Audi Grandsphere je v poradí druhým predstaveným konceptom zo série Sphere, ktorú spoločnosť Audi postupne predstavuje ako svoju víziu budúcej mobility. Nová luxusná limuzína Grandsphere, ako ju značka charakterizuje, má výkon, elektrický pohon a pokročilý systém samostatnej autonómnej jazdy s levelom 4 o rozmeroch známej Audi A8. Daný koncept sa môže pochváliť najnovším infotainmentom a niektorými technológiami priamo z vesmíru Star Wars. Budúcemu vodičovi preto bude stačiť len určiť cieľ trasy a všetko ostatné môže nechať v rukách samotného vozidla. Danej špecifickosti je preto prispôsobená aj celá koncepcia interiéru, ktorý predkladá používateľovi inovatívnu sféru jeho možností využitia – môže byť Vašou pracovňou, obývačkou alebo miestom na relax a dobrodružstvá.
Audi Grandsphere vyzerá na prvý pohľad fantasticky, luxusne ako Audi A8, ale nejakým záhadným spôsobom sa mu darí vyzerať ešte viac elegantnejšie ako nízke športové Audi e-tron GT. Štíhle brzdové svetlá, šikmá zadná strecha a zadné stĺpiky podobné plutvám však nemajú nič spoločné s dnešným modelom Audi A8.
Ako som už spomínala, Audi predstavilo v Grandsphere technológiu autonómneho riadenie úrovne 4 – to znamená, že disponuje všetkými senzormi a šikovným softvérom, ktorý využíva ako na jazdu po diaľniciach, tak aj v hustej premávke. Avšak tento model skrýva v rukáve ešte jeden výnimočný trik – kedykoľvek môže skryť volant s pedálmi za palubnú dosku, keď je v autonómnom režime, aby používateľ mal viac priestoru na rozhliadnutie sa.
Pri predných dverách nie je žiadna zmena, otvárajú sa „normálne“, ale pri tých zadných môžeme byť mierne prekvapení, ak zistíme, že sa otvárajú „dozadu“. V strede medzi nimi sa nenachádza žiaden Béčkový stĺpik, takže Vám nič nebude brániť v plnohodnotnom vystúpení z vozidla.
Väčšina luxusných automobilov má niekoľko „fancy“ vymožeností určených pre využívanie primárne šoférom daného vozidla, ale pri Audi Grandsphere je všetka pozornosť venovaná šéfovi sediacemu vzadu – koniec koncov, veď je autonómne a šoféra nepotrebuje … Do stredového panelu je zabudovaný chladič nápojov a medzi prednými sedačkami je aj izbová rastlina. Pravdepodobne má vyvážiť Vaše feng shui alebo … alebo aj nie a je tam len na okrasu. 🙂
Čo sa týka pokročilého infotainmentu má Audi Grandsphere namiesto obrovskej obrazovky vstavané projektory, ktoré premieňajú celú drevenú palubovku na masívny širokouhlý displej. Niet divu, že Vám budú chýbať staromódne tlačidlá na ovládanie danej vymoženosti, tú budete ovládať očami. Naozaj, očami. Grandsphere má vstavané sledovanie očí a sledovanie rúk, takže môžete ovládať všetky funkcie vozidla bez toho, aby ste sa dotkli jediného tlačidla.
Audi Grandsphere, samozrejme, disponuje pohonom všetkých kolies Quattro, ktorý je pre značku charakteristický. Druhý koncept zo série Sphere má kolesá každej nápravy poháňané samostatným elektromotorom, čím ich vzájomná elektronická koordinácia zabezpečuje perfektnú rovnováhu medzi jazdnou dynamikou a prevádzkovou ekonomikou. „Dva elektromotory poskytujú celkový systémový výkon 530 kW (721 k) a maximálny krútiaci moment 960 Nm. To umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy.“ To je o 75k a 130Nm viac, ako dostanete v RS e-tron GT.
„Srdcom pohonu je 800-voltová batéria umožňujúca čas nabíjania, ktorý sa približuje ku klasickej zastávke na tankovanie. Stačí iba 10 minút na dobitie energie pre dojazd vyše 300 kilometrov. Za menej ako 25 minút sa úroveň nabitia batérie s kapacitou 120 kWh dá zvýšiť z 5 na 80 percent. Vďaka dojazdu vyše 750 kilometrov je Audi Grandsphere bez kompromisov vhodné ako plnohodnotné luxusné vozidlo na každodenné používanie.“
Ak Vás daný model po tomto rozsiahlom opise zaujal a už štartujete svoje vozidlá ku najbližšiemu servisnému partnerovi Audi, nechoďte. Daný koncept Audi Grandsphere si ešte nie je možné zakúpiť. Automobilka však bude konštruovať výrobnú verziu, ktorá sa začne predávať spolu s bežným benzínom, naftou a hybridným modelom A8 okolo roku 2025.
Koľko bude tento nový elektromobil stáť? No, odborníci radia cenovú reláciu nového konceptu Audi ku alternatíve Mercedes EQS, takže by mohlo stáť približne rovnako. Ak sa automobilka Audi rozhodne vyrobiť verziu s pohonom 2 kolies, mohol by koncept začínať na sume 94 500,00€ až 105 000,00€. Avšak vozidlá s vyššími špecifikáciami s pohonom všetkých 4 kolies a väčšou batériou Vás pravdepodobne prídu na väčšie peniaze…
Juliana Krčulová
Foto: Audi