Autoinak.sk

Test: Toyota GR Yaris – Civilné rallye!

Test Toyota GR Yaris 2021

Japonskému automobilovému gigantu sa darí aj v aktuálnom náročnom období. Symbolický bod zlomu v minulosti predstavovalo aj manažérske rozhodnutie, keď sa Toyota rozhodla, že už nebude vyrábať „len nudné autá“. Filozofia s orientáciou aj na dizajn sa dnes premieta už do celého modelového portfólia tejto značky. Za ďalšiu veľkú výzvu sa považuje stále sa sprísňujúca emisná legislatíva. Vďaka pokrokovým technológiám dokázala aj z tohto dobového strašiaka nateraz najlepšie vykľučkovať práve Toyota! Kým iné automobilky museli chtiac-nechtiac postupne poslať na smetisko dejín nielen výkonné motorizácie, ale aj mnoho kultových modelov, tak Japonci si vďaka líderskej pozícii na poli hybridných pohonov môžu aj v týchto časoch dovoliť postaviť automobily pre radosť. Po nedávnej skúsenosti so znovuzrodeným modelom Supra ponúka Toyota aj ďalšie chuťovky. Jednou z nich je nový špičkový model GR Yaris. Ultimátny súrodenec obyčajného modelu Yaris vznikol ako homologizačná séria odvodená od špeciálu pôsobiaceho v šampionáte WRC a my sme ho mali exkluzívnu možnosť otestovať.

Nový ultimátny model Toyota GR Yaris so špičkovou zážihovou motorizáciou 1,6 Turbo, skombinovanou so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a športovým pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Toyota GR Yaris

Automobilka Toyota je mimoriadne aktívna aj vo svete motoršportu. Po minulom pôsobení v kráľovskej F1 zožala táto značka vďaka svojej divízii Gazoo Racing veľké úspechy aj na významných okruhových podujatiach, v najvyššej kategórii Le Mans Series. Väčšina z nás si značku Toyota automaticky spojí aj so svetom rýchlostných skúšok. V 90. rokoch sa medzi najväčšie legendy rellye zaradila predovšetkým ikonická Toyota Celica. Po niekoľkoročnej odmlke a sústredení sa na F1 a ďalšie okruhové súťaže sa v roku 2015 továrenský tím Toyota vrátil do šampionátu WRC.

Ako homologovaný základ súťažného špeciálu poslúžil v tom čase malý a obľúbený hatchback Toyota Yaris tretej generácie. Predzvesťou a zároveň duchovným predchodcom testovaného extrémneho modelu GR Yaris sa stal v roku 2017 exkluzívny model Yaris GRMN s výkonom 212 koní. Dnes už ide o veľmi žiadaný artikel, keďže do Európy sa z neho dostalo len 400 kusov!

Ultimátny model Yaris je pýchou športovej divízie GR.

Po minuloročnej generačnej obmene modelového radu Yaris, Toyota pri novom modeli hneď od začiatku počítala aj so vznikom viacerých derivátov. K základnému základnému modelu, ktorý si aktuálne pripísal triumf v ankete o Európske auto roka 2021, sa v premiére pridáva aj novinka v podobe malého SUV Yaris Cross. A Japonci nezabudli ani na emócie a priame prepojenie so svetom rellye. To reprezentuje práve špičkové športové náčinie s novým označením GR Yaris!

Toyota je na svoj nový „hot-hatch“ mimoriadne hrdá. Na rozdiel od rovnako skvelých zážitkových modelov Supra a GR 86 ide v tomto prípade o výhradnú konštrukčnú záležitosť značky Toyota. Celý model GR Yaris vznikol takpovediac pod vlastnou strechou. V tomto smere je potrebné zdôrazniť, že aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, tak verzia GR má s „civilným“ modelom spoločný len názov a niekoľko komponentov. V rámci zhodných dielov ide len o svetlomety, spätné zrkadlá či anténu. Ultimátny model má dokonca svoj vlastný a pomerne unikátny technický základ. Predná náprava s technikou GA-B je síce opäť zhodná s bežným modelom Yaris, no zadná nezávislá napráva s technikou z platformy GA-C pochádza z modelu Corolla!

Špecialitou modelu GR Yaris je okrem iného aj športový pohon všetkých kolies.

Vďaka danej konštrukcii je GR Yaris aj napriek trojdverovej karosérii dlhší, širší a zároveň aj nižší ako základný model. Toyota v tomto prípade pracovala aj s iným uložením motora, precíznym rozložením hmotnosti, nižším ťažiskom a citeľne tuhšou karosériou. Vzhľadom na všetky vyššie spomenuté atribúty asi nikoho neprekvapí, že špičkový model je vyrábaný priamo v Japonsku. A to na rovnakej linke, kde v minulosti vznikal napríklad Lexus LFA a dnes sa tu montuje aj unikátna Toyota Mirai s vodíkovým pohonom!

Technickou lahôdkou testovaného modelu je aj špičkovo vyladený pohon všetkých kolies four 4WD a rovnako aj motor inšpirovaný svetom rellye. Reč je o prepĺňanom benzínovom 3-valci 1,6 Turbo s výkonom až 261 koní, ktorý sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou!

Svalnatý drobec

Je neuveriteľné, ako dokáže špičkový model z divízie Gazoo Racing klamať svojím telom. Už pri prvom pohľade na svalnaté línie je každému jasné, že aj toto je Toyota Yaris. Pri podrobnejšom pohľade si vzápätí každý veľmi rýchlo uvedomí, že toto je úplne iný Yaris! Ako už bolo spomenuté, model s prívlastkom GR má s ikonou segmentu malých vozidiel v rámci zovňajšku spoločných len minimum karosárskych dielov! Sympatické, že Japonci to v tomto prípade vyslovene neprehnali s ich povestným fabrickým tuningom. Ostrý GR Yaris uprednostňuje namiesto efektných, ale predimenzovaných krídel a spojlerov racionalitu a funkčnosť. Na športovú eleganciu v prípade testovaného modelu odkazuje aj na prvý pohľad nenápadný biely farebný odtieň.

Športový model GR Yaris má s bežnými súrodencami zhodných len minimum karosárskych dielov.

Predným partiám dominuje okrem adekvátne výkonných full LED svetlometov predovšetkým dynamický a svalnatý nárazník. V tomto prípade zaujmú funkčné postranné prieduchy slúžiace na chladenie predných bŕzd. Športový nárazník zároveň testovaný model opticky ešte viac rozširuje a pritláča smerom k zemi. Pod to sa podpísal aj efektný splitter adekvátnej veľkosti. Úzku príbuznosť s pretekárskymi špeciálmi v danom priestore pripomína aj decentné logo divízie GR.

Emblém GR možno obdivovať aj na bočných predných blatníkoch. Pri pohľade z profilu zaujme GR Yaris nielen nízkou stavbou s postupne sa zničujúcou strechou, ale aj atletickými líniami a trojdverovým konceptom karosérie. Dôraz na maximálne odľahčenie pripomína strecha z ľahkej a pevnej konštrukcie z karbónových vlákien. Na čo najnižšiu hmotnosť následne odkazujú aj špeciálne kované disky s efektným dizajnom. Kolesá s priemerom 18 palcov ukrývajú výkonnú brzdovú sústavu. V prípade testovanej verzie s príplatkovým paketom Sport sú už automaticky k dispozícii aj špičkové „lepivé“ plášte Michelin Pilot Sport!

Zadným partiám okrem svalnatých blatníkov dominuje aj efektná dvojica výfukových koncoviek.

Zadná časť zaujme výrazne rozšírenou stavbou a dramaticky vytiahnutými blatníkmi. Koncové svetlá, vzájomne opticky prepojené prostredníctvom čiernej lišty, sú inšpirované bežným súrodencom. Posadnutosť čo najnižšou hmotnosťou sa podpísala dokonca aj pod absenciu zadného stierača, ktorý model GR Yaris vo výbave jednoducho nemá. Športový akcent v sumári mimo decentného strešného spojlera zvýrazňuje predovšetkým zadný nárazník s naznačeným difúzorom a efektnou dvojicou reálne funkčných koncoviek výfukového systému.

Krása ukrytá v jednoduchosti

Základná koncepcia a architektúra palubnej dosky znova vychádza z bežného modelu Yaris. Špičkový derivát s prívlastkom GR dokáže napriek tomu ponúknuť autentickú, nebojím sa povedať, že výnimočnú atmosféru. Už pred vstupom na palubu zaujmú dvere s tzv. bezrámovou konštrukciou okien. Som presvedčený, že Toyota aj pri tomto riešení uprednostnila pred imidž faktorom snahu o zníženie hmotnosti! Kabína ako celok pôsobí v porovnaní s bežnými súrodencami už na pohľad či dotyk prémiovejšie.

Efekt trojdverovej karosérie ešte viac umocňujú okná s bezrámovou konštrukciou.

Podpísali sa pod to predovšetkým použité materiály s aplikáciou kože s efektným červeným prešívaním a syntetickým semišom.

Dotyk digitálnej moderny reprezentuje veľmi pekne spracovaný farebný displej palubného počítača. Okrem bežných údajov o jazde tu nadšencov určite zaujmú aj športové ukazovatele, na čele s grafickým vyobrazením aktuálneho tlaku turbodúchadla, momentálnej funkcie pohonu všetkých štyroch kolies či digitálnych stopiek!

Palubná doska modelu Toyota GR Yaris.

Na spomínanú jednoduchosť nadväzuje aj do priestoru vystúpená obrazovka multimediálneho rozhrania so svojskou grafikou. Kým pri iných modeloch Toyota by som palubný infotainment za jeho nemodernosť podrobil kritike, tak pri modeli, ako je GR Yaris, je to v mojich očiach úplne zbytočný prvok. Drvivá väčšina vodičov, ktorí majú benzín v krvi, sa s ním aj tak počas jazdy nebude vôbec zaoberať! Za najväčší benefit obrazovky možno v tomto prípade považovať výstup z parkovacej kamery!

Jedným dychom je však potrebné zdôrazniť, že Toyota sa pri modeli GR Yaris po užívateľskej stránke vyslovene nesnažila postaviť rellye špeciál s povolením používania v cestnej premávke. Príjemným prekvapením je napríklad bohatá výbava alebo prítomnosť rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov, vhodných pre každodenný život. Japonci zároveň priblížili vyšperkovaný model širokým masám aj po stránke jazdného komfortu. Športové predné sedačky s adekvátnym bočným vedením sú vďaka bezproblémovému prístupu ideálne aj na každodenný život v pozícii „daily car“.

Športové predné sedačky sú vhodné aj na každodenné používanie.

Antišportovo v tomto smere pôsobí pomerne vysoký posed za volantom, a to aj v situácii, keď je sedadlo vodiča vo svojej najnižšej pozícii. Druhou stranou mince je pomerne dobrý výhľad z vozidla. Skutočným dlháňom však môže prekážať pozícia modulu vnútorného spätného zrkadla.

Za učebnicový možno, naopak, označiť trojramenný športový volant, ideálnu pozíciu radiacej páky či veľmi prirodzené rozmiestnenie riadiacich pedálov. Za obdobne nepodstatný parameter ako je infotainment možno pri modeli GR Yaris označiť aj priestor na zadných sedadlách. Situácia počas testovacieho týždňa si v mojom prípade ale nečakane vyžiadala, že na palube testovaného kúsku sa naraz ocitli až štyria dospelí. S odmyslením si akrobatického prístupu sa tak v druhom rade reálne okrem dvojice detí dokážu v prípade potreby pohodlne prepraviť aj pasažieri s výškou 170 cm.

Priestor v druhom rade je vhodný predovšetkým pre deti a nižšie postavy.

Konceptu čisto zážitkového automobilu sa mierne vymedzuje veľmi dobre použiteľný batožinový priestor so základnou kapacitou na úrovni 207 litrov. Po sklopení operadiel v druhom rade tu dokonca vzniká optimálna rovina a zároveň priestor vhodný na prepravu nadrozmerných predmetov. Dôrazu na maximálne šetrenie hmotnosti zodpovedá aj krycie plato, ktoré pri modeli GR pozostáva z tenkej látky. Pod úrovňou podlahy sa nachádzajú minimalistické priečinky na drobnosti či opravnú sadu. Daný priestor ale primárne vypĺňa akumulátor. Jeho umiestnenie v „kufri“ opäť reflektuje na čo najlepšie rozloženie hmotnosti.

Už v základe bohatú výbavu modelu GR Yaris, pozostávajúcu napríklad z moderných asistenčných systémov bezkľúčového prístupu a štartovania, automatickej dvojzónovej klimatizácie, zadnej parkovacej kamery či vyhrievaných sedadiel a volantu, Toyota ozvláštňuje možnosťou voľby dvoch príplatkových paketov. Kým dostupnejší z nich je zameraný na prémiovejšiu výbavu, tak paket Sport, ktorým disponoval aj testovaný exemplár, sa sústredí na techniku v podobe samosvorných LSD diferenciálov, kovaných diskov či špičkových pneumatík.

Malý, ale zároveň adekvátne praktický – batožinový priestor s kapacitou 207 litrov.

Šoférska nirvána

Unikátnosť testovaného modelu Toyota GR Yaris spočíva v jeho technickej podstate. Ak by som chcel podrobnejšie popísať a rozobrať jeho konštrukčnú unikátnosť, tak by len k tejto téme vznikol ďalší rovnako rozsiahly článok! Z pozície bežného vodiča, resp. automobilového nadšenca dáva snaha konštruktérov dokonalý zmysel pri samotnej jazde. Vzájomná súhra a vyladenosť všetkých dôležitých komponentov tvorí v tomto prípade dokonalý konsenzus, v ktorom bude testovaný model v dnešnej dobe bez preháňania len ťažko hľadať adekvátnu konkurenciu. To platí dvojnásobne predovšetkým v danej veľkostnej a cenovej kategórii!

Vyladenie podvozka a pruženia je podľa očakávania tuhšie. Výkonnému ekvivalentu z modelového radu Toyota Yaris na 18-palcových kovaných diskoch tak logicky nevyhovujú cestné úseky s hlbokými prepadlinami či inými nedostatkami. Na druhej strane dokáže podvozok vodičovi sprostredkovať až neuveriteľnú spätnú väzbu a priamy kontakt s cestným povrchom, po ktorom GR Yaris práve prechádza!

Strmé riadenie v kombinácii so 6-stupňovým manuálom je základom pre špičkové jazdné zážitky.

Úzko s podvozkom súvisí aj nízke ťažisko, rozloženie hmotnosti či skvelá ovládateľnosť s adekvátne strmým riadením. Chirurgicky presnú ovládateľnosť si je možné na klasickom cestnom povrchu aj vďaka „lepivým“ plášťom Michelin možné užiť už v základnom jazdnom móde! Toyota Yaris GR sa reálne dokáže až s neuveriteľnou ochotou vrhať do zákrut! Vďaka športovému pohonu všetkých kolies je krásne ovládateľná aj pri záťaži, teda agresívnejšej jazde pod plynom, čo som si vyskúšal napríklad pri dynamickom prejazde cez kruhový objazd. Čo i len priblíženie sa k limitom podvozka a pohonnej sústavy je v bežnej premávke za suchého počasia v tomto smere preto nemožné!

Športový pohon všetkých kolies so samostatnými LSD diferenciami na oboch nápravách ponúka tri možnosti nastavenia. Základný jazdný mód Normal v pomere 60/40 mierne uprednostňuje prednú nápravu. Režim Sport s pomerom 30/70 zas citeľne preferuje zadnú nápravu. V mojich očiach ide o veľmi „zábavný“ mód predovšetkým v daždi, na snehu alebo na cestách s drobným štrkom. Subjektívne som si ale počas testovacích dní s idylicky suchým počasím pravdepodobne aj preto obľúbil mód Track, s ideálnym rozdelením výkonu v pomere 50/50. V tomto prípade jazdí Toyota GR Yaris ako „po koľajniciach“.

Tri dostupné módy pohonu pracujú predovšetkým s prerozdelením výkonu medzi oboma hnanými nápravami.

Pýchou testovaného kúsku je okrem jazdných vlastností aj špičková pohonná jednotka. Aj keď prepĺňaný benzínový motor s „len“ troma valcami nemusí znieť v teoretickej rovine príliš vábne, tak v prípade modelu GR Yaris musia ísť všetky predsudky objektívne bokom. Japoncom sa pohonnú jednotku 1,6 Turbo podarilo vyladiť prakticky k dokonalosti. Dokonca až do takej miery, že aktuálne ide o najvýkonnejší produkčný trojvalec! Vďaka výkonu 261 koní má jedna konská sila na starosti približne len 5 kg váhy vozidla.

Typický drsnejší charakter pohonnej jednotky s nepárnym počtom valcov sa prejavuje len pri studených štartoch. Sympatické je, že Toyota myslí aj na neúmernú záťaž ešte studenej pohonnej jednotky. Na tento stav a šetrnejšie správanie pri prvých kilometroch jazdy vodiča upozorňuje hlásenie na displeji palubného počítača. Pohonná jednotka ponúka aj autentický zvukový prejav. Konštruktéri sa napriek tomu rozhodli zvuk v interiéri umelo prifarbiť prostredníctvom reproduktorov. V praxi našťastie nejde o nič vyslovene rušivé a nepríjemné, no Toyota si tento trik predsa len mohla odpustiť.

V menu palubného počítača nechýba napríklad ani záložka s monitorovaním tlaku turbodúchadla.

Asi najväčšou ozdobou testovanej motorizácie je kontinuálne mohutný záťah, ktorý vrcholí až s nástupom obmedzovača! Špičkovú pružnosť a skvelú jazdnú dynamiku dopĺňa elektricky obmedzená maximálna rýchlosť na úrovni 230 km/h.

Za pomyslenú čerešničku jazdných vlastností možno označiť spoluprácu pohonnej jednotky so 6-stupňovým manuálom, s neuveriteľne presnou kulisou a krátkymi dráhami. Toyota v tomto prípade o automate ani len neuvažovala, a urobila dobre. Práve práca so skvelým manuálom, s predimenzovanou a pomerne tuhou spojkou, dodáva jazdným zážitkom tie správne grády! Argument, že automat by bol rýchlejší, tu jednoducho neobstojí. GR Yaris je totiž v prvom rade zážitkový automobil! Ešte väčšie zimomriavky dokáže spôsobiť tlačidlo iMT s automatickými medziplynmi. Nefalšované mechanické zážitky dopĺňa klasická mechanická ručná brzda!

Skutočný motorový šperk – trojvalec 1,6 Turbo s výkonom 261 koní.

Výkonovú nálož pomáhajú vo finále krotiť výkonné brzdy. Aj tie v tomto prípade fungujú presne tak, ako majú. Inými slovami, ponúkajú možnosť precízneho dávkovania brzdného účinku.

A aká je spotreba paliva? Aj keď pri tomto type vozidla ide znova o nepodstatný údaj, tak na konci testu sa výsledný priemer podľa palubného počítača ustálil na hodnote 10,6 l/100 km. Pri pohodovej jazde s ľahkou nohou sa dá aj s modelom, ako je GR Yaris, jazdiť so spotrebou hlboko pod hladinou 10 litrov. Naopak, pri vyslovene zážitkovej jazde a využívaní výkonového potenciálu nie je problém prekročiť v rámci spotreby hranicu 20 litrov. Dostupné zážitky z jazdy ale v tomto prípade za minuté palivo určite stoja!

Výkonné brzdy ponúkajú možnosť veľmi citlivého dávkovania brzdného účinku.

A náš celkový dojem?

Zážitková Toyota GR Yaris rozhodne nie je len priostrený bežný Yaris! Toto je úplne iná liga. Autentický automobil navrhnutý pre čisté a nefalšované zážitky z jazdy. Je určený pre všetkých, ktorí to dokážu oceniť. Veľký rešpekt si dnes Toyota zaslúži už len za to, že si v aktuálnej eko dobe dovolila takýto čisto zážitkový automobil vôbec skonštruovať!

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Toyota GR Yaris 1,6 Turbo Dynamic
Dĺžka: 3995 mm
Šírka: 1805 mm
Výška: 1455 mm
Rázvor: 2560 mm
Objem kufra: 207 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 192/261
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1 280 – 1 310 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,6/100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport

Verzia/cena
Toyota GR Yaris 1,6 Turbo Dynamic (testovaný model): od 33 200 €

Recenzia

Toyota GR Yaris 1,6 Turbo Dynamic

90% Skóre

Dĺžka: 3 995 mm Šírka: 1 805 mm Výška: 1 455 mm Rázvor: 2 560 mm Objem kufra: 207 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 192/261 Krútiaci moment Nm: 360 Pohotovostná hmotnosť: 1 280 – 1 310 kg Maximálna rýchlosť km/h: 230 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,5 s Prevodovka: manuálna Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,2 1 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,6 / 100 km Pneumatiky: Michelin Pilot Sport

Výhody

  • Jazdné vlastnosti a vyladenie podvozka
  • Fantastický motor
  • Pohon 4x4

Nevýhody

  • Vyšší posed za volantom a to aj v najnižšej pozícii sedačky
  • Zbytočne umelý športový zvuk generovaný z reproduktorov
  • Nedostatkový tovar - len obmedzený počet vyrobených kusov

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 70%
  • Jazdné vlastnosti 100%
  • Pohonná sústava 100%
  • Cena 80%

Toyota GR Yaris 1,6 Turbo Dynamic DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

33200€
Exit mobile version