Autoinak.sk

Test Peugeot 208 – Auto roka 2020

Test Peugeot 208

Francúzsky Peugeot sa v posledných rokoch vezie na vlne úspechu. Dôležité piliere úspešného ťaženia tvoria aj v tomto prípade vozidlá s vyšším podvozkom. Na imidž a osobitý štýl útočí nová generácia extravagantného modelu 508. Peugeot má však mimoriadne silnú tradíciu aj v kategórii malých automobilov. Nás môže tešiť, že v tomto prípade môžeme hovoriť aj o výraznej slovenskej stope. Už minulá generácia modelu 208 vyrábaná v Trnave zaujala vtedy novým usporiadaním interiéru s malým volantom, ktorý si neskôr osvojili aj ďalšie modely s levom v znaku. Aj druhá generácia modelu 208 sa vyrába v Trnave. A v rámci značky prichádza opäť aj s významnou inováciou. Okrem konvenčného pohonu ide v tomto prípade zároveň aj o prvý sériový elektromobil značky Peugeot. Inovatívny malý kompakt toho ale reálne ponúka omnoho viac. Presvedčili sme sa o tom aj na vlastnej koži pri teste najsilnejšej benzínovej verzie.

Nový Peugeot 208 v špičkovej zážihovej verzii 1,2 PureTech 130k, skombinovanej s 8-stupňovým automatom a výbavou Allure, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Peugeot 208

Históriu moderných malých kompaktov s logom Peugeot začal už v 80. rokoch minulého storočia písať legendárny model 205. Po úspešných a obľúbených nasledovateľoch v podobe modelov s číselným označením 206 a 207, sme sa v roku 2012 dočkali predstavenia prvej generácie modelu 208. V rámci generačnej obmeny sa aj kompaktná „dvestoosmička“, podobne ako väčší súrodenci 308, resp. 508, dočkala v roku 2019 svojho priameho nástupcu v podobe úplne novej generácie. Kvality nového modelu pred pár týždňami stihla oceniť aj novinárska obec. Nová generácia modelu Peugeot 208 sa môže pýšiť honorom Európske auto roka 2020!

Novinka už na prvý pohľad púta pozornosť svojím atraktívnym dizajnom. Dôležité zmeny sa zároveň odohrali aj v „útrobách“. Nový model je v porovnaní s predchodcom približne o 8 cm dlhší a zároveň o niečo širší a nižší. Medzi najzásadnejšie technologické inovácie sa radí nová podvozková platforma s označením CMP. Malý kompakt je nielen ľahší približne o 30 kg, ale zároveň aj citeľne tuhší. Technický základ s prívlastkom e-CMP zároveň umožňuje zástavbu elektrického pohonu. Batérie umiestnené v podlahe v tomto prípade nemajú praktický žiaden negatívny vplyv na úžitkové parametre vozidla.

Nová generácia modelu 208 v mnohých detailoch pripomína históriu značky.

Nový Peugeot 208 je prvým modelom s levom v znaku, ktorý v rámci jednotlivých modifikácií dokáže ponúknuť pohon nielen na benzín a naftu, ale aj elektrinu! V porovnaní s predchodcom sa zároveň vyrába už len v praktickejšom 5-dverovom prevedení. Z ponuky vypadla aj „ostrá“ veria GTi. Tú pri novej generácii prekvapivo čiastočne nahrádza najvýkonnejší variant GT, dostupný výhradne s elektrickým pohonom!

Najdostupnejší variant v rámci pestrej skladby motorov pri novinke reprezentuje atmosférický 3-valec 1,2 PureTech s výkonom 75 koní a s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšie benzínové verzie vsádzajú na turbo. Prepĺňaný zážihový 3-valec 1,2 PureTech je k dispozícii s výkonom 100, resp. až 130 koní. 100-koňový variant je možné kombinovať so 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovým automatom. Pre najvýkonnejšiu benzínovú verziu (130 koní) je následne vyhradený už len 8-stupňový meničový automat. Naftu v ponuke reprezentuje úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi (100 koní), skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Viackrát spomenutá elektrická verzia vsádza na elektromotor s výkonom 136 koní. Batéria s kapacitou 50 kWh by v tomto prípade mala stačiť na dojazd 340 km.

Testovaná verzia má pod prednou kapotou najvýkonnejší benzínový 3-valec 1,2 PureTech.

Výrazný dizajn púta pozornosť

Dizajn automobilov s levom v znaku sa za posledné roky výrazne zmenil. Od ešte donedávna typických oblých tvarov a elegantných kriviek sa Peugeot postupne preorientoval na športovo ostré línie a efektné krivky so zvýraznením jednotlivých detailov. Mimoriadne atraktívny dizajn si postupne osvojujú všetky nové modely Peugeot. Druhá generácia modelu 208 patrí aj preto medzi výhľadovo najvýraznejších zástupcov „béčkového“ segmentu.

Vizuálnou zaujímavosťou pomerne členitej prednej časti je, že sa na nej nevyskytujú prakticky žiadne chrómové lišty. Dominantným prvkom je v tomto smere „obrovská“ maska chladiča zasahujúca hlboko do športového predného nárazníka. Okrem pútavého 3D výpletu a dominantného fabrického loga si na nej našlo svoje miesto aj uchytenie evidenčného čísla. Pohľady okolia priťahuje aj svetelná technika. Základný modul svetlometov dopĺňa neprehliadnuteľný LED výbežok denného svietenia, inšpirovaný zvieracou ríšou. Hlavné svetlá testovaného kúsku disponovali „len“ halogénovou technikou. Tá sa ale vyznačuje slušným svetelným účinkom. Za príplatok sú tu k dispozícii aj full LED svetlá, ktoré svojím prevedením v tvare pazúrov dokážu wow efekt ešte viac znásobiť.

Dynamický potenciál nového modelu 208 je badať z každého uhla pohľadu.

Bočná silueta nového modelu pôsobí vyslovene štíhlym a atletickým dojmom. Dynamický potenciál v tomto smere podčiarkujú vystúpené blatníky. Celkovo svalnatý efekt okrem prelisov na dverách vo finále dotvára aj masívny zadný stĺpik karosérie. Zážitok z dizajnu nového modelu Peugeot 208 dokáže reálne ešte viac vyšperkovať špičková výbava GT Line. Novinke z môjho pohľadu však sedí aj niektorý z výrazných farebných odtieňov. Testovaný exemplár bol v tomto smere vďaka sivej metalíze s prívlastkom Platinum o niečo konzervatívnejší.

Optické svaly v podobe výrazného nárazníka zdobia aj zadnú časť vozidla. Modelom 508 je v tomto prípade inšpirované vzájomné prepojenie koncových svetiel prostredníctvom načierno lakovanej lesklej lišty. Efektný svetelný podpis v tvare levích pazúrov pri testovanom vozidle už dopĺňa full LED technológia. Športový look najsilnejšej benzínovej motorizácie okrem decentného strešného spojleru podčiarkuje aj dvojitá koncovka výfukového systému zakomponovaná do nárazníka s náznakom difúzora.

LED svetlomety dostali aj v prípade modelu 208 atraktívny svetelný podpis.

Emocionálny zážitok pokračuje aj v interiéri

Už aj letný pohľad na pracovisko vodiča pri testovanom exemplári prezrádza, že toto je model s logom Peugeot. Volant minimálneho priemeru tu tradične dopĺňa vyššie umiestnený prístrojový panel a v smere na vodiča orientovaný centrálny monitor multimediálneho rozhrania. Francúzi toto usporiadanie nazývajú i-Cockpit a nový model 208 prichádza už s jeho druhou generáciou.

Riešenie interiéru v štýle i-Cockpit zároveň spôsobuje aj pomerne búrlivé vášne. Existuje skupina používateľov, ktorí si ho zamilovali a nedajú naň dopustiť. Na druhej strane tu máme aj jeho odporcov, ktorým prekáža určitý kompromis pri pozícii vodiča. V mojom prípade som s výškou presahujúcou 180 cm nemal žiadny problém s nastavením optimálnej pozície za volantom. Interiér i-Cockpit zároveň do dnešného čoraz unifikovanejšieho automobilového sveta prináša nefalšovanú dávku originality. A už len tento fakt si z môjho pohľadu zaslúži veľký palec hore.

Peugeot 208 vsádza na i-Cockpit druhej generácie.

Okrem usporiadania interiéru novinka zaujme aj výberom použitých materiálov a ich precíznym dielenským opracovaním. O kvalitatívnej úrovni, s akou prichádza nový model 208, sme ešte donedávna v „béčkovom“ segmente ani len nechyrovali! Pomerne členitá palubná doska s prostrednou horizontálnou časťou pripomínajúcou karbónovú štruktúru, sa zriekla väčšiny klasických ovládacích prvkov.

Výhľad na vyvýšený prístrojový panel uľahčuje sploštený volant elipsovitého tvaru. Digitálne prístroje v testovanom kúsku disponovali efektnou 3D grafikou. Fígeľ tohto riešenia spočíva v tom, že pred klasickým TFT displejom je umiestnená ešte ďalšia priehľadná vrstva, na ktorú sa dodatočne premietajú tie najdôležitejšie údaje. Vo finále ide nielen o veľmi atraktívne riešenie, ale zároveň aj o originálny prvok, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani modely s omnoho vyššou cenovkou. Zážitok z 3D prístrojového panela dopĺňa veľmi pekná grafika v kombinácii s viacerými zobrazovacími módmi a efektnými animáciami. Chválim, že z užívateľského hľadiska tu okrem mapového podkladu nechýba ani možnosť prednastavenia vodičom preferovaných jazdných údajov.

Vizuálne atraktívnu inováciu predstavuje 3D prístrojový panel.

Takmer všetky funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom do priestoru vystúpenej centrálnej obrazovky. V jej spodnej časti sa nachádza užitočná oddychová zóna, na ktorú si je počas manipulácie možné pohodlne položiť prsty. Prepracovanej grafike sekunduje rýchla a pohotová reakcia na dotyk. Jednotlivé layouty centrálneho displeja vrátane rozhrania klimatizácie sa prepínajú prostredníctvom o úroveň nižšie umiestnenej vizuálne atraktívnej klavírnej klávesnice. V tomto prípade Francúzi uprednostnili skôr efekt pred praktickou stránkou. Vodič je pri prepínaní jednotlivých položiek nútený čiastočne sklopiť zrak. Nie veľmi praktické je aj usporiadanie virtuálnych tlačidiel „klávesnice“ do dvoch radov. Veľkú pochvalu si naproti tomu zaslúži zachovanie klasického a intuitívneho otočného potenciometra určeného na reguláciu hlasitosti.

Určitú dávku praxe si od nezainteresovaného vodiča vyžaduje pre Peugeot klasické ovládanie adaptívneho tempomatu, umiestnené v združenom ovládači situovanom „tradične“ vľavo pod volantom. To, že pri návrhu usporiadania interiéru novej „dvestoosmičky“ niekto premýšľal, je vidieť pri praktickej odkladacej skrinke s funkciou indukčného dobíjania mobilného telefónu. Tá dokáže pri otvorenej konfigurácii súčasne poslúžiť aj ako stojan na smartfón. Z funkčnej stránky poteší prítomnosť hneď dvoch USB slotov v jej tesnej blízkosti. Jeden sa spolieha na klasickú koncovku a druhý využíva modernejší typ USB C.

Predné sedačky sú dostatočne pohodlné aj pri dlhých trasách.

Predné sedadlá sú na pomery malých vozidiel dostatočne pohodlné a vhodné aj na dlhé presuny. Celkovo dobrý výhľad z vozidla v smere šikmo dopredu „komplikujú“ typicky masívne predne stĺpiky. V druhom rade sa dokážu pomerne pohodlne odviezť nielen deti, ale aj dvaja dospelí s výškou do 180 cm. Objemnejším postavám tu môže prekážať menší vstupný otvor. Úroveň cestovného komfortu v druhom rade zvyšuje prítomnosť dvojice USB portov vhodných na dobíjanie prenosných zariadení, čo v danej triede vozidiel stále nepatrí medzi štandard.

Zaužívané zvyklosti segmentu B kopíruje aj batožinový priestor. Základný objem na úrovni 265 litrov nepatrí v tomto smere medzi rekordérov. Vďaka svojmu pravidelnému tvaru však reálne aj s rezervou postačuje na každodennú rutinu bežnej rodiny. Pochvalu si zaslúži prítomnosť dojazdovej pneumatiky pod úrovňou podlahy. O niečo vyššia nakladacia hrana je v segmente malých vozidiel pravidelným javom. Väčšie a neforemné predmety je tu aj napriek tomu možné previezť pri konfigurácii so sklonenými zadnými operadlami. Vznik nepraktického schodíka nepredstavuje v tejto triede vozidiel v spomenutej konfigurácii neriešiteľný problém.

Priestor v druhom rade nepatrí medzi silné stránky modelu Peugeot 208.

Nový Peugeot 208 prekvapuje pomerne bohatou výbavou už v základe. Testovaná verzia Allure sa už vyznačuje mnohými zaujímavými prvkami. Za zmienku stojí napríklad elektronicky parkovacia brzda, zadné parkovacie senzory, automatická jednozónová klimatizácia či bezkľúčové štartovanie. Výbavové prvky ako tempomat či jazdné asistenčné systémy sú dostupné už aj pri nižších výbavách.

Po jazdnej stránke prekvapivo dospelý

Francúzom sa v prípade testovaného kúsku podarilo postaviť takmer dokonale univerzálne jazdiaci automobil, ktorý sa nestratí v žiadnom režime jazdy. Podvozok sa čiastočne vyznačuje príjemne mäkkým charakterom a vyladením. Novinka zvláda pomerne suverénne a s istotou zdolávať väčšinu bežných nerovnosti typických pre naše cesty. Na druhej strane je možné pri tom istom podvozku a pri dynamickej jazde spoľahnúť sa aj na dostatok spätnej väzby. Pri ostrejších prejazdoch cez zákruty sa novinka mierne nakloní, nič dramatické sa ďalej nedeje a malý Francúz poslušne drží zvolenú jazdnú stopu. Veľkou výhodou je aj pomerne nízka hmotnosť. Inými slovami, výrobcom deklarovanú ľahkosť v tomto prípade vodič aj reálne cíti. Nástup prirodzenej nedotáčavosti pri testovanom exemplári čiastočne skresľovali zimné plášte, nakoľko test už prebiehal za pomerne teplého jarného počasia.

Malý volant a príjemne strmé riadenie patria k ozdobám nového modelu 208.

Prirodzeným životným priestorom vozidiel tejto veľkostnej kategórie je mestská džungľa. V úzkych mestských uličkách, ako aj na preplnených parkoviskách sa ako veľká výhoda modelu 208 javí jeho kompaktná veľkosť a veľmi dobrá manévrovateľnosť. Vyslovene prémiovým dojmom pôsobí odhlučnenie priestoru pre posádku. Akusticky veľmi dobre odizolovanému motorovému priestoru sekunduje vo vyšších rýchlostiach až prekvapivo nízky aerodynamický hluk.

V priestore pod prednou kapotou pracoval už mnohonásobne ocenený moderný prepĺňaný 3-valec z radu PureTech. Nezainteresovaný vodič by na základe voľnobežných otáčok a celkovej kultivovanosti v tomto prípade asi len ťažko hádal, že pohonná jednotka disponuje nepárnym počtom valcov. Typický „drsnejší“ 3-valcový charakter sa prejavuje následne až vo vyšších otáčkach. Pohonná jednotka v tomto režime svojím zvukom dokonca evokuje športové emócie.

8-stupňový meničový automat patrí v danej triede medzi príjemné prekvapenia.

Testovaná najvýkonnejšia verzia disponuje výkonom 130 koní a krútiacim momentom 230 Nm. Na malý a ľahký hatchback tieto parametre reálne postačujú až s veľkou rezervou. Špičková je v tomto smere tiež pocitová jazdná dynamika. „Dvestoosmička“ dokáže veľmi prirodzene a kontinuálne zrýchľovať až do zakázaných hodnôt. Veľký podiel na tom má okrem dostatočne výkonnej motorizácie aj prevodovka. Peugeot aj v prípade malého modelu 208 vsádza na dospelý automat s hydrodynamickým meničom od renomovanej spoločnosti Aisin. Zmena jednotlivých prevodov prebieha veľmi hladko a prirodzene. Automat dokáže zároveň precízne pracovať s krútiacim momentom pohonnej jednotky. Ešte viac emócií v tomto prípade deklaruje režim Sport, v ktorom sa citeľne zmení aj odozva na plynový pedál.

Príjemným prekvapením najvýkonnejšej benzínovej pohonnej jednotky je aj spotreba paliva. Výsledný priemer sa v našom teste ustálil na hodnote 5,9 litra na každých 100 km. Pri vyslovene pokojnej jazde po okreskách sa dá spotreba bez problémov „stlačiť“ aj pod hranicu piatich litrov. Sklamaním nie je ani mesto s častou potrebou akcelerácie. Tu sa podľa našich meraní spotreba pohybuje približne na úrovni 6,5 litra. Obdobný apetít má testovaný Peugeot 208 aj na diaľnici.

Peugeot sa pri modeli 208 doslova vyhral s mnohými efektnými detailmi.

Nakoniec pripájam ešte pár slov k riešeniu i-Cockpit. Výhodou usporiadania interiéru s malým volantom je bezpochyby zážitkovo naladené riadenie s precízne strmým chodom volantu. „Dvestoosmička“ veľmi pohotovo reaguje už aj na minimálne pohyby volantom. Absentujúcou čerešničkou na torte je v tomto smere snáď len výraznejšia spätná väzba smerom od riadenia.

A čo celkový dojem?

Nový Peugeot 208 zaznamenal citeľný medzigeneračný skok. Novinka okrem pútavého vzhľadu a mnohými originálnymi riešeniami v interiéri boduje aj jazdnými vlastnosťami a celkovou dospelosťou. Testovaná kombinácia s najvýkonnejším benzínovým motorom dokáže reálne uspokojiť už aj náročnejších. Prestížny titul Európske auto roka 2020 je aj preto v tých správnych rukách.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Peugeot 208 1,2 PureTech 130k Allure

Dĺžka: 4055 mm
Šírka: 1745 mm
Výška: 1430 mm
Rázvor: 2540 mm
Objem kufra: 265 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1272 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak


Recenzia

Peugeot 208 1,2 PureTech 130k Allure

92% Skóre

Dĺžka: 4 055 mm Šírka: 1 745 mm Výška: 1 430 mm Rázvor: 2 540 mm Objem kufra: 265 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 96/130 Krútiaci moment Nm: 230 Pohotovostná hmotnosť: 1272 kg Maximálna rýchlosť km/h: 208 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Blizzak

Výhody

  • Dizajn a celková originalita
  • Nápaditý interiér s 3D prístrojovým panelom
  • Jazdné vlastnosti + súžitie motora s prevodovkou

Nevýhody

  • Ukryté ovládanie adaptívneho tempomatu
  • Priestorové pomery v druhom rade
  • Riešenia pri ktorých víťazí efekt nad praktickou stránkou

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 80%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Pohonná sústava 100%
  • Cena 90%

Peugeot 208 1,2 PureTech 130k Allure DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

0€
Exit mobile version