Autoinak.sk

Test: Citroën C4 – Atraktívny mix

Test Citroen C4 2021

Značka Citroën sa zapísala do automobilovej histórie ako významný priekopník a inovátor. Francúzskemu výrobcovi zároveň nikdy nebol cudzí ani odvážny prístup k dizajnu. Aj v aktuálnej a už pomerne unifikovanej dobe pláva Citroën stále odvážne proti prúdu. V čase, keď chcú byť takmer všetci, čo najviac športoví je hlavnou zbraňou modelov so šípovým ozubením v znaku prioritná orientácia smerom na, čo najdokonalejší jazdný komfort. Za top udalosťou posledných mesiacov možno pri tejto značke považovať príchod horúcej novinky v podobe znovuzrodeného modelu C4. Citroën ani v tomto prípade rozhodne neostal nič dlžný svojej povesti. Do kompaktnej triedy sa vracia v podobe atraktívneho automobilu, ktorý v jednom balení kombinuje viacero automobilových segmentov. Silnou stránkou novinky je vo finále tiež pestrá škála dostupných pohonov. Klasické spaľovacie motorizácie v tomto prípade dopĺňa už aj plné elektrická verzia! V rámci prvého testu sme si siahli po obľúbenej kombinácii s benzínovým motorom a automatickou prevodovkou.

Nový Citroën C4 so zážihovou motorizáciou 1,2 PureTech 130, skombinovanou s výbornou 8 st. automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbave Feel Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën C4

Automobilka Citroën má s výrobou kompaktných modelov z historického hľadiska veľmi bohaté skúsenosti. Reprezentantom modernej éry je v tomto smere modelový rad C4. Ten v roku 2004 vystriedal úspešný model Xsara. Okrem tradičných karosárskych derivátov odvodených od hatchbacku, použila francúzska značka v minulosti označenie C4 aj pri kompaktnom SUV a MPV. Obdobná situácia s pestrou škálou odvodených verzií sa zopakovala aj pri druhej generácii tohto modelu z roku 2010. Na konci jej životného cyklu v roku 2018 z ponuky vypadol klasický kompaktný hatchback. Označenie C4 dočasne ponúkal len citeľne modernizovaný crossover s prívlastkom Cactus resp. tradične rodinné MPV C4 Piccaso, aktuálne známe pod prívlastkom SpaceTourer. V tých časoch už automobilka pracovala na úplne novej a bezpochyby aj revolučnej tretej generácii.

Nový model C4, ktorý oficiálne debutoval približne pred rokom do kompaktnej triedy prináša veľmi zaujímavý a atraktívny mix čiastočne inšpirovaný prakticky všetkými modelmi, ktoré v minulosti vo svojom názve nosili kódové označenie C4. Okrem atraktívneho kabátika je novinka vyspelá aj na poli techniky.

Model s označením C4 sa vracia na scénu vo veľkom štýle

Za hlavný tromf nového modelu C4 možno označiť modernú konštrukčnú platformu CMP, ktorá umožňuje zástavbu rôznych typov pohonov. Automobilka je tu tiež hrdá aj na veľké množstvo moderných asistenčných systémov zameraných na podporu riadenia a ďalšie sofistikované technológie. Pýchou značky Citroën je v tomto smere tradične balík technológií Advanced Comfort na čele s pokrývkovými tlmičmi s hydraulickými dorazmi.

V rámci pohonných jednotiek je vstupnou bránou do sveta Citroën C4 veria PureTech 100. Pod týmto označením sa ukrýva moderný prepĺňaný zážihový 3-valec o objeme 1,2 litra a výkone 102 koní, skombinovaný so 6-st. manuálnou prevodovkou. Rovnaký technický základ využíva aj výkonnejšia verzia PureTech 130 (131 koní). Okrem 6-st. manuálu je v tomto prípade k dispozícii už aj 8-st. automat. Výkonovou špičkou celého modelového radu je verzia PureTech 155 s výkonom 155 koní, ktorá sa už kombinuje výhradne s 8-st. automatom.

Testovaná motorizácia 1,2 PureTech 130 s výkonom 131 koní

Pre priaznivcov nafty má Citroën v ponuke moderný a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi. Slabšia verzia BlueHDi 110 (110 koní) sa kombinuje so 6-st. manuálom. Výkonnejší variant BlueHDi 130 s výkonom 131 koní, je naopak, k dispozícii výhradne s 8-st. automatom. Poslednou alternatívou je plne elektrický model Citroën ë-C4 s výkonom 136 koní, 50 kWh batériou a výrobcom udávaným dojazdom 350 km.

Dizajnová bomba

V časoch keď dizajn a vzhľad predáva nové autá prichádza Citroën s veľmi atraktívnou novinkou. Nový model C4 zároveň po vizuálnej stránke vyslovene neprovokuje, resp. nepolarizuje, tak ako tomu bolo pri značke mnohokrát v minulosti zvykom. Štýlové, mohutné a zároveň aj dynamické línie a krivky testovaný model zároveň opticky ešte viac zväčšujú. V rečí čísel ale ide stále o „klasického“ zástupcu „céčkového“ segmentu. Neopozeraná karoséria je inšpirovaná viacerými rôznorodými segmentmi. Sem sa okrem hatchbacku, resp. liftbacku radí aj svet crossoverov a kupé, teda presnejšie SUV-kupé.

Nový Citroën C4 celkom iste zaujme pútavými líniami a krivkami

Prednej časti dominuje najnovší dizajnový jazdy značky Citroën. K jeho typickým prvkom sa radia aj ostré a dynamicky tvarované delené predné svetlomety s LED podpisom denného svietenia v tvare písmena V. Testovaný exemplár v druhej najvyššej výbave, v rámci svetelnej techniky zároveň disponoval výkonnou full LED technikou. Masívny nádych tu okrem aerodynamicky tvarovanej prednej kapoty s výraznými prelismi, pripomína taktiež nárazník so štýlovo zapracovaným ochranným oplastovaním. Aj nový Citroën C4 je možné dodatočne ozvláštniť výberom niektorého, z v opcii dostupných farebných paketov.

Testovaná novinka pôsobí opticky mimoriadne atraktívne aj pri pohľade z profilu. Práve v tomto priestore najviac vyniká originálna silueta karosérie v štýle crossover-kupé! Optickú robustnosť, okrem už tradičného oplastovania Citroën AirBump, tu podčiarkujú aj vystúpené blatníky. Zaujímavosťou nového modelu sú pomerne krátke previsy s kolesami umiestnenými prakticky v rohoch karosérie. Športovú eleganciu okrem tohto konštrukčného prvku v sumári prikrášľujú aj dizajnovo atraktívne 18-palcové kolesá, s diskami z ľahkých zliatin a výrazná modrá metalíza s názvom Iceland.

Najdynamickejšie pôsobí novinka pri pohľade zozadu.

Aj napriek všetkému už spomenutému pôsobí nový model C4 najdynamickejšie pri pohľade zozadu. Originálna zadná časť v sebe autenticky kombinuje hneď viacero karosárskych verzií. Imidžovo riešené koncové svetlá opticky zasahujú až do efektného spojlera, ktorý predeľuje zadné okno. Dané riešenie je symbolicky inšpirované napríklad aj pôvodným modelom C4 s troj-dverovou karosériou. Atraktívnym krivkám a líniám v tomto prípade ustúpil dokonca aj zadný stierač, ktorý vo výbave novinky nenájdete. Na športové emócie zároveň odkazuje aj pri značke Citroën netradičné riešenie, v podobe dvojice reálne funkčných koncoviek výfukového systému. Zadný nárazník s masívnym oplatovaním má ale vo finále opäť bližšie k svetu crossoverov.

Pôsobivý interiér

Nový Citroën C4 s prekvapeniami pokračuje aj v interiéri. Ako už bolo spomenuté, francúzska značka sa nikdy nebála experimentov ani originálnych nápadov. A zaujímavý je vo finále celkom iste aj interiér testovaného modelu. Na druhej strane je tu treba hneď na úvod zdôrazniť, že efektné hračky a štýlové riešenia v tomto prípade našťastie neprevyšujú užívateľskú racionalitu a celkovú funkčnosť.

Palubná doska nového modelu Citroën C4

Novinka okrem toho príjemne prekvapuje aj po kvalitatívnej stránke. Precízne dielenské opracovanie dopĺňajú pomerné hodnotné materiály, ktoré v minulosti pri kompaktných modeloch značky Citroën rozhodne neboli samozrejmosťou. Do kvalitatívneho konceptu mi v sumári najviac neladí jednoduchšie, resp. „retro,“ stvárnenie výsuvného Head-up displeja v podobe jednoduchého výsuvného sklíčka.

Už pred vstupom na palube zaujme detail v podobe až nečakane vysokých bočných prahov. V tomto kontexte je o to dôležitejšie precízne prekrytie. Na dizajnovo zaujímavú architektúru palubnej dosky nadväzujú ďalšie štýlové detaily. Vtipne v tomto smere pôsobia predovšetkým opticky naznačené madlá vo výplniach všetkých štyroch dverí.
Vzhľadom na aktuálne automobilové trendy možno za prekvapenie označiť rozmerovo minimalistický digitálny prístrojový panel so zaujímavo zapracovaným podsvietením. Aj napriek menšej uhlopriečke displej ponúka pomerne prehľadné vyobrazenie údajov o jazde. Grafický layout sa tu inšpiroval súrodeneckými modelmi ma čele s modelom C5 Aircross.

Grafický prístrojový panel je na dnešné pomery nečakane malý

V rámci personálnej preferencie si je tu možné navoliť niektorý z ponúkaných grafických módov, vrátane pokynov z navigácie, palubného počítača alebo ukazovateľov s minimalistickým otáčkomerom. Tie najdôležitejšie údaje o jazde má vodič zároveň neustále k dispozícii aj v rámci vyobrazenia už spomínaného Head-up displeja automaticky dostupného od druhého najvyššieho výbavového stupňa.

Centrum palubnej dosky vypĺňa do priestoru vystúpený dotykový displej infotaimentu. V princípe jednoduchá a zároveň funkčná grafika je opäť inšpirovaná ostatnými modelmi značky Citroën. Aj keď infotaiment určite nepatrí medzi najrýchlejšie na trhu, tak svoju primárnu funkciu zvláda veľmi dobre. Z užívateľského hľadiska chválim prítomnosť dvoch najdôležitejších hardwarových skratiek.

Užitočné a praktické riešenia sú prijemným prekvapením nového modelu Citroën C4

Klimatizáciu si je možné okrem dotykového rozhrania nastaviť aj prostredníctvom samostatného modulu s klasickými ovládačmi. Z mne nepochopiteľného dôvodu tu ale v rámci ovládacích prvkov absentuje tlačidlo slúžiace na nastavenie prúdenia vzduchu. Tento nedostatok ale v princípe vyrieši automatická funkcia klimatizácie.

Citroën si v rámci interiéru nového modelu C4 dal mimoriadne záležať na praktickej stránke, vrátane veľkého množstva „kreatívnych“ odkladacích priečinkov. Sem sa radí napríklad schránka na drobnosti v prednej časti stredového tunela s výklopnou dvojitou podlahou. Funkčnú klasiku reprezentuje samostatná polička pre smartfón s funkciou indukčného dobíjania a zároveň aj prítomnosťou oboch typov USB koncoviek. Za vrchol kreativity ale jednoznačne považujem priestor pred spolujazdcom. Klasickej výklopnej schránke tu sekunduje vtipný výsuvný „šuplík,“ vhodný napríklad na odloženie tabletu. Vlastný tablet si je zároveň možné v priestore pred spolujazdcom jednoducho uchytiť a zafixovať prostredníctvom originálneho univerzálneho držiaka a výsuvnej konzoly zabudovanej priamo do palubnej dosky. Týmto netradičným prvkom nový model C4 prekonáva konkurentov v segmente a v princípe dokáže konkurovať aj luxusným prémiovkám!

V priestore pred spolujazdcom je možné jednoducho uchytiť tablet

Z hľadiska vnútorného výhľadu som predsa len našiel niečo, v čom imidž a štýl zvíťazil nad praktickou stránkou. Delené zadné sklo v kombinácii s absenciou zadného stierača tu čiastočne komplikuje výhľad smerom dozadu. Komfortnej orientácii ostáva francúzska novinka jednoznačne verná aj v rámci koncepcie sedadiel. Špičkové predné sedadlá Advanced Comfort s mäkkým čalúnením patria po komfortnej stránke, aj v tomto prípade k absolútnej špičke v danom segmente!

Obdobná situácia panuje aj v druhom rade. Prijemne mäkká zadná lavica pripomína v rámci komfortu skôr domácu pohovku. Nový model C4 ale okrem celkového pohodlia cestujúcich so samostatnými výduchmi ventilácie a prítomnosťou USB koncoviek, prekvapuje vnútorným priestorom. Aj napriek efektne klesajúcej línii strechy sa vzadu veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastených dospelých s výškou viac ako 180 cm!

