Autoinak.sk

Renault ZOE – Elektrický bestseller

Test Renault ZOE 2020

Renault je v kategórii malých automobilov veľmi silným hráčom. Kompaktné Clio sa mimo svojho segmentu dlhodobo radí aj k absolútne najpredávanejším automobilom v Európe! Medzi malými SUV sa veľkému záujmu teší aj súrodenecký model Captur. Francúzi aktuálne pri oboch spomenutých modeloch začali na Slovensku ponúkať už aj hybridnú alternatívu s prívlastkom E-Tech. Tým sme zároveň premostili na ekologicky orientované vozidlá. A Renault kraľuje v Európe aj v tomto segmente! Plne elektrický model ZOE je aktuálne najpredávanejším elektromobilom starého kontinentu. Pri tejto príležitosti sme otestovali najnovšiu verziu tohto elektrického bestselleru.

Nový Renault ZOE v špičkovej výkonovej verzii R135 s 52 kWh batériou a v top výbave Intens nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Renault ZOE

Automobilka Renault predbehla na poli elektromobilov drvivú väčšinu konkurencie. Sériový model „na baterky“ mali totiž Francúzi k dispozícii už oveľa skôr ako väčšina konkurentov. Dôkazom tohto je práve elektromobil ZOE, ktorý v sériovej podobe debutoval už v roku 2012. Dobová novinka sa s prihliadnutím na výkonové parametre a cenovú politiku už v tých časoch veľmi rýchlo prepracovala medzi európskych lídrov automobilov s elektrickým pohonom. Celkovo sa z prvej generácie tohto modelu predalo viac ako 150-tisíc kusov.

Aktuálnu druhú generáciu rovnomenného modelu sme spoznali v roku 2019. Na novinke jasne vidieť, aký obrovský vývojový progres zaznamenávajú v posledných rokoch vozidlá s elektrickým pohonom. Kým pôvodný model využíval batériu s kapacitou 22 kWh, do novinky už Francúzi zabudovali vysokovýkonnú batériu s kapacitou až 52 kWh. Výkon batérie má logicky najzásadnejší dopad na maximálny dojazd vozidla. Práve akčný rádius predstavuje pri „automobiloch na baterky“ najzadnejší parameter. Medzigeneračne zaznamenal ZOE viditeľné a citeľné zlepšenie aj v tejto disciplíne. Podľa oficiálnych údajov od výrobcu, podľa nového a zároveň prísnejšieho cyklu merania metodikou WLTP, prejde novinka v kombinovanom cykle pri plne nabitej batérii vzdialenosť takmer 400 km! V závislosti od výkonovej verzie ide presnejšie o údaj 386 km, resp. 395 km. Z hľadiska plnenia akumulátora podporuje testovaný model nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW.

Renault svojím modelom ZOE predbehol mnohých konkurentov.

Nová generácia elektrického ZOE si okrem výkonnejšej techniky v útrobách polepšila aj v ďalších oblastiach. Aktuálna verzia je pomerne ľahko identifikovateľná aj na základe prepracovaného dizajnu. Ešte zásadnejšie zmeny sa odohrali v interiéri, ktorý je už na pohľad hodnotnejší a kvalitnejší. Premena nastala aj na poli techniky a výbavy. Ako príklad poslúžia účinné full LED svetlomety, ktoré sa stávajú štandardom už pri základnej výbave. Rodovú „ZOE“ príbuznosť prezrádzajú takmer identické vonkajšie rozmery ako mal predchodca. Pod tento fakt sa vo finále podpísala nezmenená konštrukčná platforma.

Na našom trhu je nový Renault ZOE k dispozícii v troch samostatných výbavách a dvoch výkonových verziách. Kapacita batérie je v oboch prípadoch identická, na úrovni 52 kWh. Slabšia a cenovo výhodnejšia verzia R110 ponúka výkon 108 koní a tabuľkový dojazd 395 km. Testovaná výkonnejšia verzia R135 dosahuje výkon 135 koní a maximálny dojazd sa pohybuje na úrovni 386 km. V oboch prípadoch je samozrejmosťou „automatická“ jednostupňová redukčná prevodovka.

Pod prednou kapotou testovanej verzie pracoval výkonnejší elektromotor.

Autentický dizajn

Nový Renault ZOE prichádza s novým „kabátikom“ v podobe moderného a zároveň aj nadčasového dizajnu. Už prvý pohľad na testovaný exemplár podvedome prezrádza, že toto nie je „obyčajné auto“. Na druhej strane však tento model ale ani prehnane neupozorňuje na to, že o jeho pohon sa stará výhradne elektrická energia.

Predné partie pôsobia dynamickejším dojmom. Postaral sa o to športovejší nárazník s atraktívne spracovaným spodným prieduchom, určeným na chladenie batérií. Ten v prípade testovaného vozidla ozvláštňovali dokonca miniatúrne „strieborné“ segmenty. Opticky atraktívne tu pôsobia aj full LED svetlomety s originálnym podpisom denného LED svietenia. Pochvalu si pri svetlách zaslúži taktiež ich svetelný účinok a veľmi dobre fungujúca funkcia automatického prepínania diaľkového režimu. LED technikou ponúkajú aj hmlovky. Tie zároveň za tmy dokážu veľmi slušne nasvietiť problematický priestor pri odbočovaní vozidla. Dominantou prednej časti je v neposlednom rade aj veľké fabrické logo. Pod ním sú podľa očakávania ukryté nabíjacie konektory.

Nový model ZOE ponúka o niečo dynamickejší dizajn.

Bočnej časti dominujú uhladené a čisté dizajnové línie. Zástavbu batérií prezrádza celkovo vyššia stavba vozidla. Renault tu tradične maskuje prítomnosť druhého páru dverí. Ich otváranie je aj v prípade nového modelu zabezpečené prostredníctvom minimalistických kľučiek situovaných v spodnej línii bočných okien s vtipne naznačeným odtlačkom prsta. Pod vizuálnu atraktivitu testovaného modelu sa vo finále podpísali aj príplatkové 17-palcové disky kolies.

Zadné partie zaujmú taktiež uhladenými krivkami a líniami. Okrem centrálneho nápisu s označením modelu predstavujú hlavnú vizuálnu dominantu tohto priestoru atypické koncové svetlá. Aj ich grafické stvárnenie dopĺňa atraktívny svetelný podpis a smerovky s efektnou dynamickou funkciu. Optickú decentnosť testovaného exempláru vo finále dopĺňa aj biela metalíza s prívlastkom Nacré.

Optickou dominantou zadných partií sú koncové svetlá.

Kvalitný a útulný interiér

Renault si dal v rámci medzigeneračnej premeny modelu ZOE omnoho viac záležať na pocite kvality a celkovo prémiovejšom nádychu v priestore pre posádku. Testovaná novinka využíva niektoré ovládacie moduly, známe napríklad aj z najnovšej generácie modelu Clio. Reč je napríklad o prehľadnom a funkčnom module na ovládanie klimatizácie. Elektrický súrodenec však k známym prvkom v kabíne podľa očakávania pridáva aj vlastnú porciu autenticity. Tá je reprezentovaná napríklad aj skladbou použitých materiálov. Výrobca sa pýši tým, že interiér ZOE v značnej miere využíva recyklované materiály. Originálne a zaujímavo pri testovanom exemplári pôsobí textilná tkanina nachádzajúca sa nielen na palubnej doske, ale aj na dverách či stredovej konzole. Práve tento materiál si z užívateľského hľadiska zaslúži pochvalu. V dlhších presunoch ide o nielen príjemnú ale aj pohodlnú opierky pre pravé koleno vodiča.

Výhodou koncepcie palubnej dosky modelu ZOE bude v našich zemepisných šírkach bezpochyby aj jej európsky pôvod. Na rozdiel napríklad od ázijských konkurentov vsádzajú Francúzi v rámci ergonómie na konvenčne a užívateľsky prívetivé riešenia. Dokonca aj ovládanie tempomatu, ktoré Renault dlhý čas situoval na stredovú konzolu, je v tomto prípade v porovnaní s predchodcom umiestnené už „správne“, teda na volante. Typické riešenie Made in Renault vo finále reprezentuje ovládanie audia, zastúpené združeným ovládačom vpravo pod volantom. Na jeho logiku a funkcionalitu si nezainteresovaná osoba musí v praxi určitý čas zvykať.

Palubná doska nového modelu Renault ZOE.

Moderný prístrojový panel pozostáva z konfigurovateľného digitálneho displeja. Vodič má v tomto smere k dispozícii tri základné módy grafického usporiadania. Z funkčnej stránky tu treba vyzdvihnúť nielen veľmi dobrú čitateľnosť údajov, ale aj celkovú prehľadnosť. Výrobca to v tomto priestore vyslovene nepreháňa ani s vyobrazovanými údajmi. Vodič tu má zakaždým k dispozícii prakticky už len to najpodstatnejšie a najdôležitejšie.

Dominantou palubnej dosky ostáva vertikálne orientovaný dotykový displej infotainmentu. Logika ovládania, ale aj základné funkcie kopírujú ostatné modely značky. ZOE k tomu všetkému pridáva aj niekoľko užitočných elektrických aplikácií. Z nich vyberáme napríklad praktické vyobrazenie nabíjacích staníc v okolí vozidla. Úsmevne v tomto kontexte pôsobí, že výrobca tu ponechal aj identickú aplikáciu, ktorá lokalizuje klasické čerpacie stanice. Samozrejmosťou infotainmentu Easy Link sú aj široké možnosti online konektivity. Uznanie si Renault zaslúži aj za navigačný modul. V reálnom čase dokáže veľmi presne pracovať s aktuálne dostupnými informáciami o dopravnej situácii, a tým pádom aj časovo optimalizovať príchod do prednastavenej destinácie.

Digitálny prístrojový panel ponúka prehľadné grafické usporiadanie.

Vítaným spestrením interiéru je množstvo dostupných odkladacích priečinkov. Okrem tradičných schránok tu stoja za zmienku dve samostatné poličky na stredovej konzole s protišmykovou úpravou a funkciou indukčného dobíjania. Vtipné riešenie ponúka aj výlisok na drobnosti, situovaný nad klasickou priehradkou v priestore pred predným spolujazdcom.

Prítomnosť batérie a elektrických kompomentov na palube je v porovnaní s konvenčnými konkurentmi najviac citeľná v rámci posedu. V ZOE sa sedí až prekvapivo vysoko. Práve posedom tento elektrický kompakt čiastočne pripomína crossovery. Určitým ergonomickým nedostatkom je, že sedadlo vodiča nie je možné regulovať z hľadiska výšky. Optimálnu pozíciu je preto nutné kompenzovať nastavením volantu. Pod naznačený neduh sa podľa očakávania podpísali akumulátory, ktoré sú okrem podlahy umiestnené aj v priestore pod sedačkami. Predné sedačky sú vo finále veľkostne adekvátne a zároveň až prekvapivo pohodlné. Absencia bočného vedenia nepredstavuje pri vozidle s elektrickým pohonom, určenom predovšetkým do mesta, žiadny zásadný problém. Veľmi funkčné riešenie ponúkajú v tomto smere aj integrované hlavové opierky.

Dominantou palubnej dosky je aj v tomto prípade vertikálne multimediálne rozhranie.

To, že Renault ZOE patrí medzi malé automobily, odzrkadľujú priestorové pomery v druhom rade. Pohodlne a bez kompromisov sa do tohto priestoru usadia osoby s výškou približne 175 cm. Vyšší jedinci už môžu pociťovať priestorový deficit v oblasti nôh, kolien či hlavy. Za menej praktický sa dá považovať aj samotný prístup do druhého radu cez „zvláštne“ tvarované zadné dvere s pomerne ostrou hranou v ich hornej časti.

Batožinový priestor ponúka s prihliadnutím na segment plne akceptovateľný objem na úrovni 338 litrov v základom usporiadaní. Vzhľadom na elektrickú koncepciu, kufor vo finále prekvapuje dostatočnou hĺbkou. Počítať tu ale zároveň treba aj s vyššou nakladacou hranou. Po sklopení delených zadných operadiel je ZOE schopný prepraviť aj veľké, resp. neforemné predmety. Vzniknutý schodík sa dá testovanému kúsku vzhľadom na jeho prioritne mestské zameranie v danej konfigurácii bez problémov prepáčiť.

Pod vyšší posed sa podpísali batérie v podlahe vozidla.

Z hľadiska výbavy na palube zahŕňa testovaná špičková verzia Intens aj prvky, ako je napríklad navigácia, kompletný balík dostupných asistenčných systémov, polokožené čalúnenie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru či automatickú klimatizáciu. Z prvkov v opcii zamrzí nutnosť priplácať si za užitočný rýchlonabíjací adaptér CCS Combo, čo platí aj v prípade najvyššej výbavy.

