Autoinak.sk

Test: Suzuki Ignis – Veľa úžitku v malom balení

Test Suzuki Ignis 2021

Suzuki v posledných týždňoch púta pozornosť dvojicou nových modelov Across a Swace. V oboch prípadoch ide o výsledok vzájomnej spolupráce so značkou Toyota. Japonské „S“ je ale aj naďalej považované za špecialistu na malé automobily, ktoré aj u nás zastrešujú významnú časť modelového portfólia tejto značky. Na našom trhu je aktuálnou vstupnou bránou do sveta Suzuki model Ignis. Okrem mnohých užitočných riešení a až nečakanej orientácie na praktickú stránku je preň príznačná aj určitá porcia imidžu. Vizuálne autentický model podstúpil v minulom roku omladzovaciu kúru. Okrem decentných dizajnových retuší je hlavným nositeľom zmien inovovaná atmosférická benzínová motorizácia, obohatená o modernejší a výkonnejší mild-hybridný pohon. Novinku sme v teste preverili trochu netradične, a to v kombinácii s komfortnou automatickou prevodovkou.

Nové Suzuki Ignis so zážihovou motorizáciou 1,2 DualJet Hybrid v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou, pohonom prednej nápravy s špičkovou výbavou GLX nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Suzuki.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Suzuki Ignis

Suzuki predstavilo model Ignis premiérovo už v roku 2000. Malý, ale zároveň nečakane priestranný automobil sa aj v tých časoch tešil veľkej obľube. V našom priestore bol jeho konkurenčnou výhodou aj pomerne unikátny koncept, ktorý v jednom balení kombinoval klasický malý hatchback s prvkami z SUV modelov. Japonci dopriali modelu Ignis aj verzie s pohonom všetkých kolies!

Po ôsmich rokoch bola výroba pôvodného modelu ukončená. Na plánované znovuzrodenie ikony sme si museli počkať približne ďalších osem rokov. Znovuzrodené Suzuki Ignis bolo oficiálne predstavené v roku 2016. Aktuálna generácia s výrazným dizajnom stavila ešte viac na minimalistické rozmery, ako aj filozofiu kombinujúcu hatchback a SUV. Vďaka tomu má Ignis len minimum priamych konkurentov. Japonci sa pri znovuzrodenom modeli zamerali na imidžovú stránku. Aktuálny model sa aj vďaka tomu dostatočne odlišuje od ostatných členov rodiny. Veľkou zbraňou a konkurenčnou výhodou ostáva aj dnes dostupnosť verzie s pohonom 4×4. To znamená, že malé Suzuki je jednou s najdostupnejších štvorkoliek, ktoré si je možné na našom trhu zadovážiť!

Model Suzuki Ignis je dostupný výhradne s elektrifikovaným pohonom.

Približne po troch rokoch od začiatku výroby nastal čas na modernizáciu tohto obľúbeného modelu. Hlavnou témou faceliftu bol okrem obligátnych dizajnových zmien príchod zásadne inovovanej elektrifikovanej benzínovej motorizácie. Tá vďaka výkonnejšej mild-hybridnej technike, a pritom stále odolnému atmosférickému základu s nepriamym vstrekom paliva, dokáže vyhovieť aj aktuálne najprísnejším emisným normám.

Paleta dostupných pohonných jednotiek pre model Ignis dnes pozostáva z jediného atmosférického benzínového 4-valca 1,2 DualJet Hybrid s výkonom 83 koní. Suzuki napriek tomu ponúka širokú variáciu dostupných verzií. Základom je klasický variant s pohonom predných kolies. Ten je okrem 5-stupňovej manuálnej prevodovky možné kombinovať už aj s CVT automatom. Podstatné je, že malé Suzuki je naďalej dostupné aj vo verzii 4WD, teda s pohonom všetkých kolies All Grip. Štvorkolku je v tomto prípade možné kombinovať len s klasickou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Odolnému atmosférickému 4-valcu 1,2 DualJet vypomáha mild-hybridná elektrická sústava.

