Autoinak.sk

Toyota Hilux – Legenda v novom šate

Test Toyota Hilux 2021

Automobilke Toyota sa v posledných mesiacoch darí. Japonský gigant sa na globálnej úrovni opäť vyšvihol na líderskú pozíciu medzi automobilovými výrobcami. Obrovské investície spojené s preferenciou hybridného pohonu predstavujú pre značku pevnú pôdu pod nohami. To platí aj pre náročný európsky trh s neustále sa sprísňujúcou emisnou politikou. Za zmienku stojí aj slovenský trh. Tu si Toyota, aj napriek mimoriadne ťažkému roku 2020, pripísala úspešnú výslednú bilanciu. Japonci si okrem noviniek, na čele s veľkým SUV Highlander, zároveň môžu dovoliť aj dnes predstaviť model pre radosť. Reč je o špičkovom hot hatch Toyota GR Yaris. A Toyota pozorne načúva svojim zákazníkom aj pri obmene modelového portfólia. Len nedávno dorazila na náš trh faceliftovaná legenda v podobe nového modelu Hilux, ktorý prekvapujúco dostal aj väčšiu a výkonnejšiu motorizáciu!

Faceliftovaný pick-up Toyota Hilux vo verzii Double Cab s novým turbodieslom 2,8 D-4D, so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Executive, nám na test zapožičala AT Toyota Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Toyota Hilux

Pick-up Hilux patrí dlhodobo ku globálne najsilnejším produktom, ktoré nesú logo značky Toyota! História úžitkového modelu sa začala písať už v roku 1968. Dotknutý model si získal silné renomé nielen pre tradičnú japonskú spoľahlivosť, ale aj pre úžitkové parametre, odolnú konštrukciu či priechodnosť v teréne.

Mimo offroad a pick-up komunity, tento model preslávil aj rešpektovaný Jeremy Clarkson, ktorý vo svojej šou dobovú štvrtú generáciu vystavil extrémnemu testovaniu, čím si Hilux definitívne odhalil pozíciu prakticky nezničiteľného auta. Aktuálne má Toyota v ponuke už ôsme pokračovanie ikonického modelu. Najnovšiu generáciu sme v premiére spoznali v roku 2015 a len pred pár mesiacmi legenda debutovala vo svojej modernizovanej podobe.

Pick-up Hilux sa radí k legendám s logom Toyota.

Aj pri novom modeli ostal podľa očakávania prioritne zachovaný robustný konštrukčný základ v podobe rebrinového rámu a odolného listového odpruženia na zadnej náprave. Nová verzia sa vo finále sústredila aj na komfortnejšie vyladenie odpruženia, resp. podvozka. Nový je tu napríklad zadný Auto LSD diferenciál, ktorý teraz ponúka lepšie trakčné schopnosti pri pohybe na ceste. Zmenami prešiel aj dizajn, na základe ktorého je novinka ľahko identifikovateľná. Do výbavy pribudli aj nové asistenčné systémy a mnoho luxusných prvkov.

Modelový rad Hilux rozširuje aj luxusne orientovaná vrcholná výbava s názvom Invincible, čo v preklade znamená neporaziteľný, resp. neprekonateľný. Nový výbavový vrchol je okrem celkového imidžu ladený podstatne viac aj smerom k luxusu, čím sa Hilux citeľne inšpiroval aj vo svete imidžových SUV modelov.

Ponuku pohonných jednotiek rozšíril nový turbodiesel 2,8 D-4D.

Za najzásadnejšiu technologickú inováciu možno v rámci faceliftu označiť príchod novej vrcholnej motorizácie 2,8 D-4D. Motorovým základom aj naďalej ostáva doteraz používaný turbodiesel 2,4 D-4D s výkonom 150 koní, ktorý prednedávnom podstúpil výraznú modernizáciu. Novinka v portfóliu motorizácií, turbodiesel 2,8 D-4D, ponúka výkon až 204 koní. Vďaka tomu ide doteraz o historicky najvýkonnejší Hilux! Obe dostupné motorizácie je možné kombinovať buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s automatom, ktorý má rovnaký počet prevodových stupňov. Toyota ponúka model Hilux naďalej až s troma typmi kabín.

Robustnejší vzhľad

Toyota v rámci faceliftu dopriala najobľúbenejšiemu pick-upu našej planéty okrem iného aj sebavedomejší vzhľad. Karosériu tradičných tvarov s neodmysliteľnou „korbou“ v prípade nového modelu zdobia mnohé prvky, ktoré by sa pri tejto kategórii vozidiel v minulosti nevyskytovali. Dané konštatovanie s odmyslením si špičkovej verzie Invincible platí aj pre testovaný exemplár v nižšej výbave Executive!

Nový model je veľmi ľahko identifikovateľný na základe mohutnej masky chladiča.

Nový model je veľmi ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Podpísal sa pod to robustný dizajn prednej masky chladiča, ktorú pri testovanej verzii zdobí aj pochrómované olemovanie. Prepracovaný je aj predný nárazník. Okrem logického dizajnu s čo najlepším nájazdovým uhlom ho zdobia štýlovo zabudované hmlovky v moduloch s opticky naznačenými prieduchmi. Z užívateľského hľadiska dávam palec hore aj adekvátne výkonnej LED svetelnej technológii. Tá je štandardom práve výbavového stupňa Executive!

Novinka je pomerne jednoducho rozpoznateľná aj pri pohľade z profilu. Vizuálne zaujímavo, okrem pútavého oranžového lávového farebného odtieňa, v danom priestore pôsobia aj masívne plastové ochranné nadstavce na blatníkoch. Po novom ich zdobia efektné strieborné doplnky. Na vyššiu výbavu odkazujú i strieborné krytky spätných zrkadiel, ako aj štýlové dvojfarebné disky kolies s priemerom 18 palcov. Napriek tomuto imidžovému riešeniu disponuje testovaný model aj pneumatikami s dostatočne vysokým profilom. Preto sú efektné disky použiteľné aj pri jazde v teréne. V rámci výbavy v opcii disponoval testovaný Hilux aj bočnými prahmi, ktoré offroadisti nenávidia. Tie ale v praxi citeľne uľahčujú prístup na palubu napríklad deťom alebo nižším postavám.

Ozdobou zadných partií s tradičnou korbou sú v prípade testovaného modelu LED koncové svetlá.

Imidžové riešenia prekvapivo neobišli ani zadnú časť testovanej novinky. Štýlovou chuťovkou je v danom segmente prítomnosť koncových LED svetiel so zaujímavým svetelným podpisom! Efektný zadný nárazník s pochrómovaným povrchom ponúka tradične prepracované uchytenie tabuľky s evidenčným číslom vozidla. Z funkčného hľadiska dávam palec hore aj lapačom nečistôt na zadných kolesách. Tie sú aj napriek svojim veľkým rozmerom vyrobené z pružného materiálu a tým sa v praxi eliminuje ich „nechcené stratenie“, napríklad pri prejazdoch cez výrazné terénne zlomy.

Interiér kombinuje odolnosť s luxusom

Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, Japonci v rámci faceliftu vylepšili aj interiér testovaného modelu. Dizajn palubnej dosky sa napriek tomu menil len v detailoch. Toyota si v kabíne aj naďalej zakladá na materiálnom prevedení s orientáciou na najlepšiu mechanickú odolnosť. Veľmi príjemné prekvapenie reprezentuje kvalita dielenského opracovania.

Palubná doska nového modelu Toyota Hilux.

V celkovom kontexte pôsobí v praxi veľmi zaujímavo kombinácia odolných a preverených riešení. Tento trend reprezentuje napríklad mechanicky ovládaná parkovacia brzda, „retro“ volič automatickej prevodovky s presne vymedzenými dráhami alebo drobnosť v podobe pre značku Toyota zaužívaného ovládania tempomatu „páčkou“ pod volantom. Kontrastne s týmito riešeniami však pôsobí luxusné kožené čalúnenie alebo prémiové a veľmi dobre hrajúce audio značky JBL.

Pozornému oku v rámci modernizácie neunikne prepracovaný prístrojový panel. Prehľadné klasické analógové budíky tu dopĺňa moderný displej palubného počítača s peknou grafikou a zaujímavými funkciami.

Detail prístrojového panela nového modelu Toyota Hilux.

Dotyk moderny pokračuje aj v centre palubnej dosky. Nový Hilux podľa očakávania dostal najnovšiu verziu infotainmentu Toyota Touch 2 s osempalcovou dotykovou obrazovkou. Svojská a v princípe jednoduchá grafická stránka systému mi na palube úžitkového pick-upu, na rozdiel od tradičných osobných modelov značky, reálne neprekáža. Intuitívnosť ovládania dopĺňajú užitočné postranné skratky v podobe klasických hardvérových tlačidiel.

Z dostupných funkcií si okrem navigácie zaslúži pochvalu aj prítomnosť modernej mobilnej konektivity. Pri každodennom živote poteší aj detailné vyobrazenie parkovacej kamery, ktorá myslí aj na detail v podobe dobre viditeľného ťažného zariadenia!

