V posledných mesiacoch a rokoch je jednou z najdiskutovanejších a zároveň aj najpálčivejších tém vo svete automobilov plánovaný prechod na alternatívne pohony. Konvenčné spaľovacie motory, ktoré sa v automobiloch udomácnili na viac ako 100 rokov, dnes už skrátka nesú in.
Do nemilosti ich dostáva na jednej strane obrovský tlak so strany ekologickej a environmentálnej lobby, no na druhú stranu treba objektívne povedať, že za mnohé problémy si môžu automobilky aj samy. Ako už naznačujú udalosti z posledného obdobia, notoricky známa kauza „Dieselgate“ môže byť nakoniec pokojne len tou pomyselnou špičkou ľadovca.
Faktom ale je, že veci sa vďaka dieselgate dali do pohybu. Svetové metropoly, medzi ktorými sa ocitla aj naša Žilina, sa začali postupne „vyhrážať“ bez-emisnými zónami, či zákazom vjazdu dieselových áut. Samozrejme na tento trend reagujú aj samotné automobilky. Férovo treba uznať, že mnohí výrobcovia začali s vývojom „ekologických“ automobilov na alternatívny pohon, už mnoho rokov predtým, ako sa rozpútala masívna mediálna štvanica.
A dnes už zrejme neexistuje žiadny koncern resp. automobilka, ktorá by na vozidle s alternatívnym pohonom nepracovala. Jasnou demonštráciou sú aj koncepčné vozidlá predstavené v posledných rokoch na všetkých veľkých svetových autosalónoch. Drvivú väčšina z nich poháňa totiž elektrická energia prípadne vodíkové palivové články.
Významným motivátorom pre vývoj elektrických vozidiel je aj samotný dopyt po nich. Najväčšie svetové odbytisko pre nové automobily predstavuje dlhodobo najľudnatejšia krajina sveta. Číňania sú všeobecne jednoducho zbláznení do nových technológii. Okrem elektromobilov, ktorých masívne rozšírenie podporovala resp. podporuje aj samotná vláda, sa v v tejto krajine tešia mimoriadnej obľube napríklad aj dotykové rozhrania či ovládanie palubných systémov prostredníctvom gest.
Najlepším dôkazom „popularity“ elektrických vozidiel v Číne je fakt, že dlhodobo najpredávanejší svetový elektromobil, ktorým bol niekoľko rokov po sebe Nissan Leaf, už nie je lídrom vo svojej kategórii. V prvom kvartáli aktuálneho roku tohto japonského priekopníka totiž predbehol BAIC EC. Že vám názov modelu ako aj jeho výrobca veľa nepovie, nie je žiadnym prekvapením. Ide totiž vyslovene o lokálny produkt, ktorý si na iných trhoch prakticky nekúpite. BAIC EC však celkom jasne demonštruje obrovskú silu čínskeho trhu.
Avšak, posledné udalosti naznačujú, že Číne jednoducho elektromobilita spojená s jej masívnym nástupom začína už prerastať cez hlavu. Vlada síce neupustila od ambiciózneho cieľa, aby sa v najbližších rokoch podieľali elektromobily na miestnom automobilovom trhu aspoň 10 – 12% z celkových tržieb vyprodukovaných v automobilovom priemysle. Čína chce byť jednoducho jasným svetovým lídrom v odvetví vývoja resp. výroby elektrických vozidiel.
Zdá sa, že táto ambícia sa čínskemu priemyslu darí napĺňať prakticky už aj dnes. Pripravovanými zásahmi chce aj preto miestna vláda zamedziť nekontrolovanému šíreniu výrobcov elektrických vozidiel, ktoré má na druhej strane za následok menej efektívnu výrobu spojenú predovšetkým so spomalením technologickému vývoja tohto typu vozidiel. Odvráteným problémom elektrombility ako takej, ktorá sa netýka len Číny ale prakticky väčšiny krajín, je samotný pôvod elektrickej energie, potrebnej na chod infraštruktúry spojenej s prevádzkou a užívaním elektrických vozidiel.
Ruka v ruke s elektrickou energiou v batériách elektromobilov, ktorá pochádza z neekologických zdrojov, sa otvára aj otázka reálneho prínosu tohto typu pohonu na životné prostredie. Ďalší problém predstavujú zatiaľ obmedzené spôsoby recyklácie batérii, či celosvetové zásoby vzácnych nerastných surovín, ktoré sa momentálne využívajú na ich výrobu. Reč je predovšetkým o lítiu. Na druhú stranu treba tiež uznať, že existujú taktiež krajiny, ktoré majú sofistikovaný a prepracovaný systém nasadenia elektromobilov resp. vozidiel s alternatívnym pohonom. Ako príklad môže poslúžiť napr. Nórsko pripadne Kalifornia v USA.
Prenesme sa teraz domov na Slovensko. Medializovaný projekt štátnej dotácie spojený s kúpou elektromobilov resp. Plug-In hybridných vozidiel sa skončil posledným dňom mesiaca jún 2018. Z celkovej sumy určenej na takúto podporu sa stihla vyčerpať „len“ časť väčšia ako polovica. Inými slovami, ekologické vozidlo si so štátnou podporou zadovážilo cca 700 záujemcov. Hodnotenie či je to veľa alebo málo nechávame na vás.
Kúpili by ste si elektromobil?
