Alfa Romeo oznámila oficiálny začiatok osláv 100. výročia legendárneho symbolu Quadrifoglio a 60. výročia Autodelta, svojho legendárneho športového oddelenia a továrenského tímu. Sú to dva míľniky v histórii talianskej športovej značky založenej v roku 1910, ktorá dodnes vzbudzuje emócie a veľkú hrdosť fanúšikov Alfa Romeo. Pri tejto príležitosti značka predstavila dve nové logá. Obidve boli navrhnuté štúdiom Centro Stile Alfa Romeo a reinpretujú historické logá z modernej perspektívy, pričom ich premietajú do budúcnosti značky, ktorá má ambíciu vytvoriť športovosť pre 21. storočie.
Logo venované storočnici Quadrifoglio zachováva robustnosť a eleganciu historického loga, pričom bola modifikovaná iba jeho farebnosť. Moderný chromatický nádych evokuje slávnu históriu legendárnych automobilov Alfa Romeo, ktoré sa zapísali do kolektívneho povedomia. Podobne aj logo Autodelta je štylistický prvok, ktorý treba zachovať a chrániť v pôvodnom vzhľade a farbách. Napriek mnohým rokom zostáva tento symbol športovosti v pamäti milovníkov motoristického športu. Preto sa nová slávnostná verzia vyznačuje iba drobnými zmenami, vďaka ktorým je modernejšia a zladená so súčasnými komunikačnými aktívami Alfa Romeo..
Quadrifoglio: symbol talianskej športovosti od roku 1923 Nepretržitá snaha o dokonalosť, ktorá sa najprv uplatnila v pretekoch a potom sa preniesla do sériových automobilov: to je v skratke filozofia Alfa Romeo, ktorú symbolizuje Quadrifoglio. Legendárny symbol štvorlístka od 15. apríla 1923 označoval najvýkonnejšie kreácie Alfa Romeo, nielen štartujúce na automobilových pretekoch po celom svete, ale aj niektoré špeciálne sériové modely. Prvý automobil Alfa Romeo so znakom Quadrifoglio bol dvojmiestny otvorený športový model „RL Corsa“, s ktorým Ugo Sivocci v roku 1923 vyhral 14. ročník cestných pretekov Targa Florio na Sicílii. Bolo to prvé z desiatich víťazstiev značky na týchto prestížnych pretekoch. A rovnaký symbol šťastia niesol na kapote aj model „P2“, s ktorým Brilli Peri v roku 1925 vybojoval v Monze titul majstra sveta – prvý z piatich titulov značky Alfa Romeo.
Koncom 20. rokov dvadsiateho storočia symbol zeleného štvorlístka odlišoval červené továrenské pretekové vozidlá Alfa Romeo od vozidiel súkromného tímu Scuderia Ferrari, ktoré mali emblém „cavallino rampante“ – čierneho vzpínajúceho sa koňa na žltom podklade. V rokoch 1950 a 1951 Giuseppe „Nino“ Farina a Juan Manuel Fangio zvíťazili s monopostmi Alfa Romeo 158 a 159 „Alfetta“ v prvých dvoch ročníkoch majstrovstiev sveta Formule 1. Neskôr, začiatkom 60. rokov dvadsiateho storočia, symbol Quadrifoglio označoval špeciálnu verzie „TI Super“ limuzíny Giulia, z výroby pripravenú ako základ pre automobilový šport. Potom sa štvorlístok na niekoľko desaťročí pripojil k logu Autodelta v podobe modrého trojuholníka: od modelu „GTA“ cez prototyp „33“ až po dve víťazné vozidlá majstrovstiev sveta športových prototypov „33 TT 12“ (1975) a „33 SC 12“ (1977).
Pretekové aktivity Alfa Romeo pokračovali v 80. rokoch dvadsiateho storočia, keď sa značka v roku 1980 vrátila do F1, opäť triumfovala v pretekoch cestovných automobilov na okruhoch s kupé „GTV 6 2.5“, následne v seriáli DTM s limuzínou „155 V6 Ti“ v roku 1993 a zavŕšila ich dlhou sériou víťazstiev v pretekoch cestovných automobilov s limuzínou „156 Superturismo“ (1998 -2004).
Aj sériovo vyrábané automobily niesli logo Quadrifoglio. Boli to vždy najvýkonnejšie verzie modelových radov vyrábaných v 60. až 80. rokoch dvadsiateho storočia. Niektoré mali symbol na karosérii bez dodatku v oficiálnom označení – ako „Giulia Sprint GT Veloce“ alebo „1750 GT Veloce“ – kým iné, od 80. rokov mali Quadrifoglio priamo v mene ako rozličné verzie hatchbacku „33 Quadrifoglio Verde“ alebo limuzíny „164 Quadrifoglio Verde“. Zmienku si zaslúži, že v 70. a 80. rokoch sa označenie Quadrifoglio používalo v dvoch alternatívach ako „Quadrifoglio Verde“ pre športovo ladené vozidlá a „Quadrifoglio Oro“ pre najluxusnejšie verzie. V priebehu času sa písmeno „Q“ dostalo do slovníka Alfa Romeo ako súčasť označenia najdokonalejších technických riešení.
Najznámejším z nich je systém pohonu všetkých kolies Q4, no existoval napríklad aj samosvorný diferenciál Q2, a automatické prevodovky s režimom manuálneho radenia Q-System a Q-Tronic. Naposledy sa symbol Quadrifoglio vrátil pri modeloch Mito (2008) a Giulietta (2010). V roku 2015 prišla aktuálna generácia modelov Alfa Romeo s limuzínou Giulia aj vo verzii Quadrifoglio, poháňanou novým benzínovým motorom V6 2.9 BiTurbo s výkonom 375 kW (510 k), ktorá utvorila vo svojej kategórii rekord časom kola 7’32” na legendárnom okruhu Nürburgring. Aj Stelvio, prvé SUV značky Alfa Romeo, má špičkovú verziu Quadrifoglio.
Autodelta
V roku 1961 inžinieri Carlo Chiti a Lodovico Chizzola založili malú firmu Autodelta, sídliacu vo Feletto Umberto neďaleko Udine, s cieľom spolupracovať so značkou Alfa Romeo pri konštrukcii kompaktného športového kupé Giulia TZ. Jeho karosériu navrhol Ugo Zagato a využívalo motor 1,6 litra a mechanické komponenty limuzíny Giulia. Vozidlo malo hliníkovú karosériu na špeciálnom rúrkovom priestorovom ráme, z čoho bolo odvodené jeho označenie – skratka slov Tubolare Zagato. To bol začiatok jednej z najkrajších kapitol v medzinárodnom automobilovom športe. Dňa 5. marca 1963 značka Alfa Romeo kúpila spoločnosť Autodelta, ktorá sa stala jej oddelením pre automobilový šport. Cieľom bolo od roku 1965 obnoviť oficiálnu účasť automobilky v automobilovom športe, z ktorého sa značka stiahla v roku 1951 po vybojovaní druhého majstrovského titulu v F1. Na ten účel automobilový výrobca potreboval špecializovanú organizáciu, fyzicky oddelenú od výrobného závodu, ktorá by vďaka svojim kompetenciám dokázala pružne realizovať technické a športové rozhodnutia. Generálnym riaditeľom sa stal Carlo Chiti, bývalý konštruktér motorov a pretekových automobilov Alfa Romeo a Ferrari. Chiti presťahoval firmu Autodelta do areálu anonymných skladov v Settimo Milanese, neďaleko od výrobného závodu v Arese. Tam sa zrodili viaceré legendárne preteková automobily Alfa Romeo, ako napríklad legendárne kupé Giulia Sprint GTA z roku 1965, ktoré vyhralo za sebou tri majstrovstvá Európy cestovných automobilov na okruhoch (ETCC) v rokoch 1966 – 1968, desiatky národných majstrovstiev a zvíťazilo v stovkách pretekov na celom svete.
Zaujímavosťou je, že Giulia Sprint GTA bol prvý cestovný automobil, ktorý dokázal zdolať legendárny 22-kilometrový okruh Nürburgring Nordschleife za menej ako 10 minút. V roku 1967 sa značka Alfa Romeo rozhodla urobiť veľký krok do kategórie športových prototypov, hlavnej medzinárodnej disciplíne tej doby modelom „33/2“. Poháňal ho motor V8 2,0 litra vyvinutý oddelením Autodelta a hneď pri svojom prvom štarte vyhral preteky do vrchu vo Fléron v Belgicku. V nasledujúcom roku športový prototyp oddelenia Autodelta zvíťazil vo svojej kategórii na vytrvalostných pretekoch 24 hodín v Daytone (USA), 1000 km na Nürburgringu (Nemecko), 500 km v Imole (Taliansko) a 24 hodín v Le Mans (Francúzsko).
Pozoruhodné úspechy dosiahol aj model „33 TT 12“ z roku 1975 (pravdepodobne najúspešnejšom roku pre tím Autodelta), poháňaný plochým 12-valcom 3,0 litra. Zvíťazil v majstrovstvách sveta športových prototypov v hodnotení značiek, čím zopakoval víťazstvo modelu „33 SC 12“ spred dvoch rokov. Po tom oddelenie Autodelta prevzalo riadenie celého športového programu Alfa Romeo od značkového pohára Alfasud trophy až po Formulu 1. V roku 1984 opustil spoločnosť Carlo Chiti a v nasledujúcom roku bolo oddelenie Autodelta zatvorené. Na záver treba zdôrazniť, že Autodelta bola liahňou talianskych talentov ako Andrea De Adamich, Arturo Merzario, Andrea De Cesaris, Bruno Giacomelli, Giorgio Francia, ako aj mnohých zahraničných šampiónov. V jej farbách štartovali také legendy ako Jochen Rindt, Jacky Ickx, Jean Pierre Jarier alebo Mario Andretti.
Zdroj: Alfa Romeo