Autoinak.sk

Test: Toyota Aygo X – Imidžová premena

Test Toyota Aygo X

Trh s novými automobilmi sa vyvíja mimoriadne dynamicky. K nárokom publika a legislatívnym zmenám treba pripočítať aj dôležitý aspekt racionalizácie zo strany samotného výrobcu. Vo finále sme svedkami čoraz zriedkavejšieho vzniku modelov s prioritne zážitkovou orientáciou. Vyššie naznačené trendy zároveň výrazne utlmujú aj niektoré automobilové segmenty. Ako typický príklad poslúži, segment A, teda trieda mini automobilov. Čoraz prísnejšie technologické a bezpečnostné nároky tu nútia mnohých výrobcov škrtať svoje modely. Japonská Toyota ide ale proti prúdu. Obdobne ako pri zážitkových modeloch, aj v tejto disciplíne potvrdzuje pozíciu automobilového gigantu, ktorý stále verí aj najmenšiemu automobilovému formátu. Výsledkom je úplne nová generácia najmenšieho európskeho modelu značky Toyota. Pôvodné Aygo strieda Aygo X. Dovetok v podobe písmenka X značí ešte viac imidžu spojeného s inšpiráciou vo svete crossoverov. Presvedčili sme sa o tom aj v redakčnom teste.

Nový model Toyota Aygo X s benzínovou motorizáciou 1,0 VVT-i, skombinovanou s automatickou CVT prevodovkou a v aktuálne druhej najvyššej výbave Executive, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Toyota Aygo X

História najmenšieho európskeho modelu s logom Toyota sa začala písať v roku 2005, predstavením prvej generácie Aygo. Pôvodný model, rovnako ako jeho druhá generácia z roku 2014, mal dvoch pokrvných súrodencov z vtedajšieho koncernu PSA. Na konci životného cyklu druhej generácie sa Francúzi, na rozdiel od značky Toyota, rozhodli v spoločnom projekte mestských mini nepokračovať. Do výhradne japonskej správy prešiel aj výrobný závod v českom meste Kolín, kde sa okrem testovaného modelu aktuálne produkuje už aj väčší Yaris.

Nová a v celkovom poradí už tretia generácia európskej vstupenky do sveta značky Toyota, prešla zásadnou premenou a dostala názov Toyota Aygo X. Prívlastok, v podobe písmena X, čítanom ako „cross,“ podčiarkuje ešte väčší dôraz na imidžovú stránku. Inými slovami za ním možno nájsť inšpiráciu vo svete, dnes tak populárnych crossoverov. Novinka postavená na novej platforme GA-B vo výraznej miere zdieľa technický základ s väčším modelom Yaris. Výsledkom je aj medzigeneračne citeľný nárast rozmerov. Rázvor predlžený o 9 cm sa logicky premietol do veľkorysejšieho priestoru na palube.

Pôvodné Aygo vystriedala pri tretej generácii ešte viac imidžová Toyota Aygo X

Imidžový prístup dokáže za príplatok ešte viac vyšperkovať „polokabriolet“, v podobe verzie s platenou sťahovacou strechou. Automobilka aj v prípade svojho malého modelu nešetrí na technológiách. Nové Aygo X ponúka už v základe kompletnú bezpečnostnú výbavu so záplavou asistenčných systémov. Z ďalších dostupných prvkov v tejto kategórii určite zaujmú napríklad full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového módu.

Výslednú cenovku pomáha, naopak, v stále atraktívnych medziach udržiavať technika pod prednou kapotou. Nová Toyota Aygo X sa aj naďalej zaobíde bez drahšej elektrifikácie. Jedinou dostupnou pohonnou jednotkou je prepracovaný, ale v princípe stále veľmi odolný atmosférický benzínový 3-valec 1,0 VVT-i s výkonom 72 koní. Zákazník má vo finále na výber jednu z dvojice prevodoviek. Klasickému 5-st. manuálu sekunduje nová automatická S-CVT prevodovka.

Pod prednou kapotou pracuje výhradne odolný atmosférický benzínový 3-valec.

