• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
piatok, 24 marca, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta

15. februára 2023
in Zaujímavosti
126
0
51
SHARES
2.5k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Alfa Romeo oznámila oficiálny začiatok osláv 100. výročia legendárneho symbolu Quadrifoglio a 60. výročia Autodelta, svojho legendárneho športového oddelenia a továrenského tímu. Sú to dva míľniky v histórii talianskej športovej značky založenej v roku 1910, ktorá dodnes vzbudzuje emócie a veľkú hrdosť fanúšikov Alfa Romeo. Pri tejto príležitosti značka predstavila dve nové logá. Obidve boli navrhnuté štúdiom Centro Stile Alfa Romeo a reinpretujú historické logá z modernej perspektívy, pričom ich premietajú do budúcnosti značky, ktorá má ambíciu vytvoriť športovosť pre 21. storočie.

Logo venované storočnici Quadrifoglio zachováva robustnosť a eleganciu historického loga, pričom bola modifikovaná iba jeho farebnosť. Moderný chromatický nádych evokuje slávnu históriu legendárnych automobilov Alfa Romeo, ktoré sa zapísali do kolektívneho povedomia. Podobne aj logo Autodelta je štylistický prvok, ktorý treba zachovať a chrániť v pôvodnom vzhľade a farbách. Napriek mnohým rokom zostáva tento symbol športovosti v pamäti milovníkov motoristického športu. Preto sa nová slávnostná verzia vyznačuje iba drobnými zmenami, vďaka ktorým je modernejšia a zladená so súčasnými komunikačnými aktívami Alfa Romeo..

Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta

Quadrifoglio: symbol talianskej športovosti od roku 1923 Nepretržitá snaha o dokonalosť, ktorá sa najprv uplatnila v pretekoch a potom sa preniesla do sériových automobilov: to je v skratke filozofia Alfa Romeo, ktorú symbolizuje Quadrifoglio. Legendárny symbol štvorlístka od 15. apríla 1923 označoval najvýkonnejšie kreácie Alfa Romeo, nielen štartujúce na automobilových pretekoch po celom svete, ale aj niektoré špeciálne sériové modely. Prvý automobil Alfa Romeo so znakom Quadrifoglio bol dvojmiestny otvorený športový model „RL Corsa“, s ktorým Ugo Sivocci v roku 1923 vyhral 14. ročník cestných pretekov Targa Florio na Sicílii. Bolo to prvé z desiatich víťazstiev značky na týchto prestížnych pretekoch. A rovnaký symbol šťastia niesol na kapote aj model „P2“, s ktorým Brilli Peri v roku 1925 vybojoval v Monze titul majstra sveta – prvý z piatich titulov značky Alfa Romeo.

Koncom 20. rokov dvadsiateho storočia symbol zeleného štvorlístka odlišoval červené továrenské pretekové vozidlá Alfa Romeo od vozidiel súkromného tímu Scuderia Ferrari, ktoré mali emblém „cavallino rampante“ – čierneho vzpínajúceho sa koňa na žltom podklade. V rokoch 1950 a 1951 Giuseppe „Nino“ Farina a Juan Manuel Fangio zvíťazili s monopostmi Alfa Romeo 158 a 159 „Alfetta“ v prvých dvoch ročníkoch majstrovstiev sveta Formule 1. Neskôr, začiatkom 60. rokov dvadsiateho storočia, symbol Quadrifoglio označoval špeciálnu verzie „TI Super“ limuzíny Giulia, z výroby pripravenú ako základ pre automobilový šport. Potom sa štvorlístok na niekoľko desaťročí pripojil k logu Autodelta v podobe modrého trojuholníka: od modelu „GTA“ cez prototyp „33“ až po dve víťazné vozidlá majstrovstiev sveta športových prototypov „33 TT 12“ (1975) a „33 SC 12“ (1977).

Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta

Pretekové aktivity Alfa Romeo pokračovali v 80. rokoch dvadsiateho storočia, keď sa značka v roku 1980 vrátila do F1, opäť triumfovala v pretekoch cestovných automobilov na okruhoch s kupé „GTV 6 2.5“, následne v seriáli DTM s limuzínou „155 V6 Ti“ v roku 1993 a zavŕšila ich dlhou sériou víťazstiev v pretekoch cestovných automobilov s limuzínou „156 Superturismo“ (1998 -2004).

