Autoinak.sk

Test: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa – Životný štýl dostal nový rozmer

Test Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Moderné pick-upy sa postupne transformujú z pozície pracovného náčinia do univerzálnych automobilov vhodných na každodenné použitie. Dnes už dokonca dokážu ponúknuť ah alternatívu voči obľúbeným SUV. Toto platí aj pre najnovšiu evolúciu japonskej legendy s troma diamantmi v znaku. Model Mitsubishi L200 zaznamenal približne pred dvoma rokmi príchod najnovšej verzie. Do výbavy tu okrem iného pribudlo aj množstvo moderných prvkov inšpirovaných v klasických osobných automobiloch. Pôvodná DNA modelu L200 ale zostáva zachovaná aj naďalej. V sumári ide o pick-up, ktorý okrem kultivovanej jazdy na asfalte zvládne aj používanie v náročných terénnych podmienkach. Už prirodzený offroad talent nového modelu L200 vyšperkovalo domáce zastúpenie japonskej značky v podobe originálnej úpravy s názvom Mountain Sherpa!

Nové Mitsubishi L200 v praktickej verzii Double Cab, s turbodieslom 2,3 DI-D s navýšeným výkonom na 173 koní, skombinovaným so 6-stupňovým automatom a špeciálnej prestavbe Mountain Sherpa, odvodenej od top výbavy Instyle, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mitsubishi.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Model Mitsubishi L200, na mnohých trhoch známy aj ako Mitsubishi Triton, patrí plným právom medzi najvýraznejšie ikony z pick-up segmentu. História tohto modelu sa začala písať pri uvedení prvej generácie v roku 1978. Historicky sa z testovaného modelu predalo už viac ako 5 miliónov kusov! Aktuálne majú Japonci v ponuke už šiestu generáciu, ktorá bola oficiálne predstavená v závere roka 2018.

Nový model je u nás dostupný s dvomi verziami prevedenia kabíny. Kratší variant Club Cab, s dlhšou ložnou plochou korby, dopĺňa praktickejší ekvivalent s názvom Double Cab. Najnovšia evolúcia Mitsubishi L200 zaujme okrem originálneho dizajnu modernou výbavou na palube a technológiami v útrobách. Konštrukčný základ pozostáva z odolného rebrinového rámu a zadnej nápravy odpruženej listovými perami. Viac bezpečnosti prinášajú výkonnejšie brzdy, ako aj prítomnosť asistenčných systémov známych z osobných modelov tejto japonskej automobilky.

Pick-up L200 patrí k pilierom modelového portfólia značky Mitsubishi.

Technologickou chuťovku, ktorou sa nový model L200 odlišuje od väčšiny konkurentov, je špeciálny pohon všetkých kolies Super Select 4WD II inšpirovaný v ikonickom offroade Mitsubishi Pajero. Testovaný exemplár ponúka v tomto prípade prídavný medzistupeň medzi tzv. rýchlou štvorkolkou (4H) a redukciou (4LLc). Režim inteligentného pohonu všetkých kolies s označením 4HLc dovoľuje výber optimálneho nastavenia trakcie v podmienkach predurčených pre jazdu na piesku, štrku, skalách, snehu alebo blate!

Samotná prestavba Mountain Sherpa nadväzuje na úspešné projekty Expedition a Rock Proof, realizované rovnako slovenským importérom. K najvýznamnejším offroad úpravám testovanej špecifikácie sa radí o 5 cm zvýšená svetlá výška, dôkladná ochrana podvozka s dôrazom na motor, prevodovku a palivovú nádrž. Ďalej užitočné bočné ochranné prahy, pneumatická uzávierka predného diferenciálu, vzduchový kompresor s hadicou na dofukovanie pneumatík, Safari šnorchel, špeciálne upravená ložná plocha, výkonný navijak PREDATOR so syntetickým lanom alebo svetelné rampy. Prestavbu realizovala renomovaná slovenská firma C.B. ONE.

Súčasťou prestavby Mountain Sherpa je napríklad aj výkonný navijak PREDATOR so syntetickým lanom a ťažnou silou 5 ton.

Mitsubishi L200 je na našom trhu k dispozícii výhradne s novým turbodieslom 2,3 DI-D so základným výkonom 150 koní. Novinkou je v tomto smere aj možnosť „oficiálneho“ navýšenia výkonu prostredníctvom chiptuningu na hodnotu 173 koní, pri ktorom zostáva zachovaná záruka na 7 rokov, resp. 150-tisíc kilometrov. V rámci prevodoviek je okrem 6-stupňového manuálu k dispozícii nový automat so 6 stupňami.

Dynamický offroad

Najnovšia generácia Mitsubishi L200 si rovnako ako ostatní členovia rodiny troch diamantov osvojila dizajn v podobe tzv. dynamického štítu. Vďaka tomuto prevedeniu pôsobí testovaný kúsok po optickej stránke v porovnaní s konkurenciou veľmi zaujímavo a originálne. To platí už aj pre „základné“, sériové prevedenie. Ďalšie vizuálne emócie vo finále pridáva testovaná úprava Mountain Sherpa. Tá dokáže, okrem funkčných a technických vylepšení, zaujať aj vizuálne, a to prostredníctvom aplikácie robustných a funkčných detailov.

Už v základe originálny dizajn modelu L200 ešte viac vyšperkovala prestavba Mountain Sherpa.

Prednej časti dominuje autentická predná maska s úzkymi a zároveň aj presvedčivo výkonnými LED svetlami. Drsný offroad nádych tu už v sérii evokuje vysoko umiestnená línia prednej kapoty. Robustne pôsobí aj masívny predný nárazník s dynamickými dizajnovými oblúkmi a originálne zakomponovanými svetelnými modulmi smeroviek a hmloviek. Táto dizajnová línia prechádza opticky až do vystúpených predných blatníkov. Mountain Sherpa okrem toho ponúka nielen masívnu ochranu podvozka, ale aj „citlivo“ a na prvý pohľad nenápadne zabudovaný navijak PREDATOR.

Aj tradičnú bočnú pick-up siluetu s dominantnou korbou pri testovanom modeli ozvláštňujú drsné a funkčné doplnky. Špeciálnu atmosféru ešte pred podrobnejším skúmaním detailov navodia originálne polepy s motívom Mountain Sherpa. Z prídavných doplnkov rozhodne zaujme offroad Safari šnorchel alebo výkonné svetelné rampy, ktoré dokážu zmeniť noc takmer na deň. Z funkčných prvkov tu dávam palec hore masívnym kovovým prahom. Tie nie sú v tomto prípade určené na zjednodušenie nastupovania posádky, ale na reálne použitie v náročnom teréne, kde plnia ochrannú funkciu! Špeciálne upravený model L200 sa preto pri prekonávaní terénnych zlomov o ne môže oprieť, čím sa značne eliminuje obava z nechceného poškodenia prahov karosérie. Za efektný prvok testovaného modelu možno označiť kolesá z ľahkých zliatin s priemerom 18 palcov a pneumatikami s dostatočnou výškou bočného profilu.

Z funkčných prvkov môžu prísť v teréne vhod masívne bočné prahy či robustná ochrana v priestore pod zadným nárazníkom.

Zadná časť okrem špeciálne upraveného úložného priestoru a imidžového ochranného rámu za kabínou upúta efektným svetelným podpisom koncových LED svetiel. Za mimoriadne užitočný prvok pri jazde v teréne považujem masívnu kovovú ochranu v priestore pod zadným nárazníkom. Tá okrem uchytenia ťažného zariadenia poslúži v náročných podmienkach aj ako účinná ochranná pomôcka pomerne dlhého zadného previsu a nárazníka.

Funkčná klasika

Na rozdiel od originálneho zovňajšku je interiér nového modelu Mitsubishi L200 do značnej miery inšpirovaný minulou, teda piatou generáciou. Japonci sa v tomto prípade držali hesla: Čo je funkčné a preverené, nie je nutné za každú cenu meniť! Architektúra palubnej dosky s jednoduchým dizajnom sa v sumári vyznačuje nielen funkčnosťou, ale aj odolnosťou. Pri podrobnejšom skúmaní nový model poteší aj o niečo kvalitnejšími materiálmi. V rámci danej kategórie vozidiel som bol spokojný aj s kvalitou dielenského opracovania a vzájomným lícovaním jednotlivých modulov.

Palubná doska nového modelu Mitsubishi L200.

Luxusný nádych testovanej špecifikácie evokuje kožené čalúnenie! Tri diamanty sa v kabíne nového modelu v rámci funkčnej stránky sústredili aj na postupné dobrusovanie detailov. Prístrojový panel disponuje aj naďalej efektnými a prehľadnými analógovými budíkmi. Pomerne zásadnou zmenou prešiel palubný počítač. S odmyslením si prehľadnej a farebnej grafiky. V rámci funkčnosti teší jeho kultivované prepínanie priamo na novom volante, ktoré nahradilo pôvodnú retro „tyčinku“, známu ešte z minulej generácie.

Mitsubishi zároveň doprialo modelu L200 najmodernejšiu verziu dostupného infotainmentu s praktickým matnejším povrchom obrazovky. Rozhranie s jednoduchým a funkčným menu komunikuje v angličtine a ponúka obstojnú grafiku s pohotovými reakciami na dotyk. V položkách menu okrem dostupnosti mobilnej konektivity nechýba napríklad ani moderný prvok v podobe digitálneho príjmu rádiových staníc.

Kamerový náhľad na okolie vozidla je užitočnou a praktickou pomôckou.

Navigácia nie je k dispozícii ani v najvyššej výbavovej verzii. Japonská značka ponúka klasickú vstavanú navigáciu len za extra príplatok 990 eur. Jej alternatívou je možnosť spárovania mobilného zariadenia a následne využitie ponúkanej platformy. Displej infotainmentu zároveň slúži aj na vyobrazenie moderného kamerového náhľadu na okolie vozidla. To je pri takom veľkom vozidle užitočná pomôcka nielen v meste, ale aj pri tesnom manévrovaní v teréne.

Samostatný modul klimatizácie s jednoduchým ovládaním je dôverne známy aj z iných modelov troch diamantov. Japonci uprednostňujú jednoduchosť aj pri ergonómii ostatných ovládacích prvkov. Všetky ovládacie tlačidlá sú zároveň dostatočne veľké a pôsobia robustne. Toto sa vo finále optimálne hodí práve k charakteru drsného offroadu, akým je testovaný model L200 Mountain Sherpa. Na tento trend nadväzujú aj „dorobené“ prvky v podobe intuitívneho umiestnenia ovládania svetelných rámp, resp. navijaka.

Predné sedačky sú adekvátne pohodlné aj pri dlhých presunoch.

Klasikou troch diamantov ostáva pozícia štartovacieho tlačidla v priestore vľavo pod volantom. V rámci pick-up segmentu som bol spokojný aj s dostatočnou ponukou odkladacích a úložných priečinkov. Na prvý pohľad jednoduché predné sedačky disponujú veľmi slušným jazdným komfortom, čo platí aj pri dlhých presunoch. Pod tento fakt sa podpísal predovšetkým dostatočne nadimenzovaný sedák a operadlo.

Nový model L200 poteší aj životným priestorom pre pasažierov v druhom rade. Aj napriek kratšiemu sedáku a strmšiemu posedu sa tu adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Z hľadiska cestovného komfortu je tu príjemným prekvapením dokonca aj prítomnosť nabíjacích USB konektorov, čo v tejto kategórii vozidiel rozhodne nie je štandardom.

Mitsubishi L200 prekvapuje aj priestorovými pomermi v druhom rade.

V rámci nákladného priestoru ponúka Mountain Sherpa špeciálnu úpravu korby s praktickým uzamykateľným vekom. Ložnú plochu tu vypĺňa výsuvný mechanizmus s protišmykovou úpravou, prispôsobený na čo najjednoduchšiu manipuláciu s menšími predmetmi. Na prvý pohľad užitočné riešenie na druhej strane zásadne ovplyvňuje úžitkové, resp. prepravné parametre a eliminuje možnosť prepravy veľkých a ťažkých predmetov. Príplatková voľba systému „Carryboy“ tak vo finále závisí od osobných preferencií konkrétneho zákazníka. Nové Mitsubishi L200 dokáže stále prepraviť náklad s hmotnosťou cca 1 tony.

Podrobnejšia špecifikácia najdôležitejších prvkov verzie Mountain Sherpa je už spomenutá vyššie. Ako jej základ v tomto prípade poslúžila najvyššia sériová výbava Instyle. Tá sama osebe už disponuje užitočnými prvkami, ako sú predné LED svetlomety, kamerový pohľad na okolie vozidla, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, automatická klimatizácia či bezkľúčový prístup a štartovanie.

Verzia Mountain Sherpa dostala špeciálnu úpravu aj v rámci ložnej plochy na korbe.

Sloboda pohybu

Hlavnou devízou exkluzívnej prestavby Mountain Sherpa je fakt, že Mitsubishi doprialo už v základe veľmi schopnému terénnemu pick-upu ešte viac funkčných doplnkov, ktoré mu uľahčia život v náročných podmienkach. To, že si tri diamanty pre danú prestavbu zvolili veľmi schopný a odolný základ, dokonale potvrdil aj konkrétny testovaný exemplár.

V čase nášho testu mal za sebou už takmer 17-tisíc náročných novinárskych kilometrov. Z Mountain Sherpa aj napriek tomu hneď po absolvovaní prvej porcie kilometrov v uliciach nášho hlavného mesta stále vyžarovala mimoriadna odolnosť. Prakticky 100 % pocit smerom od podvozka dopĺňalo precízne riadenie, bezproblémové brzdy aj robustný a predimenzovaný turbodiesel pod prednou kapotou. Inými slovami, v tomto prípade sa dá ukážkovo hovoriť o povestnej japonskej kvalite! V danom kontexte chápem a oceňujem ambicióznu 7-ročnú záruku. Tá zostáva zachovaná aj v prípade využitia nového príplatkového paketu L200+, pozostávajúceho z navýšeného výkonu na 173 koní, resp. 502 Nm, ktorým disponoval aj testovaný exemplár.

Okrem terénu je Mountain Sherpa schopný aj na ceste.

Ešte pred zhodnotením zážitkov z terénu si nové Mitsubishi L200 Mountain Sherpa zaslúži rešpekt aj za kultivovanosť na spevnených cestách! V rámci danej triedy, ako aj s prihliadnutím na konštrukčné využitie odolnej zadnej nápravy s listovým odpružením, je príjemným prekvapením porcia istoty smerom od podvozka, dostupná aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Nový model zároveň aj pri nezaťaženej zadnej časti vyslovene neznervóznie pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností!

Odolný podvozok nebol skonštruovaný na rýchle prejazdy cez zákruty. Robustná konštrukcia namiesto toho vyniká schopnosťou až nečakane precízneho filtrovania pomerne veľkých nerovností a prepadlín. Offroad gény prídu vhod nielen v teréne, ale aj v meste. Za volantom L200 Mountain Sherpa totiž odpadá nutnosť povinného kľučkovania pomedzi prepadnuté kanalizačné poklopy či nútené obchádzanie iných nepríjemných nerovností. Život v mestskej džungli uľahčuje v rámci daného segmentu aj nečakaná manévrovateľnosť a obratnosť. Tri diamanty sa pýšia v tomto smere polomerom otáčania s hodnotou len 5,9 metra!

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa.

Celkovo kultivované jazdné vlastnosti dotvárajú aj „tiché“ a komfortné A/T pneumatiky značky Nokian. V tomto prípade ide o ideálny kompromis v rámci kombinovaného využívania na spevnených cestách a teréne. Aj keď Mitsubishi L200 Mountain Sherpa nepatrí po akustickej stránke medzi najtichšie automobily, tak na palube sa dá bez problémov prežiť aj pri dlhých presunoch v diaľničnom tempe. Medzi najautentickejšie zvukové prejavy sa jednoznačne radí „zimomriavkové“ nasávanie zvuku prostredníctvom Safari šnorchla!

Silu a Nm ukryté pod prednou kapotou svojím dunivým záťahom pri každom prudšom zošliapnutí pedála akcelerátora pripomína pohonná jednotka 2,3 D-ID. Turbodiesel s logom Mitsubishi ponúka vďaka optimálne vyladenému sprevodovaniu v mojich očiach dostatok sily už aj vo svojej základnej verzii vyladenej na 150 koní! Príplatkový balík L200+ s navýšeným výkonom však ponúka viac pohody a istoty, napríklad pri ťahaní prívesného vozíka alebo pri zdolávaní náročných terénnych zlomov a prudkých stúpaní.

6-stupňový automat klasickej koncepcie je sprevodovaný „do sily“.

Nový 6-stupňový automat klasickej koncepcie je tu sprevodovaný vyslovene do sily. Od L200 aj preto nemožno očakávať žiadne prehnané šprintérske výkony. Jazdnú dynamiku na spevnených cestách považujem i napriek tomu za plne postačujúcu. Za najväčšie prekvapenie vykonného turbodiesla možno označiť spotrebu paliva. Pri rozvážnej jazde prioritne po spevnených cestách tu nie je nemožné udržať dlhodobý priemer podľa palubného počítača aj pod úrovňou 10 litrov! Opačný extrém predstavujú jazdy v teréne spojené s využívaním offroad potenciálu. V tomto prípade výsledný apetít dokáže s ľahkosťou pokoriť hranicu 20 l/100 km. Testovaný priemer sa na konci týždňa ustálil na sympatickej hodnote 9,8 l/100 km, čo takmer presne zodpovedá tomu, čo oficiálne deklaruje aj samotný výrobca!

V rámci využitia mimo spevnených ciest a náročnejšom teréne možno označiť model L200 vo všeobecnosti ako pick-up viacerých tvárí! Podpísal sa pod to v danej triede unikátny pohon všetkých kolies Mitsubishi Super Select 4WD-II, inšpirovaný ikonickým modelom Pajero. Základný a usporný cestný mód 2H s pohonom len zadnej nápravy dopĺňa užitočná „rýchla štvorkolka“ 4H. Tú je možné kedykoľvek pripojiť priamo za jazdy až do rýchlosti 100 km/h. V praxi má vodič následne k dispozícii akýsi inteligentný „SUV mód“. Dané nastavenie je ideálne nielen do ľahšieho terénu, ale aj na rýchlu jazdu na spevnených cestách, napríklad pri prudkom daždi, snežení alebo inak zhoršenej adhézii.

Unikátny pohon všetkých kolies odlišuje model Mitsubishi L200 od väčšiny konkurentov.

Do stredne ťažkého terénu, v ktorom by sa už zapotili moderné SUV-čka s vyspelejším pohonom všetkých kolies, je určený mód 4HLc s aktivovanou medzinápravovou uzávierkou. V danom móde si vodič vyberá niektorý z ponúkaných povrchov, ako je blato, sneh, piesok, štrk, resp. skaly. Na základe zvoleného povrchu následne inteligentná „štvorkolka“ pracuje s prispôsobením trakčnej sily, prenášanej na jednotlivé kolesá. Už v tomto móde toho zvládne Mountain Sherpa v teréne veľmi veľa! Na rozdiel od alternatív v podobe SUV modelov mu v rámci predimenzovanosti nie je proti srsti ani dlhšie trvajúce „trápenie sa“ napríklad na klzkom blate.

Do najťažších podmienok je nakoniec určený mód s redukciou 4LLc. V tomto móde som si zvykol používať aj pádla určené na manuálne a citlivé radenie prevodových stupňov. Nevyhnutným doplnkom vhodným na prekonanie výrazných zlomov s náročným krížením náprav je kombinácia s uzávierkou zadnej nápravy. V extrémnych situáciách je možné siahnuť ešte aj po doplnkovej pneumatickej uzávierke na prednej náprave!

Limitom aj toho najschopnejšieho offroadu sú vždy pneumatiky.

V sumári asi nikoho neprekvapí, že s testovaným exemplárom som počas testu dokázal zdolať všetky pripravené nástrahy legálne dostupného prírodného terénu. Offroad limit špeciálu s logom Mitsubishi vo finále ale napriek tomu reprezentujú pneumatiky. Za sucha suverénne A/T plášťom Nokian na moje prekvapenie výrazne skomplikovalo život daždivé počasie v kombinácii s prudkým stúpaním na mokrej lúke. V tomto prípade sa už relatívne ťažký pick-up pri blatom obalených plášťoch už jednoducho nemal čoho chytiť. V obdobných situáciách by aj preto celkom iste prišli vhod ešte extrémnejšie M/T plášte.

A náš celkový dojem?

Nová generácia modelu Mitsubishi L200 je ideálny základ vhodný pre aplikovanie ďalších špecializovaných úprav. Toho jasným dôkazom je aj testovaná verzia Mountain Sherpa. Tá v praxi posúva sériový pick-up do pozície veľmi schopného a zároveň „racionálneho“ expedičného offroadu. Ten je okrem drsných podmienok plne použiteľný aj pri bežnom živote, spojeným s jazdou na asfaltových komunikáciách.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mitsubishi L200 2,3 DI-D Mountain Sherpa
Dĺžka: 5305 mm
Šírka: 1815 mm
Výška: 1775 mm
Rázvor: 3000 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 127/173
Krútiaci moment Nm: 502
Pohotovostná hmotnosť: 2110 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 9,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8/100 km
Pneumatiky: Nokian Rotiiva A/T

Verzia/cena
Mitsubishi L200 2,3 DI-D Mountain Sherpa (testovaný model): od 40 340 €
Mitsubishi L200 2,3 DI-D Invite: od 31 690 €

Recenzia

Mitsubishi L200 2,3 DI-D Mountain Sherpa

87% Skóre

Dĺžka: 5 305 mm Šírka: 1 815 mm Výška: 1 775 mm Rázvor: 3 000 mm Objem kufra: - litrov Motor: vznetový Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 127/173 Krútiaci moment Nm: 502 Pohotovostná hmotnosť: 2110 kg Maximálna rýchlosť km/h: 171 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,7 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 / 100 km Pneumatiky: Nokian Rotiiva A/T

Výhody

  • Imidž faktor
  • Offroad schopnosti
  • Jazdné vlastnosti na bežných cestách

Nevýhody

  • V náročnom teréne je nevýhodou dlhý zadný previs
  • Carryboy úprava ložnej plochy obmedzuje praktickú stránku
  • Riadenie s minimom spätnej väzby

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 70%
  • Praktická stránka 80%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Pohonná sústava 90%
  • Cena 90%

Mitsubishi L200 2,3 DI-D Mountain Sherpa DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

31€
Exit mobile version