Autoinak.sk

Toyota Mirai prešla na jednu nádrž 1000 km – Je vodík slepá ulička alebo ide o palivo budúcnosti?

Toyota Mirai prešla na jednu vodikovú nádrž viac ako 1000 km

V automobilovom svete sa v zákulisí intenzívne diskutuje o tom, či je palivom budúcnosti klasická elektrická energia alebo či je lepšou alternatívou pohon na vodík. Aktuálne dokázala vodíková Toyota Mirai v tomto smere prekonať svetový rekord, keď na jedno natankovanie prešla 1 003 kilometrov. Vzdialenosť absolvovalo na verejných komunikáciách na juh od Paríža. Na prekonanie rekordu bol využitý vodík z obnoviteľných zdrojov.

Priemerná spotreba paliva bola 0,55 kg/100 km. Mirai má zásobníky na vodík s kapacitou 5,6 kg. Na prekonanie rekordu 1 003 km uplatnili vodiči nacvičený ekonomický jazdný štýl, avšak bez akýchkoľvek zvláštnych techník, ktoré by nebolo možné použiť za bežnej prevádzky. Prejdená vzdialenosť aj spotreba paliva boli oficiálne potvrdené nezávislým orgánom.

Toyota Mirai prešla na jednu vodíkovú nádrž viac ako 1000 km

Vďaka efektívnejšiemu fungovaniu systému palivových článkov spoločne s nárastom kapacity vodíkových zásobníkov a lepšou aerodynamikou sa podarilo predĺžiť dojazd vozidla. Za štandardných jazdných podmienok priemerne prejde približne 650 km. Tankovanie na čerpacej stanici pod tlakom 700 barov pritom nezaberie ani päť minút.

Nová Toyota Mirai je druhou generáciou elektromobilu na palivové články. V porovnaní s prvou generáciou sa pýši vyšším výkonom, elegantnejším a dynamickejším dizajnom a lepšou jazdnou dynamikou.

Mirai a vodík ako kľúčová súčasť strategického programu automobilky

Program Toyoty s názvom Beyond Zero má poukázať na skutočnosť, že pre Toyotu nie sú nulové emisie konečným cieľom. Vodík je dôveryhodným a hojným zdrojom pre dopravu a ukladanie energie, a preto podľa Toyoty predstavuje sľubnú príležitosť na rozvoj lepšej spoločnosti. Vodík môže zaistiť bezemisnú mobilitu nielen v rámci cestnej, ale aj železničnej, lodnej a leteckej dopravy. Rovnako dobre poslúži na výrobu energie v priemysle, firmách a domácnostiach.

Toyota okrem hybridov ponúka už dnes aj sériové automobily s vodíkovým pohonom

Toyota preto v tomto smere podporuje rad iniciatív vedúcich k sprístupneniu a diverzifikácii využitia palivových článkov, teda elektrických generátorov (EODev), lodí (Hynova), vozidiel taxi, autobusov (Hype a RATP), nákladných vozidiel (Hino), vodíkového mesta (Woven City) a ďalších.

Rekord prekonaný štvoricou vodičov

V posádke štyroch vodičov, ktorí dosiahli nový svetový rekord, bol aj Victorien Erussard, zakladateľ a kapitán plavidla Energy Observer. Projekt Energy Observer v partnerskej spolupráci s Toyotou je prvým plavidlom poháňaným palivovým článkom od Toyoty. Bezemisný čln je energeticky nezávislý a slúži ako nástroj komunikácie a výskumné laboratórium prebiehajúcich energetických zmien. Energy Observer sa postupne premenil na spoločnosť zameranú na výskum a inovácie. Firma nedávno v Paríži predstavila svoju úplne novú výstavnú dedinku venovanú obnoviteľným zdrojom energie a vodíku.V rámci tejto akcie sa Eiffelova veža po prvýkrát rozžiarila pomocou obnoviteľného vodíka z vodíkovej elektrocentrály GEH2 firmy EODev, startupu, ktorého akcionárom je aj Toyota.

ˇUspešný tím z rekordnej jazdy s modelom Toyota Mirai

Zdroj: Toyota

Exit mobile version