• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
štvrtok, 2 februára, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

100 rokov automobilky Mazda a príbeh špeciálneho lakovania

21. decembra 2020
in Zaujímavosti
127
0
51
SHARES
2.6k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Automobily značky Mazda si v posledných rokoch automatický spájané a atraktívnym červeným farebným odtieňom Soul Red Crystal. Špeciálne lakovanie má však v Hirošime veľmi bohatú históriu. Moderný proces lakovania, ktorý Mazda nazýva Takuminuri je navrhnutý tak, aby obohacoval elegantné povrchy karosérie dizajnových vozidiel Kodo unikátnymi farbami.

Takuminuri je výsledkom dlhoročných skúseností s materiálmi a technikami lakovania. Progresívne farebné schémy je možné pozorovať už aj na prvých starších modeloch vozidiel Mazda. Mazda-Go Type GA („Zelený panel“), trojkolesové úžitkové vozidlo uvedené na trh v roku 1938, dostalo názov podľa zelenej palubnej dosky – mladistvého nádychu v inak konzervatívnom segmente úžitkových vozidiel.

Prvý sériovo vyrábaný osobný automobil spoločnosti, Mazda R360, bol uvedený na trh v roku 1960 v palete osviežujúcich farieb, vrátane mätovej zelenej, nebeskej modrej a žiarivo červenej, čím sa jasne odlíšil od prevažne bielej konkurencie. Napriek tomu, že išlo o cenovo dostupné mikroauto, ponúkalo sa dokonca v dvojfarebných povrchových úpravách. Kombinácie ako biela karoséria s bordovou strechou poskytli svieži nádych rozkošnému štvormiestnemu kupé a zároveň podčiarkli zameranie spoločnosti Mazda na nekonvenčné tvary a na vodiča orientované technické spracovanie. A tento trend pokračuje aj v súčasnosti. Model R360 sa stal okamžitým hitom, ktorý v roku 1960 podchytil takmer dve tretiny daného segmentu na japonskom trhu a vyplnil sny o vlastníctve automobilu desiatkam tisíc ľudí.

Miešanie špeciálnych farieb má pri značke Mazda veľmi dlhú tradíciu. Na obrázku je trojkolka Mazda GO Green

Priekopníci určovania farebných trendov

Keď Mazda v 60. rokoch minulého storočia rozšírila svoj modelový rad, ponúkala exkluzívne metalizované povrchové úpravy aj na kompaktných a stredne veľkých modeloch. Napríklad Mazdu Luce (1966-73) bolo možné objednať v zlatej alebo striebornej – farbách asociovaných s luxusom a rýchlosťou – zvýrazňujúcich športový a elegantný zovňajšok navrhnutý nikým iným než novou legendou Giorgettom Giugiarom. Luce bol jedným z prvých medzinárodne žiadaných automobilov z Japonska.

Naproti tomu Mazda Cosmo Sport/110S prišla v roku 1967 na trh v čisto bielej farbe, ktorá bola vybraná nielen preto, aby zvýraznila dizajn superšportového automobilu v ére dobýjania vesmíru, ale tiež preto, že to bola oficiálna farba japonského pretekárskeho tímu motoristického športu FIA. Prvý sériový automobil Mazda s wankelovým (rotačným) motorom, model Cosmo Sport/110S, čoskoro preukázal svoje schopnosti a spoľahlivosť na trati aj reálne, keď nečakane skončil štvrtý vo svojich úvodných pretekoch, Marathon de la Route 1968, náročnom podujatí známom aj ako 84 hodín Nürburgringu.

V 60. rokoch 20. storočia sa začali pomerne skoro používať alkydové živicové laky a nové sušiace komory. To spoločnosti Mazda umožnilo vytvárať odolné povrchové úpravy a zároveň sa zabránilo vzniku nežiaduceho efektu kriedovania a s ním spojenej strate povrchového lesku, čo bolo v tých časoch rozsiahlym problémom. V 70. rokoch bola spoločnosť Mazda tiež jedným z priekopníkov katodického nanášania povrchovej vrstvy (známe tiež ako katodické ponorné lakovanie). Táto metóda využíva elektrický náboj v laku na zvýšenie pokrytia a podporu rovnomerného rozloženia na účinnejšiu ochranu voči korózii, najmä v dutinách karosérie.

Mazda R-360

Pastva pre oči

Nádherná éra začala v roku 1977 prvou generáciou modelu Mazda 323, ktorý kombinoval výzor európskeho hatchbacku s paletou výrazných farieb, akými sú zelená Muscat Green, modrá Impulse Blue, červená Grand Prix Red a strieborná metalíza Sunbeam Silver Metallic. Mazda 323, oživujúca vozovky v celej Európe, bola jedným z najpopulárnejších importných vozidiel v regiónoch.

Skvelé a nesporné vyvrcholenie pestrofarebného obdobia spoločnosti Mazda sa udialo v roku 1991, keď vozidlo č. 55, zeleno-oranžovú Mazdu 787B, odmávali v cieli v uvedenom roku víťaznou šachovnicovou vlajkou na podujatí 24 hodín Le Mans. Efektná povrchová úprava a charakteristický rev 710 koní wankelovho motora 26B so štyrmi rotačnými piestami budú navždy spojené s prvým víťazstvom ázijského výrobcu na významnom podujatí a zatiaľ aj jediným víťazstvom automobilu bez klasického valcového motora. Mazda MX-5 „Le Mans“, limitovaná edícia z roku 2011 pripomínajúca si 20. výročie pretekov, sa nahodila do odevu charakteristického pre legendárny model 787B. Je to tiež jedna z mála verzií MX-5 s turbodúchadlom.