V redakcii sme sa v tejto súvislosti rozhodli nakrátko preveriť dve, v Žiline a okolí najobľúbenejšie a zároveň aj najžiadanejšie elektrické vozidlá. Prvým z nich je nový Nissan Leaf, ktorého novej generácii sa onedlho povenujeme podrobnejšie v rámci tradičného redakčného testu. Druhú našu elektrickú voľbu predstavuje prémiový produkt BMW i3. Zaujímavosťou je, že oba tieto automobily sú svojim prevedením veľmi rozdielne a odlišné, no principiálne sú si zároveň aj veľmi podobné.
BMW pôsobí už na pohľad veľmi originálne až futuristicky. Model i3 prichádza s mnohými zaujímavými a originálnymi riešeniami. Okrem originálneho vzhľadu, na ktorom pútajú pozornosť azda najviac netradične úzke kolesá, nás model i3 zaujal aj stvárnením svojho interiéru. BMW tu v značnej miere využíva dokonca recyklované materiály, čo kabíne dodáva veľmi osobitný nádych. Stále je však nutné zdôrazniť, že z interiéru je už na prvý pohľad cítiť, že máme dočinenia s prémiovou automobilkou.
Chuťovku nakoniec predstavujú napríklad bezrámové okná dverí ako aj netradičný prístup do druhého radu, ktorý zabezpečuje druhý pár opačne sa otvárajúcich dverí. Batérie umiestnené pod podlahou nijako neobmedzujú posádku na palube. Zaujímavosťou v tomto smere je aj vyšší posed, pripomínajúci takmer vozidlá z kategórie SUV. Gény BMW je pri modeli i3 jasne cítiť napríklad aj z užívateľsky rozhodne príjemného tuhšieho riadenia. Zaujímavosťou je aj fakt, že BMW i3 disponuje pohonom zadnej nápravy. Predné kolesa sa vďaka tomu dajú vytočiť takmer do 90 stupňového uhla, čím je dosiahnutá špičková obratnosť i manévrovateľnosť.
Nový Nissan Leaf sa na rozdiel od svojho futuristického predchodcu tvári pomerne nenápadne. Navonok chce nový model pôsobiť skôr ako „normálne“ auto. Jeho dizajn dokonca možno označiť za dynamický až športový. Veľkú dizajnovú pozornosť púta hlavne masívny difúzor v spodnej časti zadného nárazníka. To, že je nový Nissan Leaf určený pre všetkých, dokazuje aj jeho interiér. Ten svojou koncepciou a stvárnením taktiež veľmi pripomína konvenčný model.
Odkaz svojho predchodcu pripomína predovšetkým futuristický volič jazdných režimov, ktorý sa ale zároveň veľmi dobre ovláda. Užitočný ale zároveň vtipný prvok, ktorý u nás vyvolal široký úsmev, predstavuje zvuková výstraha s pípajúcim tónom. Ten sa ozve pri zaradení spiatočného chodu. Pípanie pri cúvaní na spôsob nákladných vozidiel resp. stavebných mechanizmov si je možné samozrejme deaktivovať tlačidlom na palubnej doske.
Nissan Leaf môže vnútorným priestorom prakticky konkurovať ostatným kompaktným modelom. Batérie sú uložené pred prednými a zadnými sedačkami, tým pádom aj koncepcia kabíny veľmi pripomína tradičný rodinný kompakt. Jazdnou pýchou nového modelu Nissan Leaf je tzv. Propilot, ktorý kombinuje adaptívny tempomat spolu s asistentom pre jazdu v pruhoch. Z poza volantu je cítiť špičkovú súhru spomenutých jazdných asistentov. Nakoniec nie je žiadnym tajomstvom, že Nissan technológiu Propilot ďalej vyvíja aj za účelom autonómnej jazdy.
Alfou a omegou elektrických vozidiel ostáva akčný rádius, teda dojazd. Na základe osobnej skúsenosti, aj s predošlou generáciou modelu Nissan Leaf, je najlepšie badať aký progres zaznamenáva vývoj elektromobilov. Nový Leaf prejde s plne nabitými batériami o približne 100 kilometrov viac ako jeho predchodca. Reálny dojazd oboch vozidiel sa v súčasnosti približuje už k hodnote 300 kilometrov, čím sa z BMW i3 resp. Nissan Leaf stáva automobil vhodný aj na potenciálne využívanie v mimomestskej premávke. Inými slovami, dojazd v oboch prípadoch nijako dramaticky neklesá ani pri rýchlostiach v diaľničnom tempe. Užívateľsky príjemný je aj fakt, že zapnutá klimatizácia má pri nových elektromobiloch prakticky už len symbolický vplyv na ich celkový dojazd.
BMW i3 94 Ah | Nissan Leaf Tekna | |
Motor | Elektrický | Elektrický |
Pohon | zadný | predný |
Výkon | 125 kW / 170 koní | 110 kW / 150 koní |
Krútiaci moment | 1320 kg | 1558-1597 kg |
Max. rýchlosť | 150 km/h | 144 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 7,3 s | 7,9 s |
Prevodovka | Automatická | Automatická |
Dojazd | 290-300 km | 270 km |
Cena | 38 350 € | 37 850 € Výbava Acenta od 34 250 € |
Na záver by sme chceli poďakovať našim partnerom MD-Bavaria Žilina a Point a.s. Žilina, takisto aj partnerovi sekcie automoto www.autodielyonline24.sk