Autoinak.sk

Test: Mercedes-Benz E – Vstupenka do prvej triedy

Test Mercedes-Benz E 2020

Automobilovým trendom dnes jednoznačne dominujú SUV a crossovery. Napriek tomu tu ale stále máme aj mimoriadne úspešné klasické automobily. Do tejto kategórie patrí celkom iste aj legendárna trieda E s trojcípou hviezdou v znaku. Tento model dokázal vždy pútať pozornosť predovšetkým technologickou vyspelosťou a aplikáciou veľkého množstva inovatívnych riešení. Najmarkantnejšie je to cítiť pri aktuálnej generácii, ktorá bola pri svojom predstavení považovaná podľa mnohých za technologicky najvyspelejší produkčný automobil! Mercedes nechce v tomto smere nechať nič na náhodu a svojmu kľúčovému modelu doprial len prednedávnom citeľnú modernizáciu. Okrem pozmeneného dizajnu a nových technológií na palube je pre facelift príznačný aj výrazný nástup elektrifikácie. My sme aj preto siahli po úplne novej plug-in hybridnej verzii, ktorej základom je netradične úsporný turbodiesel.

Nový Mercedes-Benz E 300 de 4Matic vo verzii sedan, o ktorého pohon sa stará 2-litrový turbodiesel skombinovaný s plug-in hybridnou elektro sústavou a 9-stupňovou automatickou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť Motorr Žilina, s.r.o.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mercedes-Benz E

Mercedes-Benz triedy E jednoznačne patrí medzi najdôležitejšie modely trojcípej hviezdy. História limuzíny strednej veľkosti sa v princípe začala písať už v roku 1946 prostredníctvom vtedajšieho typu 170. Dnes zaužívané označenie s písmenom E začala automobilka používať od roku 1993. Zaujímavosťou je, že „éčko“ je z historického hľadiska absolútne najžiadanejším Mercedesom, celkovo sa z neho vyrobilo už viac ako 14 miliónov kusov!

Aktuálne má nemecký prémiový výrobca v ponuke už piatu generáciu modelového radu triedy E. Najnovšiu generáciu sme v premiére spoznali už v roku 2016. A aj najnovší model sa stále teší mimoriadnemu záujmu. Od jeho debutu po dobu príchodu vynovenej verzie sa z neho minulo už viac ako 1,2 milióna kusov! Za týmto impozantným číslom možno bezpochyby hľadať celkovú vyspelosť a vyváženosť. Modelový rad triedy E dnes okrem klasického sedanu/limuzíny pozostáva aj z praktického kombi, od neho odvodenej outdoorovej verzie All-Terrain či štýlových ekvivalentov v podobe kupé a kabrioletu.

Éčko je z historického hľadiska najpredávanejší Mercedes-Benz.

Aktuálna modernizácia celého modelového radu má za úlohu udržať triedu E aj naďalej na technologickej špičke v segmente vyššej strednej triedy. Okrem obligátnych zmien v podobe modifikovaného dizajnu sa novinka pýši ešte lepšími asistenčnými systémami, modernizovaným palubným infotainmentom a zásadne vynovenou paletou pohonných jednotiek. Tú v sumári rozšírilo pestré spektrum úplne nových elektrifikovaných verzií.

Vstupnou bránou do sveta novej triedy E je vznetový model E 200 d. Turbodiesel s objemom 1,6 litra ponúka výkon 160 koní. Hierarchicky vyššie umiestnený prepĺňaný vznetový 2-liter vo verzii 220 d s pohonom zadnej nápravy, resp. 220 d 4Matic s pohonom všetkých kolies, disponuje výkonom 194 koní. Úplnou novinkou je testovaný naftový plug-in hybrid dostupný vo verziách E 300 de, resp. E 300 de 4Matic, so systémovým výkonom až 306 koní. Naftovú špičku nakoniec reprezentuje radový 3-litový 6-valec E 400 d 4Matic s výkonom 330 koní.

Testovali sme plug-in hybridnú verziu, ktorej základ tvorí úsporný turbodiesel.

Zážihový základ reprezentuje mild-hybridná verzia E 200 s prepĺňaným benzínovým 2-litrom s výkonom 211 koní. Okrem pohonu predných kolies je tento model k dispozícii aj s pohonom 4Matic. Identická mild-hybridná motorizácia je dostupná aj pri modeli E 300 s výkonom 272 koní. Benzínová verzia E 300 s prívlastkom e, resp. model E 300 e 4 Matic (systémový výkon 320 koní), sú alternatívne dostupné aj ako plug-in hybridy s možnosťou externého nabíjania. Výkonový strop medzi „obyčajnými“ modelmi reprezentuje verzia E 450 4Matic. Tá sa spolieha na radový 6-valec, ktorý aj vďaka mild-hybridu disponuje výkonom 389 koní.

Identický motorový základ pracuje aj v najdostupnejšej výkonnej verzii vyladenej v divízii AMG. Model Mercedes-AMG E 53 4Matic+ ponúka výkon 457 koní. Hierarchicky vyššie sa nachádzajú už len dve benzínové verzie V8. Prepĺňaný 4-liter v prípade modelu Mercedes-AMG E 63 4Matic+ ponúka výkon 571 koní. A absolútny výkonový strop reprezentuje model Mercedes-AMG E 53 S 4Matic+ s impozantným výkonom 612 koní. Pohonné ústrojenstvo pri všetkých vyššie spomenutých modeloch už v štandarde spolupracuje s 9-stupňovou automatickou prevodovkou.

Nabíjací konektor je vtipne ukrytý v zadnom nárazníku.

Dizajn s príchuťou sily a luxusu

Nový Mercedes-Benz triedy E dokáže zaujať už na prvý pohľad. Testovaný sedan sa v tomto smere ani len v náznaku nesnaží hrať na niečo, čo nie je reálne. Z každého uhla pohľadu z neho vyžaruje reálna charizma reprezentatívnej limuzíny. Celkovo majestátny efekt v prípade testovaného exempláru ešte viac znásobuje dynamická úprava exteriéru v podobe balíka AMG Line, ako aj elegantná čierna metalíza.

Facelift so sebou priniesol decentne upravenú prednú časť. Vďaka nej je nový model veľmi ľahko identifikovateľný. Testovaný kúsok vo verzii AMG Line púta pozornosť tradične efektnou maskou chladiča. Okrem obrovského fabrického loga a centrálnej lamely, ktorá predeľuje masku chladiča, je pre tento ekvivalent príznačný aj tradičný „diamantový“ výplet. Na ostré modely z Affalterbachu odkazuje aj športový nárazník s náznakom masívnych postranných chladiacich otvorov. Novým dizajnom sa môžu pochváliť aj predné svetlá. Ešte presvedčivejší je ale v praxi ich fenomenálny svetelný účinok. Z môjho pohľadu sa vďaka špičkovej a precízne fungujúcej adaptívnej technológii Multibeam LED stáva jazda za tmy v triede E dokonca až neopakovateľným autentickým zážitkom.

Trieda E má aj po facelifte nezameniteľný dizajn.

Pri pohľade z profilu treba vyzdvihnúť dizajnovo efektné línie limuzíny s tradične dlhou prednou kapotou. Celkovú emóciu elegancie pomáhajú ešte viac zvýrazniť 5-lúčové AMG disky kolies s adekvátnymi pneumatikami s priemerom 18 palcov. Na elektrifikáciu v útrobách pri testovanom modeli upozorňuje len decentný štítok „EQ Power“, situovaný na predných blatníkoch.

Elegantné krivky a línie dominujú aj zadným partiám testovanej novinky. Facelift aj v tomto prípade priniesol pozmenený tvar koncových svetiel s novým grafickým dizajnom. Toto riešenie limuzínu s logom Mercedes opticky ešte viac rozširuje a pritláča k zemi. Verzia AMG Line ponúka aj v tomto priestore o niečo agresívnejší nárazník. Dve efektne naznačené koncovky výfukového systému sú ale, žiaľ, len atrapou. Zadný nárazník plug-in hybridnej verzie ozvláštňujú na prvý pohľad nenápadné „dvierka“, za ktorými sa podľa očakávania ukrýva nabíjací konektor.

Elegantné línie dopĺňa pri testovanom modeli štýlový paket AMG Line.

Vitajte vo svete Mercedes-Benz

Už prvý kontakt s interiérom nového „éčka“ útočí na ľudské zmysly špičkovo prepracovanými detailmi. Interiéry trojcípej hviezdy zároveň patria podľa mnohých k tomu najlepšiemu, čo dnešné sériové automobily dokážu ponúknuť. A nová trieda E dáva tomuto tvrdeniu celkom jasne za pravdu. Špičková a precízna kvalita materiálov a dielenského opracovania je v tejto kategórii očakávanou samozrejmosťou. Nemci sa tu ale zároveň dôkladne vyhrali takmer s každým jedným funkčným ovládačom či dizajnovou drobnosťou.

Predzvesťou technologickej nálože na palube je už prvotná konfigurácia osobného profilu. Mercedes prichádza s funkciou automatického nastavenia optimálnej pozície za volantom na základe zadania telesnej výšky vodiča! V mojom prípade to výpočtový algoritmus trafil takmer presne a k osobne preferovanému posedu za volantom som potreboval uskutočniť už len minimalistické korekcie, a to v rámci výšky posedu a sklonu volantu.

Už aj trieda E dostala najnovšiu verziu rozhrania MBUX.

Luxus vyžaruje aj z palubnej dosky. V prípade testovaného kúsku bol k dispozícii drevený – jaseňový obklad v centrálnej časti, doplnený prvotriednou kožou. Pomyselnou emočnou čerešničkou je prvotriedne zapracovanie ambientného osvetlenia s nekonečnými možnosťami osobnej konfigurácie. V rámci faceliftu prešlo zmenami aj pracovisko vodiča. Novinka podľa očakávania vsádza na najnovšiu evolúciu rozhrania MBUX, s dvoma rovnako veľkými grafickými displejmi. Palec hore si po vizuálnej stránke zaslúži aj decentná strieška prekrývajúca hornú líniu oboch obrazoviek.

Úplnou samozrejmosťou je tu nielen špičková grafika, ale aj široké možnosti konfigurácie preferovaného vyobrazenia údajov. Prístroje pred vodičom ponúkajú štyri grafické svety, ktoré si je možné následne ešte dodatočne prispôsobiť. Samozrejmosťou je aj možnosť prednastavenia mapového podkladu priamo v zornom poli vodiča. Dôležité údaje o jazde sa okrem toho premietajú aj na čelné sklo prostredníctvom Head-up displeja, ktorý rovnako disponuje širokými možnosťami voliteľnej konfigurácie.

Predné sedačky ponúkajú vďaka funkcii Energizing aj relaxačné módy.

Identického trendu so špičkovou grafikou a množstvom on-line aplikácií sa drží aj centrálny displej infotanimentu. Ten pri novinke po vzore ostatných modelov značky ponúka možnosť dotykového ovládania. Okrem toho je možné na ovládanie systému využívať aj novú verziu centrálneho touchpadu, taktiež volant či už dobre známeho osobného asistenta „Ahoj Mercedes“ ovládaného prostredníctvom hlasu. Pri hlasovom ovládaní v českom jazyku je od môjho posledného testu modelu značky Mercedes-Benz opäť cítiť pokrok na poli dostupnej intuitívnosti a inteligencie. Za všetky grafické hračky chcem upriamiť pozornosť predovšetkým na navigáciu s virtuálnou realitou. Trieda E vďaka kamere umiestnenej na čelnom skle umiestňuje navigačne piktogramy autenticky priamo do reálneho sveta križovatiek pred vozidlom.

Príjemný pocit za volantom spôsobuje aj nový volant s modifikovanou funkciou ovládania rozhrania MBUX. Doteraz zaužívané dotykové plôšky sú o niečo väčšie a zároveň aj intuitívnejšie. Na druhej strane platí, že na tento typ ovládania si je potrebné určitý čas zvykať. Volant si zaslúži pochvalu aj za novú kapacitnú funkciu. Toto riešenie omnoho citlivejšie reaguje na vodičove ruky, čo je dôležité predovšetkým pri plnohodnotnom využívaní asistenčných systémov na palube.

Veľkorysý priestor panuje aj v druhom rade testovanej limuzíny.

Predné sedačky okrem širokej možnosti konfigurácie ponúkajú svojím tvarom optimálny kompromis medzi pohodlím a určitou športovou emóciou. Z dostupných funkcií testovaného vozidla nemožno opomenúť ani akýsi wellness na palube. Funkcia Energizing Comfort dokáže v interiéri nielenže vytvoriť niektorú z dostupných náladových atmosfér, vrátane osvieženia vzduchu, ale ponúka aj masážne funkcie, resp. svalový tréning, ktorý je zaujímavým spestrením predovšetkým pri dlhých presunoch.

Definícia slova limuzína pri novom modeli triedy E pokračuje aj v druhom rade. Daný priestor ponúka dostatok životného priestoru doplneného o prvotriedny jazdný komfort aj v prípade obsadenosti dvojicou urastených dospelých. Implementácia plug-in hybridnej technológie si v testovanom exemplári vyžiadala určitú daň pri batožinovom priestore. Prítomnosť batérie kufor reálne zmenšila „len“ na 380 litrov. Z praktickej stránky ide napriek tomu o postačujúcu hodnotu aj v prípade viacdňového manažérskeho tripu či rodinného výletu. Reálny problém môže nastať pri pokuse o prepravu vyslovene neforemných predmetov. Danú situáciu príliš nezlepší ani konfigurácia so sklopenými zadnými sedačkami. Nepraktické umiestnenie batérie má ale zmysel z hľadiska celkového rozloženia hmotnosti. Pri verziách s pohonom len zadnej nápravy toto riešenie bezpochyby zlepšuje trakčné schopnosti.

Prítomnosť batérií na palube čiastočne obmedzuje praktickú stránku vozidla.

Z hľadiska dostupnej výbavy si je možné dnes do triedy E okrem „bežných“ prvkov objednať prakticky všetky technologické highlighty, ktorými trojcípa hviezda momentálne disponuje. Zo všetkých zaujímavých prvkov, ktorými testovaný exemplár disponoval, stojí za zmienku napríklad parkovací balík so špičkovou 360-stupňovou kamerou, vyššie spomenutý balík Energizing, kompletný balík jazdných asistentov vrátane aktívneho dodržiavania odstupu od vpredu idúcich vozidiel Distronic, panoramatickú strechu alebo špičkové audio značky Burmester.

Čaro limuzíny s hviezdou v znaku

Testovaný Mercedes-Benz triedy E ponúka dve paralelné dimenzie aj po stránke jazdných vlastností. V prvom prípade sa môžeme na tento model pozerať optikou mimoriadne pohodlnej a rýchlej cestovnej limuzíny. Druhý aspekt reprezentujú asistenčné systémy a ostatné technológie na palube. Tie demonštrujú, ako ďaleko sme už dnes v rámci možností autonómnej jazdy. Oba naznačené svety vytvárajú vo finále zmysluplný celok, ktorý v prípade testovanej konfigurácie ešte viac ozvláštňuje plug-in hybridný pohon.

Dostupné jazdné režimy menia citeľne charakter vozidla.

Osobitý svet, typický pre luxusné modely Mercedes-Benz, zažije osadenstvo už po absolvovaní prvej porcie kilometrov. Prvotriedne odhlučnenie interiéru dopĺňa špičkovo vyladený podvozok. Aj keď testovaný kúsok nedisponoval vzduchovým pružením, tak aj napriek tomu dokáže veľmi presvedčivo odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Podvozok sa pritom rozhodne nebráni ani dynamickejšej jazde. Istotu trakcie v zákrutách aj pri zhoršenej adhézii podporuje pohon všetkých kolies 4Matic. Pri dynamickejšej jazde vodič bezpochyby ocení aj adekvátne strmé riadenie.

Plug-in hybridná verzia ponúka okrem štandardných jazdných módov aj čisto elektrický režim. V tomto móde dokáže v prípade potreby „éčko“ bez problémov uháňať len na „baterky“ pokojne aj v diaľničnom tempe. Opozitom tohto režimu je mód Battery Level, keď sa elektrická batéria v akumulátoroch zachová na neskoršie použitie, napríklad v potenciálnej bezemisnej zóne vo vzdialenom meste. Pri športovom móde sú v permanencii oba pohony a deklarovaný kombinovaný výkon hybridnej sústavy 306 koní, resp. 700 Nm je tu aj reálne cítiť. Veľmi presvedčivé sú v tomto režime nielen rozjazdy z pokoja, ale aj „brutálne“ pružné zrýchlenia. Rešpekt budí aj fakt, že veľká limuzína s plug-in hybridným pohonom potrebuje na dosiahnutie 100 km rýchlosti len 5,9 sekundy! A to už je hodnota, za ktorú by sa v princípe nemuseli hanbiť ani pohonné jednotky s väčším počtom valcov.

Prístrojový panel ponúka široké variácie vyobrazenia údajov.

Prechody medzi jednotlivými módmi pohonu sú podľa očakávania vyladené veľmi precízne. Po vybití kapacity akumulátora sa trieda E zmení na klasický hybrid, ktorý dokáže aj s vybitou batériou v mnohých prípadoch plachtiť s vypnutým spaľovacím motorom. Pri dlhšej jazde dole horským prechodom sa mi dokonca podarilo dodatočne vyrekuperovať elektrickú energiu na pár kilometrov ďalšej jazdy v bezemisnom móde.

Výrobca deklaruje pri 13,5 kWh batérii dojazd čisto na elektrickú energiu na úrovni cca 59 kilometrov, čo sa v zásade potvrdilo aj v teste. Spotreba elektrickej energie sa logicky odvíja od štýlu jazdy. Pri pokojnom tempe sme v móde elektromobilu absolvovali vzdialenosť takmer 70 km. Naopak, pri vyššom využívaní výkonového potenciálu klesol čisto elektrický dojazd na približne 40 kilometrov. Plug-in hybrid však dáva najväčší zmysel pri pravidelnom dobíjaní batérie v tzv. mŕtvych časoch vozidla. To, že novinka nepodporuje funkciu rýchlonabíjania, nepovažujem pri tomto type vozidla za zásadný problém. Počas noci je možné testovaný exemplár nabiť za približne päť hodín aj z bežnej siete s napätím 230 V.

Batéria plug-in hybridného pohonu sa dá bezproblémovo dobíjať aj zo štandardnej siete s napätím 230 V.

Zásadný tromf vyťahuje testovaná trieda E z rukáva aj pri jazde s vybitými batériami. Veľkou výhodou je, že 2-litrový turbodiesel pod prednou kapotou je už sám osebe adekvátne úsporný. V tomto prípade je preto veľmi zaujímavý aj celkový akčný rádius vozidla, ktorý model E 300 de 4Matic stavia aj do pozície diaľničného krížnika.

A aká je spotreba paliva? Tá sa podobne ako pri väčšine plug-in hybridov zásadne odvíja od viacerých premenných na vstupe. Najdôležitejšie je, aké dlhé trasy bude vozidlo pravidelne absolvovať a ako často sa bude dobíjať. Od nulovej spotreby v čisto elektrickom režime sa je možné dopracovať až k priemeru približne 6 až 7 litrov nafty pri využívaní jeho dynamického potenciálu, resp. pri dlhých diaľničných presunoch. Náš výsledný priemer pri vyskúšaní oboch extrémov sa ustálil na veľmi sympatickej hodnote 4,6 litra nafty na každých 100 km.

Nový kapacitný volant dopĺňa príjemne strmé riadenie.

Na záver rozhodne pri novej triede E nemožno opomenúť ani špičkové asistenčné systémy. Úplné absolutórium si zaslúži predovšetkým inteligentný tempomat, ktorý nie je nevyhnutne naviazaný na prítomnosť vodorovného dopravného značenia. Systém prostredníctvom kamery, naopak, reaguje aj na trajektóriu vpredu idúceho vozidla. Tempomat spolupracuje nielen s čítačkou dopravných značiek, ale aj s on-line mapovými podkladmi. Po jeho aktivovaní sa aj preto vo finále automaticky a intuitívne prispôsobuje rýchlosť vozidla bezpečnostným limitom pri prejazdoch cez prudšie zákruty. Okrem toho ma najviac potešila celková vyladenosť systému. Tempomat nezačne zbĺklo brzdiť hneď po detekcii zníženia rýchlostného tempa napríklad pri vjazde do obce.

Prispôsobenie rýchlosti prebieha veľmi plynule, tak ako keby to robil sám vodič. Obdobná situácia sa opakuje aj pri opätovnom plynulom výjazde z obce. Veľký palec hore si zaslúži aj funkcia Distronic, s dodržiavaním bezpečného odstupu za vpredu idúcim vozidlom. Na diaľnici alebo pri vyššom rýchlostnom tempe je táto vzdialenosť vzhľadom na bezpečnosť logicky väčšia. Samozrejmosťou je aj pružná reakcia pri predbiehaní, ktorú vozidlo “pochopí” na základe impulzu od smerovky. Naopak, pri jazde v meste dokáže Mercedes medzeru pred vpredu idúcim vozidlom doslova minimalizovať. Preto nie je možné, aby sa do tohto priestoru nečakane zaradil iný účastník cestnej premávky zo súbežného jazdného pruhu. Príjemne tesne dokáže novinka zastaviť za vozidlom aj pri príjazde na semafor. Opätovný rozjazd bez nutnosti akéhokoľvek impulzu zo strany vodiča sa udeje do časového horizontu jednej minúty.

Novinka zaujme aj množstvom asistenčných systémov na palube.

A náš celkový dojem?

Mercedes-Benz triedy E podstúpil zmysluplnú modernizáciu, ktorá ho s prehľadom drží na úplnej špici dnešných produkčne vyrábaných automobilov. Okrem podvedome očakávaného luxusu na palube a suverénnych jazdných vlastností je v tomto smere príjemným prekvapením autentický zážitok z vyspelých technológií na palube. Palec hore si vo finále určite zaslúži aj nápad spojiť do jedného celku plug-in hybridný pohon už v princípe s úsporným turbodieslom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mercedes-Benz E 300 de 4Matic AMG Line

Dĺžka: 4935 mm
Šírka: 1852 mm
Výška: 1460 mm
Rázvor: 2939 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: vznetový plug-in hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 225/306
Krútiaci moment Nm: 700
Pohotovostná hmotnosť: 2130 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Dojazd na elektrinu: 49 – 53 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,3 – 1,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,6/100 km

Pneumatiky: Pirelli Cinturato

Verzia/cena

Mercedes-Benz E 300 de 4Matic AMG Line (testovaný model): od 67 800 €
Mercedes-Benz E 200 d: od 52 950 €

Exit mobile version