Autoinak.sk

Test: Škoda Octavia RS – Rýchla a univerzálna

Test Škoda Octavia RS 2,0 TSI 2020

Modelový rad Octavia je synonymom úspechu značky Škoda. Približne pred rokom sme sa dočkali už štvrtej novodobej generácie. Kľúčový model s logom Škoda je aj napriek „náročným časom“ k dispozícii so širokou škálou verzií. Okrem dodržiavanej tradície v podobe dvoch karosárskych variantov ponúka česká značka aj prekvapivo pestrú paletu motorizácií. Konvenčný pohon reprezentovaný benzínom a naftou dopĺňajú ekologicky orientované varianty. Špecialitou značky Škoda je CNG verzia a úplnou novinkou v ponuke sú mild-hybridné, resp. plug-in hybridné verzie. Verzia kombi je okrem toho k dispozícii aj ako outdoorovo orientovaný model s prívlastkom Scout. Výkonový vrchol reprezentujú verzie s prívlastkom RS. A športovo orientovaná Octavia je teraz k dispozícii až s trojicou motorizácií. My sme v teste ako prvú preverili špičkovú zážihovú verziu.

Nový model Škoda Octacia RS v najvýkonnejšej verzii s benzínovým motorom 2,0 TSI, skombinovaným so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Octavia RS

História novodobého modelového radu Škoda Octavia sa začala písať v roku 1996. Pod obrovský komerčný úspech dobovej novinky sa podpísal aj originálny prístup. Mladá Boleslav do segmentu tradičných kompaktov totiž odvážne nasadila o niečo praktickejší liftback, ktorý neskôr nasledovalo rodinné kombi. Okrídlený šíp je už od nepamäti veľmi aktívny aj na poli motoristického športu. Významný míľnik sa v tejto súvislosti viaže aj k prvej novodobej Octavii. Práve tento model predstavoval pre českú značku vstupenku do vtedajšej top rally kategórie s prívlastkom WRC.

Intenzívnejšiu príchuť motoristického športu sa Škoda snažila logicky priniesť aj svojim zákazníkom. V roku 2000 debutovala prvá športovo orientovaná Škoda Octavia RS. Tradícia najvýkonnejších modelov s prívlastkom RS už následne sprevádzala aj ďalšie generácie tohto modelového radu. Od druhej generácie je Octavia RS okrem „benzínu“ dostupná už aj s výkonnými naftovými motormi a aj vo verzii kombi!

Výkonné modely RS, resp. vRS, majú pri značke Škoda už veľmi silnú tradíciu.

S motorovou revolúciou, pod ktorú sa vo významnej miere podpísal aktuálny emisný tlak, prichádza aj jedna horúca a zásadná novinka. Ostrý variant je teraz okrem výkonných konvenčných motorizácií premiérovo k dispozícií už aj s novým modelom RS iV, v ktorého útrobách pracuje výkonná plug-in hybridná technika.

Výkonový základ nového modelového radu Škoda Octavia RS predstavuje doteraz najvýkonnejšia naftová verzia. Modernizovaný turbodiesel 2,0 TDI Evo je naladený na výkon 200 koní. Štandardom je tu kombinácia so 7-stupňový DSG automatom. Zároveň ide aj o jediný RS model, ktorý je okrem pohonu prednej nápravy dostupný aj s pohonom 4×4.

To najlepšie z aktuálnej ponuky RS modelov pri Škode Octavia reprezentuje testovaný benzínový motor 2,0 TSI.

Kráľovskú benzínovú verziu reprezentuje motorizácia 2,0 TSI s výkonom až 245 koní. V tomto prípade ide pre zmenu o jediné súčasné „eresko“, pri ktorom je okrem 7-stupňového DSG automatu v ponuke aj klasická 6-stupňová manuálna prevodovka! Plug-in hybridná novinka dosahuje identický systémový výkon 245 koní. Motorový základ v tomto prípade tvorí prepĺňaná zážihová motorizácia 1,4 TSI, ktorej vypomáha elektrosústava. Dojazd čisto na elektrinu dosahuje podľa výrobcu úroveň cca 55 km. Všetky vyššie spomenuté motorizácie sú pri novej generácii modelu Octavia RS dostupné pri oboch karosárskych variantoch, teda pri liftbacku i kombi.

Dynamický dizajn ako magnet pre oči

Škoda v rámci optického tuningu karosérie verzie RS dokázala doslova malý zázrak. V princípe možno všetky optické zmeny karosérie označiť ako decentné. V praxi je aj napriek tomu RS-ko doslova magnetom pre oči. A s bežnou verziou modelu Octavia si ju rozhodne nikto nepomýli! Hlavným odlišovacím nástrojom sú efektné čierne doplnky, ktoré zvýrazňujú ostré línie novej generácie modelu Octavia RS. Čierne doplnky pri testovanom exemplári paradoxne splývali s prakticky rovnakým farebným odtieňom s prívlastkom Crystal. Na druhej strane som presvedčený, že aj takáto farebná konfigurácia dokáže osloviť veľké množstvo potenciálnych zákazníkov.

K hlavným dizajnovým prvkom modelu RS patrí okrem čiernych doplnkov aj agresívny predný nárazník.

Predná časť verzie RS dostala kompletne čiernu masku chladiča, na ktorej sa ešte viac vyníma logo športovej divízie vRS. Dynamický potenciál svojím tvarom ideálne dopĺňajú predné svetlomety. V prípade testovanej verzie disponovali podľa očakávania účinnou a výkonnou full LED Matrix technológiou. Najviac optických svalov dodáva novinke agresívny predný nárazník s postrannými prieduchmi a originálne zakomponovanými hmlovkami a čerešničkou v podobe efektného splitera.

V rámci bočnej siluety dostalo dynamické čierne farebné prevedenie okrem krytov spätných zrkadiel aj orámovanie bočných okien. Kolesá s autentickým dizajnom ponúkali v rámci testovaného exempláru základný priemer 18 palcov. Na želanie je k dispozícii aj 19-palcový ekvivalent. Zaujímavo a kontrastne pôsobia brzdové strmene, ktoré sú pri verzii RS vždy lakované v červenej farbe.

Obe výfukové koncovky sú v prípade motorizácie 2,0 TSI plne funkčné.

Čierna farba podľa očakávania dominuje aj zadnej časti. Veľmi zaujímavo tu pôsobí takmer až neviditeľný centrálny čierny nápis Škoda, ako aj farebne identické označenie modelu. K tradičným dizajnovým prvkom verzií RS patrí aj v tomto prípade kontrastná červená odrazová plocha prechádzajúca po celej línii športového zadného nárazníka s naznačenými prieduchmi. K signifikantným prvkom ostrého modelu patrí pri verzii liftback aj efektný minimalistický spojler. Z funkčnej stránky je príjemným prekvapením aj reálne vyústenie výfukového systému, dostupné v oboch postranných koncovkách. Takýmto funkčným riešením sa pritom môže pochváliť len testovaná verzia s motorom 2,0 TSI.

Športové emócie dominujú aj interiéru

Veľmi vydarená hra s prirodzeným športovým akcentom pokračuje aj v interiéri výkonnej novinky s logom Škoda. Automobilka ani tu nešetrila s aplikáciou emotívneho loga vRS. To možno nájsť napríklad aj na prahoch predných dverí. Aj bez tohto odlišovacieho prvku si ale každý veľmi rýchlo uvedomí, že toto nie je úplne „obyčajná“ Octavia. Kabína RS sa vyznačuje hneď niekoľkými autentickými špecifikáciami a to aj napriek tomu, že základná koncepcia interiéru tu zostala plne zachovaná.

Športové emócie a zároveň aj špičková kvalita – palubná doska modelu Škoda Octavia RS.

Po materiálovej stránke pôsobí novinka športovo a zároveň aj luxusne. Úplnou samozrejmosťou je aj špičkové dielenské opracovanie. Hodnotná Alcantara sa okrem výplní dverí nachádza aj na palubnej doske. O úroveň nižšie je situovaný obkladový dekór pripomínajúci karbón. Pod úrovňou tohto modulu je štýlovo zakomponované personalizovateľné ambientné osvetlenie. Dynamický efekt dotvárajú aj ďalšie štýlové detaily, ako je napríklad prešívanie červeným stehom alebo čierne čalúnenie stropu.

Octavia RS disponuje už v štandarde 10-palcovým, plne digitálnym prístrojovým panelom. Grafika je čiastočne prispôsobená športovej orientácii vozidla. Medzi ponúkanými layoutmi preto nechýba ani špeciálne športové vyobrazenie. Osobné prispôsobenie prístrojového panela sa realizuje prostredníctvom multifunkčného volantu. Na novú logiku ovládania si treba v praxi určitý čas zvykať. Palec hore si tradične zaslúži prepracovaný palubný počítač. Ten ponúka veľmi pestré spektrum vyobrazovaných údajov, medzi ktorými okrem výkonových parametrov nechýba napríklad ani užitočné vyobrazenie teplotu motorového oleja resp. prevodovky.

Klimatizácia sa už ovláda prostredníctvom moderného infotainmentu.

Centrom kabíny ostáva multimediálne rozhranie s centrálne umiestnenou dotykovou obrazovkou. Do modulu s veľmi peknou grafikou a pohotovou odozvou na dotyk je pri novej generácii modelového radu Octavia zapracované už aj ovládanie klimatizácie. Samotná klimatizácia ohúri svojimi užitočnými smart funkciami, zameranými na zónové zahriatie preferovaných telesných partií. Komplexne si ale aj v tomto prípade treba na novú a logiku ovládania infotainmentu určitý čas zvykať. Pozitívne je, že ovládanie klimatizácie a regulácie teploty je prístupné za každých okolností, a to vďaka fixnému spodnému riadku displeja. Ovládanie hlasitosti audia sa okrem volantu dá regulovať aj prostredníctvom minimalistickej dotykovej lišty v spodnej časti modulu infotainmentu.

Testovaná Octavia RS zostáva aj napriek svojim výkonovým ambíciám stále mimoriadne praktická. Kabína ponúka nielen množstvo rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov, ale aj záplavu užitočných riešení v duchu Simply Clever. Na ľudské emócie tu útočia prepracované detaily s dynamickým podtónom. Sem sa radí napríklad vydarený športový volant, ktorý má optimálny tvar a priemer. Jeho špecialitou je v porovnaní s civilnou verziou tradičné 3-ramenné uchytenie.

Ozdobou modelu Octavia RS sú okrem iného aj vydarené predné sedačky.

Opticky záujmu aj už na pohľad športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy. V tomto prípade musím okrem ich veľkorysosti s dostatočne nadimenzovaným sedákom i operadlom pochváliť aj ich univerzálnosť. Škoda v tomto prípade trafila optimálny stred. Predné sedačky sú z hľadiska komfortu vhodné na každodenné používanie, no svojím tvarovaním zároveň poskytujú predným pasažierom aj dostatočnú fixáciu pri športovej jazde.

Rodinná orientácia sa aj pri verzii RS naplno prejaví v druhom rade. Z hľadiska priestoru sa tu veľmi pohodlne odvezie aj dvojica dospelých. Palec hore si zaslúži predovšetkým výrazná priestorová rezerva pre nohy a kolená. Po vizuálnej stránke zaujme svojím čalúnením aj zadná lavica. Potenciálneho tretieho pasažiera ale bude obmedzovať výrazný stredový tunel.

V druhom rade sa pohodlne odvezie aj dvojica dospelých pasažierov.

Praktické superlatívy pokračujú aj v rámci veľkorysého batožinového priestoru. Testovaná verzia okrem pravidelného tvaru kufra boduje aj objemovými parametrami. V základom usporiadaní ponúka liftback kapacitu kufra až 600 litrov, čo je len o 40 litrov menej, ako dokáže ponúknuť praktickejšie Combi! Po sklopení zadných sedadiel sa model RS mení na malý „sťahovák“ s maximálnou prepravnou kapacitou 1555 litrov. Na želanie je aj v tomto prípade k dispozícii množstvo fixačných alebo inak užitočných pomôcok z dielne Simply Clever.

Pozíciu špičkového modelu si Škoda Octavia RS obhajuje aj výbavou na palube. Už v základe sú k dispozícii prakticky všetky asistenčné systémy, ďalej Full LED svetlomety s funkciou Matrix, ambientné podsvietenie interiéru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, navigačný systém Columbus či dvojzónová automatická klimatizácia.

Praktickou zbraňou verzie liftback je aj batožinový priestor s kapacitou až 600 litrov.

Rodinný rýchlik

Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak pestrá paleta dostupných motorizácií pri modeli Octavia RS dáva zmysel. Každá z verzií totiž mieri na odlišnú cieľovú skupinu. Jednoznačný zážitkový vrchol z môjho pohľadu reprezentuje testovaný benzínový dvojliter. Aj napriek rovnakému výkonu má v porovnaní s plug-in hybridom vďaka nižšej hmotnosti navrch v dynamických parametroch.

Najnovšia verzia modelu Octavia RS ostáva verná filozofii značky Škoda a nechce byť za každú cenu čistokrvným „hot“ liftbackom. Naproti tomu ostáva príjemným rodinným náčiním, vhodným na každodenné používanie. Rozmerom dynamických zážitkov ale ponúka úplne iný rozmer, ako produkujú bežné verzie tohto modelu. Za príjemné prekvapenie možno považovať univerzálne vyladenie podvozka s adaptívnou funkciou. Testovaný exemplár na 18-palcových kolesách vo finále rozhodne nie je prehnane tvrdým cestovným načim. Schopnosť filtrovania bežných nerovností je v mojich očiach v rámci každodenného používania jedným z najpozitívnejších prekvapení nového modelu. Pod tento fakt sa podpísalo aj nezávislé zavesenie všetkých kolies, ktoré je pri modeloch RS úplnou samozrejmosťou.

Nová Škoda Octavia RS dokáže byť až prekvapivo univerzálnym automobilom.

Vďaka adaptívnym tlmičom s voľbou štyroch jazdných módov dokáže podvozok s veľkým prehľadom zvládať aj dynamickú jazdu, napríklad na obľúbenej okresnej ceste plnej zákrut. Pod špičkovú stabilitu a ochotu príkladne poslúchať povely vodiča smerom od volantu sa okrem podvozka podpísala aj o 15 mm znížená svetlá výška a predovšetkým špičkovo vyladený predný diferenciál. Jeho elektronicky riadená svornosť, označovaná skratkou VAQ, patrí k najväčším technologickým ozdobám novej generácie „ostrého“ modelu Octavia RS.

Aj napriek pomerne chladnému počasiu a zimným pneumatikám som bol počas testovacích dní príjemne prekvapený zo špičkovej schopnosti prenosu výkonu na vozovku a to aj pri dynamickom prejazde cez zákruty. Diferenciál a jeho funkcia prerozdelenia krútiaceho momentu vodičovi v zákrutách vyslovene „netrhá ruky“. Tento fakt vo finále približuje verziu RS opäť viac k „bežným“ automobilom ako k ortodoxným „hot hatch“. Limity podvozka spojené s prirodzenou nedotáčavosťou sa prihlásia k slovu oveľa neskôr, ako ich vodič podvedome očakáva. K celkovo kultivovanému jazdnému prejavu patrí komunikatívne a adekvátne strmé riadenie s progresívnou funkciou. Príjemne dávkovateľný účinok ponúkajú aj posilnené brzdy.

Elektronicky riadený diferenciál výrazne napomáha prenosu výkonu na vozovku.

V rámci celkovej kultivovanosti nového modelu Octavia RS treba vyzdvihnúť aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. V bežných jazdných módoch panuje v interiéri prijemná akustická pohoda a to aj pri diaľničnom tempe. Pre režim Sport je typický z reproduktorov generovaný športový zvuk. Toto syntetické riešenie na moje prekvapenie nepôsobí v praxi vyslovene rušivým dojmom. Reálny exteriérový zvuk z dvoch výfukových koncoviek ale aj v prípade ostrej benzínovej verzie značne zaostáva za očakávaniami.

Hlavným tromfom testovaného exempláru je bezpochyby „čistý“ benzínový motor 2,0 TSI. Maximálny výkon v tomto prípade dosahuje až 245 koní, čím možno novinku považovať za najvýkonnejší model s logom Škoda. Výhodou prepĺňanej motorizácie v kombinácii s automatickou prevodovkou je plynulý a lineárny nástup výkonu. Rodinná karoséria v praxi zároveň rada maskuje reálnu rýchlosť. A tá sa pri „ereske“ dokáže veľmi rýchlo preklopiť do zakázaných hodnôt. Novinka ponúka aj obstojnú jazdnú dynamiku. V tomto prípade si pomôžem číslami, keďže na zrýchlenie z 0 na 100 km je potrebných len 6,7 sekundy.

Testovaná špecifikácia ponúka výkon 245 koní.

Zladenie motora a prevodovky je pri verzii RS už v základe citeľne športovejšie, ako ponúkajú modely Octavia v rámci civilných verzií. Spomínané reakcie sa logicky ešte viac priostria v móde S, ktorý som v rámci testu využíval prakticky neustále. Zážitkoví puristi s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou ale aj tak siahnu po verzii s manuálnou prevodovkou. DSG automat so siedmimi stupňami je vo finále príjemnou a univerzálnou voľbou ideálnou pri každodennom rutinnom využívaní.

Výsledná spotreba paliva sa v priamej úmere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. S ľahkou nohou sa dá priblížiť k hodnotám, ktoré sľubuje výrobca. Príjemným prekvapením je aj diaľničný apetít, ktorý v rámci dodržiavania rýchlostných limitov zľahka prevyšuje hranicu 8 litrov. Pri využívaní dynamického potenciálu vozidla nie je vôbec ťažké prekonať hranicu 15 litrov na každých 100 km. Kombinovaná spotreba sa na konci nášho testu ustálila na akceptovateľnej hodnote 10,1 l/100 km, a to som si pomerne často doprial aj zážitkový jazdný režim. Ak mi na testovanom modeli Škoda Octavia RS vo finále niečo chýbalo, tak to bola možnosť voľby benzínovej motorizácie v kombinácii s pohonom všetkých kolies.

DSG automat ponúka pri verzii RS o niečo ostrejšie reakcie, ako je to pri bežných modeloch Octavia.

A náš celkový dojem?

Benzínová Škoda Octavia RS predstavuje v rámci aktuálnej generácie tohto modelového radu vrchol z ponuky. Česká značka ale aj v tomto prípade cieli predovšetkým na racionalitu. Novinka sa nesnaží byť za každú cenu ďalších modelom kompaktnej veľkosti s prívlastkom hot. Namiesto toho si ide svojou cestou a vo finále ju možno definovať ako veľmi rýchly a pomerne zábavný liftback, ktorý stále myslí aj na racionálnu stránku a potreby rodiny.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Octavia RS 2,0 TSI

Dĺžka: 4702 mm
Šírka: 1829 mm
Výška: 1457 mm
Rázvor: 2681 mm
Objem kufra: 600 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 180/245
Maximálny krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1520 – 1629 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,5 – 8,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,1/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact

Verzia/cena

Škoda Octavia RS 2,0 TSI (testovaný model): od 33 980 €
Škoda Octavia RS 2,0 TSI (manuálna prevodovka): od 31 980 €

Exit mobile version