Z hľadiska živých odtieňov predstavila Mazda MX-5 za posledné tri desaťročia množstvo nových farieb. Bola charakteristická širokou škálou povrchových úprav. Aby sme uviedli aspoň niektoré, sú to farby od štandardov športových vozidiel, akými sú červená Classic Red a britská pretekárska zelená British Racing Green, až po nápaditejšie farby špeciálnej edície, akými sú pretekárska žltá Sunburst Yellow (1995), zelená Spirited Green (Karai, 2011) a pretekárska oranžová Racing Orange (30. výročie v roku 2019). Paleta voliteľných farieb vyvolávajúcich emócie nepochybne pomohla akcelerovať rast ikony značky Mazda a dominovať jej na globálnom trhu športových vozidiel typu roadster.

Aj keď povrchová úprava karosérie predstavuje iba niekoľko tisíc gramov z celkovej hmotnosti vozidla, zostáva jednou z najkomplikovanejších fáz výroby automobilov v súčasnosti. To vysvetľuje nadšenie spoločnosti Mazda pre farby, a z tohto dôvodu automobilka vynašla techniku Takuminuri, ktorej názov spája japonské výrazy pre „majstra remesla“ (Takumi) a „lakovanie (maľovanie)“ (Nuri). Inovatívny proces umožňuje spoločnosti Mazda hromadnú produkciu povrchových úprav javiacich sa ako ručne nanášaných, a to naučením (naprogramovaním) lakovacích robotov napodobňovať techniky špecialistov.

Model Mazda Luce zo 60-tych rokov minulého storočia

Obohatenie dynamiky svetla

Na rozdiel od bežných dvojvrstvových povrchových úprav s farebnou základnou vrstvou a čírym lakom, metalizované farby spoločnosti Mazda využívajú trojvrstvový systém obsahujúci reflexnú vrstvu a priehľadnú vrstvu pod finálnym čírym lakom. Cieľom je obohatiť hĺbku a sýtosť farieb laku, prehĺbiť plynulosť a živosť dizajnu Kodo zvýraznením súhry svetla a tieňov. Výsledkom je, že sa povrchy javia v pohybe, aj keď vozidlo stojí.

Spoločnosť Mazda je fascinovaná najmä červenou farbou a prístupom Takuminuri – prvýkrát použitým v roku 2012 pri uvedení červenej farby Soul Red – a tento prístup prešiel neustálym zdokonaľovaním ako súčasť snahy spoločnosti Mazda vytvoriť najhlbšiu a najkrajšiu červenú farbu na svete. Snáď žiadna červená farba ani zďaleka nevyžaruje toľko emócii ako červená Soul Red Crystal, ktorá je dostupná na všetkých súčasných modeloch automobilky. Každá z troch vrstiev tejto povrchovej úpravy plní inú funkciu. Mazda v základnej vrstve využíva dva druhy hliníkových vrstvičiek: svetlé vrstvičky na odrážanie svetla a tiež vrstvičky pohlcujúce svetlo, kým priehľadná farebná vrstva nad základnou vrstvou obsahuje intenzívne sýto farebné červené pigmenty. Svetlo preniká cez číru vrstvu a vrstvy červeného pigmentu až k hliníkovým vrstvičkám v základnej vrstve. Reflexné vrstvičky podsvetľujú povrch hlbokou a intenzívnou červenou farbou, ktorá akoby žiarila zvnútra, na rozdiel od zatienených povrchov absorbovaného svetla, ktoré pôsobia načierno.

Modelová rodina Mazda Familia

Ak spomíname červenú, treba tiež pripomenúť, že spoločnosť tento rok oživuje bielo-bordový dvojfarebný vzhľad Mazdy R360 na modeloch špeciálnej edície pripomínajúcich storočnicu automobilky. Väčšina súčasných modelov symbolizujúcich elegantný zážitok z jazdy v dvoch odlišných balíkoch bude ponúkaná s čisto bielym zovňajškom a bordovým interiérom, kým limitovaná edícia MX-5 a nová Mazda MX-30 dostanú tiež bordové strechy. S takouto inšpiráciou z minulosti dokážu lakovací dizajnéri spoločnosti Mazda úspešne napredovať k úchvatným povrchovým úpravám budúcnosti.

Zdroj: Mazda

Tags: LakovanieMazda
Share20Tweet13Pin5
Previous Post

Revolučný Ford Mustang Mach-E príde do Európy v budúcom roku

Next Post

Test: Dacia Duster Celebration – Bestseller oslavuje

Related Posts

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Škoda dodala v roku 2022 globálne 731 300 automobilov

Škoda dodala v roku 2022 globálne 731 300 automobilov

Hyundai predal v roku 2022 vyše 3,94 milióna vozidiel

Hyundai predal v roku 2022 vyše 3,94 milióna vozidiel

CUPRA Formentor VZ5

CUPRA Formentor a emocionálne srdce verzie VZ5

Rok 2022 na autoinak.sk

Rok 2022 na autoinak.sk

Ford podporuje Svetielko nádeje

Ford podporuje Svetielko nádeje

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Nissan Townstar 2022

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Citroen C5 X 2022

Test: Citroën C5 X – Návrat ku koreňom

Test Citroën ë-Berlingo 2022

Test: Citroën ë-Berlingo – Koncepčná premena

Test Hyundai Santa Fe PHEV 2022

Test: Hyundai Santa Fe Plug-in – Sofistikovaný multitalent

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Test Opel Astra 2023

Test: Opel Astra – Tradícia pokračuje

Volvo C40 Recharge

Elektrické modely Volvo C40 a XC 40 Recharge dostali pohon zadných kolies, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť