• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
nedeľa, 14 augusta, 2022
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Lada Niva – Stroj času z Ruska

12. marca 2021
in Auto Classic
123
0
52
SHARES
2.6k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Aj keď sa to nemusí zdať, tak Lada Niva právom patrí do kategórie kultových automobilov. Mimoriadne zaujímavé je, že Rusi už v 70. rokoch minulého storočia vyrobili SUV bez toho, aby o tom vôbec vedeli. Ďalšou unikátnosťou je, že model z roku 1977 sa i napriek niekoľkým decentným modernizáciám v prakticky nezmenenej konštrukčnej podobe vyrába aj v roku 2020!

Ideálne riešenie pre sovietske cesty
Cestnú infraštruktúru bývalého Sovietskeho zväzu by sme v 70. rokoch minulého storočia mohli diplomaticky označiť ako veľmi skromnú. Spevnené, resp. asfaltové komunikácie sa v tomto období vyskytovali spravidla len v okolí veľkých sovietskych miest. Nároky na mobilitu obyvateľstva ale značne rástli aj na vidieku, teda v prostredí, kde sa klasické osobné automobily pri svojej prevádzke už veľmi trápili. A práve tieto pomery sa podpísali pod vznik jedného z najslávnejších ruských automobilov – modelu Lada Niva. Za myšlienkou vzniku revolučného automobilu stál vtedajší šéfdizajnér automobilky VAZ Vladimir Solovjov. Ten sníval o schopnom terénnom automobile, ktorý by bol zároveň pohodlný ako bežné autá. V tých časoch ambiciózna automobilka VAZ zúročila svoje dovtedajšie skúsenosti z kooperácie s talianskou značkou FIAT a vo vlastnej réžii dokázala vyvinúť svoj druhý model. Sériová Lada Niva sa zrodila už v roku 1977.

Interiér najnovšej verzie modelu Lada Niva Legend

Navzdory vtedajším trendom s využívaním vozidiel s pohonom 4×4 klasického odolného rebrinového rámu sa pri modeli Niva v sériovej podobe ujala myšlienka aplikácie samonosnej karosérie. Toto komfortné a pohodlné konštrukčné riešenie s nezávislým zavesením prednej nápravy a stálym pohonom všetkých kolies činí z tohto modelu v dnešnom ponímaní reálne veľmi schopné SUV. Lada si bola už od začiatku vedomá kvalít svojho modelu a mala s ním veľké plány aj z hľadiska exportu. Na rozdiel od súrodencov s číselným kódom sa tu aj preto ujalo šmrncovné označenie Niva! Z nového modelu sa stal veľmi rýchlo obrovský hit. Rusi si Nivu zamilovali pre konštrukčnú jednoduchosť, ale aj pre jej jazdné vlastnosti. Vďaka nim Niva optimálne spĺňala prakticky všetky nároky kladené na ideálne vozidlo do ruských podmienok. Sláva tohto modelu veľmi rýchlo prerástla aj hranice bývalého sovietskeho impéria. Niva má dokonca aj dnes množstvo fanúšikov nielen u nás, ale aj v západnej Európe a zároveň aj po celom svete.

Legendárny model Lada 4x4
Legendárny model Lada 4×4

Z modelu Niva sa stala Lada 4×4

Spolu s plynúcimi rokmi si aj Rusi uvedomovali neustále sa zvyšujúci tlak na modernizáciu, spojený s príchodom novej generácie. Na vývoji druhej generácie sa začalo pracovať už od 80. rokov minulého storočia. Automobilka AutoVAZ sa ale v tých časoch pasovala s nedostatkom finančných prostriedkov a do Ruska začali vo výraznej miere expandovať aj západné automobilky. Ako svetlo na konci tunela sa preto javila spolupráca s americkou značkou Chevrolet. Tá priniesla kapitál aj technológie potrebné k vzniku novej generácie tohto modelu. Vo finále ale celý projekt prepadol v prospech značky Chevrolet. Američania získali dokonca aj právo na používanie označenia Niva! A tak sme sa v roku 2003 síce dočkali sériovej produkcie novej generácie modelu Niva, avšak už to nebola Lada, ale Chevrolet!
Rusom po tomto fiasku už nezostalo veľa manévrovacieho priestoru, a tak na prakticky rovnakých linkách, ako nový model Chevrolet Niva, stále vznikala aj pôvodná Niva, ktorá sa musela premenovať na Lada 4×4. Na prekvapenie mnohých sa aj naďalej predávala mimoriadne dobre, a to nielen vo svojej domovine.