Aj sériovo vyrábané automobily niesli logo Quadrifoglio. Boli to vždy najvýkonnejšie verzie modelových radov vyrábaných v 60. až 80. rokoch dvadsiateho storočia. Niektoré mali symbol na karosérii bez dodatku v oficiálnom označení – ako „Giulia Sprint GT Veloce“ alebo „1750 GT Veloce“ – kým iné, od 80. rokov mali Quadrifoglio priamo v mene ako rozličné verzie hatchbacku „33 Quadrifoglio Verde“ alebo limuzíny „164 Quadrifoglio Verde“. Zmienku si zaslúži, že v 70. a 80. rokoch sa označenie Quadrifoglio používalo v dvoch alternatívach ako „Quadrifoglio Verde“ pre športovo ladené vozidlá a „Quadrifoglio Oro“ pre najluxusnejšie verzie. V priebehu času sa písmeno „Q“ dostalo do slovníka Alfa Romeo ako súčasť označenia najdokonalejších technických riešení.

Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta

Najznámejším z nich je systém pohonu všetkých kolies Q4, no existoval napríklad aj samosvorný diferenciál Q2, a automatické prevodovky s režimom manuálneho radenia Q-System a Q-Tronic. Naposledy sa symbol Quadrifoglio vrátil pri modeloch Mito (2008) a Giulietta (2010). V roku 2015 prišla aktuálna generácia modelov Alfa Romeo s limuzínou Giulia aj vo verzii Quadrifoglio, poháňanou novým benzínovým motorom V6 2.9 BiTurbo s výkonom 375 kW (510 k), ktorá utvorila vo svojej kategórii rekord časom kola 7’32” na legendárnom okruhu Nürburgring. Aj Stelvio, prvé SUV značky Alfa Romeo, má špičkovú verziu Quadrifoglio.

Autodelta

V roku 1961 inžinieri Carlo Chiti a Lodovico Chizzola založili malú firmu Autodelta, sídliacu vo Feletto Umberto neďaleko Udine, s cieľom spolupracovať so značkou Alfa Romeo pri konštrukcii kompaktného športového kupé Giulia TZ. Jeho karosériu navrhol Ugo Zagato a využívalo motor 1,6 litra a mechanické komponenty limuzíny Giulia. Vozidlo malo hliníkovú karosériu na špeciálnom rúrkovom priestorovom ráme, z čoho bolo odvodené jeho označenie – skratka slov Tubolare Zagato. To bol začiatok jednej z najkrajších kapitol v medzinárodnom automobilovom športe. Dňa 5. marca 1963 značka Alfa Romeo kúpila spoločnosť Autodelta, ktorá sa stala jej oddelením pre automobilový šport. Cieľom bolo od roku 1965 obnoviť oficiálnu účasť automobilky v automobilovom športe, z ktorého sa značka stiahla v roku 1951 po vybojovaní druhého majstrovského titulu v F1. Na ten účel automobilový výrobca potreboval špecializovanú organizáciu, fyzicky oddelenú od výrobného závodu, ktorá by vďaka svojim kompetenciám dokázala pružne realizovať technické a športové rozhodnutia. Generálnym riaditeľom sa stal Carlo Chiti, bývalý konštruktér motorov a pretekových automobilov Alfa Romeo a Ferrari. Chiti presťahoval firmu Autodelta do areálu anonymných skladov v Settimo Milanese, neďaleko od výrobného závodu v Arese. Tam sa zrodili viaceré legendárne preteková automobily Alfa Romeo, ako napríklad legendárne kupé Giulia Sprint GTA z roku 1965, ktoré vyhralo za sebou tri majstrovstvá Európy cestovných automobilov na okruhoch (ETCC) v rokoch 1966 – 1968, desiatky národných majstrovstiev a zvíťazilo v stovkách pretekov na celom svete.

Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta

Zaujímavosťou je, že Giulia Sprint GTA bol prvý cestovný automobil, ktorý dokázal zdolať legendárny 22-kilometrový okruh Nürburgring Nordschleife za menej ako 10 minút. V roku 1967 sa značka Alfa Romeo rozhodla urobiť veľký krok do kategórie športových prototypov, hlavnej medzinárodnej disciplíne tej doby modelom „33/2“. Poháňal ho motor V8 2,0 litra vyvinutý oddelením Autodelta a hneď pri svojom prvom štarte vyhral preteky do vrchu vo Fléron v Belgicku. V nasledujúcom roku športový prototyp oddelenia Autodelta zvíťazil vo svojej kategórii na vytrvalostných pretekoch 24 hodín v Daytone (USA), 1000 km na Nürburgringu (Nemecko), 500 km v Imole (Taliansko) a 24 hodín v Le Mans (Francúzsko).

Pozoruhodné úspechy dosiahol aj model „33 TT 12“ z roku 1975 (pravdepodobne najúspešnejšom roku pre tím Autodelta), poháňaný plochým 12-valcom 3,0 litra. Zvíťazil v majstrovstvách sveta športových prototypov v hodnotení značiek, čím zopakoval víťazstvo modelu „33 SC 12“ spred dvoch rokov. Po tom oddelenie Autodelta prevzalo riadenie celého športového programu Alfa Romeo od značkového pohára Alfasud trophy až po Formulu 1. V roku 1984 opustil spoločnosť Carlo Chiti a v nasledujúcom roku bolo oddelenie Autodelta zatvorené. Na záver treba zdôrazniť, že Autodelta bola liahňou talianskych talentov ako Andrea De Adamich, Arturo Merzario, Andrea De Cesaris, Bruno Giacomelli, Giorgio Francia, ako aj mnohých zahraničných šampiónov. V jej farbách štartovali také legendy ako Jochen Rindt, Jacky Ickx, Jean Pierre Jarier alebo Mario Andretti.

Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta
Alfa Romeo oslavuje výročia Quadrifoglio a Autodelta

Zdroj: Alfa Romeo

Tags: Alfa RomeoAlfa Romeo SlovenskoAutodeltaQuadrifoglio verde
Share20Tweet13Pin5
Previous Post

Ford Kuga PHEV je už druhý rok po sebe najpredávanejším Plug-In Hybridom v Európe

Next Post

Test: Nissan X-Trail e-Power – Technológiami nabité SUV

Related Posts

Najlepší autopredajca za rok 2022 je žilinská spoločnosť Auto Becchi

Najlepší autopredajca za rok 2022 je žilinská spoločnosť Auto Becchi

Škoda oslavuje na Slovensku 30. výročie

Škoda oslavuje na Slovensku 30. výročie

Automobilka SEAT odštartovala cestu elektrifikácie

Automobilka SEAT odštartovala cestu elektrifikácie v rámci osláv 30. výročia závodu Martorell

Ford Kuga PHEV

Ford Kuga PHEV je už druhý rok po sebe najpredávanejším Plug-In Hybridom v Európe

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Dacia Duster 4WD

Test: Dacia Duster 4WD – Vrcholná alternatíva

Test Peugeot 5008 2022

Test: Peugeot 5008 – Rodinná alternatíva

Test BMW M8 Cabrio 2022

Test: BMW M8 Cabrio – Liga výnimočných

Test Peugeot 308 2022

Test: Peugeot 308 – Klasika v emočnom balení

Test Toyota Corolla Cross 2023

Test: Toyota Corolla Cross – Ambiciózna novinka

Najlepší autopredajca za rok 2022 je žilinská spoločnosť Auto Becchi

Najlepší autopredajca za rok 2022 je žilinská spoločnosť Auto Becchi

Test BMW X1 2023

Test: BMW X1 – Všestranné a komplexné

Úplne nový Hyundai KONA

Úplne nový Hyundai KONA

Nový Ford Ranger

Nový Ford Ranger dorazil na náš trh

Vynovený Volkswagen ID.3

Vynovený Volkswagen ID.3



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť