Autoinak.sk

Test: Peugeot 5008 – Rodinná alternatíva

Test Peugeot 5008 2022

Ešte v nedávnej minulosti populárne rodinné automobily typu MPV sa dnes v našom priestore stali už prakticky neexistujúcim druhom. Za ich nástupcov môžeme označiť prioritne prakticky orientované osobné dodávky a zároveň aj imidžovejšie SUV modely. V druhom spomenutom prípade môže v praxi pokyvkávať pravoverná rodinná MPV orientácia. Tá musela vo finále ustúpiť prioritnej filozofii SUV konceptu. Zaujímavý kompromis medzi oboma spomínanými svetmi má vo svojom portfóliu automobilka Peugeot, v podobe modelu 5008. Citeľne väčší a zároveň aj praktickejší súrodenec obľúbeného kompaktného SUV Peugeot 3008, podstúpil v závere roka 2020 plánovanú modernizáciu. Francúzi, tu aj naďalej vo veľmi atraktívnom balení, kombinujú výhody SUV i MPV konceptu. Presvedčili sme sa o tom aj v rámci testu tohto rodinne orientovaného modelu so slabšou, no zároveň aj cenovo dostupnejšou naftovou pohonnou jednotkou.

Vynovený Peugeot 5008 s úsporným turbodieslom 1,5 BlueHDi 130 skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a prostrednej výbavovej línii Allure Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Peugeot 5008

Peugeot má s výrobou praktických a rodinne orientovaných modelov z historického hľadiska veľmi bohaté skúsenosti. Na tradíciu klasických rodinných MPV, naposledy reprezentovaných modelom Peugeot 807 zo začiatku milénia, nadviazala v roku 2009 prvá generácia imidžovejšie koncipovaného automobilu Peugeot 5008, s klasickým otváraním druhého páru dverí.

Komplexná premena tohto prakticky orientovaného automobilu na imidžové SUV prebehla v závere roka 2016. V tom čase Francúzi predstavili druhú generáciu Peugeot 5008. Aktuálny model je postavený na identickom základe EMP2, ako využíva aj obľúbené kompaktné SUV Peugeot 3008. Aj napriek prakticky zhodnej prednej časti je ale väčší súrodenec až o cca 20 cm dlhší, a súčasne si tu o veľkorysých 16,5 cm polepšil aj rázvor náprav. Zásadný rozdiel v porovnaní s menším modelom reprezentuje 7-miesta konfigurácia interiéru dostupná už v základe.

Peugeot 5008 je v porovnaní so svojim menším súrodencom citeľne priestrannejší.

V závere roka 2020 podstúpilo veľké SUV s logami Peugeot, súbežne so svojim menším súrodencom, plánovanú modernizáciu. Okrem povestného dobrusovania detailov zaujme pri vynovených verziách značná optická premena, pod ktorú sa podpísala citeľne pozmenená predná časť. Na poli technológií automobilka zapracovala ešte viac na bezpečnosti. Vylepšené asistenčné systémy zahŕňajúce rozšírenú čítačku dopravných značiek či precíznejšie vyladené automatické brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov, teraz dopĺňa užitočná funkcia tzv. nočného videnia, dostupná v opcii.

Ponuka pohonných jednotiek ostáva v prípade testovaného modelu nezmenená. Vstupnou bránou do sveta Peugeot 5008 je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 Pure Tech s výkonom 130 koní, dostupný buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. 8-st. meničovým automatom. Výkonnejšou zážihovou alternatívou je prepĺňaný 4-valec 1,6 PureTech (180 koní), dostupný už výhradne s 8-st. automatom. Pre priaznivcov nafty má Peugeot v ponuke moderný a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní. Testovanú motorizáciu je možné kombinovať so 6-st. manuálom, ako aj 8-st. automatom. Na rozdiel od menšieho súrodenca si veľké SUV vo svojej ponuke aj naďalej zachovalo tiež silnejšiu naftovú motorizáciu 2,0 BlueHDi s výkonom 180 koní, v kombinácií s 8-st. automatickou prevodovkou. Model 5008, naopak, nie je k dispozícii ako dobíjateľný plug-in hybrid. Absentujúci pohon všetkých kolies, tu čiastočne nahrádza príplatková nadstavba trakčnej kontroly Grip Control najnovšej generácie.

