Autoinak.sk

Test: Opel Grandland – Nová tvár a moderné technológie

Test Opel Grandland 2022

Opel v uplynulých mesiacoch prišiel s mohutnou modelovou ofenzívou. Ako hlavné lákadlo tu možno označiť horúcu novinku v podobe novej generácie kompaktného modelového radu Astra. Prvé kusy nového kompaktu by sa už onedlho mali objaviť aj v slovenských showroomoch. Nemci okrem toho vylepšili aj svoje SUV portfólio. Úplne nový Opel Mokka dopĺňajú modernizované modely Crossland a Grandland. V oboch prípadoch možno ako neprehliadnuteľnú označiť novú vizuálnu identitu, s kompletne prepracovanou prednou časťou. Rozmerovo najväčší člen SUV rodiny k novej fazóne pridáva hneď niekoľko technologických inovácií. Prednosťou Opel Grandland ostávala aj naďalej pestrá škála pohonných jednotiek zahŕňajúca aj výkonné plug-in hybridy. V rámci prvého testu sme siahli po obľúbenom a racionálnom turbodiesli.

Nový Opel Grandland s moderným naftovým motorom 1,5 CDTi, skombinovaný s 8-st. automatickou prevodovkou a dynamicky ladenou výbavovou verziou GS Line, nám na test zapožičala spoločnosť Opel Autotip Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Opel Grandland

Značku Opel založil rovnomenný Adam v roku 1862, teda už pred 160 rokmi. Počas svojej bohatej histórie prišiel nemecký výrobca s množstvom modelov, ktoré sa zapísali do automobilovej histórie. Automobilka s bleskom v znaku má silnú historickú stopu aj pri predchodcoch, dnes tak populárnej SUV kategórie. V 90-tych rokoch minulého storočia žal popularitu napríklad offroad predchodca Opel Frontera.

Modernú éru SUV modelov kompaktnej veľkosti odštartoval v roku 2006 Opel Antara. V roku 2017 prevzal štafetu nový Grandland X. Minuloročný facelift obľúbeného modelu priniesol okrem technických inovácií aj zjednodušenie označenia. Po vzore ostatných SUV súrodencov sa aj z názvu rozmerovo najväčšieho modelu vytratilo písmeno X, ktoré pôvodne ešte viac podčiarkovalo príslušnosť k SUV segmentu.

Opel Grandland je najväčším SUV značky Opel

Nový Opel Grandland je veľmi ľahko identifikovateľný podľa výrazne modifikovanej prednej časti. Dizajnové riešenie predných partií nazývané Opel Vizor, je inšpirované ikonickým modelom Manta a postupne si ho osvojujú všetci členovia rodiny. V rámci nových technológií prišla novinka s plne digitálnym riešením prístrojového panelu „Opel Pure Panel.“ Veľkú pozornosť si zaslúžia tiež príplatkové svetlá Intelli Lux LED Matrix. V ich novej verzii disponuje každý zo svetlometov svetlometov až 84 adaptívnymi adaptívnymi diódovými prvkami! Z ďalších technologických prvkov zaujme napríklad dostupnosť tzv. nočného termo videnia s detekciou ľudí aj zvierat. Zmeny sa dotkli aj asistenčných systémov, vrátane asistovanej jazdy kombinujúcej adaptívny tempomat s udržiavaním vozidla v jazdných pruhoch.

Paleta dostupných pohonných jednotiek kopíruje pôvodný model. Vstupnou bránou je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 Turbo s výkonom 130 koní, ktorý je možno kombinovať so 6-st. manuálom, ako aj 8-st. automatom klasickej koncepcie. Identický výkon 130 koní ponúka aj úsporný turbodiesel 1,5 CDTI, dostupný výhradne s 8-st. automatom. Hierarchicky vyššie sú umiestnené Plug-in hybridné modely. Verzia 1,6 Turbo Plug-in Hybrid ponúka výkon 224 koní. Ako vlajkovú loď možno označiť Opel Grandland 1,6 Turbo Plug-in Hybrid4. Špičkový model je okrem kombinovaného výkonu 300 koní ako jediný k dispozícii s pohonom všetkých kolies.

