Autoinak.sk

Test: Mazda CX-30 – Ideálna voľba

Test Mazda CX-30 2021

Mazda sa aj napriek čoraz prísnejším emisným pravidlám nebojí ísť takpovediac vlastnou cestou. Nad konkurenciou vyniká dnes už „netradičnou“ paletou dostupných motorizácií. Nedávnu technologickú „revolúciu“ priniesla očakávaná prvá generácia motorov Skyactiv-X. Tie možno zjednodušene označiť ako benzín fungujúci na princípe dieslu. Na elektro trend Japonci zareagovali úplne novým modelom MX-30 s technológiou Skyactiv-e. Konzervatívnejšie orientovaná cieľová skupina má v rovnakom segmente k dispozícii aj klasickú v podobe sesterského modelu CX-30. Atraktívny kríženec kompaktného hatchbacku a tradičného SUV má okrem revolučných motorov Skyactiv-X v ponuke stále odolnú klasiku v podobe atmosférických motorizácií Skyactiv-G. V rámci testu sme tentokrát preverili silnejší ekvivalent s pohonom všetkých kolies.

Model Mazda CX-30 s benzínovou motorizáciou 2,0 Skyactiv G-150 AWD (s výkonom 150 koní), 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbave Plus nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mazda CX-30

Model Mazda CX-30 sme v premiére spoznali v roku 2019. Po technickej a konštrukčnej stránke ide o blízkeho súrodenca najnovšej generácie kompaktného modelu Mazda 3. Nové SUV v sebe dokonale odráža dopyt dnešnej doby skombinovaný s filozofiou značky Mazda. Na základe proporcií je už na prvý pohľad jasné, že toto nie je typický zástupca SUV segmentu, ale ide skôr o atraktívny zdvihnutý hatchback.

Pohon všetkých kolies v kombinácii s vyššou svetlou výškou sú zároveň garantom adekvátnej porcie slobody aj pri pohybe mimo spevnených komunikácií. Offroad nadanie však prevyšujú suverénne jazdné vlastnosti na asfalte s jasným odkazom na športovú orientáciu značky Mazda.

Model CX-30 veľkostne vypĺňa priestor medzi modelmi Mazda CX-3 a Mazda CX-5.

V rámci hierarchie označovania modelov značky Mazda púta model CX-30 pozornosť aj svojím netradičným označením. Keďže veľkostne ide o vyplnenie priestoru medzi modelmi CX-3, resp. CX-5, tak sa sa v tomto prípade ako logické núka označenie CX-4. Mazda paradoxne po takomto názve nesiahla hneď z dvoch dôvodov. Tým prvým je, že konštrukčne odlišný model CX-4 už existuje a je prioritne určený napríklad pre čínsky trh. Druhým a zároveň podstatne kurióznejším dôvodom je, že číslica „štyri“ je v japonskej kultúre považovaná za nešťastné číslo. Aj preto siahla Mazda nakoniec po označení CX-30.

Aktuálna paleta pohonných jednotiek dostupných pre testovaný model pozostáva výhradne z benzínových agregátov. Základom je odolná a preverená technológia Skyactiv-G, pozostávajúca z atmosférického benzínového 2-litra. Základný variant Skyactiv-G122 s výkonom 122 koní sa kombinuje iba s pohonom prednej nápravy. Pre silnejší ekvivalent Skyactiv-G150 (150 koní) je okrem pohonu prednej nápravy k dispozícii aj pohon všetkých kolies AWD. Technologickú, ale aj výkonovú špičku nakoniec aj pri modeli CX-30 reprezentuje motorizácia Skyactiv-X186 s výkonom až 186 koní. Aj v tomto prípade je okrem pohonu prednej nápravy k dispozícii pohon 4×4. Mazda pri všetkých spomenutých motorizáciách ponúka okrem klasickej 6-stupňovej manuálnej prevodovky aj ekvivalent v podobe automatu s rovnaným počtom prevodových stupňov.

Klasická benzínová atmosféra z radu Skyactiv-G dosahuje výkon 150 koní.

Elegantný dizajn s optickým nádychom offroadu

Atraktívny dizajn, ktorý Mazda komerčne hrdo spája s japonskou filozofiou Kodo, patrí v posledných rokoch k hlavným pilierom predajných úspechov výrobcu z krajiny vychádzajúceho slnka. Na pomery japonských automobiliek je z môjho pohľadu Mazda aktuálne jasným lídrom v disciplíne subjektívneho hodnotenia automobilovej krásy. Pre umocnenie maximálneho vizuálneho efektu by som zároveň určite neváhal zainvestovať ani do „klišé“ červenej metalízy Soul Red Crystal. Tento farebný odtieň púta pozornosť, čoho dôkazom je aj testovaný exemplár.

Modelu CX-30 dominujú jednoduché a minimalistické dizajnové línie. Predná časť zaujme dominantnou maskou chladiča s čiernym výpletom a efektným pochrómovaním jej spodnej časti, ktoré opticky zabieha až do modulu úzkych svetlometov zapustených pomerne hlboko do predného modulu karosérie. Pr príplatkových full LED svetlách testovaného exempláru treba okrem špičkového svetelného účinku pochváliť aj funkciu vyrezávania, resp. tieňovania ostatných účastníkov cestnej premávky. Určitý offroad nádych pri predných partiách pripomína výrazne ochranné oplastovanie spodnej časti nárazníka.

V jednoduchosti je krása – Mazda Kodo dizajn je jasným dôkazom tohto tvrdenia.

Výrazná a pomerne extravagantná plastová ochrana spodných partií karosérie je dominantná aj pri pohľade z profilu. Atraktívne bočné línie so svalnatými blatníkmi opticky tlačia model CX-30 ešte viac smerom k vozovke. Na jednoduchú krásu bez zbytočných trblietok vsádza testovaný exemplár aj v rámci dizajnu 18-palcových diskov kolies z ľahkých zliatin.

Vizuálne najatraktívnejšie pôsobí Mazda CX-30 z môjho pohľadu pri pohľade zozadu. Úzke koncové svetlá vozidlo opticky ešte viac rozširujú. Celkovú robustnosť aj v tomto priestore zvýrazňuje zadný nárazník s kontrastným ochranným plastovým dekórom. Na športové emócie útočí decentne naznačený strešný spojler a dvojica efektných koncoviek výfukového systému, ktoré pri modeloch značky Mazda tradične aj reálne plnia svoju primárnu funkciu.

Model Mazda CX-30 vizuálne zaujme aj pomerne výrazným ochranným oplastovaním.

Minimalistický interiér s prémiovou atmosférou

Model CX-30 dostal pri svojom debute podobne ako model 3 najnovší koncept interiéru Made in Mazda. Minimalistickému dizajnu a riešeniam palubnej dosky sekunduje prémiová atmosféra s využívaním kvalitných materiálov, ako aj špičkovým dielenským opracovaním. Testovaný exemplár v tomto smere zaujal aj netradičným vyhotovením v podobe syntetickej modrej kože.

V interiéroch automobilov značky Mazda je centrom diania vodič. Japonci sú aj napriek aktuálnemu boomu digitálnych riešení pomerne zarytí odporcovia prehnaných grafických displejov, ktoré potenciálne odpútavajú pozornosť vodiča. Na funkčnú jednoduchosť a ideálnu prehľadnosť preto pri modeli CX-30 vsádza aj klasický prístrojový panel s efektne spracovanými budíkmi. Mazda napriek tomu celkom nezanevrela ani na digitálne hračky. Centrálna časť prístrojového panela totiž pozostáva na prvý pohľad z neviditeľného grafického displeja.

Palubná doska modelu Mazda CX-30.

Okrem minimalistického vyobrazenia len s ukazovateľom rýchlosti je tu k dispozícii aj mód so súčasným vyobrazením priemernej spotreby, resp. funkcie jazdných asistenčných systémov. Veľký palec hore si zaslúži aj prehľadne postranné rozmiestnenie ďalších dôležitých údajov, ako je momentálne spotreba či dojazd. Prémiovú atmosféru na palube podčiarkuje aj prepracovaný Head-up displej s údajmi premietanými priamo na čelné sklo.

Rovnakého minimalistického a zároveň čo najmenej rušivého trendu sa drží aj modul infotainmentu s centrálnou, do priestoru vystúpenou obrazovkou. Mazda na rozdiel od väčšiny konkurencie pri najnovšej evolúcii svojich infotainmentov dokonca upustila od dotykového ovládania! Systém sa v tomto prípade ovláda výhradne prostredníctvom intuitívneho združeného ovládača HMI na stredovej konzole. Logika ovládania je pomerne rýchlo návyková aj pre osoby, ktoré s ním doposiaľ neprišli do kontaktu.

Prístrojový panel kombinuje analógovú klasiku s digitálnym modulom.

Aj napriek jednoduchému výzoru s minimom farieb spĺňa infotainment prísne grafické nároky. Spokojný som bol aj s pomerne detailným vyobrazením parkovacej kamery. Graficky zaujímavo sú spracované záložky s funkciou pohonnej jednotky, resp. vývoja spotreby paliva. Samozrejmosťou je dostupnosť modernej mobilnej konektivity.

Za veľmi intuitívne a prehľadné možno považovať aj rozmiestnenie ostatných ovládacích prvkov. Model CX-30 na rozdiel od elektrickej sestry MX-30 využíva klasický modul klimatizácie s hardvérovými ovládačmi. Ani tomuto riešeniu sa po funkčnej stránke nedá reálne nič zásadné vyčítať.

Ovládanie infotainmentu sa realizuje výhradne prostredníctvom ovládača HMI na stredovej konzole.

Na určitú športovú orientáciu testovaného exempláru odkazuje aj posed za volantom. Model CX-30 má v tejto disciplíne aj napriek vyššej svetlosti podvozka rozhodne bližšie ku klasickým hatchbackom ako k plnohodnotným SUV modelom. Komfortne a útulne pôsobia taktiež dostatočne nadimenzované predné sedačky. Testovaný exemplár v tomto smere disponoval klasikou v podobe látkového čalúnenia so sympatickým náznakom bočného vedenia predovšetkým v operadlovej časti. Výhľad z vozidla v smere šikmo dopredu uľahčuje sofistikované uchytenie spätných zrkadiel na tzv. „stračej nôžke“.

V porovnaní s hatchbackom Mazda 3 ponúka model CX-30 o niečo viac miesta v druhom rade. Aj keď tento model z hľadiska životného priestoru v druhom rade nemožno označiť ako priestorového fenoména, tak sa tu relatívne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých pasažierov. Celkový cestovný komfort tu zvyšujú aj samostatné výduchy ventilácie.

Priestor v druhom rade uspokojí aj štandardne urastených dospelých.

V rámci praktickej stránky je na tom obdobne aj batožinový priestor. Základná kapacita dosahuje adekvátnych 430 litrov. Testovaný exemplár si plusové body vyslúžil za prítomnosť dojazdovej rezervnej pneumatiky. Prakticky je vyriešené aj elektrické ovládanie piatych dverí, kde okrem tlačidla na zatvorenie nechýba ani samostatné tlačidlo na uzamknutie celého vozidla. Z užívateľskej stránky by som v kufri privítal viac háčikov alebo iných fixačných prvkov. Po sklopení delených zadných sedadiel vzniká takmer ideálna rovná podlaha s maximálnou kapacitou 1406 litrov.

Mazda CX-30 disponuje bohatou výbavou už v úplnom základe. Do tohto spektra sa radí aj väčšina asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu. Testovaná špecifikácia s prívlastkom Plus k tomu pridáva aj vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla alebo cúvaciu kameru. V cenníku sú okrem toho k dispozícii aj ďalšie príplatkové pakety, zahŕňajúce napríklad aj veľmi dobre hrajúce audio značky Bose.

Batožinový priestor pojme v základe 430 litrov.

Zážitok s čarovnou atmosférou

Mazda si aj v dnešnej dobe mimoriadne zakladá na autentických zážitkoch z jazdy. Z predchádzajúcich riadkov je každému jasné, že potrebám optimálnej súhry vodiča a stroja je prispôsobený už aj koncept interiéru. Najväčšie zážitky ale Japonci deklarujú spoza volantu. Na druhej strane má aj jazda s technologickou klasikou s logom Mazda zároveň aj určité špecifiká.

K charakteristickým črtám jazdného prejavu sa dnes radí už prakticky exotická a konštrukčne jednoduchá atmosférická benzínová motorizácia s adekvátnym objemom, ktorá pracovala aj pod kapotou testovaného exempláru.

Mazda CX-30 kombinuje výhody SUV a tradičného hatchbacku.

Základným pilierom garantujúcim špičkové jazdné vlastnosti je podvozok. Jeho vyladenie dokáže v princípe precízne kopírovať povrch vozovky. Mazda CX-30 ponúka prekvapivo suverénne jazdné vlastnosti aj napriek jednoduchšej konštrukcii zadnej nápravy. Charakter pruženia má v tomto prípade podľa všeobecného očakávania o niečo bližšie k športu ako ku komfortu. Istotu smerom od podvozka vodič cíti predovšetkým pri ostrejšom prejazde cez zákruty. Testovaný model dokáže aj napriek tomu bez problémov a sebaisto odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pod túto schopnosť sa vo finále podpísali aj kolesá s rozumným priemerom 18 palcov.

SUV s nízkym ťažiskom a adekvátne tuhou karosériou zároveň aj veľmi pohotovo reaguje na povely vodiča sprostredkované pomocou riadenia. Prirodzená nedotáčavosť sa reálne dostáva k slovu až v hraničných situáciách. Práve adekvátne strmé riadenie s možnosťou precízne citlivej regulácie želanej jazdnej stopy patrí k ďalším prednostiam testovaného exempláru.

Odolná atmosférická motorizácia disponuje mild-hybridnou technikou, ako aj funkciou odpájania dvoch valcov.

Vyššie spomenutá atmosférická zážihová motorizácia z radu Skyactiv-G ponúka neopakovateľné čaro spojené s autentickým zážitkom z vysokých otáčok. Mazda svoj benzínový 2-liter aj napriek jednoduchej konštrukcii vybavila už aj mild-hybridnou technológiou. Akumulátor vypomáha pohonnej jednotke predovšetkým pri rozjazdoch. Celkový výkon 150 koní je pre SUV tejto veľkosti postačujúci. Jazdná dynamika po čisto pocitovej stránke dokonca prekonáva výrobcom deklarované hodnoty so zrýchlením z pokoja na 100 km/h za 9,1 sekundy. Najintenzívnejší zážitok dokáže tento typ pohonnej jednotky ponúknuť celkom jednoznačne v hornej tretine otáčkomera. Lineárne gradujúci nástup krútiaceho momentu vrcholí prakticky až tesne pod zásahom obmedzovača. Emócie z jazdy ešte viac zvyšuje aj prirodzená zvuková kulisa benzínovej atmosféry.

Väčší objem valcov je výhoda aj pri bežnej jazde. Benzínový 2-liter sa bez bezprostrednej nutnosti podradenia dokáže relatívne svižne pozbierať už od hranice približne 2000 otáčok. Pri nízkej záťaži vybavila Mazda svoju pohonnú jednotku aj funkciou vypínania dvoch valcov, čím sa v princípe šetrí drahocenné palivo. Vodič si 2-valcový režim mimo grafiky displeja uvedomuje aj prostredníctvom dunivejšieho zvukového prejavu. Na odlišný a o niečo dunivejší zvukový prejav v 2-valcovom režime si je v praxi potrebné len zvyknúť.

Mechanicky skvelá a mimoriadne presná 6-st. manuálna prevodovka je tradične ozdobou modelov s logom Mazda.

Pod pocitovo slušnú dynamiku jazdy sa pri testovanej konfigurácii v značnej miere podpísala aj kombinácia so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Je sympatické, že Mazda na rozdiel od väčšiny konkurentov verí manuálnym prevodovkám aj v dnešnej dobe. Z hľadiska mechanického zážitku, presnosti radenia, ale aj celkových emócií patria manuálne ovládané prevodovky z Hirošimy k tomu najlepšiemu, čo dnes trh dokáže ponúknuť!

Bonusom testovanej konfigurácie modelu CX-30 je aj užitočný pohon všetkých kolies. Mazda svoju štvorkolku ani v tomto prípade neprezentuje ako prílišný offroad. Pravdepodobne aj preto na palube absentujú akékoľvek možnosti ovládania pohonu 4×4. Inými slovami, systém AWD vždy pracuje plne automaticky. V rámci zimného testu bol pohon 4×4 užitočným pomocníkom. S vozidlom som sa dokonca dokázal aj vďaka svetlej výške 175 mm reálne prehrabať aj cez pomerne hlboký snehový závej. Avšak terénne zlomy spojené s krížením náprav modelu CX-30 veľmi nevyhovujú. Prílišnú zábavu na zasneženej, resp. zľadovatenej vozovke budú vo finále vždy krotiť aj zásahy „nevypínateľného“ stabilizačného systému.

Pohon AWD je v zimných podmienkach veľmi vítaným pomocníkom.

Vysoký bezpečnostný štandard podčiarkujú aj veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy. Mazda si v tomto prípade zaslúži pochvalu za vzájomné zladenie manuálnej prevodovky s adaptívnym tempomatom. Chybičkou krásy bola len absencia vyhrievania radaru, resp. lidaru umiestneného za fabrickým logom. Ten sa v prípade znečistenia padajúcim snehom zvykne pomerne rýchlo deaktivovať.

Výsledná kombinovaná spotreba paliva sa na konci testu ustálila na akceptovateľnej hodnote 6,8 litra na každých 100 km. S približne rovnakým apetítom dokáže testovaný model jazdiť aj v diaľničnom tempe. V mestskej premávke treba počítať s priemerom cca 7,4 litra. Naopak, pri pohodovom tempe na okreskách dokáže modelu CX-30 bez problémov vystačiť 6 l/100 km.

Za fabrickým logom sa ukrývajú snímače adaptívneho tempomatu.

A náš celkový dojem?

Mazda CX-30 ponúka vo finále veľmi zaujímavý kompromis medzi klasickým hatchbackom a plnohodnotným SUV. Japonci sa z oboch týchto svetov snažili uchmatnúť to najlepšie. To sa im v prípade testovaného modelu aj podarilo. Okrem prenikavého vzhľadu a špičkového interiéru orientovaného smerom na vodiča, vyniká model CX-30 nad konkurenciou aj svojou technologickou podstatou na čele s dnes už pomerne vzácnym atmosférickým benzínovým motorom Skyactiv-G.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G 150 AWD Plus

Dĺžka: 4395 mm
Šírka: 1795 mm
Výška: 1540 mm
Rázvor: 2655 mm
Objem kufra: 430 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 213
Pohotovostná hmotnosť: 1404 – 1478 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 l/100 km
Pneumatiky: Nokian WR SUV

Verzia/akčná cena
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G 150 AWD Plus (testovaný model): od 26 390 €
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G 122 (pohon predných kolies): od 21 590 €

Exit mobile version