 332 litrov.

Charakteristika riadenia s ľahučkým chodom volantu je prispôsobená prioritne mestskej premávke. Autentické vnemy a zvuky prenikajú do interiéru okrem podvozka aj smerom od motorového priestoru. Pohonná jednotka prezrádza svoju konštrukciu s nepárnym počtom valcov v podobe typických vibrácií predovšetkým pri voľnobežných otáčkach. Z užívateľského hľadiska to ale nie je vyslovene nič nepríjemné.

Novú motorizáciu 1,0 T-GDi s výkonom rovných 100 koní možno vo všeobecnosti na dnešné pomery označiť ako energickú. Svojím kontinuálnym záťahom s postupne gradujúcim výkonom pripomína dokonca klasické atmosféry. Dostatok sily a krútiaceho momentu pre potreby pružnejšej akcelerácie je v tomto prípade k dispozícii už v pásme okolo 2000 otáčok za minútu. V hornej tretine otáčkomera ponúka trojvalec „drsnú“ zvukovú farbičku s určitým športovým podtónom.

Kolesá s priemerom 16 palcov predstavujú pri modeli Kia Stonic prostrednú voľbu.

Pod energický prejav a adekvátnu jazdnú dynamiku sa v prípade testovanej konfigurácie pozitívne podpísala aj spolupráca so 6-stupňovým manuálom. Mechanická prevodovka s príjemne vymedzenými dráhami v kulise disponuje optimálnym odstupňovaním jednotlivých prevodových stupňov.

Aj napriek početným prirovnaniam k hatchbacku ostáva testovaný model stále crossoverom. Tento fakt podčiarkuje aj svetlá výška na úrovni 165 mm. V porovnaní s modelom Rio je to o 25 mm väčšia porcia slobody. Testovaný Stonic si vďaku tomu lepšie poradí nielen s nástrahami mestských obrubníkov, ale aj ľahšieho terénu. Problém mu nerobí prejazd cez poľné alebo lesné cesty. V náročnejších terénnych podmienkach už tento model aj napriek pomerne dobre vyladenej trakčnej kontrole, okrem svetlej výšky, logicky limituje aj absencia pohonu všetkých kolies.

Nová pohonná jednotka 1,0 T-GDi si výborne rozumie aj so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Pozitívne je, že nová maloobjemová motorizácia si v porovnaní s rovnomennou predchádzajúcou verziou polepšila aj z hľadiska spotreby paliva. Výsledný priemer podľa palubného počítača sa na konci testu ustálil na hodnote 5,6 litra. Toto v princípe zodpovedá priemeru, ktorý v oficiálnych technických parametroch sľubuje samotný výrobca. S ľahkou nohou a pri presune po okreskách dokáže pritom Stonic jazdiť aj s priemerom tesne pod 5-litrovou hranicou. V meste a na diaľnici však treba počítať s vyššou spotrebou približne o dva litre. Reálne sa približuje k 7-litrovej hranici.

V rámci testu panovala celková spokojnosť aj so spotrebou paliva.

A náš celkový dojem?

Nová Kia Stonic sa aj po modernizácii drží v princípe tradičných a konzervatívne ladených hodnôt. Inými slovami, testovaný model sa na nič nehrá a pred trblietkami a imidžovými hračkami tu bola uprednostnená precízna ergonómia a celková užívateľská prívetivosť. V oboch prípadoch ide o hodnoty, ktoré dnes mnohým konkurentom vyslovene chýbajú. Vo finálnom hodnotení nemožno opomenúť ani presvedčivé jazdné vlastnosti a výborne zladenú kombináciu novej motorizácie 1,0 T-GDi s klasickým 6-stupňovým manuálom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Stonic 1,0 T-GDi Gold
Dĺžka: 4140 mm
Šírka: 1760 mm
Výška: 1500 mm
Rázvor: 2580 mm
Objem kufra: 332 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 172
Pohotovostná hmotnosť: 1120 – 1223 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,4 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6/100 km
Pneumatiky: Hankook Winter i-Cept

Verzia/akciová cena
Kia Stonic 1,0 T-GDi Gold (testovaný model): od 16 590 €
Kia Stonic 1,2 DPi Silver: od 13 190 €

Exit mobile version