Autoinak.sk

Test: SsangYong Korando – SUV prekvapenie

Test SsangYong Korando 2020

Kórejský SUV špecialista sa pred časom v podobe oficiálneho zastúpenia vrátil do Európy i na slovenský trh. Dnes môžeme konštatovať, že išlo o veľmi úspešný návrat. SsangYong aj napriek ťažkým časom patrí z hľadiska odbytu k momentálne najprogresívnejšie rastúcim automobilovým značkám. Pod tento úspech sa vo výraznej miere podpísalo aktuálne modelové portfólio. To podľa očakávaní pozostáva výhradne z modelov so zdvihnutým podvozkom. Hlavným ťahúňom je koncepčne úplne nové a zároveň moderné SUV kompaktnej veľkosti – SsangYong Korando. Atraktívnu novinku sme preverili v našom aktuálnom redakčnom teste.

Nový SsangYong Korando s rovnako novým benzínovým motorom 1,5 Turbo GDI, v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, vo verzii s pohonom všetkých kolies a najvyššej výbave Premium, nám na test zapožičala spoločnosť Avion Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria SsangYong Korando

Len málokto vie, že vôbec najstaršou automobilkou z Južnej Kórey je SsangYong! Automobilka sa už od svojich začiatkov špecializuje na vozidlá s vyššou stavbou karosérie a pohonom všetkých kolies. K historicky najznámejším modelom dvojhlavého draka patrí aj SUV SsangYong Korando. Tento model debutoval v premiére už v roku 1983. Kórejčania aktuálne ponúkajú v celkovom poradí už jeho štvrtú generáciu.

Nový model sme po viacerých avízach oficiálne spoznali v roku 2019. Na slovenskom trhu je práve nové Korando momentálne najpredávanejším modelom značky SsangYong. Novinka patrí veľkostne do jedného z aktuálne najprogresívnejšie rastúcich automobilových segmentov, ktorými sú SUV kompaktnej veľkosti. Štvrtá generácia modelu Korando je navyše, ako sa hovorí, od podlahy novým autom.

Symbolom značky SsangYong je dvojhlavý drak.

Nový konštrukčný základ počíta do budúcna okrem klasických spaľovacích motorov aj so zástavbou čisto elektrického pohonu. Nový model je zároveň prešpikovaný modernými technológiami vrátane pestrej skladby asistenčných systémov. O celkovej vyspelosti nového kompaktného SUV s logom SsangYong vypovedá vo finále aj špičkové 5-hviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP.

Spolu s novým SUV Korando prichádza SsangYong aj s novou a modernou benzínovou motorizáciou pochádzajúcou z vlastného vývoja. Práve v dostupných možnostiach konfigurovateľnosti môže testovaný model poslúžiť aj ako ideálny vzor pre väčšinu konkurentov! Zákazník si okrem preferovanej výbavy vyberá aj jednu z dvojice dostupných motorizácií, ktorá je skombinovaná štandardne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. V opcii je za rozumný príplatok následne k dispozícii prakticky pri každej variácii nielen 6-stupňový automat značky Aisin, ale aj pohon oboch náprav! Cenovo dostupnejšou motorizáciou je nový prepĺňaný zážihový 4-valec 1,5 Turbo GDI s výkonom 163 koní. Druhou motorovou alternatívou je úspornejší turbodiesel 1,6 E-XDI s výkonom 136 koní.

V testovanom exemplári sa nachádza nová benzínová motorizácia 1,6 Turbo GDI pochádzajúca z vlastného vývoja.

Robustný a neopozeraný dizajn

SsangYong sa na poli dizajnu v minulosti rozhodne nebál ani výrazných experimentov. V živej pamäti väčšiny z nás aj preto zostávajú tvarovo odvážne modely Actyon, Kyron či Rodius. Ich zvláštny vzhľad bol ale pre väčšinu zákazníkov zároveň kameňom úrazu. Kórejčania sa od tých čias jednoznačne ponaučili. Dnešné modelové portfólio svojím vzhľadom na jednej strane nešokuje, no zároveň dokáže stále ponúknuť aj určitú dávku autentickosti a originality. Typickým príkladom tohto tvrdenia je testovaný model Korando. SUV novinke dominujú robustné a hranaté línie. Tvorcovia sa pri návrhu exteriéru nevyhli ani niektorým decentným prvkom, ktoré evokujú domovský kontinent. Takáto líniová kombinácia pôsobí vo finále nielen moderne, ale aj sviežo a neopozerane!

