Autoinak.sk

Test: Škoda Fabia Monte Carlo – Výrazná športová príchuť

Test Škoda Fabia Monte Carlo 2022

Automobilka Škoda má veľmi bohatú históriu. S odmyslením si klasických modelov je okrídlený šíp rešpektovanou značkou aj v motoršporte, a to predovšetkým vo svete rýchlostných skúšok. Výkladnou skriňou je Mladú Boleslav dnes v tomto smere produkcia zákazníckych súťažných špeciálov odvodených zo sériového modelu Škoda Fabia. Rovnomenný hatchback je zároveň dlhodobo nosný pilier civilného portfólia. V tejto súvislosti by bolo hriechom nevyužiť rallye renomé aj pri sériovej výrobe. Tradičné verzie modelu Škoda Fabia preto aj pri najnovšej štvrtej generácii obohacuje emocionálna výbava Monte Carlo. Škoda, ale aj v tomto prípade ostáva stáť nohami na zemi. Namiesto nekompromisného hot-hach si aj v prípade verzie Monte Carlo zvolila cestu prioritne racionálneho hatchbacku obohateného o citeľnú športovú príchuť. Presvedčili sme sa o tom pri redakčnom teste modelu Monte Carlo s najvýkonnejšou motorizáciou.

Dynamicky ladený model Škoda Fabia Monte Carlo s benzínovou motorizáciu 1,5 TSI, skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Fabia Monte Carlo

Synonymom tradičného zastúpenia značky Škoda v segmente tzv. malých automobilov je dnes model Fabia. Prvá generácia, pozostávajúca hneď z troch karosárskych verzií, bola predstavená už v roku 1999. Z rovnomenného modelu sa stal veľmi rýchlo predajný bestseller. Na úspech pôvodného modelu plynule nadviazala v rokoch 2007 a 2014 druhá, resp. tretia generácia. Aktuálna Fabia s poradovým číslom štyri bola oficiálne debutovala v minulom roku. Zaujímavosťou je, že novinka si po prvýkrát v histórii musí vystačiť s jediným karosárskym variantom reprezentovaným klasickým hatchbackom.

Bežné portfólio modelov z rodiny Fabia zvykne automobilka tradične obohatiť špeciálnymi a emočnými verziami. Prvé dve generácie rovnomenného modelu existovali aj v pre značku Škoda typickom športovom deriváte s prívlastkom RS. Už pri druhej generácii malého hatchbacku vznikla zároveň aj emočne ladená výbava Monte Carlo. Daný model sa už pri ďalšej (tretej) generácii zároveň pretransformoval do pozície najdynamickejšieho člena rodiny.

Značku Škoda spája s Monce Carlom úspešná rally história.

Symbolická spojitosť s mestom v Monackom kniežatstve nie je mimochodom vecou náhody. Monte Carlo predstavuje základňu jednej z najslávnejších rallye súťaži. A úspešná tu z historického hľadiska bola aj značka Škoda. Veľký úspech v podobe víťazstva modelu Škoda 130 RS, dokázal v roku 2017 obhájiť súťažný špeciál odvodený od dobového modelu Fabia. Aktuálne horúcou novinkou v rámci kategórie súťažných špeciálov je úplne nová Škoda Fabia RS Rally 2, ktorá je inšpirovaná práve novou generáciou tohto malého hatchbacku.

Pohonné jednotky civilných verzií modelu Fabia Monte Carlo vychádza z motorovej palety štandardného modelu. Úplným základom je v prípade verzie Monte Carlo je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 TSI. Vo svojej slabšej výkonovej verzii (95 koní) sa kombinuje s 5-st. manuálnou prevodovkou. Vyššia výkonová verzia 1,0 TSI (110 koní), je ako jediná k dispozícii s dvojicou prevodoviek. Klasický 6-st. manuál dopĺňa 7-st. dvojspojkový automat. Najvýkonnejšou a pre model Monte Carlo aj najzmysluplnejšou alternatívou predstavuje prepĺňaný 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Táto pohonná jednotka sa už v štandarde kombinuje výhradne so 7-st. automatickou prevodovkou.

Pod prednú kapotu emočného modelu Fabia Monte Carlo sa jednoznačne najviac hodí motorizácia 1,5 TSI.

