Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk
No Result
View All Result
Home Redakčné testy

Test: Hyundai Staria – Priestranné UFO s hybridným srdcom

od Peter Hlačik
9. mája 2025
v Redakčné testy
99
A A
0
Test Hyundai Staria

Test Hyundai Staria

25
SHARES
2.5k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Pod globálne úspechy automobilky Hyundai sa v posledných rokoch podpísala kombinácia inovatívnych technológií a taktiež nemalá odvaha spojená s nekonvenčným prístupom. Zaužívané konvencie na poli dizajnu dokázalo „zboriť“ hneď viacero atraktívnych noviniek. Kórejci sa rozhodne neboja ani ofenzívy v segmentoch, kde to už mnohí z konkurentov „zabalili“. Pod tlakom prísnych európskych emisných limitov tu ako príklad môže poslúžiť elektrická transformácia zážitkovej divízie Hyundai N. Atraktívne a zároveň ambiciózne spestrenie rodinne orientovaných modelov predstavuje už na prvý pohľad futuristická Staria. Koncepčne zaujímavé MPV sa v našom geografickom priestore pôvodne objavilo približne pred dvoma rokmi. Po expresnom vypredaní pôvodnej kvóty so vznetovým srdcom slovenský importér na náš trh len prednedávnom uviedol identický model v kombinácii s celkovo výkonnejším, no zároveň emisne prívetivejším full-hybridným pohonom. Elektrifikovanú novinku sme mali možnosť preveriť v luxusne ladenej výbavovej verzii.

Inovovaný Hyundai Staria s full-hybridnou zážihovou motorizáciou 1.6 T-GDi HEV, skombinovanou so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom kolies prednej nápravy a najvyššou výbavovou verziou Luxury so 7-miestnym usporiadaním interiéru, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.

Rýchle fakty:

  • Nemalé ambície kórejského automobilového giganta pripomína príjemne široké portfólio dostupných modelov. Za jedno z jeho najväčších spestrení možno označiť dizajnovo futuristické MPV s luxusným nádychom.
  • Súčasná generácia modelu Staria v princípe nie je horúcou novinkou. V našom priestore sa spomenutý model s naftovým pohonom objavil pôvodne už v roku 2023. Len prednedávnom uviedol Hyundai identický model na náš trh po druhý raz, tentoraz v kombinácii s moderným full-hybridom.
  • Futuristický dizajn veľkopriestorového MPV Hyundai Staria pôsobí ako dokonalý magnet na oči. Veľmi kreatívny prístup v tomto kontexte predstavuje predovšetkým predná časť s kombináciou autenticky spracovanej masky a efektnej horizontálnej línie LED osvetlenia.
  • Interiér testovaného modelu Hyundai Staria vo vrcholnej verzii Luxury so 7-miestnym usporiadaním pred vo všeobecnosti praktickou orientáciou uprednostňuje maximálny komfort pre posádku. Skôr núdzový batožinový priestor kompenzuje druhý rad sedadiel v štýle luxusného cestovania ako v prvej triede.
  • V disciplíne jazdných vlastností Hyundai Staria prioritne ťaží z identického konštrukčného základu, aký ponúkajú súrodenecké SUV modely. Novej full-hybridnej pohonnej jednotke svedčia zo všetkého najviac okresky a mestské aglomerácie. V spomenutom prostredí sa vzhľadom na proporcie vozidla vyznačuje až nečakane úspornou prevádzkou.

Fotogaléria Hyundai Staria HEV

Hyundai Staria 1,6 T-GDi HEV

Hyundai sa radí medzi automobilových gigantov, ktorý svoje modelové portfólio do značnej miery prispôsobuje preferenciám a potrebám publika v konkrétnej časti sveta. Z európskeho priestoru sa už pred mnohými rokmi takmer úplne vytratili veľkopriestorové, rodinne orientované automobily známe pod skratkou MPV. Kórejského výrobcu v tejto kategórii v minulosti zastupovali napríklad rozmerovo kompaktné modely Matrix či ix20, ako aj veľký Trajet. Neskorším pokračovateľom v segmente veľkých rodinných vanov bola posledná evolúcia druhej generácie modelu H-1, resp. Starex, ktorého osobná verzia bola odvodená od úžitkového súrodenca.