Prednej časti dominuje úzka maska chladiča s pochrómovanou lištou a výrazným fabrickým logom. Daný dizajnový prvok plynule nadväzuje na líniu predných svetlometov. V rámci najvyššej testovanej výbavy je už samozrejmosťou moderná LED technológia s adekvátnym svetelným účinkom. Optickú mohutnosť testovaného SUV ešte viac zdôrazňuje masívny predný nárazník so štýlovo zakomponovanými hmlovkami.

Nové Korando pôsobí po vizuálnej stránke mohutne a zároveň originálne.

Bočným partiám okrem tradičného ochranného oplastovania dominujú svalnaté a vystúpené blatníky. Toto efektné riešenie nové Korando opticky ešte viac rozširuje. Dynamiku vozidla podčiarkuje koncový stĺpik karosérie v tvare žraločej plutvy. Vďaka výraznému oranžovému farebnému lakovaniu karosérie s prívlastkom Reddish dotvára v kombinácii s kontrastným čiernym segmentom efektný náznak tzv. línie plávajúcej strechy. Zaujímavý dizajn ponúkajú aj 18-palcové disky kolies. Daný rozmer kolies reprezentuje pri testovanom SUV aj prostrednú veľkostnú voľbu.

Domovský kontinent najviac zo všetkého pripomína zadná časť. Veľmi efektne pôsobí v tomto priestore originálny svetelný podpis. Aj koncové svetlá opticky vzájomne prepája výrazná pochrómovaná lišta. Na viackrát naznačenú SUV robustnosť v tomto priestore odkazuje masívny zadný nárazník. SsangYong si však z môjho pohľadu mohol pri zadnom nárazníku odpustiť až príliš optimistický naznak dvoch falošných výfukových koncoviek.

Optickú šírku ešte viac zvýrazňujú vystúpené blatníky, zadné partie zároveň decentne odkazujú aj na krajinu pôvodu.

Moderný interiér prekvapuje priestorom

Aj kabína nového modelu Korando dokáže zaujať už na prvý pohlaď či dotyk. V dnešnej unifikovanej automobilovej dobe si Kórejčania zaslúžia za autentickosť interiéru pochvalu i uznanie. Na neopozeraný vzhľad exteriéru svojimi líniami plynulo nadväzuje dizajnovo zaujímavá palubná doska. Na inovatívny prístup v interiéri zároveň odkazujú aj mnohé prepracované detaily.

Za nečakané prekvapenie možno v tomto kontexte označiť aj materiálovú skladbu a precízne dielenské opracovanie jednotlivých dielov. SsangYong v interiéri nešetril lesklými obkladovými plochami s povrchovou úpravou v štýle tzv. klavírneho laku. Aj keď ide o veľmi efektné riešenie, tak lesklé obklady sú logicky zároveň o niečo viac náchylné nielen na údržbu, ale aj na nechcené mechanické poškodenie.

Palubná doska modelu SsangYong Korando pôsobí zaujímavo a štýlovo.

Fanúšikovia automobilovej moderny, spojenej so svetelnými efektmi, daný výber materiálov modelu Korando s radosťou odpustia. Pod lesklým povrchom v priestore pred spolujazdcom, ako aj v moduloch predných dverí, mal totiž testovaný exemplár štýlovo zapracované personalizovateľné ambientné osvetlenie so zaujímavým 3D efektom!

Na aktuálnu módnu vlnu odkazuje taktiež plne digitálny prístrojový panel. Jeho grafika len potvrdzuje známy fakt, že Kórejčania jednoducho vedia robiť kvalitné displeje! Medzi dostupnými vyobrazovacími módmi nechýba množstvo zaujímavých layoutov vrátane viacerých variácií s vyobrazením mapového podkladu.

Efektné ambientné osvetlenie zdobí okrem palubnej dosky aj moduly v predných dverách.

Na rovnaký grafický trend plynulo nadväzuje aj centrálna obrazovka infotainmentu. Tá je v prípade modelu Korando štýlovo zapracovaná priamo do palubnej dosky. Ovládanie funkcií pomerne intuitívneho rozhrania značne uľahčujú postranné skratky. Virtuálne tlačidlá v tomto priestore slúžia na automatické vyvolanie najdôležitejších funkcií. V celkovom kontexte si okrem navigačného modulu a prítomnosti modernej mobilnej konektivity zaslúži pochvalu aj celkom detailné a prehľadné rozlíšenie parkovacej kamery. Malou chybičkou na kráse je, že menu infotainmentu, ako aj palubného počítača stále komunikuje „len“ v angličtine.

Novinka s logom SsangYong si okrem kvalitatívnej stránky dala záležať aj na celkovej ergonómii. Prítomné ovládacie prvky predstavujú príjemný mix moderny a klasiky. Do druhej spomenutej kategórie sa radí napríklad samostatný modul klimatizácie s intuitívnym ovládaním. Pocit celkovej robustnosti ešte viac znásobuje masívny volič automatickej prevodovky. Výhrady nemám ani k dostupným odkladacím priečinkom na čele s priehradkou na stredovom tuneli, ktorej v testovanej konfigurácii nechýbala ani funkcia indukčného dobíjania smartfónu.

Infotainment je zakomponovaný priamo do palubnej dosky, displeje v novom modeli Korando ponúkajú kvalitnú grafiku.

Príkladnú SUV atmosféru navodzuje aj prirodzene vyšší posed s adekvátnym výhľadom. Korando okrem toho ponúka veľkoryso nadimenzované predné sedačky. Ich čalúnenie pri testovanej konfigurácii zastrešila kvalitná koža doplnená o plne elektrické ovládanie. Z užívateľskej stránky pôsobí zaujímavo multifunkčný volant s rôznorodo sa meniacou obvodovou hrúbkou venca.

Z priestorového hľadiska novinka prekvapuje predovšetkým veľkorysou vnútornou šírkou. V tomto parametri kabína modelu Korando pripomína dokonca o triedu väčšie SUV! Z daného benefitu logicky ťažia aj pasažieri v druhom rade. Dvojica cestujúcich tu má k dispozícii nadštandardný životný priestor. V SsangYong Korando sa vzadu relatívne pohodlne odvezie v prípade potreby aj trojica štandardne urastených dospelých. Prostredného pasažiera z hľadiska komfortu príliš neobťažuje ani až prekvapivo minimalistický stredový tunel. Z hľadiska maximálneho cestovného komfortu v druhom rade nečakane absentujú USB konektory. Tie supluje aspoň vstavaná zástrčka s napätím 220 V, ako aj možnosť polohovania deleného zadného operadla.

Veľkorysé predné sedačky sú orientované prioritne na komfort.

Nároky bežnej rodiny bude rozhodne spĺňať aj batožinový priestor. Do základného objemu na úrovni 551 litov je už započítaný aj priestor ukrytý pod v princípe veľmi užitočnou medzipodlahou. Prostredníctvom delenej medzipodlahy je možné vytvoriť nielen optimálnu rovinu pri konfigurácii so sklopenými sedačkami v druhom rade, ale zároveň aj jednoducho priečne predeliť batožinový priestor, a tým rýchlo a efektne zafixovať prepravované menšie predmety. Sympatické je, že za príplatok 230 eur je k dispozícii užitočná plnohodnotná rezervná pneumatika. Jej prítomnosť na druhej strane logicky čiastočne obmedzí ponúkanú prepravnú kapacitu.

Konkurenčným tromfom nového modelu SsangYong Korando je vzhľadom na výslednú cenovku aj prekvapivo bohatá výbava. Testovaná vrcholná verzia Premium v tomto smere už v štandarde disponuje prvkami ako vyhrievaný volant, kožené čalúnenie interiéru, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s funkciou vyhrievania i odvetrávania či zadnou parkovacou kamerou. Balík jazdných asistenčných systémov, tempomat či dvojzónová automatická klimatizácia sú zároveň dostupné už v úplnom základe, resp. pri nižších výbavách.

Druhý rad v novom modeli Korando ponúka nadštandardné priestorové pomery.

Univerzálne SUV

SsangYong dokázal zabaliť do pútavej karosérie s moderným interiérom podľa všeobecného očakávania aj veľmi schopné jazdné vlastnosti. Testovaná kombinácia s prepĺňanou zážihovou motorizáciou obohatená o pohon všetkých kolies zodpovedá aktuálnym zákazníckym preferenciám. Pri hodnotení jazdných vlastností ma subjektívne veľmi teší, že nové Korando pôsobí ako celok veľmi dospelým dojmom.

Naladenie podvozka, resp. pruženia je na moje prekvapenie v rámci danej kategórie až nečakane tuhé. Korando ale zároveň stále dokáže obstojne odfiltrovať väčšinu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností je zároveň cítiť aj deklarovanú vysokú tuhosť karosérie. Vyslovene proti srsti sú testovanému modelu až hlboké výtlky či hrubé prepadliny. Tuhé naladenie podvozka sa podpísalo pod sebaisté správanie podvozka v zákrutách. Pri náznakoch dynamickej jazdy sa Korando v zákrutách nakloní len minimálne!

Podvozok nového modelu Korando ponúka až nečakane tuhé vyladenie.

Príliš športové nadanie ale rozhodne nemožno očakávať od riadenia. Posilňovač je v tomto prípade vyladený jednoznačne komfortne. Situácia sa decentne zmení po aktivovaní športového módu, no aj napriek tomu novinke najviac vyhovuje pokojnejší štýl jazdy. Dôraz kladený na cestovný komfort zároveň podčiarkuje pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku.

Skôr rozvážnemu jazdnému prejavu je v sumári prispôsobená aj testovaná pohonná jednotka. Nový benzínový motor 1,5 Turbo GDI, pochádzajúci z vlastného vývoja automobilky, sa všeobecne vyznačuje kultivovaným chodom a pomerne lineárnym záťahom. Deklarovaný maximálny výkon 163 koní je pre testované kompaktné SUV plne postačujúci. Za plne adekvátnu možno považovať aj jazdnú dynamiku. Výrobca v technických parametroch prekvapivo neuvádza údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Na základe subjektívnych pocitov sa ale Korando ani v tejto disciplíne rozhodne nemá za čo hanbiť!

6-stupňový automat je v prvom rade konformnou voľbou.

Automatickú prevodovku klasickej koncepcie so šiestimi prevodovými stupňami treba v kontexte bežnej jazdy považovať predovšetkým za komfortný prvok. Zmeny jednotlivých prevodov síce prebiehajú hladko a prirodzene, no automat z dielne značky Aisin zároveň nepatrí medzi najpohotovejšie reagujúce samočinné prevodovky. Z prevodovky vo všeobecnosti cítiť skôr defenzívne vyladenie a akúsi podprahovú odolnosť, ktorá sa následne naplno prejaví pri jazde v teréne.

Z jazdných módov na palube je okrem režimu Sport k dispozícii aj pre SsangYong tradičný mód Winter. V tomto nastavení sa vie v situáciách pri zhoršenej adhézii aj Korando plynule rozbehnúť na druhý prevodový stupeň. Pre jazdu v náročnejšom teréne je určený samostatný režim Lock s medzinápravovou elektronickou uzávierkou.

Spotreba paliva sa v značnej miere odvíja od preferovaného jazdného štýlu.

Práve schopnosťami v ľahkom až stredne ťažkom teréne dokáže Korando veľmi príjemne prekvapiť. V tomto kontexte sa testovaný model jednoznačne hlási k historickému odkazu značky SsangYong. Novinka dokáže v teréne z môjho pohľadu zároveň zahanbiť väčšinu svojich priamych konkurentov. Aj keď svetlosť podvozka ponúka „len“ priemernú hodnotu 182 mm, tak konštruktéri si o to viac dali záležať na kratších previsoch a slušných nájazdových uhloch.

A čo spotreba paliva? SsangYong Korando v kombinácii s benzínovým motorom a automatom nepatrí medzi najúspornejšie SUV. Na druhej strane pri pokojnom a pohodovom jazdnom štýle je možné jazdiť v kombinovanom režime so spotrebou mierne prevyšujúcou 8 litrov benzínu na každých 100 km, tak ako to sľubuje samotný výrobca. Pri náznaku dynamickejšej jazdy prekročí výsledný priemer pomerne ľahko 10-litrovú hranicu. S približne rovnakým apetítom treba počítať aj pri prevažne mestskom využívaní. O cca liter úspornejšie je testované Korando pri diaľničnom tempe. Na okresných cestách dosahuje spotreba približne 7 l/100 km. Výsledný priemer sa konci redakčného testu sa nakoniec ustálil na hodnote 8,5 l/100 km.

SsangYong Korando disponuje na pomery kompaktných SUV veľmi schopným pohonom 4×4.

A náš celkový dojem?

SsangYong Korando v teste veľmi milo prekvapil. Novinka prináša do kategórie kompaktných SUV svieži vietor a je určená predovšetkým pre tých, ktorí sa chcú v dnešnom značne unifikovanom svete mierne odlíšiť. Neopozeranému a autentickému dizajnu sekunduje priestranný interiér s množstvom moderných technických riešení a až nečakane bohatou výbavou. Nároky dnešnej doby vo finále spĺňajú aj univerzálne jazdné vlastnosti.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: SsangYong Korando 1,5 Turbo GDI AWD Prémium

Dĺžka: 4450 mm
Šírka: 1870 mm
Výška: 1629 mm
Rázvor: 2675 mm
Objem kufra: 551 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 120/163
Maximálny krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1525 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,5/100 km
Pneumatiky: Barum Polaris 5

Verzia/cena

SsangYong Korando 1,5 Turbo GDI AWD Prémium (testovaný model): od 22 390 €
SsangYong Korando 1,5 Turbo GDI Eco (manuálna prevodovka): od 16 990 €

Exit mobile version