Autoinak.sk

Test: Volkswagen Taigo – Imidž a racionalita

Test Volkswagen Taigo 2022

Nie je žiadnym tajomstvom, že nemecký automobilový gigant sa v poslednom čase vo významnej miere sústredí na plne elektrické modely. Dôkazom toho je postupne sa rozrastajúca rodina modelov ID. Okrem elektrickej ofenzívy, ale Volkswagen nezanevrel ani na novinky s konvenčným pohonom. Ako príklad tu poslúži nový Volkswagen Taigo. Dizajnovo atraktívny crossover so štýlovo klesajúcou líniou strechy sa prednedávnom objavil aj na našom trhu. Taigo je po veľkostnej a technickej stránke blízkym príbuzným slovenského bestselleru, modelu T-Cross. Kým u služobne staršieho súrodenca s klasickým konceptom karosérie je na prvom mieste racionalita, tak Taigo k nej pridáva ešte aj výraznú porciu emócií a imidžu. Na vlastnej koži sme sa o tom presvedčili v našom redakčnom teste.

Nový Volkswagen Taigo s benzínovou motorizáciu 1,0 TSI (110 koní), skombinovanú so 6-st. manuálnou prevodovkou a dynamickej výbavovej verzii R-Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Volkswagen.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Volkswagen Taigo

Za vznikom nového modelu Taigo sa ukrýva zaujímavý príbeh. Automobilky sa aj dnes snažia prispôsobovať svoje modelové portfólio podľa legislatívnych, ale aj individuálnych potrieb zákazníkov v jednotlivých kútoch sveta. Celý americký svetadiel je v tomto smere veľmi špecifický prípad. V najväčšej krajine Južnej Ameriky – Brazílii, predstavil Volkswagen v prvej polovici roku 2020 dizajnovo atraktívny model Nivus. Novinka vyvolala veľký ošiaľ takmer okamžite aj v tisíce kilometrov vzdialenej Európe.

Záujem starého kontinentu o dynamicky ladené SUV-coupé neodignorovalo ani vedenie značky Volkswagen. Nemci už v čase premiéry juhoamerického modelu mali rozpracovanú jeho modifikovanú verziu, ktorá berie ohľad na prísne nároky európskeho trhu. V lete minulého roka sme sa dočkali predstavenia úplne nového SUV-coupé Volkswagen Taigo, odvodeného od pôvodného modelu Nivus.

Nový Taigo rozširuje paletu SUV modelov s logom Volkswagen

Európska novinka je podobne ako modely Polo a T-Cross postavená na koncernovej platforme MQB-A0. V porovnaní so súrodeneckým SUV je Taigo citeľne dlhšie a zároveň aj výrazne nižšie. Oproti brazílskej predlohe ponúka európsky model vyrábaný v španielskom závode VW, množstvo technologických inovácií, ale aj široké spektrum asistenčných systémov. Z vyspelých technologických hračiek stojí určite za zmienku dostupnosť špičkovej svetelnej techniky IQ Light Matrix LED alebo už v štandarde dostupný plne digitálny prístrojový panel.

Zmenami prešla logicky aj paleta pohonných jednotiek. Nové Taigo je na našom trhu dostupné s výhradne zážihovými motorizáciami. Vstupnou bránou je moderný prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 TSI s výkonom 110 koní. Danú motorizáciu je možné kombinovať buď so 6-st. manuálnou prevodovkou alebo 7-st. DSG automatom. Pozíciu špičkovej pohonnej jednotky zastáva prepĺňaný benzínový 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Výkonnejší motorový derivát je v ponuke výhradne so 7-st. dvojspojkovým DSG automatom. Pre úplnosť dodajme, že nový Volkswagen Taigo je za každých okolností k dispozícii v konfigurácii s pohonom predných kolies.

Testovaný model poháňala motorizácia 1,0 TSI v výkonom 110 koní.

Racionálne SUV-coupé

Volkswagen postavil marketing testovaného modelu predovšetkým na štýlovej karosérii typu SUV-coupé. Tento recept je v segmente malých SUV pomerne vzácnym javom. Na druhej strane to Nemci si siluetou klesajúcej línie strechy, takpovediac, príliš neprehnali. Taigo tak dokáže stále zaujať aj svojim racionálnym a úžitkovým konceptom. Body za dizajn novinka aj napriek tradičnému vyvarovaniu sa „uletených“ optických excesov získava predovšetkým vďaka neopozeraným líniám a krivkám. Optickú atraktivitu testovaného exempláru ešte viac vystupňovala športovo ladená výbavová verzia R-Line v kombinácii s červenou King metalízou.

Predné partie už na prvý pohľad nezaprú svoju príslušnosť k rodine Volkswagen. Štýlové a z môjho pohľadu aj nadčasové riešenie dostali predné svetlomety, na ktoré opticky nadväzuje čierna maska chladiča akurátnej veľkosti obohatená o dynamický výplet. Jej centrálnu horizontálnu linku s chrómovým povrchom nahrádza pri príplatkovej najvyššej Matrix LED funkcii svetlometov efektne svietiaca linka. Obdobné riešenie je už známe aj z niektorých ďalších modelov značky. Testovaný exemplár disponoval adekvátne výkonnou základnou LED svetelnou technológiou. Vzhľadom na schopný svetelný výkon mi počas noci, viac ako nadstavbová funkcia tieňovania, chýbalo automatické prepínanie diaľkového módu. To je dostupné rovnako za príplatok. Dynamický potenciál predných partií testovaného modelu ešte viac vyšperkoval športový R-Line s čiernymi doplnkami.

Nové Taigo prináša do rodiny značky Volkswagen značnú porciu dizajnovej originality

Najväčšiu porciu dizajnovej originality ponúka nové Taigo podľa očakávania v rámci profilu karosérie. Na efekt SUV-coupé, v tomto priestore ešte viac ako pozvoľne klesajúca línia strechy, odkazuje prudko sa zvažujúca zadná časť. Celkový štýl tu ešte viac vyšperkovala postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Na vyššiu svetlú výšku a robustnejší skelet karosérie odkazuje pomerne výrazne ochranné oplastovanie predných aj zadných blatníkov. Štandardom testovanej verzie R-Line sú dynamicky ladené 17-palcové disky kolies a lakovanie prahov vo farbe karosérie.

Sebavedomie modelu Taigo vyžaruje aj z jeho zadných partií. Dynamický efekt tu okrem pomerne výrazne strešného spojlera dotvára športový nárazník z dielne R-Line. Medzi prepracované detaily v tomto priestore radím jeho červenú odrazovú lištu, v ktorej sú decentne ukryté parkovacie senzory. Z hrou na efekt, to na druhej stranne, Volkswagen možno už trochu prehnal v rámci štvorice naznačených výfukových koncoviek. Reálne vyústenie výfukového systému je ukryté “klasicky” v priestore pod nárazníkom. K originálnym dizajnovým prvkom novinky s logom VW radím tiež dynamický tvarované koncové LED svetlá, ktoré opticky takmer kompletne predeľuje svietiaca červená linka.

Siluetu klesajúcej línie strechy dopĺňa v optickej rovine množstvo ďalších prepracovaných detailov

Rozumne navrhnutý interiér

Športový nádych v kombinácii s prioritnou racionalitou sú hlavným poznávacím znamením interiéru modelu Volkswagen Taigo. Nemci v tomto prípade zvolili veľmi vyvážený mix klasických riešení a moderných ovládacích prvkov. Na štýlovú novinku si aj z tohto dôvodu veľmi rýchlo zvyknú aj v princípe konzervatívnejšie orientovaní používatelia!

Základná architektúra palubnej dosky, s jej centrálnou časťou orientovanou mierne v smere na vodiča, je inšpirovaná vynoveným modelom Polo. Taigo si tu zaslúži veľký palec hore za kvalitatívny dojem. Tradične precíznemu dielenskému opracovaniu sekundujú, vzhľadom na segment, kvalitné materiály s hojným využívaním technológie tzv. mäkčených plastov.

Palubná doska nového modelu Volkswagen Taigo

Pochvalu si imidžová novinka zaslúži aj za ergonómiu, teda nemecky-logické rozmiesenie ovládacích prvkov. Notorický známym riešeniam ako je klasická – mechanicky ovládaná parkovacia brzda či otočný prepínač svetlometov, sekundujú mnohé prvky s moderným nádychom. Sympatické je, že Taigo si zachovalo samostatný modul klimatizácie. Logicky rozmiestené a v princípe aj dobre fungujúce tlačidlá, tu už ale dostali virtuálnu podobu.

Digitálne hračky neobišli ani prístrojový panel. Testovaný model je už v základe vybavený jeho digitálnou verziou. Základné rozhranie s menšou obrazovkou ponúka peknú grafiku. Ani jeden z troch ponúkaných grafických layoutov mi v princípe neladil k verzii s manuálnou prevodovkou. Stupnica s otáčkami motora je tu totiž k dispozícii len pri jedinom grafickom variante. Aj z tohto dôvodu by som v tomto prípade neváhal zainvestovať čiastku 310 eur do verzie Digital CockpitPro. Okrem väčšej obrazovky je tu už k dispozícii aj klasické vyobrazenie s grafickou simuláciou dvoch „budíkov“.

Príkladom kombinácie tradičných a moderných prvkov je samostatný modul klimatizácie s virtuálnymi tlačidlami

Rozhranie palubného infotainmentu je štýlovo zabudované priamo do palubnej dosky. Dotyková obrazovka s lesklým a na odtlačky pomerne náchylným povrchom, zaujme okrem peknej a detailnej grafiky tiež pohotovými reakciami na dotyk. Z funkčnej stránky tu dávam palec hore nielen užitočným postranným skratkám, ale aj zabudovaniu klasických potenciometrov slúžiacich na pohotové ovládanie audia.

Určitou zaujímavosťou je, že testovaný exemplár nemal pod ikonkou Nav automaticky zabudovanú vstavanú navigáciu. Tú si je možné vďaka internetovému pripojeniu podobne ako niekoľko ďalších aplikácií, stiahnuť a aktivovať v prípade potreby z Volkswagen obchodu prostredníctvom osobného konta.

Predné sedačky verzie R-Line zaujmú komfortom aj náznakom bočného vedenia

Decentnú športovú atmosféru pripomína verzia R-Line nielen prostredníctvom dekoratívnych ozdobných prvkov s emblémom R či kovových pedálov, ale aj športovými prednými sedadlami. Z užívateľskej stránky pri nich musím pochváliť kombináciu mäkkého a komfortného čalúnenia, s pomerne výrazným náznakom bočného vedenia predovšetkým v operadlovej časti. Na dynamické emócie nadväzuje trojramenný multifunkčný volant. Príslušnosť k obľúbenému SUV segmentu, naopak, pripomína o niečo vyšší posed a pohodlnejšie nastupovanie.

V rámci kategórie malých SUV dokáže okrem prednej časti kabíny nové Taigo zaujať svojou priestorovou ponukou aj v druhom rade. Aj napriek náznaku znižujúcej sa línie strechy sa vzadu okrem detí reálne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších pasažierov. Z hľadiska životného priestoru pre hlavu som tu nemal žiadny problém ani pri mojej výške cca 185 cm. Celkový cestovný komfort vzadu, okrem opäť príjemne mäkkého čalúnenia, zlepšuje prítomnosť nabíjacích USB slotov. Potenciálneho tretieho pasažiera, bude vzadu viac ako vnútorná šírka, obmedzovať výrazný stredový tunel.

