Autoinak.sk

Test: SsangYong Rexton – Atraktívny kríženec

test SsangYong Rexton 2021

Kórejská automobilka SsangYong sa prakticky od svojho vzniku špecializuje prioritne na vozidlá s vyššou stavbou karosérie, ako aj pohonom všetkých kolies. Modelové portfólio pozostávajúce prioritne z SUV zahralo značke do kariet aj pri opätovnom návrate na európske trhy. Z pôvodnej, tak trochu exotickej automobilky, sa stal predovšetkým vďaka obľúbenému novému modelu Korando rešpektovaný hráč v segmente kompaktných SUV. Obnova modelového portfólia pokračuje aj naďalej. Horúcou novinkou je v tomto smere vynovená vlajková loď. Reč je o modernizovanom modeli Rexton, ktorý by sa mohol pokojne definovať aj ako kríženec poctivého offroadu s luxusne ladeným veľkým SUV. Testovaný model v sebe zároveň odzrkadľuje aj nemalé sebavedomie výrobcu. V rámci testu sme mali možnosť jednoznačne sa presvedčiť, že atraktívna cenovka tu nie je ani z ďaleka jedinou prednosťou.

Nový model SsangYong Rexton s modernizovaným turbodieslom 2,2 E-XDi, skombinovaným s novou 8-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých a špičkovej výbave Premium+, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SsangYong.

Rýchle fakty:

Fotogaléria SsangYong Rexton

Automobilka SsangYong, založená už v roku 1954, je považovaná za kórejského špecialistu zameraného na výrobu automobilov s pohonom všetkých kolies. História aktuálnej vlajkovej lode, reprezentovaná veľkým SUV Rexton, sa pritom začala písať v roku 2001. Súčasný model, ktorý môžeme pokojne označiť už ako štvrtú generáciu, sme spoznali po prvýkrát v roku 2017. Začiatkom tohto roku doprial SsangYong svojmu veľkému SUV pomerne citeľnú modernizáciu a novinka sa zároveň expresne rýchlo od svojho predstavenia objavila už aj na našom trhu.

Hneď v úvode treba zdôrazniť, že aj najnovšia evolúcia veľkého a luxusne ladeného modelu s logom „dvojhlavého draka“ si po technickej stránke zachovala veľmi robustnú a odolnú konštrukciu. Karoséria postavená na tuhom rebrinovom ráme je skombinovaná s klasickým konceptom pohonu. To znamená, že pohonné ústrojenstvo posiela výkon v „základnom“ móde len na zadné kolesá. Riešenie pôsobí dnes v segmente veľkých SUV už pomerne unikátne. Jazdné vlastnosti na klasických komunikáciách zároveň citeľne vylepšuje nezávisle zavesenie všetkých kolies s 10-prvkovou zadnou nápravou. Konštrukčným riešením má Rexton pre zmenu bližšie k moderným SUV modelom.

Model Rexton je v súčasnosti vlajkovou loďou automobilky SsangYong

Facelif bol okrem vynoveného dizajnu zameraný na ešte luxusnejšiu modernejšiu výbavu. Okrem vynovenej palety jazdných asistenčných systémov na čele s adaptívnym tempomatom, reaguje na trend digitálnych hračiek napríklad aj plne grafický prístrojový panel. Za zásadnú možno pri modernizácii považovať aj modernizáciu pohonného ústrojenstva.

Kórejské SUV má vynovenú a zároveň aj výkonnejšiu pohonnú jednotkou skombinovanú s úplne novou aromatickou prevodovkou! Pôvodný 7-st. variant teraz nahradila modernejšia alternatíva s 8-stupňami. Modifikovaný turbodiesel 2,2 E-XDI, pochádzajúci z dielne automobilky SsangYong, ponúka výkon 202 koní, resp. 441 Nm. Ešte dôležitejšie je, že nový turbodiesel dokáže po novom samozrejme plniť aj aktuálne európske emisné normy! V tomto prípade ide zároveň o jedinú pohonnú jednotku v ponuke, ktorú automobilka v našom priestore už kombinuje výhradne len s novou 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.

Turbodiesel 2,2 e-XDI dostal po modernizácii s navýšeným výkonom

Impozantný vzhľad

SsangYong Rexton patrí do kategórie automobilov, ktoré jednoznačne dokážu upútať pozornosť. Okrem loga dvojhlavého draka, ktoré pôsobí pre mnohých nezainteresovaných v našich končinách ešte stále neznámo, resp. exoticky, sa pod tento jav podpísali celkom iste aj proporcie testovaného modelu. Už na prvý pohľad „veľké auto“ dokáže svojimi rozmermi vzbudiť prirodzený rešpekt. To platí nielen staticky na parkovisku, ale aj v situáciách, keď sa „dvojhlavý drak“ zjaví v spätných zrkadlách vpredu idúceho vozidla. V rámci faceliftu sa Kórejčania ešte viac pohrali s celkovým vizuálnym efektom. Nový Rexton možno vo všeobecnosti označiť aj ako viac európsky.

Vo výrazne pozmenenej prednej časti okrem nového nárazníka dominuje predovšetkým obrovská maska chladiča s efektným výpletom. Optickými zmenami prešli taktiež predné svetlomety. Z užívateľskej stránky poteší ešte viac ako ich vizuálny „look” práve nová technika. SsangYong doprial modelu Rexton konečne aj full LED technológiu! Aj keď „ledky“ v tomto prípade nepodporujú funkciu natáčania resp. tieňovania, v praxi musím reálne pochváliť ich svetelný účinok. Palec hore dávam predovšetkým špičkovému dosvitu v diaľkovom móde a taktiež suverénne pracujúcej funkcii automatického prepínania.

Predným partiám nového modelu dominuje masívny gril chladiča

Bočná silueta aj pri vynovenom modeli ostala verná vizuálne masívnym líniám a krivkám. Celkovú mohutnosť modelu Rexton opticky pripomína aj masívny zadný stĺpik karosérie. Na offroad svet tradične reflektuje užitočné ochranné oplastovanie na lemoch blatníkov, ako aj spodných partiách karosérie. K celkovým proporciám vozidla sa vo finále opticky hodia aj príplatkové 20-palcové disky kolies s jednoduchým, ale zároveň efektným dizajnom. Luxusný nádych testovanému exempláru dodáva aj tmavé lakovanie karosérie v grafitovej metalíze s prívlastkom Marble.

Citeľné dizajnové zmeny podstúpil nový model aj v rámci zadných partií. SsangYong si ale pri dynamickejšom zadnom nárazníku mohol v mojich očiach predsa len odpustiť vizuálne náznaky masívnych koncoviek výfukového sýtemu, ktorý reálne ústi v priestore pod nárazníkom. V porovnaní s pôvodným modelom pôsobia modernejšie taktiež koncové LED svetlomety s atraktívnym svetelným podpisom.

Optické zmeny na čele s novými svetlami logicky neobišli ani zadnú časť nového modelu Rexton

Priestranný interiér s nádychom luxusu

Vynovený SsangYong Rexton je v porovnaní s pôvodným modelom modernejší aj v interiéri. Aj v tomto prípade si posádka úplne na začiatok najskôr podprahovo uvedomí a následne aj „zažije“ majestátne rozmery testovaného exempláru. Vďaka poctivej rámovej konštrukcii som sa aj pri mojej výške, viac ako 180 cm, pri nástupe na palubu vždy utvrdil v tom, čo v praxi znamená skutočne vyvýšený SUV posed! Pri absencii nášľapných prahov predstavuje zároveň prístup na palubu pre deti resp. nízke postavy aj akúsi alternatívu „vysokohorskej turistiky.“

Palubná doska nového modelu SsangYong Rexton

V tejto súvislosti musím pri modeli Rexton len pochváliť užitočnú drobnosť v podobe precízneho prekrytia prahov na oboch pároch dverí, vďaka čomu tu nehrozí neželané ušpinenie nohavíc, resp. iného odevu. Fakt, že model je plnohodnotnou vlajkovou loďou značky SsangYong podčiarkuje aj celková atmosféra na palube. Okrem príkladnej vzdušnosti zaujme predovšetkým dôraz kladený na precízne dielenské opracovanie, ako aj celkový výber použitých materiálov. Za štýlovú a zároveň luxusnú možno v tomto kontexte označiť predovšetkým použitú kožu. Motív jej prešívania možno okrem sedačiek zároveň objavovať aj priamo na prístrojovej doske.

Palubovka sa pri odmyslení si efektných materiálov vyznačuje v princípe veľmi jednoduchým konceptom a architektúrou. Kórejčania sa zároveň sústredili, aj na čo najlepšiu ergonómiu a logické rozmiestnenie ovládacích prvkov. SsangYong si v sumári zaslúži pochvalu nielen za veľmi prehľadný samostatný modul klimatizácie, ale aj za ostatné ovládacie tlačidla adekvátnej veľkosti.

Dotyk aktuálnej automobilovej moderny v priestore pred vodičom reprezentuje faceliftová novinka v podobe plne grafického prístrojového panela. Takéto riešenie je pri najvyššej výbave už automatickým štandardom. Logika ovládania vyobrazovacích layoutov je tomto prípade inšpirovaná menším modelom Korando. Palec hore si tu okrem možnosti vyobrazenia samostatnej mapy zaslúži aj celková možnosť zrkadlenia obsahu centrálnej obrazovky. Počas týždňového testu som ale napriek veľmi peknej grafike v princípe nemal príliš častú potrebu meniť preferované nastavenie pristojového panela. V zásade som si väčšinu času vystačil s klasikou, v podobe grafickej imitácie klasických „budíkov.“

Facelift so sebou priniesol možnosť konfigurácie s plne digitálnym prístrojovým panelom

Digitálny svet tradične ovládol aj centrum palubnej dosky. Ten vypĺňa štýlovo zabudovaná dotyková obrazovka palubného infotainmentu. Na rozdiel od nového prístrojového panelu ostala v tomto prípade, aj po facelifte, prakticky totožná logika ovládania, ako aj celková funkcionalita. Palec hore si zaslúži prítomnosť oboch platforiem modernej mobilnej konektivity. Za najväčší hendikep infotaimentu možno v sumári stále označiť absenciu slovenského resp. českého jazyka. SsangYong môže naopak pre mnohých konkurentov poslúžiť ako vzor pre kvalitné vyobrazenie kamerového systému na 360-stupňový náhľad na vozidlo. Okrem širokej škály možnosti prepínania jednotlivých pohľadov zaujme aj virtuálna hračka v podobe možnosti vyobrazenia 3D modelu vozidla v aktuálnom priestore.

Luxusnú orientáciu testovaného modelu podčiarkujú veľkoryso nadimenzované predné sedačky so širokou škálou možností elektrického nastavenia. Okrem klasického vyhrievania pri testovanej výbave už nechýbala ani v lete veľmi užitočná funkcia odvetrávania predných sedadiel. Za zásadnú novinku modernizácie možno označiť aj nový štvorramenný multifunkčný volant. V tomto prípade mi paradoxne, z užívateľskej stránky, príliš nevyhovovalo jeho tvarovanie s dizajnovým prvkom v podobe plastového lemu spodných ramien, zabiehajúceho až do samotného venca.

Luxusný nádych okrem iných drobností reprezentujú aj kvalitné predné sedačky s koženým čalúnením

Zásadne prepracovaná je okrem volantu aj stredová konzola. Vďaka modernému „joysticku“ automatickej prevodovky teraz ponúka citeľne lepší koncept odkladacích priečinkov. Veľkorysé a mimoriadne vzdušné priestorové pomery ponúka podľa očakávania aj druhý rad sedadiel. Celkový cestovný komfort, okrem „extrémnej“ možnosti polohovania zadného operadla až do takmer vodorovného stavu, znásobujú i samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie krajných pozícií sedadiel alebo prítomnosť nabíjacích slotov. SsangYong Rexton môže okrem toho disponovať aj príplatkovým, tretím radom sedadiel na želanie.

Veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade

Od zvolenej konfigurácie usporiadania interiéru sa odvíja aj kapacita batožinového priestoru. Testovaná 5-miestna konfigurácia v tomto smere ponúka skutočne špičkovú prepravnú kapacitu na úrovni 1051 litrov. Pravidelnému tvaru batožinového priestoru sekunduje pevná podlaha bez dodatočnej možnosti odloženia drobností. K maximálnej užívateľskej spokojnosti mi v rámci batožinového priestoru chýbalo viac háčikov, resp. fixačných pomôcok slúžiacich na zachytenie menších predmetov. Pochvalu si tu naopak zaslúži komfortný prístup v podobe elektronického otvárania piatych dverí. Po sklopení, resp. preklopení sedadiel v druhom rade je možné maximálnu prepravnú kapacitu testovaného modelu navýšiť až na 1977 litrov.

Slovenský importér sa pri uvedení nového modelu Rexton na náš trh rozhodol obohatiť, už tak bohatú výbavu Premium, zdarma o prvky výbavy Premium+! Sem sa radí napr. 360 -kamerový náhľad na okolie vozidla, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, pamäťová funkcia sedadla vodiča alebo jazdné asistenty ako: detekcia mŕtveho uhla a premávky za vozidlom, monitorovanie jazdného pruhu či varovanie pre bezpečné vystúpenie z vozidla. Štandardom pri výbave Premium ostáva napríklad digitálny prístrojový panel, dvojzónová automatická klimatizácia, navigácia, tempomat či bezkľúčový prístup a štartovanie.

Batožinový priestor pojme v základe až 1051 litrov

Kríženec SUV s offroadom

Nový SsangYong Rexton k pôsobivým rozmerom pripája aj zaujímavý mix jazdných vlastností. Otázniky v tomto smere smerujú predovšetkým k reálnym možnostiam využitia luxusne ladeného SUV postaveného na predimenzovanom konštrukčnom základe, inšpirovanom vo svete klasických offroadov.

Práve rámová konštrukcia podvozka sa v teoretickej rovine môže javiť ako najväčšia slabina z hľadiska jazdného komfortu na klasických spevnených komunikáciách. V praxi sa tu ale konštruktérom, aj vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies, poradilo vyladiť pruženie adekvátne komfortne. Toto tvrdenie platí aj pre testovanú konfiguráciu s efektnými 20-palcovými kolesami. Podvozok, resp. pruženie, svoj offroad pôvod napriek tomu pri jazde na klasických cestách nedokáže úplne zamaskovať. Tuhý rebrinový rám sa prihlási k slovu napríklad pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností, v kombinácii s nezaťaženým automobilom. Mimochodom, vyslovene prémiový prvok v podobe vzduchového odpruženia podvozka neponúka testovaný model nateraz ani za príplatok.

20-palcové disky kolies jazdnému komfortu v princípe príliš neublížili

Rexton aj vzhľadom na svoje majestátne rozmery a pohotovostnú hmotnosť viac ako 2-tony, logicky nebol skonštruovaný ani pre vyslovene športové zážitky. Pri dynamickejšom prejazde cez zákruty tu preto treba počítať aj so svojskými náklonmi karosérie. Chvályhodne je, že vodič má aj v tomto prípade prostredníctvom riadenia stále adekvátnu spätnú väzbu smerom od prednej nápravy. Konkurenčná výhoda testovaného modelu, v kombinácii s celkovom odolnosťou podvozka, sa naopak, dostavuje pri jazde po poľných resp. lesných cestách s horším povrchom. Dané podmienky zvláda veľké SUV s logom SsangYong s veľkým prehľadom a až neuveriteľnou istotou! Toto v daných podmienkach platí pokojne aj pre vyššie rýchlostné tempo.

Modernizovaná vlajková loď značky SsangYong v teste prekvapila aj celkovo príjemným odhlučnením priestoru pre posádku. Citeľnými zmenami prešiel v rámci faceliftu tiež kompletný pohonný reťazec. Pre už pomerne veľké SUV ostáva v našich podmienkach, v mojich očiach adekvátne výkonný turbodiesel, stále najracionálnejšou voľbou. Pohonná jednotka 2,2 e-XDI, pochádzajúca z vlastného vývoja automobilky SsangYong, nielenže dokáže plniť aktuálne platné európske emisné normy, ale ponúka aj navýšený výkon na aktuálnych 202 koní. Dané konské stádo už v praxi dokáže ponúknuť plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku aj takto veľkému a ťažkému SUV modelu.

Aj nový Rexton ponúka klasický koncept pohonu 4×4 s pripájateľnou prednou nápravou

Pocitovú dynamiku okrem toho vylepšuje aj nová 8-st. automatická prevodovka klasickej konštrukcie. Automat jednotlivé prevodové stupne preraďuje veľmi hladko a prakticky bez povšimnutia. Aj v tomto prípade ale platí, že k testovanému modelu sa vo finále najviac hodí rozvážny jazdný prejav. V rámci jazdných režimov, je tu okrem východiskového módu Normal, dostupný aj režim Winter pre citlivejší rozjazd na nespevnenom teréne, resp. všeobecne ostrejší režim Sport. V praxi som napriek tejto lákavej možnosti pri modeli Rexton, v drvivej väčšine situácii využíval východiskový mód Normal. Ten sa z môjho pohľadu k charakteru testovaného modelu hodí jednoznačne najviac.

SsangYong Rexton dokáže napríklad pri predbiehaní potešiť až nečakene pohotovými reakciami na pokyny vodiča prostredníctvom plynového pedála. Pri bežnej jazde testovaný model rekvapil aj v rámci spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer s hodnotou 8,2 l/100 km možno pri takto veľkom SUV označiť ako veľmi dobrý výsledok. Najsmädnejší je Rexton, okrem terénu, v logicky v meste. V hustej premávke v uliciach treba počítať so spotrebou mierne prevyšujúcou 10-litrovú hranicu. O približne liter menej si vynovený turbodiesel za svoje služby vypýta pri ustálenom diaľničnom tempe. Naopak, pri pokojnej jazde po okreskách nie je problém jazdiť so spotrebou cca 7 l/100 km.

Vodič má celkovo k dispozícii tri jazdné módy

Veľkou zaujímavosťou modelu Rexton ostáva klasická koncepcia pohonu. Pohon 4×4 v tomto prípade totiž nefunguje automaticky. Pri bežnej jazde na spevnených cestách pohonná jednotka prenáša výkon len na kolesá zadnej nápravy. Prísne vyladená elektronika v tomto móde, ale podľa všeobecného očakávania nedopraje vodičovi veľa zábavy ani pri obmedzenej elektronike a pokusoch o jazdu bokom, napr. na tráve či inom nespevnenom povrchu. Bezpečnostný faktor bol jednoznačne správne uprednostnený pred faktorom zábavy.

Pripájateľnú štvorkolku samotný výrobca odporúča používať prioritne len v teréne, resp. na nespevnenom povrchu. Pri jazde po asfalte v režime 4WD, môže totiž dôjsť k prehriatiu dôležitých komponentov. Do náročnejšieho terénu je následne určený mód redukcie, resp. pomalá štvorkolka 4WD. Vzhľadom na skôr luxusnú a rodinnú orientáciu toho zvládne Rexton v teréne v princípe až prekvapivo veľa. Limitné situácie tu môžu nastať predovšetkým pri náročnejšom krížení náprav. V takých situáciách, pri absencii uzávierky na zadnej náprave, treba vo finále oveľa viac pracovať s hybnosťou vozidla. Na druhej strane, práve uzávierku na zadnej náprave, dnes už Kórejčania pri modeli Rexton ponúkajú v rámci výbavy v opcii. Celkovú vyspelosť a všestrannú orientáciu testovaného modelu vo finále podčiarkujú aj príjemne fungujúce asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom.

Aj napriek luxusne pôsobiacemu kabátiku sa Rexton vo finále rozhodne nebojí ani terénu

A náš celkový dojem?

Vynovený SsangYong Rexton je prijemným spestrením a oživením segmentu veľkých a rodinne orientovaných SUV. Opticky zaujímavý kórejský zástupca s priestranným interiérom sa od drvivej väčšiny konkurencie odlišuje svojou offroad koncepciou. Na druhej strane mu automobilka dopriala aj množstvo výpadových hračiek a prvkov, vďaka ktorým Rexton pripomína skôr prémiových konkurentov. Za jednu z najväčších výhod tohto modelu možno vo finále označiť tiež veľmi atraktívnu cenovku.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: SsangYong Rexton 2,2 E-XDI Premium+
Dĺžka: 4 850 mm
Šírka: 1 960 mm
Výška: 1 825 mm
Rázvor: 2 865 mm
Objem kufra: 1051 litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 149/202
Krútiaci moment Nm: 441
Pohotovostná hmotnosť: 2070-2206 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,6 – 7,86 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,2 / 100 km
Pneumatiky: Kumho Crugen
Verzia/akciová cena
SsangYong Rexton 2,2 E-XDI Premium+ (testovaný model) od 39 990 €
SsangYong Rexton 2,2 E-XDI Clever od 34 990 €

Recenzia

SsangYong Rexton 2,2 E-XDI Premium+

87% Skóre

Dĺžka: 4 850 mm Šírka: 1 960 mm Výška: 1 825 mm Rázvor: 2 865 mm Objem kufra: 1051 litrov Motor: vznetový Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 149/202 Krútiaci moment Nm: 441 Pohotovostná hmotnosť: 2070-2206 kg Maximálna rýchlosť km/h: 184 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: - s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,6 – 7,86 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,2 / 100 km Pneumatiky: Kumho Crugen

Výhody

  • Atraktívny dizan
  • Priestranný interiér s luxusným nádychom
  • Priaznivá cenová politika a bohatá výbava

Nevýhody

  • Komfortné limity konštrukcie rámového podvozka
  • Zbytočne efektný tvar volantu
  • Pohon 4x4 v princípe nie je k dispozícii pri rýchlej jazde na asfalte

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 100%
  • Jazdné vlastnosti 70%
  • Pohonná sústava 80%
  • Cena 90%

SsangYong Rexton 2,2 E-XDI Premium+ DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

34€
Exit mobile version