Autoinak.sk

Test: Toyota GR Supra – Továreň na zážitky

Test Toyota GR Supra 2020

Dnešný automobilový svet výkonným športovým modelom príliš nepraje. Za týmto faktom treba hľadať nielen neustále sa zvyšujúci tlak na tvorbu emisií, teda „ekológiu“, ale aj rentabilitu daného modelu. Inými slovami, automobilkám sa už dnes, žiaľ, neoplatí vyvíjať automobily určené pre zábavu a radosť. Na tento trend doplatilo v nedávnej minulosti už množstvo automobilových legiend, ktoré museli chtiac-nechtiac odísť na prepadlisko dejín. Za malý zázrak preto možno považovať, že Toyota po rokoch vrátila znova do hry ikonický športiak s názvom Supra! A Japonci sa v tomto smere vcelku vynašli. Pri vývoji novinky spojila Toyota sily so značkou BMW a vo finále sme sa aj vďaka tomuto partnerstvu dočkali skutočne špičkového športového náčinia, o čom sme sa presvedčili aj v našom teste.

Nový model Toyota GR Supra v špičkovej verzii s rádovým benzínovým 6-valcom 3,0 Twin Scroll Turbo, nám na test zapožičala spoločnosť AT Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Toyota GR Supra

História ikonického modelu Toyota Supra sa začala písať už v roku 1978. Zaujímavosťou je, že prvé dve generácie mali spoločný technický základ s rovnako kultovou Toyota Celica. Medzi zberateľmi je veľmi cenená predovšetkým legendárna tretia generácia. A brand Supra definitívne preslávil aj predchádzajúci model, ktorý účinkoval aj v obľúbenej autičkárskej filmovej sérii Rýchlo a zbesilo. Po zastavení produkcie v roku 2002 ale model Supra na dlhé roky zmizol z automobilovej mapy.

To, že myšlienka veľkého návratu tohto modelu stále žije, pripomenuli Japonci v roku 2014 dizajnovo odvážnym konceptom Toyota TF-1. Očakávaného predstavenia vysnenej piatej generácie sme sa ale nakoniec dočkali až v minulom roku! A to čakanie rozhodne stálo za to, pretože Toyota prišla podľa mnohých s doteraz najlepším modelom Supra.

Toyota Supra piatej generácie vznikla aj vďaka spolupráci so značkou BMW.

Ako už bolo naznačené v úvode, o vývoj nového modelu sa Japonci podelili so značkou BMW. A spolupráca týchto dvoch renomovaných automobilových gigantov ani nemohla skončiť inak ako geniálnym výsledkom v podobe japonského coupé Toyota Supra a nemeckého roadsteru BMW Z4.

Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že hlavné slovo pri vývoji mal Mníchov, nie je to celkom pravda. Napriek tomu, že novinka s logom Toyota využíva napríklad nemecký motor alebo špičkový aktívny zadný diferenciál, tak tu je reálne cítiť aj autentický podpis japonských inžinierov. Samozrejmosťou je, že konečné nastavenie vozidla si už dolaďovala každá automobilka samostatne.

Na vývoji pracovala intenzívne aj divízia GR – Gazoo Racing.

Za zmienku okrem toho stojí, že Japonci už na začiatku vývoja trvali na extrémnej tuhosti karosérie, optimálnom rozložení hmotnosti a na nízkom ťažisku. Sériová Supra má dokonca o niečo nižšie ťažisko ako menšia Toyota GT 86, ktorá využíva boxer motor! Produkčný základ novej generácie modelu Supra tak opäť poskytuje ideálnu pôdu pre vznik mnohých extrémnych tuning verzií. V tomto smere ale rozhodne nesklame ani plne sériový model, ktorý vznikal pod dohľadom športovej divízie Gazoo Racing, v skratke GR.