Dostatočne energický a zároveň príjemne úsporný. Aj taký je turbodiesel 1,5 BlueHDi 130.

Imidž je dôležitý

Peugeot doprial vo všeobecnosti nadčasovým líniám druhej generácie SUV rodiny 3008 a 5008, v rámci plánovanej modernizácie, pomerne citeľnú optickú premenu. Prakticky úplne nová predná časť si osvojila najaktuálnejšie dizajnové trendy francúzskej automobilky. Vynovený model je vďaka týmto zmenám veľmi ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Rodinne orientovanému testovanému modelu pristane aj v princípe noblesnejšie základné prevedenie, ktoré v porovnaní s vrcholným dynamickým variantom GT vsádza viac na tradičné pochrómované doplnky.

Kompletne prepracovaná predná časť zaujme predovšetkým vizuálne atraktívnou maskou. Klasické vonkajšie ohraničenie vystriedal atraktívny dizajnový prechod zasahujúci hlboko do štruktúr predného nárazníka. Testovaný model nateraz využíva evolučne staršie fabrické logo, ktoré aj v tomto prípade dopĺňa štýlovo zapracované označenie modelu v priestore pod spodnou líniou prednej kapoty. Na dynamický nádych masky plynule nadväzujú inovované predné svetlomety, s pre nové modely Peugeot typickým vertikálnym výbežkom denného LED svietenia. Hlavné Full LED-ky testovanej verzie ponúkajú adekvátny svetelný výkon. Ten naviac dopĺňa aj komfortná funkcia automatického prepínania diaľkového módu. V rámci svetelnej techniky je zaujímavosťou absencia predných hmloviek. Pri aktivovaní zadnej hmlovky ich čiastočne supluje tzv. „Foggy” mód hlavných svetlometov. Príslušnosť k SUV segmentu podčiarkuje mohutný nárazník s masívnym ochranným oplastovaním jeho spodnej línie.

Vynovený Peugeot 5008 zaujme citeľne prepracovanou prednou časťou.

Bočná silueta sa po modernizácii logicky nemenila. Ponuku, tu ale rozšírili nové dizajny zliatinových diskov. Testovaný model v tomto kontexte disponoval prostrednou veľkosťou s 18-palcovým priemerom a dizajnom naviazaným na príplatkovú funkciu Grip Control. SUV charakter aj v tomto priestore okrem adekvátnej svetlej výšky pripomína výraze ochranné oplastovanie lemov blatníkov a spodných prahov. Napriek citeľnému nárastu dĺžky nemožno veľkému SUV z krajiny galského kohúta odoprieť celkovo elegantné riešenie zadných partií. Dynamický nádych tu čiastočne pripomína tvar koncového stĺpika v kombinácii s efektným strešným spojlerom.

Aj zadná časť vynoveného veľkého SUV značky Peugeot zaujme prepracovanou svetelnou technikou. Tá sa vyznačuje „ostrejším“ svetelným podpisom. Užitočnú automatickú funkciu denného svietenia pri testovanej konfigurácií dopĺňa frajerinka v podobe tzv. dynamických smeroviek. K aj v tomto priestore výrazným prvkom ochranného oplastovania zadného nárazníka sa vo finále ideálne hodí aj decentné farebné prevedenie. V prípade skúšaného exempláru ho reprezentuje príplatková sivá metalíza s prívlastkom Artense.

Aj napriek citeľnému nárastu rozmerov nemožno ani modelu 5008 uprieť štýlový a elegantný nádych.

