Leto je obdobie dovoleniek, nových dobrodružstiev či cestovania. Mňa tento rok kroky zaviedli do USA. Okrem všeobecného spoznávania tejto krajiny a jej kultúry som sa samozrejme tešila aj na tunajšie autá. Apropo americké autá, niekto ich bezvýhradne miluje a niekomu sú naopak zase len na smiech. Tak či onak, pravdepodobne sa zhodneme, že americké autá predstavujú doslova určitý kult a zároveň sú jedným zo symbolov tejto veľkej krajiny.
Už cestou v lietadle na medzinárodne letisko v Newark v New Jersey som vedela, že na presun po USA budem chcieť využívať typické miestne autá. Nič som si nerezervovala dopredu, všetko som to nechala viac-menej na náhodu. Premýšľala som nad tzv. klasickým americkým truckom, po našom veľkým Pick-upom, SUVčkom, klasickým sedanom značky Buick, Chrysler či Dodge… alebo nad niečím športovým.
Ak schválne aké prvé auto napadne práve vám, keď sa povie USA? Stavím sa, že vo väčšine prípadov je to práve najväčšia americká legenda zvaná Ford Mustang. Po príchode do miestnej požičovne áut mi padol do oka práve tento krásavec. Hneď po prvom pohľade na jeho žiarivú farbu som v tom mala jasno, bola to ako sa hovorí, láska na prvý pohľad. A keď už Mustang, tak to musí byť verzia cabrio. Veď nie je nič lepšie ako si užívať Ameriku s vetrom vo vlasoch.
[photo]17727[photo]
Práve pôvodný Ford Mustang bol v šesťdesiatych rokoch minulého storočia zakladateľom legendárnej kategórie tzv. pony cars. Toho vozidlo sa stalo symbolom i snom mnohých nastavajúcich generácii a k USA jednoducho neodmysliteľne patrí. Aktuálne Ford vyrába už 6. generáciu modelu Mustang. Práve pri najnovšom modely Ford vycítil obrovský potenciál legendy a v rámci stratégie „One Ford“ si je možné najnovší Mustang oficiálne kúpiť takmer kdekoľvek na svete vrátane Slovenska.
Môj americky Mustang je však už na prvý pohľad trošku iný. Možno ste vedeli a možno nie, že v USA stačí mať na vozidle len jednu špz-ku umiestnenú vzadu. Pri predných partiách takto ešte viac vynikne dizajn tejto legendy. Na bohatú históriu modelu odkazuje i výrazná paketa v interiéri pred sedadlom spolujazdca s nápisom „since 1965“. Strecha sa spúšťa, resp. dvíha automaticky s elektronickým pohonom. Vo východnej polohe ju je potrebné len manuálne zaistiť, resp. odistiť. No a čo môj Mustang ukrýval pod prednou kapotou?
„Maloobjemový“ prepĺňaný 2,3 Ecoboost nech si Ford ponúka na iných trhoch. V Amerike musí kraľovať poctivý atmosféricky 8-valec. Jeden z posledných svojho druhu. Áno reč je o motore 5,0 Ti-VCT V8 GT s výkonom 422 koní. Aj keď ja osobne by som nemala problém ani s mechanickou prevodovkou, moje vozidlo malo typicky po americky 6-st. automat klasickej koncepcie. Práve motor V8 je rozhodne ozdobou modelu Mustang. Sily má na rozdávanie. Avšak ešte viac návykový je jeho zvukový prejav obzvlášť so spustenou strechou.
Preč sú už časy keď boli výkonné americké auta vhodné len na jazdu v priamom smere a v zákrutách naopak strácali. Nový Mustang je globálny model a v tomto smere ma veľmi prekvapil i potešil jeho univerzálny podvozok. Aj keď je Ford Mustang športovým autom, mne osobne ešte viac sedí v úlohe pohodového „cruisera“, krížnika určeného na dlhé presuny. V tomto smere sa do vozidla hodí aj pohodová automatická prevodovka so 6 stupňami.
A prečo práve cesta do Philadelphie?
Veľkomesto na východnom pobreží je aktuálne šiestym najväčším mestom v USA. S počtom obyvateľom cca 1,5 milióna patrí medzi historicky najvýznamnejšie mesta v Spojených Štátoch. Philadelphia je známa predovšetkým podpisom Deklarácie o nezávislosti Spojených Štátov Amerických. No a uznajte sami, čo môže vystihnúť životný štýl a kultúru v USA lepšie ako jazda ulicami Philadelphie pri západe slnka s Fordom Mustang, keď vám z rádia znie notoricky známa pieseň od Bruce Springsteena – Streets of Philadelphia.