Autoinak.sk

Test: Mazda 6 Wagon Edition 100 – Oslava storočnice

Test Mazda 6 Wagon Edition 100 2021

Automobilka Mazda oslávila v minulom roku významný míľnik. Okrem uvedenia prvého plne elektrického modelu MX-30 uplynulo v roku 2020 presne 100 rokov od momentu, keď bola v meste Hirošima založená spoločnosť Mazda. Japonci si historické jubileum pripomínajú aj prostredníctvom špeciálnej modelovej série Edition 100. Limitovaná výbavová línia odkazujúca na storočnicu od založenia spoločnosti je aj v tomto roku dostupná pre všetky nové modely s logom Mazda. Okrúhle výročie značky sme si v redakcii symbolicky pripomenuli v spoločnosti súčasnej európskej vlajkovej lode s praktickejšou karosériou. Aktuálny model Mazda 6 dokáže i napriek svojmu veku jednoznačne zaujať aj dnes!

Model Mazda 6 Wagon so špičkovou atmosférickou motorizáciou 2,5 Skyactiv-G, skombinovanou so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a v limitovanej výbavovej verzii 100 Edition nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mazda 6 Wagon Edition 100

Spoločnosť Mazda bola v japonskej Hirošime založená už v roku 1920. Len málokto tuší, že v prvotnej fáze išlo o výrobcu produktov z korku. Veľmi významným impulzom, ktorý v značnej miere ovplyvnil filozofiu spoločnosti, bola druhá svetová vojna. Po jej skončení sa firma začala orientovať prioritne na výrobu motorov, resp. automobilov. A od tých čias priniesla Mazda do sveta automobilov množstvo inovácií.

Historický zárez v tomto kontexte predstavuje napríklad vôbec prvý sériový rotačný motor, použitý v modeli Mazda Cosmo Sport 110S. K ikonám a stáliciam sa radí aj najpredávanejší roadster našej planéty, teda model Mazda MX-5. Automobilka okrem toho zaznamenala aj významné úspechy vo svete motoršportu. V roku 1991 bola Mazda prvou ázijskou automobilkou, ktorá dokázala zvíťaziť v 24-hodinovke v Le Mans!

Mazda si prostredníctvom limitovanej výbavovej verzie Edition 100 pripomína významné jubileum.

Inovatívneho prístupu sa Japonci nevzdávajú ani dnes. K symbolom modernej doby v spojitosti so značkou Mazda patrí ambiciózne odmietanie downsizingu, ktoré vyústilo do vzniku pokrokových technológií z balíka Skyactiv. K symbolom stratégie Skyactiv sa radí aj aktuálna tretia generácia modelového radu Mazda 6. Tá bola pritom premiérovo predstavená už v roku 2012! Aj vďaka dvom faceliftom sa obľúbený modelový rad pozostávajúci zo sedanu a kombi stále drží v špičkovej kondícii.

Na Slovensku je aktuálne „šestka“ k dispozícii iba s benzínovými atmosférickými motorizáciami a pohonom predných kolies. Základom je 2-liter Skyactiv-G145 (145 koní) kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou voľbou je objemovo rovnaká motorizácia Skyactiv-G165 (165 koní). Okrem 6-stupňového manuálu je k dispozícii už aj 6-stupňový automat. Výkonový vrchol nakoniec reprezentuje motorizáciou 2,5 Skyactiv-G 194 (194 koní), ktorá je skombinovaná so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Špičková motorizácia zároveň reprezentuje jedinú alternatívu, ktorú je možné kombinovať s testovanou výročnou verziou Edition 100! Oslavný model je k dispozícii s oboma typmi karosérie. Pre výročné verzie Edition 100 je pri celom modelovom portfóliu príznačná farebná inšpirácia historickým modelom Mazda R360 Coupé z roku 1960, ktorý je považovaný za prvý produkčný automobil značky Mazda.

Šperk pod prednou kapotou – testovaná atmosférická motorizácia 2,5 Skyactiv-G.

Nestarnúca kráska

Pri pohľade na veľmi atraktívne krivky testovaného kombi sa doslova nechce veriť, že aktuálna generácia modelu Mazda 6 je tu s nami už takmer 10 rokov! Práve „šestka“ je dokonalým odrazom nadčasovosti dizajnového jazyka Kodo. Posledný facelift v tomto smere priniesol ešte viac minimalistických riešení, ktoré sú skombinované s uhladenými a atletickými líniami. Japonci to aj v prípade jubilejnej edície našťastie nepreháňajú s prvkami, ktoré odkazujú na motív 100. výročia. K poznávacím prvkom limitovanej série patrí výhradne biele lakovanie, ktoré symbolicky odkazuje na prvý model Mazda R360. Biela metalíza pri testovanom modeli nesie označenie Snowflake Pearl.

Predným partiám dominuje obrovská maska s typickým tvarovaním a dynamickým výpletom. Pochromovaná spodná línia tu opticky zabieha až do modulu efektných úzkych predných svetlometov. Po technickej stránke je k dispozícii full LED technológia s veľmi dobrým svetelným účinkom. A keďže aj „hmlovky“ sú tu integrované priamo do modulu hlavných svetlometov, tak štýlový predný nárazník tu mohol dostať jednoliaty a „čistý“ dizajn.

Elegantné a čisté dizajnové línie sú hlavným poznávacím prvkom modelového radu Mazda 6.

Pri pohľade z profilu zaujmú atleticky vystúpené blatníky. Celkovo dynamický efekt pri testovanej verzii Wagon, teda kombi, násobí postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Špecialitou 100-ročnej edície sú efektné 19-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, ktorých stred zdobia špeciálne krytky práve s motívom výročia. Decentný štítok odkazujúci na tento významný historický míľnik je následne umiestnený aj na predných blatníkoch.

Dizajnovo atraktívna a zároveň adekvátne dynamická je aj zadná časť testovaného kombi. Zmysel pre efekt je tu badať napríklad v prípade stvárnenia decentného strešného spojlera či dynamicky klesajúcej línie piatych dverí. Mazda 6 sa takto vyhla tzv. krabicovitému tvaru pri zadných partiách a namiesto neho uprednostnila štýl a eleganciu. Pomerne masívne tu pôsobí vystúpený zadný nárazník, lakovaný vo farbe karosérie. Odkazom na športovú orientáciu značky je tradičná dvojica nielen efektných, ale zároveň aj reálne funkčných koncoviek výfukového systému!

Atraktívne krivky neobišli ani zadné partie. Pre značku Mazda sú príznačné aj dve koncovky výfukového systému.

Vyšperkovaný luxusný interiér

Už pri prvom kontakte s interiérom testovanej verzie Edition 100 zaujme na prvý pohľad odvážna farebná trojkombinácia. Vínovočervené kožené čalúnenie sedadiel dopĺňa čierno-biele vyhotovenie palubnej dosky. Aj v tomto prípade je to inšpirácia duchovným odkazom na model R360, teda prvý sériový automobil značky Mazda. S odmyslením si originálnych farebných variácií, inšpirovaných minulosťou, si „šestka“ aj dnes dokáže veľmi dobre zastávať pozíciu vlajkovej lode. Pomohol tomu aj facelift spred troch rokov, ktorý sa niesol prioritne v znamení prémiovej prestavby palubnej dosky.

V sumári taký hodnotný a luxusný pocit dokáže Mazda 6 ponúknuť aj dnes. Japonci si tu dali mimoriadne záležať na výbere použitých materiálov. Úplnou samozrejmosťou je aj ich precízne dielenské opracovanie a vzájomné lícovanie jednotlivých dielov. Čistý dizajn a minimalistické riešenie z exteriéru sa preniesli aj do kabíny. Pracovisku vodiča dominujú logicky usporiadané ovládacie moduly. Centrom diania má byť jednoznačne vodič! Trochu atypické umiestnenie dostalo štartovacie tlačidlo, situované v priestore medzi prístrojovým panelom a obrazovkou infotainmentu.

Farebná kombinácia interiéru je pri Edition 100 inšpirovaná prvým modelom Mazda R360.

Prístrojový panel rovnako ako pri iných modeloch značky kombinuje analógové budíky s grafickou centrálnou časťou. Aj digitálna časť sa v princípe stále tvári ako analógová klasika. Veľký palec hore si tu zaslúži celková prehľadnosť a orientácia smerom na detaily. Mazda do základného vyobrazovacieho módu veľmi umne zapracovala takmer všetky dôležité údaje o jazde vrátane aktuálnej spotreby či dojazdu. Týmto krokom sa prakticky úplne eliminovala podvedomá tendencia prepínania jednotlivých údajov palubného počítača, známa z takmer všetkých konkurenčných značiek. Najdôležitejšie údaje o jazde tu má vodič k dispozícii aj v zornom poli prostredníctvom kvalitného Head-up displeja.

V porovnaní s najnovšími súrodencami je v prípade modelového radu 6 evolučné staršie vypracovanie multimediálneho rozhrania s centrálnou a do priestoru vystúpenou obrazovkou. Šestka v tomto prípade uprednostňuje dvojkombináciu ovládania. Infotainment je okrem združeného ovládača na stredovej konzole možné v situáciách, ak vozidlo stojí, ovládať aj dotykom. Keďže vodič má možnosť voľby ovládania, tak v mojich očiach ide paradoxne o optimálnejší a funkčnejší variant, ako ponúka najnovšia „nedotyková“ evolúcia multimediálnych rozhraní značky Mazda.

Prehľadný a dokonale funkčný – prístrojový panel v modeli Mazda 6.

Grafika, ako aj ovládacie variácie sú vyslovene funkčné a v dobrom zmysle slova jednoduché, aby vodiča v rámci jazdy rozptyľovali čo najmenej! Vek vozidla sa najviac odráža, okrem menšej uhlopriečky obrazovky, na nepresvedčivej kvalite obrazu, inak veľmi užitočného 360-stupňového náhľadu na okolie vozidla. Rozlíšenie kamier v tomto prípade podľa mňa nezodpovedá statusu vlajkovej lode značky. Pochvalu si však v rámci ergonómie tradične zaslúži samostatný a prehľadný modul klimatizácie.

Celkový hodnotný dojem umocňuje kvalitné kožené čalúnenie sedadiel. Okrem špecifického farebného vyhotovenia automobilka s výročným emblémom pracuje aj v podobe motívu v predných hlavových opierkach, luxusných koberčekoch či špeciálne vygravírovanom kľúčiku od zapaľovania. Status top modelu značky umocňujú predné sedačky aj svojím veľkorysým nadimenzovaním. Absencia bočného vedenia v tomto prípade pripomína viac luxusné limuzíny ako typicky športovo orientované modely.

Predné sedačky okrem nápaditého čalúnenia ponúkajú aj špičkový jazdný komfort.

Z hľadiska optimálneho cestovného komfortu na dlhých cestách by tu ale ešte mohla byť aj o niečo dlhšia lakťová opierka. Na emócie z jazdy jasne útočí tradičný trojramenný volant optimálneho tvaru. Ten s logom Mazda patrí medzi to najlepšie, čo dnes automobilky v tomto ponímaní dokážu ponúknuť! A práve volant tu dokonale stelesňuje prepojenie vodiča s automobilom, na ktorom si japonská automobilka tak veľmi zakladá.

Veľkosti vozidla a segmentovej príslušnosti zodpovedajú aj priestorové pomery v druhom rade. Model 6 poteší dvoma krajnými pozíciami, ktoré ponúkajú výrazne komfortnejšie tvarovanie a decentne predĺžený sedák. Verzia kombi ponúka v porovnaní so sedanom viac miesta pre hlavy pasažierov v druhom rade. Aj na základe toho sa tu veľmi pohodlne odvezie dvojica urastenejších dospelých. Z hľadiska cestovného komfortu potešia samostatné výduchy ventilácie, ako aj možnosť vyhrievania krajných pozícií. Celkový vek modelového radu Mazda 6 však v danom priestore odráža prekvapivá absencia konektivity, resp. USB koncoviek.

Priestor v druhom rade zodpovedá segmentovej príslušnosti.

Rodinné nároky dokáže pri testovanej verzii Mazda 6 Wagon s prehľadom uspokojiť aj batožinový priestor s kapacitou 522 litrov v základnom usporiadaní. Japonský konštruktéri tu okrem pravidelného tvaru zapracovali aj na užitočných detailoch. Okrem priestoru na drobnosti pod úrovňou podlahy je tu k dispozícii aj praktické uchytenie krycej roletky či možnosť sklápania sedadiel druhého radu priamo z kufra. Po tomto úkone je prítomná optimálna rovina a maximálna prepravná kapacita na úrovni až 1648 litrov. K dokonalosti a statusu vlajkovej lode tu už chýba len elektrické ovládanie piatych dverí, ktoré model Wagon prekvapivo neponúka ani za príplatok.

Špičková testovaná verzia Mazda 6 Wagon Edition 100 ponúka podľa očakávania to najlepšie aj z hľadiska výbavy na palube. Okrem už spomenutých špecialít, odkazujúcich na 100. výročie, stojí za zmienku elektricky ovládané strešné okno alebo osvetlenie interiéru LED diódami. Už v nižších výbavách je automaticky k dispozícii kompletný balík asistenčných systémov, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievanie a ventilovanie predných sedačiek, vyhrievané zadné sedačky alebo veľmi dobre hrajúce audio Bose s 11 reproduktormi.

Batožinový priestor pojme v základe 522 litrov.

Noblesná vlajková loď

Postupný vývoj a povestné dobrusovanie detailov je pri aktuálnej generácii modelového radu Mazda 6 cítiť aj v rámci jazdných vlastností. Kým sa šestka na začiatku svojho životného cyklu jednoznačne radila k najšportovejšie jazdiacim zástupcom strednej triedy s pohonom predných kolies, tak dnes z nej viac ako kedykoľvek predtým cítiť určitú noblesu, tak ako sa to na správnu vlajkovú loď jednoducho patrí!

Testovaný exemplár dnes v rámci jazdných vlastností ponúka ideálny kompromis medzi športom a cestovným komfortom. Ozdobou vlajkovej lode z Hirošimy je naďalej precízne vyladený podvozok s viacprvkovým zavesením všetkých kolies. Šestka je dôkazom toho, že schopný a zároveň adekvátne pohodlný podvozok sa dá vyladiť aj bez nutnosti aplikácie adaptívnych tlmičov. Vďaka schopnému odpruženiu dokázal testovaný kúsok aj na 19-palcových kolesách s istotou odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Spoza volantu dokáže zároveň aj pomerne veľké kombi pôsobiť nečakane ľahkým a sebaistým dojmom. Toto konštatovanie platí predovšetkým pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty.

Celkovým vyladením ponúka model Mazda 6 Wagon ideálny kompromis medzi športom a cestovným komfortom.

Ak mám nájsť oblasť, v ktorej šestka za prémiovým svetom zaostáva asi najviac, tak to bude odhlučnenie interiéru. Kým pri bežnej cestovnej rýchlosti je aj v tomto smere všetko v poriadku, tak pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe je okrem aerodynamického odporu určitý akustický diskomfort cítiť už aj smerom od náprav a podvozka. V sumári to ale nepredstavuje neriešiteľný problém. Skôr je to len otázka zvyku.

Ak by som mal model Mazda 6 Wagon za niečo vyslovene pochváliť, tak by to okrem nadaného podvozka bolo aj v dnešnej dobe čoraz unikátnejšie komunikatívne riadenie s adekvátnou spätnou väzbou!

V režime Sport drží prevodovka benzínovú atmosféru v neustálej permanencii.

Klenotom a obrovskou konkurenčnou výhodou tohto modelu je filozofia „Made in Mazda“, zakladajúca si na preferencii atmosférických benzínových motorizácií s adekvátnym objemom. Pre limitovanú sériu Edition 100 je určený výhradne vrcholný variant v podobe 4-valca 2,5 Skyactiv-G s výkonom 194 koní. Aj napriek v princípe veľmi jednoduchej konštrukcii, Mazda aj túto pohonnú jednotku postupne vylepšuje, aby dokázala spĺňať najprísnejšie emisné normy. Novinkou je tu napríklad funkcia odpájania dvoch valcov pri nízkej záťaži, ktorá je známa už aj z revolučných motorizácií Skyactiv-X. V prípade testovaného kúsku je ale aktivácia 2-valcového módu citeľne kultivovanejšia, ako to bolo v prípade minulého „ixového 2-litra“ pracujúceho pod kapotou modelu 3 sedan.

Atmosférický motor ponúka neopakovateľné čaro predovšetkým v hornej tretine otáčkomera. Testovaná pohonná jednotka má v pomerne veľkom kombi prekvapivo dostatok sily už aj tesne nad hranicou 2-tisíc otáčok. Z výhody zdvihového objemu 2,5 litra ťaží aj vyladenie prevodovky. Automat pri pohodovej jazde necháva motor točiť až v nečakane nízkych otáčkach. Klasická koncepcia samočinnej prevodovky z dielne Mazda s „len“ šiestimi stupňami je ideálnym dôkazom toho, že dobre vyladený automat nepotrebuje zbytočne veľký počet prevodových stupňov!

Automat so šiestimi stupňami ponúka precízne zladenie s atmosférickou pohonnou jednotkou.

Prevodovka sa vo všeobecnosti snaží maximálne prispôsobiť aktuálnemu štýlu jazdy, spojenom s intenzitou stláčania pedála akcelerátora. V rámci dostupného módu Sport sa automat prepína do permanentnej pohotovosti a pracuje vo vyšších otáčkach. Pohonná jednotka má v tomto režime dostatok sily na bezpečné predbehnutie či adekvátne pružné zrýchlenie. Palec hore dávam aj pohotovým reakciám prevodovky pri móde manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom. Vzhľadom na atmosférickú konštrukciu som bol veľmi spokojný aj s adekvátnou jazdnou dynamikou. Vo vyšších otáčkach ponúka testovaná pohonná jednotka aj zaujímavú zvukovú farbičku.

Za príjemné prekvapenie možno vo finále považovať aj reálnu spotrebu benzínu. Výsledný priemer 7,4 l/100 km podľa palubného počítača na konci týždňového testu dokonca prekonal aj spotrebu, ktorú oficiálne deklaruje výrobca! V rámci mesta, resp. pri diaľničnom tempe treba počítať so spotrebu cca 8 l/100 km. Naopak, pri pohodovej jazde po okreskách dokáže byť šestka s priemerom 6 l/100 km až nečakane úsporná. Za sklamanie nepovažujem ani vyslovene zážitkovú jazdu. Po dynamickom šantení na obľúbenom horskom priechode sa finálna spotreba ustálila na hodnote 8,8 l/100 km.

Vo finále Mazda 6 Wagon príjemne prekvapila aj v rámci spotreby paliva.

A náš celkový dojem?

Mazda 6 Wagon v našom teste opäť potvrdila, že zreje ako víno. Aj napriek v princípe staršiemu rodnému listu má tento model určite čo ponúknuť aj dnes. A medzi konkurenciou sa rozhodne nestratí. Okrem nadčasového dizajnu je hlavnou prednosťou testovaného modelu predovšetkým technika v útrobách na čele s výbornou atmosférickou motorizáciou. Originálne nakonfigurovaná testovaná verzia Edition 100 zároveň efektne pripomína významné jubileum v histórii tejto automobilky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda 6 Wagon 2,5 Skyactiv-G194 Edition 100
Dĺžka: 4805 mm
Šírka: 1840 mm
Výška: 1480 mm
Rázvor: 2750 mm
Objem kufra: 522 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 143/194
Krútiaci moment Nm: 258
Pohotovostná hmotnosť: 1466 – 1535 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 223
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4/100 km
Pneumatiky: Nokian WR Snowproof

Verzia/akciová cena
Mazda 6 Wagon 2,5 Skyactiv-G194 Edition 100 (testovaný model): od 36 925 €
Mazda 6 Wagon 2,0 Skyactiv-G145 Attraction: od 27 600 €

Recenzia

Mazda 6 Wagon 2,5 Skyactiv-G194 Edition 100

88% Skóre

Dĺžka: 4 805 mm Šírka: 1 840 mm Výška: 1 480 mm Rázvor: 2 750 mm Objem kufra: 522 litrov Motor: zážihový Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 143/194 Krútiaci moment Nm: 258 Pohotovostná hmotnosť: 1466-1535 kg Maximálna rýchlosť km/h: 223 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,6 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4 / 100 km Pneumatiky: Nokian WR Snowproof

Výhody

  • Atmosférická motorizácia 2,5 Skyactiv G
  • Štýl a nadčasový vzhľad
  • Verzia Wagon (kombi) stojí pri výbave Editon 100 rovnako ako sedan

Nevýhody

  • Absencia elektrického ovládania dverí batožinového priestoru
  • Nižšia kvalita kamerového vyobrazenia okolia vozidla
  • Niektoré detaily v interiéry odrážajú celkový vek modelu

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 80%
  • Praktická stránka 80%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Pohonná sústava 100%
  • Cena 80%

Mazda 6 Wagon 2,5 Skyactiv-G194 Edition 100 DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

36925€
Exit mobile version