Paleta pohonných jednotiek pozostáva z dvoch benzínových verzií. Slabší 4-valec 2,0 Twin Scroll Turbo ponúka výkon 258 koní a oproti špičkovej verzii je približne o 100 kg ľahší. Vrchol predstavuje testovaný 6-valec 3,0 Twin Scroll Turbo s výkonom 340 koní. Obe motorizácie sa kombinujú výlučne s 8-stupňovým automatom.

Motorovú špičku reprezentuje rádový benzínový 6-valec 3,0 Twin Scroll Turbo.

Samurajský vzhľad

Pri pohľade na zovňajšok nového modelu by azda len málokto nezainteresovaný hádal, že ide o technického súrodenca modelu BMW Z4. Toyota obliekla svoju pýchu do plne autentického vizuálneho kabátika. Mnohé agresívne prvky a línie pritom odkazujú na históriu tejto značky. Z celkových proporcií je jasne cítiť, že testovaný model má svoj pôvod v krajine vychádzajúceho slnka.

Prednej časti dominuje agresívny nárazník s výraznými nasávacími otvormi, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani aftermarketový úpravca. Centrálna časť nárazníka v kombinácii s naznačeným nosom s fabrickým logom je jednoznačne inšpirovaná svetom monopostov F1. Za najkontroverznejší dizajnový prvok predných partií možno považovať atypicky tvarované svetlomety s centrálnymi výbežkami denného LED osvetlenia. Full LED Matrix technológia, ktorou testovaný kúsok disponoval, poskytuje za tmy reálne veľmi presvedčivý svetelný účinok.

Bočná silueta zaujme nielen dlhou líniou kapoty, ale aj typickou líniou strechy.

Bočná silueta s citeľne dlhou prednou kapotou pripomína jasnú snahu konštruktérov o čo najlepšie rozloženie hmotnosti. Pre testovaný model je dizajnom veľmi príznačná aj strecha s vypuklým priestorom pre hlavy pasažierov. Vizuálne atraktívne pôsobia v spleti dizajnových detailov aj naznačené prieduchy, či už na prednej kapote alebo na samotných dverách. Pri podrobnejšom skúmaní je ale o to väčším sklamaním, že prakticky všetky výduchy na novinke sú „slepé“ a neplnia žiadnu zmysluplnú funkciu. Na prvý pohľad sa k nenápadnej „ľadovo“ sivej metalickej farbe karosérie testovaného exempláru optimálne hodia 19-palcové kolesá s červenými brzdovými strmeňmi, ktoré sa kombinujú s výkonnejšou motorizáciou.

Suverénne najdramatickejšie optické svaly dostala zadná línia novej generácie modelu modelu Toyota Supra. Vystúpené blatníky v tomto prípade dopĺňa nezameniteľný zadný spojler s fabrickým logom uprostred. Ešte väčší rešpekt budí nárazník s difúzorom a dvoma adekvátnymi výfukovými koncovkami. Svet motoršportu aj v tomto priestore pripomína obrovská centrálna LED hmlovka, v ktorej je zároveň zakomponované aj cúvacie svetlo.

Výkon a poriadne svaly priam sršia aj zo zadnej časti novej generácie modelu Toyota Supra.

Kabína orientovaná na športovú funkčnosť

Interiér nového modelu Toyota Supra už v porovnaní s exteriérom neprináša až toľko originálnych riešení. Inými slovami platí, že v kabíne je v rámci stvárnenia a prevedenia mnohých detailov prítomná „mníchovská“ kooperácia. Chýbajúca japonská originalita je ale v tomto prípade vykompenzovaná veľmi dobrou ergonómiou a samozrejme aj precíznou kvalitou dielenského opracovania. Palubná doska sa vyznačuje predovšetkým funkčným a „športovým“ dojmom. Jasnú orientáciu smerom na vodiča pripomína „naklonenie“ jej centrálnej časti.