Pokračovateľom MPV tradície a zároveň priamym nástupcom Hyundai H-1 sa v roku 2021 stala dizajnovo futuristická Staria. Koncepčne odvážny a zároveň priestranne navrhnutý model bol pôvodne určený pre domáci kontinent. Zaujímavosťou je, že dobová novinka, na rozdiel od prioritne úžitkového predchodcu, využíva platformu N3 s preferovaným pohonom predných kolies, ktorá je určená pre klasické osobné vozidlá. Identický technický základ mimochodom zdieľajú aj u nás obľúbené SUV Tucson či Santa Fe. Testovaný automobil je napriek tomu na vybraných trhoch k dispozícii aj v úžitkovom ekvivalente.

MPV Staria patrí k najväčším spestreniam súcastného portfólia značky Hyundai

O niečo neskôr sa charizmatické MPV v klasickom osobnom vyhotovení objavilo v ďalších kútoch sveta vrátane niektorých trhov v Európe. Slovenský debut sa odohral v roku 2023. V tom čase bola u nás k dispozícii emisne limitovaná kvóta modelu Staria s naftovou štvorvalcovou motorizáciou 2,2 CRDi, doplnenou o pohon všetkých kolies. Približne rok po vypredaní vznetovej série začali Kórejci pracovať na európskom návrate futuristického MPV.

Kľúčom k návratu originálneho spestrenia segmentu veľkopriestorových rodinných automobilov bolo nasadenie najnovšej evolúcie emisne úspornejšej full-hybridnej motorizácie. Inovovaná Staria je u nás k dispozícii od prelomu aktuálneho a minulého roka. Nová pohonná jednotka 1,6 T-GDi HEV, vyladená na výkon 225 koní, zároveň predstavuje jedinú motorovú alternatívu. Moderný hybrid sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom kolies prednej nápravy. Zákazník si, s výnimkou farebného spektra exteriéru a interiéru, vyberá z dvoch alternatív usporiadania sedadiel. Ekvivalentom k dostupnejšej a sumárne racionálnejšej 9-miestnej verzii je luxusne ladený testovaný derivát so 7-miestnym usporiadaním.

Novinkou modelu Hyundai Staria je príchod full-hybridej motorizácie

Futuristický magnet na oči

Hyundai Staria dokáže byť napriek svojmu veľkopriestorovému MPV konceptu v premávke ale aj staticky dokonalým magnetom pre oči. Aplikované línie, pri ktorých sa ich tvorcovia mimochodom inšpirovali kozmickou loďou, evokujú autosalónovú štúdiu. Za nápaditými a prioritne symetrickými krivkami sa podľa očakávania ukrýva reálne priestranný interiér. Vizuálnu exkluzivitu testovanej vrcholnej verzie ešte viac vyšperkovali dizajnové doplnky v štýle tmavého chrómu.

Čelným partiám dominuje proporčne obrovská maska s pútavým sieťovým výpletom a farebným odtieňom v štýle matného chrómu. Vizuálnou súčasťou rozmerovo veľkorysej masky je horizontálne orientovaný „ochranný“ modul, v strede ktorého sa nachádza uchytenie evidenčného čísla. Futuristický koncept masky podčiarkujú zapracované svetlomety s atraktívnym svetelným podpisom v podobe dvoch párov vertikálne orientovaných segmentov. Pre špičkovú výbavovú verziu sú automaticky určené tzv. projektorové full LED svetlomety. Svetelná technika za tmy svojím výkonom vrátane dosvitu diaľkového módu síce vyslovene nenadchne, no zároveň ani nesklame. Absenciu funkcie tieňovania aspoň čiastočne kompenzuje spoľahlivo pracujúce prepínanie diaľkového módu. Vesmírny akcent modelu Staria za tmy, resp. v šere, zo všetkého najviac pripomína vyššie situovaná svetelná linka. Pútavým detailom prednej časti je taktiež horizontálne orientovaná spodná línia predného nárazníka s decentným športovým podtónom.

Futuristický dizajn modelu Staria je inšpirovaný kozmickou loďou

Vysoký dôraz kladený na čo najsymetrickejšie a zároveň čisté línie sa o slovo prihlási pri bočnej siluete skúšaného MPV z portfólia značky Hyundai. Jednoliato stúpajúca a zároveň aerodynamická silueta vizuálne skutočne evokuje vesmírne koráby. Funkčne zaujímavým detailom identického priestoru je proporčne obrovská plocha bočného presklenia, ktorá zaberá takmer polovicu výplne predných a taktiež bočných dverí. Vskutku majestátne vonkajšie rozmery modelu Staria s celkovou dĺžkou presahujúcou 5,2 metra umocňujú proporčne menšie kolesá. Pre obe výbavové verzie predstavuje štandard prioritne racionálny 18-palcový priemer so stále adekvátnou výškou bočného profilu obutých pneumatík. Eleganciu testovaného exemplára umocňuje prenikavo biely pastelový odtieň s dovetkom Creamy White, ktorý si nevyžaduje dodatočný príplatok.

Zadné partie zdobí pre MPV modely signifikantná kolmá silueta prispôsobená maximálnemu vnútornému priestoru. Staria aj v tomto priestore zaujme efektne predelenými zadnými dverami. V opticky predĺženej spodnej línii presklenia si našlo svoje miesto štýlovo zapracované fabrické logo skombinované s farebne kontrastným označením modelu. Atraktívnym a taktiež funkčným prvkom je pomerne výrazne vystúpená aerodynamická línia strešného spojlera. V jej module si svoje miesto našiel na prvý pohľad štýlovo ukrytý stierač. Vizuálne najpútavejším prvkom koncovej časti sú napriek všetkému spomenutému efektné koncové svetlá s vertikálnou orientáciou. Tzv. pixelový svetelným podpisom je známy už aj z iných modelov značky Hyundai.

Symetrické MPV línie ozvláštňujú viaceré detaily vrátane pixelových koncových svetiel

Veľkopriestorový zážitok

Koncepčnú zaujímavosť modelu Staria predstavuje kombinácia futuristického dizajnu s interiérom navrhnutým vo filozofii „inside-out“, teda smerom zvnútra von. Prioritou testovaného exemplára je maximalizácia vnútorného komfortu pre posádku. Proporčná MPV robustnosť sa podvedome prihlási o slovo už pri vstupe na palubu. Deti a celkovo menej urastení dospelí v tomto kontexte s určitosťou ocenia prítomnosť dodatočného schodíka v štýle klasických úžitkových automobilov.

Vysoký dôraz kladený na vzdušnosť kabíny ešte viac umocňuje spomenuté veľkorysé presklenie. Architektúru kolmo orientovanej palubnej dosky možno označiť ako autentickú a zároveň originálnu. Inšpiráciu svetom úžitkových modelov tu pripomína možnosť pohodlného prechodu medzi pozíciami vodiča a predného spolucestujúceho.

Palubná doska modelu Hyundai Staria

Testovaná výbavová verzia Luxury zároveň disponuje zaujímavým kontrastom dvoch svetov. Prémiovú atmosféru skúšaného exemplára ešte viac podčiarklo svetlé prevedenie interiéru, ktoré je mimochodom jednou zo štvorice farebných alternatív. Samozrejmosťou je doplnok v podobe čalúnenia sedadiel v koži Nappa. Veľmi pekným a hodnotným detailom je semišové obloženie stropných modulov. Staria vo všeobecnosti dokáže potešiť aj hodnotným dielenským opracovaním. Pri snahe o prémiový koncept na druhej strane mierne zamrzia viaceré časti palubnej dosky, resp. prednej časti kabíny, ktoré si musia vystačiť „len“ s jednoduchšími plastovými povrchmi pripomínajúcimi svet úžitkových automobilov.

Z funkčného hľadiska si užitočnú inšpiráciu v spomenutom svete osvojili početné odkladacie priečinky. Praktickými výklopnými schránkami je posiata takmer celá vrchná línia palubnej dosky. Veľkorysé priehradky sú k dispozícii taktiež v predných dverách. Staria myslí taktiež na viaceré variácie odloženia nápojov. Najviac kreativity v disciplíne odloženia drobností ponúka pevný centrálny box v priestore medzi prednými sedadlami. Okrem samotnej funkčnej stránky musím vyzdvihnúť i efektné zabudovanie ambientného podsvietenia v kombinácii s označením modelu.

Model Staria využívaná dnes už staršiu evolúciu digitálnych hračiek značky Hyundai

Užívateľská ergonómia testovaného exemplára vsádza na kombináciu klasických hardvérových ovládačov s modernými digitálnymi riešeniami. Prehľadne usporiadaným tlačidlám na štvorramennom volante sekunduje samostatný modul v ľavej časti palubnej dosky. Autentické tlačidlové ovládanie, známe už aj z iných modelov Hyundai, si osvojila automatická prevodovka. Pri tesnom manévrovaní je výhodou, že proporčne veľké tlačidlá sú stále takpovediac poruke. Prehľadným dojmom pôsobí aj centrálny modul skratiek infotainmentu, resp. termomanažmentu vozidla, ktorý zastrešujú tzv. virtuálne dotykové tlačidlá. Vzhľadom na status MPV s luxusným nádychom je pri špičkovej verzii Luxury „prekvapením“ prítomnosť len dvojzónovej klimatizácie. Situáciu čiastočne zachraňuje rozloženie samostatných zón pre predných pasažierov a cestujúcich v druhom a treťom rade.

Naopak, vyslovene modernú technologickú vychytávku reprezentuje kamera monitorujúca pasažierov v zadnej časti kabíny s výstupom priamo na displeji infotainmentu. Pri diaľničných presunoch je výhodou taktiež komunikátor, ktorý prostredníctvom vstavaných reproduktorov a mikrofónu zjednodušuje komunikáciu medzi prednými a zadnými pasažiermi. Cestovné pohodlie v zadnej časti kabíny kompletizuje záložka s tichým režimom. Po jej aktivovaní sa automaticky stlmia reproduktory v priestore druhého a tretieho radu.

K technologickým zaujímavostiam patrí kamera monitorujúca priestor v zadnej časti kabíny

Použité digitálne hračky v prípade modelu Staria kopírujú dnes už evolučne staršiu koncepciu značky Hyundai. Displeje na palube sa napriek tomu môžu pochváliť peknou a zároveň ostrou grafikou. Pozične netradične umiestnený prístrojový panel kompenzuje head-up displej. Samozrejmosťou je prehľadné usporiadanie všetkých dôležitých údajov v kombinácii so simuláciou klasických budíkov. Ich farebná schéma sa môže meniť v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Pri celkovo štedrých MPV proporciách je reálne užitočnou pomôckou kamerové vyobrazenie mŕtveho uhla, dostupné automaticky po aktivovaní smerovky. Spestrením dostupných údajov palubného počítača je taktiež schematický náhľad práce hybridného pohonu.

Ako funkčne výborný možno označiť rovnako centrálny palubný infotainment s adekvátne pohotovými dotykovými reakciami. Minimalistickej úvodnej obrazovke sekunduje pestré spektrum dodatočných funkcií a nastavení. Samozrejmosťou je dostupnosť vstavanej navigácie, aplikácií s online podporou či nadstavby, ktorú zastrešuje mobilná aplikácia Hyundai Bluelink. Palec hore dávam záložke s prácou full-hybridu vrátane monitorovania spotrieb. Pri tesnom manévrovaní musím prirodzene pochváliť panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla. Evolučne staršiu verziu palubného systému najviac pripomína moderná mobilná konektivita. Tá v tomto prípade funguje klasicky, teda prostredníctvom priameho káblového prepojenia smartphonu s vozidlom.

Veľmi prijemnému posedu predných pasažierov napomáhajú pohodlné predné sedačky

Prioritnou doménou MPV Hyundai Staria ostáva napriek všetkému už spomenutému komfort pre posádku. Vodič, resp. predný spolucestujúci s určitosťou ocenia dostatočne nadimenzované a zároveň pohodlné predné „kreslá“. Na dotyk príjemnému koženému čalúneniu sekunduje elektrické nastavenie optimálnej pozície. Už v základnej verzii Premium je samozrejmosťou funkcia vyhrievania a odvetrávania. Nielen pri dlhých presunoch som pri sedačkách ocenil prítomnosť pohodlnej lakťovej opierky s nastaviteľným sklonom. Príkladne vyvýšený posed spojený s excelentným výhľadom môže testovanému exempláru závidieť drvivá väčšina SUV modelov. Pod špičkový rozhľad prakticky do všetkých strán sa logicky pričinila i veľkorysá plocha presklenia. Funkčne výborný detail predstavuje konštrukcia delených predných stĺpikov v kombinácii s príjemne veľkými spätnými zrkadlami.

Špičková 7-miestna verzia Luxury rozmaznáva ešte o niečo viac cestujúcich v zadnej časti kabíny. Pohodlný prístup do druhého radu zabezpečujú elektricky ovládané bočné posuvné dvere. Reálne luxusnou špecialitou testovaného exemplára sú v disciplíne cestovného komfortu špičkové kreslá v druhom rade. Veľkorysým proporciám dvojici samostatných sedadiel sekunduje široká škála elektronického nastavenia vrátane funkcie vyhrievania a odvetrávania. Identické sedačky možno prostredníctvom jediného tlačidla prednastaviť do relaxačnej polohy s vysunutou opierkou pre nohy. Vzhľadom na širokú variáciu manuálneho posunu v koľajničkách sa tu na nedostatok miesta s určitosťou nebudú sťažovať ani urastenejší dospelí. Pasažieri v tomto priestore majú zároveň k dispozícii vlastný panel ovládania klimatizácie, viaceré výduchy, odkladacie priečinky či zdrojové USB koncovky. Ešte vyššiu dimenziu cestovania v štýle „first class“ kompletizuje príplatková panoramatická strecha so samostatným presklením v zóne zadnej časti kabíny. Obyčajne tu vo finále pôsobí nanajvýš konštrukčne jednoduchý mechanizmus manuálneho otvárania okenného výrezu v posuvných zadných dverách.

Verzia Luxury disponuje v druhom rade relaxačnými kreslami v štýle prvej triedy

Veľkorysé okná v priestore zadných pasažierov vo všeobecnosti potešia príjemnou porciou súkromia, pod ktoré sa podpísalo ich výrazné zatemnenie. Hyundai Staria so 7-miestnym usporiadaním interiéru je v porovnaní s hierarchicky nižšie situovaným 9-miestnym súrodencom prioritne orientovaný na maximálne pohodlie cestujúcich. Priestorovo nadštandardne je na tom z tohto dôvodu taktiež samostatná lavica v treťom rade. Konvenčný prístup do identického priestoru môže v prípade urastených dospelých skomplikovať o niečo užší vstupný otvor. Reálne pohodlnejšiu alternatívu reprezentuje pomerne veľkorysá ulička medzi samostatnými kreslami druhého radu. V zadnej časti kabíny s opäť širokou variabilitou posúvania sa pokojne odvezie trojica štandardne urastených dospelých. V porovnaní s drvivou väčšinou veľkých SUV s tromi radmi sedadiel tu testovaný exemplár vyniká prirodzeným posedom či veľkorysou priestorovou rezervou pre nohy i hlavu. Dlhý a zároveň komfortný presun v zadnej časti kabíny si viem pokojne predstaviť aj pri mojej výške 185 cm. Pohodlie v spomenutom priestore kompletizujú odkladacie priečinky, zdrojové USB koncovky či tieniace roletky.

Jednoznačne najväčšou nevýhodou vrcholnej 7-miestnej konfigurácie MPV značky Hyundai ostáva proporčne relatívne malý batožinový priestor. Konfigurácia Luxury je prioritne navrhnutá pre čo najväčší priestor pre posádku, čomu zodpovedá široká škála nastavenia sedadiel v rámci mechanizmu posuvných koľajničiek. Batožinový priestor meraný po spodnú hranu bočných okien z tohto dôvodu dosahuje len skromných 117 – 431 litrov. Konečná hodnota sa odvíja od momentálnej pozície zadnej lavice. Horný objemový parameter je možné dosiahnuť vďaka praktickej finte v podobe možnosti jednoduchého vyklopenia sedáka zadnej lavice priamo z kufra. Pre tých, ktorí si prioritne potrpia na objemnom batožinovom priestore, je lepšou alternatívou cenovo dostupnejšia 9-miestna verzia. Vo verzii Premium je druhý a tretí rad ukotvený priestorovo úspornejšie. Vďaka tomu je tu k dispozícii už rodinne zaujímavejšia prepravná kapacita začínajúca na hodnote 831 litrov.

Ako reálne veľkorysý možno označiť taktiež priestor v treťom rade

Núdzovú prepravu veľkých, resp. neforemných predmetov napriek tomu zvláda aj verzia Luxury. Situáciu čiastočne zachraňuje možnosť jednoduchého sklopenia operadla zadnej lavice a následného využitia symetrického priestoru až po strechu. Skúšaná Staria zároveň nedisponuje možnosťou úplného demontovania tretieho radu. Praktickej stránke by čiastočne pomohla taktiež absentujúca konfigurácia s delenou zadnou lavicou. V sumári musím napriek všetkému spomenutému vyzdvihnúť príjemne nízku nakladaciu hranu, postranné háčiky slúžiace na fixáciu nákupných tašiek či pri rozmeroch piatych dverí praktické elektronické otváranie. Pri mojej výške 185 cm zároveň chválim dostatočnú výšku otvorenia, pri ktorej som sa nemusel obávať potenciálneho úrazu hlavy. Obrovské dvere zároveň prirodzene potrebujú adekvátnu priestorovú rezervu. Praktickú výbavovú zaujímavosť reprezentuje štandardná prítomnosť rezervného kolesa ukotveného vo vonkajšom priestore pod podlahou batožinového priestoru.

Hyundai Staria zaujme taktiež atraktívnym pomerom medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Už v základe Premium s 9-miestnym usporiadaním sú k dispozícii prakticky všetky dostupné bezpečnostné a asistenčné systémy, vyhrievané a odvetrávané predné sedačky, vyhrievaný volant, kožené čalúnenie, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvojzónová automatická klimatizácia, adaptívny tempomat, indukčné nabíjanie smartfónu, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, video-komunikácia so zadnými pasažiermi, elektrické otváranie bočných posuvných dverí a batožinového priestoru či vstavaná navigácia. Skúšaný ekvivalent s dovetkom Luxury k tomu pridáva 7-miestny interiér s dvojicou komfortných kresiel v druhom rade, čalúnenie v koži Nappa, ambientné podsvietenie či pekne hrajúce audio značky Bose s 12 reproduktormi. Z voliteľných prvkov, odhliadnuc od farebného odtieňa, predstavuje prakticky jedinú alternatívu doplatok za panoramatickú strechu.

Kapacita vo všeobecnosti skromného batožinového priestoru súvisí s momentálnou pozíciou lavice v treťom rade

Pohodový spoločník

Hyundai Staria napriek svojej veľkosti v teste rozhodne nesklamal ani v disciplíne jazdných vlastností. Vo významnej miere sa pod to podpísal identický technický základ, ktorý využívajú súrodenecké SUV-čka. S prispením viacprvkového zavesenia kolies na zadnej náprave má testovaný exemplár spoza volantu citeľne bližšie ku klasickým osobným, ako k prioritne úžitkovým dodávkam. Nový a výkonnejší full-hybrid pod prednou kapotou je ideálnou voľbou prioritne do mesta alebo na okresky. Čiastočnú chybičku krásy v porovnaní s v minulosti dostupným turbodieslom predstavuje absencia pohonu všetkých kolies.

Vyladenie klasických tlmičov možno vo všeobecnosti označiť ako o niečo tuhšie. Ich charakteristika prispela k tomu, že takmer 2-metre vysoké MPV sa v zákrutách prehnane nenakláňa. Samotný podvozok je aj vďaka 18-palcovým kolesám zároveň stále príjemne komfortný. Bezproblémové filtrovanie bežných nerovností doprevádza spoza volantu celkovo pohodový pocit plavnej jazdy. V disciplíne príkladnej stability podvozka musím jedným dychom pochváliť až nečakanú istotu spojenú s prejazdom viacerých priečnych nerovností. Zadná časť zostáva v daných podmienkach príkladne pokojná. Nervóznejšieho správania sa netreba obávať ani pri neosadenom, resp. nezaťaženom vozidle.

Hyundai Staria poteší o niečo tuhšími tlmičmi no zároveň stále prijemne komfortným podvozkom

Za limit funkcie pruženia možno označiť prejazd cez prepadnuté kanalizačné poklopy či iné výraznejšie nedokonalosti s ostrými hranami. V oboch prípadoch tu už automaticky treba počítať s logickou fyzikálnou reakciou spojenou s nemalou pohotovostnou hmotnosťou, ktorá mimochodom prekonáva hranicu 2,3 tony.

S prispením nemalej váhy skombinovanej s celkovou stavbou a nemalými rozmermi testovaného MPV je viac než jasné, že Hyundai Staria nemá prakticky žiadne športové ambície. Temperamentnejšie vymetanie zákrut tu, inými slovami, nepredstavuje žiadne podvedomé lákadlo. Sumárnej charakteristike vozidla, ktorú ešte viac zvýraznil hybridný pohon, zo všetkého najviac pristane pohodový a rozvážny štýl jazdy. Odladenie podvozka spojené s pocitovo až nečakane decentnými náklonmi karosérie na druhej strane nesklamalo ani v podmienkach zakrútených slovenských okresiek. V mantineloch bežného používania musím pochváliť suverénne brzdy. Charakteristika riadenia prispôsobená čo najjednoduchšiemu manévrovaniu má opäť citeľne bližšie k „osobákom“ ako k „dodávkam“.

Testovaný exemplár disponuje trojicou jazdných módov

Celkový zážitok a pocit z jazdy ovplyvňuje voľba jazdného režimu. Testovaný exemplár disponuje trojicou alternatív. Východiskové nastavenie Eco, orientované prioritne na čo najnižšiu spotrebu, dopĺňa na pedáli akcelerátora výrazne impulzívnejší mód Sport. Poslednou možnosťou je prediktívny, resp. inteligentný režim Smart, ktorý sa prioritne prispôsobuje momentálne preferovanému štýlu jazdy, resp. intenzite práce s plynom. Vzhľadom na celkové proporcie MPV Hyundai Staria na čele s viac ako 5-metrovou dĺžkou musím pochváliť celkovo až nečakanú obratnosť. Plne akceptovateľnému polomeru otáčania sekunduje vo všeobecnosti dobrá schopnosť manévrovania v mestskej premávke. Už podvedome očakávaným limitom tu napriek tomu ostávajú rozmery parkovacích miest našich obchodných centier. V identickom prostredí je vzhľadom na pohodlný prístup do vozidla už vopred vhodné myslieť na adekvátnu priestorovú rezervu.

V disciplíne odhlučnenia priestoru pre posádku hybridná Staria nesklamala, no zároveň ani vyslovene nenadchla. Vo všeobecne príjemnej akustickej pohode v meste a na okreskách pri vyššom rýchlostnom tempe a na diaľnici sekunduje pocitovo vyššia hladina aerodynamického hluku. Svojou troškou sa pod to pričinili napríklad práve proporčne väčšie spätné zrkadlá. S o niečo impulzívnejším prejavom treba pri vyššej záťaži, resp. temperamentnejšom štýle jazdy počítať taktiež smerom od benzínového 4-valca pracujúceho v logicky vyššom spektre otáčok.

Futuristická Staria so 7-miestným interiérom reprezentuje zaujímavú alternatívu ku klasickým limuzínam

Nový full-hybrid veľkopriestorovému MPV napriek tomu reálne pristane. Pod komerčným označením 1,6 T-GDi HEV sa ukrýva kombinácia najnovšej evolúcie benzínového 4-valca so samostatným výkonom 160 koní. Sekunduje mu elektromotor s výkonom 74 koní, čerpajúci energiu zo vstavaného akumulátora s kapacitou 1,49 kWh. Celkový systémový výkon pohonnej sústavy dosahuje 225 koní. Príjemná výkonová porcia spojená s krútiacim momentom 367 Nm je zárukou plne akceptovateľnej jazdnej dynamiky a zároveň postačuje aj na plne obsadené vozidlo. Žiadne výkonovo temperamentné zázraky tu na druhej strane nemožno očakávať v stúpaniach, vo všeobecnosti topograficky náročnejšom teréne. Identický trend platí taktiež pre pružné zrýchlenia vo vyššom rýchlostnom tempe.

Všeobecnou ozdobou full-hybridov značky Hyundai je efektivita spojená s častým odpájaním spaľovacej pohonnej jednotky. Daný jav sa v praxi podpísal pod reálne nízky apetít v meste či na okreskách. Kultivovanosti elektrifikovaného pohonu svedčí taktiež spolupráca so 6-stupňovým automatom klasickej konštrukcie. Zmeny jednotlivých prevodov prebiehajú veľmi hladko a zároveň prirodzene. Vítanou ozdobou testovaného exemplára ostáva zdvojená funkcia pádiel pod volantom. V športovom režime slúžia na klasickú zmenu prevodových stupňov a v režime Eco je možné identickou funkciou regulovať úroveň rekuperačného účinku. V rámci full-hybridného pohonu netradičná pomôcka predstavuje návykovú hračku. Škoda len, že testovaná Staria nedisponuje o niečo väčšou kapacitou akumulátora. Li-Ion batéria sa dokáže pri dlhšom klesaní pomerne rýchlo nabiť na plnú kapacitu, kedy už následne odpadá výhoda rekuperačného spomalenia.

