Automobilka sídliaca v meste Hirošima si vydobyla prestíž, ako aj silnú fanúšikovskú základňu vďaka svojej dlhoročnej filozofii čiastočnej ignorancie zaužívaných konvencií v spojitosti s odvahou nebáť sa robiť veci inak. Mazda sa v posledných dekádach preslávila nielen emočným dizajnovým jazykom Kodo, ale taktiež technológiami Skyactiv. V druhom spomenutom balíku majú dodnes svoje opodstatnenie objemné atmosférické motorizácie či viaceré inovatívne postupy. Za zmienku tu určite stoja benzínové pohonné jednotky s naftovou charakteristikou Skyactiv-X, znovuzrodenie rotačnej motorizácie typu Wankel či autentický prístup k batériovým modelom. Japonská značka na seba naviazala obrovskú pozornosť vďaka novej platforme pre veľké modely, ktorá preferuje pohon zadných kolies a zároveň umožňuje zástavbu nových motorizácií so šiestimi valcami v rade. Klinec po hlavičke v tomto kontexte trafilo už pred približne dvoma rokmi veľké SUV CX-60. V pozícii európskej vlajkovej lode obľúbený model prednedávnom vystriedal proporčne ešte väčší súrodenec. Rozmerovo impozantnú novinku, štandardne dodávanú s tromi radmi sedadiel, sme pri prvom stretnutí preverili práve v kombinácii s naftovým šesťvalcom.
Nový model Mazda CX-80, o ktorého pohon sa stará turbodiesel 3.3 e-Skyactiv D254, skombinovaný s 8-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a luxusne ladenou najvyššou výbavou Takumi Plus, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.
Rýchle fakty:
- Mazda nás len prednedávnom „šokovala“ debutom úplne nového technického základu, ktorý sa vyznačuje tzv. klasickým konceptom a možnosťou nasadenia 6-valcových motorizácií s radovým usporiadaním. Druhým európskym modelom, ktorý si identický základ osvojil, je veľké SUV CX-80.
- Rozmerovo veľkorysejší a zároveň výrazne praktickejší derivát odvodený od obľúbeného modelu Mazda CX-60 v našom geografickom priestore zároveň zastáva pozíciu vlajkovej lode značky Mazda.
- Blízky príbuzenský vzťah s modelom CX-60 pripomínajú v princípe takmer identické dizajnové línie. Nová Mazda CX-80 budí opticky ešte výrazne väčší rešpekt vďaka približne o 25 cm veľkorysejšej celkovej dĺžke.
- Dnes už pomerne ojedinelému receptu ostáva nový model Mazda CX-80 verný taktiež v interiéri. Moderné no zároveň „neinvazívne“ digitálne hračky sa prispôsobili čo najprepracovanejšiemu šoférskemu konceptu. Vlajkové SUV je už štandardne k dispozícii s troma radmi sedadiel. Celkovo luxusnú atmosféru ešte viac vyšperkovali dve samostatné kreslá v druhom rade.
- Nový model Mazda CX-80 sa v porovnaní s rozmerovo agilnejším a celkovo zážitkovejším súrodencom vyznačuje komfortnejším vyladením podvozka. Jeho charakteristika ešte viac umocňuje status vlajkovej lode. Sumárnu atraktivitu testovanej konfigurácie vyšperkoval energický, kultivovaný a zároveň úsporný turbodiesel so 6-valcovým radovým usporiadaním.
Stále nezávislá automobilka Mazda sa v posledných rokoch prioritne sústreďuje na šoférsky orientované modely, ktoré svojím statusom a použitými technológiami reprezentujú veľmi zaujímavú alternatívu voči tzv. prémiovej konkurencii. Z tohto dôvodu posúvajú Japonci svoje ponúkané portfólio smerom nahor. Vlajkové modely zo záveru minulého storočia v podobe limuzín 929, resp. Xedos 9, v uplynulých dekádach prirodzene vystriedali medzi zákazníkmi obľúbené ekvivalenty s vyššou svetlou výškou podvozka.
Prvým vlajkovým SUV vyššej triedy bola Mazda CX-9, predstavená v roku 2006. Druhá generácia tohto luxusne ladeného a viac ako 5-metrového modelu z roku 2016 sa oficiálne predávala už aj v našom geografickom priestore. V Hirošime neskôr začali pracovať na úplne novej podvozkovej platforme s tzv. klasickou koncepciou. V sériovej podobe debutoval nový základ v roku 2022 spolu s modelom CX-60. Nová koncepcia sa následne prirodzene aplikovala aj pri ďalších členoch rodiny. Vítaným a zároveň logickým rozšírením SUV portfólia je „predĺžený“ testovaný exemplár so štandardne dodávanými tromi radmi sedadiel. Model CX-80 sme oficiálne spoznali približne pred rokom. Pre úplnosť je potrebné uviesť, že za veľkou mlákou je na identickom technickom základe Skyactiv Multi-Solution Large Product Group k dispozícii ešte o niečo impozantnejšia dvojička modelov Mazda CX-70 a CX-90.

Nová európska vlajková loď sa v porovnaní s už dôverne známym a obľúbeným súrodencom CX-60 odlišuje veľkorysejšími proporciami a priestrannejšou kabínou. V reči čísel je testovaný exemplár dlhší o takmer 25 cm. Samozrejmosťou ostáva dostupnosť špičkových technológií vrátane precízne odladených asistenčných systémov. Luxusnú alternatívu ku klasickému 7-miestnemu usporiadaniu interiéru predstavuje opciová 6-miestna verzia s dvojicou tzv. kapitánskych kresiel v druhom rade. Ponuka dostupných pohonných jednotiek už kopíruje menšieho súrodenca.
Výkonovým základom ostáva testovaná konfigurácia s novým vznetovým turbodieslom so 6 valcami usporiadanými v rade, obohatená o mild-hybridný doping. Motorizácia 3.3 e-Skyactiv D254 disponuje výkonom 254 koní. Druhú alternatívu pohonu reprezentuje externe nabíjateľný hybrid so základom v podobe benzínového 4-valca. Motorizácia 2.5 e-Skyactiv PHEV 327 disponuje systémovým výkonom 327 koní. V prípade oboch motorových alternatív je štandardom spolupráca s 8-st. automatom, ako aj pohon všetkých kolies.

Noblesná elegancia
Vzhľad nového vlajkového SUV z Hirošimy v princípe kopíruje menšieho súrodenca. Citeľný proporčný nárast sa v prípade testovaného modelu CX-80 podpísal pod ešte majestátnejší a celkovo rešpekt budiaci optický efekt. Prioritne uhladeným líniám najnovšej evolúcie dizajnového jazyka značky Mazda nemožno rozhodne uprieť ani decentnú dynamickú príchuť. Hlavnou doménou testovanej výbavovej línie Takumi Plus so zvýraznenými lesklými doplnkami ostáva napriek tomu luxusná elegancia.
Všeobecný efekt rozmerovej majestátnosti zvýrazňuje robustná predná časť. Jej prakticky kolmý sklon je skombinovaný s vysoko posadenou líniou kapoty. Vrcholná výbavová verzia je pomerne ľahko identifikovateľná vďaka elegantnejšiemu výpletu vo všeobecnosti proporčne veľkorysej masky. Horizontálne orientovaným lamelám sekunduje efektne pochrómované ohraničenie spodnej línie. Do bočnej siluety efektne zasahuje LED výbežok relatívne o niečo menších predných svetlometov. Použitá full-LED svetelná technika dokázala napriek tomu pri nočných presunoch potešiť suverénnym svetelným výkonom. Palec hore dávam adekvátnemu dosvitu diaľkového módu a zároveň veľkorysej šírke svetelného kužeľa. Sofistikovanú nadstavbu reprezentuje síce efektmi nenápadnejšia, no zároveň spoľahlivo pracujúca funkcia Matrix tieňovania. Dynamický akcent čelnej časti zvýrazňuje efektný nárazník s funkčnými postrannými aerodynamickými clonami. Takmer kompletnému lakovaniu vo farbe karosérie sekunduje proporčne minimalistické a zároveň praktické oplastovanie spodnej nábehovej hrany.

Vizuálna majestátnosť najväčšieho európskeho SUV značky Mazda sa naplno prejaví pri bočnom profile. Koncepcii s krátkym predným previsom a pomerne dlhou líniou kapoty sekunduje výrazne predĺžená kabína s proporčne obrovským druhým párom dverí. Celková dĺžka modelu sa síce zastavila pod 5-metrovou hranicou, no samotný rázvor náprav napriek tomu dosahuje viac ako 3,2 metra. Štýlovo lesklému orámovaniu línie bočného presklenia sekunduje v prípade luxusnej verzie Takumi Plus pochrómovaný dizajnový element na predných blatníkoch, upozorňujúci na prítomnosť motorizácie so 6 valcami usporiadanými v rade. Dizajnovo jednoliatemu bočnému profilu v rámci elegantného nádychu sekundujú lemy blatníkov, resp. prahy lakované vo farbe karosérie. Testovaný exemplár v tejto disciplíne zaujal výrazným príplatkovým lakovaním s dovetkom Artisan Red. Pre noblesné výbavové verzie Takumi sú už automaticky vyhradené 20-palcové disky so svetlým dizajnovým prevedením.
Optická jednoliatosť skombinovaná s dizajnovo čistými líniami je príznačná rovnako pre zadné partie nového modelu Mazda CX-80. Veľmi efektne tu pôsobí proporčne decentný strešný spojler. Celkovo uhladená línia strechy si vystačí bez klasického modulu antény. Optickú šírku veľkého SUV ešte viac zvýrazňujú koncové svetlá s horizontálnou orientáciou a autentickým LED podpisom. Ich medzipriestoru dominuje klasické fabrické logo značky Mazda. Najvýraznejšou dizajnovou črtou testovaného exemplára v porovnaní s menším súrodencom CX-60 je autentické stvárnenie nárazníka. Pri testovanom exemplári sa tvorcovia dizajnu rozhodli vynechať akýkoľvek optický náznak výfukových koncoviek.

Luxusný koncept s priestorovým bonusom
Ako unikát možno v dnešnom čoraz viac digitálnom svete možno pokojne označiť interiér testovaného exemplára. V tomto kontexte nie je prekvapením, že použitá architektúra a ovládací koncept kopírujú menšieho súrodenca. Filozofia značky Mazda stále uprednostňuje jednoznačnú orientáciu smerom na vodiča. Príkladnú ergonómiu s množstvom klasických tlačidiel síce dopĺňajú koncepčne moderné displeje, no primárnym cieľom tu stále ostáva tzv. šoférsky akcent.
Príslušnosť k SUV kategórii sa o slovo prihlási už pri vstupe na palubu vďaka dôkladne prekrytým prahom. Z užívateľskej stránky pri takto veľkom SUV, naopak, zamrzí absencia bezkľúčového prístupu na druhom páre dverí. Testovaná špičková výbavová verzia Takumi Plus zaujme luxusnou atmosférou. Hodnotný pocit tu ešte viac vyšperkoval síce efektný, no z praktického hľadiska na údržbu náročnejší svetlý odtieň kabíny. Zážitok z vo všeobecnosti kvalitatívne precíznych materiálov tu ešte viac vyšperkovalo čalúnenie sedadiel v koži Nappa či dekoratívne panely z javorového dreva. Veľmi pekným detailom umocňujúcim materiálový zážitok na palube je autentický povrch centrálnej časti palubnej dosky so stehmi pripomínajúcimi práce krajinu vychádzajúceho slnka.

Dôraz na prioritnú funkčnosť demonštruje pestré spektrum klasických ovládacích prvkov. Palec hore dávam v tomto kontexte samostatnému modulu klimatizácie, kde je na prakticky každú z funkcií vyhradené samostatné tlačidlo. Stvárnením štýlové tlačidlové moduly si našli svoje miesto taktiež v ľavej časti palubnej dosky. S odmyslením si pamätí sedačiek a diaľkového ovládania dverí batožinového priestoru sa na identickom mieste ovládajú dôležitejšie funkcie vozidla, vrátane pohotovej deaktivácie funkcie štart/stop či legislatívne povinných „euro hlásičov“ na čele s monitorovaním prekročenia rýchlostného limitu.
Prehľadnú a užívateľsky príjemnú ergonómiu si zachoval taktiež športovo ladený multifunkčný volant s optimálnymi rozmermi a klasickým tvarom venca. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia ocenia tradičný volič automatickej prevodovky s robustnou hlavicou. Priestor stredovej konzoly vypĺňa už notoricky známy združený ovládač multimediálneho rozhrania a audiosústavy. Pozične o niečo vzdialenejšiu obrazovku infotainmentu je možné ovládať dotykom prioritne v záložke s modernou mobilnou konektivitou. Z hľadiska bezpečnosti reaguje displej na dotykové povely len pri stojacom vozidle.

Mazda CX-80 sa prirodzene môže pochváliť prítomnosťou moderných digitálnych hračiek. Koncept použitých displejov pred grafickým „wow“ efektom uprednostnil prioritnú funkčnosť. Plne grafický prístrojový panel s veľmi peknou a zároveň ostrou grafikou si z tohto dôvodu vystačí so simuláciou klasických budíkov. Ich vzhľad sa farebne decentne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Druhou a koncepčne jednoduchšou alternatívou je vyobrazenie práce asistenčných systémov. Filozofie funkčného minimalizmu sa drží taktiež palubný počítač pracujúci len s najdôležitejšími údajmi. Potenciálu graficky precízneho displeja by v optike dnešnej doby ale predsa len prospela napríklad dodatočná alternatíva s vyobrazením mapového podkladu.
Najdôležitejšie jazdné údaje má vodič vďaka graficky kvalitnému Head-up displeju permanentne k dispozícii priamo v zornom poli. Táto výbavová položka je k dispozícii dokonca už v úplnom základe. Funkčnosť pred, v princípe zbytočnými, grafickými finesami uprednostnil taktiež už spomenutý modul centrálneho infotainmentu. Rozmerovo nenápadnejšia obrazovka palubnej zábavy je štýlovo zapracovaná vo vrchnej línii centrálnej časti palubnej dosky. Jasnou prioritou ostáva aj v tomto prípade špičková prehľadnosť a užívateľská intuitívnosť. S odmyslením si rôznorodých nastavení vozidla a štatistických údajov o jazde je v štandarde k dispozícii vstavaná navigácia. Absenciu online aplikácií kompenzuje dostupnosť modernej mobilnej konektivity, ktorá pre obe platformy funguje aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Samozrejmosťou je nadstavba v podobe mobilnej aplikácie MyMazda. Reálne grafické schopnosti demonštruje detailný a zároveň adekvátne ostrý kamerový náhľad na okolie vozidla. Prémiový potenciál tu čiastočne kazí softvérový detail v podobe zbytočne výrazných čiernych čiar, ktoré oddeľujú perspektívy jednotlivých pohľadov.

Dôraz na funkčnú prívetivosť kompletizujú dobre navrhnuté odkladacie priečinky, na čele s na prvý pohľad nenápadnou podložkou s funkciou indukčného nabíjania smartfónu na stredovom tuneli. Prémiovú orientáciu modelu CX-80 by v sumári ešte viac vyšperkovala výstelka v boxoch vo dverách, ktorá by pri jazde eliminovala potencionálny akustický doprovod spojený s pohybom drobných predmetov na klzkom povrchu.
Ozdobou veľkého SUV sú konštrukčne robustné predné sedačky. Hodnotnému a na dotyk príjemnému povrchu sekunduje adekvátne široká možnosť elektronického nastavenia optimálnej pozície, vzťahujúca sa na oboch predných pasažierov. Samozrejmosťou je funkcia vyhrievania i odvetrávania. Napriek o niečo tuhšej výplni sú testované sedačky stále prioritne komfortné. Koncept obývačkových kresiel tu pripomína prakticky úplná absencia bočného vedenia. Prioritne pri dlhých presunoch by som pri mojej výške 185 cm privítal ešte o niečo dlhší sedák, resp. doplnok v podobe vo všeobecnosti zaužívanej konštrukcie s možnosťou dodatočného predĺženia sedacej časti. Pochvalu si naopak zaslúži prirodzene vyšší SUV posed doplnený o veľmi dobrý výhľad z vozidla. Model CX-80 si dal v tomto kontexte záležať na tenšej konštrukcii predných stĺpikov, ktorej sekunduje sofistikované uchytenie spätných zrkadiel.