Atraktívny kabátik

Atraktívny vzhľad s pestrou škálou farebných variácií, resp. iných možností osobnej personalizácie, je v „á-čkovom“ segmente, veľmi dôležitým faktorom. V tejto disciplíne bola na tom veľmi dobre už minulá generácia modelu Aygo. Úplne nová Toyota Aygo X ale posúva daný faktor na novú úroveň. Okrem farebných variácií s hneď štyrmi výraznými odtieňmi s dvojfarebným lakovaním, automobilka aj pri mini-automobile siahla po osvedčenom recepte robustných optických svalov inšpirovaných SUV svetom. V sumári je japonský drobec bezpochyby výrazným spestrením koloritu našich ciest.

Robustné predné partie zaujmú masívnym a širokým predným nárazníkom. Nasávací otvor vzduchu pre chladič dopĺňa efektný výplet. Imidž crossovera ešte viac umocňuje ochranné oplastovanie v spodnej časti nárazníka, doplnené o nábehovú lištu v kontrastnej striebornej farbe. Fabrické logo si našlo svoje miesto v dizajnovo uhladenej a jednoliatej maske lakovanej vo farbe karosérie. Na daný dizajnový prvok plynulo nadväzujú predné svetlomety s neprehliadnuteľným LED podpisom denného svietenia. Testovanú konfiguráciu musím pochváliť za prítomnosť adekvátne výkonnej full LED techniky. Výkonné svetlá tu vo výraznej miere prevyšuje rozmer mestského automobilu.

Nová Toyota Aygo X ponúka výrazný dizajn

Bočná silueta novinky s logom Toyota kombinuje drsné SUV detaily s originálnymi a dizajnovo pútavými riešeniami. Do prvej kategórie sa radí robustné oplastovanie lemov blatníkov a bočných prahov. Vzhľadom na celkové proporcie vozidla tu pôsobia mimoriadne sebavedome až 18-palcové zliatinové disky! Už v štandarde sú k dispozícii 17-stky. Celkovú originalitu testovaného exempláru znásobuje prenikavé dvojfarebné lakovanie, v kombinácii červená „chilli“ a čierna „nočná obloha.“

Neopozeraný a originálny dojem evokuje nové Aygo X aj pri pohľade zozadu. Svalnatému nárazníku, ktorý malého drobca opticky ešte viac rozširuje, sekunduje horizontálne usporiadanie svetlometov s výrazným svetelným podpisom. Na temperamenty dizajnový štýl v sumári odkazujú piate dvere, ktoré kompletne pozostávajú z efektnej sklenej výplne.

Efekt crossovera je cítiť z mnohých detailov

Takmer dospelý interiér

Od zástupcu z najmenšieho „áčkového“ segmentu už v princípe nemožno mať prehnané priestorové očakávania. Nová Toyota Aygo X aj v tejto disciplíne príjemne prekvapuje. Práve pri usporiadaní prednej časti kabíny je z môjho pohľadu jednoznačne cítiť zdieľanie platformy s väčším súrodencom Yaris v kombinácií s markantným medzigeneračný nárastom rozmerov.

Aygo X dokáže v kabíne okrem vzdušného konceptu zaujať aj hravým a neopozeraným dizajnovým prístupom. Použité materiály a predovšetkým precízna kvalita dielenského opracovania v mojich očiach prekonávajú „zaužívané“ štandardy najmenšieho segmentu. Orientáciu na štýl podčiarkuje originálne usporiadanie palubnej dosky s mnohými efektnými detailmi. K ním možno zaradiť napríklad výplne dverí či ďalšie prvky interiéru lakované vo farbe karosérie.

Kreatívnym prístupom zaujme aj palubná doska nového modelu Toyota Aygo X

Originálny prístup neobišiel ani funkčné prvky. Ako príklad tu poslúži na prvý pohľad jednoduchý prístrojový panel. Prehľadný analógový rýchlomer dopĺňa digitálne stvárnenie otáčkomera a palivomera. Centrálny priestor vypína plnohodnotný displej palubného počítača, ktorý je známy aj z iných modelov značky. Prepracovanú farebnú grafiku dopĺňa množstvo užitočných funkcií ukrytých v jednotlivých položkách menu.

