Nie je žiadnym tajomstvom, že kórejská automobilka Hyundai chce byť v dohľadnom čase najväčšou ázijskou automobilkou v Európskom priestore. K tomuto ambicióznemu cieľu jej majú dopomôcť predovšetkým nové modely. V tomto roku uviedol Hyundai na náš trh hneď dve veľmi významné novinky. Prvou je nová generácia kompaktného modelového radu i30. Druhú predstavuje úplne nový model Kona, ktorý sa veľkostne radí pod model Tucson. Hyundai Kona vstupuje do aktuálne jedného z najperspektívnejších automobilových segmentov, ktorým sú malé SUV, resp. mestské crossovery. Medzi hlavné zbrane nového modelu sa radí veľmi originálny dizajn.
Okrem toho Kona nad konkurenciou vyniká tiež dostupnosťou pohonu všetkých kolies, ktorý mnohí z konkurentov neponúkajú. Nový Hyundai Kona, s prepĺňaným benzínovým 4-valcom 1,6 T-GDi v kombinácii so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom 4x4x, v druhej najvyššej výbave Family, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Hyundai v našom regióne.
Hyundai Kona vznikol na čistom hárku papiera. Ide o vstupenku značky Hyundai do veľmi progresívne rastúceho SUV segmentu B. Fanúšikovia značky Hyundai vedia, že SUV modely Tucson a Santa Fe, sú pomenované podľa miest v Spojených Štátoch Amerických. Výnimkou v tomto smere nie je ani model Kona. Tentokrát je ale názov modelu inšpiroval lokáciou na Havajských ostrovoch. Z môjho pohľadu ide o veľmi trefný názov, ktorý sa dokonale hodí k celkovému charakteru tohto vozidla. Havajskú exotiku evokuje okrem samotného dizajnu i pomerne široká možnosť osobnej personalizácie.
Desať originálnych farebných odtieňov dopĺňajú dve voliteľné farby strechy, ako aj štyri farebné prevedenia detailov v interiéri. Ešte dôležitejšia je v tomto prípade použitá technika. Model Kona využíva úplne novú podvozkovú platformu. Okrem pohonu všetkých kolies sa tu v dohľadnej budúcnosti počíta aj s nasadením verzií s alternatívnym pohonom. Zo zaujímavých technologických inovácii spomeňme okrem moderných jazdných asistentov tiež dostupnosť plne farebného Head-up displeja, resp. bezdrôtovej možnosti dobíjania mobilného telefónu.
Test: BMW 550e – Špičková kombinácia dvoch svetov
Na Slovensko prichádza značka Farizon
Test: Renault Captur – Vybrúsený diamant
Nová generácia hybridného pohonu Audi
Excelentná bezpečnosť veľkého SUV Mazda CX-80
Test: BMW 550e – Špičková kombinácia dvoch svetov
Na Slovensko prichádza značka Farizon
Test: Renault Captur – Vybrúsený diamant
Nová generácia hybridného pohonu Audi
Excelentná bezpečnosť veľkého SUV Mazda CX-80
Na našom trhu je aktuálne Hyundai Kona k dispozícii v štyroch samostatných výbavách a výhradne s benzínovými motorizáciami. Vstupnou bránou do svetu Kona je prepĺňaný zážihový 3-valec 1,0 T-GDi o výkone 120 koní. Moderná maloobjemová motorizácia ja určená predovšetkým do mestskej premávky. Výrobca ju pravdepodobne z tohto dôvodu kombinuje výhradne len s pohonom predných kolies 4×2. K dispozícii je rovnako len so 6-st. manuálnou prevodovkou. Silnejšiu alternatívu predstavuje práve nami testovaný prepĺňaný 4-valec 1,6 T-GDi s výkonom 177 koní. Výkonnejšia motorizácia sa kombinuje výhradne s pohonom 4×4, ako aj 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Pre úplnosť ešte dodajme, že v budúcom roku ponuku pohonných jednotiek rozšíri výrazne modernizovaný turbodiesel 1,6 CRDi, ktorý bude plniť najprísnejšiu emisnú normu.
Čo dokáže ponúknuť nový model Hyundai Kona v každodennej praxi?
Vzhľad a rozmery – Zaujímavý a originálny
U značky Hyundai sme si za posledné roky už zvykli na uhladené a skôr konzervatívne tvary nových modelov. Nové SUV Kona v tomto smere doslova šokuje a zároveň rúca zaužívané predsudky. Z môjho pohľadu plne chápem snahu výrobcu prísť s niečím novým a inovatívnym. V doslova preplnenom segmente tzv. mestských crossoverov sa takáto snaha zároveň i mimoriadne cení. Kona prichádza s doslova neopozeranými líniami, ktoré v praxi rozhodne pútajú pozornosť. Pri predných partiách zaujme predovšetkým rozmiestnenie svetlometov. Úzky pás denného LED svietenia dopĺňa nižšie situovaný samostatný panel s hlavnými svetlometmi.
Za zmienku stoja i výrazne hmlovky v spodnej časti nárazníka. Aj keď sa podobným riešením odprezentovali už aj iní výrobcovia, pri modeli Kona to pôsobí vskutku originálne. Modelovú rodinu Hyundai naopak pripomína výrazná kaskádovitá maska chladiča s tradičným tvarom. Tak, ako každé správne SUV, aj model Kona prichádza z výraznou ochranou karosérie. Masívne oplastovanie nechráni len samotné blatníky, resp. spodnú líniu vozidla, ale zároveň zachádza až do priestoru s panelom hlavných svetlometov. Na spomínanej plastovej ochrane ma zaujal jeden detail. Vďaka povrchovej úprave plasty rozhodne nepôsobia lacným dojmom, začo si Hyundai zaslúži pochvalu.
Pri pohľade zboku dizajnovo zaujme aj c-sltĺpik karosérie, s moderným efektom tzv. plávajúcej strechy. Mimoriadne mohutne a odolne pôsobí aj zadná časť vozidla. Aj tu padne do oka v prvom rade príliš veľa svetiel. Vyššie je situovaný úzky LED pásik s koncovými, resp. brzdovými svetlami. V plastovom brnení nachádzame smerovky, resp. cúvacie svetlá.
[photo]21192[photo]
Celkovo si novinka za dizajnovú odvahu rozhodne zaslúži uznanie, čoho dôkazom bol aj značný záujem verejnosti počas nášho testu. To, že sa novinka veľkostne radí do segmentu B, najlepšie odzrkadľujú vonkajšie rozmery vozidla. Tie sme pre zaujímavosť porovnali s väčším bratom, teda modelom Tucson. Nový Hyundai Kona meria 4165 mm (-310 mm v porovnaní s modelom Tucson), šírka vozidla dosahuje 1800 mm (-50 mm) a výška atakuje 1565 mm (-80 mm). Rázvor náprav má hodnotu rovných 2600 mm (-70 mm). Rodinne založených záujemcov novinka nesklame ani pri pohľade do batožinového priestoru. Aj napriek pohonu 4×4 pojme kufor v základnom usporiadaní 361 litrov. Pri letnom pohľade do kufra by som modelu Kona dokonca hádal i viac litrov, ako hovoria oficiálne čísla v technických parametroch.
Uchytenie podlahy je v tomto prípade pevne fixované. Chvályhodné je, že pod ňou si svoje miesto našla aspoň dojazdová pneumatika. Tá mi pri tomto type vozidla dáva rozhodne väčší zmysel ako „len“ opravná sada. Po sklopení delených zadných sedačiek vzniká praktická rovina a maximálna prepravná kapacita dosahuje 1143 litrov. Posledný udaj, ktorý stojí pri tomto type vozidla za zmienku, je svetlá výška. Testovaná Kona s pohonom 4×4 ponúka v tomto smere veľmi slušných 177 mm.
