Honda v tomto roku uvedie na náš trh novú generáciu modelu Jazz. Pôjde zároveň o prvú generáciu najmenšieho európskeho modelu značky Honda s hybridným pohonom. Zaujímavosťou je, že pokrokové hybridné inovácie značky Honda prichádzajú z pretekárskych okruhov na cesty. Honda čerpá znalosti zo svojho vývoja Hybridnej pohonnej jednotky Formula 1, prostredníctvom technológie e:HEV.
Najnovšia hybridná motorizácia Honda z tímov F1 Aston Martin Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso (teraz známy ako Scuderia AlphaTauri), využíva vysoko efektívny šesťvalcový spaľovací motor s objemom 1,6 litra v kombinácii so systémom rekuperácie energie. Vyspelé hybridné elektrické systémy dômyselne recyklujú energiu produkovanú brzdami a výfukovými plynmi. Takto získaná energia sa následne využíva pri zrýchlení a redukcii oneskorenia činnosti turbokompresora. V minulej sezóne sa motory Honda tešili celkovo z troch víťazstiev vo veľkých cenách.

Takto získané znalosti v rámci hybridných pohonných jednotiek a ich optimálnou účinnosťou, slúži zároveň ako inšpirácia pre pokrokové pohonné jednotiek e:HEV v osobných automobiloch s logom Honda. Najnovším príjemcom tejto technológie je úplne nový model Jazz. Jeho hybridný systém e:HEV rekuperuje energiu a využíva ju na nabíjanie batérie a podporu výkonu motora, čím zaisťuje vysoký výkon, plynulé prepínanie medzi režimami jazdy a maximálnu účinnosť.
F1 ako inšpirácia pre nový model Honda Jazz
Systém e:HEV je novo vyvinutý pre model Jazz a je navrhnutý tak, aby dosahoval optimálnu spotrebu paliva a zabezpečoval zážitok z jazdy. Pozostáva z dvoch kompaktných elektrických motorov pripojených k 1,5-litrovému benzínovému motoru DOHC i-VTEC, lítium-iónového akumulátora a inovatívnej prevodovky s pevným pomerom, prepojených prostredníctvom inteligentnej riadiacej jednotky výkonu.
Pokročilé nastavenie hybridného systému e:HEV plynulo vyberá z troch vzájomne zameniteľných režimov jazdy:
• Pohon EV: lítium-iónová batéria priamo napája elektrický hnací motor
• Hybridný pohon: spaľovací motor dodáva energiu do elektromotorového generátora, ktorý ho následne dodáva hnaciemu elektromotoru
• Motorový pohon: spaľovací motor je spojený priamo s kolesami pomocou blokovacej spojky a hnacia sila sa prenáša priamo z motora na kolesá

Vo väčšine mestských jazdných situácií sa optimálna účinnosť dosiahne plynulými prechodmi medzi elektrickým a hybridným pohonom. Pri jazde vysokou rýchlosťou na diaľnici sa používa motorový pohon, a pri potrebe rýchlej akcelerácie sa môže doplniť o „podporný“ špičkový výkon na požiadanie z elektrického motora. V režime Hybrid Drive sa nadbytočný výkon z benzínového motora môže cez motor-generátor využiť na dobíjanie akumulátora. Elektrický pohon je zapojený aj vtedy, keď auto spomaľuje a získava energiu pomocou regeneratívneho brzdenia, aby sa dobila batéria.
Namiesto použitia konvenčnej prevodovky je model Jazz vybavený novo vyvinutou elektronicky riadenou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru (eCVT) s jediným pevným prevodovým pomerom, ktorý vytvára priame spojenie medzi pohybujúcimi sa komponentmi.
Pretekárske dedičstvo spoločnosti Honda siaha až do roku 1958, pričom v roku 1965 značka zaznamenala svoje prvé víťazstvo v pretekoch Formule 1. Za dobu účasti vo Formule 1 získala spoločnosť Honda celkom 74 titulov Grand Prix a šesť konštruktérskych titulov.
Zdroj: Honda