Autoinak.sk

TEST: Toyota RAV4 Plug in hybrid – Multitalent

Test Toyota RAV4 Plug-in hybrid 2021

Toyota dnes patrí medzi automobilových lídrov predovšetkým vďaka povestnej japonskej spoľahlivosti a vizionárskym schopnostiam. Globálne najpredávanejšia automobilová značka dokázala so svojimi automobilmi veľmi pohotovo reagovať na dobové výzvy. Japonci sú preto neohrozenou svetovou jednotkou v rámci produkcie hybridných modelov. Vyspelé a úsporné elektrifikované spaľovacie pohonné jednotky značky Toyota, na rozdiel od mnohých konkurentov, z hľadiska emisnej politiky netlačia na unáhlený prechod na výrobu 100% batériových modelov. Aj z tohto dôvodu Toyota predstavila svoj prvý „moderný“ elektromobil ešte len prednedávnom. Výkonné a zároveň efektívne pracujúce hybridné motorizácie, ktorých základom je odolný spaľovací motor totiž ešte nepovedali svoje posledné slovo! Presvedčili sme sa o tom aj v rámci testu elektrifikovanej vlajkovej lode značky, SUV Toyota RAV4 v Plug-in hybridnej verzii.

Nový model Toyota RAV4 Plug in hybrid, ktorý pozostáva z 2,5 litrového atmosférického benzínového 4-valca, a dvojice výkonných elektromotorov, skombinovaných s pohonom všetkých kolies a top výbave Selection, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Toyota RAV4 Plug in hybrid

Segment tzv. „viacúčelových“ automobilov, známy pod skratkou SUV objavila a spopularizovala značka Toyota. Písal sa rok 1994, keď Japonci predstavili prvú generáciu modelu RAV4. V tých časoch unikátny koncept automobilu s vyššou svetlou výškou a pohonom všetkých kolies kombinoval výhody klasických offroadov s prednosťami a jazdnými vlastnosťami cestných automobilov.

Model RAV4 poslúžil aj ako vzor pre ostatných výrobcov a postupne sa z neho stalo napredávanejšie SUV našej planéty! Zaujímavosťou je, že Toyota sa už v tých časoch nebála experimentovať na poli pohonu. Už pôvodná „Rav-ka“ sa pre potreby a dobový boom amerického trhu vyrábala dokonca aj ako čistý elektromobil! Skúsenosti s elektrickým pohonom neskôr japonský gigant zúročil pri svojich hybridných modeloch, v ktorých je dnes japonská značka neohrozeným lídrom.

Toyota RAV4 je z historického hľadiska vôbec najpredávanejším SUV našej planéty

Aktuálne má Toyota v ponuke už piatu generáciu SUV RAV4. Najnovšieho pokračovateľa úspešnej tradície sme oficiálne spoznali v roku 2018. Okrem doplnkovej možnosti voľby čisto benzínového pohonu, hrá pri najnovšej „Rav-ke“ prvé husle moderný hybridný pohon štvrtej generácie. Na tento pohon pripadá v Európe až cca 90% zákazníckych objednávok. Prísne európske emisné normy značku Toyota zároveň inšpirovali posunúť svoje elektrické skúsenosti ešte o pomyselný krôčik ďalej! Horúcou novinkou modelového radu Toyota RAV4 je Plug-in hybridná verzia. Tú je možné na rozdiel od tzv. samonabíjacích súrodencov dobíjať aj z externého zdroja!

Základom Plug-in hybridného modelu je obdobne, ako aj pri klasickom hybride odolný atmosférický benzínový 4-valec o objeme 2,5 a samostatným výkonom 185 koní. Zástrčková RAV4, ale podľa očakávania ponúka podstatne výkonnejšiu elektrosústavu. Tá pozostáva z dvojice samostatných elektromotorov s výkonom 180 a 55 koní. Toto riešenie zabezpečuje permanentný pohon všetkých kolies aj bez využitia mechanického prepojenia náprav. Kombinovaný výkon Plug-in hybridného modelu dosahuje úctyhodných 306 koní. Zástrčková Rav-ka je tak po športovom coupé Supra, prekvapivo druhým najvýkonnejším európskym modelom značky Toyota! Okrem výkonu novinka púta pozornosť aj svojim elektrickým dojazdom. Ten sa vďaka prítomnosti 18,1 kWh batérie podľa výrobcu pohybuje v kombinovanom režime na nadštandardnej úrovni až 75 km!

Plug-in hybrid pozostávajúci z dvoch elektromotorov a spaľovacej benzínovej motorizácie o objeme 2,5 litra ponúka kombinovaný výkon až 306 koní

Vizuálne atraktívne SUV

Toyota sa v nedávnej minulosti začala okrem technológii podstatne viac sústrediť aj na dizajn. Takpovediac „nudné“ autá vystriedali v novej ére emočne ladené modely s opticky atraktívnymi krivkami. Ukážkovým príkladom nového prístupu je aj aktuálna generácia modelu RAV4. Drsne sa tváriace SUV s atletickým nádychom dokáže po vizuálnej stránke zaujať aj dnes, teda niekoľko rokov od svojho oficiálneho predstavenia. Aj keď sa testovaná novinka s Plug-in hybridným pohonom na prvý pohľad od svojich služobne starších súrodencov zásadne neodlišuje, tak najvýkonnejší člen rodiny predsa len ponúka niekoľko drobných detailov, na základe ktorých ho je možné identifikovať.

Predným partiám vo všeobecnosti dominuje robustná maska chladiča. Pri plug-in hybride ponúka v štandarde dynamicky výplet v čiernom prevedení. Atraktívnu siluetu prednej časti dotvára členitý a autentický predný nárazník s decentným náznakom spodného splittera v kontrastnom lakovaní. Športový nádych evokujú aj postupne sa zužujúce predné svetlomety. Tie pri plug-in hybridnej verzii dostali taktiež mierne pozmenený vzhľad. Vďaka Bi-LED technológii a presvedčivo fungujúcemu automatickému prepínaniu diaľkového módu, som bol reálne veľmi spokojný aj s ich svetelným výkonom.

Bočná silueta testovaného modelu pôsobí športovo a atleticky.

V rámci bočnej siluety púta pozornosť celková dĺžka vozidla, ktorá v kombinácii s dizajnovými krivkami dodáva novému modelu RAV4 až atletický nádych. Optickú dynamiku pri testovanej konfigurácii ešte viac umocňuje dvojfarebné lakovanie v zirkónovo striebornej metalíze s kontrastne čiernou strechou. Elegantné čierne ozdobné lišty zdobia aj masívne lemy blatníkov, resp. bočné prahy. Špičková výbava Selection už v štandarde disponuje 19-palcovými diskami kolies skombinovanými s pneumatikami so stále racionálnou výškou bočného profilu. Rav-ka v rámci praktickej stránky poteší aj veľkorysou plochou bočného presklenia. Na Plug-in hybridný pohon v útrobách upozorňuje decentný štítok na predných blatníkoch.

Japonské SUV dokáže po vizuálnej stránke zaujať aj v rámci zadnej časti. Štítok odkazujúci na koncept pohonu sa podľa očakávania nachádza aj na zadných dverách. Pomerne úzke koncové svetlá testovaný model opticky nielen rozširujú, ale zároveň aj pritláčajú smerom k zemi. Dynamický nádych tu ešte viac umocňuje decentný strešný spojler a predovšetkým dve reálne funkčné výfukové koncovky situované v priestore pod nárazníkom. Na ich nechcené poškodenie treba zároveň myslieť pri prekonávaní výraznejších terénnych zlomov.

Aj napriek ekologickému pohonu si aj plug-in hybridný model zachoval efektnú dvojicu výfukových koncoviek.

Racionálne navrhnutý interiér

Toyota si dala značne záležať aj na koncepcii interiéru najnovšieho člena rodiny RAV4. Na prvý pohľad dizajnovo nenápadná a zároveň robustná architektúra palubnej dosky sa sústredí na čo najlepšiu ergonómiu, spojenú s logickým rozmiestnením ovládacích prvkov. Pochvalu si tu zároveň zaslúžia aj rozumne navrhnuté odkladacie priečinky.

Pri podrobnejšom skúmaní palubnej dosky musím dať zároveň palec hore aj použitých materiálom a ich precíznemu dielenskému opracovaniu. Imidž najpredávanejšieho SUV našej planéty v sumári ešte viac podčiarkujú odolne pôsobiace detaily. Do tejto skupiny sa radia napr. imidžové kryty reproduktorov v predných dverách alebo masívne otočné ovládače klimatizácie a jazdných režimov so zaujímavou povrchovou úpravou.

Palubná doska najnovšej generácie modelu Toyota RAV4 s Plug-in hybridným pohonom.

Prístrojový panel kombinuje klasické postranné analógové „budíky“ s centrálnym grafickým displejom. Klasický otáčkomer nahradil v prípade testovanej motorizácie hybridný ekvivalent. V analógovej podobe je okrem palivomera vyobrazený aj stav aktuálnej kapacity batérie. Centrálna grafická časť rovnako ponúka príjemne prehľadný layout v závislosti od zvoleného režimu jazdy decentne sa meniacou farebnou schémou. Toyota si okrem toho dala mimoriadne záležať aj množstve zaujímavých ukazovateľov ukrytých v položkách palubného počítača.

To, že model RAV4 ako taký nie je v princípe horúcou novinkou, najviac prezrádza modul infotainmentu. Klasické a svojské prostredie „Made in Toyota“ v mojich očiach nepatrí medzi grafický výkvet. Po vyslovene funkčnej stránke sa ale infotainmentu nedá nič zásadné vytknúť. Jednoduchý a prehľadný koncept dotykového ovládania dopĺňajú užitočné postranné skratky. Na všeobecne slabšie rozlíšenie obrazovky najviac dopláca inak užitočný kamerový výstup zachytávajúci celé okolie vozidla. Jeho spestrením je tu dokonca aj 3D vyobrazenie okolitého priestoru!

Grafické rozhranie infotainmentu dnes už nepatrí medzi najmodernejšie.

Za extra silnú stránku testovaného modelu možno označiť vzdušný koncept interiéru. Príjemne vyvýšený SUV posed dopĺňa veľmi dobrý výhľad z vozidla. Pod ten sa okrem plochy presklenia podpísali aj tenké „áčkové“ stĺpiky. Cestovný komfort pri dlhých presunoch umocňujú aj veľkoryso nadimenzované predné sedačky so sympatickým náznakom bočného vedenia.

Obdobná priestorová situácia panuje aj v druhom rade. Delená zadná lavica s príjemnou dĺžkou sedáka ponúka možnosť nastavenia sklonu operadiel. Vzadu sa aj preto pohodlne odvezú nielen deti, ale aj dvaja nadštandarde urastení dospelí. Potencionálneho prostredného pasažiera bude z hľadiska priestoru obmedzovať len decentný stredový tunel. Cestovný komfort tu zlepšujú samostatné výduchy ventilácie, prítomnosť nabíjacích USB koncoviek či vyhrievanie krajných sedadiel.

Predné sedačky sú príjemné a komfortné aj pri dlhých presunoch.

Aj napriek prítomnosti kapacitne citeľne väčšej batérie, testovaná Toyota RAV4 s Plug-in hybridným pohonom nesklame ani z hľadiska praktickej stránky. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 520 litrov. To je len o 60 litrov menšia hodnota ako ponúka full hybridný súrodenec. O niečo malo plytší batožinový priestor v praxi nepredstavuje, v princípe žiadny problém.

Veľkú pochvalu si tu, naopak, zaslúži pravidelný tvar, resp. pôdorys, ako aj fakt, že pod úroveň podlahy sa okrem nabíjacieho kábla stále zmestí dokonca aj dojazdová rezervná pneumatika! Po sklopení sedadiel v druhom rade vzniká prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1168 litrov.

Príjemne veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade

Toyota RAV4 s Plug-in hybridným pohonom je zároveň aj vlajkovou loďou celého modelového radu. Nadštandardný výkon v kombinácii so špičkovou hybridnou technikou sa logicky podpísal aj pod vyššiu cenovku. Tú automobilka kompenzuje veľmi bohatou výbavou. Testovaná verzia Selection, už bez nutnosti ďalšieho príplatku disponuje aj prvkami ako: kožené čalúnenie, kamerový náhľad na okolie vozidla, vnútorným spätným zrkadlom s funkciou digitálneho kamerového náhľadu, vyhrievaným volantom, vyhrievaným čelným sklom, či širokým balíkom veľmi dobre fungujúcich asistenčných systémov. Už v nižšej výbave sú pritom k dispozícii prvky ako: adaptívny tempomat, dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, elektrické ovládanie batožinového priestoru alebo vstavaná navigácia.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 520 litrov.

Nenápadný silák

Marketingová kampaň automobilového gigantu z krajiny vychádzajúceho slnka hovorí, že nie je hybrid ako hybrid. Toyota je dnes neohrozenou svetovou jednotkou vo výrobe výkonovo efektívnych a zároveň adekvátne úsporných elektrifikovaných motorizácií. Za volantom nového modelu Toyota RAV4 Plug-in hybrid som sa na vlastnej koži presvedčil, že spomínaná marketingová formulka, „hybrid Made in Toyota“, funguje dokonale aj pri technologicky sofistikovanejšej zástrčkovej nadstavbe.

Hneď na úvod v tomto smere konštatujem, že testované SUV sa po komplexnej stránke vyšvihlo na absolútny vrchol v kategórií externe nabíjateľných hybridov, ktoré doteraz prešli mojimi rukami!

Toyota RAV4 kombinuje v jednom balení hneď viacero automobilov.

Ešte predtým ako sa o slovo prihlási špičková hybridná technológia v útrobách, stojí určite za zmienku aj všeobecné zhodnotenie jazdných vlastností. Plug-in hybridná Rav-ka je v porovnaní s klasickým full-hybridom citeľne ťažšia. Pod nárast hmotnosti sa tu podpísala predovšetkým výkonná lithium-ionóvá batéria. Na druhej strane platí, že daný nárast hmotnosti si bežný vodič uvedomí prakticky len pri okamžitom presadnutí z hybridu do plug-in hybridu.

Schopný podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies ponúka pri testovanej konfigurácii veľmi vyvážený mix jazdného komfortu a šoférskych zážitkov. V rámci filtrácie bežných nerovností našich ciest ma plug-in hybrid, obutý na 19- palcových kolesách, príjemne prekvapil precíznym žehlením. Vyššia hmotnosť vozidla tu dá o sebe vedieť prakticky len pri nechcenom trafení obzvlášť veľkej nerovnosti alebo prepadliny.

Pri dostatočnej zásobe elektrickej energie v batérii plug-in hybrid preferuje jazdu v elektrickom režime

Batéria umiestnená v podlahe dokáže efektívne znížiť ťažisko vozidla. Rav-ka obutá na kvalitných pneumatikách ma doslova nadchla svojou celkovou agilitou a až nečakane precíznou ovládateľnosťou. K tomu vo finále prispelo aj príjemne komunikatívne riadenie. Testovanej konfigurácii rozhodne nie je proti srsti ani dynamickejší jazdný prejav obohatený o svižnejšie prejazdy cez zákruty. Fyzika sa ale vo finále samozrejme nedá oklamať. V hraničných situáciách tu preto vždy treba počítať aj s viac ako 2-tonovou váhou vozidla.

Srdcom pohonného reťazca je aj tomto prípade odolný atmosférický benzínový 4-valec 2,5 Dynamic Force s funkciou priameho aj nepriameho vstreku paliva. Pre účely Plug-in hybridného modelu automobilka logicky celkovo upravila jeho software. Pýchou pohonu je výkonná elektrosústava. Tá pozostáva z dvojice samostatných elektromotorov. Každý z nich sa stará výhradne o pohon jednej nápravy. Kombinovaný hybridný výkon pohonného reťazca dosahuje impozantných 306 koní.

Vodič má k dispozícii viacero jazdných módov, elektro sústava so spaľovacím motorom výborne spolupracuje aj vďaka e-CVT prevodovke

Výkonová nálož je reálne doprevádzaná pocitovou skvelou jazdnou dynamikou! V princípe nenápadná Toyota RAV4 dokáže pri dynamických rozjazdoch, ale aj pružných zrýchleniach vo vyšších rýchlostiach reálne zadupať do zeme aj mnoho športovo sa tváriacich konkurentov! Ozdobou výkonnej elektrosústavy je v rámci celkovej kultivovanosti tiež precízne vyladená e-CVT prevodovka. Tá ani pri prudkom zrýchlení v režime s vybitou batériou, nemá vyslovene tendenciu prehnane „vytáčať“ spaľovací motor.

Najväčšou výhodou vyspelého hybridu značky Toyota je oddelenosť plne elektrického a hybridného módu. Ak je v batérii dostatok energie pre jazdu v elektrickom móde, tak spaľovací motor sa sám od seba nespustí ani pri opakovanom kick-downe, teda zatlačení pedála akcelerátora až na podlahu! V čisto elektrickom móde zároveň dokáže Rav-ka uháňať až 135 km rýchlosťou. Za najdôležitejší benefit elektrosústavy ale považujem celkový dojazd. Optimistické sľuby výrobcu s kombinovaným dojazdom na úrovni 75 km nie sú v tomto smere žiadnou utópiou. Pri zážitkovej jazde som na plnú batériu dokázal prejsť 63 kilometrov. Naopak, pri druhom pokuse a racionálnym využívaním dosiahol elektrický dojazd dokonca až 80 km!