Citeľný nárast rozmerov v porovnaní v porovnaní so služobne starším súrodencom sa prirodzene odzrkadlil v zadnej časti kabíny. Prístup do druhého, resp. tretieho radu zabezpečuje rozmerovo veľkorysý druhý pár dverí, ktorý je možné v prípade potreby otvoriť prakticky až do pravého uhla. Testovaná konfigurácia zaujala opciovým prevedením druhého radu s dvomi samostatnými tzv. kapitánskymi sedadlami. Priestor medzi nimi vyplnila praktická lakťová opierka s dobre navrhnutými odkladacími priečinkami. Manažérsky podtón tu, s odmyslením spomenutých kresiel s adekvátne širokou škálou variácií manuálneho nastavenia optimálnej pozície, ešte viac umocňuje vysoká pozícia sedenia s veľmi dobrým výhľadom. Cestovný komfort pasažierov v druhom rade, s odmyslením si zdrojových koncoviek, vyšperkovala samostatná zóna klimatizácie či dostupnosť vyhrievania i odvetrávania. K luxusnej dokonalosti tu chýba snáď už len variácia s elektronickým nastavovaním pozície v druhom rade.
Očakávanou samozrejmosťou sú taktiež nadštandardne veľkorysé priestorové pomery. Vyslovene urastených „dlháňov“ tu pri preferencii vzpriamenej pozície sedenia môže napriek tomu s prispením štandardne dodávaného panoramatického strešného okna už čiastočne obmedzovať priestor na hlavu. Nová Mazda CX-80 je štandardne k dispozícii s tromi radmi sedadiel. Prístup do zadného radu si napriek dostatočne veľkému vstupnému otvoru vyžaduje v prípade dospelých určitú porciu telesnej akrobacie. Napriek neodškriepiteľnej priestorovej výhode v porovnaní s drvivou väčšinou 7-miestnych SUV, nemožno tretí rad v optike dospelých ani v prípade testovaného exemplára označiť ako plnohodnotný. Pri mojej výške 185 cm ma v tomto priestore najviac limitoval priestor pre hlavu. Deti, resp. štandardne urastení dospelí sa ale prepravia adekvátne pohodlne aj na stredne dlhé vzdialenosti. Sumárne cestovné pohodlie v tomto priestore vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, odkladacie priečinky na nápoje či prítomnosť zdrojových USB koncoviek.

Prirodzenou prednosťou najväčšieho európskeho SUV z portfólia značky Mazda je variabilita batožinového priestoru. Dostupná prepravná kapacita sa odvíja od momentálnej cestovnej konfigurácie. Sympatické je, že model CX-80 aj pri maximálnom 6-miestnom usporiadaní stále disponuje v princípe použiteľným batožinovým priestorom so solídnou dĺžkou ložnej plochy a kapacitou 258 litrov. Dostupný organizér pod úrovňou podlahy je prispôsobený na praktické odloženie krycej roletky. V identickom priestore je zároveň k dispozícii pomerne objemný box vhodný pre povinnú výbavu, štandardne dodávanú opravnú sadu či ďalšie drobnosti. Japonci si v kufri dali vo všeobecnosti záležať taktiež na dostupnosti pestrého spektra fixačných pomôcok či 220V zástrčky s výkonom 150 W. Z praktickej stránky musím pochváliť hodnotnejšie čalúnenie bočných stien či prítomnosť praktického osvetlenia priamo vo výklopných dverách. Funkcia elektrického otvárania je doplnená o užitočnú možnosť zamknutia celého vozidla. O niečo nižší maximálny zdvih otvorenia dverí pripomína japonský pôvod. Pri najpreferovanejšej 4-miestnej konfigurácii je k dispozícii prepravná kapacita 566 – 687 litrov, v závislosti od momentálnej pozície sedadiel v druhom rade. Sklopiť je možné taktiež „kapitánske“ kreslá v druhom rade. Prakticky ideálnu rovinu v prípade top konfigurácie jemne narúša stredová konzola zadných pasažierov. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje špičkových 1971 litrov.
Vlajková loď japonskej automobilky si svoj status umocňuje veľmi bohatou výbavou. Už v základnej verzii Exclusive-Line sú k dispozícii takmer úplne všetky bezpečnostné a asistenčné systémy, ďalej 20-palcové disky kolies, hodnotné látkové čalúnenie, kožený volant, trojzónová automatická klimatizácia, vrcholná verzia palubnej zábavy so vstavanou navigáciou, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera alebo bezkľúčový prístup a štartovanie. Vo vyšších verziách sú samozrejmosťou adaptívne full LED svetlomety, kožené čalúnenie, ambientné podsvietenie. vyhrievanie a odvetrávanie predných sedadiel, vyhrievanie sedadiel v druhom rade a vyhrievaný volant. Špičková testovaná konfigurácia Takumi Plus k všetkému spomenutému, s odmyslením si luxusne ladeného prevedenia, pridáva ešte aj panoramatické strešné okno, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, indukčné nabíjanie smartfónu, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla a veľmi pekne hrajúce audio značky Bose. Z prvkov opcií stojí za zváženie doplatok za dve samostatné kreslá v druhom rade doplnené o funkciu odvetrávania s variáciami so stredovou konzolou ako aj bez nej.

Suverénna vlajková loď
Veľkorysé rozmery nového modelu Mazda CX-80 sa prirodzene odzrkadlili pri filozofii jazdných vlastností. Kým menší a celkovo agilnejší súrodenec CX-60 stále precízne zvláda zážitkové vyžitie na technickejších cestných úsekoch v štýle motta Jinba-Ittai, tak testovanému exempláru už oveľa viac svedčí skôr noblesný status vlajkovej lode. V prípade konfigurácie so silným naftovým šesťvalcom sa veľké SUV cíti prirodzene taktiež v pozícii hltača veľkých porcií diaľničných kilometrov doplneného o celkovo všestranný potenciál.
Za technologickú ozdobu prakticky každého modelu z Hirošimy možno označiť konštrukciu podvozka. Skúšaný exemplár sa napriek zdieľaniu identického technického základu so služobne starším súrodencom vyznačuje autentickým charakterom. Vstupenku do najvyššej ligy tu prirodzene reprezentuje nezávislé zavesenie všetkých kolies v kombinácii s tzv. klasickým konceptom pohonu preferujúcim zadnú nápravu.

Veľkorysejšie proporcie priniesli v prípade modelu CX-80 autentické vyladenie podvozka. Modifikované tlmiče na zadnej náprave sú prispôsobené celkovo väčšiemu telu s tromi radmi sedadiel. Vlajkové SUV si mimochodom stále vystačí s klasickými tlmičmi bez adaptívnej funkcie. Ich vyladenie triafa ideálny kompromis medzi pohodlím a zážitkami. Novinku možno v porovnaní s už v minulosti testovaným menším súrodencom označiť v sumári ako citeľne komfortnejšiu. Prívetivejšie odladenie pruženia sa inými slovami podstatne viac prispôsobilo očakávanému rodinnému potenciálu.
V praxi dokáže testovaný exemplár, napriek pocitovo stále o tuhšej charakteristike tlmičov, s veľkou istotou „vyžehliť“ bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Priblíženie sa ku komfortnému limitu tu predstavuje svižnejšia jazda po poľných, resp. lesných cestách s rozbitejším povrchom. Reálne veľkému a ťažkému SUV na 20-palcových diskoch z hľadiska pohodlia taktiež nevonia nechcené trafenie utopeného kanalizačného poklopu či inej výraznejšej prepadliny.

Napriek prioritne noblesnejšej orientácii dokáže vrcholný európsky model značky Mazda svojmu vodičovi v prípade svižnejšej jazdy, napríklad na zakrútených okreskách, smerom od podvozka stále doručiť suverénny pocit spojený s nefalšovaným úsmevom na tvári. Vzhľadom na celkové rozmery vozidla musím v danom prostredí vyzdvihnúť celkovú stabilitu podvozka spojenú s až nečakane decentnými náklonmi v zákrutách. Pri kombinácii vyššej prejazdovej rýchlosti a prudšieho polomeru zákruty sa už o slovo prirodzene prihlási logická nedotáčavosť. To, že takéto vymetanie zákrut je pre vlajkovú loď predsa len nedôstojné, nepriamo pripomínajú už spomenuté sedačky, ktorých tvorcovia viac-menej odignorovali bočné vedenie, resp. precíznejšiu fixáciou tela. Ako najväčší limitér jazdných zážitkov možno napriek tomu označiť pohotovostnú hmotnosť viac ako 2 tony. S nemalou živou váhou a s ňou spojenou zotrvačnosťou treba prirodzene počítať taktiež pri prudkých spomaleniach. Dostatočne výkonné brzdy musím zároveň pochváliť za o niečo dlhší chod pedála spojený s pomerne precíznou možnosťou dávkovania brzdného účinku.
Statusu vlajkovej lode modelu CX-80 bola prispôsobená charakteristika stále príjemne strmého, ale zároveň adekvátne „ľahkého“ riadenia. To je v bežnom živote veľkou prednosťou napríklad pri tesnom manévrovaní, resp. všeobecnom živote v mestskej džungli. Sumárny zážitok z jazdy dokáže ovplyvniť voľba jazdného režimu. Testovaný exemplár disponuje v tomto kontexte plne postačujúcim triom. Východiskovému a počas testu najpreferovanejšiemu nastaveniu Normal sekunduje citeľne impulzívnejší mód Sport. Poslednou alternatívou, orientovanou na čo najefektívnejšiu prácu pohonu všetkých kolies, je terénne nastavenie Offroad.

Nová Mazda CX-80 dostala a do vienka plne akceptovateľné odhlučnenie priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol adekvátne spokojný v režime legislatívne povolených rýchlostných limitov. Vzhľadom na celkovo luxusný podtón tu už ale predsa len „udrie do uší“ o niečo väčšia porcia aerodynamického hluku pri vyšších rýchlostiach vrátane diaľničného tempa. Japonci si na druhej strane dali emočne záležať na v princípe „zimomriavkovej“ charakteristike zvukovej farbičky vyšších otáčok inak príkladne kultivovaného naftového šesťvalca.
Práve prítomnosť stále novej naftovej motorizácie so šiestimi valcami v rade katapultuje testovaný exemplár do najvyššej ligy. Objemný turbodiesel s komerčným označením 3.3 e-Skyactiv D disponuje plne dostatočným výkonom 254 koní. Písmenko „e“ v názve značí prítomnosť sofistikovanej mild-hybridnej technológie. Funkčne nenápadná nadstavba sa okrem znižovania emisií stará aj o decentný elektrický doping pri zrýchleniach. S prispením v dnešnej dobe už rozhodne nadštandardného zdvihového objemu sa na presvedčivú jazdnú dynamiku možno spoľahnúť taktiež pri plne obsadenom vozidle či využívaní v topograficky náročnejšom teréne. Rádový šesťvalec sa pri pokojnej jazde spojenou s jemnou prácou s „plynom“ vyznačuje prioritne defenzívnou charakteristikou. Plný potenciál pohonnej jednotky sa prihlási o slovo v športovom režime, resp. vo všeobecnosti impulzívnejšom tlaku na pedál akcelerátora.

Pohonnej jednotke veľmi svedčí spolupráca s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Automat sa pri bežnom používaní, spojenom klasickými zrýchlením, dokáže veľmi pekne oprieť o krútiaci moment aj bez nutnosti podradenia na nižší stupeň. Zmena jednotlivých prevodov prebieha vo väčšine prípadov veľmi hladko a kultivovane. Výnimkou je zážitkovejšia jazda v kombinácii s režimom Normal, kedy prevodovka z času na čas predsa len preradí o niečo zbrklejšie. Riešenie v danom prípade predstavuje už viackrát spomenutý režim Sport, ktorému sa dokáže už prediktívne prispôsobiť aj samotná prevodovka.
SUV všestrannosť modelu CX-80 kompletizuje štandardne dodávaný pohon všetkých kolies 4WD s automaticky pripájateľnou prednou nápravou. Okrem potrebnej dávky istoty v zákrutách alebo na mokrých vozovkách testovaná štvorkolka príjemne prekvapila i mimo spevnených ciest. Pripravenú offroad skúšku zvládla novinka až nečakane suverénne a to vrátane vrátane kríženia náprav. Do náročnejších terénnych podmienok sa testovaný exemplár napriek tomu nehodí. Okrem v blate nedôstojného statusu vlajkovej lode a celkovej hmotnosti vozidla pohyb v teréne najviac limituje svetlá výška „len“ 165 mm. Pri viac ako 2-tonovej váhe je pri prudkých klesaniach na povrchu s horšou trakciou mimochodom veľmi vítanou pomôckou prítomnosť zjazdového asistenta.

Jednou zo stabilných priorít značky Mazda ostáva dôraz na maximálnu bezpečnosť. Tuhú konštrukciu karosérie dopĺňajú precízne vyladené a zároveň užitočné asistenčné systémy, na čele s príkladne fungujúcim adaptívnym tempomatom. Finálnu zmysluplnosť si testované veľké SUV s novým 6-valcovým turbodieslom obhájilo aj v disciplíne spotreby paliva. Výsledný priemer sa nakoniec ustálil na stále sympatickej hodnote 6,7 l/100 km. Pod o necelý liter vyšší apetít, než aký garantuje samotný výrobca, sa v tomto prípade s určitosťou podpísalo pomerne časté využívanie potenciálu pohonnej jednotky.
Pri troche snahy a predvídavej jazde nie je príliš ťažké znížiť spotrebu približne o pol litra. Ako veľmi úsporný sa nový model CX-80 ukázal na okreskách, kde palubný počítač vyobrazil hodnotu len 5,2 l/100 km. S najväčším úbytkom paliva z nádrže treba prirodzene počítať v mestskom prostredí, kde sa nameraná hodnota zastavila na 7,8 l/100 km. Pri ustálenom diaľničnom tempe sa apetít zastavil na plne akceptovateľnej hodnote 7,3 l/100 km.

A celkový dojem?
Mazda len prednedávnom šokovala nasadením úplne nového technického základu s tzv. klasickým konceptom, ktorý ešte viac vyšperkovali moderné motorizácie, na čele s novým vznetovým radovým 6-valcom. Druhým členom rodiny, ktorý si v našom priestore daný koncept osvojil, je veľké SUV CX-80. Celkovo noblesnejší a zároveň praktickejší koncept podčiarkuje štandardne dodávané trojradové usporiadanie. Statusu vlajkovej lode sa zároveň prispôsobili komfortnejšie orientované jazdné vlastnosti. Testovaná novinka dokáže v praxi zároveň ponúknuť zaujímavú alternatívu voči obdobne veľkej prémiovej konkurencii.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mazda CX-80 e-Skyactiv D 254 AWD Takumi Plus
Dĺžka: 4 990 mm
Šírka: 2 142 mm
Výška: 1 712 mm
Rázvor: 3 120 mm
Objem kufra: 566-687 litrov (4 miestna konfigurácia)
Motor: vznetový mild-hybrid (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 187/254
Krútiaci moment Nm: 550
Pohotovostná hmotnosť: 2043-2136 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 219
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7-5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Mazda CX-80 e-Skyactiv D 254 AWD Takumi Plus (testovaný model) od 69 390 €
Mazda CX-80 e-Skyactiv D 254 AWD Exclusive-Line od 58 890 €