Autoinak.sk

Volvo XC40 – Pôsobivý severan

Volvo je jedným zo symbolov Švédska. Pre automobilových fanúšikov je to zároveň synonymum pre bezpečnosť. Práve Volvo prinieslo do sériovej výroby ako prvé množstvo technológií, ktoré vo významnej miere zvyšujú bezpečnosť. Počas minulej dekády Švédi akoby čakali na nový významný impulz. Ten prichádza v roku 2010, kedy sa Volvo majetkovo presunulo pod krídla progresívneho čínskeho koncernu Geely. Táto investícia znamená pre Volvo doslova pokropenie živou vodou a príchod nových modelov. A čo je dôležité, pri nich mali Švédi ako sa hovorí „voľné ruky“. Výsledkom tohto snaženia je, že Volvo sa aktuálne radí medzi najrýchlejšie rastúcich prémiových výrobcov. Výnimkou nie je ani slovenský trh. Našej redakcii sa naskytla možnosť otestovať atraktívnu švédsku novinku vďaka spolupráci s novým žilinským zastúpením tejto značky.

Nové Volvo XC40 v benzínovej verzii T4 AWD s prepĺňaným 2-litrom o výkone 190 koní, skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbave R-Design, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD premium, autorizovaný predajca vozidiel Volvo v Žiline.

Rýchle fakty:

Volvo XC40 T4 AWD Fotogaléria Volvo XC40, autor: Filip Lehotský 

Volvo XC40 bolo oficiálne predstavené na konci roka 2017. Pre Švédov ide zároveň o veľmi významný model. V hierarchii sa novinka veľkostne nachádza pod modelom XC60. Veľkostne tak ide o kompaktné SUV, čo je v súčasnosti jeden z najrýchlejšie rastúcich automobilových segmentov. O nesporných kvalitách tohto modelu najlepšie vypovedá zisk prestížneho ocenenia COTY, v ankete o európske auto roka 2018.

Novinka je postavená na novom technickom základe s označením CMA. Okrem SUV bude rovnakú techniku v budúcnosti zdieľať i nová generácia kompaktného radu 40. Výhodou spomenutej platformy je aj fakt, že v budúcnosti sa pri nej počíta aj s hybridným či elektrickým pohonom. Zaujímavosťou je, že aj napriek majetkovému prepojeniu so značkou Geely, sa momentálne model XC40 podobne ako drvivá väčšina jeho súrodencov vyrába len v Európe.

Najmenším SUV s logom Volvo je model XC40

Paleta pohonných jednotiek pozostáva zo zážihových i vznetových verzií. Benzínový základ predstavuje verzia T3 s pohonom prednej nápravy. Za touto skratkou sa ukrýva benzínový 3-valec s objemom 1,5 litra a výkonom 163 koní. Zvyšné benzínové verzie už pokrýva prepĺňaný 4-valcový 2-liter z radu Volvo Drive-E. Verzia T4 s výkonom 190 koní je okrem pohonu prednej nápravy k dispozícii aj s pohonom 4×4 (T4 AWD). Najvýkonnejším modelom v ponuke je následne verzia T5 AWD s výkonom až 247 koní. Dodávaná výhradne s pohonom 4×4. Všetky zážihové verzie sa kombinujú výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou.

Pre priaznivcov nafty má Volvo v ponuke úspornejší 2-litrový turbodiesel. Vo verziách D3, resp. D3 AWD (pohon 4×4), je naladený na výkon 150 koní. Variant D3 s pohonom 4×2 je zároveň ako jediný okrem automatu v ponuke aj so 6-st. manuálnou prevodovkou. Špičkovú naftovú verziu následne predstavuje model D4 AWD s výkonom 190 koní. V tomto prípade je opäť štandardom pohon všetkých kolies, ako aj 8-st. automatická prevodovka.

Benzínový 2-liter T4 prekvapil výkonom ale aj spotrebou paliva

Originálny a autentický dizajn

Dizajn je jednou z hlavných zbraní najmenšieho SUV značky Volvo. Model XC40 sa pýši originálnym vzhľadom, čím je dostatočne odlíšený od svojich väčších súrodencov. Novinka okrem dizajnových línii dokáže zaujať napríklad aj možnosťou 2-farebného lakovania karosérie, načo sme v minulosti pri značke Volvo neboli zvyknutí.

