Autoinak.sk

Test: Opel Crossland – Racionálny služobník

Test Opel Crossland 2021

Nemecký Opel po pomerne turbulentných rokoch postupne získava pevnú pôdu pod nohami aj v rámci koncernu Stellantis. Dôkazom toho je masívna modelová ofenzíva. Hlavnou hviezdou noviniek s bleskom v znaku, je nová generácia modelu Opel Mokka, teda štýlový zástupca zo segmentu malých SUV. Automobilka okrem toho dopriala modernizáciu aj svojim ďalším dvom modelom so zvýšenou svetlosťou podvozka. Hlavnou témou je v oboch prípadoch implementácia nového atraktívneho dizajnu. Štýlovým „lookom“ sa môže teraz pochváliť, okrem modelu Grandland, aj vynovený Opel Crossland. Zaujímavosťou je, že najmenšie SUV značky patrí zároveň k vôbec prvým priekopníkom postavenom na novom technickom základe, ktorý odštartoval aktuálne veľmi úspešnú éru značky Opel. V rámci testu sme preverili jeho najvýkonnejšiu verziu.

Nový Opel Crossland s moderným benzínovým motorom 1,2 Turbo (130 koní), skombinovaný so 6-st. automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbavovej verzii Elegance, nám na test zapožičala spoločnosť Opel Autotip Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Opel Crossland

Pôvodný Opel Crossland X debutoval v roku 2017 ako priamy nástupca malého MPV Opel Meriva. Nemci v tých časoch takpovediac trafili klinec po hlavičke a prišli so štýlovým crossoverom, ktorých popularita vo všeobecnosti neustále rastie. Z dobovej novinky sa stal veľmi rýchlo jeden z absolutne najpredávanejších modelov značky! Za zaujímavosťou najmenšieho SUV značky bol aj tzv. synergický efekt so zdieľaním technológií. Inými slovami, Crossland X bol prvý Opel, ktorý využíval technický základ z vtedajšieho koncernu PSA.

Opel aj napriek komerčnému úspechu nenechal nič na náhodu a na konci minulého roka doprial modelu Crossland modernizáciu. V rámci decentných zmien vypadlo z jeho označenia písmeno X, ktoré v minulosti pripomínalo príslušnosť k segmentu SUV. Signifikantným prvkom modernizácie sa jednoznačne stala nová vizuálna identita. Tú reprezentuje predovšetkým nová predná maska Opel Vizor, ktorú si postupne osvoja aj ostatné modely s bleskom v znaku.

Model Crossland je najmenším SUV s bleskom v znaku

Vynovený Opel Crossland dostal okrem vynoveného vzhľadu aj vylepšenú techniku. Za zmienku tu stojí nové vyladenie pruženia a riadenia. Vďaka týmto zmenám ponúka malé SUV teraz ešte suverénnejšie jazdné vlastnosti. Z výbavových zmien si s odmyslením si širokej škály jazdných a bezpečnostných asistentov zaslúži pozornosť aj možnosť voľby adaptívnych LED svetlometov, Head-up displeja či kamerového náhľadu na okolie vozidla. Medzi prvkami v opcii nechýba ani inteligentná trakčná kontrola IntelliGrip, ktorá zlepšuje prejazdnosť v teréne a je zároveň čiastočnou náhradou za absentujúci pohon všetkých kolies. Vo všeobecnosti prepracované dostupné výbavové stupne zároveň po prvýkrát dopĺňa nový výbavový vrchol v podobe dynamicky ladenej verzie s prívlastkom GS Line.

Paleta dostupných pohonných jednotiek, pozostávajúca výhradne z klasických spaľovacích motorov, logicky spĺňa aktuálne prísne emisné nároky. Základom tu je odolný zážihový atmosférický 3-valec 1,2 s výkonom 83 koní, kombinovaný s 5-st. manuálnou prevodovkou. Viac výkonu následne ponúkajú prepĺňané motorizácie. Ich základom je opäť benzínový 3-valec. Slabšia veria 1,2 Turbo ponúka výkon 110 koní a kombinuje sa výhrade so 6-st. manuálom. Silnejší variant 1,2 Turbo je naladený na 130 koní a okrem 6-st. manuálu je už k dispozícii aj so 6-st. automatom. Pre priaznivcov nafty je k dispozícii úsporný naftový 4-valec 1,5 CDTi. Turbodiesel v kombinácii so 6-st. manuálom ponúka výkon 110 koní a pri spolupráci so 6-st. automatom dosahuje maximálny výkon hodnotu 120 koní.

Vynovený Opel Crossland ostal verný klasickým spaľovacím motorizáciám, testovanú verziu poháňa zážihová verzia 1,2 Turbo

Dynamickejší a modernejší

Citeľne pozmenený vzhľad možno označiť ako najmarkantnejšiu zmenu vynoveného modelu Opel Crossland. Z pôvodne konzervatívnejšie ladeného crossoveru s oblými tvarmi sa vďaka úplne novej prednej časti stal výrazne dynamickejší a celkovo sebavedomejší zástupca populárneho segmentu malých SUV. S prispením ostrejších línií pôsobí novinka teraz zároveň aj o niečo väčším dojmom ako deklarujú jej skutočné rozmery.

Dominantou prepracovanej prednej časti je už viackrát spomínaná maska Opel Vizor. Dané riešenie je čiastočne inšpirované bohatou históriou automobilky, konkrétne modelom Manta. Optickou zaujímavosťou úzkej masky je okrem efektného čierneho farebného prevedenia aj absencia tradičného výpletu resp. mriežky. Na dizajn masky plynule nadväzujú predné svetlomety s tradičným Opel LED podpisom denného svietenia. Testovaný exemplár v rámci svetelnej techniky disponoval, s na odber energie úspornejšími eco-LED svetlami. Tie v praxi svojim svetelným výkonom určite neurazili, no zároveň ani vyslovene nenadchli. Vizuálnu dynamiku prednej časti v sumári podčiarkuje taktiež športový predný nárazník s naznačenými postrannými prieduchmi.

Hlavným poznávacím znamením faceliftu modelu Crossland, je nová predná maska Opel Vizor

Optická robustnosť prednej časti je citeľná aj pri pohľade z profilu. Crossland v tomto priestore, okrem ochranného oplastovania spodnej línie karosérie, zaujme i postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia alebo originálnym tvarovaným koncovým stĺpikom karosérie. Chrómová lišta tu vo finále ešte viac zvýrazňuje štýlové dvojfarebné lakovanie karosérie. Testovaný kúsok s bielou metalízou s prívlastkom Jade v rámci individualizácie dopĺňala kontrastná strecha v čiernej farbe. imidž a atraktivitu ešte viac podčiarkujú príplatkové 17-palcové disky kolies v dvojfarebnom prevedení.

Facelift neobišiel ani zadnú časť testovaného modelu. Tu už ale vizuálne zmeny nie sú až tak markantné ako pri predných partiách. Typickou črtou SUV značky Opel v rámci zadných partií, aj preto naďalej ostáva opticky pomerne úzka, no zároveň vysoká stavba karosérie. Koncové svetlomety s dynamickejšou grafikou po novom spája elegantná čierna lišta s centrálne umiestneným fabrickým logom. Tesne pod ňou si svoje miesto našlo aj teraz oveľa výraznejšie označenie modelu. Štýlový nádych v sumári podčiarkuje prepracovaný zadný nárazník v efektnom dvojfarebnom prevedení.

Eleganciu testovaného exempláru ešte viac podčiarkujú dvojfarebné disky kolies

Užívateľsky prívetivý interiér

Kabína vynoveného modelu Opel Crossland v porovnaní s prepracovaným exteriérom zaznamenala v princípe skôr kozmetické zmeny. Na prvý pohľad nenápadná architektúra palubnej dosky s logickým rozmiestnením ovládacích prvkov si aj naďalej zakladá, na čo najprecíznejšej ergonómii. Športovo v tomto smere pôsobí centrálna časť palubnej dosky, s displejom a ovládacími prvkami, orientovanými mierne v smere na vodiča.

Povestnú nemeckú precíznosť je cítiť aj v ďalších dômyselne prepracovaných detailoch. Vzhľadom na segmentovú príslušnosť a výslednú cenovku som bol v tomto smere veľmi spokojný aj výberom použitých materiálov a kvalitou dielenského opracovania. V princípe jednoduchý a intuitívny koncept interiéru bez zbytočných módnych trblietok tak môže vo finále oceniť nielen konzervatívnejšie orientovaná klientela.

Palubná doska vynoveného modelu Opel Crossland

Osvedčeného, no dnes už pomerne vzácneho konceptu, sa drží aj klasický prístrojový panel s analógovými budíkmi. K celkovej prehľadnosti sa vo finále hodí aj graficky jednoduchý displej palubného počítača, s pre značku Opel typickým prepínaním, vyriešeným prostredníctvom ovládača situovanom na páčke od smeroviek.

Užívateľsky jednoduchý trend kopíruje aj centrálny displej dotykového infotainmentu s konzervatívnejšou grafikou a príjemne pohotovými reakciami. Palec hore si zaslúži jeho matnejší povrch, ktorý je logicky o niečo menej náchylný na zanechávanie nechcených odtlačky prstov. V jednoduchom menu sa dokážu rýchlo zorientovať aj principiálni “nefanúšikovia” dotykových zariadení. Navigačný modul je pri modeli Crossland dostupný vždy za príplatok. Jeho alternatívu, ale predstavuje vstavaná mobilná konektivita dostupná pre obe platformy.

Jednoduchého konceptu sa drží aj dotykové rozhranie palubného infotainmentu

V menu dotykového rozhrania je dostupné aj ovládanie klimatizácie. Crossland si tu ale v rámci zdvojeného ovládania zachoval aj klasický modul s hardwarovými ovládačmi. Druhé spomenuté riešenie je v mojich očiach z hľadiska intuitívnosti jednoznačne tou lepšou voľbou. Hlavnou prednosťou testovaného modelu ostáva až nečakane priestranný, a zároveň aj príjemne vzdušný koncept interiéru. Dlhá palubná doska, resp. sklon čelného skla, tu reálne pripomína v minulosti obľúbené MPV modely.

Ďalším benefitom modelu Crossland je okrem toho už aj podvedome očakávaný vyšší posed skombinovaný s trojramenným multifunkčným volantom optimálnej veľkosti a decentným športovým nádychom.

Veľmi príjemné predné sedadlá vyšperkoval aj certifikát Opel AGR

Silnou zbraňou značky Opel sú aj v tomto prípade prepracované predné sedačky. Testovaná výbava Elegance disponuje ich nadstavbou v podobe veľmi dobre nadimenzovaného sedadla vodiča s certifikátom AGR (akcia zdravý chrbát) a širokou škálou možností optimálneho nastavenia. Napriek jednoduchému riešeniu, inšpirovanému vo svete úžitkových vozidiel, si v tomto smere zaslúži pochvalu tiež dostatočné široká lakťová opierka s príjemne mäkkým čalúnením. Jej komfort je tu ale dopriaty len vodičovi. V princípe dobrý výhľad z vozidla čiastočne komplikujú v spodnej časti až nečakane masívne a široké áčkové stĺpiky.

Aj napriek na pohľad vyslovené krátkym zadným dverám ponúka dostatok životného priestoru aj v druhý rad sedadiel. V Opel Crossland sa za seba adekvátne pohodlne usadí aj dvojica štandardne urastených dospelých. Za dobovú chybičku krásy ale možno pri testovanom modeli označiť úplnú absenciu nabíjacích slotov v druhom rade. Za príplatok ale môže malé SUV naopak disponovať užitočným riešením v podobe variabilného druhého radu, s možnosťou nezávislého posúvania delenej zadnej lavice.

Vzhľadom na segmentovú príslušnosť ponúka Opel Crossland dostatok priestoru aj v druhom rade.

Rodinnou orientáciou poteší Opel Crossland aj v rámci batožinového priestoru so základnou kapacitou 410 litrov a veľmi pravidelným tvarovaním. Do priestoru pod podlahu sa za príplatok zmestí rezervná pneumatika. Vzhľadom na o niečo užší vstupný otvor sa tu až nečakane komplikovane vyberá pevné krycie plato. Nemci pravdepodobne aj preto dopriali testovanému modelu drážku za zadnými sedadlami, do ktorej je možné pevné plato pri preprave rozmerovo väčších predmetov jednoducho zasunúť. Pri sklopení delených zadných sedadiel dosahuje maximálna prepravná kapacita úroveň 1255 litrov.

Nový Opel Crossland dokáže potešiť aj v rámci dostupnej výbavy. Už v úplnom základe sú podľa očakávania k dispozícii nielen všetky bezpečnostné prvky, ale napríklad aj tempomat. Testovaná druhá najvyššia výbava Elegance sa okrem toho môže pochváliť už aj spomínaným AGR sedadlom vodiča, špeciálnym čalúnením sedadiel, automatickou dvoj-zónovou klimatizáciou, ambientným osvetlením interiéru, dažďovým senzorom alebo automatickými eco LED svetlometmi. Opel má okrem toho v ponuke aj veľké množstvo rozumne vyskladaných príplatkových výbavových paketov s atraktívnou cenovkou.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 410 litorv

Na nič sa nehrá

Dnes už raritná užívateľská racionálnosť bez zbytočného imidžového pozlátka vyžaruje z vynoveného modelu Opel Crossland, aj v rámci jazdných vlastností. Inými slovami, tu stále platí, že malé SUV s bleskom v znaku nesľubuje nič, čo nevie reálne splniť!

Vzhľadom na celkovo vyššiu stavbu karosérie považujem za príjemné prekvapenie testovaného modelu až nečakane precízne vyladenie podvozka. V sumári by sa dalo povedať, že po facelifte pozmenená charakteristika pruženia, ponúka ideálny kompromis medzi jazdným komfortom a zážitkovejšou jazdou. Aj napriek 17 palcovým kolesám som bol spokojný s pohotovou filtráciou bežných nerovností našich ciest. Veľké prepadliny alebo výrazne priečne nerovnosti už ale nie sú modelu Crossland s jednoduchou konštrukciou zadnej nápravy príliš po chuti.

Napriek svojej pomerne úzkej a vysokej stavbe Crossland v teste prekvapil až nečakane dospelým vyladením podvozka

Ešte väčšie prekvapenie ako jazdný komfort ponúka vynovený model pri náznaku dynamickejšej jazdy v kombinácii s kvalitným asfaltovým povrchom. Svojské náklony pomerne vysokej a úzkej karosérie ani pri svižnejších prejazdoch cez dlhé tiahle zákruty tu rozhodne nepôsobia ako nočná mora. Crossland v tomto smere nesklamal ani v hraničných situáciách. Tu sa logicky prihlási k slovu už podvedome očakávaná nedotáčavosť. Pod v sumári až nečakane slušnú ovládateľnosť sa podpísala aj relatívne nízka pohotovostná hmotnosť.

Testovaný model napriek solídnemu podvozku vodiča už podvedome nabádza skôr k rozvážnejšiemu a pokojnejšiemu štýlu jazdy. Tomu zodpovedá aj vyslovene „mestské“ vyladenie posilňovača riadenia s len minimálnou spätnou väzbou. Vo vyšších rýchlostiach zároveň treba počítať aj s len priemerným odhlučnením priestoru pre posádku.

Klasické analógové budíky ideálne zapadajú do celkového konceptu testovaného modelu.

O niečo viac emócií ako riadenie ponúka pohonná jednotka pod prednou kapotou. Prepĺňaná zážihová motorizácia 1,2 Turbo sa v rámci celkovej kultivovanosti nijako špeciálne nesnaží potláčať svoju konštrukciu s nepárnym počtom valcov. Drsnejší charakter s autentickým zvukovým prejavom dokáže zároveň vyvolať úsmev na tvári, a to predovšetkým vo vyššom spektre otáčok. Testovanú pohonnú jednotku, aj preto radím k tomu lepšiemu, čo dnes trh v danej kategórii dokáže ponúknuť.

Vďaka výkonu 130 koní a pohotovému nástupu sily v podobe krútiaceho momentu, som bol spokojný aj pocitovou jazdnou dynamikou. Crossland v testovanej konfigurácii sa rozhodne nestratí ani v topograficky členitejšom teréne alebo pri plne obsadenom vozidle. S pohonnou jednotkou si v princípe veľmi dobre rozumie aj automatická prevodovka so 6-stupňami. Automat si dáva záležať na tom, aby mal motor vždy dostatok sily. Na prudšie zatlačenie pedála akcelerátora prakticky vždy zareaguje pohotovým podradením.

Automat so 6-stupňami si v princípe veľmi dobre rozumie s testovanou motorizáciou 1,2 Turbo

Od preferovaného štýlu jazdy sa pri testovanom modeli Opel Crossland v priamej úmere odvíja aj výsledná spotreba paliva. Kombinovaný priemer na úrovní 6,6 l/100 km, sa na konci testu s preferenciou racionálneho využívania nakoniec zmestil do tolerancie, ktorú oficiálne deklaruje aj samotný výrobca!

V rámci čiastkových meraní, je malé SUV podľa očakávania najsmädnejšie v meste. Tu treba počítať so spotrebou okolo 7,5 litra. O niečo menej paliva, 7,1 litra, si crossover vypýtal pri diaľničnom tempe. Najúspornejší je malý Opel s najvýkonnejším benzínovým motorom logicky na okreskách. Tu nie je príliš ťažké stlačiť výsledný priemer aj pod hranicu 6 l na každých 100 km.

Vďaka zvýšenej svetlosti podvozka si Opel Crossland poradí aj s ľahším terénom

Vďaka mierne vyššej svetlej výške s hodnotou 153 mm je možné sa s Opelom Crossland z času na čas vybrať aj do ľahšieho terénu. Za optimálnu „offroad“ kulisu testovaného exempláru možno aj vzhľadom na úplnú absenciu pohonu 4×4, resp. jeho náhrady v podobe funkcie IntelliGrip, označiť predovšetkým poľné, resp. lesné cesty. Konzervatívnejší vodiči v prípade testovaného modelu v sumári pravdepodobne ocenia aj menej invazívny prístup asistenčných systémov. Ako príklad poslúži monitorovanie jazdných pruhov. To vodiča na samovoľné prekročenie deliacej čiary upozorni, no automatická korekcia smerom od riadenia sa tu už nekoná.

V rámci výbavy v opcii je pri modeli Opel Crossland k dispozícii množstvo užitočných prvkov

A náš celkový dojem?

Vynovený Opel Crossland pôsobí vďaka nového dizajnu teraz oveľa atraktívnejšie a dynamickejšie. Jeho hlavnou konkurenčnou výhodou, s odmyslením si rozumne navrhnutého a vzdušného interiéru, ale aj v dnešnej dobe zostáva osvedčená technika, užívateľská jednoduchosť či celková prívetivosť. Testovaná konfigurácia v sumári príjemne prekvapila aj dospelejšími jazdnými vlastnosťami a vydareným zladením najvýkonnejšej benzínovej motorizácie a automatickej prevodovky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Opel Crossland 1,2 Turbo Elegance
Dĺžka: 4 229 mm
Šírka: 1 765 mm
Výška: 1 605 mm
Rázvor: 2 604 mm
Objem kufra: 410 litrov
Motor: zážihový (benzínový)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1291 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 – 6,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza

Verzia/akciová cena
Opel Crossland 1,2 Turbo Elegance (testovaný model) od 20 190 €
Opel Crossland 1,2 Crossland (6-st. manuál) od 13 990 €

Exit mobile version