Priestranný interiér s originálnym nádychom

Ak porovnáme súrodenecké SUV modely 3008 a 5008 v interiéri, tak sa veľmi rýchlo dopracujeme k identickému konštatovaniu ako pri zovňajšku. Testovaný väčší brat dostal aj napriek prakticky totožnej prednej časti, koncepčne citeľne pozmenenú zadnú časť kabíny. Zmeny orientované smerom na praktickú stránku sú markantné už v druhom rade.
Ešte predtým, ale musím aj rodinnejšie orientovaného zástupcu pochváliť za praktickú SUV DNA. Vyšší posed za volantom tu pri nastupovaní dopĺňa dôkladné prekrytie prahov oboch párov dverí.

Architektúra palubnej dosky sa v porovnaní s pôvodným modelom po facelifte menila len minimálne. Novo použité materiály s dôrazom na ešte vyššiu kvalitu, v sumári dopĺňa precízne dielenské opracovanie, čo vo finále evokuje príjemne hodnotný nádych. Kvalitnému prevedeniu sekunduje na jednej strane originálne, no pre modely Peugeot už typické usporiadanie i-cockpit. Dominanty malý volant dopĺňa pozične mierne vyvýšeným prístrojovým panelom. Šoférsku atmosféru aj v prípade veľkého SUV umocňuje oddelená zóna vodiča a predného spolujazdca. Postaral sa o ňu reálne masívny stredový tunel s obrovskou úložnou priehradkou vo svojich útrobách.

Palubná doska vynoveného modelu Peugeot 5008.

Plne digitálny prístrojový panel, ktorý vyvýšenou pozíciou v princípe nahrádza Head-up displej, zaujme po modernizácii ešte jemnejšou a detailnejšou grafikou s čiernym podkladom. Palec hore si tradične zaslúži aj pestré spektrum dostupných zobrazení, vrátane zobrazenia mapového podkladu či personalizovateľného layoutu. Počas testu som subjektívne suverénne najviac preferoval simuláciu klasických budíkov. Typickým Peugeot detailom je opačný pohyb „ručičky“ otáčkomera, navrhnutý tak aby výhľadu nezacláňal veniec volantu.

V rovnakej výške ako prístrojový panel je umiestnená aj do priestoru vystúpená dotyková obrazovka centrálneho infotainmentu orientovaná v smere na vodiča. Rozhranie dostalo po modernizácií, okrem mierne prepracovanej grafiky, aj dotykový displej s väčším priemerom. Grafický motív s čiernym podkladom nadväzuje na prístrojový panel. Užívateľské výhrady nemám ani k logike ovládania či akceptovateľne rýchlym odozvám na dotyk. Klasikou osobných modelov Peugeot sa stalo dotykové ovládanie klimatizácie. V rámci všeobecnej funkcionality chválim prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej ešte klasicky, teda prostredníctvom káblového prepojenia so smartfónom.

Prostredníctvom dotykového displeja sa pri modeloch značky Peugeot už tradične ovláda napríklad aj klimatizácia.

Celkovú užívateľskú prívetivosť tu do značnej miery uľahčuje esteticky efektná hardwarová „klávesnica“ s najdôležitejšími funkciami, resp. skratkami. Za najväčšiu slabinu obrazovky v sumári považujem na dnešné pomery už reálne slabšie rozlíšenie zadnej, resp. prednej parkovacej kamery. Zvyšný panoramatický nahľad sa aj v tomto prípade kreuje až pri pohybe vozidla.

Aj keď je originálne usporiadanie i-cockpit v automobilovej komunite stále kontroverznou témou, tak výhodou SUV stavby modelu 5008 je rýchlejšie nastavenie optimálnej pozície za volantom. Potvrdil mi to aj samotný testovací týždeň, kedy si optimálnu pozíciu za volantom pomerne rýchlo našlo aj niekoľko „konzervatívcov,“ ktorí sa s pre značku Peugeot typickým usporiadaním doposiaľ nestretli. Prednosťou testovaného SUV sú komfortné sedačky s mäkkým čalúnením a príjemným tvarovaním, vrátane sympatického náznaku bočného vedenia. Vyšší posed ponúka všeobecne lepší rozhľad z vozidla. Pomerne širokú spodnú časť áčkového stĺpika tu pri pohľade šikmo dopredu aspoň čiastočne eliminuje uchytenie spätných zrkadiel.

Predné sedačky potešia skvelým komfortom a sympatickým náznakom bočného vedenia.

Priestorovo náročným kritériám rodinne orientovaného SUV sa model 5008 jednoznačne najviac približuje koncepciou zadnej časti kabíny. V porovnaní s menším súrodencom má väčší brat v druhom rade navrch nielen vzdušnejšími priestorovými pomermi, ale napríklad aj užitočným detailom v podobe koncepcie vstupného otvoru. Veľké zadné dvere sa otvárajú takmer až do pravého uhla! Viac členné rodiny reálne ocenia tri samostatné sedačky s úchytmi isofix a možnosťou nezávislého posúvania.

MPV nádych ešte viac umocňujú výklopné stolčeky a tieniace roletky. Okrem detí sa v druhom rade adekvátne pohodlne odvezie dokonca aj trojica štandardne urastených dospelých. Potencionálny prostredný pasažier ocení prítomnosť ideálne rovnej podlahy. Priestorovým limitom trojice urastenejších pasažierov sa stane až vnútorná šírka vozidla.

V druhom rade sú k dispozícií tri samostatné sedačky.

Štandardne dodávaný tretí rad sedadiel v rámci priestorovej ponuky zodpovedaná väčšine SUV konkurentov s daným typom usporiadania. V praxi je určený priorite pre deti. Na nízko ukotvených sedačkách s kratšími operadlami, v prípade nutnosti, na kratších trasách akceptovateľne pohodlne prepraví aj dospelák bežnej konfekčnej veľkosti.

Prioritne rodinnú orientáciu dotvára skutočne veľký batožinový priestor. Okrem základnej prepravnej kapacity, ktorá v 5-miestnom usporiadaní dosahuje až 952 litrov, francúzske SUV prekvapuje aj množstvom ďalších sofistikovanými riešení. Dvojicu, mimochodom, veľmi ľahkých sedadiel tretieho radu je možné z vozidla jednoducho vybrať a potencionálne použiť napr. na piknik. Základná prepravná kapacita sa následne zvýši až na 1060 litrov. V 7-miestnej konfigurácii je stále k dispozícií použiteľný priestor na odloženie nákupných tašiek. Pod medzipodlahou pozostávajúcej z trojdielnej skladačky, ktorá dokáže prekryť aj nakladaciu hranu zadného nárazníka, vzniká dodatočne ďalší úložný priestor na drobnosti!

Tretí rad je aj v tomto prípade vhodný prioritne pre deti.

Pri sklopení sedadiel v druhom a treťom rade vzniká optimálna rovina. Peugeot v tomto prípade myslí dokonca aj na šikovne prekrytie prirodzenej medzery medzi druhým a tretím radom. Maximálna prepravná kapacita, ak sú sedačky tretieho radu na palube, dosahuje až 2042 litrov. Po ich demontovaní sa táto hodnota navýši na 2150 litrov. Pomyselnou čerešničku na torte je možnosť sklopenia sedadla predného spolujazdca. V danej konfigurácií už model 5008 odvezie aj predmety s dĺžkou presahujúcou 3 metre! Miernou chybičkou krásy na inak dokonalej variabilite je nižšia pozícia elektricky otváraných piatych dverí. Pred potencionálnym úrazom hlavy sa musia mať na pozore predovšetkým jedinci s výškou presahujúcou 180 cm.

Z hľadiska výbavových prvkov na palube je na tom veľmi dobre už aj testovaný Peugeot 5008 v prostrednej verzii Allure Pack. Bez nutnosti ďalšieho doplatku je tu k dispozícii napr.: pokročilý balík asistenčných systémov, bezkľučový prístup a štartovanie, ambientné podsvietenie či výklopné stolčeky a tieniace roletky v druhom rade. Už v základe, resp. nižších verziách sú štandardom prvky ako: full LED svetlomety, pestrá škála asistenčných systémom, automatická dvojzónová klimatizácia s výduchmi pre druhý rad, zadná parkovacia kamera, bezkľúčové štartovanie alebo navigácia.

Batožinový priestor ponúka okrem nadštandardného objemu aj špičkovú variabilitu.

Rodinný spoločník s príjemnou spotrebou

Modernizovaný Peugeot 5008 preklápa rodinné požiadavky aj do ponúkaných jazdných vlastností. SUV koncept s adekvátnou svetlou výškou má okrem imidžu jednoznačne navrch aj v rámci väčšej slobody pohybu. Testovaný exemplár si mimo klasických asfaltových komunikácií bezproblémov poradí aj s poľnými a lesnými cestami či nástrahami ľahšieho terénu.

Charakteru priestranného automobilu s rodinným zameraním zodpovedá aj vyladenie podvozka. Pruženie skúšanej konfigurácie obutej na racionálnych 18-palcových pneumatikách, má aj napriek svojmu suverénnemu správaniu jednoznačne bližšie k orientácií na jazdný komfort. Francúzske SUV tak dokáže bezproblémovo odfiltrovať nielen bežné nedokonalosti našich ciest, ale už aj o niečo väčšie prepadliny.

SUV koncept rodinného automobilu je okrem imidžu aj zárukou väčšej slobody pohybu.

Testovanému modelu nie je proti srsti ani dynamickejší jazdný prejav napríklad na zakrútených okreskách. Aj napriek vonkajším rozmerom tomu v citeľnej miere napomáha stále akceptovateľná pohotovostná hmotnosť. Tá sa pri menšom turbodiesli pohybuje na úrovni cca 1,7 tony. Od prioritne rodinne orientovaného SUV s racionálnym naftovým motorom pod prednou kapotou napriek tomu logicky nemožno očakávať prakticky žiadne športové ambície.

Za šoférsky príjemný benefit „malého“ volantu modelov s logom Peugeot, možno aj v tomto prípade označiť komunikatívne, resp. citlivé riadenie. Odozva posilňovača s ľahučkým chodom je vyladená prioritne do mesta. V úzkych uličkách sa s pomerne veľkým SUV manévruje až prekvapivo dobre. Už viackrát spomínanú rodinnú orientáciu optimálne dotvára pohoda na palube. Pričinilo sa pod ňu aj optimálne odhlučnenie priestoru pre posádku.

Vyspelosť modelu Peugeot 5008 okrem iného pripomínajú aj spoľahlivo fungujúce asistenčné systémy.

Úsporný výkonný turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní o svojich kvalitách presvedčil už vo viacerých modeloch. Dostatočne energická motorizácia s krútiacim momentom 300 Nm sa nestratí ani v najväčšom SUV značky Peugeot. Z koncepčného hľadiska ide o prijateľný kompromis medzi využívaním v meste a dlhými presunmi. Model 5008 má na druhej strane vo svojej ponuke aj výkonnejší a objemnejší naftový 2-liter. Ten bude o niečo vhodnejšou alternatívou napríklad pri prioritnom využívaní v členitejšom teréne či pri častej prevádzke plne obsadeného vozidla.

Pod pocitovo príjemnú jazdnú dynamiku sa v značnej miere pričinila príkladná spolupráca pohonnej jednotky s 8-st. samočinnou prevodovkou. Automat klasickej koncepcie sa vo všeobecnosti vyznačuje precíznou prácou a hladkými preradeniami. Jedinú výnimkou, ktorú som počas testu zaznamenal, bolo občasné necitlivejšie „trhnutie“ pri preradení, vyskytujúce sa pri pohybe v malých rýchlostiach, teda napríklad pri posúvaní sa v kolóne na semafore.

S turbodieslom pod prednou kapotou si veľmi dobre rozumie aj 8-st. automatická prevodovka klasickej koncepcie.

Automat si zaslúži, naopak, veľkú pochvalu po aktivovaní módu manuálneho radenia. Prevodovka tu dokáže veľmi precízne reagovať na povely prostredníctvom pádiel pod volantom. Manuálny mód dáva najväčší zmysel pri pohybe v ľahkom terénne. Vodič má pri využívaní na spevnených komunikáciách k dispozícii tri jazdné módy. Východiskový Normal dopĺňa citeľne energickejší športový mód, ako aj úsporný mód Eco, s častou aktiváciou režimu tzv. „plachtenia.“

Príplatková nadstavba trakčnej kontroly Grip Control ponúka ešte tri dodatočné režimy pre jazdu v teréne. Konkrétne pre sneh, blato a piesok. Mimo spevnené cesty si model 5008 trúfa aj vďaka adekvátnej svetlej výške viac ako 20 cm a štandardne obúvaným celoročným pneumatikám. Na zdolávanie nástrah ľahšieho terénu, vrátane menej náročného prekríženia náprav, postačuje už v základe veľmi dobre vyladená trakčná kontrola prednej nápravy.

Vďaka príplatkovej funkcii Grip Control sú k dispozícií aj tri režimy pre jazdu v teréne.

Tá dokáže pomerne pohotovo posielať výkon na koleso s lepšou trakciou. V náročnejších terénnych podmienkach ale zároveň nemožno očakávať žiadne prehnané zázraky ani od spomenutej nadstavby Grip Control. Táto funkcia logicky nie je plnohodnotnou náhradou pohonu 4×4.

V rámci bežného používania na asfaltových komunikáciách som predovšetkým pri dlhých diaľničných presunoch ocenil dobre fungujúce asistenčné systémy. Príjemným benefitom testovanej konfigurácie je výsledná spotreba. V meste sa nameraný priemer ustálil na sympatickej hodnote 6,4 litrov. Obdobný apetít, tesne nad 6-litrovou hranicou, možno v prípade modelu 5008 očakávať aj na diaľnici. Na okreskách spotreba, naopak, klesá na veľmi príjemných 5,2 l/100 km. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote len 5,5 litra na každých 100 km. To je približne uprostred rozptylu, ktorý deklaruje samotná automobilka.

S nástrahami ľahkého terénu si testovaný model dokáže poradiť aj vďaka vo všeobecnosti dobre vyladenej trakčnej kontrole.

A celkový dojem?

Vynovený Peugeot 5008 v konkurenčnom boji zaujme svojim sofistikovane navrhnutým rodinným konceptom s veľmi praktickou karosériou. Dané atribúty veľké SUV zároveň výrazne odlišujú od štýlovejšie orientovaného menšieho súrodenca. Za ozdobu testovanej konfigurácie možno okrem všeobecne príjemných jazdných vlastností, označiť aj adekvátne výkonný a mimoriadne úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi 130.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Peugeot 5008 1,5 Blue HDi 130 k Allure Pack
Dĺžka: 4 641 mm
Šírka: 1 905 mm
Výška: 1 646 mm
Rázvor: 2 845 mm
Objem kufra: 952 litrov
Motor: vznetový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1611-1726 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 / 100 km
Pneumatiky: Goodyear Vector 4 Seasons
Verzia/akciová cena
Peugeot 5008 1,5 Blue HDi 130 k Allure Pack (testovaný model) od 42 390 €
Peugeot 5008 1,2 PureTech 130 k Active Pack (6MT) od 34 790 €

Exit mobile version