Pohodlné sedadlá sú aj v tomto prípade pýchou značky Citroën

V rámci praktickej stránky rozhodne nesklame ani batožinový priestor so základnou kapacitou na úrovni 380 litrov. Pravidelný tvar v prípade prepravy nadrozmerných predmetov môže v princípe čiastočne limitovať plytší koncept liftbacku resp. suv-kupé. Pochvalu si naopak zaslúži dvojitá podlaha, ktorá pri konfigurácii so sklopenými operadlami v druhom rade umožňuje vytvoriť takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1250 litrov.

V rámci výbavy na palube je na tom testovaná druhá najvyššia verzia Feel Pack veľmi dobre. Už bez nutnosti ďalšieho doplácania sú v tomto prípade k dispozícií prvky ako už spomínaná konzola na tablet, balík asistenčných systémov, navigácia či parkovacia kamera s vyobrazením náhľadu na vozidlo z vtáčej perspektívy. Pomerne bohatou výbavou ale novinka s logom Citroën prekvapuje už aj v úplnom základe.

Veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade

Všestranný talent

Ak je nový Citroën C4 po vizuálnej stránke automobilom hneď viacerých tvári, tak to isté konštatovanie platí aj v rámci jeho jazdných vlastností. Francúzi sa pri atraktívnej novinke nesústredili len výhradne na jazdný komfort, ale k tejto cnosti pridali aj porciu všestranného talentu.

Pod tento fakt sa podpísal v prvom rade veľmi schopne vyladený podvozok. Aj napriek prioritne komfortnému zameraniu je novinka až prekvapivo sebaistá aj pri dynamickej jazde, vrátane prejazdov cez zákruty vo vyššom rýchlostnom tempe. Aj keď sa v tomto prípade model C4 svojsky nakloní, tak vďaka svojej relatívne nízkej hmotnosti ostáva stále aj adekvátne ovládateľný a sebaistý. V princípe nový Citroën C4 rozhodne nemá ambíciu byť prílišným športovcom. Limit konštrukcie s jednoduchou zadnou nápravou v podobe určitého „znervóznenia“ sa dostaví prakticky pri prejazdoch s kombináciou zákruty a série za sebou nasledujúcich nerovností.

Batožinový priestor ponúka v základe 380 litrov

Hlavnou doménou novinky ostáva aj naďalej nadštandardný jazdný komfort. Pod ten sa tu jednoznačne podpísalo celkové vyladenie pruženia s dnes už ikonickými tlmičmi s progresívnymi dorazmi na oboch stranách! Novinka s logom Citroën aj preto zvláda s veľkou istotou a prehľadom odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest, a to aj v testovanej konfigurácii s efektnými 18-palcovými kolesami. V extrémnych situáciách ale ani od tohto konštrukčne zaujímavého riešenia, ktorého priekopníkom je práve Citroën, nemožno očakávať zázraky. Pri nechcenom trafení vyslovene hrubej nerovnosti tu už treba počítať aj s neželaným „buchotavým efektom.“

Tlmiče s hydraulickými dorazmi sú aj v tomto prípade zárukou solídneho jazdného komfortu

Prvotriednemu cestovnému komfortu sekunduje až nečakane vyspelé odhlučnenie priestoru pre posádku. Toto platí aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Kombinácia modernej prepĺňanej motorizácie 1,2 PureTech a 8-st. automatickej prevodovky Aisin ma už stihla o svojich kvalitách a celkovej kultivovanosti presvedčiť vo viacerých modelov značky Citroën, resp. skupiny PSA. V testovanej konfigurácii ponúkala motorizácia dostatočný výkon 130 koní a zároveň aj plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku.

Vo finále som tu bol najviac prekvapený z reálneho účinku zmeny jazdných režimov. Vyslovene najprirodzenejšie pôsobí novinka paradoxne v dynamickom móde Sport, ktorý som počas testu využíval najčastejšie. Práve v tomto prípade sa prevodovka stará prakticky za každých okolnosti o dostatočnú porciu sily a výkonu smerom od motora. Vo východiskovom móde Normal, sa už energický pocit čiastočne vytráca a motor s prevodovkou z času na čas prekvapia neželaním dunením, teda podtečením pohonnej jednotky. Riešenie danej situácie predstavuje razantnejšie zošliapnutie plynového pedála alebo manuálne podradenie prostredníctvom pádla pod volantom. Vrchol ekologickej snahy predstavuje podľa očakávania jazdný mód Eco s benevolentnými reakciami na stláčanie pedála akcelerátora. Tento mód má svoje opodstatnenie v princípe predovšetkým pri pokojnej jazde po okreskách.

Nový Citroën je vozidlom viacerých tvárí aj po jazdnej stránke

Modernými riešeniami sa Citroën inšpiroval aj pri minimalistickom a efektnom voliči automatickej prevodovky v štýle „shift by wire.“ Pravdepodobne z hľadiska bezpečnosti ponúka software aj v tomto prípade, obdobne ako pri štartovacom tlačidle, o niečo opatrnejšie reakcie. Určitý grif práve s prevodovkou, s dlhším podržaním voliča vo východiskovej pozícii si treba natrénovať predovšetkým pri tesnom manévrovaní, resp. potrebe rýchleho otočenia.

Výhodou testovanej pohonnej jednotky je v sumári taktiež plne akceptovateľná spotreba paliva. Kombinovaný priemer sa na konci týždňa podľa palubného počítača ustálil na sympatickej hodnote 5,7 l/100 km. To dokonca zodpovedá nižšej hranici spektra spotreby, ktorú deklaruje samotný výrobca. Pri vyslovene dynamickej jazde apetítom ľahko stupne k hranici 7 litrov. Obdobný odber paliva si novinka vypýta aj v meste, resp. na diaľnici. Na druhej strane, s vyslovene ľahkou nohou je možné spotrebu mimo mesto bez problémov priblížiť k magickej 5-litrovej hranici!

Originálny volič 8-st. automatickej prevodovky

Nový Citroën C4 najviac klame telom v rámci svojho drsného offroad looku. Pri pohľade na proporcie vozidla sa mi v princípe nechcelo veriť, že výrobcom deklarovaná svetlá výška je v tomto prípade „len obyčajných“ 15,6 cm. Na druhej strane aj tento parameter v praxi postačuje na pohodlnú jazdu po lesných resp. poľných cestách, ktoré novému modelu Citroën C4 vďaka suverénnemu podvozku taktiež nerobia žiaden problém.

Parkovacia kamera je vzhľadom na koncept zadného skla vítanou pomôckou

A náš celkový dojem?

To, čo nový Citroën C4 podvedome sľubuje už pri prvom pohľade dokáže dodržať aj pri následnom podrobnejšom zoznámení. Francúzi priniesli do kompaktnej triedy veľmi originálny koncept, ktorý v jednom balení kombinuje viacero automobilových svetov. Najviac do popredia sa ale aj v tomto prípade logicky radí jazdný komfort. Na záver nemožno ani v prípade testovanej novinky, podobne ako pri ďalších modeloch Citroën, opomenúť ani jeho pomerne atraktívnu cenovku.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën C4 1,2 PureTech 130 Feel Pack
Dĺžka: 4 360 mm
Šírka: 1 834 mm
Výška: 1 525 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 93/1341
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1353 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 / 100 km
Pneumatiky: Goodyear EfficientGrip Performance

Verzia/akciová cena
Citroën C4 1,2 PureTech 130 Feel Pack (testovaný model) od 22 990 €
Citroën C4 1,2 PureTech 100 Live Pack od 15 490 €

Recenzia

Citroën C4 1,2 PureTech 130 Feel Pack

92% Skóre

Dĺžka: 4 360 mm Šírka: 1 834 mm Výška: 1 525 mm Rázvor: 2 670 mm Objem kufra: 380 litrov Motor: zážihový Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 93/1341 Krútiaci moment Nm: 230 Pohotovostná hmotnosť: 1353 kg Maximálna rýchlosť km/h: 200 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7 – 5,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 / 100 km Pneumatiky: Goodyear EfficientGrip Performance

Výhody

  • Pútavý Dizajn
  • Praktická stránka
  • Prioritná orientácia smerom na jazdný komfort

Nevýhody

  • Ospalejšie reakcie pohonnej sústavy v móde Normal
  • Lacnejšie prevedenie Head-up displeja
  • Obmedzujúci výhľad cez predelené zadné okno

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 100%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 90%
  • Cena 90%

Citroën C4 1,2 PureTech 130 Feel Pack DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

15490€
Exit mobile version