Modelová ofenzíva značka Ford sa v posledných mesiacoch v Európe celkom jasne sústredí na kategóriu vozidiel s vyšším podvozkom. Najnovším prírastkom v rodine je úplne nové SUV Ford Puma ST. Ide o prvý SUV model modrého oválu určený pre Európu, ktorý do segmentu kompaktných SUV prináša jazdné vlastnosti s úpravami od Ford Performance. Okrem sofistikovaných športových technológií, napríklad v damon segmente unikátneho samosvorného diferenciálu a patentovaných pružín so smerovaním sily, má Puma ST vo výbave aj voliteľné jazdné režimy vrátane režimu Sport a úsporného režimu Eco, ktorý bol použitý prvýkrát vo vozidle z radu Ford Performance. To dáva vodičom široké možnosti, využiteľné v najrôznejších jazdných situáciách.
Puma ST má pod kapotou 1,5-litrový motor EcoBoost s výkonom 200 k, vďaka ktorému zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy. Optimalizovaný podvozok zahŕňa špeciálne navrhnutú torznú tyč, priečny stabilizátor a upravenú konfiguráciu tlmičov. Riadenie má o 25 percent rýchlejšiu odozvu a brzdy sú o 17 percent väčšie než v štandardnom modeli Puma. K dosiaľ najagilnejším jazdným vlastnostiam medzi vozidlami SUV značky Ford prispeli aj špeciálne vyvinuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Vylepšenia jazdných parametrov a agresívny vzhľad idú ruka v ruke s inovatívnymi prvkami. Patrí sem napríklad systém informovania o lokálnych nebezpečenstvách, využívajúci internetové pripojenie vozidla, alebo praktický, 80-litrový úložný priestor Ford MegaBox pod podlahou batožinového priestoru.
Nový štandard agilnosti v segmente SUV
S pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S dokáže vozidlo naplno využiť zvýšenú trakčnú schopnosť, ktorú ponúka príplatkový mechanický samosvorný diferenciál Quaife, dostupný ako súčasť balíčka Performance. Puma ST je jediné malé vysokovýkonné SUV v Európe, ktoré ponúka samosvorný diferenciál (LSD). Ten optimalizuje trakčnú schopnosť predných kolies tým, že znižuje nedotáčavosť v zákrutách, najmä pri výjazdoch z nich. Tento čisto mechanický systém prenáša silu motora na koleso s najlepšou priľnavosťou, čím potláča prešmykovanie kolies a vodičovi umožňuje naplno využiť výkon motora.
Príplatkový samosvorný diferenciál spolupracuje so systémom smerovania krútiaceho momentu, ktorý v zákrutách znižuje nedotáčavosť pribrzďovaním predného vnútorného kolesa, vďaka čomu vozidlo lepšie drží na ceste. Vyváženosť účinkov oboch týchto prvkov tím Ford Performance dôkladne vyladil v záujme optimálnej priľnavosti na suchom povrchu a hladkosti jazdy na mokrých povrchoch. Puma ST vychádza z architektúry vozidiel Ford pre segment B, ale vďaka vylepšeniam eliminuje nevýhody prirodzene vyššej polohy ťažiska. Torzná tyč zadnej nápravy má torznú tuhosť zvýšenú na 2000 Nm/stupeň, čo predstavuje zvýšenie o viac než 40 percent v porovnaní s modelom Fiesta ST a o 50 percent v porovnaní so štandardným modelom Puma. Do nosníka s profilom U je integrovaný priečny stabilizátor s priemerom 28 mm. K stabilite v zákrutách prispieva aj predný priečny stabilizátor s priemerom 24 mm.