Priestor v druhom rade možno označiť ako plnohodnotný aj napriek decentne klesajúcej línii strechy

Na potreby bežnej rodiny novinka reflektuje aj svojim, v rámci segmentu nadštandardným batožinovým priestorom so základnou kapacitou 440 litrov. Celkovú využiteľnosť, s odmyslením si pomerne pravidelného tvaru a adekvátnej dĺžky ložnej plochy, ešte viac vylepšuje medzipodlaha. Pod ňou je už štandardne ukrytá praktická dojazdová rezervná pneumatika. Vďaka medzipodlahe je možné pri konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami vytvoriť takmer dokonalú rovinu. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácii dosahuje 1222 litrov.

Z hľadiska výbavy, zaujme testovaný model už v základe okrem LED svetlometov a digitálneho kokpitu napríklad automatickou klimatizáciou či pestrou paletou bezpečnostných a asistenčných systémov. Top konfigurácia R-Line okrem vizuálneho efektu obsahuje naviac: adaptívny tempomat s funkciou Travel Assist, predné hmlovky alebo ambientné podsvietenie v bielej farbe. Volkswagen ponúka množstvo ďalšej nadštandardnej výbavy v opcii. Z príplatkových prvkov stojí za zváženie, okrem vyššej verzie prístrojového panela, napríklad aj parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel alebo automatická dvojzónová klimatizácia.

Batožinový priestor disponuje v základe kapacitou 440 litrov

Jazdí rovnako dobre ako vyzerá

Aj napriek tomu, že nové Taigo patrí do segmentu malých crossoverov, tak v rámci svojej kategórie pôsobí spoza volantu veľmi dospelo a vyvážene. Počas testu u mňa v tomto smere prakticky ani raz nenastal podvedomý pocit, že v tej či onej disciplíne automobilka vzhľadom na modelovú hierarchiu musela pristúpiť na určitý kompromis! Vzhľadom na jeho štýlovú orientáciu, v drvivej väčšine prípadov zodpovedajúcou len veľmi zriedkavým výjazdom mimo spevnené komunikácie, mu viem odpustiť aj absenciu pohonu všetkých kolies.

Dobrý pocit, doplnený o pomerne šoférsku atmosféru, sa podarilo konštruktérom dosiahnuť vyladením podvozka. Najnovšia evolúcia konštrukčne malých modelov s logom VW dokáže počas jazdy až nečakane presvedčivo eliminovať jednoduchú koncepciu zadnej nápravy. Vyladenie pruženia balansuje na rozmedzí, čo najlepšieho jazdného komfortu a potrebnej istoty, tak potrebnej pri temperamentnejšom jazdnom štýle.

Podvozok nového modelu Volkswagen Taigo prekvapil svojou suverenitou

Ako optimálna voľba sa v tomto kontexte javia veľkostne prostredné 17-palcové pneumatiky. Testované Taigo dokáže prekvapivo suverénne „pochytať” väčšinu bežných nerovností našich ciest. K určitým limitom sa novinka dostáva podľa očakávania až v „extrémnych“ situáciách. Do tejto kategórie možno zaradiť kombináciu priečnej nerovnosti s dlhotiahlou zákrutou a vyšším rýchlostným tempom. Tu už treba počítať s o niečo nervóznejším prejavom zadnej časti.

Na kvalitnejšom povrchu sa dá s novinkou veľmi pekne a svižne povoziť pokojne aj na obľúbených okreskách plných zákrut. Okrem prakticky len minimálnych náklonov karosérie a poslušného riadenia s pomerne strmým chodom, som práve v tomto režime veľmi ocenil pocitovú ľahkosť. Pohotovostná hmotnosť modelu Taigo sa pri testovanej konfigurácii pohybuje sympaticky pod hranicou 1,3 tony.

Základná verzia prístrojového panelu ponúka tri layouty zobrazenia

Ako dospelé možno v rámci jazdného komfortu označiť aj odizolovanie priestoru pre posádku. Adekvátnu akustickú pohodu na palube si môže vodič vo vyšších otáčkach kedykoľvek spestriť zaujímavou a tak trochu drsnou zvukovou farbičkou prepĺňaného litrového 3-valca.

Motorizáciu 1,0 TSI s výkonom 110 koní považujem za veľké prekvapenie testu. V podstate základná motorová konfigurácia, skombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou, je v mojich očiach paradoxne tou najlepšou voľbou pre všetkých vodičov, ktorí majú v hľadáčiku prioritne tzv. mechanické zážitky. Až nečakane energická pohonná jednotka dokáže sama o sebe ľahké Taigo veľmi pekne rozpohybovať. Toto platí predovšetkým pri klasickom jazdnom móde, teda obsadenosti dvoma dospelými.

Klasický manuál si s motorizáciou 1,0 TSI rozumie veľmi dobre

Pocitovo veľmi slušnú jazdnú dynamiku si testované Taigo na svoje konto pripísalo vďaka prítomnosti spojkového pedála a kulisy 6-st. manuálnou prevodovkou. Energickosť maloobjemej motorizácie sa tu o slovo vo výraznej miere prihlási už v okolí 2500 otáčok. Okrem presnej kulisy na dynamickú stránku vplývajú aj pomerne krátke prvé prevodové stupne.

Od preferencie prioritne využívaného otáčkového spektra sa logicky odvíja výsledná spotreba paliva. Pri pohodovej a rozvážnej jazde dokáže nové Taigo aj na zimných pneumatikách bezproblémov jazdiť okolo 5,5 litrového priemeru. Daná hodnota zodpovedá tabuľkovým sľubom výrobcu. Pri častejšom využívaní ponúkaného temperamentu stúpne výsledný apetít približne o liter. S apetítom blížiacim sa k 7-litrovej hranici treba počítať pri prioritnom využívaní v meste, resp. pri častých presunoch po diaľnici. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 6,0 l/100 km.

Nové Taigo ponúka už v základe široké spektrum bezpečnostných prvkov.

V rámci testu som nový Volkswagen Taigo zo zvedavosti nakrátko preveril aj mimo spevnených viest. V ľahkom teréne ma príjemne prekvapila dobre vyladená trakčná kontrola. Vďaka nej si novinka na moje prekvapenie relatívne bezproblémov poradila aj s pomerne strmým výjazdom na vlhkom podklade nespevnenej cesty. Za zmienku rozhodne stoja tiež veľmi dobré fungujúce asistenčné systémy. Do tejto kategórie radím aj adaptívny tempomat, ktorý si nečakane dobre rozumel aj s manuálnou prevodovkou.

Vďaka vyššej stavbe si v prípade potreby Volkswagen Taigo poradí aj s ľahkým terénom

A celkový dojem?

Nový Volkswagen Taigo prináša do veľmi obľúbenej kategórie malých SUV modelov čerstvý vietor. Sympatické je, že okrem osobitného štýlu a imidžu si vizuálne atraktívna novinka zachovala aj vysokú mieru praktického využitia. V rámci dospelých jazdných vlastností je milým prekvapením spolupráca základnej motorizácie s manuálnou prevodovkou. Cenovo najvýhodnejšiu konfiguráciu vďaka jej temperamentu vrelo odporúčame.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Volkswagen Taigo 1,0 TSI R-Line
Dĺžka: 4 269 mm
Šírka: 1 757 mm
Výška: 1 497 mm
Rázvor: 2 554 mm
Objem kufra: 440 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1278 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,0 l/100 km
Pneumatiky: Dunlop Winter Sport

Verzia/cena
Volkswagen Taigo 1,0 TSI R-Line (testovaný model) od 20 890 €
Volkswagen Taigo 1,0 TSI Life od 18 490 €

Exit mobile version