Zadná kamera ponúka pomerne detailné vyobrazenie vrátane pozície ťažného zariadenia.

K charakteru testovaného modelu v mojich očiach vyslovene ladia aj tradičné „japonské digitálky“ s modrým podsvietením, situované na vrchnej časti palubnej dosky. Toyota si aj v tomto prípade dala záležať na celkovej ergonómii. Príjemným prekvapením je okrem držiakov na nápoje aj dostupnosť až dvoch odkladacích schránok v priestore pred spolujazdcom. Obdobným riešením môže Hilux konkurovať dokonca aj rodinne orientovaným modelom. Palec hore dávam aj samostatnému modulu pre ovládanie klimatizácie. V jeho susedstve je zároveň nenápadne „ukryté“ aj ovládanie pohonu prostredníctvom otočného ovládača.

Vyslovene vysoký posed sa volantom s dobrým rozhľadom na okolie vozidla v tomto prípade prekonáva prakticky všetky modely z kategórie SUV. Vďaka dostatočne nadimenzovaným sedačkám som bol spokojný aj s cestovným komfortom pri dlhých presunoch.
V druhom rade sa aj napriek vzpriamenejšiemu posedu a kratším sedačkám pohodlne odvezie dvojica štandardne urastených dospelých.

V druhom rade sa pohodlne odvezie aj dvojica dospelých pasažierov.

Pod delenou zadnou lavicou sa ukrývajú odkladacie boxy vhodné na odloženie drobností či povinnej výbavy. Celkové úžitkové parametre sa pri vozidlách zo segmentu pick-up, okrem rozmerov korby, posudzujú aj podľa užitočného zaťaženia a schopnosti ťahania prívesu. Nový Hilux v tomto smere doslova exceluje. Je schopný odviezť náklad s hmotnosťou jednej tony a potiahnuť príves s hmotnosťou až 3,5 tony! Testovaná špecifikácia siahla po efektnom a imidžovom riešení. Korba tu bola prekrytá užitočnou roletkou a nákladný priestor zdobil aj ochranný rám. Pri prístupe na korbu treba byť o niečo obozretnejší v rámci manipulácie s masívnym zadným čelom, ktoré pri testovanej verzii nedisponovalo „posilňovačom“ alebo iným spomaľovacím mechanizmom.

Na modely z kategórie SUV sa Toyota Hilux vo verzii Executive doťahuje výbavou na palube. Zo všetkých zaujímavých prvkov stoja za zmienku parkovacie senzory po celom obvode vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie, klimatizovaná schránka v priestore predného spolujazdca alebo dostupnosť vstavaného navigačného modulu.

Hilux odvezie na korbe náklad s hmotnosťou jednej tony.

Suverén na ceste i v teréne

Aj najnovšie vydanie testovaného modelu Toyota Hilux si prioritne zakladá na koncepte odolného pracanta použiteľného i v náročnejšom teréne. V sumári preto nie je veľkým prekvapením, že aktuálna modernizácia sa v nemalej miere sústredila na zlepšenie jazdného komfortu. Nakoniec modely z kategórie pick-up sú čoraz častejšie preferované aj ako lifestylové automobily zamerané na voľnočasové aktivity.

Vylepšená konštrukcia odpruženia sa v prípade nového modelu podpísala pod citeľne lepší jazdný komfort na klasických cestných komunikáciách. Podvozok novinky je aj napriek odolnej zadnej náprave kultivovanejší a pohodlnejší, čo platí aj pri nezaťaženej korbe. Najviac som bol v tomto smere pozitívne prekvapený pri dynamickejšej jazde po poľných, resp. lesných cestách s horšou kvalitou povrchu, kde sa nezaťažená zadná časť neprejavuje vyslovene nepríjemným a nervóznym dojmom.

Robustný konštrukčný základ je tradičnou ozdobou modelu Toyota Hilux.

Vylepšený zadný diferenciál sa zároveň podpísal pod lepší prenos výkonu smerom na vozovku v režime 2H, teda pri pohone zadnej nápravy. Inými slovami, lepšia svornosť sa pričinila pod to, že sa novinka oproti predchádzajúcej verzii dokáže len pri zadnom pohone rozbehnúť oveľa efektívnejšie aj na kamienkoch či inak nestabilnom podklade.

Ďalším prekvapením testovaného modelu je sofistikovanejšie správanie podvozka pri vyššom rýchlostnom tempe. Žiadnym utrpením v tomto smere nie je ani dlhší presun po diaľnici. V tomto móde Hilux zároveň potešil aj akceptovateľným odhlučnením priestoru pre posádku.

Automatická prevodovka so 6 stupňami dokáže veľmi dobre pracovať s výkonovým potenciálom pohonnej jednotky.

Charakteristickým a svojím spôsobom aj mohutným zvukovým prejavom sa vyznačuje nová pohonná jednotka pod prednou kapotou. Testovaný kúsok poháňa špičková motorizácia 2,8 D-4D s výkonom až 204 koní. Identický motor pritom nájdeme napríklad aj v ďalšom legendárnom modeli, ktorým je najnovšia edícia offroadu Toyota Land Cruiser. Pri turbodiesli s masívnym krútiacim momentom 500 Nm je pri bežnej jazde neustále cítiť obrovskú výkonovú rezervu. Na pomery daného segmentu pôsobí zaujímavo aj jazdná dynamika spojená s prekvapivou ochotou pružného zrýchlenia.

Značnú výkonovú rezervu pripomína aj kombinácia motora so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Automat klasickej koncepcie pri bežnej jazde drží motor vo veľmi nízkych otáčkach. Pri zatlačení pedála akcelerátora prevodovka optimálne pracuje s krútiacim momentom a vo väčšine situácií zbytočne chaoticky nepodradí. Snaha o šetrenie paliva je citeľná hneď pri uvoľnení pedála akcelerátora. Otáčky takmer okamžite klesnú až na úroveň voľnobehu. Pre modernú koncepciu turbodiesla spojenú s dlhou životnosťou je typickým javom aj časté vypaľovanie filtra pevných častíc. Tento proces môže vodič sledovať priamo na prístrojovom paneli. Zaujímavosťou je aj tlačidlo na palubnej doske, slúžiace v prípade potreby na okamžité odštartovanie tohto procesu.

Nenápadný volič jazdného režimu disponuje troma tradičnými módmi pohonu.

Výhoda odolnej koncepcie pick-upu na rebrinovom ráme sa navyše prejavuje pri jazde v teréne. Hilux nemá z hľadiska celkovej tuhosti žiadne problémy ani pri náročnom krížení náprav. Pri jazde mimo spevnených ciest je okrem dostatočnej svetlej výšky veľmi dôležitá aj koncepcia pohonu. V bežných podmienkach si testovaný model vo väčšine prípadov vystačí s pohonom všetkých kolies 4H, teda s tzv. rýchlou štvorkolkou.

Do skutočne náročných podmienok je následne určený mód 4L, teda redukcia s uzavretím medzinápravového diferenciálu. Pri prejazdoch cez náročné zlomy príde vhod aj uzávierka na zadnej náprave, kedy sa stáva Hilux takmer nezastaviteľný. Samozrejme, najväčší offroad limit aj v tomto prípade predstavujú pneumatiky, o čom som sa presvedčil na vlastnej koži v rámci náročnejších stúpaní na podmočenom blatistom teréne. Pri využívaní v náročných podmienkach sú preto optimálnou voľbou tzv. A/T pneumatiky.

Základom pre pohyb v teréne a náročných podmienkach sú vždy vhodné pneumatiky.

Spotreba paliva sa na konci testu ustálila na hodnote 10,4 l/100 km. Daný údaj možno vzhľadom na celkový potenciál vozidla považovať za plne adekvátny výsledok. Pri jazde s ľahkou nohou a po asfaltovaných komunikáciách nie je príliš náročné výsledný priemer stlačiť aj pod 10-litrovú hranicu. Opačný extrém predstavuje jazda v náročnejšom teréne, resp. pri plnom zaťažení alebo ťahaní prívesu, kedy treba počítať s apetítom viac ako 15 l/100 km.

A náš celkový dojem?

Faceliftovaná Toyota Hilux reaguje v rámci modernizácie na dobové trendy. Novinka sa v špičkových výbavách opäť viac posúva smerom k luxusu a imidžu. Pri tom všetkom je stále mimoriadne dôležité, že Hilux je v princípe sám sebou. Teda odolným pracantom, vďaka ktorému sa stal počas svojej existencie fenoménom svojej kategórie.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Toyota Hilux 2,8 D-4D Double Cab Executive
Dĺžka: 5330 mm
Šírka: 1855 mm
Výška: 1810 mm
Rázvor: 3085 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 500
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,8 – 10,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,4/100 km
Pneumatiky: Nokian WR SUV

Verzia/cena
Toyota Hilux 2,8 D-4D Double Cab Executive (testovaný model): od 42 612 €
Toyota Hilux 2,4 D-4D Single Cab Live: od 31 596 €

Exit mobile version