Autoinak.sk

Test: Škoda Superb – Zážitkové lúčenie

Test Škoda Superb 2023

Automobilka Škoda nám v aktuálnom roku sľúbila štyri dôležité premiéry. Prvú dvojičku v podobe vynovených kompaktných súrodencov Scala a Kamiq sme už oficiálne spoznali. Ešte o niečo viac pozornosti, ale z logických dôvodov na seba viaže avizovaná oficiálna premiéra novej generácie veľkého SUV Kodiaq a vlajkovej lode, ktorou bude v celkovom poradí už štvrtá novodobá generácia modelového radu Superb. Prvých dodávok objednaných zákazníckych modelov sa v prípade novinky dočkáme pravdepodobne až začiatkom budúceho roka. Do toho času tu máme, v najlepšej forme, stále k dispozícii aktuálny modelový rad Superb. V našom rozlúčkovom teste tretej generácie mladoboleslavskej výkladnej skrine sme mali možnosť preveriť veľmi zaujímavú konfiguráciu s vrcholnou benzínovou motorizáciou, ktorá generuje výkon až 280 koní.

Atraktívny model Škoda Superb s top výkonovou verziou motorizáciou 2,0 TSI, skombinovanou so 7 st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a prostrednej výbave Style, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Superb

Najväčšia česká automobilka sa okrem prioritne racionálnej orientácie svojho modelového portfólia môže pochváliť aj veľmi bohatou históriou s pestrým spektrom výnimočných modelov. Presne do tejto kategórie možno zaradiť aj pôvodný model Superb, ktorý značka Škoda vyrábala už v 30. rokoch minulého storočia. Kultový a z hľadiska počtu vyrobených kusov aj vzácny automobil bol zároveň aj prvým modelom značky Škoda s pohonom 4×4 či motorizáciou V8.

Po ukončení produkcie poslednej evolúcie pôvodného modelu luxusne orientovaný model z portfóliu automobilky z Mladej Boleslavi na dlhý čas vypadol. Symbolického návratu slávnej histórie sme sa dočkali až v novodobej ére značky. V roku 2001 debutovala prvá generácia novodobého modelu Superb, ktorá sa automaticky zaradila na pozíciu vlajkovej lode. Pri druhom pokračovaní novodobej Superb éry sme rozšírila ponuku karosárskych verzií už aj verzia kombi.
Od roku 2015 má Škoda vo svojej ponuke ešte stále aktuálnu a v celkovom poradí tretiu generáciu rovnomenného modelu.

Model Superb je tradičnou vlajkovou loďou značky Škoda

Zástupca strednej triedy s logami značky Škoda postavený na koncernovej platforme MQB podstúpil v roku 2019 aktualizáciu v podobe plánovaného faceliftu. Modernizácia so sebou okrem bezpečnostných a výbavových prvkov, vrátane špičkových LED Matrix svetlometov, priniesla aj elektrický závan v podobe debutu plug-in hybridnej verzie. Práve pestrú škálu autenticky ladených verzií možno označiť ako konkurenčnú výhodu tretej generácie. Model Superb je s odmyslením si základných výbavových línií k dispozícii aj v luxusne ladenom prevedení Laurin & Klement, emočnej verzii Sportline, plug-in hybride s dovetkom iV a v prípade verzie Combi aj v outdoorovom Scout prevedení.

Adekvátne pestrá je aj ponuka pohonných jednotiek, ktoré v súčasnosti už spolupracujú výhradne s automatickými 7-st. DSG prevodovkami. Zážihovým základom je motorizácia 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Výkonnejší benzínový derivát predstavuje slabšia veria motorizácie 2,0 TSI vyladená na výkon 190 koní. Výkonový vrchol následne reprezentuje testovaný derivát 2,0 TSI s výkonom až 280 koní. Vrchol sa automaticky kombinuje s pohonom 4×4. Sofistikovanejšiu benzínovú nadstavbu reprezentuje plug-in hybrid 1,4 TSI PHEV (213 koní), ktorý sa ako jediný kombinuje so 6-st. DSG automatom. Naftový základ reprezentuje turbodiesel 2,0 TDI s výkonom 150 koní. Identická motorizácia 2,0 TDI je k dispozícii aj vo verzii s výkonom 200 koní. Tu je okrem pohonu prednej nápravy taktiež k dispozícii aj alternatíva s pohonom všetkých kolies.

Veľkou ozdobou dosluhujúcej generácie je špičková benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 280 koní

Nadčasový dizajn

Pri pohľade na tretiu generáciu Škoda Superb sa nechce veriť, že tento elegantný liftback je tu s nami už od roku 2015. Facelift z pred približne troch rokov so sebou síce priniesol decentné osvieženie vzhľadu, no hlavnou devízou vlajkovej súčasnej lode z Mladej Boleslavi sú celkom jednoznačne nadčasové línie a krivky. Tvorcov dizajnu testovaného exempláru treba zároveň pochváliť aj za celkovo vyvážené proporcie s reprezentatívno-elegantným nádychom.

Sebavedomý nádych predných partií testovaného modelu Superb formuje pre značku Škoda tradične tvarovaná a pomerne nízko situovaná maska v kompletne čiernom prevedení inšpirovaná verziou Sportline. Športovú príchuť nemožno uprieť ani prednému nárazníku s efektným výpletom a postrannými aerodynamickými prieduchmi. Efektný dizajn zdobí aj predné svetlomety s čiernym podkladom a prepracovaným LED podpisom denného svietenia. K technologickým highlightom možno pokojne aj dnes zaradiť sofistikovú full-LED techniku so širokým svetelným kužeľom, ako aj precízne pracujúcou Matrix funkciou tieňovania.

Tretia generácia modelu Superb ponúka aj po rokoch nadčasové dizajnové línie

Status pravovernej vlajkovej lode si Škoda Superb pri takmer 5-metrovej dĺžke obháji aj pri pohľade z profilu. Temperamentu atmosféru testovaného exemplára lakovaného v originálnej, príplatkovej fleetovej metalíze s názvom Sahara beige aj v tomto priestore dopĺňajú čierne doplnky. Nájdeme ich pri línii orámovania bočného presklenia alebo krytoch spätných zrkadiel. Športovo elegantný nádych v sumári dotvárajú rovnako príplatkové vrcholné 19-palcové disky kolies v taktiež kompletne čiernom prevedení.

Zadná časť testovaného exempláru na prvý pohľad síce evokuje klasické karosárske riešenie typu sedan. Superb napriek tomu reálne disponuje citeľne praktickejšou karosériou typu liftback. Efektné čierne doplnky v podobe štítkov s označením tvoria zaujímavý kontrast aj v zadnej časti skúšanej konfigurácie. Dynamický náboj v tomto priestore dovárajú tmavé koncové svetlá s atraktívnym svetelným podpisom. Výkonový potenciál obľúbeného manažérskeho modelu v jeho vrcholnej výkonovej verzii najmarkantnejšie prezrádzajú dve reálne funkčné pochromované výfukové koncovky.

Vrcholnú motorovú verziu demaskujú dve reálne funkčne výfukové koncovky

Priestranný a užívateľsky príjemný interiér

Pravdou je, že interiér testovaného exempláru, v porovnaní s nadčasovým zovňajškom, už nedokáže až tak brilantne maskovať reálny vek tretej generácie Škoda Superb. Jednoduchší koncept s klasickou architektúrou palubnej dosky na druhej strane mnohých z nás poteší prepracovanou ergonómiou a zachovaním množstva klasických ovládacích prvkov.

Ešte pred zhodnotením funkčnej stránky musím testovaný exemplár pochváliť nielen za reálne vzdušnú kabínu, ale aj za celkový dôraz na kvalitatívnu stránku. Príjemným a funkčným detailom je napríklad aj prítomnosť bezkľúčového prístupu na všetkých štyroch dverách. Precíznemu dielenskému opracovaniu sekundujú už aj pri výbave Style v princípe kvalitné a na dotyk príjemné materiály. Pochvalu si tu zaslúžia taktiež obkladové plochy s decentným zapracovaním personalizovateľného ambientného podsvietenia.

Palubná doska tretej generácie modelu Škoda Superb

To, že je Superb tretej generácie už hierarchický starší model v portfóliu značky Škoda pripomína napríklad prepínač svetiel či klasický volič automatickej prevodovky. Niektoré koncepčne staršie ovládacie prvky subjektívne zároveň považujem paradoxne za lepšie a intuitívnejšie ako ich moderné ekvivalenty, známe z novších modelov s okrídleným šípom v znaku. Danú kategóriu asi najvýstižnejšie vystihuje prehľadný a ergonomicky skvele zvládnutý modul klimatizácie s klasickými hardwarovými ovládačmi!

Aktuálne automobilové trendy na palube testovaného exempláru po modernizácii doplnili moderné digitálne hračky. Do tejto kategórie možno zaradiť prístrojový panel s veľmi peknou a zároveň prehľadnou grafikou. Svet dostupných layoutov je už dôverne známy aj z iných modelov Škoda. Grafickú simuláciu budíkov tu dopĺňajú ďalšie štyri dostupné nahľady, vrátane zobrazenia mapy či športového usporiadania s dominantným otáčkomerom.

Koncepčne moderný palubný infotainment je zabudovaný priamo do palubnej dosky

Koncepčne moderný grafický svet dopĺňa aj centrálny dotykový displej zabudovaný priamo do palubnej dosky. Detailnej grafike sekunduje prepracované a reálne logicky usporiadané prostredie s dôrazom na hravé farby. Z užívateľského hľadiska chválim tiež pomerne rýchle a pohotové odozvy na dotykové povely. Pozíciu vlajkovej lode podčiarkuje adekvátne kvalitný kamerový nahľad na celé okolie vozidla. Infotainment Columbus so vstavanou navigáciou sa vyznačuje virtuálnymi tlačidlami s najdôležitejšími skratkami v jeho ľavej časti. K funkčnej dokonalosti mi v tomto smere chýba klasické, resp. lepšie vyriešené ovládanie hlasitosti audia. Palec hore tu, naopak, dávam prítomnosti modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez káblového prepojenia.

Všeobecne silnou stránkou modelov značky Škoda je tradične dôraz kladený na reálne využitie prítomných odkladacích priečinkov. Do tej iste kategórie možno v prípade testovaného exempláru zaradiť aj prítomnosť pestrého spektra užívateľsky príjemných, resp. kreatívnych riešení s rukopisom Simply clever.

Klasické predne sedadlá verzie Style sú z hľadiska komfortu vhodné aj na dlhé presuny

Výbavová verzia Style si zakladá aj na veľkoryso navrhnutých predných sedačkách s cestovateľským potencionálnom. Decentnú športovú atmosféru okrem náznaku bočného vedenia v zóne vodiča najviac pripomína troj-ramenný multifunkčný volant optimálneho tvaru s perforovaným koženým povrchom.

Obrovskou konkurenčnou výhodou modelu Superb sú tradične luxusné priestorové pomery v druhom rade. Aj dvojica urastenejších dospelých tu bude mať s veľkou pravdepodobnosťou stále značnú rezervu priestoru pre nohy a kolená. Špičkový cestovný komfort dvoch krajných pozícií, takmer ako v plnohodnotnej limuzíne, ešte viac vyšperkovali predĺžené sedáky zadnej lavice. Daný prvok z hľadiska opory stehien pri dlhých cestách ocenia aj dlhonohí pasažieri. Z hľadiska cestovného komfortu sú vzadu úplnou samozrejmosťou samostatné výduchy ventilácie s vlastnou zónou regulácie teploty, tieniace roletky, výsuvne pomôcky na fixáciu hlavy alebo príplatkový paket vyhrievania zadných sedačiek a konektivity. Tradičné USB konektory v tomto prípade dopĺňa aj 230V zásuvka alebo konzola vhodná na uchytenie tabletu či mobilného telefónu.

Tradičnou ozdobou modelu Superb je nadštandardný priestor v druhom rade

Okrem manažérskej orientácie dosluhujúca generácia modelu Superb nesklame ani rodinne orientovaných používateľov. Platí to aj v prípade elegantnejšej testovanej karosárskej verzie typu liftback. Základná prepravná kapacita v tejto konfigurácií dosahuje až 625 litrov. Filozofiu Simply clever okrem obrovskej ložnej plochy v batožinovom priestore pripomína aj množstvo háčikov, resp. iných kotviacich pomôcok. Postranné schránky slúžiace na odloženie lekárničky dopĺňa aj priestor pod podlahou určený na potencionálne odloženie ďalších drobností. Za ďalšiu užitočnú pomôcku považujem otvor slúžiaci na prepravu lyží či iných dlhých predmetov. K štatútu vlajkovej lode automaticky patrí aj elektrické ovládanie piatych dverí. Rezervná dojazdová pneumatika je dostupná za symbolický príplatok 154 eur. Maximálna prepravná kapacita po sklopení delených zadných operadiel dosahuje až 1760 litrov. Na druhej stranne, tu ale treba počítať aj so vznikom mierneho schodíku.

Testovanú Superb v prostrednej výbavovej verzii Style možno z hľadiska dostupných prvkov označiť aj ako voľbu rozumu. Už bez nutnosti príplatkov sú v tomto prípade k dispozícií prvky ako: kožené čalúnenie sedadiel, full LED Matrix svetlomety, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, infotainment Columbus so vstavanou navigáciou, ale aj veľmi pestré spektrum bezpečnostných a asistenčných systémov. Široké spektrum ďalších výbavových prvkov, vrátane troj-zónovej klimatizácie, elektrického ovládania predných sedačiek s pamäťou, kamerového náhľadu na okolie vozidla, parkovacieho asistenta alebo nezávislého kúrenia je k dispozícii v rámci opciových položiek.

Batožinový priestor liftbacku disponuje v základnom usporiadaní kapacitou 625 litrov

6-valcové „déja vu“

Testovaná Škoda Superb pridáva k tradičnému statusu priestranného, pohodlného a cestovateľsky orientovaného automobilu veľmi zaujímavý bonus. Reč je o vrcholnej benzínovej motorizácii 2,0 TSI, ktorá posúva skúšanú konfiguráciu najzážitkovejšie súčasné modely z Mladej Boleslavi. S prihliadnutím na výkonové parametre 280 koní, resp. 400 Nm môžeme v tomto prípade hovoriť aj o duchovnom nástupcovi objemnejších 6-valcových motorizácii, ktoré využívali predošlé generácie.

Pri vrcholnom modeli s logami okrídleného šípu, ale rozhodne nemožno opomenúť ani celkovú technologickú vyspelosť. Status vlajkovej lode aj v tomto prípade pripomína vyladenie podvozka. Skúšaný exemplár pritom paradoxne nedisponoval sofistikovanejšou príplatkovou nadstavbou s adaptívnymi tlmičmi. Už základné, resp. klasické prevedenie pruženia možno označiť ako prioritne komfortné. Rozmerovo veľkorysý liftback si tak v praxi dokáže suverénne a bez problémov poradiť s bežnými nedokonalosťami našej cestnej infraštruktúry.

Už základné vyladenie tlmičov bez adaptívnej nadstavby sa vyznačuje prijemným jazdným komfortom

Prioritne pohodlný krížnik sa pri energickejšej práci s pedálom akcelerátora dokáže zmení na až nečakane energické náradie. Aj keď Superb nemá v princípe žiadne prehnané športové ambície, tak v kombinácii s výkonnou motorizáciou sa s ním dá veľmi dobre povoziť aj na obľúbených okresných komunikáciách či horských prechodoch plných zákrut. Pri temperamentnejších prejazdoch cez dlhé a tiahle zákruty som si pomerne rýchlo zvykol aj na charakteristické no nie nepríjemné náklony karosérie.

Dôležité je, že najvýkonnejšia verzia ostáva aj daným prípadoch smerom od riadenia stále poslušná a precízne ovládateľná. Veľmi dobrým pomocníkom sa v tomto kontexte javí aj pohon všetkých kolies, ktorý je tu vo všeobecnosti zárukou potrebnej istoty. Pri svižnej jazde treba mať napriek tomu slále na zreteli základné fyzikálne zákony, ako aj pohotovostnú hmotnosť cca 1,8 tony a prirodzenou nedotáčavosťou.

Aj s pomerne veľkým modelom Škoda Superb sa dá napriek tomu veľmi dobre povoziť aj na obľúbených okresných cestách

S prihliadnutím na hmotnosť a výkonové parametre si zaslúžia pochvalu aj dostatočne nadimenzované brzdy, ktoré nejavili známky vädnutia ani pri opakovaných prudkých spomaleniach. Prioritne racionálnemu používaniu je súčasný Superb prispôsobený z hľadiska dôrazu, na čo najväčšiu akustickú pohodu na palube. Veľmi slušnému odhlučneniu, s ktorým je možné počítať aj pri diaľničnom tempe v prípade testovaného exemplára pomohli príplatkové akustické sklá.

Vyššie naznačenej povahe chameleóna je tu v sumári prispôsobený aj najväčší šperk, ktorým je výkonná pohonná jednotka pod prednou kapotou. Prepĺňaný benzínový 4-valec 2,0 TSI s výkonom 280 koní je pri bežnej jazde okrem precízneho odhlučnenia až nečakane kultivovaný a nenápadný. Jeho druhý a konkrétne energický rozmer sa naplno prejaví po aktivovaní športového nastavenia prevodovky a intenzívnejšej práci s pedálom akcelerátora. Rodinne orientovaná „limuzína“ sa v danom režime zmení na až nečakane výbušné náradie. Rešpekt v tomto kontexte budí nielen maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h, ale aj údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km, ktorý testovaný exemplár zvládne len za 5,3 sekundy.

Výkonná motorizácia 2,0 TSI (280 koní) sa vyznačuje skvelou jazdnou dynamikou

Zážitok zo zrýchlenia dokáže aj pri tak veľkom automobile ešte viac vystupňovať prítomnosť funkcie launch control. Pri svižných rozjazdoch alebo bezpečných predbiehacích manévroch napomáha s efektívnym prenosom sily na vozovku už spomínaný pohon všetkých kolies. Vrcholnú motorizáciu musím jednoznačne pochváliť aj za kontinuálny a prirodzený nástup sily. K emočnej dokonalosti v tomto režime snáď chýba už len o niečo rýdzejší, resp. športovejší zvukový prejav pohonnej jednotky. V tejto disciplíne ale naplno víťazí pôvodné poslanie pohodlného cestovateľského automobilu.

S vrcholnou pohonnou jednotkou si z hľadiska kultivovanosti a mantinelov bežného používania adekvátne dobre rozumie aj automatická 7-st. dvojspojková prevodovka. Vyladenie automatu je obdobne ako pri iných modeloch značky Škoda s DSG prevodovkami prioritne racionálne. Pri rutinnej jazde sa prevodovka snaží vzhľadom na spotrebu paliva využívať, čo najnižšie otáčky. Vďaka sile motorizácie 2,0 TSI permanentne prítomnej pod pravou nohou nepovažujem v tomto kontexte ako vyslovene otravnú ani už známu tendenciu automatov DSG o občasne podtáčanie pohonnej jednotky spojené s charakteristickým dunením. Tzv. „kickdown“ spojený s potrebou prudkej akcelerácie je vo východiskovom režime D napriek tomu vždy o niečo ospanejší ako som očakával.

7-st. DG prevodovku možno v sumári označiť ako stále prioritne najracionálnejší element pohonnej sústavy

Absentujúci volič jazdných režimov ideálne nahrádza zážitkovéjšie vyladenie prevodovky v režime S. Pohonná jednotka sa v tomto prípade dokáže podstatne viac oprieť o adekvátny krútiaci moment a automat dokáže motor vyočiť takmer až na obmedzovač. Samozrejmosťou je možnosť sekvenčného radenia prevodov prostredníctvom kulisy prevodovky, alebo pádiel pod volantom. Danú funkciu spolu so sumárnym vyladením prevodovky tu napriek tomu s určitosťou nemožno označiť ako nekompromisne športovú.

S odmyslením si vyššie popísaného zážitkového potenciálu vrcholnej motorovej verzie tretej generácie modelu Superb musím testovaný exemplár pochváliť aj za racionálnosť spojenú s nákladmi na prevádzku paliva. Pri prioritne bežnom používaní nie je nedosiahnuteľnou métou kombinovaná spotreba tesne nad 8-litrovou hranicou. Pri zážitkovejšej jazde s hojným využívaním výkonového potenciálu sa kombinovaná spotreba paliva ustálila stále na akceptovateľnej hodnote 9,6 l/100 km. S ešte väčším apetítom (10,2 l/100 km) treba počítať pri čisto mestskom využívaní. Naopak, pri presúvaní sa mimo mestami si pohonná jednotka vypýtala len 7,8 l/100 km. Spokojný som bol aj s diaľničným apetítom 8,4 litra. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 8,5 l/100 km, čo je v tolerancii výrobcom udávaného spektra. Príjemný pocit z vlajkovej lode značky Škoda podčiarkli aj v princípe veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom.

Okrem ponúkaného výkonu dokáže vrcholný Superb potešiť aj primeranou spotrebou paliva

A celkový dojem?

Tretia generácia obľúbeného modelu Škoda Superb má čo ponúknuť aj na konci svojho životného cyklu. Silnou zbraňou dizajnovo nadčasového modelu ostáva priestranný interiér s dôrazom, na čo najintuitívnejšiu užívateľskú stránku. Ako pomyselnú emočnú čerešničku na torte možno v tomto kontexte označiť energickú, vo všeobecností výbornú, a stále aj racionálnu motorizáciu 2,0 TSI s výkonom 280 koní. V kombinácii s pohonom všetkých kolies a schopným podvozkom ide celkom jednoznačne o jeden z najlepšie jazdiacich automobilov, aké má Škoda v súčasnosti v ponuke.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Superb 2,0 TSI (206 kW) 4×4 Style
Dĺžka: 4 869 mm
Šírka: 1 864 mm
Výška: 1 469 mm
Rázvor: 2 841 mm
Objem kufra: 625 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 206/280
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1671-1857 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,3 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,1 – 8,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,5 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Potenza
Verzia/cena
Škoda Superb 2,0 TSI (206 kW) 4×4 Style (testovaný model) od 47 350 €
Škoda Superb Sportline 1,5 TSI EVO od 35 520 €

Exit mobile version