Ak by sme pre dizajn modelu XC40 mohli použiť len jeden prívlastok, vyberáme robustnosť, ktorú zrejme ocenia obe pohlavia. Najmenšie Volvo pôsobí dokonca opticky väčším dojmom, ako odzrkadľujú jeho reálne rozmery. Aj v tomto prípade zároveň platí, že už na prvý pohľad je každému jasné, že ide o Volvo. Prednej časti okrem neodmyslitelnej diagonálne predelenej masky chladiča s fabrickým logom uprostred, dominujú full LED svetlomety s tradičným podpisom, tzv. Thorového kladiva. Mimo vizuálneho efektu treba pochváliť aj ich funkčnosť s adekvátnym svetelným účinkom. Dynamiky naviac v našom prípade prináša „športová“ výbava R-Design, s prepracovaným predným nárazníkom či maskou chladiča v čiernom prevedení.

Thorové kladivo je jedným so symbolov nových modelov Volvo

Aj pri pohľade zboku ide o typické Volvo. Tradičné hrany sú v tomto prípade mierne zjemnené do modernej podoby, čo vo finále pôsobí mimoriadne atraktívne. Bočná silueta okrem dvojfarebného lakovania s kontrastnou čiernou strechou, zaujme masívnym koncovým stĺpikom. Práve tento prvok je typický len model XC40. Robustnosť zvýrazňujú tiež „obrovské“ kolesá, umiestnené v rohoch karosérie. V našom prípade sme mali k dispozícii až 20 palcové disky. Tie sa na naše prekvapenie v negatívnej podobe nepodpísali na ochote podvozka filtrovať bežné nerovnosti našich ciest.

Zadná časť karosérie ponúka typické svetlá „made in Volvo“. Tie tradične zabiehajú prakticky až do línie strešného spojlera. Verzia R-design si zaslúži rešpekt aj za dvojitú koncovku výfukového systému, ktorá aj reálne plní svoju funkciu! V sumári platí, že Volvo XC40 triafa svojim severským dizajnom a emočnou iskrou priamo do čierneho.

Testované verzia R-Design s bielo-čiernym lakovaním karosérie

V interiéri panuje racionalita a funkčnosť

Na prvý pohľad sa môže môže zdať, že vyššie popísaný vizuálny zážitok nemôže nové Volvo XC40 už ničím prekonať. Z tohto omylu väčšinu z nás vyvedie už prvý kontakt s interiérom. Volvo sa v kabíne vyznačuje dokonalým severským pragmatizmom, ktorý je doplnený s prívetivou atmosférou. Konkurenčnou výhodou švédskeho SUV aj „čarovanie“ s priestorom.

Použité materiály a predovšetkým ich dielenské spracovanie dosahujú v prípade modelu XC40, v danej kategórii vysoký štandard. Mnoho kolegov z konkurenčných redakcií bolo doslova unesených z čalúnenia odkladacích boxoch vo dverách. Precízne čalúnenie ale okrem toho nachádzame v celom interiéri. Zaujímavé je v tomto smere tiež čalúnenie stredového tunelu.

Pohľad do veľmi racionálne navrhnutého interiéru

Koncepcia palubnej dosky sa inšpirovala u väčších súrodencov. Na prvý pohľad jednoduchý koncept ponúka veľmi intuitívne rozmiestnenie ovládacích prvkov. K logike ovládania máme ale jednu nelogickú výhradu. Nulovacie tlačidlo spotreby paliva, resp. počítadla kilometrov sa nenachádza priamo na volante ale „prekvapivo“ až na páčke smeroviek vľavo pod volantom.

Naopak, len chválu si zaslúži ovládanie vertikálne orientovaného 9-palcového monitoru infotaimentu. Logika funkcií ako aj orientácia v menu je prakticky identická s modernými smartphonmi. Displej potešil v neposlednom rade aj mimoriadne ostrým obrazom parkovacej kamery. Príkladnú intímnosť ovládania jednotlivých funkcií nám potvrdili aj nezainteresované osoby, ktoré doteraz s vozidlami značky Volvo nemali skúsenosť. Logický neduh v podobe nechcených odtlačkov prstov na displeji Volvo vyriešilo jednoducho a zároveň geniálne v podobe originálnej čistiacej handričky. Tomuto sa v praxi hovorí, že v jednoduchosti je krása!

Displej sa čisti jednoducho vďaka prítomnej jelenici

Okrem dotykového rozhrania si Volvo zachovalo aj niekoľko tradičných ovládacích prvkov. Tie slúžia na ovládanie audia, jazdných režimov či vyhrievania okien. Aj prístrojový panel dostal dnes žiadanú digitálnu podobu. Volvo aj v tomto smere ostáva nohami na zemi. Pekná a funkčná grafika dovoľuje nastaviť jeden zo štyroch režimov virtuálneho cockpitu. Vo všetkých prípadoch ale zostáva zachovaná identická základná koncepcia a skvelá čitateľnosť údajov.