[photo]21206[photo]
Interiér a výbava – Tradičná kvalita so štipkou zmyslu pre detail
To, aký obrovský kvalitatívny pokrok zaznamenala značka Hyundai za posledné obdobie je najviac cítiť práve v interiéri nových modelov. Z môjho pohľadu sa interiéry značky Hyundai momentálne vždy radia k špičke vo svojej kategórii. Inak tomu samozrejme nie je ani pri novom modeli Kona. Páči sa mi tu predovšetkým racionalita a zvýšený dôraz kladený v prvom rade na funkčnosť. O veľmi dobrej kvalite použitých materiálov, ako aj ich dielenskom opracovaní, je pri nových modeloch Hyundai azda už aj zbytočne hovoriť.
Tradične silnou stránkou je ergonómia. Prehľadný prístrojový panel kombinuje analógové budíky s veľmi pekne zapracovaným TFT displejom palubného počítača. K špičke daného segmentu radím taktiež multimediálne rozhranie principiálne známe už i z iných modelov Hyundai. V našom prípade sme mali k dispozícii 7 palcový displej bez navigačného modulu. Logika ovládania, grafické vypracovanie, ako aj samotné funkcie znesú v tomto prípade prísne kritéria. K prednostiam novinky patrí aj samostatný modul pre ovládanie klimatizácie.
Ovládanie ďalších dôležitých funkcií, vrátane zmeny jazdných režimov, resp. uzávierky pohonu 4×4, je situované tradične na stredovom tuneli v okolí voliča aromatickej prevodovky. Nakoniec všetky vyššie popísané prednosti nakoniec už veľmi dobre poznáme aj z iných modelov značky. Kona k tomu všetkému ale pridáva naviac i vlastnú identitu. Tú reprezentuje predovšetkým dôraz na zvýraznené detailov. V našom prípade hovoríme o farebnom osviežení v podobe detailov v limetkovej farbe, ktoré sa ideálne hodia k vonkajšej farbe karosérie.
Sviežu farbu sme našli nielen na rámikoch od výduchov ventilácie, resp. na čalúnení sedadiel, ale dokonca aj na bezpečnostných pásoch. Sklamaním určite nie sú ani priestorové pomery v kabíne nového modelu. Naopak, Kona sa v rámci segmentu radí k lepšiemu priemeru a to predovšetkým v druhom rade. Posed za volantom je rovnako veľmi prijemný. Vzhľadom na to, že máme dočinenie s malým SUV, sa za volantom pocitovo sedí predsa len o niečo nižšie, teda športovejšie. Z vozidla je i tak na dnešné pomery veľmi dobrý výhľad do všetkých strán. K pocitovej dokonalosti modelu Kona z môjho pohľadu chýbajú snáď len o niečo veľkorysejšie dimenzované sedačky s dlhším sedákom a operadlom. Testované vozidlo v druhej najvyššej výbave Family ponúka, tak ako sme pri značke Hyundai zvyknutí, mnoho nadštandardných prvkov.
Za všetko vypichnime napr.: vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu, automatickú klimatizáciu, svetelný a dažďový senzor, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru, bezkľučový prístup a štartovanie, polokožené čalúnenie interiéru a mnoho iného.
Jazda – Všestranný suverén
Pri hodnotení jazdných vlastností začnem pomerne netradične pri kolesách, resp. pneumatikách. Testovaný Hyundai Kona bol obutý na 17-stkach. Ide teda o ideálny kompromis medzi základnými 16-stkami a najväčšími 18-stkami. Práve kolesá s priemerom 17 palcov predstavujú z môjho pohľadu ideálnu voľbu vzhľadom na kvalitu našich ciest a zároveň sú veľmi dobre použiteľné na asfalte ako aj v teréne. Pocit všestranného nadania ponúka aj samotný podvozok. Rovnako dobre sa cíti v meste, pri dynamickej jazde po okreskách, ako aj pri presunoch po nekvalitných, resp. poľných cestách. Testovaná benzínová motorizácia 1,6 T-GDi dáva modelu Kona doslova krídla.
Výkon 177 koní je tu jednoznačne cítiť a novinka pocitovo ponúka veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Daná motorizácia sa kombinuje výhradne so komfortnou 7-st dvojspojkovou prevodovkou DCT. Automat s dvoma spojkami z dielne Hyundai radí veľmi hladko a plynule. Subjektívne ho radím k najlepším prevodovkám vo svojej kategórii. Odozvu na zmeny jednotlivých jazdných režimov (Comfort, Sport a Eco) cítiť predovšetkým práve pri rekciách prevodovky, resp. pri spätnej väzbe od riadenia. Pohon všetkých kolies a svetlá výška cca 17 cm sú prísľubom zaujímavých vlastností aj mimo spevnených ciest. My sme samozrejme neodolali a nový Hyundai Kona preverili aj v teréne.
[photo]21200[photo]
Na naše prekvapenie sme sa vcelku poľahky prebrodili prvým tohtoročným mokrým snehom. Poľné cesty, resp. ľahký terén prekoná novinka taktiež bez problémom. Na druhej strane samozrejme platí, že Kona predsa len nie je vážny „offroad“. K limitom pohonu všetkých kolies sme sa priblížili až pri výraznejšom prekrížení náprav. Aj v tomto prípade však platí, že Kona toho v teréne zvládla viac, ako sme pôvodne očakávali.
A náš celkový dojem ?
Hyundai opäť raz postavil veľmi schopný automobil. Niet najmenších pochýb o tom, že Kona priniesla do kategórie mestských crossoverom čerstvý vietor. Expresívny dizajn veľmi trefne dopĺňa celkové schopnosti vozidla. Kona v našom teste presvedčila ešte viac po stránke jazdných vlastností. Novinka sa totiž dokázala veľmi dobre vysporiadať so všetkými nástrahami dnešnej doby. Jej univerzálnosť doslova udivuje. Kona sa cíti rovnako dobre v mestskej premávke, ako aj na okreskách. Vďaka silnému motoru testovanej verzie nie sú žiadnym problémom ani diaľničné presuny. A pomyselnú čerešničku nakoniec predstavujú jazdné vlastnosti v ľahkom až stredne ťažkom teréne, kde novinka prekonala naše očakávania.
V Žiline si nový Hyundai Kona môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Hyundai v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Hyundai.
Testovací diár
Model | Hyundai Kona 1,6 T-GDi Family |
Palivo | benzín |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 130/177 |
Krútiaci moment Nm | 265 |
Pohotovostná hmotnosť | 1401 – 1496 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Prevodovka | automatická dvojspojková |
Počet stupňov | 7 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 6,7 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 7,1 l / 100 km |
Pneumatiky | Nokian WR A4 |
Výbava – Cena
Hyundai Kona 1,6 T-GDi Family (testovaný model, akciová cena) – od 21 990 €
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Classic (akciová cena) – od 14 490 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Všestranné nadanie pre jazdu
- Terénne schopnosti
- Zaujímavý dizajn
– – –
- Pomerne úzka ponuka jednotlivých verzii
- Menej pohodlné predné sedačky
Alternatívy z vlastnej stajne
Hyundai i20 Active od 11 590 €
Modelový rad Hyundai i20 ponúka okrem klasického hatchbacku aj jeho outdorovú verziu s prívlastkom Active. Model i20 Active je veľkostne približne na úrovni modelu Kona. Oproti nemu si však musí vystačiť len s vyšším podvozkom a oplastovanou karosériou. Pohon všetkých kolies v ponuke chýba.
Hyundai ix20 od 11 790 €
Hyundai sa ako jeden z mála výrobcov nerozhodol nahradiť novým SUV modelom ekvivalent v podobe MPV. V ponuke značky preto aj naďalej ostáva rodinné orientované Hyundai ix20. Malé MPV má v hľadáčiku predovšetkým konzervatívnejšie orientovanú klientelu.
Hyundai Tucson od 18 990 €
Model Hyundai Tucson sa radí medzi absolútne najpredávanejšie SUV modely nielen na našom trhu. Ide o veľmi zaujímavú alternatívu pre všetkých tých, ktorým nový model Hyundai Kona nepostačuje po veľkostnej stránke.