Hravý drobec

Európske portfólio značky Suzuki môžeme po vizuálnej stránke označiť ako konzervatívne. Testovaný Ignis je ale v tomto smere iný. Vo finále prekvapuje nielen svojou proporčnou hravosťou, ale aj dávkou vizuálnej originality. V nej možno nájsť inšpiráciu so samotnou históriou automobilky. A dizajnová nápaditosť je dnes v segmente malých automobilov z hľadiska zákazníckych preferencií veľmi dôležitý faktor, ktorý rozhoduje o potenciálnom predajnom úspechu.

Prednej časti dominujú proporčne veľké svetlomety s efektnou grafikou LED denného svietenia. Vzhľadom na príslušnosť k segmentu musím v tomto smere pochváliť celkovú výkonnosť svetiel, ako aj ich nadštandardný svetelný účinok. Facelift so sebou priniesol upravený tvar prednej masky. Ten opticky odkazuje na model Vitara. Podvedomú SUV robustnosť okrem toho pripomína robustný predný nárazník, ktorý po modernizácii dostal imidžové vyhotovenie so striebornou ochrannou lištou.

Facelift so sebou priniesol nový dizajn masky chladiča a vynovený nárazník.

Nádych mikro SUV je jasne cítiť aj pri pohľade z profilu. Proporčne vyššiu stavbu automobilu kompenzujú kolesá umiestnené v rohoch karosérie. Zaujímavo pôsobia aj svalnaté blatníky. V rámci celkovej stability vozidla má zadná náprava dokonca o niečo väčší rozchod ako tá predná! Testovaný exemplár disponoval navyše štýlovými zliatinovými diskami v čiernom farebnom prevedení a s priemerom 16 palcov. Na offroad gény značky odkazuje aj falošný bočný prieduch prednej kapoty, ktorý je typický pre modely z rodiny Vitara. Masívny zadný stĺpik ozvláštňuje neprehliadnuteľný trojitý prelis. Aj v tomto prípade ide o historický odkaz, ktorý pripomína model Suzuki Cervo.

Vizuálne jednouchej zadnej časti dominujú viditeľne vytiahnuté blatníky. Po vzore prednej časti sú aj v tomto priestore prítomné proporčne extrémne veľké koncové svetlá. Facelift sa podpísal pod prepracovaný zadný nárazník so štýlovou nábehovou lištou v striebornom farebnom prevedení. Testovaný exemplár vo všeobecnosti púta pozornosť aj prenikavou modrou metalízou s prívlastkom Speedy. Pre ešte väčších individualistov má Suzuki v ponuke aj imidžové dvojfarebné verzie s čiernou strechou.

Zadná časť zaujme svalnatými blatníkmi, trojitý prelis odkazuje na model Suzuki Cervo.

Priestorový zázrak

Opodstatnenie vyššej stavby karosérie, ako aj benefit vonkajších línií v princípe krabicovitého tvaru, sa naplno prejaví v interiéri testovaného modelu. Modernizácia Suzuki Ignis so sebou zároveň priniesla aj decentné zmeny v interiéri. Palubná doska dostala odlišnú farebnú kombináciu s bielym prevedením jej centrálnej časti.

Interiér pôsobí aj vďaka tomuto optickému triku o niečo hodnotnejším dojmom. Palubnej doske aj okolitým obkladovým plochám naďalej dominujú tvrdé plasty. To vzhľadom na daný segment nepovažujem za žiadny problém. Určitý cestovný diskomfort citeľný predovšetkým pri dlhej trase môžu napriek tomu spôsobovať plastové lakťové opierky vo dverách.

Palubná doska vynoveného modelu Suzuki Ignis.

Prekvapením je, že Suzuki ani v rámci testovanej špičkovej výbavy nedoprialo modelu Ignis centrálnu lakťovú opierku. Pochvalu a uznanie si však zaslúži bezproblémové dielenské opracovanie s precíznym lícovaním jednotlivých dielcov.

Hravý a imidžovo ladený koncept interiéru plynule nadväzuje na vonkajšie línie. Za dizajnovo zaujímavé detaily možno označiť originálne nadizajnovaný modul klimatizácie alebo stredový tunel, ktorý okrem farebného odtieňa vo farbe karosérie dostal aj identický prelis, ako ponúka zadný stĺpik karosérie.

Priestorové pomery v kabíne sú silnou stránkou testovaného modelu.

Modernizácia so sebou priniesla aj decentné úpravy prístrojového panela. K prehľadným analógovým budíkom nemám po funkčnej stránke žiadne výhrady. Obdobne je na tom aj jednoduchý a zároveň funkčný displej palubného počítača. Suzuki do jeho menu tradične zakomponovalo aj mnoho zaujímavých údajov. Sem sa radí grafická schéma funkcie mild-hybridného pohonu alebo tzv. mililitrové vyobrazenie ušetreného paliva, dosiahnuté vďaka funkcii štart/stop.

Centrum palubnej dosky vypĺňa multimediálne rozhranie, ktoré je dôverne známe už aj z iných modelov Suzuki. Po funkčnej stránke sa infotainment vyznačuje jednoduchým ovládaním. Aj v tomto prípade musím znova pochváliť bezchybne fungujúcu dotykovú plôšku, určenú na reguláciu hlasitosti. Palec hore si zaslúži aj moderná mobilná konektivita či pomerne detailné vyobrazenie zadnej parkovacej kamery. Multimediálne rozhranie na rozdiel od anglického menu palubného počítača komunikuje aj v českom jazyku.

Cúvacia kamera kompenzuje vo výbave absentujúce parkovacie senzory.

Za najväčšie užívateľské prekvapenie testovaného modelu možno označiť jeho veľkorysý vnútorný priestor, ktorý sa podarilo dosiahnuť aj napriek minimalistickým vonkajším rozmerom. Ignis ponúka podľa očakávania vyšší a vzpriamenejší posed. Predné sedačky okrem komfortu sedenia prekvapujú aj príjemným náznakom bočného vedenia. Vďaka vyššiemu posedu, ktorý pripomína SUV, je výhodou aj celkový výhľad, resp. rozhľad z vozidla. Vďaka dobrému odhadu rohov karosérie sa dá Suzuki odpustiť aj absencia parkovacích senzorov, ktoré nie sú dostupné ani za príplatok.

Za priestorovo limitujúci faktor možno vo finále označiť vnútornú šírku. Pravdepodobne aj preto zaradili Japonci do ponuky okrem klasickej zadnej lavice aj z môjho pohľadu racionálnejšiu 4-miestnu konfiguráciu. Dve samostatné sedadlá v druhom rade sa okrem dostatočnej veľkosti vyznačujú aj vynikajúcou variabilitou. Okrem možnosti ich nezávislého posúvania je tu k dispozícii nastavenie sklonu operadiel. Aj zadní pasažieri ocenia vzdušnosť kabíny. V Suzuki Ignis sa preto reálne pohodlne odvezie pokojne aj štvorica dospelých. Pre výškových dlháňov môže byť v druhom rade paradoxne limitujúcim až priestor pre hlavy. Celkové rácio a rodinnú orientáciu umocňujú aj zadné dvere, ktoré je možné otvoriť prakticky až do pravého uhla.

Veľkým prekvapením je aj priestor v druhom rade.

Variabilita druhého radu má pozitívny dopad aj na praktickú stránku. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 260 litrov. Vďaka možnosti nezávislého posúvania sedačiek v druhom rade v rozsahu cca 16 cm si je možné batožinový priestor veľmi ľahko dodatočne citeľne zväčšiť. Po sklopení zadných operadiel dosahuje maximálna prepravná kapacita až 1100 litrov. V rámci maximálneho využitia je len škoda, že sedadlá druhého radu sa nedajú z vozidla intuitívne demontovať, čím by bola pri preprave veľkých predmetov k dispozícii podlaha s optimálnou rovinou.

Testované Suzuki Ignis v špičkovej verzii GLX príjemne prekvapuje aj dostupnou výbavou na palube. K štandardu v tomto prípade patria dobre fungujúce asistenčné systémy s dvojicou kamier umiestnených vo vrchnej časti čelného skla, monitorovanie jazdného pruhu, tempomat, navigácia, automatická klimatizácia, elektrické ovládanie všetkých okien, bezkľúčový prístup a štartovanie alebo kožený volant. Už v nižšej výbave je pritom k dispozícii parkovacia kamera alebo vyhrievanie predných sedadiel.

Variabilný druhý rad zvyšuje praktickú stránku modelu Suzuki Ignis.

Schopný nielen v meste

Vonkajšie rozmery v kombinácii s vyššou stavbou karosérie a logicky lepším rozhľadom predurčujú Ignis do pozície mestského ideálu. Japonci sú však tradične racionálni a testovaný exemplár sa preto nestratí ani mimo mestskej džungle.

Až nečakanú dospelosť si najmenší model s logom Suzuki obhájil v rámci vyladenia podvozka. Ak vzhľadom na vonkajšie proporcie niekto očakáva len „uskákanú krabičku“, tak Ignis ho dokáže milo prekvapiť. Vyladenie pruženia spojené s adekvátnou schopnosťou filtrovania bežných nerovností ma v rámci testu príjemne prekvapilo. Ľahučký automobil aj napriek jednoduchšej konštrukcii zadnej nápravy nerozhodí ani séria za sebou nasledujúcich priečnych nerovností. Vyslovene proti srsti sú mu až skutočne veľké prepadliny.

Aj napriek atypickému rozmeru pneumatík je podvozok modelu Ignis adekvátne komfortný.

Kolesá umiestnené v rohoch karosérie sa zároveň pričinili o prekvapujúcu jazdnú stabilitu. Toto konštatovanie platí aj pri dynamickejšom prejazde cez ostré zákruty. Ignis sa v tomto režime svojsky nakloní, no z pohľadu vodiča to nie je nič nepríjemné. Vďaka nízkej hmotnosti je testovaný model veľmi dlho precízne ovládateľný. Prirodzená nedotáčavosť sa o slovo prihlási o niečo neskôr, ako ju vodič pocitovo očakáva. Malé Suzuki ale nebolo prioritne skonštruované na vymetanie zákrut. Tomuto tvrdeniu zodpovedá aj prísne vyladenie elektroniky. Za komfortné možno vo finále označiť „preposilované“ nastavenie riadenia.

Pre ideálne využívanie v mestskej premávke testovaný model predurčuje aj špičková manévrovateľnosť s minimálnym polomerom otočenia. Ignis zároveň nemá žiadny problém ani pri využívaní pri presunoch po okresných komunikáciách, resp. medzi mestami. Za optimálnu cestovnú rýchlosť možno považovať tempo okolo 100 km/h. Pri vyšších rýchlostiach a predovšetkým diaľničnom tempe už treba v interiéri vzhľadom na stavbu vozidla počítať s výrazne vyššou hlučnosťou. Odizolovanie interiéru vo všeobecnosti nepatrí medzi silné stránky testovaného modelu. Typický japonský neduh je aj slabá akustická ochrana vnútorných blatníkov, ktoré sú v zimnom období náchylné napríklad na zvuk tvorený odlietavajúcimi kamienkami.

CVT automat je v prvom rade komfortnou voľbou.

Silnou stránkou automobilov s logom Suzuki bola vždy nízka hmotnosť. Tradícii ostala verná aj najnovšia evolúcia modelu Ignis. Tá si aj napriek zástavbe výkonnejšieho mild-hybridného pohonu ustrážila pohotovostnú hmotnosť na špičkovej úrovni cca 900 kg!

Nová 12 V mild-hybridná sústava sa spolieha na výkonnejšiu li-on batériu umiestnenú pod sedadlom vodiča. Jej jadrom je podľa očakávania integrovaný štartér-generátor. Konštrukčne jednoduchý benzínový atmosférický 4-valec s nepriamym vstrekom paliva a komerčným označením 1,2 DualJet ponúka po modernizácii paradoxne o niečo nižší výkon, konkrétne 83 koní. Na papieri nie príliš vábna porcia konských síl na malý a ľahký Ignis v reálnom živote s prehľadom postačuje. Mild-hybridná sústava dokáže pri zrýchleniach vypomôcť spaľovaciemu motoru porciou 2,8 kW, resp. 50 Nm. Palec hore si zaslúži aj racionálne vyladenie systému štart/stop, ktoré pohonnú jednotku nevypína zbytočne chaoticky.

Príjemné prekvapenie predstavujú aj dobre fungujúce asistenčné systémy.

Aj vďaka elektrickému dopingu testovaný exemplár prekvapuje akceptovateľnou jazdnou dynamikou. Nástup krútiaceho momentu je vďaka elektrickej výpomoci pomerne razantný už od nízkych otáčok. V hornej tretine otáčkomera možno testovaný motor charakterizovať ako klasickú japonskú maloobjemovú atmosféru so zaujímavou zvukovou farbičkou. Batéria mild-hybridu sa pri jazde a brzdení dobíja pomerne rýchlo. Na proces rekuperácie vodiča upozorní rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli. Samotná rekuperácia nie je vyslovene intenzívna, resp. neprirodzená.

Komfortnej kombinácii s automatickou CVT prevodovkou vo všeobecnosti najviac vyhovuje pokojný a rozvážny jazdný prejav. Spestrením samočinného validátora je imitácia siedmich pevných prevodových stupňov, ktoré si vodič môže voliť manuálne prostredníctvom pádiel pod volantom. V praxi som túto možnosť s manuálne aktivovanou jednotkou reálne najviac ocenil pri plynulých rozjazdoch na snehu alebo zľadovatenej vozovke. Manuálny režim ma však vo všeobecnosti pri bežnej jazde veľmi rýchlo omrzel.

Suzuki Ignis vie byť pri bežnej jazde veľmi úsporné.


Vďaka kolesám v rohoch karosérie a solídnej svetlej výške 18 cm si Ignis v princípe trúfa aj na pohyb mimo spevnených ciest. Pri častejšom využívaní v ľahkom teréne by som logicky odporúčal siahnuť skôr po verzii s pohonom oboch náprav.

Vynovené Suzuki Ignis v teste nesklamalo ani spotrebou paliva. V rámci chladného testovacieho týždňa sa testovaný priemer ustálil tesne pod 6 l benzínu na každých 100 km. Pri pokojnej jazde dokáže Ignis bez problémov jazdiť s apetítom nižším o viac ako liter! Prínos hybridnej techniky je logicky najviac cítiť v mestskej premávke. Tu sa spotreba v rámci testu ustálila na hodnote 5,4 l/100 km. Najsmädnejší je Ignis na diaľnici. V danom režime a pri dodržiavaní platných diaľničných limitov treba počítať so spotrebou okolo 7 litrov.

Svetlá výška 18 cm zaručuje určitú porciu slobody aj pri pohybe mimo spevnených ciest.

A náš celkový dojem?

Vynovené Suzuki Ignis prináša do triedy malých automobilov reálne značnú porciu originality a imidžu. Jeho silnou stránkou je aj naďalej kombinácia viacerých automobilových segmentov a veľkorysý vnútorný priestor. Vynovený mild-hybrid vie byť v praxi adekvátne úsporný. To ale nakoniec bola silná stránka aj pri predošlých verziách tohto modelu.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Suzuki Ignis 1,2 Dualjet Hybrid 2WD GLX

Dĺžka: 3700 mm
Šírka: 1690 mm
Výška: 1605 mm
Rázvor: 2435 mm
Objem kufra: 260 litrov
Motor: zážihový (benzín + mild-hybrid)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 61/83
Krútiaci moment Nm: 107
Pohotovostná hmotnosť: 890 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 155
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,4 – 5,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9/100 km
Pneumatiky: Toyo Snowprox

Verzia/cena
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 2WD GLX (testovaný model): od 15 430 €
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 2WD GL: od 11 435 €

Exit mobile version