Dynamika a emócie

Po vizuálnej stránke pôsobí adekvátne pútavo už klasický model Škoda Fabia. Nová generácia dokáže zaujať vyváženými proporciami a taktiež celkovo dospelým dojmom. Dizajnové línie a krivky ani v tomto prípade nešokujú. V sumári pôsobia skôr nadčasovo a moderne. Emočná verzia s prívlastkom Monte Carlo pridáva k všeobecne vydarenému základu dynamiku a emócie, o ktoré sa postaral v princípe decentný fabrický tuning.

Výsadou športovo ladených modelov značky Škoda sú čierne doplnky. Fabia Monte Carlo púta pozornosť kompletne čiernou maskou. Na jej dizajn plynule nadväzujú predné svetlomety. Pri testovanej výbave už v štandarde disponujú LED technológiou. V rámci béčkového segmentu si veľkú pochvalu zaslúži ich nadštandardný svetelný výkon. Predné partie od civilných súrodencov odlišuje športový nárazník. Okrem postranných aerodynamických prieduchov a originálneho výpletu v jeho prípade asi najviac zajme výrazný splitter s efektnými postrannými segmentmi v čiernej farbe.

Verzia Monte Carlo sa od bežných súrodencov odlišuje decentným fabrickým tuningom.

Na vyššie spomínaný športový detail v rámci bočnej siluety plynule nadväzujú bočné farby, lakované v lesklej čiernej farbe. Bočný profil s pomerne krátkymi prevismi ozvláštňujú výrazne karosárske prelisy. Zaujímavým národným detailom je v tomto smere silueta klinu inšpirovaného českou vlajkou, ktorý je viditeľný v spodnej časti predných dverí. Pre Monte Carlo je príznačný aj tematický emblém na predných blatníkoch. Ozdobou testovaného exemplára boli príplatkové 18-palcové disky z ľahkých zliatin, do ktorých by som pri osobnej konfigurácii s určitosťou zainvestoval. Efekt a emócie vyšperkovalo ešte viac dvojfarebné lakovanie. Čiernu strechu a spätné zrkadlá dopĺňa prenikavý červený metalický odtieň s prívlastkom Velvet.

Automobilka Škoda pri novom modeli Monte Carlo s prihliadnutím na športový akcent, nešetrila ani v zadnej časti. Všeobecnú dospelosť novej generácie malého hatchbacku pripomínajú delené koncové svetlá s efektným svetelným podpisom. Na dynamické detaily, ako je napríklad decentný strešný spojler, nadväzujú efektné nápisy v čiernom prevedení. Ešte väčšiu pozornosť púta prepracovaný zadný nárazník s náznakom difúzora. Škoda len, že automobilka nedopriala emočne ladenej konfigurácii aj priznané výfukové koncovky. Tie sa aj v tomto prípade ukývajú v priestore pod nárazníkom.

Efektným čiernym doplnkom sekundujú športové nárazníky.

Športová nálada pokračuje aj v interiéri

Identický recept ako pri exteriéri použila Škoda aj v kabíne dynamicky ladenej novinky Fabia Monte Carlo. Pracovisko vodiča vo všeobecnosti zaujme vyváženým kompromisom medzi ergonomickou klasikou a modernými digitálnymi hračkami. Z užívateľskej stránky sa ešte viac do popredia tlačí medzigeneračný nárast rozmerov, ktorý sa premietol aj do celkovej vzdušnosti interiéru.

Silnou stránkou českej značky sú aj v tomto prípade hodnotne pôsobiace materiály a precízne dielenské opracovanie. V tejto súvislosti, ale testovaný kus „prekvapil“ nečakane plechovým zvukom pri zatváraní oboch predných dverí. So zvyškom kabíny v mojich očiach, po kvalitatívnej stránke, nekorešpondujú v sumári až príliš jednoduché vnútorné úchyty predných dverí s kompletne plastovým prevedením.

Palubná doska modelu Škoda Fabia Monte Carlo.

Zdrojom dynamických emócií verzie Monte Carlo sú početné športové doplnky. Ozdobným lištám, ktoré dostali lakovanie v temperamentej červenej farbe, sekundujú tmavé obkladové plochy imitujúce karbónovú štruktúru. Medzi prvky automobilovej moderny sa v prípade testovaného exempláru radí plne digitálny prístrojový panel. Kvalitná grafická stránka, ako aj jednotlivé layouty so širokými možnosťami osobného prispôsobenia, sú už dôverne známe aj z iných modelov značky Škoda. Počas testu som suverénne najviac využíval športové rozhranie s dominantným otáčkomerom a užitočnými informáciami ako je napríklad teplota oleja.

Identicky kvalitnú grafiku ponúka aj centrálny infotainment. Rozhranie nižšej verzie Bolero musím na pomery značky Škoda pochváliť pohotovejším zobudením sa po každom štarte. Pravdepodobne sa pod to podpísala aj absencia vstavanej navigácie, inak dostupnej za príplatok a vo vyššej verzii infotainmentu. Tú adekvátne nahrádza moderná mobilná konektivita. Aplikácie pre Android a Apple fungujú bez nutnosti použitia kábla. Dôraz na kvalitné vyobrazenie podčiarkuje detailný výstup z parkovacej kamery. Z funkčnej stránky som pri infotainmente Bolero, okrem postranných skratiek, ocenil aj klasické potenciometre slúžiace na ovládanie audia.

Aj napriek samostatnému modulu klimatizácie je niektoré jej funkcie nutné regulovať prostredníctvom dotykového displeja.

V minulosti prvotriedny dôraz kladený na ergonomickú stránku, pri novej generácii modelu Fabia, čiastočne tlmí „hybridné” ovládanie klimatizácie. Prostredníctvom samostatného hardwarového modulu je síce možné regulovať väčšinu funkcií vzduchotechniky, no pre nastavenie smeru prúdenia, resp. výkonu ventilátora sa je potrebné prepnúť do prislúchajúceho menu na dotykovom displeji.

Nová Fabia Monte Carlo, sa naopak, drží filozofie simply clever v podobe prepracovaného konceptu odkladacích priečinkov, ako aj iných funkčných drobností. Sem sa radí nielen dáždnik ukrytý vo dverách ale napríklad aj mini kôš na odpadky kompatibilný s boxom v predných dverách. Palec hore dávam v danej disciplíne napríklad aj odkladacej schránke v priestore pred voličom prevodovky. Okrem jednoducho odčlenenej časti pre indukčné dobíjanie smartphonu tu zaujmú aj detaily v podobe úchytov na karty či pero.

Veľkou ozdobou verzie Monte Carlo sú športové predné sedačky.

Jednou z hlavných výsad výbavy Monte Carlo sú veľmi vydarené športové predné sedačky s integrovanými hlavovými opierkami. Ich filozofia kopíruje samotnú verziu Monte Carlo. Aj napriek sympatickému náznaku bočného vedenia a dobrej fixácií tela v zákrutách, nejde v tomto prípade o nekompromisne športové korýtka. Sedačky sú aj vďaka príjemnému čalúneniu veľmi komfortné a vhodné na každodenné používanie. Autenticky šoférsku atmosféru okrem sedačiek dotvára aj trojramenný volant optimálneho tvaru.

Nová a dynamicky ladená Fabia nesklame ani priestor v druhom rade. Okrem detí sa tu adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. V rámci cestovného komfortu chválim prítomnosť USB koncoviek, ako aj samostatných výduchov ventilácie. Pomerne výrazný stredový tunel môže v rámci Simply clever riešení spestriť dodatočná odkladacia priehradka pre zadných pasažierov.

Adekvátne priestorové pomery panujú aj v druhom rade.

Emočná verzia kopíruje súrodencov aj z hľadiska prepravnej kapacity. Batožinový priestor ponúka v základe plne postačujúcich 380 litrov. Chválim, že do priestoru pod podlahu sa stále zmestí rezervná pneumatika, dostupná v cenníku za akceptovateľný príplatok. Ložnú plochu spestruje množstvo užitočných háčikov či úchytov. Pestrá škála fixačných pomôcok je k dispozícii aj v rámci ďalších užitočných doplnkov a príslušenstva. Po sklopení delených zadných operadiel je k dispozícii maximálny prepravný objem s kapacitou 1190 litrov.

Výbavová verzia Monte Carlo je hierarchicky odvodená od top verzie Style. Okrem atraktívnych optických športových doplnkov je tu už bez nutnosti ďalšieho priplácania k dispozícii napríklad aj LED svetelná technika, dvojzónová automatická klimatizácia, ambientné podsvietenie, zadné parkovacie senzory, bezkľúčové štartovanie a pestré spektrum asistenčných systémov. V rámci príplatkovej verzie je možné investovať nielen do digitálnych hračiek, ale napríklad aj zníženého športového podvozku či voliča jazdných režimov.

Batožinový priestor disponuje základnou kapacitou 380 litrov.

Jazda nabitá emóciami

Nová Škoda Fabia, z pohľadu dospelých jazdných vlastností, v našom teste už zažiarila aj v nedávnej minulosti. Reč je o verzii s výkonnejším benzínovým 3-valcom 1,0 TSI. Nové a emočné Monte Carlo, v kombinácii s vo všeobecnosti vynikajúcim zážihovým 4-valcom 1,5 TSI, posúva zážitok z jazdy ešte o pomyselný level vyššie. Hneď na úvod hodnotenia jazdných vlastností je potrebné dodať, že testovaná špecifikácia nie je nekompromisným malým hot-hatchom. Na druhej strane jej ale k tejto definícii už príliš veľa ani nechýba.

V sumári tak máme dočinenie s ukážkovým príkladom stále, prioritne racionálneho, ale zároveň aj emočného prístupu značky Škoda. Testovaný model je v bežnom živote prijemný, racionálny a zároveň aj úsporný spoločník. Ten istý automobil, ale pri zážitkovej jazde vie ponúknuť dostatočný elán a svojmu vodičovi dokáže zaručene vyčariť aj úsmev na tvári.

Aj keď nová Fabia Monte Carlo nie je nekompromisný hot-hatch, tak v princípe od neho nemá ďaleko.

Základ vyvážených jazdných vlastností reprezentuje suverénny podvozok. V tejto disciplíne sú na tom veľmi dobre už „základné“ verzie, ktoré nezdobia emblémy s názvom svetoznámeho mesta na azúrovom pobreží. Testovaná špecifikácia s najväčšími 18-palcovými diskami kolies disponuje podľa očakávania všeobecne tuhším charakterom pruženia. Aj napriek tomu nie je daný model nekompromisne tvrdý. Príjemným prekvapením je adekvátna schopnosť filtrovania bežných nerovností. O niečo obozretnejší tu už treba byť pri prejazdoch cez veľké nerovnosti resp. iné „neočakávané“ nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.

Výhoda tuhšej charakteristiky tlmičov sa naplno prejaví pri temperamentnej jazde na kvalitnom asfalte. Monte Carlo aj s výrazným prispením „lepivých“ pneumatík Continental zvláda dynamické prejazdy cez zákruty s až nečakaným prehľadom a istotou. Malý a na dnešné pomery stále príjemne ľahký hatchback, sa vďaka schopnému podvozku a dobrej ovládateľnosti nestratí ani na vyslovene technickej trati. Prirodzená nedotáčavosť sa o slovo prihlási citeľne neskôr a úsmev pri prejazde pravouhlých zákrut dokáže vyvolať aj šikovná práca s klasickou ručnou brzdou.

Veľkou ozdobou testovaného modelu je suverénny podvozok.

Prísne kritéria okrem podvozka znesú aj adekvátne výkonné brzdy a príjemne vyladenie riadenia. Pri zážitkovej jazde, by som ale v tomto smere predsa len privítal, ešte o niečo málo strmšiu, a tým pádom aj komunikatívnejšiu charakteristiku odozvy smerom od volantu. V rámci každodennej jazdnej rutiny udeľujem emočnej novinke vysoký kredit za celkovú kultivovanosť a dobré odhlučnenie priestoru pre posádku.

Postupne sme sa prepracovali k najväčšej ozdobe testovanej špecifikácie. Aj keď bežnej verzii modelu Škoda Fabia pristane aj energický prepĺňaný 3-valec 1,0 TSI, tak pri verzii Monte Carlo je v konfigurátore takmer povinnosťou „zakliknutie“ výbornej motorizácie 1,5 TSI. Vydarený 4-valec s výkonom 150 koní reálne dodáva efektnému obalu tie správne šoférske emócie.

Šoférske emócie podčiarkuje množstvo zaujímavých detailov.

Pohonná jednotka prekvapuje veľmi príjemnou jazdnou dynamikou, čo platí aj pri obsadenom vozidle. Moderná motorizácia si veľmi dobre rozumie s automatickou DSG prevodovkou so siedmimi stupňami. Nespomínam si kedy naposledy som si za volantom modelu značky Škoda spomínanú konfiguráciu s automatom užíval tak ako tomu bolo v prípade modelu Fabia Monte Carlo! Vďaka vyššiemu zdvihovému objemu funguje samočinná prevodovka veľmi dobre už v základnom režime D.

Dvojspojka aj s prihliadnutím na prísne emisné normy, nemá automatickú tendenciu pohonnú jednotku pocitovo podtáčať, čo býva doprevádzané typickým dunením. To platí aj napriek tomu, že pri defenzívnej jazde padajú otáčky aj v tomto prípade veľmi nízko. Po každom prudšom zatlačení „plynového“ pedála prevodovka veľmi promtne podradí, turbodúchadlo sa nadýchne optimálnym plniacim tlakom a predbiehacie manévre na okreskách sa následne stávajú suverénnou záležitosťou.

Motorizácia 1,5 TSI si veľmi dobre rozumie s automatickou dvoj-spojkovou prevodovkou.

Pri vopred plánovanej dynamickej jazde už prevodovke jednoznačne pristane športový mód. Ten už automaticky dbá na to, aby pohonná jednotka dokázala vždy generovať dostatočný krútiaci moment. Pri emočne ladenom hatchbacku odporúčam zvážiť príplatok za sekvenčné radenie prostredníctvom pádiel pod volantom, ktoré testovaný exemplár neponúkal. Túto možnosť síce supluje manuálna práca s kulisou, no aj Monte Carlo disponuje opačnou, resp. neprirodzenou pozíciou polôh plus a mínus.

Výhodou motorizácie 1,5 TSI je aj funkcia odpájania dvoch valcov pri nízkej záťaži. V princípe nerušivá, a takmer až nepostrehnuteľná činnosť, na ktorú vodiča upozorní piktogram „eco“ na prístrojovom paneli, má na konci dňa pozitívny dopad na spotrebu paliva. V tejto disciplíne dokáže objemnejšia a výkonnejšia motorizácia držať krok s 3-valcovými súrodencami.

Príjemným prekvapením testovanej konfigurácie je výsledná spotreba paliva.

Pri pokojnej a pohodovej jazde, nie je príliš náročné udržať výsledný priemer tesne nad 5-litrovou hranicou. Ešte o niečo úspornejšie dokáže byť Monte Carlo pri primárnom využívaní na okreskách. V meste a na diaľnici treba počítať s apetítom cca 6,5 l/100 km. Stále príjemné hodnoty v okolí 7-litrovej hranice, zobrazí palubný počítač pri športovej jazde a užívaní si ponúkanej jazdnej dynamiky. Výsledný testovaný priemer, skombinovaný zo všetkých vyššie spomenutých režimov, sa nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 5,8 l/100 km, čo je presne uprostred výrobcom udávaného kombinovaného rozptylu spotreby.

Verzia Monte Carlo je veľkou ozdobou najnovšej generácie modelu Škoda Fabia.

A celkový dojem?

Nová Škoda Fabia Monte Carlo na konci testu reálne prekonala prvotné očakávanie. Prívlastok odkazujúci na jednu z najslávnejších rally, je v prípade novej generácie obľúbeného hatchbacku viac ako len marketing. K opticky atraktívnemu baleniu sa v kombinácií so stále racionálnou, ale zároveň adekvátne výkonnou motorizáciou 1,5 TSI totiž reálne pridávajú až nečakané šoférske emócie.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Fabia 1,5 TSI Monte Carlo
Dĺžka: 4 125 mm
Šírka: 1 780 mm
Výška: 1 461 mm
Rázvor: 2 564 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1224-1362 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 l/100 km
Pneumatiky: Continental ContiSportContact 5

Verzia/cena
Škoda Fabia 1,5 TSI Monte Carlo (testovaný model) od 20 780 €
Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo (95 koní + MT) od 17 380 €
Škoda Fabia 1,0 MPI Active (80 koní + MT) od 12 990 €

Exit mobile version