Obľúbený model po novom nesie označenie Lada Niva Legend

Karta sa obracia

Koncern GM, pod ktorý patrí aj značka Chevrolet, začal v uplynulých rokoch výrazne škrtať svoju expanznú stratégiu. Okrem toho, že sa Američania zbavili európskej značky Opel, bolo plánované aj postupné utlmenie ruských aktivít. K dispozícii už pritom bola aj atraktívna štúdia na druhú generáciu modelu Niva s logom Chevrolet! Tá sa už ale svojej sériovej podoby nedočkala. Američania sa v tomto roku rozhodli opustiť spoločnú alianciu GM-AutoVAZ a v prospech Rusov „prepadol“ aj aktuálny model Niva. S veľkou slávou sme sa tak druhej generácie modelu Niva s logom Lada dočkali až v roku 2020. V útrobách tejto „novinky“ pracuje takmer totožná technika, akú využíva aj nesmrteľný model Lada 4×4. Pôvodnú Nivu a dnešnú Ladu 4×4 Rusi len prednedávnom pomerne citeľne modernizovali. Do výbavy pribudlo mnoho komfortných prvkov a po prvýkrát v histórii dokonca aj jeden airbag. Dnes sa pod značkou Lada stále vyrába cenovo dostupná a jednoduchá pôvodná Niva alias Lada 4×4, ako aj „nová“, priestrannejšia a modernejšia Lada Niva II. O tom, ako bude vyzerať ďalšia budúcnosť tohto modelu, nám určitú predstavu dáva nádherný koncept Lada Vision X.

Peter Hlačik

Foto AutoVAZ

Tags: LadaLada 4x4Lada NivaLada Niva LegendLada Žilina
Share21Tweet13Pin5
Previous Post

Mitsubishi bude v Európe pôsobiť aj naďalej, automobilka predostrela novú stratégiu

Next Post

Značka Kia prichádza s novou filozofiu dizajnu, ktorej nositeľom bude aj elektromobil EV6

Related Posts

Dodávka značky Benz z roku 1896 vychádzajúca z modelu Benz Victoria

Prvá dodávka značky Benz z roku 1896 má 125 rokov

Historická Toyota Crown z roku 1964

Toyota Crown – Luxus po japonsky

Legendárny FIAT 500

FIAT 500 – Legenda, ktorá mobilizovala Taliansko

RENAULT 4 L oslavuje 60 rokov

Legendárny Renault 4L oslavuje 60. výročie

Pôvodný a znovuzrodený Ford Bronco

Ford Bronco – Legenda sa vracia

Francúzska značka Alpine oslavuje 65 rokov

Francúzska značka Alpine oslavuje 65 rokov

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Dacia Duster 2022

TEST: Dacia Duster LPG – Racionálna alternatíva

Test Ford Explorer 2022

Test: Ford Explorer – Pôsobivý mix

Test Subaru XV 2022

Test: Subaru XV – Nenápadne výborné

Test Citroën ë-C4 2022

Test: Citroën ë C4 – Elektrická alternatíva

Rord Ranger

Ford Ranger – Rozlúčka s 5-valcom

Nové BMW i4 eDrive35

Nový člen elektrickej rodiny BMW i4

Test Honda HR-V 2022

Test: Honda HR-V – Sebavedomé a praktické SUV

ZAHRANIČNÉ PREDAJE ZNAČKY MG PREKONALI MILIONÓVÚ HRANNICU

Zahraničné predaje značky MG prekonali miliónovú hranicu

Rimac Nevera

Rimac Nevera – Elektrizujúca búrka

Peugeot = umenie

Otáčajúci sa PEUGEOT 408



  • Kontakt
  • Cookies

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .