Autoinak.sk

Test: Mitsubishi Space Star – V jednoduchosti je krása

Test Mitsubishi Space Star 2020

Automobilka Mitsubishi je v našich končinách vnímaná predovšetkým ako výrobca kvalitných automobilov s vyššou svetlou výškou, ktoré si je možno zaobstarať za rozumné peniaze. Ale Mitsubishi nie je len o SUV a pick-upoch. Vstupnú bránu do sveta troch diamantov na slovenskom trhu už nejaký čas reprezentuje malý model Space Star. Ten len prednedávnom podstúpil pomerne zásadnú modernizáciu. Zaujímavosťou tohto modelu je aj fakt, že malý Japonec je aktuálne najdostupnejší automobil, ktorý si je možné na Slovensku oficiálne zadovážiť so samočinnou prevodovkou. A to bol aj adekvátny dôvod pre náš redakčný test.

Nové Mitsubishi Space Star s vynoveným atmosférickým motorom 1,2 MIVEC, skombinovaným s automatickou CVT prevodovkou a v špičkovej výbave Intense, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mitsubishi.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mitsubishi Space Star

Tí skôr narodení si pod názvom Mitsubishi Space Star vybavia pôvodné kompaktné MPV z konca 90. rokov minulého storočia. Tak ako je už ale pri značke Mitsubishi v poslednom období už zaužívaným zvykom, reinkarnovaný názov Space Star si v roku 2012 v našom priestore osvojil malý kompakt. Identický model sa však v iných končinách našej planéty už nejaký čas predáva napríklad aj pod označením Mirage.

Z pôvodným MPV tu napriek koncepčne odlišnému základu možno nájsť určitú paralelu práve v podobe veľkorysého vnútorného priestoru. Na európske trhy tento model oficiálne dorazil až v roku 2018. A to je aj dôvod, prečo sme sa pomerne citeľnej a zásadnej modernizácie modelu Space Star dočkali prakticky už po jednom roku.

Model Space Star s logom Mitsubishi sa z pôvodného MPV pretransformoval do malého a praktického automobilu.

Koncom minulého roka Japonci dopriali svojmu malému modelu v celkovom poradí už druhý facelift. Nosným prvkom poslednej modernizácie je v prvom rade zmena dizajnovej identity. Vďaka optickej premene už aj malý Space Star kopíruje vizuálnu líniu ostatných modelov z rodiny troch diamantov. Očakávané zmeny popritom zaznamenal aj priestor pre posádku. Do výbavy vozidla zároveň pribudli nové bezpečnostné prvky a v celkovom kontexte nemožno určite opomenúť ani vylepšený infotainment. V Európe zaznamenala vzhľadom na prísne emisné limity konštrukčnú úpravu aj paleta dostupných pohonných jednotiek.

Základnou pohonnou jednotkou v tomto smere až do vypredania zásob ostáva atmosférický trojvalec 1,0 MIVEC s výkonom 71 koní. Ten sa kombinuje výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou a zároveň aj zaujímavejšou voľbou ostáva objemnejší a rovnako atmosférický trojvalec 1,2 MIVEC s výkonom 80 koní. Práve táto motorizácia sa okrem klasiky v podobe 5-stupňovej manuálnej prevodovky kombinuje aj s CVT automatom. Táto kombinácia činí z modelu Space Star aktuálne najdostupnejší automobil so samočinnou prevodovkou, ktorý si je možné na našom trhu oficiálne zadovážiť!

Odolná a jednoduchá japonská motorizácia v pravom slova zmysle – atmosférický trojvalec 1,2 MIVEC.

Dynamický drobec

Pri pohľade na nové Mitsubishi Space Star sa ani veľmi nechce veriť, že ide „len“ o facelift a nie o plnohodnotnú generačnú obmenu. Novinka pôsobí v porovnaní s nenápadným predchodcom opticky nápadnejším dojmom. Základom novej identity je aplikácia tzv. dynamického štítu, ktorý ponúkajú aj ostatní členovia rodiny troch diamantov. Testovanému exempláru dodal ešte dynamický dojem firemný tuning v podobe príplatkového paketu Sport. S jeho pričinením, ako aj v kombinácii s výraznou žltou metalízou Sand Yellow, pôsobí malý Japonec napriek svojim rozmerom prakticky neprehliadnuteľne, čo vo finále poteší predovšetkým vekovo mladšiu klientelu.

Prednej časti novinky jednoznačne dominuje maska chladiča s názvom Dynamic Schield. Jej typickou črtou sú výrazné pochrómované „oblúky“, ktoré opticky prepájajú svetlomety so spodnou líniou nárazníka. Práve „agresívny“ nárazník s náznakom splittera, s kontrastnou červenou linkou a materiálom pripomínajúcim karbón, je súčasťou príplatkového balíka Sport. Pomerne veľké predné svetlomety sa spoliehajú na halogénovú klasiku. Tá za tmy svojím svetelným výkonom ale reálne príliš neoslní. Moderný svetelný prvok však prináša štýlové denné svietenie integrované do okrúhlych LED hmloviek. Za zaujímavý optický detail možno považovať aj hrdý nápis „Mitsubishi“, ktorý je situovaný v priestore nad maskou chladiča.

Novinka dostala v rámci faceliftu úplne novú prednú časť v štýle Dynamic Schield.

Pri pohľade z profilu vyniká pomerne vysoká stavba vozidla. Takýmto formátovým riešením pripomína model Space Star čiastočne miniautomobily Kei car, typické pre domáce Japonsko. Za zaujímavý vizuálny prvok možno v danom priestore opäť považovať aj opticky výrazné prahy s „karbónovým“ dekórom. Dynamickú emóciu vo finále dopĺňajú i efektné kolesá z ľahkých zliatin s priemerom 15 palcov.

Zadným partiám spolu s vyslovene športovým nárazníkom dominuje i neprehliadnuteľné strešné krídlo. Takáto kombinácia testovanú novinku mierne rozširuje a zároveň aj pritláča smerom k zemi. Výsadou viackrát spomenutého optického balíka Sport je v tomto priestore pochrómovaná koncovka výfuku, ktorá zároveň tak trochu nenápadne vytŕča z pravej spodnej časti nárazníka. Zadné skupinové svetlá dostali LED svietenie, doplnené o pomerne originálny grafický motív.

Pod atraktívny dizajn sa podpísala nielen výrazná žltá farba, ale aj optický balík Sport.

Prekvapivo priestranný interiér

Interiér, resp. kabína vynoveného Mitsubishi Space Star sa v porovnaní s opticky odvážnym zovňajškom už nesnaží vyslovene pútať pozornosť alebo, ak chcete, šokovať. Priestor pre posádku možno označiť ako prísne funkčný a konzervatívny. Pri podrobnejšom skúmaní jednotlivých zákutí palubnej dosky je zároveň cítiť, že v tomto prípade už nejde o novinku v pravom slova zmysle. Materiály použité na palubnej doske, resp. výplniach dverí sú v dobrom slova zmysle jednoduché. Mnohí z nás v tomto smere ocenia predovšetkým ich robustnosť spojenú s tradičnou mechanickou odolnosťou tvrdších plastov. V širšom kontexte treba ale aj v testovanom modeli pochváliť až prekvapivo precízne dielenské opracovanie. Inými slovami, jednotlivé diely a komponenty palubnej dosky vzájomne krásne lícujú.

Priestoru pred vodičom dominuje dnes už čoraz zriedkavejší klasický analógový prístrojový panel s dominantným rýchlomerom. Toto na prvý pohľad jednoduché a zároveň striktne funkčné riešenie môže dokonca pripomínať niektoré športovo orientované modely z krajiny vychádzajúceho slnka z obdobia minulej dekády. Tri diamanty si aj pri modeli Space Star zvolili maximálne jednoduché riešenie palubného počítača. Minimalistický jednofarebný displej po vizuálnej stránke dnes už za automobilovou modernou jednoznačne zaostáva. Príjemným prekvapením je napriek tomu dostupnosť monitorovaných údajov v jeho menu. Okrem prejdenej vzdialenosti je tu k dispozícii napríklad aj spotreba paliva, dojazd či vonkajšia teplota. Za nepraktické a neergonomické vo finále považujeme samotné prepínanie údajov prostredníctvom skutočnej miniatúrnej „tyčinky“ situovanej v tesnom susedstve displeja, teda uprostred volantu.

Palubná doska modelu Mitsubishi Space Star.

V porovnaní s prístrojovým panelom pôsobí prekvapivo moderne vynovený centrálny dotykový displej infotainmentu. Grafická stránka je v prípade modelu Space Star z nášho pohľadu zvládnutá dokonca oveľa lepšie ako pri nedávno testovanom modeli ASX. Okrem dostupnosti oboch platforiem mobilnej konektivity je príjemným prekvapením napríklad aj funkcia digitálneho príjmu rádiostaníc. V súvislosti s obrazovkou si veľkú pochvalu zaslúži aj pomerne detailné a prehľadné vyobrazenie výstupu z parkovacej kamery.

Funkčne a intuitívne je navrhnutý aj samostatný modul určený na ovládanie klimatizácie. Z ostatných ergonomických prvkov púta pozornosť netradičné umiestnenie štartovacieho tlačidla vľavo pod volantom. Odkladacie priečinky a schránky na drobnosti pri modeli Space Star kopírujú zaužívané zvyklosti. Najmenší model troch diamantov ponúkaný na Slovensku prekvapuje pomerne vyvýšeným posedom za volantom. To platí aj v prípade, ak je výškovo regulovateľné sedadlo vodiča v tej najnižšej možnej polohe. K dosiahnutiu optimálnej pozície za volantom napomáha aspoň výšková regulácia volantu.

Parkovacia kamera prekvapila rozlíšením aj kvalitou vyobrazenia.

Vyšší a zároveň vzpriamenejší posed čiastočne pripomína štýlové mestské crossovery. Výhodou tohto riešenia je bezproblémový výhľad z vozidla. V tomto kontexte pozície za volantom si pochvalu zaslúži aj prehľadný multifunkčný volant optimálneho tvaru a veľkosti. Samotné sedačky s príjemným látkovým čalúnením poskytujú posádke v danej kategórii vozidiel adekvátny cestovný komfort. Úplná absencia bočného vedenia nepredstavuje pri vozidle určeného predovšetkým do mesta žiadny zásadný problém.

Mitsubishi doslova čaruje s vnútorným priestorom aj v druhom rade. V tomto parametri ponúka Space Star objektívne dokonca viac miesta ako niektorí konkurenti z rozmerovo o triedu väčšieho béčkového segmentu. Toto priestorové kúzlo spočíva predovšetkým v už spomenutom vzpriamenom posede. V testovanom exemplári sa za seba dokážu reálne pohodlne usadiť aj dospelí pasažieri s výškou do 180 cm! Príslušnosť k segmentu mini vo finále najviac odzrkadľuje vnútorná šírka vozidla. V druhom rade sa v trojici aj preto relatívne pohodlne odvezú len deti menšieho vzrastu.

Vyvýšený posed čiastočne pripomína módne crossovery.

Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní sympatický objem na úrovni 235 litrov. Ide o parameter, ktorý bežnej rodine pravdepodobne hravo postačí na každodenné režijné nákupy. Aj v tomto prípade, rovnako ako u väčšiny konkurentov, ale treba počítať s o niečo menším prístupným otvorom, ako aj vyššou nakladacou hranou. Pod úrovňou podlahy si v prípade testovaného kúsku našla svoje miesto opravná sada. V opcii je ale k dispozícii aj alternatíva v podobe dojazdovej pneumatiky. Po sklopení delených zadných sedadiel je možné v modeli Space Star prepraviť už aj väčšie a neforemné predmety. Nepraktický schodík, ktorý v danej konfigurácii vznikne, nepredstavuje pri tomto type vozidla z nášho pohľadu žiaden neriešiteľný problém.

Malý Japonec vo finále príjemne prekvapuje aj nečakane bohatou výbavou na palube. Testovaná konfigurácia v špičkovej verzii Intense okrem iného disponuje aj prvkami, ako sú automatická klimatizácia, cúvacia kamera či bezkľúčový prístup a štartovanie. Už v nižších výbavách sú k dispozícii: dažďový a svetelný senzor, tempomat alebo vyhrievanie predných sedadiel.

Príjemným prekvapením sú aj priestorové pomery v druhom rade.

Po jazdnej stránke sa na nič nehrá

Mitsubishi Space Star boduje atraktívnym pomerom medzi kúpnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Inými slovami, pre drvivú väčšinu jeho majiteľov to bude v prvom rade voľba rozumu. A za racionálne môžeme pokojne označiť aj jazdné vlastnosti. V tomto smere sa malý Japonec na nič nehrá a jeho hlavnou devízou sa stáva poctivá a odolná technika.

Vyladenie podvozka možno napriek tomu s prihliadnutím na kategóriu malých automobilov považovať za až nečakane vyspelé. Hlavnou doménou nového modelu Space Star je prekvapivý jazdný komfort. Drobné nedokonalosti našich ciest dokáže testovaný kúsok filtrovať suverénne a s prehľadom. Odlišná situácia môže nastať pri razantnejšom prejazde cez sériu priečnych nerovností, kedy podvozok malého Mitsubishi z času na čas znervóznie. Po chuti mu vzhľadom na rozmer kolies logicky nie je ani nechcené „trafenie“ veľkej prepadliny. V tomto prípade sa už do karosérie prenesie pomerne nepríjemný ráz. Malé Mitsubishi z hľadiska vyladenia podvozka zároveň nemá ani prílišné športové ambície.

Batožinový priestor pojme v základe 235 litrov.

Z hľadiska cestovného komfortu pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe preniká do interiéru pocitovo už o niečo viac aerodynamického hluku. Pri rýchlejšom nájazde do zákrut sa pomerne vysoká karoséria zároveň svojsky nakloní. Aj keď sa dá na tento jav v konečnom dôsledku zvyknúť, tak modelu Space Star vo všeobecnosti najviac vyhovuje pokojný a rozvážny jazdný prejav. Danej charakteristike zodpovedá aj „ľahučké“ vyladenie riadenia. To je priamo predurčené na tesné manévrovanie v mestských uličkách. Vzhľadom na vonkajšie rozmery sa malé Mitsubishi cíti ako ryba vo vode práve v meste. Vo všeobecnosti vynikajúcu obratnosť dopĺňa aj adekvátne malý polomer otáčania.

Silnou stránkou testovaného modelu je vo všeobecnosti veľmi „ľahký“ pocit. Pohotovostnú hmotnosť sa aj pri testovanej špičkovej výbave podarilo udržať pod úrovňou jednej tony. Celkovej hmotnosti vozidla vo finále plnohodnotne postačuje aj odolná motorizácia 1,2 MIVEC s papierovo skromným výkonom 80 koní. Mitsubishi v dnešných časoch pri agregáte doslova udivuje až nevídanou konštrukčnou jednoduchosťou. Zmodernizovaný atmosférický trojvalec s nepriamym vstrekovaním benzínu si totiž stále vystačí aj bez filtra pevných častíc!

Jednoduchý prístrojový panel v Mitsubishi Space Star.

K hlavným črtám pohonnej jednotky s nepárnym počtom valcov patrí vo vyšších otáčkach taktiež charakteristický a temperamentný zvukový prejav. Deklarovaný maximálny výkon 80 koní pri bežnej jazde bez problémov postačuje aj na zaťažené vozidlo. Ak je na palube len vodič, tak sa jazdná dynamika pocitovo javí dokonca o niečo prívetivejšie, ako deklarujú oficiálne údaje výrobcu.

Okľukou sme sa prepracovali k jednej z najvýraznejších konkurenčných zbraní testovaného modelu. Reč je o automatickej CVT prevodovke. Tá v praxi nielenže zjednodušuje ovládanie, ale aj komplexne uľahčuje život v mestskom prostredí. V štandardnej polohe D sa prevodovka správa ako klasický variátor s plynule meniteľným prevodovým pomerom. Pochvalu si zaslúži aj celkové vyladenie sústavy určené prioritne na rozvážnu jazdu. V tomto móde prevodovka drží pohonnú jednotku vo vyslovene príjemných otáčkach. CVT automatu naopak podľa očakávania veľmi nesvedčí jazdný prejav v štýle brzda/plyn. Ostrejšie reakcie prevodovky sú štandardne k dispozícii v športovom móde Ds. V tomto prípade má vodič permanentne k dispozícii citeľne vyššiu porciu krútiaceho momentu a variátor v princípe pripomína správanie klasického automatu.

CVT prevodovka ponúka okrem komfortu aj niekoľko zaujímavých jazdných módov.

Špecialitou značky Mitsubishi je aj v prípade malého modelu Space Star pri prevodovke mód L. Ten by sme mohli definovať ako náhradu redukcie. Táto nečakaná funkcia môže prísť pri tomto type vozidla vhod napríklad pri obzvlášť opatrných rozjazdoch na snehu či ľade.

A čo spotreba paliva? Testovaná novinka nesklamala ani v tomto smere! Pri bežnej jazde treba počítať s priemerom tesne nad hranicou 5 litrov. Pri používaní mimo mesta však nie je problém podliezť ani magickú 5-litrovú hranicu. O niečo smädnejší je Space Star v meste. Tu sa spotreba paliva reálne pohybuje nad hranicou 6 litrov. Pri jazde po diaľnici je to následne ešte o liter viac. Náš výsledný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 5,1/100 km podľa palubného počítača. A to je dokonca ešte o niečo menej, ako oficiálne uvádza výrobca.

Nové Mitsubishi Space Star pôsobí spoza volantu ľahko a obratne.

A náš celkový dojem?

Nové Mitsubishi Space Star reálne nesľubuje nič, čo nevie splniť. A to je v kombinácii s atraktívnou cenovkou najväčšia výhoda testovaného modelu. V dizajnovo zaujímavej karosérii sa ukrýva až nečakane veľa priestoru. V útrobách pre zmenu pracuje osvedčená a odolná technika. Tento model je aj preto ideálnou voľbou pre všetkých, ktorí si nepotrpia na aktuálne módne výkriky, ale namiesto toho preferujú užívateľskú jednoduchosť a prívetivosť.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense

Dĺžka: 3845 mm
Šírka: 1665 mm
Výška: 1505 mm
Rázvor: 2450 mm
Objem kufra: 235 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 59/80
Krútiaci moment Nm: 106
Pohotovostná hmotnosť: 980 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Potenza

Verzia/cena

Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense (testovaný model): od 14 190 €
Mitsubishi Space Star 1,0 MIVEC Inform+ (5MT): od 10 290 €

Exit mobile version