6-st. automatická prevodovka sa ovláda prostredníctvom tlačidiel

Ako príjemný bonus so všestrannejšou orientáciou možno pri modeli Staria označiť „SUV“ svetlú výšku s hodnotou 186 mm. Daný parameter dáva testovanému exempláru s pohonom predných kolies príjemnú porciu slobody pri pohybe na poľných cestách či v ľahšom teréne vo všeobecnosti. Mozaiku moderného automobilu kompletizuje široká paleta v princípe dobre fungujúcich asistenčných systémov. Pohotový prístup k povinným „eurohlásičom“ na čele s monitorovaním rýchlostných limitov si je možné prednastaviť na programovateľnú skratku multifunkčného volantu.

V disciplíne spotreby paliva možno full-hybridné MPV označiť ako automobil dvoch tvárí. Elektrifikovanej pohonnej jednotke v porovnaní s dlhými diaľničnými presunmi ďaleko viac svedčí pohyb na okreskách či v meste. Výsledný kombinovaný apetít sa na konci redakčného testu aj vďaka tomu ustálil na sympatickom parametri 7,9 l/100 km. V pozícii prioritného diaľničného krížnika na druhej strane vyobrazil palubný počítač spotrebu 10,7 l/100 km. Naopak, v meste je možné jazdiť za výborných 6,5 litra na každých 100 km. Ešte o niečo decentnejší úbytok paliva z nádrže (6,2 l/100 km) si na svoje konto testovaný exemplár pripísal pri mimo-mestských presunoch v klasickom, resp. pohodovom režime.

Full-hybridná Staria prekvapila nízkym apetítom v meste i na okreskách

A celkový dojem?

Hyundai Staria priniesol čerstvý vietor do segmentu klasických veľkopriestorových vozidiel už pri svojom prvotnom príchode v kombinácii s naftovou pohonnou jednotkou. Identický model s futuristickým dizajnom pokračuje v búraní zaužívaných konvencií i v súčasnosti, kedy sa o jeho pohon stará emisne prijateľnejší, výkonnejší a zároveň v meste a na okreskách výrazne zmysluplnejší full-hybrid. Luxusne ladená vrcholná výbavová verzia so 7-miestnym usporiadaním interiéru pred komplexnou praktickou stránkou uprednostňuje maximálny komfort pasažierov na palube. V tomto kontexte pôsobí reálne lákavo taktiež pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou.

Testovací diár:

Model: Hyundai Staria 1,6 T-GDi HEV Luxury
Dĺžka: 5 255 mm
Šírka: 1 997 mm
Výška: 1 990 mm
Rázvor: 3 275 mm
Objem kufra: 117 – 431 litrov
Motor: zážihový full-hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 165/225
Krútiaci moment Nm: 367
Pohotovostná hmotnosť: 2345-2413 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu s plne nabitou batériou 7,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,9 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak 6

Verzia/akciová cena

Hyundai Staria 1,6 T-GDi HEV Luxury (testovaný model) od 56 990 €
Hyundai Staria 1,6 T-GDi HEV Premium (9-miest) od 51 990 €

Tags: HyundaiHyundai SlovenskoHyundai StariaHyundai Staria HEVTest autoinakTest Hyundai StariaTest Hyundai Staria 2025
Share10Tweet6Send

Mohlo by vás zaujímať

Test Mazda CX-80
Redakčné testy

Test: Mazda CX-80 – Veľká radosť

6. mája 2025
2.5k
Test Ford Kuga 2025
Redakčné testy

Test: Ford Kuga – Všestranné SUV s výborným hybridom

29. apríla 2025
2.7k
Test: Alfa Romeo Junior Elettrica
Redakčné testy

Test: Alfa Romeo Junior Elettrica – Elektrické emócie

23. apríla 2025
2.5k

Najčítanejšie články

  • Test Citroen Berlingo 2024

    Test: Citroën Berlingo – Všestranný multitalent

    28 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Isuzu D-Max – Nefalšovaná pickup DNA

    28 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Ford Kuga – Všestranné SUV s výborným hybridom

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Mitsubishi Colt – Návrat vo veľkom štýle

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Škoda Superb oslavuje 90 rokov od začiatku výroby

    26 shares
    Share 10 Tweet 7
  • Auto inak – moderný automobilový magazín
  • Auto inak – moderný automobilový magazín
  • Články
  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2023 Autoinak.sk - Novinky zo sveta automoto. All Rights Reserved. – Powered by Eshop od GBD Creative Studio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2023 Autoinak.sk - Novinky zo sveta automoto. All Rights Reserved. – Powered by Eshop od GBD Creative Studio

Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť