Autoinak.sk

Test: Škoda Kodiaq RS – Ešte viac emócií

Test Škoda Kodiaq RS 2022

Škoda je v našom priestore stále považovaná za „domácu“ automobilku. Okrídlený šíp počas svojej veľmi bohatej histórie predstavil množstvo modelov, ktoré u nás dokázali prepísať automobilovú mapu. Do tejto kategórie možno z nedávnej minulosti zaradiť aj modelový rad Kodiaq. Česká automobilka pri svojom prvom „veľkom“ a rodinne orientovanom SUV, z hľadiska záujmu, trafila klinec po hlavičke. Základné stvárnenie obľúbeného modelu preto dopĺňa hneď niekoľko autentických verzií. Na absolútnom piedestáli sa tradične nachádza dynamický ladený model s prívlastkom RS. Kým pôvodný „rýchly“ Kodiaq debutoval so silným, ale prioritne racionálnym turbodieslom, tak po nedávnej modernizácii sa pod kapotou vyšperkovanej verzie, objavil v dnešných časoch čoraz raritnejší „čistý“ benzínový motor bez pridanej elektrifikácie. Výkonový vrchol modelového radu Škoda Kodiaq sme preverili aj v našom redakčnom teste.

Nový model Škoda Kodiaq RS s benzínovou motorizáciou 2,0 TSI, skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou a samozrejme aj pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Kodiaq RS

Písal sa rok 2016, keď Škoda predstavila svoje SUV s názvom Kodiaq. Dnes už notoricky známe označenie dobovej novinky bolo inšpirované impozantným severoamerickým medveďom. Písmená K a Q si postupne osvojili aj ostatní členovia SUV rodiny českej automobilky. Obrovský dopyt po prioritne praktickom a rodinne orientovanom modeli inšpiroval automobilku k príchodu ďalších verzií (Sportline, L&K…). Očakávaný a emočne orientovaný vrchol s prívlastkom RS rozšíril ponuku na konci roka 2018.

Emočne ladený derivát sa dočkal určitej kontroverzie. Škoda, ako prioritne racionálne orientovaná automobilka, v tom čase z hľadiska pohonu „prekvapivo“ uprednostnila silný turbodiesel 2,0 Bi-TDI. O akustické benzínové emócie sa v exteriéri staral špeciálne vyvinutý generátor zvuku situovaný v spodnej časti zadného nárazníka. Päť rokov existencie úspešného modelu ubehlo ako voda. Automobilka v minulom roku dopriala modelovému radu Kodiaq plánovanú modernizáciu. Okrem povinnej jazdy v podobe pozmeneného dizajnu a nových prvkov, v interiéri sa Škoda pri facelifte sústredila aj na techniku. Z nových výbavových prvkov zaujmú predovšetkým výkonné LED svetlá, ktoré v najvyššej verzii disponujú funkciou tieňovania.

Verzia RS je aj po modernizácii výkonovým vrcholom modelového radu Škoda Kodiaq

S prispením prísneho emisného tlaku dostal vynovený model, vo všeobecnosti, tiež vylepšenú, resp. modifikovanú paletu pohonných jednotiek. Zaujímavosťou je, že kľúčové SUV značky si napriek tomu aj naďalej vystačí bez prítomnosti elektrifikovaných motorizácií. Emisné mračná sa ešte pred modernizáciou začali sťahovať nad dynamicky ladeným modelom Kodiaq RS. Automobilka aj v tomto prípade, ale po modernizácii, príjemne prekvapila! Pôvodnú naftovú motorizáciu 2,0 Bi-TDI, nahradil výkonný zážihový ekvivalent, ktorý poznáme napríklad z ostrého benzínového modelu Octavia RS.

O pohon nového modelu Škoda Kodiaq RS sa stará výhradne nová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 245 koní, skombinovaná so 7-st. automatickou prevodovkou. V porovnaní s predošlou verziou ponúka nástupca nielen o symbolických 5 koní vyšší výkon, ale aj o nezanedbateľných 60 kg nižšiu hmotnosť! Výsadou verzie RS je samozrejme aj naďalej automatická konfigurácia s pohonom všetkých kolies.

Po modernizácii sa pod prednou kapotou objavila benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 245 koní

Ešte viac svalov

Aj keď sú z nedávnej minulosti známe mnohé opticky výrazne faceliftové premeny modelov z portfólia značky Škoda, tak pri obľúbenom SUV Kodiaq automobilka uprednostnila skôr decentnú premenu. Modernizácia so sebou na poli dizajnu priniesla prioritne dobrusovanie detailov, zamerané na efekt väčšej optickej robustnosti. V sumári možno konštatovať, že testovaný model s prívlastkom RS teraz pôsobí o niečo viac agresívnejšie, a zároveň svalnatejšie.

Pomerne výraznú premenu si po facelifte pripísali predné partie. Celkovú robustnosť podčiarkuje predovšetkým nová predná maska s výrazne kolmejším stvárnením. Zmien sa dočkala tiež predná kapota. Na siluetu masky nadväzujú svetlomety s novým dizajnom. Štandardne prítomnú full LED technológiu pri modeli RS už automaticky dopĺňa funkcia tieňovania s prívlastkom Matrix. Testovaný exemplár ponúka za tmy, v rámci svojej cenovej kategórie, vskutku suverénny a veľmi presvedčivý svetelný výkon! Úplne nový je aj dynamicky ladený predný nárazník s postrannými aerodynamickými prieduchmi.

Vynovený Kodiaq RS je ľahko identifikovateľný vďaka teraz citeľne robustnejšej prednej časti

Atleticky a športovo pôsobí testovaný model aj pri pohľade z profilu. Lemy blatníkov, ako aj spodné prahy, aj pri verzii RS ozvláštňuje decentné ochranné oplastovanie. Modernizovaná verzia po svojom debute zaujala aerodynamickými 20-palcovými diskami kolies. Skúšaný exemplár v tomto prípade vsadil na príplatkové riešenie v podobe dizajnovo konzervatívnejšej klasiky rovnakého priemeru. Výkonnú verziu tradične ozvláštňujú červené brzdové strmene. Toto efektné riešenie, v kombinácii s početnými čiernymi doplnkami a tradičnou modrou metalízou, s prívlastkom Race, dotvára vo finále veľmi atraktívny celok.

Nefalšovanú športovú eleganciu, v porovnaní s ostatnými súrodencami, ponúkajú aj zadné partie. Decentný strešný spojler dopĺňa výrazný zadný nárazník ozvláštnený centrálnou kontrastnou odrazovou lištou, teda typickým prvkom pre modely Škoda RS. Zaujímavosťou faceliftovanej verzie ostrého modelu Kodiaq RS sú obe reálne funkčné koncovky výfukového systému! V priestore pod nárazníkom ostal aj napriek tomu zachovaný generátor športového zvuku, ktorý mení svoju charakteristiku vzhľadom od zvoleného jazdného režimu. Ako pomyselnú vizuálnu čerešničku možno v rámci dynamickej atmosféry označiť efektné, fabrické nápisy v čiernom fonte.

Vzhľadom na svoje rozmery pôsobí testovaný model až prekvapivo atleticky.

Osvieženie osvedčeného receptu

Vynovená Škoda Kodiaq si prístup dobrusovania detailov osvojila aj v kabíne. Žiadne revolučné zmeny konceptu interiéru tu preto nemožno očakávať. Daný prístup môže mnohým z nás, paradoxne, vyhovovať. Kvalita dielenského spracovania je podľa očakávania prvotriedna. Určitou nevýhodou, dnes už evolučne staršej architektúry palubnej dosky, sú dizajnovo fádnejšie krivky a línie, resp. jednoduchšie plastové moduly v jej spodnej časti. Výhodou tohto riešenia, je naopak, konzervatívnejší a užívateľsky prívetivejší prístup k niektorým ovládacím prvkom, na čele s dnes už čoraz zriedkavejším klasickým hardwarovým modulom klimatizácie.

Testovanú vrcholnú verziu RS, automobilka vyšperkovala aj po materiálnej stránke. Dynamickú atmosféru na palube dotvárajú klasické prvky ako športový volant, kovové pedále alebo strop čalúnený v čiernej farbe. Ešte viac emočného korenia pridáva efektné prešívanie s kontrastný červeným stehom či početné obklady imitujúce karbónové vlákna.

Palubná doska vynoveného modelu Škoda Kodiaq RS.

Prístrojový panel ponúka vo svojej plne digitálnej verzii tradične veľmi peknú grafiku. Jednotlivé vyobrazovacie layouty si možno do značnej miery prispôsobiť, napríklad aj možnosťou zobrazenia mapového podkladu. Pre modely RS je zároveň typické špeciálne grafické vyobrazenie, s centrálnym otáčkomerom a zaujímavými údajmi ako je teplota oleja či momentálne využívaným výkonovým potenciálom.

Identickú grafickú stránku s pestrofarebnými animáciami ponúka aj centrálny modul infotainmentu, zabudovaný priamo do palubnej dosky. Na odtlačky prstov náchylný lesklý povrch obrazovky ponúkne po svojom prvotnom „zobudení“ tiež adekvátne rýchle reakcia na dotyk. Najnovšie, no užívateľsky nie príliš intuitívne trendy, kopírujú postranné skratky v podobe tzv. virtuálnych tlačidiel. Týmto spôsobom sa reguluje napríklad aj hlasitosť audia. Oproti pôvodnej naftovej verzii som ale v položkách menu, popri offroad vyobrazeniu s náklonmi karosérie, už prekvapivo nenašiel tzv. športový displej.

Predné sedačky so športovým nádychom sú aj napriek náznaku bočného vedenia vhodné na každodenné používanie

V rámci možnosti SUV koncepcie, získava Kodiaq RS plusové body za príjemne vyvýšený, ale zároveň aj emóciami nabitý posed za volantom. Efektne tvarovaný trojramenný multifunkčný volant, dopĺňajú špičkové predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Adekvátnu fixáciu tela zabezpečuje bočne vedenie. Aj napriek tomu, ide stále aj o príjemne pohodlný koncept vhodný na každodenné používanie.

Prioritne rodinnú orientáciu, testovaný model podčiarkuje vskutku veľkorysými priestorovými pomermi v druhom rade, vrátane komfortného prístupu cez veľký nástupný otvor. V zadnej časti kabíny ma pri najväčšom českom SUV vždy udivuje obrovská priestorová rezerva pre nohy a kolená. To platí aj v prípade, že sa tu za seba usadia dvaja nadštandardne urastení dospelí. Cestovný komfort rýchleho modelu z rodiny Kodiaq podčiarkujú samostatné výduchy ventilácie, tieniace roletky či USB konektivita. Za príplatok je aj v tomto prípade k dispozícii aj 7-miestne usporiadanie.

Škoda Kodiaq RS ponúka v druhom rade nadštandardné priestorové pomery

Za priestorového fenoména možno testovaný model označiť aj z hľadiska batožinového priestoru. Nová Škoda Kodiaq RS v tomto smere ponúka pri 5-miestnej konfigurácii základnú kapacitu až 835 litrov! Pod mierny nárast sa v prípade predošlej naftovej verzie pričinilo presunutie akumulátora z kufra do motorového priestoru. Množstvo užitočných „simply clever“ riešení v podobe háčikov dopĺňa jednoduchá možnosť predelenia podlahy a tým pádom efektívnejšia fixácia menších predmetov. Po jej úroveň sa okrem drobností a náradia stále zmestí aj dojazdová rezervná pneumatika! Po sklopení delených zadných operadiel vzniká prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou až 2065 litrov.

Vynovená Škoda Kodiaq RS si svoju vyššiu cenovku a špeciálne postavenie v rodine obhájila reálne bohatou výbavou bez nutnosti priplácania. Okrem dynamických doplnkov a už spomínaných full LED Matrix svetlometov je v tomto prípade štandardom aj: bezkľúčový prístup a štartovanie, bohatý balík asistenčných systémov, trojzónová automatická klimatizácia, navigácia Columbus, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, vyhrievanie predných a zadných sedadiel alebo ambientné podsvietenie. Testovaný model zaujal aj o niečo výkonnejším audiom značky Canton.

Batožinový priestor pojme v základe až 835 litrov

Citeľná športová príchuť

Škoda je racionálne orientovaná značka. Okrídlený šíp má prioritne v hľadáčiku potreby viacčlenných rodín. Na druhej strane, má tá istá značka za sebou aj bohatú a úspešnú motošportovú epochu. Je preto sympatické, že zákazník si z modelového portfólia môže okrem univerzálnych modelov zvoliť aj o niečo viac temperamentu. Zárukou vyššej porcie emócií je tradične emblém RS. Automobilka, ale ostáva verná svojej primárnej filozofii aj v tomto prípade. Modely z rodiny Škoda RS sú aj preto, v prvom rade stále skôr racionálne ako nekompromisne športové. Dôkazom je aj testovaný Kodiaq RS.

Vynovené veľké SUV s logom Škoda, možno v bežnom živote označiť ako dokonalého chameleóna. Pod tento fakt sa v nemalej miere podpísal vynikajúci podvozok, s nezávislým zavesením všetkých kolies. Pri výkonnej verzii je štandardom adaptívne pruženie s pomerne citeľnými rozdielmi v jednotlivých nastaveniach. Alternatívou k východiskového režimu Normal, je výrazne plávnejšie vyladenie tlmičov v móde Comfort.

Podvozok s adaptívnymi tlmičmi je veľkou ozdobou testovaného modelu

V komfortnej konfigurácii dokáže aj Kodiaq RS veľmi presvedčivo žehliť bežné nerovnosti našich ciest. Ako limit možno v tomto smere označiť až 20-palcové disky. Veľkým kolesám s pomerne nízkym profilom pneumatík, už logicky nie je príliš po chuti, nechcené trafenie veľkej nerovnosti či inej hrubej prepadliny.

Chameleónia povaha sa prihlási k slovu taktiež v ostrom športovom móde. S veľkým SUV s adekvátne výkonným motorom sa je možné veľmi dobre povoziť, napríklad aj na kľukatých horských serpentínach. Za príjemne prekvapenie tu považujem minimálne, resp. skôr decentné náklony karosérie. Na druhej strane platí, že ani v najdynamickejšom nastavení nepôsobí Kodiaq RS vyslovene surovo alebo výbušne.

Vynovený Kodiaq RS ponúka vďaka benzínovej motorizácii 2,0 TSI viac emócií ako naftový predchodca

Pri dynamickej jazde dokáže testovaný model s prispením neutrálne vyladeného pohonu všetkých kolies až prekvapivo dobre maskovať svoju reálnu hmotnosť. Tento dojem ešte viac umocnilo adekvátne strmé riadenie a výkonné brzdy s možnosťou presného dávkovania brzdného účinku. Podvedomý rešpekt zo živej hmoty, blížiaci sa k hranici dvoch ton sa na druhej strane prihlási k slovu, napríklad na vyslovene úzkych cestách alebo pri prudkých vyhýbacích manévroch.

Všestranné využitie eRSkového SUV podčiarkuje fakt, že po vybláznení sa na obľúbenej okreske je možné do toho istého auta naložiť celú rodinu a v komfortnom, a príkladne tichom móde Eco absolvovať napríklad dlhý diaľničný presun.

S novým motorom si veľmi dobre rozumie aj 7-st. automatická DSG prevodovka

Emočné korenie modelu Škoda Kodiaq RS, predstavuje nasadenie rýchlej a energickej motorizácie 2,0 TSI, s výkonom 245 koní. Reálne spokojný som bol v tomto smere nielen s ponúkanou jazdnou dynamikou vrátane pružných zrýchlení, ale aj s vyladenou spoluprácou pohonnej jednotky a vynovenej 7-st. automatickej DSG prevodovky. Aj charakter radenia sa pomerne citeľne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Automat v porovnaní s minulou bi-Turbo naftovou verziou naviac nemá tendenciu motor ,takpovediac dusiť, čo sa pri minulej verzii prejavovalo typickým dunením.

Prevodovka s pohotovými podradeniami pracuje príjemne rýchlo aj v dynamickom jazdnom móde. Príliš veľký zmysel mi aj tohto dôvodu nedával, vo všeobecnosti, zážitkový režim manuálneho radenia. Okrem toho, že reakcie na povely cez pádla by mohli byť ešte o niečo rýchlejšie, sa automat v „extrémnych“ situáciách prioritne stále riadi svojim vlastným rozumom.

Škoda Kodiaq RS je univerzálnym modelom aj vďaka pestrej škále jazdných režimov

Zaujímavosťou výkonného SUV s logom Škoda je aj po modernizácii realisticky pôsobiaci generátor zvuku. Okrem kabíny si vyfabulovaný zvuk „šesť valca“ môžu vďaka externému generátoru vychutnať aj okoloidúci. Zvukový prejav sa znovu mení v závislosti od zvoleného jazdného módu. Slobodu v tomto smere predstavuje režim Individuál, kde si je možné v prípade preferencie generátor zvuku vypnúť a ostatné funkcie, naopak, priostriť.

Pohon 4×4 je možné, okrem istoty pri horších adhéznych podmienkach, využiť aj mimo spevnených ciest. Vďaka precízne fundujúcej „štvorkolke“ a solídnej svetlej výške, toho dynamicky ladené SUV s prispením režimu Offroad, zvládne pomerne veľa už aj v náročnejších terénnych podmienkach, vrátane kríženia náprav! Prioritnou doménou modelu Kodiaq RS, sú ale stále logicky klasické cestné komunikácie. Celkovú vyzretosť a univerzálnosť vo finále podčiarkujú aj precízne vyladené asistenčné systémy.

Vďaka dobre vydelenému pohonu 4×4 toho zvládane Kodiaq RS pomerne veľa aj v teréne

V rámci spotreby paliva nepatrí nový Kodiaq RS logicky medzi najúspornejších členov rodiny. Pri prioritne pokojnej jazde s prevahou okresiek sa je možné hýbať v okolí sympatického priemeru 8,6 l/100 km. Naopak, v meste je nutné počítať s apetítom viac ako 10 litrov. V našom prípade to bolo presne 10,4 l/100 km. K 10-litrovému priemeru (9,8 l/100 km) sa blíži aj diaľničná spotreba. Logicky najväčší apetít má testované SUV pri vyslovene zážitkovom využívaní, resp. pri občasnej jazde v teréne. V oboch prípadoch to bolo v rámci testu hodnota tesne presahujúca 12-litrov.

Výsledný testovací priemer sa nakoniec ustálil na akceptovateľnej hodnote 8,9l/100 čo zodpovedá hornej hranici, ktorú deklaruje samotný výrobca.

S modelom Škoda Kodiaq RS sa dá veľmi dobre povoziť na obľúbených zakrútených okreskách

A celkový dojem?

Dynamicky ladená Škoda Kodiaq RS predstavuje zmysluplné rozšírenie modelárovej rodiny. V princípe stále prioritne racionálne a univerzálne SUV, dokáže svojimi výkonovými parametrami uspokojiť, už aj o niečo náročnejších vodičov. V tejto súvislosti sa ako dobrý krok javí aj pofaceliftové presedlanie z nafty na emočnejší benzín.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI RS
Dĺžka: 4 699 mm
Šírka: 1 882 mm
Výška: 1 687 mm
Rázvor: 2 790 mm
Objem kufra: 835 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 180/245
Krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1794-1938 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 234
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,6 – 8,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,9 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Verde
Verzia/cena
Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI RS (testovaný model) od 52 080 €
Škoda Kodiaq 1,5 TSI Active (manuálna prevodovka 4×2) od 29 120 €

Exit mobile version