Autoinak.sk

Test: Kia XCeed plug-in hybrid – Zmysluplné spojenie

Test Kia XCeed PHEV 2021

Kia sa vezie na úspešnej vlne. Jedným z hlavných pilierov progresu tejto automobilky je pestré portfólio modelov. Kórejčania dnes dokážu potenciálnym zákazníkom, okrem širokého spektra SUV a crossoverov, ponúknuť mestský model Picanto, ako aj imidžovú prémiovú Stinger. Značka je okrem toho veľmi aktívna aj na poli elektrifikácie, čo je dôležité predovšetkým v európskom priestore. Aktuálnou udalosťou je debut špičkového elektromobilu Kia EV6. Pestrú škálu elektrifikovaných modelov dopĺňajú najnovší členovia rodiny Ceed. Reč je o modeloch Ceed SW a XCeed, ktoré sú okrem konvenčných motorizácií dostupné už aj v plug-in hybridnej verzii. V redakčnom teste sme preverili štýlový crossover, ktorý dokáže jazdiť aj na elektrinu.
Nový model Kia XCeed PHEV s plug-in hybridným pohonom, pozostávajúcim z atmosférickej benzínovej motorizácie 1,6 GDi a elektromotora, skombinovaný so 6-stupňovou automatickou DCT prevodovkou a v špičkovej výbave Platinum, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia XCeed PHEV

Kia XCeed PHEV 1,6 GDi

Špeciálne pre Európu vyvinutý modelový rad Kia Ceed je už od roku 2006 prepojený so Slovenskom. Kompaktné modely s logom Kia sa totiž dodnes vyrábajú výhradne u nás, v závode Kia Motors Slovakia neďaleko Žiliny. Aktuálnu tretiu generáciu modelu Ceed sme v premiére spoznali v roku 2018. Zaužívané karosárske verzie na čele s hatchbackom a kombi doplnil o rok neskôr po prvýkrát aj imidžový derivát s vyšším podvozkom, teda crossover Kia XCeed.

V roku 2020 Kia premiérovo dopriala dvom členom rodiny Ceed aj inovatívny plug-in hybridný pohon. Ten si je možné vzhľadom na optimálnu možnosť zástavby batérie dopriať okrem testovaného modelu XCeed aj v rodinnom kombi Kia Ceed SW.

Imidžovo ladený crossover XCeed je najnovší člen kompaktnej rodiny značky Kia.

Po technickej stránke sú Kórejčania verní už overenému technologickému konceptu, ktorý využíva napríklad aj SUV Kia Niro PHEV. Pohonný reťazec je tvorený z odolnej atmosférickej benzínovej motorizácie 1,6 GDi so samostatným výkonom 105 koní. Mozaiku pohonu dopĺňa aj samostatný elektromotor s výkonom 60 koní. Kombinovaný výkon sústavy následne dosahuje 141 koní. Elektromotor čerpá energiu z 8,9 kWh batérie umiestnenej v zadnej časti vozidla.

Batériu je možné dobíjať aj externe. Tento proces pri najvyššom nabíjacom výkone 3,3 kW trvá 2 hodiny a 15 minút. Kia sľubuje čisto elektrický dojazd na úrovni 59 km v meste, resp. 48 km mimo mestskej zástavby. Model XCeed PHEV sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou a zákazník má na výber dva výbavové stupne. Štandardom je, rovnako ako pri ostatných členoch rodiny s konvenčným pohonom, vždy „len“ pohon prednej nápravy.

Plug-in hybridný XCeed poháňa atmosférická zážihová motorizácia 1,6 GDi a elektromotor.

Okrem plug-in hybridnej zástavby je Kia XCeed naďalej v ponuke s modernými benzínovými motorizáciami 1,0 T-GDi (120 koní) a 1,5 T-GDi (160 koní). Kórejčania však majú na rozdiel od väčšiny konkurencie stále v ponuke motorov aj moderný mild-hybridný turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 135 koní.

Vzhľad maskuje techniku v útrobách

Najnovší člen rodiny Kia Ceed dokáže po dizajnovej stránke upútať pozornosť. XCeed tu ponúka ideálny kompromis medzi klasickým hatchbackom a kompaktným SUV. Jeho dobrodružnú povahu pripomínajú mnohé drsne sa tváriace moduly karosérie. Okrem robustnosti možno považovať testovaný exemplár vďaka celkovým proporciám aj za adekvátne štýlový. Plug-in hybridný ekvivalent sa od súrodencov s konvenčnou motorizáciou odlišuje len v drobných detailoch. Domáci importér mu pravdepodobne aj preto doprial reklamné polepy, ktoré spolu so zelenými EČV pripomínajú, že toto je z hľadiska pohonu trochu iný XCeed.

Dobrodružnú povahu modelu XCeed pripomína ochranné oplastovanie.

Prednej časti dominuje typická maska chladiča v tvare tigrieho nosa. V prípade plug-in hybridnej verzie je zaslepená dynamicky tvarovanou výplňou. Celkový športový nádych následne umocňuje predný nárazník s naznačenými postrannými prieduchmi. Medzi charakteristické prvky modelu XCeed sa radia aj dizajnovo originálne predné svetlomety. Tie v prípade testovaného exempláru disponovali full LED technikou s presvedčivým svetelným účinkom. Palec hore si tu zaslúži aj precízne vyladená funkcia automatického prepínania diaľkového módu.

Pri pohľade z profilu naplno vyniká outdoorový kabátik. Model XCeed dostal štýlové ochranné oplastovanie spodnej časti karosérie. Špičková testovaná verzia okrem toho disponuje aj atraktívnymi 18-palcovými kolesami z ľahkých zliatin. Dynamický efekt bočných partií umocňuje opticky sa znižujúca línia strechy skombinovaná s pomerne tenkým koncovým stĺpikom karosérie. Prítomnosť plug-in hybridného konektoru vo finále prezrádzajú decentné dvierka „ukryté“ v module ľavého predného blatníka.

Zadnej časti dominuje masívny nárazník, jeho výfukové koncovky sú v tomto prípade falošné.

Za dizajnovo výraznú možno označiť aj zadnú časť. Kia dopriala modelu XCeed okrem decentného strešného spojlera a štýlových koncových svetlometov v prvom rade mohutný zadný nárazník. Optické svaly tu pripomína nielen naznačený strieborný difúzor, ale aj dve masívne koncovky výfukového systému. V tomto prípade však ide len o efektné atrapy. Reálna koncovka je ukrytá na pravej strane pod nárazníkom. Vo finále je určitým prekvapením, že testovaný model XCeed PHEV so štýlovou bielou metalízou Deluxe White nezdobí ani na zadných dverách žiadny štítok, ktorý by upozorňoval na jeho plug-in hybridný pohon!

Užívateľsky prívetivý interiér

Identický trend ako pri exteriéri aplikovala Kia aj v kabíne modelu XCeed PHEV. Verzia s plug-in hybridným pohonom sa ani tu na prvý pohľad neodlišuje od modelov s konvenčnými motorizáciami. Neustály progres kórejskej automobilky je v kabíne citeľný v rámci špičkového dielenského opracovania a využitia príjemných a kvalitných materiálov.

Palubná doska modelu Kia XCeed PHEV.

Architektúra, resp. usporiadanie palubnej dosky pôsobí na prvý pohľad decentne a prehľadne. Kia si dala mimoriadne záležať na celkovej ergonómii a logickom rozmiestnení všetkých ovládacích prvkov. Testovaný model v najvyššej výbave Platinum disponuje plne digitálnym prístrojovým panelom Supervision s kvalitnou grafikou. Aj keď grafické variácie, resp. zmeny vyobrazovacích layoutov možno aj v tomto prípade označiť za symbolické a veľmi decentné, tak plug-in hybridu vo finále digitálny prístrojový panel určite pristane!

Za nevyužitie potenciálu obrazovky považujem absenciu možnosti vyobrazenia mapového podkladu priamo v priestore pred vodičom. Podvedome očakávaný efekt s grafickou animáciou, doplnený o sumárny prehľad poslednej jazdy, sa dostavuje vždy až po vypnutí vozidla. Automobilka si na druhej strane aj v tomto prípade dala mimoriadne záležať na logike palubného počítača a jeho celkovej prehľadnosti.

Digitálny prístrojový panel dostal skvelú grafiku.

Dominantou palubnej dosky je tradičný centrálny dotykový displej infotainmentu, decentne orientovaný na vodiča. Testovaný model ešte nedisponuje najnovšou verziou UVO, známou napríklad z modelu Sorento. Užívateľskú stránku rozhrania s možnosťou preferovaného prispôsobenia vyobrazenia obsahu modulov dlaždíc hodnotím veľmi pozitívne! Infotainment vo všeobecnosti okrem grafiky poteší aj pohotovými reakciami na dotyk. Konzervatívnejší z nás ocenia aj užitočné virtuálne tlačidlá s dôležitými skratkami, situované v spodnej časti obrazovky. XCeed PHEV disponuje aj spektrom grafických modulov s údajmi, ktoré sú prispôsobené funkcii plug-in hybridného pohonu!

Jednoduchú a ergonomicky precízne zvládnutú užívateľskú klasiku reprezentuje aj samostatný a prehľadný modul klimatizácie. Tu zaujme tlačidlo s funkciou vykurovania, resp. ventilovania len priestoru pre vodiča, čím sa XCeed PHEV inšpiroval u elektromobilov s logom Kia. Palec hore si v kabíne zaslúžia taktiež rozumne navrhnuté odkladacie priečinky.

Posed za volantom pripomína skôr hatchbacky ako SUV.

Aj keď je Kia XCeed crossover, tak decentne vyšší posed za volantom má vo finále stále bližšie k hatchbackom ako k modelom z kategórie SUV. Pri vstupe na palubu treba počítať s pomerne masívnymi bočnými prahmi, pričom ich spodnej časti chýba dôkladné prekrytie. Dostatočne nadimenzované predné sedačky s náznakom bočného vedenia sú vďaka príjemnému čalúneniu veľmi pohodlné aj pri dlhých presunoch. Elektricky ovládané sedadlo vodiča disponuje dokonca funkciou pamäte pre dve pozície, čo v danom segmente rozhodne nie je samozrejmosťou! V rámci výhľadu z miesta vodiča je potrebné zvyknúť si na uhol predných stĺpikov karosérie.

Štandardom kompaktného segmentu zodpovedajú aj priestorové pomery v druhom rade. V Kia XCeed sa vzadu pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Zadní pasažieri pri dlhých presunoch ocenia aj adekvátnu dĺžku lavice alebo samostatné výduchy ventilácie. V dnešnej modernej IT dobe však v tomto priestore zamrzí absencia dobíjacích USB portov, resp. inej konektivity.

Priestorové zvyklosti kompaktnej triedy kopíruje aj druhý rad.

Prítomnosť komponentov hybridného pohonu sa na rozdiel od priestorových pomerov v kabíne odrazila na batožinovom priestore so základným objemom 291 litrov. Úbytok 135 litrov v porovnaní s benzínovým súrodencom pôsobí na prvý pohľad hrozivo. V reálnom živote to ale nie je žiadna dráma a Kia XCeed PHEV dokáže v rámci praktickej stránky stále poslúžiť aj ako plnohodnotný automobil pre bežnú rodinu! Priestor pod podlahou vypĺňa z veľkej časti batéria plug-in hybridu. V zadnej časti tu ostal napriek tomu priestor vhodný na uskladnenie opravnej sady, drobností, resp. nabíjacieho kábla. Praktickou nevýhodou vyššej stavby karosérie je vyššia nakladacia hrana. Po sklopení sedadiel v druhom rade ale testovaný exemplár ponúka dokonale rovnú podlahu s prepravnou kapacitou na úrovni 1243 litrov.

Plug-in hybridný model XCeed predstavuje v porovnaní so súrodencami s konvenčným pohonom potenciálnu technologickú špičku. Kia vyššiu obstarávaciu cenu kompenzuje veľmi bohatou výbavou. Testovaná top verzia s prívlastkom Platinum už v základe disponuje kompletným balíkom jazdných asistenčných systémov, vrátane adaptívneho tempomatu, ďalej parkovacím asistentom, senzormi po celom obvode vozidla, elektrickým otváraním dverí batožinového priestoru, spomínaným digitálnym prístrojovým panelom Supervision či funkciou s bezdrôtovým dobíjaním mobilného telefónu. Už v nižšej výbave je k dispozícii bezkľúčový prístup a štartovanie, navigácia, cúvacia kamera alebo vyhrievanie predných sedadiel.

Batožinový priestor plug-in hybridnej verzie pojme v základe 291 litrov batožiny.

Plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel

Prakticky všetci členovia najnovšieho modelového radu Kia Ceed ma v minulosti v rámci redakčných testov viackrát presvedčili, že v rámci jazdných vlastností patria k špičke kompaktného segmentu. Veľké očakávania preto smerujú aj k najnovšiemu súrodencovi, teda modelu XCeed s prívlastkom PHEV.

Ozdobou jazdných vlastností aktuálnych kompaktov s logom Kia je precízne vyladený podvozok skombinovaný s adekvátne tuhou karosériou. Príjemným a zároveň nečakaným prekvapením je, že sa v tomto smere nič zásadné nezmenilo ani pri ťažšom plug-in hybride približne o 150 kg! XCeed PHEV ponúka v princípe veľmi suverénny podvozok, ktorý sa vyznačuje sebaistým správaním aj pri dynamickejšom jazdnom prejave. Model s mierne vyššou svetlou výškou ponúka oproti hatchbacku komfortnejšie pruženie s tlmičmi s hydrodynamickými dorazmi. Toto riešenie dokáže bez problémov absorbovať bežné nerovnosti našich ciest. S pričinením konfigurácie a 18-palcových kolies je aj napriek tomu podvozok testovaného exempláru skôr športovo tuhý ako vyslovene komfortný.

Kia XCeed PHEV ponúka podobne ako súrodenci veľmi schopný podvozok.

Batéria v zadnom priestore vozidla sa paradoxne podpísala pod to, že zadná časť XCeed PHEV nemá tendenciu znervóznieť ani pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností! Istotu smerom od podvozka umocňuje komunikatívne riadenie. Prirodzená nedotáčavosť sa preto k slovu prihlási o niečo neskôr, ako ju vodič podvedome očakáva. Vyššia svetlá výška na úrovni 184 mm reprezentuje zároveň aj potenciálnu slobodu pri racionálnom využívaní mimo spevnených ciest alebo v ľahkom teréne.

Filozofii plug-in hybridu so schopnosťou absolvovania niekoľko desiatok kilometrov len na elektrinu zodpovedá aj adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku. Hybridný pohon pozostávajúci z benzínovej atmosférickej motorizácie 1,6 GDi a elektromotora, s kombinovaným výkonom 141 koní (265 Nm), na papieri príliš neohúri svojimi dynamickými parametrami. Reálny pocit z jazdnej dynamiky je zásluhou elektrického dopingu, predovšetkým v režime Sport, omnoho presvedčivejší, ako naznačujú suché čísla!

Hybridný pohon testovaného modelu sa kombinuje s dvojspojkovým automatom.

Pod skvele vyladenú súhru oboch motorov sa podpísala aj pre tento typ automobilov nie úplne bežná kombinácia s automatickou 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Prevodovka na druhej strane nedisponuje žiadnym módom určeným špeciálne pre rekuperáciu. Tento proces pri bežnej jazde zastrešuje takmer výhradne predvídavá práca s brzdovým pedálom.

Okrem dynamického módu má vodič k dispozícii ešte tri samostatné módy hybridnej jazdy. Pri dostatočnej kapacite akumulátora je možné aktivovať napevno režim Electric. Pri potrebe šetrenia elektrickej energie na neskôr je ideálnou voľbou hybridný režim. Poslednou alternatívou je inteligentný mód, ktorý sa prispôsobuje aktuálnej jazdnej situácii a spôsobu používania.

Kia XCeed dokáže byť adekvátne úsporná v každom režime používania.

Plug-in hybridná Kia XCeed za väčšinou konkurentov s obdobným typom pohonu paradoxne zaostáva menšou batériou s kapacitou len 8,9 kWh. Aj napriek tomu sa Kórejčanom podarilo pretaviť do praxe už bohaté skúsenosti s výrobou elektrifikovaných modelov. Ako prvé chválim celkovú konzistentnosť. Aj pri opakovaných nabíjaniach pri rôznych teplotách ovzdušia na palubnom počítači vždy „zasvietil“ elektrický dojazd cca 50 km. Pri reálnom teste elektrického dojazdu sa mi v meste a po okreskách podarilo absolvovať vzdialenosť 47 elektrických km, čo približne zodpovedá stavu na začiatku. Jazda len na elektrinu si zároveň vždy vyžaduje určitú dávku racionality. Pri prudkom a nešetrnom zošliapnutí pedála akcelerátora sa totiž aj v tomto móde k slovu takmer vždy prihlási spaľovací motor.

V rámci testu kombinovanej spotreby na vzdialenosť 100 km pri plne nabitej batérii sa výsledná hodnota ustálila na úrovni 2,9 l/100 km, čo je približne o liter viac, ako sľubuje výrobca. Za milé prekvapenie testovaného modelu XCeed PHEV považujem jeho správanie v čisto hybridnom móde pri vybitej batérii. Kia si v tomto prípade aj pri nulovom elektrickom dojazde vždy necháva zásobu elektrickej energie v akumulátore na úrovni 15 – 20 %. Vďaka tomu ide v praxi o veľmi schopný hybrid, ktorý aj pri vybitej batérii veľmi často odpája spaľovací motor a plachtí, resp. jazdí len na elektrinu!

Nabíjanie batérie má v tomto prípade zmysel aj pri využívaní klasickej domácej siete.

V tomto kontexte je vo finále veľmi prekvapivá aj výsledná spotreba paliva. Tá sa aj so zahrnutím dlhých diaľničných presunov ustálila na sympatickej hodnote 5,1 litra na každých 100 km. Diaľničný priemer pri jazde v rámci limitov pritom v teste zľahka prekonal hranicu 6 l/100 km. Naopak, pri pokojnej jazde po okreskách nie je problém ani pri vybitej batérii jazdiť so spotrebou pod 4 litre!

Nutnosťou priamo súvisiacou s najväčším benefitom plug-in hybridu je prístup k nabíjacej infraštruktúre. XCeed PHEV podobne ako drvivá väčšina konkurencie nepodporuje funkciu rýchlonabíjania. Návšteva moderných a výkonných stojanov tu preto nedáva prakticky žiadny zmysel. Testovanému modelu v rámci nabíjania najviac vyhovuje efektívne využívanie tzv. mŕtvych časov. Plne akceptovateľné a cenovo racionálne je i nabíjanie z klasickej domácej 230 V siete, kde tento proces v závislosti od priechodnosti ističa trvá 3 až 4 hodiny.

Vďaka vyššej svetlej výške zvládne XCeed aj výjazdy mimo spevnených ciest.

A náš celkový dojem?

Nová Kia XCeed PHEV v sumári predstavuje zmysluplné rozšírenie modelového radu. Automobilka tu dokonale zúročila svoje bohaté skúsenosti so stavbou elektrifikovaných modelov a XCeed PHEV sa svojmu majiteľovi pri racionálnom spôsobe využívania odvďačí nielen precíznymi jazdnými vlastnosťami, ale aj adekvátne nízkymi nárokmi na spotrebu paliva.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia XCeed PHEV 1,6 GDi Platinum

Dĺžka: 4395 mm
Šírka: 1826 mm
Výška: 1495 mm
Rázvor: 2650 mm
Objem kufra: 291 litrov
Motor: zážihovo-hybridný
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 104/141
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1519 – 1596 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 155 – 188, podľa stavu nabitia batérie
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,7 (5,7) l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1/100 km
Pneumatiky: Hankook Winter I Cept

Verzia/akciová cena
Kia XCeed PHEV 1,6 GDi Platinum (testovaný model): od 36 600 €
Kia XCeed PHEV 1,6 GDi Gold: od 33 300 €

Exit mobile version