Pružiny so smerovaním sily, patentované spoločnosťou Ford, takisto prispievajú k stabilite, agilite a živosti. Tieto vzájomne nezameniteľné, smerovo vinuté pružiny s neuniformným tvarom zámerne usmerňujú sily pôsobiace na zadnú nápravu tak, aby v zákrutách tlačili priamo na pružinu, čo zvyšuje laterálnu tuhosť. Pružiny na prednej aj zadnej náprave pracujú v súčinnosti s dvojplášťovými, frekvenčne závislými tlmičmi Hitachi. Tie poskytujú potrebnú tuhosť na zaistenie lepšieho tlmenia nakláňania karosérie v kombinácii s potrebnou poddajnosťou na stlmenie menších nerovností na ceste v záujme vyššej kultivovanosti pri vysokých rýchlostiach. Špeciálne navrhnuté dorazy pruženia zlepšujú správanie vozidla pri silnom zaťažení náprav.
Riadenie má v modeli Puma ST prevod 11,4 : 1, takže je takmer o 25 percent strmšie než v štandardnom modeli Puma vďaka použitiu prepracovaných predných otočí s kratším ramenom riadenia v kombinácii so strmším pomerom hrebeňovej prevodovky riadenia. Výsledkom je výraznejšia odozva pri vjazde do zákruty.
Výkonný a živý motor EcoBoost
Sofistikovaný 1,5-litrový zážihový motor Ford EcoBoost s výkonom 200 k, prvýkrát použitý v mnohokrát ocenenom modeli Fiesta ST, je vybavený moderným turbodúchadlom a vysokotlakovým vstrekovaním paliva. Tieto technológie spolu s dvojitým nezávislým variabilným časovaním vačiek zaručujú športové jazdné parametre v spojení s optimalizovanou spotrebou paliva. Tento celohliníkový trojvalec poskytuje prirodzene vysoký krútiaci moment už pri nízkych otáčkach, pričom k jeho výkonu napomáha radiálno-axiálne turbodúchadlo a integrované zberné výfukové potrubie, minimalizujúce vzdialenosť, ktorú musia výfukové plyny prekonať medzi valcami a turbodúchadlom. Oba tieto prvky prispievajú k rýchlejšiemu vytvoreniu plniaceho tlaku a minimalizácii oneskorenia účinku. Maximálny výkon dosahuje tento motor pri 6000 ot./min. Maximum krútiaceho momentu, zvýšené na 320 Nm, je k dispozícii od 2500 do 3500 ot./min., čo prispieva k lineárnosti akcelerácie a živším reakciám.
Okrem špeciálne navrhnutého sacieho kanála a výfukového systému s voľným prietokom v záujme maximálneho výkonu, dostal model Puma ST aj nové úchyty motora s obmedzeným skrutom, ktoré minimalizujú nežiaduce pohyby, najmä pri prudkom zatočení, a súčasne prispievajú ku kultivovanosti pri bežnej jazde. Technológia aktívneho výfukového ventilu zvýrazňuje prirodzene športový zvuk trojvalcového motora, čím prispieva k pôžitku z jazdy. Tím Ford Performance vyladil zvuk výfuku modelu Puma ST tak, aby zodpovedal kultivovanejšiemu charakteru vozidla SUV. Je o 1 decibel tichší než v prípade modelu Fiesta ST, čo zaisťuje pokojnejší prejav pri jazde ustálenou rýchlosťou.
Vďaka ďalšej novinke sa tento 1,5-litrový motor EcoBoost dokáže správať nielen športovo, ale aj rozumne. Ford totiž prvýkrát na trojvalcovom motore použil svoju technológiu odpájania valcov, ktorá automaticky zastavuje prívod paliva a činnosť ventilov jedného z valcov, keď nie je potrebný plný výkon, napríklad pri jazde zotrvačnosťou alebo pri ustálenej rýchlosti s nízkym zaťažením motora. Odpojenie alebo opätovné uvedenie valca do činnosti trvá 14 milisekúnd, teda 20-krát kratšie než žmurknutie. Táto technológia pracuje nepostrehnuteľne a pomáha znižovať spotrebu paliva na predpokladanú hodnotu 6,0 l/100 km pri emisiách CO2 na úrovni 134 g/km podľa NEDC (6,9 l/100 km a 155 g/km podľa WLTP).1 Emisie sadzí znižuje časticový filter s rýchlym zápalom. Puma ST je v ponuke s rovnakou, hladko a priamo radiacou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou ako Fiesta ST. Má skrátený stály prevod a vozidlo s ňou dokáže z nuly na 100 km/h zrýchliť za 6,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h pri použití dizajnových 19-palcových zliatinových diskov kolies.
Atraktívny vzhľad + atraktívna výbava
Športový styling modelu Puma so zvažujúcou sa líniou strechy a zvýraznenými blatníkovými oblúkmi bol základom pre ešte výraznejší dizajn modelu Puma ST, v ktorom sa forma snúbi s funkčnosťou. Do predného nárazníka je zabudovaný rozdeľovač vzduchu s logom Ford Performance, zvyšujúci prítlak na prednú nápravu takmer o 80 percent, čo zlepšuje stabilitu a priľnavosť kolies. K optimalizovanej aerodynamike prispieva aj veľký strešný spojler a nezameniteľný difúzor zakomponovaný do zadného nárazníka. Horná a dolná časť masky chladiča s dizajnom typickým pre rad ST zaručujú zvýšenú schopnosť chladiť motor.
Pre model Puma ST sú k dispozícii štandardné 19-palcové zliatinové disky kolies vo farbe Magnetite alebo so strojovo opracovaným povrchom. Lak karosérie môže mať niektorú zo šiestich farieb vrátane Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic a výrazného odtieňa Mean Green, dostupného len pre rad ST. V štandardnej výbave je takisto lesklá čierna povrchová úprava strechy, lemov masky chladiča, bočných líšt, vonkajších spätných zrkadiel a zadného strešného spojlera, vďaka čomu je tento model ešte ľahšie identifikovateľný. Rovnako charizmatický je aj interiér; no ešte predtým, ako doň vstúpite, sa zo štandardných elektricky sklápaných vonkajších spätných zrkadiel po odomknutí premietne na zem logo ST.
Vodiča a jeho spolujazdca pevne obopnú vyhrievané športové sedadlá Recaro s výrazným bočným vedením. Zdobí ich reliéfne logo ST na poťahoch z protišmykového materiálu Miko Dinamica. Vo výbave sú tiež nájazdové štíty z dielne Ford Performance, kožený volant so sploštenou spodnou časťou a hlavica radiacej páky ST. Sedadlá, manžeta radiacej páky a koberčeky s logom ST sú obšité stehmi vo farbe Metal Grey. Exkluzívny interiér modelu Puma aj vo verzii ST ponúka nekompromisný vo svojej triede najväčší batožinový priestor s objemom 456 litrov s inovatívnym systémom Ford MegaBox. Toto adaptabilné riešenie poskytuje hlboký, všestranný, 80-litrový úložný priestor pod podlahou batožinového priestoru, do ktorého môžete pohodlne vložiť napríklad dva golfové vaky vo vzpriamenej polohe.
Medzi štandardné prvky maximalizujúce komfort a praktickosť patrí aj plocha na bezdrôtové dobíjanie, vyhrievané čelné sklo s technológiou Quickclear, predné a zadné parkovacie senzory, stierače s dažďovým senzorom a komunikačno-zábavný systém Ford SYNC 3, vďaka ktorému môže vodič ovládať audiosystém, navigáciu a pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových povelov. Systém podporuje technológie Apple CarPlay a Android Auto™ bez akéhokoľvek príplatku a využíva 8-palcovú centrálnu dotykovú obrazovku, na ktorej sa po štarte zobrazuje logo Ford Performance. K dispozícii je tiež prémiový audiosystém B&O.
Vďaka štandardne montovanému modemu FordPass Connect môže majiteľ vozidla Puma ST prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass6 na diaľku ovládať niekoľko funkcií vrátane zamykania a odomykania dverí či lokalizácie vozidla. Modem zároveň umožňuje využívať cloudový systém informovania o lokálnych nebezpečenstvách. Ten dokáže vodičov upozorniť na nebezpečnú situáciu na ceste, aj keď ju ešte nevidno, napríklad pretože sa nachádza za zákrutou alebo pred inými vozidlami.
Zdroj: Ford