Autoinak.sk

Test: Subaru XV – Nenápadne výborné

Test Subaru XV 2022

Subaru patrí medzi automobilky, ktoré vybudovali imidž na sofistikovaných a technologicky špičkových riešeniach. Do popredia sa v tomto kontexte tlačí predovšetkým precízne fungujúci symetrický pohon všetkých kolies a ploché motorizácie typu boxer. Japonci sa v posledných rokoch sústredia aj na prvotriednu bezpečnosť. Odolnú konštrukciu dopĺňajú precízne vyladené asistenčné systémy združené do balíku EyeSight. Ďalšou charakteristickou črtou pre modely automobilky s logom súhvezdia plejády je v princípe konzervatívnejší prístup. To môže byť v dnešnej dobe, keď sa automobilky predbiehajú v predstavovaní častokrát až bizarných inovácií pre Subaru konkurenčnou výhodou. Nositeľom vyššie spomenutých atribútov je aj model XV. Vstupnú bránu do SUV sveta japonskej značky sme otestovali v jeho najnovšej verzii.

Obľúbené Subaru XV, s novou hybridnou motorizáciou e-boxer 2,0i MHEV, skombinovanou s automatickou CVT prevodovkou Lineartronic a v prostrednej výbavovej línii Style X-Tra, nám na test zapožičala spoločnosť Avion Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Subaru XV

Reprezentantom značky Subaru v kompaktnom segmente je od roku 1992 model Impreza. Je logické, že popri klasickému hatchbacku aj Japonci zareagovali na obrovský boom modelov s vyššou svetlou výškou. S daným konceptom má táto automobilka už veľmi bohaté skúsenosti. V roku 2011 sa na scéne premiérovo objavilo SUV Subaru XV, na mimoeurópskych trhoch známe aj pod označením Crosstrek. Dobová novinka sa po technickej stránke inšpirovala štvrtou generáciou modelu Impreza. Zo štýlového modelu sa stal takmer okamžite hit. Po technickej stránke šlo o plnohodnotné Subaru bez kompromisov. Vyvýšený model sa stal postupne najžiadanejším európskym modelom s logom plejády.

V roku 2017 Japonci predstavili druhú generáciu obľúbeného modelu XV. Tá je opäť technickým príbuzným najnovšej verzie klasického hatchbacku Impreza. Oba súrodenecké modely sa môžu pochváliť moderným technickým základom s platformou SGP, mimoriadne tuhou karosériou, ako aj ďalšími sofistikovanými prvkami aktívnej či pasívnej bezpečnosti.

Model XV je vstupnou bránou do SUV sveta značky Subaru.

Subaru je známe aj stratégiou postupného vylepšovania svojich modelov. Ako významný míľnik súčasnej generácie XV-ečka možno označiť rok 2020, kedy debutovala jeho faceliftovaná verzia. Okrem pozmeneného dizajnu pribudli v kabíne kvalitnejšie materiály. V ponuke sú pri výkonnejšej motorizácii aj nové prvky výbavy na čele s dostupnosťou prednej kamery, jazdných módov SI Drive, ako aj prepracovanej dvojstupňovej funkcie pohonu všetkých kolies X-Mode.

V rámci pohonných jednotiek je vstupenkou do sveta Subaru atmosférický benzínový boxer 1,6i s výkonom 114 koní, kombinovaný štandardne s automatickou CVT prevodovkou Lineartronic. Výkonnejšou alternatívou je testovaná motorová novinka, hybrid 2,0i e-Boxer MHEV s výkonom 150 koní. Znovuzrodená atmosférická motorizácia zareagovala na prísnu emisnú politiku implementáciou elektromotora, ktorý je súčasťou automatickej CVT prevodovky Lineartronic. Zdrojom elektrickej energie je kompaktná 0,6 kWh Lithium-iontová batéria umiestnená v zadnej časti vozidla. Pri oboch motorizáciách je samozrejmosťou vyspelý pohon všetkých kolies.

Motorovou novinkou značky Subaru je atmosférický benzínový e-Boxer.

Dobrodružná povaha

Subaru v posledných rokoch vsádza pri svojich nových modeloch na v princípe konzervatívnejšie línie a krivky, ktoré sa po vizuálnej stránke nesnažia šokovať. V dobe keď sa automobilky predháňajú, v čo najoriginálnejších a najpútavejších dizajnových riešeniach, môže byť práve táto taktika žiadanou preferenciou. Dôkazom je aj testovaný model XV. Pri kompaktnému SUV, Japonci na druhej strane, tlačia do popredia optickú robustnosť a odolnosť.

Najnovšia evolúcia Subaru XV je veľmi ľahko identifikovateľná vďaka pozmeneným predným partiám. Nový vzhľad s dynamickejším vypletom dostala maska chladiča. Optickou retušou sa môže pochváliť teraz ešte masívnejší predný nárazník s výrazným ochranným oplastovaním. Dizajnovo zaujímavo pôsobí prvok v tvare písmena L, lemuje okolie predných hmloviek s LED technológiou. Jeho prevedenie v striebornej farbe je výsadou elektrifikovanej motorizácie. Presvedčivo výkonnú full LED technológiu ponúkajú už v základe aj štýlovo tvarované predné svetlomety.

Krása ukrytá v jednoduchosti. Aj tak možno zadefinovať vzhľad najnovšej evolúcie Subaru XV.

Mohutný SUV nádych ponúka model XV aj v rámci bočných partií, s kolesami umiestnenými čo najviac v rohoch karosérie. Dynamickú eleganciu v tomto priestore pripomína decentne klesajúca línia strechy skombinovaná s postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia. Robustné ochranné oplastovanie, s povrchovou úpravou pripomínajúcou karbónovú štruktúru, chráni okrem prahov aj vystúpené lemy blatníkov. V rámci modernizácie dostali osviežený dizajn aj prioritne, racionálne 18-palcové disky kolies, obuté na pneumatikách s adekvátnou výškou bočného profilu.

Odolne pôsobí testované Subaru XV, v decentnej bielej metalíze Crystal White Pearl, aj pri pohľade zozadu. Aj vyslovene masívny zadný nárazník zdobí v rohoch výrazné oplastovanie. Jeho centrálna časť zaujme rebrovaním pripomínajúcim difúzor. Športový nádych dotvára tiež stredný spojler. Naopak, funkčný a konzervatívny dizajn ponúkajú veľké koncové svetlá s jednoduchým svetelným podpisom. Na elektrifikovaný pohon v útrobách odkazuje minimalistický štítok e-Boxer. Ten je okrem zadných dverí viditeľný aj na predných blatníkoch.

Celkovú robustnosť vo výraznej miere podčiarkuje aj ochranné oplastovanie.

Sofistikovaná jednoduchosť

Obdobná definícia ako pre exteriér platí aj pre kabínu testovaného modelu. V dnešnom svete, kde dotykové displeje v maximálnej možnej miere nahrádzajú klasické ovládacie prvky, pôsobí palubná doska Subaru XV príjemne konzervatívnym dojmom. Ešte pred vstupom na palubu ma „zaujal“ detail v podobe neúplného prekrytia bočných prahov, čo je pri SUV modely s logom súhvezdia plejády tak trochu škoda.

Aj napriek prioritnej orientácii smerom na užívateľskú prívetivosť, ponúka testovaný model v kabíne prijemné a kvalitné materiály, s precíznym dielenským opracovaním. Vítaným dizajnovým spestrením sú efektné stehy v kontrastnej oranžovej farbe. Všeobecne precízny dojem z interiéru u mňa subjektívne za tmy znižuje asymetrické, teda „dvojfarebné“ podsvietenie. Niektoré ovládacie prvky sú podsvietené červenou farbou a iné zase bielou.

Palubná doska vynoveného Subaru XV.

Prioritne funkčná „retro“ ergonómia je založená na reálne pestrom spektre hardwarových ovládacích prvkov, pozostávajúcich z prevažne klasických tlačidiel. Každé z nich má svoju presne vymedzenú funkciu. Japoncov chcem v tejto súvislosti pochváliť za možnosť samostatnej deaktivácie prakticky každého asistenčného systému. Vypínanie monitorovania jazdy v pruhoch si našlo svoje miesto, netradične, v susedstve osvetlenia kabíny.

Osvedčeného konceptu sa XV drží aj v rámci prístrojového panela. Ten kombinuje efektné a zároveň športové analógové budíky s graficky pútavým plnofarebným displejom palubného počítača. Pre Subaru je príznačné využívanie prepracovanejšieho ekvivalentu palubného počítača, v podobe graficky kvalitného displeja v hornej časti palubnej dosky. Prostredníctvom efektných animácií je na tomto mieste, okrem funkcie pohonu všetkých kolies, možné sledovať napr. prácu hybridnej sústavy či asistenčného systému EyeSight. Identický displej využíva pre svoje vyobrazenie aj nová predná parkovacia kamera s pomerne kvalitným rozlíšením.

Do výbavy už pribudla aj predná parkovacia kamera.

Subaru tradične komunikuje v slovenskom jazyku. To okrem palubného počítača platí aj pre hlavnú obrazovku palubného infotainmentu Starlink. Kvalitná grafika je doplnená o logicky navrhnuté užívateľské prostredie s prítomnosťou klasických tlačidlových skratiek. Pochváliť musím aj pohotové reakcie na dotyk vrátane bleskurýchleho načítania mapových podkladov. Obrazovka aj napriek svojmu „lesklému“ povrchu dokáže až prekvapivo dobre maskovať stopy po nechcených odtlačkoch od prstov.

Testovaný model zaujme tiež príjemne vyvýšeným SUV posedom. Autentickú športovú atmosféru podčiarkujú kovové dekóry na pedáloch a trojramenný multifunkčný volant optimálneho tvaru. Aj keď sa na prvý pohľad môže aj volant javiť vyslovene pretlačítkovaným dojmom, tak v praxi som si na logické rozmiestnenie ovládacích prvkov veľmi rýchlo zvykol.

Príjemne vyvýšený posed s dobrým výhľadom dotvárajú predné sedačky s náznakom bočného vedenia.

Šoférsku atmosféru dotvárajú veľkoryso nadimenzované predné sedačky s náznakom bočného vedenia, príjemným latkovým čalúnením a mierne tuhšou výplňou. Subaru XV ponúka priam bezkonkurenčný výhľad z miesta vodiča. Okrem veľkorysého bočného presklenia sa pod tento fakt podpísali tenké predné stĺpiky a sofistikovane uchytené spätné zrkadlá!

Veľkorysé priestorové pomery ponúka testovaný model aj v zadnej časti kabíny. Prístup do druhého radu uľahčuje veľký vstupný otvor v kombinácii s doširoka sa otvárajúcim druhým párom dverí. Vzadu sa okrem detí komfortne a s priestorovou rezervou odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. V princípe starší konštrukčný vek modelu tu pripomína nielen absencia samostatných výduchov ventilácie, ale aj dnes už tak preferovaných nabíjacích USB slotov.

Veľkorysé priestorové pomery pre dvoch pasažierov ponúka Subaru XV aj v druhom rade.

Batožinový priestor disponuje v základnom usporiadaní o niečo skromnejšou kapacitou na úrovní 340 litrov. Pod reálne vyššiu nakladaciu hranu, ako aj plytší tvar sa logicky podpísala nielen vyššia stavba vozidla, ale aj uloženie komponentov pohonu všetkých kolies. Hybridný model XV ponúka zároveň o 45 litrov menší objem kufra ako jeho neelektrifikovaný súrodenec. Pod úrovňou podlahy si v pri verzii e-Boxer našla svoje miesto aj 0,6 kWh batéria. Napriek tomu je možné do schránky pod podlahu stále odložiť opravnú sadu, povinnú výbavu alebo ďalšie drobnosti! Číselne menšiu kapacitu kufra Subaru kompenzuje jeho pravidelným tvarom. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká prakticky ideálna rovina a maximálna prepravná kapacita dosahuje solidných 1193 litrov.

Testované Subaru XV v prostrednej verzii Style X-Tra zaujme aj veľmi pestrou škálou výbavových prvkov, za ktoré si už nie je nutné priplácať! Sem sa okrem bezpečnostnej výbavy, full LED svetiel, cúvacej kamery či vyhrievania predných sedadiel, ktoré sú dostupné už v základe, radí aj: adaptívny tempomat, dvojstupňový terénny asistent Subaru X-Mode, automatický prístup a štartovanie, alebo balík asistenčných systémov EyeSight.

Batožinový priestor pojme v základe 340 litrov.

Univerzálny spoločník

Subaru v rámci konštrukcie svojich modelov tradične vsádza na ploche motorizácie typu boxer, skombinovanosť s už legendárnym permanentným pohonom všetkým kolies. Skrytým „nepriateľom“ tohto v princípe unikátneho konštrukčného základu Made in Subaru, sú v posledných rokoch emisie. Okrem stratégie znižovania objemu a racionalizácie výkonu je s nimi dnes možné efektívne bojovať vďaka elektrifikácii. Práve implementáciu hybridného pohonu e-Boxer dokázali Japonci udržať pri živote aj v modeli XV, obľúbený benzínový atmosférický 2-liter.

Nový hybridný pohon, ale rozhodne nie je jedinou vecou, ktorá pri testovanom modeli púta pozornosť. Veľkou prednosťou modelov s logom súhvezdia Plejády sú jazdné vlastnosti! Model XV dokáže z poza volantu zaujať vynikajúco odladeným podvozkom. Vyladenie pruženia reprezentuje pomyselný stred medzi jazdným komfortom a zážitkovým prejavom. Pod ochotnú filtráciu bežných nerovností našich ciest sa celkom iste podpísali aj racionálne 18-palcové pneumatiky, s adekvátnou výškou bočného profilu. Pri dlhšej jazde napríklad po lesných alebo poľných cestách s nerovným povrchom, je tu už podvedome cítiť aj mechanickú, resp. konštrukčnú odpornosť podvozka!

Vynovené Subaru XV je po jazdnej stránke univerzálny spoločník s precízne vyladeným podvozkom.

Pri zážitkovejšej jazde na kvalitnom cestnom povrchu sa o slovo prihlási, čo najoptimálnejšie roznoženie hmotnosti a prirodzene nižšie ťažisko plochej motorizácie. Subaru XV sa pri vyslovene dynamických prejazdoch cez prudšie zákruty vďaka SUV stavbe síce mierne nakloní, no zároveň ostáva stále príkladne ovládateľné. Veľký palec hore si aj v tomto režime jazdy zaslúžia precízne reakcie efektne strmého riadenia! Z hľadiska jazdných zážitkov je dôležité, že ani hybridná novinka, s pohotovostnou hmotnosťou cca 1,5 tony, rozhodne nepôsobí vyslovene ťažkým dojmom!

Na prijemný jazdný komfort v rámci danej triedy nadväzuje adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku. Pod akustickú pohodu sa podpísala aj motorizácia 2,0i e-Boxer s výkonom rovným 150 koní. Na rozdiel od mojej už dávnejšej skúsenosti s hybridnom e-Boxer v modeli Subaru Forester, dokáže teraz model XV už podstatne efektívnejšie využívať tzv. mód plachtenia, s vypnutým spaľovacím motorom.

Batéria hybridného pohonu e-Boxer je ukrytá pod podlahou kufra.

Elektrická časť hybridu e-Boxer pozostáva zo samostatného elektromotora s výkonom 16,7 koní, integrovaného do prevodovky. Vyrekuperovanú elektrickú energiu čerpá z kompaktnej batérie s kapacitou 0,57 kWh. Aj keď Japonci v tomto prípade hovoria o Mild-hybride, tak testované XV dokáže do rýchlosti cca 50 km/h, pri dostatočnej kapacite batérie a veľmi citlivej práci s pedálom akcelerátora, na úseku približne jeden kilometer, poháňať samostatne len elektromotor! Pri impulzívnejšom tlaku na plynový pedál, ako aj vyššom rýchlostnom tempe, sa k slovu už automaticky prihlási aj spaľovací motor.

Okrem efektívnejšej prevádzky v mestskej zástavbe sú všeobecnou výhodou elektrického dopingu, o niečo pohotovejšie rozjazdy. Pri pružných zrýchleniach, ale gro práce odvádza zážihová motorizácia, pracujúca vo vyššom spektre otáčok. V rámci ponúkanej jazdnej dynamiky, hybridný model XV rozhodne neurazí, no na druhej strane nepatrí ani do kategórie tzv. „trhačov asfaltu.“ Jazdnú dynamiku dokáže v pozitívnom zmysle slova ovplyvniť športový mód S, pracujúci už automaticky v optimálnejšom spektre otáčok. Dané nastavenie je pri značke Subaru tradične alternatívou voči východiskovému inteligentnému režimu (I).

CVT prevodovka Lineartronic patrí k najlepším prevodovkám vo svojej kategórii.

Japonci si v rámci pohonnej sústavy dali veľmi záležať na celkovom zladení oboch motorizácii. Koncert technológií, z času na čas, naruší o niečo živelnejšie zobudenie sa spaľovacieho boxera. Naopak, len chválu si zaslúži vyslovene prirodzený nástup brzdného účinku, doplnený o decentnú rekuperáciu. Kľúčom k hladkej a prirodzenej spolupráci pohonnej sústavy je dobre vyladená CVT prevodovka Lineartronic. Otáčkové spektrum sa tu prioritne prispôsobuje intenzite stláčania pedála akcelerátora. Pre náročnejších, ponúka Lineartronic aj manuálny mód s ôsmimi virtuálnymi prevodovými stupňami.

Výhoda hybridného pohonu je z hľadiska spotreby paliva najviac citeľná pri predvídavom a pohodovom jazdnom prejave. V takomto režime dokáže testovaný model jazdiť aj s priemernou spotrebou výrazne pod hranicou 8 litrov. Pri temperamentnejšom využívaní výkonového potenciálu sa priemerný apetít pohybuje v okolí 9 litrov. V rámci čiastkových meraní som mestský úsek absolvoval so spotrebou 8,3 l/100 km. Na okreskách jazdil model XV za 6,7 l/100 km a pri diaľničnom tempe spotreba oscilovala okolo 9,2 litrovej hranice. Výsledný priemer, „obohatený“ aj o spotrebu v náročnejšej offroad vložke na snehu, sa konci testu v pomerne chladnom počasí ustálil na hodnote 9,1 l/100 km.

Subaru XV teší aj spoľahlivo pracujúcimi asistenčnými systémami.

Koncert technológii ponúka vynovený model XV taktiež pri dlhých presunoch a využívaní potenciálu dostupných asistenčných systémov. Balík EyeSight, prioritne pracujúci s obrazom dvoch stereokamier, patrí jednoznačne k súčasnej automobilovej špičke.

Tradičnou pýchou značky Subaru je pohon všetkých kolies. Model XV ponúka pri pohybe vo voľnom teréne nadštandardnú svetlú výšku 22 cm, skombinovanú so schopnými nájazdovými a prejazdovými uhlami. Daná výbava, obohatená o dvojstupňové vyladenie pohonu všetkých kolies X-Mode, vrátane automatického zjazdového asistenta, testovaný model predurčuje aj do potencionálneho použitia v náročnejších terénnych podmienkach. Vyspelý pohon všetkých kolies som okrem brodenia sa zamrznutým snehom a krížení náprav, v sumári najviac ocenil pri bezpečnom rozbiehaní sa do svahu na zľadovatenej ceste zapadanej čerstvým snehovým popraškom.

Pýchou automobilky je tradične aj terénna mapa pohonu všetkých kolies Subaru X-Mode.

A celkový dojem?

Subaru sa nebojí ísť proti prúdu. Táto automobilka si aj v dnešnej dobe robí množstvo vecí originálne a takpovediac po svojom. Do tejto kategórie sa radí aj nová motorizácia e-Boxer. Elektrifikovaný hybrid s klasickým základom sa svojou charakteristikou mimoriadne hodí práve k najmenšiemu členovi SUV rodiny. Tým je na prvý pohľad nenápadné, ale zároveň dokonale všestranné a univerzálne Subaru XV.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Subaru XV 2,0i e-Boxer Style X-tra
Dĺžka: 4 485 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 595 mm
Rázvor: 2 665 mm
Objem kufra: 340 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 194
Pohotovostná hmotnosť: 1557 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Prevodovka: automatická CVT
Počet stupňov: 8 virtuálnych
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,9 litra na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,1 l/100 km
Pneumatiky: Hankook Winter I*cept

Verzia/cena
Subaru XV 2,0i e-Boxer Style X-tra (testovaný model) od 34 500 €
Subaru XV 1,6i Pure od 26 990 €

Exit mobile version