Autoinak.sk

Test: Lada Niva – V jednoduchosti je krása

Test Lada Niva 2021

Značka Lada má na Slovensku aj dnes veľkú fanúšikovskú základňu. Ešte v 90. rokoch minulého storočia išlo o jeden z najbežnejších automobilov na našich cestách. O niečo neskôr si spoločnosť AutoVAZ prešla pomerne turbulentným obdobím. Situácia u najväčšieho ruského výrobcu automobilov sa výrazne zastabilizovala po naštartovaní spolupráce so skupinou Renault, ktorej je dnes Lada súčasťou. Popri nových moderných modeloch začali byť Rusi výrazne aktívnejší aj v západnej Európe. Ako blesk z jasného neba prišla preto v roku 2019 správa, že Lada sa nateraz z EÚ stiahne. Aj napriek strategickému rozhodnutiu koncernu má automobilka z mesta Toliati v rukáve eso v podobe kultového modelu Niva, ktorý má množstvo fanúšikov prakticky po celom svete. Dopyt po tomto, ale aj ostatných modeloch s logom Lada, u nás aktuálne zastreuje najväčší predajca Lada Žilina! My sme pri tejto príležitosti mali exkluzívnu možnosť otestovať „nový“ model s ikonickým štítkom Niva.

SUV Lada Niva druhej generácie s odolným atmosférickým benzínovým motorom 1,7 l, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v špičkovej verzii Offroad Luxe, nám na test zapožičala spoločnosť Lada Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Lada Niva

V dnešnej optike platí, že Rusi svojím kultovým modelom Lada Niva výrazne predbehli dobu. V časoch, keď o dnes takých populárnych SUV nikto ešte ani len nechyroval, zbiehal z pásov výrobného závodu AutoVAZ v meste Toliati automobil so samonosnou karosériou a permanentným pohonom všetkých kolies!

Pôvodný model Niva sa začal vyrábať už v roku 1977! Dnes ide v tomto prípade o pravdepodobne najznámejší automobil s ruským pasom. V 90. rokoch minulého storočia sa začalo logicky hovoriť o nástupníckom modeli pôvodnej legendy. Značka Lada, resp. podnik AutoVAZ bol ale v tých časoch v komplikovanej finančnej situácii. S pomocnou rukou prišla nakoniec americká značka Chevrolet, patriaca pod koncern GM. Výsledkom tohto spoločného úsilia bola Niva druhej generácie, ktorú sme spoznali už v roku 2008. Veľkým paradoxom je, že Niva II sa predávala výhradne len s logom Chevrolet aj napriek tomu, že vznikala na výrobných linkách spoločnosti AutoVAZ.

Legendárne označenie Niva dnes patrí opäť do modelového portfólia značky Lada.

Rusi tak chtiac-nechtiac museli naďalej udržať pri živote aj pôvodný hranatý model Niva, ktorý sa premenoval na Lada 4×4. V minulom roku však Američania ukončili svoje aktivity v najväčšej krajine sveta a práva na model Niva odkúpila značka Lada!

Dnes majú preto Rusi v ponuke hneď dve Nivy. Stále veľmi obľúbený pôvodný trojdverový model, známy aj ako Lada 4×4, podstúpil v minulom roku pomerne zásadnú modernizáciu. Od jesene minulého roka nesie označenie Niva Legend. Naopak, modernejší „nový“ model s päťdverovou karosériou sa od nového modelového roka bude volať Lada Niva Travel. Faceliftovaná novinka s výrazne pozmeneným dizajnom sa už začala vyrábať. Na Slovensko sa prvé kusy novinky pritom dostanú už o pár mesiacov. Pre náš redakčný test sme mali k dispozícii ešte stále aktuálnu verziu s pôvodným dizajnom prednej časti, ktorá symbolizuje návrat slávneho mena do rodiny Lada.

Aj pod kapotou druhej generácie modelu Lada Niva pracuje osvedčená zážihová atmosférická klasika.

Paleta pohonných jednotiek pozostáva rovnako ako pri služobne staršej sestre výhradne z odolného atmosférického benzínového motora 1,7 l s výkonom 80 koní. Pohonná jednotka sa kombinuje len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a permanentným pohonom všetkých kolies. Atmosférická motorizácia zároveň stále plní všetky aktuálne platné legislatívne emisné normy.

Čierna ovca

Vzhľad testovaného modelu Niva sa už na prvý pohľad odlišuje od súčasného dizajnového jazyka značky Lada s implementáciou typickej siluety v tvare písmena X. Rusi sa v prípade prvej série znovuzrodenej legendy rozhodli pre ľahšiu vizuálnu spojitosť pracovať s pôvodným „oblým“ dizajnom, ktorý bol príznačný pre model s logom Chevrolet. Viac dizajnovej autenticity v tomto smere už prináša vyššie spomenutý facelift, ktorý ponúkne výrazne „hranatejšiu“ prednú časť.

Oblé tvary a drsný charakter. Aj tak možno definovať znovuzrodený model Lada Niva.

Svoje offroad poslanie a s tým súvisiacu vizuálnu odolnosť svojimi celkovými proporciami ale rozhodne nezaprie ani testovaná verzia. Prednej časti dominujú „veselo“ oblé svetlomety s až nečakane schopným svetelným účinkom. Uprostred svetiel si našla svoje miesto pomerne minimalistická maska chladiča s dominantným fabrickým logom. Optické svaly a celkovú robustnosť zvýrazňuje ešte viac plastová ochrana predného nárazníka. Civilnejšia výbava Klasik ponúka v tomto prípade lakovanie vo farbe karosérie. Nárazník okrem už na pohľad veľmi schopného nájazdového uhla ponúka aj pomerne štýlové zakomponovanie modulu denného svietenia.

Testovanú verziu Offroad je možné veľmi ľahko identifikovať aj pri pohľade z profilu. Aj týmto partiám karosérie dominuje ochranné oplastovanie, ktoré okrem prahov a blatníkov zasahuje takmer až do polovice oboch párov dverí. Celkovú drsnosť ale najviac zo všetkého zvýrazňuje sériovo zabudovaný „šnorchel“, teda sanie motora. Za pomerne elegantný prvok možno zároveň označiť 5-lúčové zliatinové disky kolies. Na offroad charakter vozidla vo finále myslia aj pneumatiky s priemerom 16 palcov a dostatočne vysokým bočným profilom. Lada Niva prekvapuje aj dostupnou paletou autentických farebných odtieňov. Testovaný exemplár je lakovaný v zaujímavej strieborno-šedej metalíze s prívlastkom Techno.

Zadným partiám okrem krídlových dverí dominuje aj štýlovo uchytená náhradná pneumatika.

Aj zadná časť reinkarnovaného modelu Niva ponúka zaujímavý mix oblých tvarov a svalnatých offroad prvkov. Do prvej kategórie sa radia pomerne veľké koncové svetlá s klasickou halogénovou technikou. Optické svaly aj v tomto priestore dotvára masívny nárazník, a to hneď s dvoma zabudovanými ťažnými okami. Prakticky je vymyslené aj uchytenie tabuľky s evidenčným číslom. Tá pri prejazdoch cez terénne zlomy nie je „prvá na rane“, a tak nehrozí jej nechcené stratenie. Imidž testovaného modelu vo finále dotvárajú aj tradičné krídlové „offroad dvere“, na ktorých si našla svoje miesto aj užitočná rezervná pneumatika.

Interiér, ktorý sa na nič nehrá

Koncepcia palubnej dosky, resp. pracoviska vodiča „nového“ modelu Niva reprezentuje v dnešnom kontexte akýsi návrat v čase. Takéto riešenie síce s určitosťou neosloví fanúšikov moderny a imidžových riešení, no na druhej strane som presvedčený o tom, že aj dnes existuje veľké množstvo jednotlivcov preferujúcich funkčnú jednoduchosť!

Palubná doska modelu Lada Niva.

Rusi aj napriek tomu zároveň aj kráčajú s dobou. Pri testovanom modeli je badať, že rokmi overená klasika je tu predsa len čiastočne skombinovaná aj s modernými riešeniami na čele s multimediálnym rozhraním. Za príjemné prekvapenie považujem až nečakane precízne dielenské opracovanie v podobe vzájomného lícovania jednotlivých dielov palubnej dosky! Celkovo dobrý dojem v tomto smere v mojich očiach kazí príliš obyčajný trojramenný volant s „umelým“, teda plastovým vyhotovením.

Prístrojový panel v priestore pred vodičom vsádza podľa očakávania na analógovú klasiku. Grafika budíkov je inšpirovaná koncepčne novšími modelmi s logom značky Lada. Vodič už má k dispozícii aj základný palubný počítač s vyobrazením času, priemernej spotreby či vonkajšej teploty. Vzhľadom na celkovú jednoduchosť sa dá v tomto prípade tolerovať aj nepraktické prepínanie údajov prostredníctvom minimalistickej tyčinky situovanej priamo v module prístrojového panela.

Grafika analógového prístrojového panela je inšpirovaná novšími modelmi s logom Lada.

Prioritnú orientáciu na funkčnosť v sebe odrážajú aj veľké ovládacie tlačidlá, ktoré sú prehľadne rozmiestnené po palubnej doske. Lada Niva zatiaľ nedisponuje automatickým ovládaním svetiel. Hlavné svetlá je tu preto vždy potrebné aktivovať manuálne. Jednoduchý mechanický modul klimatizácie je možné, podobne ako veľké tlačidlá, v prípade nutnosti ovládať aj v rukaviciach. Mimochodom, testovaný exemplár rozhodne nezaprie svoj pôvod. Niva totiž kúri veľmi intenzívne už po pár kilometroch jazdy. A to aj za predpokladu, že je regulátor teploty pootočený len mierne v jeho červenom poli!

Dotyk dnešnej moderny predstavuje do priestoru vystúpený dotykový infotainment. Za príjemné prekvapenie považujem v tomto kontexte jeho grafickú stránku. Ešte väčšiu pochvalu si zaslúži detailné vyobrazenie parkovacej kamery! Obstojná je aj samotná rýchlosť odozvy reakcií na dotyk. Výnimku v tomto smere predstavuje len určitý reakčný čas krátko po naštartovaní vozidla.

Jednoduché manuálne ovládanie klimatizácie, resp. ventilácie.

Systém na čele s navigačným modulom v tomto smere jednoducho potrebuje čas, kým sa „zobudí“. Mimochodom, rozhranie komunikuje v anglickom jazyku. Módy infotainmentu je možné okrem dotyku prepínať aj duplicitne prostredníctvom hardvérových tlačidiel v spodnej časti palubnej dosky. Lada nezabudla ani na konektivitu. Posádka má okrem Bluetooth k dispozícii aj dva USB konektory.

Milé prekvapenie predstavujú aj pohodlné predné sedadlá s odolným látkovým čalúnením. Tenké predné stĺpiky karosérie sú v kombinácii s logicky vyšším posedom zárukou veľmi dobrého výhľadu z vozidla. Problém v tomto smere nepredstavuje dokonca ani spomínaný „šnorchel“, ktorý svojím tvarom optimálne kopíruje konštrukciu predného stĺpika.

Dotyk moderny predstavuje dotykový infotainment. V testovanej výbave nechýba ani parkovacia kamera.

Po ergonomickej stránke narúša v prípade modelu Niva zaužívaný trend centrálny tunel. S odmyslením si boxu v lakťovej opierke si v tomto priestore nie je kam odložiť napríklad moderný smartfón. Centrálny tunel namiesto odkladacích priečinov vypĺňa klasika v podobe páky prevodovky a ovládania pohonu, ako aj dnes už čoraz zriedkavejšia mechanická parkovacia brzda.

Niva má pomerne vtipné a zároveň funkčné riešenie lakťovej opierky. Tá okrem svojej primárnej funkcie poslúži po preklopení smerom dozadu aj ako držiak nápojov pre zadných pasažierov. Vďaka 5-dverovému konceptu karosérie je druhá generácia výrazne praktickejšia ako pôvodná legenda. V druhom rade sa aj tomto prípade relatívne pohodlne odvezie dvojica priemerne urastených dospelých. Vyššie postavy ocenia priestorovú rezervu pre hlavy. O niečo horšie je to už s rezervou pred kolenami. Tie si ale dlháni môžu v prípade núdze oprieť o mäkké čalúnenie predných operadiel.

Priestorové pomery v druhom rade sú plne adekvátne.

Batožinový priestor ukrytý za krídlovými dverami ponúka v základnom usporiadaní dostatočný objem na úrovni 320 litrov. Počítať tu však treba s členitejším tvarovaním podlahy. Jednoducho vyriešené mechanické uchytenie krycieho plata. Pri jeho pozabudnutí v hornej polohe plato pri jazde výrazne obmedzuje výhľad cez vnútorné spätné zrkadlo. Vďaka možnosti sklápania sedadiel v druhom rade však dokáže Lada Niva prepraviť aj väčšie a neforemné predmety.

Testovaná verzia s prívlastkom Offoad Luxe predstavuje výbavový vrchol modelu Lada Niva. Zo všetkých prvkov na palube stojí v tomto prípade za zmienku multimediálny systém s navigáciou, cúvacia kamera, zadné parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie predných okien, klimatizácia, zadné tónované sklá či centrálne zamykanie. Špecifikom verzie Offroad je okrem spomenutého „šnorchla“ aj silnejšia oceľová ochrana motora a prevodovky.

Batožinový priestor s poctivým čalúnením ponúka v základe objem 320 litrov.

Analógová terénna beštia

Unikátnosť testovaného modelu Lada Niva sa naplno prejavuje aj z hľadiska jazdných vlastností. V tomto prípade ide v dobrom slova zmysle o konštrukčne jednoduchý analógový automobil, ktorému v našom priestore možno dnes už len veľmi ťažko nájsť adekvátnu konkurenciu. Ak to mierne preženiem, tak z moderných elektronických jazdných systémov má testovaná Niva na palube „len“ posilňovač riadenia a ABS. Ak vodič pochopí filozofiu a poslanie tohto automobilu, tak z neho určite nebude sklamaný a ani rozčarovaný. Následne dokáže Niva bez preháňania napĺňať pokojne aj pozíciu tzv. „daily car“ v rukách nežnejšieho pohlavia.

Hodnotenie jazdných vlastností začínam tradične pri podvozku. Z istého uhla pohľadu predstavuje mäkké vyladenie pruženia extrém, v ktorom Niva nemá priamu konkurenciu. Podvozok pri bežnej jazde dokáže s obrovskou ochotou precízne odfiltrovať už aj pomerne veľké nerovnosti našich ciest! Až sa mi žiada napísať, že z hľadiska jazdného komfortu ide o ideálny automobil na slovenské cesty.

Podvozok modelu Lada Niva dokáže s prehľadom odfiltrovať aj veľké nerovnosti.

Schopnosti a talent podvozka sa naplno prejavia až na poľných, resp. lesných cestách so skutočne zlým povrchom. Aj v daných podmienkach je Niva príkladne komfortná, a to platí aj pri svižnejšom rýchlostnom tempe. Za jej volantom má vodič pocit, že ide o automobil reálne skonštruovaný do daných podmienok, čo pre drvivú väčšinu dnešných SUV už celkom iste neplatí.

Druhú stranu mince reprezentuje správanie sa podvozka na kvalitnejších asfaltových povrchoch. Už po pár kilometroch za volantom testovaného modelu som veľmi rýchlo pochopil, že Lada Niva nemá absolútne žiadne športové ambície. Inými slovami platí, že dynamickejšie prejazdy cez zákruty jej nie sú vôbec po chuti. Vozidlu na kvalitnom asfalte preto jednoznačne najviac vyhovuje pokojný a rozvážny jazdný prejav. Nakoniec vyslovene antišportovo pôsobí aj vyladenie posilňovača riadenia.

Kulisa manuálnej prevodovky s piatimi stupňami je až prekvapivo presná.

Do celkového konceptu s názvom Lada Niva ideálne zapadá aj atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,7 litra a skromným výkonom 80 koní.Testovaný exemplár tak logicky nieje žiadny šprintér. Na pohodovú jazdu ale v praxi daný výkon reálne plne postačuje. Podľa technických parametrov trvá zrýchlenie z pokoja na 100 km rovných 19 sekúnd. Moja subjektívna pocitová dynamika bola ale v tomto prípade predsa len o niečo lepšia. Ak je to potrebné, tak Niva na moje prekvapenie zvláda aj diaľničné tempo. Optimálna cestovná rýchlosť je s prihliadnutím na hlučnosť predsa len o niečo nižšia. Práve autenticky mechanický hluk, pocitovo vnímaný už aj pri nízkej rýchlosti, patrí k ďalšej typickej charakteristike testovaného modelu.

Atmosférický motor ako zo starej školy vyslovene obľubuje vyššie otáčky. Na toto treba myslieť aj pri preraďovaní rýchlostných stupňov. Adekvátna porcia krútiaceho momentu sa v tomto prípade dostavuje v okolí hranice 3000 otáčok za minútu. Manuálna prevodovka s piatimi stupňami, je až prekvapivo presná. Počas testu sa mi nestalo prakticky ani raz, že by som zaradil iný prevodový stupeň, ako som pôvodne mienil.

Vítaným pomocníkom pri jazde v teréne je okrem redukcie aj uzávierka medzinápravového diferenciálu.

Čistá mechanika je citeľná aj pri práci s pomocnou prevodovkou slúžiacou na zaradenie redukcie, resp. uzávierky medzinápravového diferenciálu. Na tento úkon je potrebné vyvinúť o niečo viac manuálnej snahy. Práve redukcia je zárukou toho, že benzínový motor má dostatok sily aj pri prekonávaní náročnejších zlomov či iných nástrah terénu. Lada si pritom dokáže pomerne hravo poradiť už aj s náročnejšími podmienkami. Jej schopnosti priechodnosti terénom jej reálne môže väčšina SUV len ticho závidieť.

Pod tento faktor sa okrem relatívne nízkej hmotnosti podpísala aj fantastická schopnosť prekríženia oboch náprav. Pri náročnom krížení testovanému modelu v limitnej situácii čiastočne chýba uzávierka na zadnej náprave. Skúsenejší vodič si ale dokáže poradiť aj v tejto situácii využitím kinetickej hybnosti vozidla. Aj jazda v teréne má v tomto prípade svoju autentickú atmosféru. Vodič sa namiesto moderných elektronických asistentov musí oveľa viac spoliehať na svoje reálne schopnosti.

Nápravy modelu Lada Niva sa vyznačujú špičkovou schopnosťou prekríženia.

Spotreba testovaného modelu Lada Niva aj s pričinením permanentného pohonu všetkých kolies pri bežnej rýchlosti sa pohybuje okolo 10-litrovej hranice. Samozrejme, pri využívaní v teréne, resp. iných náročných podmienkach treba počítať s výrazne vyšším apetítom. Testovaný priemer so zahrnutím hojných výjazdov mimo spevnených ciest a pri prakticky úplne novom a ešte nezabehnutom vozidle sa nakoniec ustálil na hodnote 13,4 l/100 km.

A náš celkový dojem?

V sumári platí, že „nová“ Lada Niva prináša do sveta dnešných automobilov značnú porciu unikátnosti, jednoduchosti či živelnosti. V prípade testovanej verzie ide o SUV skrížené s plnohodnotným offroadom, ktoré v porovnaní s hranatou legendou ponúka výrazne viac rodinne orientovaný interiér. Vzhľadom na celkové schopnosti vozidla možno ako atraktívnu označiť aj výslednú cenovku.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Lada Niva 1,7 l Offroad Luxe

Dĺžka: 4056 mm
Šírka: 1800 mm
Výška: 1690 mm
Rázvor: 2450 mm
Objem kufra: 320 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 59/80
Krútiaci moment Nm: –
Pohotovostná hmotnosť: 1485 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 19,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 10,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 13,4/100 km
Pneumatiky: Barum Polaris

Verzia/cena

Lada Niva 1,7 l Offroad Luxe (testovaný model): od 17 990 €
Lada Niva 1,7 l Klasik: od 15 990 €

Exit mobile version