Dôvod veľkej obľuby crossoverov a SUV možno hľadať predovšetkým vo vyvýšenom posede. Volvo XC40 môže v tomto smere slúžiť pokojne ako príklad pre ostatných. Príjemne vysoký posed možno vďaka optimálne nadimenzovaným sedadlám označiť za veľmi pohodlný a príjemný. Výhrady pritom nemáme ani k výhľadu z vozidla.

Prístrojový panej disponuje 4 grafickými režimami

Nečakane vzdušné priestorové pomery panujú i v druhom rade. Testovaný model sa v tomto smere radí medzi najpriestrannejšie kompaktné SUV. Dvojica dospelých s výškou viac ako 180 cm v druhom rade bez problémom zvládne aj dlhú cestu.

Prednosťou značky Volvo sú už odjakživa úžitkové parametre. Za interiérom v tomto smere preto nijako nezaostáva ani batožinový priestor. Základná kapacita na úrovni 460 litrov sa radí opäť medzi najlepšie v segmente. Ešte viac ako samotný objem nás potešil dôraz na praktickú stránku veci. Elektrické ovládanie piatych dverí ako aj „odpálenie“ zadných sedačiek priamo z kufra považujeme v prémiovej kategórii za samozrejmosť.

Priestor na zadných sedadlách je v danej triede mimoriadne veľkorysý

Model XC40 ale opäť dokazuje, že aj v jednoduchosti je krása. Umne navrhnutou medzi podlahou je možné kufor predeliť na dve časti, čím sa dosiahne lepšia fixácia drobných predmetom. Na rovnaký účel v tomto smere poslúži aj popruh v pravej časti kufra. Pod úrovňou podlahy ostalo ešte dosť miesta na umiestnenie vítanej dojazdovej pneumatiky. Medzipodlaha zároveň umožňuje vytvorenie prakticky rovného dna pri sklopení operadiel v druhom rade. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1336 litrov.

Na náš redakčný test sme mali k dispozícii exemplár v top výbave R-Design. Okrem optického tuningu sa takto nakonfigurované Volvo XC40 môže pochváliť napríklad aj: koženým čalúnením, špičkovým audiom Harman/kardon, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, cúvacou kamerou či navigačným modulom.

Batožinový priestor so základným objemom 460 litrov

Samostatnú kapitolu vo výbave predstavuje bezpečnosť a asistenčné systémy. Nie je to vec náhody, že Volvo je svetovým lídrom v tejto oblasti. Okrem štandardného zastúpenia veľmi dobre fungujúcich asistenčných systémov, vypichnime detail v podobe intuitívneho ovládania adaptívneho tempomatu. V jeho prvom stupni alebo režime je k dispozícii klasický adaptívny tempomat. Ten je následne možné prepnúť do režimu Pilot assist s funkciou aktívneho udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu, či prípadným nastavením dodržiavania rýchlostných limitov. Prémiovou službu v neposlednom rade predstavuje online podpora vozidla, prostredníctvom širokého spektra funkcií Volvo On Call.

Sebaisté jazdné vlastnosti

Aj pri hodnotení jazdných vlastností nemožno začať inak ako opätovným vyzdvihnutím pocitu robustnosti. Model XC40 spoza volantu pôsobí dokonale univerzálne. Väčšina jeho konkurentov je prispôsobená predovšetkým na život v meste. Malé SUV značky Volvo ale podvedome dáva vodičovi pocit slobody aj v rámci voľnočasových aktivít či výletov do prírody. Pod tento fakt sa podpísala nielen filozofia značky Volvo, ale aj domovská krajina pôvodu. Komplexne pohodovú atmosféru na palube podčiarkuje nakoniec precízne odhlučnenie priestoru pre posádku.

Zásadnú prednosť testovaného modelu predstavuje podvozok. Svojim naladením je niekde uprostred medzi pohodlím a športom. Z naladenia Volvo XC40 srší v každom režime jazdy mimoriadna tuhosť. Podvozok v tomto smere prekvapuje výbornou schopnosťou filtrovať bežné nerovnosti našich ciest, aj napriek spomínaným 20 palcovým kolesám. Po chuti mu logicky nie sú až vyslovene hrubé nerovnosti alebo „prepadnuté“ kanalizačné poklopy.

Do mesta aj do prírody. Volvo XC40 je univerzálna voľba

Podvozok sa ďalej vyznačuje aj presvedčivým držaním jazdnej stopy pri ostrejšom prejazde cez zákruty. Prepĺňaný benzínový 4-valec s interným označením T4 a výkonom 190 koní, je prísľubom zážitkov. Motor nás reálne potešil skutočne dostatočným výkonom. Dynamike napomáha moderná 8-st. automatická prevodovka, ktorá svoj charakter prispôsobuje aktuálne zvolenému jazdnému režimu. Okrem tradičných módov Comfort, Dynamic a Eco, tu nechýba ani možnosť individuálnych nastavení, resp. terénny režim.

Pohonný reťazec ale zároveň nemožno označiť s prívlastkom úsporný. Miernym sklamaním je v tomto smere výsledná spotreba paliva. V rámci nášho testu sa ustálila približne na úrovni 10 l benzínu na každých 100 kilometrov. Na druhej strane určite platí, že pri vyslovene pokojnej jazde sa je možné priblížiť k hodnotám, ktoré deklaruje výrobca. My sme si verziu T4 R-Dizajn predsa len väčšinu času užívali skôr po dynamickej stránke.

Efektné kolesá s priemerom 20 palcov sú až prekvapilo “pohodlné”

V tomto prípade opäť platí, že Volvo dokáže byť veľmi rýchle ale zároveň stále predovšetkým bezpečné. S priblížením sa k hraničným situáciám je treba počítať so zásahmi „anjela strážneho“ v podobe elektronických systémov. Stabilizačný systém nie je možné v žiadnom režime jazdy úplne vypnúť. Práve činnosť dobre vyladených asistenčných systémom tvorí neoddeliteľnú súčasť vozidla. Ich naladenie možno v prípade modelu XC40 považovať za veľmi konzervatívne ale nie otravné.

Ocenili sme, že prednárazový asistent nezačal zbytočne „panikáriť“ na úsekoch s občasne zaparkovanými vozidlami pri krajnici. Takáto modelová situácia vie pritom z času na čas potrápiť väčšinu konkurentov. Prekvapením bolo aj snímanie priestoru za vozidlom. Volvo pri kolmom parkovaní k chodníku takto viackrát upozornilo aj na prítomnosť chodcov, mimo zorného poľa vodiča. Zásahy stabilizačného systému boli citeľné aj mimo spevnených ciest. Prísna elektronika nepovolila zadnej náprave “skĺznuť sa”, napríklad ani pri krížnych prejazdoch cez „vyjazdené koľaje“ na mokrej tráve.

Svetlá výška ponúka viac ako 20 cm. Pohonu 4×4 funguje výborne

Schopnosť zdolávať nástrahy bežného terénu patrí ďalšie benefity najmenšieho SUV značky Volvo. Pohon všetkých kolies zabezpečuje veľmi dobre vyladená medzinápravová spojka BorgWarner. Model XC40 v našom skúške zvládol veľmi dobre aj pripravené kríženie náprav. Slobodu pri pohybe mimo spevnených ciest zaručuje aj špičková svetlá výška na úrovni 211 mm. Pri rýchlosti do 30 km/h má vodič k dispozícii režim offroad, ktorý okrem iného automaticky aktivuje aj zjazdový asistent. Do náročnejších terénnych podmienok napriek tomu Volvo XC40 obuté na 20 palcových kolesách určené nie je. Na druhej strane výjazd k chate, či jazda po poľných a lesných cestách preň nepredstavujú absolutne žiadny problém.

A náš celkový dojem ?

Volvo sa modelom XC40 bezpochyby zaradilo k absolútnej špičke medzi kompaktnými prémiovými SUV. Atraktívna novinka zaujme na prvý pohľad originálnym a neopozeraným dizajnom. Na druhykrát si ju väčšina z nás zamiluje pre veľmi dobre navrhnutý interiér s adekvátnym priestorom. Volvo XC40 v teste presvedčilo aj svojimi univerzálnymi jazdnými vlastnosťami, nad ktorými stále bdie pocit z bezpečnosti ako dokáže poskytnúť snáď len Volvo.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Volvo XC40 T4 AWD R-Design
Dĺžka: 4 425 mm
Šírka: 1 863 mm
Výška: 1 652 mm
Rázvor: 2 702 mm
Objem kufra: 460 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1639 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,7-8,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P Zero

Verzia/cena
Volvo XC40 T4 AWD R-Design (testovaný model) od 44 000 €
Volvo XC40 T3 XC40 od 33 150 €

Klikni na konfigurátor Volvo XC40

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Originálny dizajn
Jazdné vlastnosti
Aspekt bezpečnosti + asistenčné systémy

Zápory – – –

Spotreba paliva

Umiestnenie tlačidla “resetu” palubného počítača

Exit mobile version