Pod prednou kapotou testovanej verzie pracuje úsporný turbodiesel 1,5 CDTI

Dynamická premena

Výrazná zmena identity patrí k nosným highlightom faceliftu Opel Grandland. Vynovené SUV kompaktnej veľkosti si napriek výraznej dizajnovej premene aj naďalej zachovalo identické proporcie a rozmery. Hlavná vizuálna zmena sa dotkla predných partíi. Vďaka atraktívnej siluete Opel Vizor, pôsobia výrazne dynamickejšie, ale zároveň robustnejšie. Ešte viac optickej športovosti testovanému exempláru v sumári pridávajú atraktívne čierne prvky výbavy GS Line.

Nový tvar predných partií s prívlastkom Opel Vizor sa vyznačuje jednoliatou maskou chladiča v čiernej farbe. Otvory pre prívod vzduchu sú decentne zapracované v jej
spodnej časti. Celkovú optickú atraktivitu tohto dizajnového riešenia dotvára centrálne 3D fabrické logo v identickej farbe. Druhou stranou mince efektnej lesklej masky je zvýšená náchylnosť na znečistenie, napríklad v podobe mušiek alebo iného hmyzu. Na dynamickú siluetu plynule nadväzujú predné svetlomety s pre Opel typickým LED denným svietením v tvare krídel. Testovaný model disponoval naviac špičkovou technikou IntelliLux LED Pixel Matrix. Pod dlhým komerčným označením sa ukrývajú špičkovo pracujúce svetlá s precíznym svetelným výkonom. Okrem širokého svetelného kužeľa osvetľujúcim krajnicu tu zaujme predovšetkým sofistikovaná funkcia tieňovania! V tejto disciplíne neváham nový Grandland zaradiť k suverénne najlepším zástupcom segmentu kompaktných SUV. Atraktívny nádych predných partií vo finále dotvára nový nárazník s opticky naznačenými postrannými prieduchmi.

Nový Grandland zaujme svojou kompletne prepracovanou prednou siluetou v štýle Opel Vizor

Dynamické proporcie s pozvoľna stúpajúcimi prelismy karosérie, vrátane spodnej línie bočného presklenia, dominujú aj bočným partiám testovaného modelu. Opel sa aj tomto priestore tradične vyhral aj s originálnym dizajnom koncového stĺpika karosérie. Dokonalý farebný kontrast čiernych doplnkov výbavy GS Line podčiarkuje lakovanie v žiarivej bielej farbe s prívlastkom Jade. Načierno lakovaná strecha je už automatickou súčasťou testovanej konfigurácie. Plastové ochranné moduly lemov blatníkov a bočných prahov nahradilo efektné lakovanie v lesklej čiernej farbe. Atraktívne 18-palcové disky v čiernej farbe sú taktiež výsadou konfigurácie GS Line už bez nutnosti dodatočného doplatku.

Skôr decentné vizuálne zmeny si nový Grandland pripísal pri zadných partiách. Miernu grafickú retuš zaznamenali koncové s atraktívnym LED podpisom. Pri verzii GS Line stoja aj v tomto priestore za zmienku efektné čierne doplnky. V rovnakom farebnom odtieni je okrem fabrického loga stvárnený dominantný centrálny nápis s označením modelu. Športovú atmosféru evokuje decentný strešný spojler či robustný nárazník s dvojicou naznačených výfukových koncoviek.

Optickú atraktívnosť výbavovej línie GS line podčiarkujú efektné doplnky v čiernej farbe

Nové digitálne hračky v interiéri

Pre značku Opel bol ešte v nedávnej minulosti v rámci interiéru príznačný skôr konzervatívnejší prístup, s prioritnou preferenciou, čo najintuitívnejšej ergonómie. Ideálnym príkladom tejto filozofie bolo aj pôvodné SUV Grandland X. Nemci, na druhej strane nechcú „zaspať dobu”. Trendy v interiéroch nových automobilov aktuálne určujú digitálne hračky a veľké displeje.

Opel aj z tohto dôvodu vyvinul novú konfiguráciu plne digitálneho prístrojového panela, na ktorý opticky nadväzuje centrálny modul dotykového infotainmentu. Spomínané usporiadanie Opel Pure Panel, si po modeli Mokka ,osvojil tiež modernizovaný Grandland. Aj napriek novému digitálnemu svetu je v interiéri kompaktného SUV stále cítiť obrovský dôraz, na čo najlepšiu užívateľskú intuitívnosť.

Palubná doska modernizovaného modelu Opel Grandland

Chválim, že aj vynovený model si stále zachoval, napríklad samostatný modul klimatizácie. Hardwarové tlačidlá tu slúžia aj na rýchle ovládanie dôležitých funkcií ako je štart/stop, monitorovanie jazdných pruhov či pohotová deaktivácia parkovacích senzorov.

Upravená architektúra palubnej dosky ponúka adekvátne hodnotné materiály s precíznym dielenským opracovaním a prepracovaným usporiadaním výduchov ventilácie. Spokojný som bol aj s konceptom odkladacích priečinkov. Veľký smartphone si možno odložiť do na prvý pohľad ukrytej priehradky situovanej za nápojovými držiakmi.

Centrum palubnej dosky vypĺňa displej infotainmentu

Už spomínaný plne digitálny prístrojový panel upúta snahou o maximálnu prehľadnosť. Farebne jednoduchú grafickú schému dopĺňa pestré spektrum vyobrazovaných layoutov. Z dostupnej škály vyobrazení dávam palec hore personalizovateľnému módu. Ten si je možné prispôsobiť podľa osobných preferencií. V rámci čitateľnosti údajov smerujem miernu výčitku k situáciám s dopadom ostrých slnečných lúčov z bočnej strany. Tie v kombinácii s lesklým čiernym vyhotovením okolia prístrojového panela, nedokáže celkom eliminovať ani vrchná tieniaca lišta.

Jednoduchej a zároveň príjemne funkčnej grafickej schéme ostal verný aj centrálny infotainment, orientovaný v smere na vodiča. Užívateľskú prívetivosť tu ešte viac pripomína spodný panel s dôležitými tlačidlovými skratkami a klasickým ovládaním hlasitosti audia. V položkách menu okrem konfigurácie vozidla, nastavenia osobného profilu nechýba moderná mobilná konektivita či navigačný modul. Testovaný Grandland disponoval v rámci panoramatického náhľadu na okolie vozidla dvojicou kamier s funkciou dodatočného nahrávania. V tejto súvislosti si ale Nemci, predsa len mohli dať viac záležať na detailnejšom rozlíšení spomínaných kamier.

Predné sedačky sú aj napriek nenápadnému tvarovaniu optimálne pohodlné

Silnou stránkou nového modelu Opel Grandland je jednoznačne príjemne vyvýšený posed za volantom. Dostatočne nadimenzované sedačky, s pohodlným čalúnením a možnosťou manuálneho prispôsobenia dĺžky sedáku, zaujmú celkovým komfortom už aj vo svojom „základom“ vyhotovení, teda bez známeho certifikátu AGR, ktorý je špecialitou značky Opel. Šoférsku atmosféru evokuje aj trojramenný multifunkčný optimálneho tvaru. Vo všeobecnosti príjemnom výhľade z miesta vodiča, sa je pri niektorých situáciách, potrebné prispôsobiť pomerne masívnej konštrukcii spodnej časti áčkového stĺpika.

Vzhľadom na príslušnosť ku kompaktnému SUV segmentu, možno ako plne adekvátne označiť aj priestorové pomery v druhom rade. Užívateľský príjemný detail predstavuje dôkladné prekrytie prahov. Vzadu sa okrem detí reálne pohodlne odvezie aj dvojica dospelých. Potencionálny prostredný pasažier bezpochyby ocení absenciu centrálneho tunelu. Cestovný komfort zadných pasažierov zvyšujú nielen samostatné výduchy ventilácie, ale aj prítomnosť nabíjacieho USB konektoru.

Priestorové pomery v druhom rade kopírujú štandard kompaktného segmentu

Svoj rodinný potenciál pripomína vynovený Opel Grandland aj v rámci batožinového priestoru, so základnou kapacitou 514 litrov. Symetrický tvar dopĺňa z praktickej stránky otvor do kabíny, prispôsobený na prepravu dlhých predmetov. Najväčšie SUV značky Opel ponúka aj možnosť sklápania zadných sedadiel priamo z kufra. Pod úrovňou podlahy ostáva miesto na odloženie drobností. Štandardom vynoveného modelu je prítomnosť lepiacej sady. Za akceptovateľný príplatok 200 eur je v opcii k dispozícii dojazdová pneumatika. Po sklopení zadných operadiel vzniká v rámci štandardnej podlahy mierny schodík, s maximálnou prepravnou kapacitou 1652 litrov.

Dynamicky ladená verzia s prívlastkom GS Line je v rámci cenníka druhým najdostupnejším variantom. V tejto konfigurácii, sú ale okrem už spomínaných čiernych doplnkov, k dispozícii aj prvky ako: najvyššia verzia digitálneho Opel Pure Panel, vstavaná navigácia či zatmavené okná. Už v úplnom základe je k dispozícii bohatá paleta asistenčných systémov, tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel alebo automatická dvojzónová klimatizácia. Z prvkov v opcii by som jednoznačne siahol po už spomínaných vynikajúcich svetlách InletelliLux LED Pixel Matrix.

Batožinový priestor disponuje základnou kapacitou 514 litrov

Príjemný a úsporný spoločník

Modely s bleskom v znaku si na užívateľskej prívetivosti a maximálnej funkčnosti tradične zakladajú aj pri jazdných vlastnostiach. Najväčšie SUV značky Opel dokázalo z poza volantu zaujať už vo svojej pôvodnej verzii. Na týchto cnostiach sa nič zásadne nezmenilo ani po modernizácii. Dynamicky strihnutej verzii GS Line, vo finále veľmi svedčí aj kombinácia s prioritne racionálnym turbodieslom.

Ako ideálny príklad povestnej nemeckej precíznosti možno pri testovanom modeli označiť vyladenie podvozka. Nový Grandland tu triafa prakticky ideálny stred medzi jazdným komfortom a zážitkovým nastavením tlmičov. V praxi dokáže najväčšie SUV značky Opel bez problémov a s istotou odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Pri jazde po kvalitnom povrchu sa je možné o ten istý podvozok zároveň oprieť aj pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty. Práve v tomto móde, s prakticky minimálnymi náklonmi karosérie a pohotovými reakciami smerom od volantu, si v mojich očiach svoje označenie obhájila aj testovaná verzia s prívlastkom GS Line.

Podvozok ponúka ideálny kompromis medzi komfortom a športom

Optimálny kompromis ponúka aj príkladné strmé riadenie, ktoré je zároveň adekvátne pohodlné aj v mestskej premávke. Práve v mestskej džungli vyniká nový Opel Grandland nad väčšinou konkurencie svojou špičkovou obratnosťou!

Decentné zmeny charakteristiky vozidla zastrešuje volič jazdných režimov. Východiskový mód Normal, tu dopĺňa temperamentnejší režim Sport, ako aj jeho Eco alternatíva. Najvýraznejšie odlišnosti v rámci jednotlivých režimov reprezentuje odozva pedála akcelerátora, ako aj reakcie pohonnej sústavy.

8-st. automat si s turbodieslom pod prednou kapotou rozumie v princípe veľmi dobre

Prioritne rodinne orientovaní užívatelia bezpochyby ocenia príkladnú kultivovanosť. Nový Grandland okrem príjemnej akustickej pohody na palube pri vyššom rýchlostnom tempe dokáže v rámci precízneho odhlučnenia kabíny akusticky veľmi dobre maskovať aj turbodiesel pod prednou kapotou. To platí aj pri studených ranných štartoch.

Naftový motor 1,5 CDTI, s akurátnym výkonom 130 koní, ponúka v mojich očiach po pocitovej stránke o niečo lepšiu jazdnú dynamiku, ako sú výrobcom deklarované parametre. Úsporný vznetový variant bude v rámci spaľovacích pohonných jednotiek ideálnou voľbou nielen pri častých dlhých presunoch, ale aj v prípadoch plne obsadeného vozidla.

Vodič má k dispozícii celkovo tri jazdné režimy

S turbodieslom si veľmi dobre rozumie aj 8-st. automat značky Aisin klasickej koncepcie. Prevodovke paradoxne najviac svedčí dynamickejší, resp. razantnejší štýl jazdy, kedy pracuje veľmi hladko a bez zavádzania. Za nečakané prekvapenie považujem aj možnosť manuálneho radenia prostredníctvom pádiel. Automat v tomto móde reálne precízne reaguje na manuálne zmeny jednotlivých prevodov. V rámci komplexného vyladenia, tu za určitý paradox možno označiť vyslovene komótny a pohodový jazdný prejav. Pri nižších rýchlostiach totiž zvykne automat z času načas preradiť, predsa len o niečo drsnejšie, resp. „necitlivo.“

V rámci podvedome očakávanej SUV univerzálnosti som vynovený model preveril aj mimo spevnených ciest. Vďaka svetlej výške 188 mm zvládne Opel Grandland bez problémov zdolať nielen poľné a lesné cesty, ale aj ľahší terén. V náročnejších podmienkach, vrátane kríženia náprav, je už logickým limitom pohon len prednej nápravy. Aj keď by verzia 4×4 naftovej motorizácii veľmi prispela, tak automobilka túto alternatívu aj naďalej ponúka len pri Plug-in hybride. K dobre fungujúcemu základnému balíku asistenčných systémov, by ako nadstavba klasického tempomatu, predovšetkým na diaľnici, pristala jeho adaptívna funkcia. Tá je v prípade testovanej výbavy GS Line, spolu s aktívnym udržiavaním v jazdnom pruhu, k dispozícii za príplatok 700 eur.

V náročnejších terénnych podmienkach je logickým limitom pohon len predných kolies

Testovaný Grandland bol prakticky úplne novým autom s počiatočným nájazdom len 9 km. Vyššie spomínaný turbodiesel pod prednou kapotou, možno ako mimoriadne úsporný označiť už aj v prvotnej fáze jeho života! Počiatočný stav odometra sa logicky odrazil v šetrnejšom správaní sa k pohonnej jednotke. Kombinovaný priemer na konci testu sa nakoniec ustálil na hodnote len 5,4 l/100 km. V pohodovom tempe, s prevahou okresných ciest, tu nie je príliš ťažké jazdiť dokonca v okolí 5-litrového priemeru. V meste, resp. na diaľnici sa priemerná spotreba pohybuje v okolí 7-litrového rozhrania. A to je v sumári taktiež veľmi sympatická hodnota.

Príplatkové svetlá Intelli Lux LED patria k absolútnej špičke

A celkový dojem?

Facelift SUV Opel Grandland jednoznačne prospel. Po vizuálnej stránke ponúka testovaný model aj s prispením atraktívnych čiernych doplnkov GS Line úplne nový náboj. Dotyk moderny v interiéri, v podobe digitálnych riešení, našťastie príliš nezatienil užívateľskú prívetivosť, ktorá je pre Opel stále príznačná. Z poza volantu ponúka novinka vyvážené jazdné vlastnosti. Naftová konfigurácia zároveň dokonale podčiarkuje, že moderné a úsporné turbodiesle majú svoje opodstatnenie aj v dnešnej dobe.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Opel Granland 1,5 CDTI GS Line
Dĺžka: 4 477 mm
Šírka: 1 906 mm
Výška: 1 630 mm
Rázvor: 2 675 mm
Objem kufra: 514 litrov
Motor: vznetový (naftový)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1523 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,9 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy

Verzia/uvádzacia cena

Opel Granland 1,5 CDTI GS Line (testovaný model) od 34 190 €
Opel Granland 1,2 Turbo Grandland (6-st. manuál) od 27 490 €

Exit mobile version