Funkciu hybridného pohonu je možné sledovať aj v rámci palubného infotainmentu

Batéria plug-in hybridného modelu RAV4 s celkovou kapacitou 18,1 kWh sa nikdy úplne nevybije. Zostatková kapacita akumulátora po minutí elektrického dojazdu, v tomto prípade vždy slúži ako dôležitý doping pri nasledovnej v hybridnom móde. Simulované meranie spotreby na 100 km dlhom kombinovanom úseku s plne nabitou batériou, ukázalo podľa palubného počítača hodnotu 2,7 l/100 km. Pri vybitej batérii v plne hybridnom móde, dokáže testovaný model jazdiť so spotrebou cca 5 litrov na každých 100 km.

Vyslovene sklamaný som nebol ani pri diaľničnom presune. Tu sa spotreba paliva pri predvídavej a ustálenej jazde pohybovala približne na úrovni 6,7 litra. Kombinovaná spotreba elektrickej energie sa v rámci testu s prihliadnutím na štýl jazdy, mimochodom, pohybovala na úrovni od 18,3 kWh až po 25,6 kWh/100 km. Pre úplnosť dodávam, že v rámci testovacích dní panovalo ustálené jesenné počasie s príjemnými dennými teplotami.

Nabíjanie 18,1 kWh batérie podporuje palubná nabíjačka s výkonom 6,6 kW

Toyota RAV4 Plug-in hybrid, podobne ako väčšina konkurencie, nedisponuje funkciou rýchleho nabíjania. Vstavaná palubná nabíjačka ponúka výkon 6,6 kW. To pri využití originálneho wallboxu znamená cca interval 2,5 hodiny potrebný na plné nabitie. V prípade núdze je samozrejme možné využiť aj klasickú 230V sieť. Nabíjanie v optimálnych podmienkach bude v tomto prípade trvať približne 7,5 hodiny.

V rámci dostupných hybridných jazdných módov sa v automatickom režime logicky preferuje jazda na elektrickú energiu. Okrem plne elektrického módu si môže vodič aj pri plne nabitej batérii aktivovať hybridný mód, čo je vhodné napríklad po prvotnom presune po diaľnici. Ďalšou možnosťou je možnosť dobíjania batérie prostredníctvom spaľovacieho motora. Okrem hybridných režimov, sú tu k dispozícii aj klasické jazdné módy Normal, Eco a Sport, kedy sa citeľne mení predovšetkým odozva plynového pedála.

Naše video porovnanie modelov Toyota RAV4

Vzhľadom na svetlú výšku 19 cm a pohon všetkých kolies sa testovaná Rav-ka nezľakne ani terénu. Na pohyb mimo spevnených ciest vo všeobecnosti slúži offroad režim Trail, ktorý dokáže pomerne efektívne pracovať s prenosom výkonu na kolesá s lepšou trakciou. V rámci terénnej výbavy a hmotnosti testovaného exempláru, mi na palube najviac chýbal zjazdový asistent, ktorý nie je k dispozícii ani v opcii.

A náš celkový dojem?

Toyota sa do 100% elektrifikácie nehrnie za každú cenu. To je mnohým automobilovým nadšencom v dnešnej dobe mimoriadne sympatické. Japonci si takýto postoj môžu dovoliť aj preto, že sú dnes technologickým lídrom na poli hybridných pohonov. Dôkazom toho je aj testovaná Toyota RAV4 Plug-in hybrid. Efektívna zástrčková alternatíva reálne kombinuje minimálne dva automobily v jednom balení. Vítaným bonusom sú okrem úspornej prevádzky tiež špičkové výkonové parametre.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Toyota RAV4 2,5 Plug-in hybrid Selection
Dĺžka: 4 600 mm
Šírka: 1 855 mm
Výška: 1 690 mm
Rázvor: 2 690 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín+elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 225/306
Krútiaci moment Nm: 227/270
Pohotovostná hmotnosť: 1985-2075 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: e-CVT
Elektrický dojazd: 75 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,0 / 100 km
Pneumatiky: Yokohama Avid GT
Verzia/cena
Toyota RAV4 2,5 Plug-in hybrid Selection (testovaný model) od 54 190 €
Toyota RAV4 2,5 Plug-in hybrid Comfort od 49 990 €
Toyota RAV4 2,0 Valvematic Active (benzín+6MT+FWD) od 26 490 €

Exit mobile version