Športové emócie rozhodne nechýbajú prístrojovému panelu s autentickým stvárnením. Jeho dominantou je centrálny otáčkomer. Veľmi prehľadné vyobrazenie ponúkajú aj ostatné dôležité údaje. Pri návrhu tohto usporiadania zvíťazila jednoznačne japonská racionalita pred často povrchnou hrou na efekt. Žiadne dramatické zmeny grafiky, resp. layoutu v tomto prípade neprichádzajú ani pri zmene režimu jazdy. Toyota Supra chce byť stále predovšetkým o reálnych zážitkoch a za to si zaslúži veľký palec hore.

Palubná doska nového modelu Toyota Supra.

Automobilovú modernu reprezentuje modul multimediálneho rozhrania s centrálnym dotykovým displejom, ktorý je vystúpený do priestoru. Špičkovú čitateľnosť a detailne prepracovanú grafickú stránku aj v tomto prípade dopĺňa množstvo funkcií, resp. aplikácií, medzi ktorými nechýba ani štýlové vyobrazenie momentálneho využívania výkonových parametrov vozidla. Infotainment je možné okrem dotyku ovládať aj prostredníctvom ergonomicky precízneho združeného ovládača iDrive na stredovej konzole. Konzervatívne orientovaní používatelia bezpochyby ocenia i samostatný a prehľadný modul klimatizácie.

Aj napriek svojej jasne stanovenej športovej orientácii novinka prekvapivo neprepadla ani z hľadiska praktickej stránky. Minimalistické schránky vo dverách dopĺňa priehradka pred spolujazdcom či veľkorysá schránka na mobil. Boxy na nápoje ale nie sú umiestnené príliš šťastne. Miesto si našli neprakticky presne v strede lakťovej opierky. A keďže Supra je 2-miestny automobil, tak väčšie predmety je v prípade potreby možné veľmi jednoducho a rýchlo odložiť z kabíny rovno do kufra.

Dostatočne športové a zároveň adekvátne pohodlné – sedačky v modeli Toyota Supra.

Sedačky v kombinácii s posedom za volantom patria logicky medzi absolútne najdôležitejšie atribúty každého športového automobilu. V tejto disciplíne možno považovať za príjemné prekvapenie, že aj napriek jasne danej športovej orientácii nepôsobí kabína testovaného modelu pocitovo vyslovene stiesneným dojmom! Sedačky testovaného exempláru sú nielen efektné, ale aj pohodlné. Ich naznačené bočné vedenie si je možné elektricky regulovať. V princípe ale vždy pomerne efektívne fixujú telo vodiča, resp. spolujazdca. Nastupovanie či vystupovanie si zároveň nevyžaduje takmer žiadnu prehnanú dávku telesnej gymnastiky.

Vyšší pasažieri si tu napriek tomu musia dávať pozor na nechcený úraz hlavy. Pod tento fakt sa podpísala práve efektne zaoblená strecha. Vďaka takto dosiahnutej „bubline“ sa na nedostatok miesta pre hlavu v interiéri nebudú vo finále sťažovať ani tí s výškou viac ako 180 cm. Spomínaná línia strechy ale v prípade takto urastených pasažierov čiastočne obmedzuje výhľad do strán. S výhľadom to rozhodne nie je ideálne ani smerom dozadu. To už je ale daň, s ktorou sa pri takto efektne tvarovanej karosérii jednoducho musí počítať.

Koncepcia interiéru modelu Toyota Supra sa vyznačuje užívateľskou jednoduchosťou.

V rámci praktickej stránky som sa počas celej doby testu nového modelu Supra nedokázal úplne zžiť s „ergonomickým nedostatkom“ v podobe absentujúceho mikrospínača slúžiaceho na otvorenie veka kufra. Dvere batožinového priestoru je možné v tomto odistiť „len“ prostredníctvom tlačidla v interiéri alebo kľúčikom od vozidla, čo v mojich očiach nie je veľmi praktické. Kapacita úložného priestoru následne dosahuje 290 litrov. A to už je v rámci danej kategórie veľmi zaujímavý parameter. Inými slovami, Supra dokáže v prípade potreby poslúžiť aj ako automobil vhodný napríklad na absolvovanie krátkej dovolenky.

Konečnú cenovku novej generácie športového coupé Toyota Supra Japonci vo finále okrem jej nesporných kvalít kompenzujú aj bohatou výbavou na palube. Testovaný exemplár v špičkovej výbave Executive sa môže okrem iného pýšiť aj prvkami, ako sú komplexný balík asistenčných systémov, adaptívny tempomat, Head-up displej, bezdrôtové nabíjanie telefónu, funkcia Launch Control či audiosystémom značky JBL.

Batožinový priestor ponúka kapacitu slušných 290 litrov.

Skonštruovaná pre radosť

Dokonalé rozloženie hmotnosti, pohon zadnej nápravy, prepĺňaný benzínový 6-valec… Toto sú už v základe presvedčivé ingrediencie pre vznik pôsobivého športového automobilu. Toyota sa s tým, samozrejme, neuspokojila a tradičná japonská precíznosť a zmysel pre detail sa naplno prejavili aj pri celkovom vyladení novej generácie modelu Supra. Vo finále vznikol automobil, ktorý vo svojej cenovej kategórii hľadá adekvátnu konkurenciu len veľmi ťažko!

Testovaný exemplár zároveň možno bez prílišného preháňania označiť aj ako automobil vhodný na každodenné používanie. Vyslovene neznesiteľné utrpenie nepredstavuje v tomto smere dokonca ani život v meste. Vyladenie podvozka je podľa očakávania prioritne športové. Na druhej strane dokáže Supra svojej posádke dopriať adekvátny jazdný komfort, plne akceptovateľný pre bežné a pohodové presúvanie sa. Samozrejme, vyladeniu pruženia a 19-palcovým diskom kolies v žiadnom jazdnom móde veľmi „nevonia“ priamy kontakt s väčšími nerovnosťami. V tomto smere sa preto treba s testovaným exemplárom naučiť jazdiť skôr predvídavo.

Prístrojovému panelu dominuje centrálny otáčkomer.

Naopak, na kvalitnejšom cestnom povrchu takmer okamžite vyniká extrémna tuhosť karosérie. Vodič dostáva prostredníctvom podvozka obrovské množstvo informácií smerom od vozovky. A to už je v dnešných moderných automobiloch vskutku ojedinelý a vzácny jav! Najväčšie konštrukčné prednosti podvozka sa vo finále prejavia až pri dynamickej jazde na ceste plnej zákrut alebo inej technickej trati. V oboch prípadoch Supra veľmi dlho a poslušne drží zvolenú jazdnú stopu. Pod to sa okrem nízkeho ťažiska a akceptovateľnej hmotnosti vo výraznej miere podpísal aj aktívny zadný diferenciál. Za dokonalú šoférsku nirvánu v tejto súvislosti považujem aj celkové vyladenie optimálne strmého a „ostrého“ riadenia!

Továrňou na zážitky a emócie je pri športovo koncipovanom modeli vždy motor. A testovaná Supra ukrýva pod prednou kapotou reálny motorkársky šperk v podobe prepĺňaného rádového benzínového 6-valca 3,0 Twin Scroll Turbo. Motor dá o svojom potenciáli vedieť hneď po naštartovaní v podobe sympatického zvuku. Zvukový prejav tu možno celkovo považovať za príjemne športový. Na druhej strane platí, že posádka nebude smerom od motora vyslovene ohučaná ani po dlhom diaľničnom presune.

Športový mód si môže vodič prispôsobiť a nakonfigurovať aj podľa osobnej preferencie.

Maximálny výkon 340 koní je pre testované coupé plne adekvátny, a to aj v situáciách pri plnej záťaži alebo pri jazde po trati. Ešte pôsobivejšie v tomto smere pôsobí fascinujúci kontinuálny záťah a špičkové zrýchlenie! Inými slovami, motor má dostatok sily pre potenciálne okamžité zrýchlenie prakticky v celom spektre otáčkomera. Pod tento fakt sa vo finále určite podpísalo aj dokonalé súžitie motora s 8-stupňovým automatom, s vyslovene kratučkými prvými prevodmi. Siedmy, resp. ôsmy prevod sa dostáva k slovu prakticky len pri ustálenej jazde vo vysokom rýchlostnom tempe. Aj keď prevodovka disponuje precízne vyladeným softvérom radenia, tak v testovanom exemplári dáva vďaka bleskovej a okamžitej odozve zmysel aj tzv. manuálne radenie. To je možné realizovať či už pádlami pod volantom, alebo priamo voličom automatickej prevodovky.

Nová Toyota Supra ponúka v zásade len dva jazdné módy. Východiskový režim je tu doplnený o športový mód, ktorý si môže vodič ešte individuálne nakonfigurovať. Osobitou nadstavbou je možnosť obmedzenia, resp. úplnej deaktivácie elektronických systémov. V princípe je však testovaný exemplár presvedčivo športový už vo svojom východiskovom nastavení. Momentálny prietok emócií v tomto smere určuje predovšetkým odvaha vodiča spojená priamou úmerou s intenzitou stláčania pedála akcelerátora.

Špičkové pneumatiky sú pri tomto type vozidla vždy veľmi dôležitým atribútom.

V športovom nastavaní sú reakcie prirodzene ostrejšie. Supra dovolí vodičovi v rámci divokejšieho nájazdu do zákruty dokonca aj ľahký náznak šmyku a až potom nasleduje bezpečný zásah stabilizácie. Po úplnom deaktivovaní elektroniky sa ale to isté vozidlo dokáže zmeniť doslova na odistenú zbraň predurčenú na divoké drifty. Proces ich precízneho zvládnutia si v prvotnej fáze vyžaduje postupné a dôkladné zoznámenie sa s vozidlom, ako aj následné racionálne objavovanie jeho možností a limitov.

A čo spotreba paliva? Toyota Supra patrí presne do tej kategórie automobilov, kde údaj o spotrebe paliva nemá pre väčšinu jej majiteľov príliš výpovedný charakter. Pre úplnosť dodávam, že s ľahkou nohou sa dá aj v tomto prípade jazdiť v kombinovanom režime pod magickou hranicou 10 l/100 km. To ale nikoho nebude baviť príliš dlho. Naopak, pri zážitkovej jazde sa môže celkový apetít pokojne aj znásobiť. Výsledný priemer na konci nášho testu sa podľa palubného počítača ustálil napriek tomu na plne akceptovateľnej hodnote 11,8 l/100 km. To je vzhľadom na možnosti tohto vozidla veľmi dobrý výsledok.

Nová Toyota Supra dostala do vienka skutočne precízne a špičkové jazdné vlastnosti.

A náš celkový dojem?

Aj keď má nová Toyota Supra na prvý pohľad pomerne zvláštny rodný list, tak vo finále ide o mimoriadne precízne postavený automobil, ktorý je tu predovšetkým preto, aby nám robil radosť. A to už je samo osebe v dnešnej eko dobe tak trochu malým zázrakom. Novinka si zaslúži palec hore aj za to, že obrovskú porciu emócií si za jej volantom môžu dopriať jednak športovo orientovaní polopretekári, ale na druhej strane aj v princípe úplne bežní vodiči.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Toyota GR Supra 3,0 Twin Scroll Turbo Executive

Dĺžka: 4379 mm
Šírka: 1854 mm
Výška: 1292 mm
Rázvor: 2470 mm
Objem kufra: 290 litrov
Motor: zážihový
Pohon: zadný
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 250/340
Krútiaci moment Nm: 500
Pohotovostná hmotnosť: 1570 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 11,8/100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Super Sport

Verzia/cena
Toyota GR Supra 3,0 Twin Scroll Turbo Executive (testovaný model): od 63 990 €
Toyota GR Supra 2,0 Twin Scroll Turbo Dynamic: od 48 990 €

Exit mobile version