Najnovšie vývojové trendy značky Toyota si osvojil aj centrálny infotainment s teraz už citeľne modernejším grafickým prostredím. Reálne spokojný som bol pri testovanej konfigurácii so všeobecne pohotovou odozvou na dotyk ale napríklad aj obrazom parkovacej kamery. O niečo pomalší nábeh navigácie, resp. mapového podkladu, ktorá je už automatickou súčasťou testovanej výbavy, Japonci zdôvodňujú cloudovým úložiskom. Samozrejmosťou je moderná mobilná konektivita a podpora prednastavených online služieb.

Centrály displej už ponúka najnovšiu evolúciu grafického prostredia

Konzervatívnejšie orientovaných používateľov s istotou poteší na prvý pohľad nenápadná postranná lišta s užitočnými skratkami. Prostredníctvom hardwarových tlačidiel je možné regulovať aj hlasitosť audia. Klasické, resp. funkčné usporiadanie ponúka aj samostatný modul klimatizácie.

Aygo X si vzhľadom na segment zaslúži pochvalu aj za dostatočné množstvo použiteľných odkladacích priečinkov. Hlavným synonymom vyššie spomínanej „dospelosti“ sú jednoznačne priestorové pomery v prednej časti kabíny. Novinka v danej oblasti najviac exceluje v parametri vnútornej šírky. V tejto disciplíne testovaný model už znesie porovnávanie aj s o triedu väčšími modelmi.

V prednej časti kabíny pôsobí nová Toyota Aygo X mimoriadne dospelo

Crossover efekt navodzuje pohodlný prístup, skombinovaný s o niečo vyšším posedom a príjemným výhľadom. Dizajnovo kreatívne predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy dostali príjemné komfortné čalúnenie. Aj napriek „len“ výškovo nastaviteľnému volantu, som si na palube našiel optimálnu pozíciu pomerne rýchlo, a to aj pri mojej výške cca 185 cm. Z hľadiska cestovného komfortu mi predovšetkým pri dlhších presunoch najviac chýbala absentujúca lakťová opierka.

Najmenšiu automobilovú kategóriu, na rozdiel od až prekvapivo veľkoryso nadimenzovanej prednej časti kabíny, už nijako nemaskuje priestor v druhom rade. Toyota v prípade prioritne mestského modelu Aygo X, vsádza na koncepciu 2+2. V druhom rade sa adekvátne pohodlne odvezú predovšetkým deti alebo osoby nízkeho vzrastu. Štandardne urastených dospelých tu bude obmedzovať predovšetkým priestor pre nohy a kolená. Ako obmedzujúci tu možno označiť aj prístup cez druhý pár dverí s pomerne malým uhlom otvorenia. Vzhľadom na filozofiu 2+2 považujem za akceptovateľný aj detail v podobe absencie otvárania zadných okien, ktoré nahrádzajú jednoduché výklopné vetráčky.

Priestor v druhom rade už zodpovedá filozofii najmenšieho segmentu

Za príjemné prekvapenie možno pri modeli Aygo X označiť batožinový priestor so sympatickou základnou kapacitou 231 litrov. V praxi ide o dostatočný objem na dennú réžiu bežnej rodiny. Použiteľnú dĺžku úložnej plochy dopĺňa jednoduché riešenie krycieho plata. Pod podlahu sa vzhľadom na rozmer pneumatík zmestí len opravná sada. Veľké predmety možno bez problémov prepraviť po sklopení delených zadných sedadiel. V tejto konfigurácii je k dispozícii už viac ako 800 litrov. Tienistou stránkou, na jednej strane efektného skleneného zadného veka, je absencia klasického vnútorného úchytu, a tým pádom aj vyššia náchylnosť na neželané odtlačky prstov.

Výbavou nabitá testovaná konfigurácia Executive, prekonáva bežný rámec mini automobilov. Vyššiu nadobúdaciu cenu tu kompenzujú štandardné dostupné prvky ako.: full-LED svetlomety s funkciou automatického prepínania diaľkového módu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, multimediálne rozhranie Toyota Smart Connect s navigáciou či indukčné nabíjanie mobilného telefónu. Bohatá paleta asistenčných systémov je dostupná už v úplnom základe. Z veľmi pestrej výbavy na palube, mi pri živote v mestskej džungli, najviac chýbal, paradoxne, detail v podobe automatického elektrického ovládania okna, aspoň na strane vodiča.

Batožinový priestor pojme v základe sympatických 231 litrov

Nielen do mesta

Najmenší európsky model značky Toyota bol v princípe vždy určený prioritne do mestskej premávky. Horúca novinka s prívlastkom „cross“ a nádychom crossovera, pôvodné určenie už predsa len o niečo viac prekonáva. O to viac to platí v prípade výbavovo vyšších konfigurácií, kam sa radí aj testovaný exemplár.

Už viackrát spomínaná dospelosť sebavedomého japonského drobca, je najviac cítiť pri vyladení podvozka. V rámci jazdných vlastností sa tu v pozitívnej miere prejavila výrazná konštrukčná príbuznosť s väčším modelom Yaris. Pri vyladení pruženia je cítiť snahu konštruktérov, o čo najoptimálnejší kompromis medzi komfortom a potencionálnymi jazdnými zážitkami.

Aj napriek až 18-palcovým diskom kolies, nové Aygo X prekvapilo filtráciou bežných nerovností

Ochota a schopnosť filtrovať bežné nerovností našich ciest, ma v prípade testovaného exempláru prekvapila o to viac, vzhľadom na konfiguráciu s „obrovskými“ 18-palcovými diskami kolies! O niečo obozretnejší tu treba byť pri vyslovene hrubých prepadlinách či iných veľkých nerovnostiach. Veľké jamy už logicky nie sú testovanej konfigurácii príliš po chuti.

Nové Aygo X dokáže smerom od podvozka prekvapiť aj v rámci zážitkov z jazdy. Kolesá umiestnené prakticky v rohoch karosérie, v kombinácii s nízkou hmotnosť pod úrovňou jednej tony, dokážu sprostredkovať až nečakanú spätnú väzbu smerov od vozovky. Úsmev na tvári navodí aj príjemné poslušné a adekvátne strmé riadenie. Malá a agilná Toyota si bez problémov poradí aj s temperamentnejším jazdným prejavom, napríklad na obľúbených okreskách plných zákrut. Za schopnosťami podvozka, pri dynamickejšom jazdnom štýle, v sumári zážitkového faktora, zaostáva prioritne racionálna motorizácia pod prednou kapotou.

Celkovú dospelosť testovaného modelu podčiarkujú dobre fungujúce asistenčné systémy.

Pri presunoch mimo mesto, musím nové Aygo X pochváliť, vzhľadom na segmentovú príslušnosť, až nečakane precíznym odhlučnením priestoru pre posádku. Citeľne viac aerodynamického hluku do interiéru preniká, prakticky, až vo vyšších rýchlostiach. Prioritné mestské gény si novinka obhájila z hľadiska špičkovej obratnosti, spojenej so skvelou manévrovateľnosťou v stiesnených priestoroch. Práve v mestskej džungli, dávajú paradoxne zmysel aj imidžové SUV gény. Krátke previsy a vyššia svetlá výška sú výhodou pri zdolávaní typických mestských prekážok na čele s vysokými obrubníkmi.

Pod prednou kapotou nového modelu Toyota Aygo X, pracuje za každých okolností rýdzo benzínová klasika reprezentovaná atmosférického 3-valca 1,0 VVT-i s výkonom 72 koní. Konštrukčne odolná pohonná jednotka si aj po modernizácii zachovala nepriamy vstrek paliva. Deklarovaný výkon, vrátane ponúkanej jazdnej dynamiky je reálne plne postačujúci predovšetkým v mestskej zástavbe a nižších rýchlostiach. Určité výkonové limity 3-valca sa o slovo prihlásia predovšetkým pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Viac otáčok so zaujímavou drsnou zvukovou farbičkou 3-valca, automatická CVT prevodovka uprednostňuje aj pri prudších stúpaniach, resp. jazde v členitejšom teréne.

Nová Toyota Aygo X prekvapila aj príjemne nízkymi nárokmi na palivo

Konformná kombinácia s automatickou prevodovkou je čoraz preferovanejšia zákaznícka voľba aj v najmenšom automobilovom segmente. Nová Toyota Aygo X v praxi potvrdzuje, že Japonci neustále pracujú na vývoji svojich bezstupňových prevodoviek. Pri normálnej a pohodovej jazde, CVT automat testovaného modelu príjemne prekvapil svojim veľmi kultivovaným správaním. Pri temperamentnejšom stáčaní pedála akcelerátora sa prevodovka už logicky snaží, čo najviac oprieť o maximálny krútiaci moment. Ten je v tomto prípade podľa očakávania dostupný v hornej tretine otáčkomera.

Prijemným spestrením pre náročnejších, môže byť využívanie manuálneho radenia 7-virtuálnych prevodových stupňov. Tradičný „skákavý“ CVT charakter prevodovky mi z hľadiska celkovej kultivovanosti čiastočne prekážal pri nastavení fixnej tempomatovej rýchlosti vo vyššom rýchlostnom tempe a následnom akusticky temperamentnejšom zdolávaní diaľničných stúpaní.

Aj najmenší európsky model značky Toyota je k dispozícii aj s automatickou CVT prevodovkou

Prioritná racionalita pohonnej sústavy sa naplno prejaví z hľadiska nízkeho apetítu. Pri rozvážnejšom jazdnom štýle s prevahou okresiek si nové Augo X dokáže udržať výsledný priemer hlboko pod hranicou 5-litrov! Pri využívaní prevažne v mestskej premávke, treba počítať s apetítom v okolí 6-litrového priemeru. Ešte o približne liter, stúpne výsledný apetít pri jazde na diaľnici. Náš testovaný priemer sa dlhodobo držal na hranici 4,5 l/100 km. Na konečných, ale reálne stále výborných 5,1 l/100 km, ho „pokazil” až dlhší diaľničný presun a jazda po kľukatých lesných cestách so striedajúcimi sa výraznými stúpaniami a klesaniami.

Aj keď je novinka imidžovo skôr crossoverom ako hatchbackom, tak na pravidelné využívanie v náročnejších terénnych podmienkach logicky nie je určená. Na druhej strane, lesná resp. poľná cesta nie je pre Aygo X, so svetlou výškou 14,6 cm, žiadnym problémom. Viac ako SUV potenciách stoja pri imidžovej testovanej konfigurácii, v mojej optike za zmienku, spoľahlivo fingujúce asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom.

Nová Toyota Aygo X sa nestratí ani na poľných resp. lesných cestách

A celkový dojem?

Nová Toyota Aygo X v teste príjemne prekvapila svojou až nečakanou dospelosťou. Japonský recept je jasným dôkazom toho, že aj najmenší automobilový segment ešte nepovedal posledné slovo. Filozofiu postavenú na atraktívnom dizajne, v tomto prípade dopĺňa funkčne navrhnutý interiér a schopné jazdné vlastnosti, na čele s úspornou a v dobrom slova zmysle jednoduchou pohonnou sústavou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Toyota Aygo X 1,0 VVT-i Executive
Dĺžka: 3 700 mm
Šírka: 1 740 mm
Výška: 1 525 mm
Rázvor: 2 430 mm
Objem kufra: 231 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 53/72
Krútiaci moment Nm: 93
Pohotovostná hmotnosť: 940 – 1015 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 155
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,8 s
Prevodovka: automatická CVT
Počet stupňov: – (7 virtuálnych)
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,9-5,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1/ 100 km
Pneumatiky: Falken Sincera
Verzia/cena
Toyota Aygo X 1,0 VVT-i Executive (testovaný model) od 17 890 €
Toyota Aygo X 1,0 VVT-i Active (5 MT) od 12 990 €

Exit mobile version