Elektromobil na každý deň

Počas týždňového testu sme sa k ZOE v princípe nesnažili správať ako k elektromobilu, ale ako k bežnému automobilu. Z toho vyplýva, že naším cieľom nebolo trhanie rekordov v maximálnom dojazde, ale zameriavali sme sa skôr na komplexnú využiteľnosť. A táto disciplína je až prekvapivo silnou stránkou testovaného kúsku.

Priestor v druhom rade bude vyhovovať skôr nižším postavám.

Malé vonkajšie rozmery v praxi tak trochu maskuje vyladenie podvozka. To je s prihliadnutím na tuhšie naladenie tlmičov prispôsobené vyššej hmotnosti vozidla . ZOE sa aj vďaka tomu v zákrutách na kvalitnej vozovke nakláňa pocitovo menej, ako vodič podvedome očakáva. Pruženie dokáže zároveň efektívne odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pri prejazde cez sériu väčších nerovností z času na čas elektrický Renault mierne „znervóznie“.

Pri dynamickejšom jazdnom prejave je už celkom jasne citeľná práve hmotnosť vozidla, ktorá v pohotovostnom režime dosahuje cca 1,5 tony. Tu treba ale jedným dychom dodať, že Francúzi testovaný exemplár nevyvíjali prioritne ako zážitkový elektromobil. Tomuto zodpovedá aj preposilované riadenie, určené prioritne do preplnených mestských ulíc. V mestskej premávke sa ZOE vo všeobecnosti cíti ako doma.

Nabíjacie konektory sú ukryté pod fabrickým logom.

Za racionálne považujeme aj výkonové parametre. Maximálny výkon 135 koní je pri testovanej verzii viac ako dostatočný. Úplnou samozrejmosťou sú veľmi svižné zrýchlenia s okamžitým nástupom krútiaceho momentu. Vďaka tomu elektrická novinka s logom Renault pri rozjazde zo semaforov bez problémov potrápi aj výkonnejších konkurentov so spaľovacími motormi. Vo finále je príkladne vyladená aj trakcia prednej nápravy. Aj napriek okamžitému nástupu krútiaceho momentu tu dochádza len zriedkavo k neefektívnemu „prehrabnutiu“ predných kolies, čo na naše prekvapenie platí aj pri vlhkej vozovke.

Sofistikované riešenie prináša aj úsporný mód eco. Po jeho aktivovaní sa nielenže otupí reakcia na plynový pedál, ale zároveň sa aktivuje aj obmedzovač rýchlosti na úrovni cca 90 km/h, čím sa šetrí elektrická energia v batérii. V rámci užitočných riešení treba pochváliť aj vyladenie rekuperácie. V bežnom móde D nastane pri uvoľnení plynového pedála pocit tzv. plachtenia, čím ZOE pripomína automobily so spaľovacím motorom. Veľmi jednoducho sa dá napríklad v meste zároveň aktivovať mód B, teda intenzívna rekuperácia. V tomto prípade bude vodič brzdový pedál pri troche cviku používať len v situáciách pri nutnosti úplného zastavenia vozidla.

Batožinový priestor má v základnom usporiadaní kapacitu 338 litrov.

Tromfom testovaného modelu je už viac krát spomenutá výkonná, 52 kWh batéria. Bežná mestská spotreba sa v rámci testu pohybovala približne na úrovni 13 kWh na každých 100 km. V takomto režime jazdy nie je problém kalkulovať s dojazdom, ktorý plnej kapacite batérie reálne dokonca prekoná hranicu 400 km! Renault ZOE sa napriek tomu nestratí ani na diaľnici. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km. Pri diaľničnom tempe 130 km už treba počítať so spotrebou viac ako 20 kWh/100 km, čo je však stále zárukou dojazdu viac ako 200 km! Pri miernejšom tempe na úrovni 110 km/h klesne diaľničná spotreba približne na úroveň 18 kWh/100 km. Celková spotreba sa v našom teste v rámci kombinovanej prevádzky nakoniec ustálila na hodnote 14,6 kWh na 100 km. V bežnom kombinovanom režime jazdy môže vodič zároveň počítať s komfortným dojazdom viac ako 350 km. Rozhodne tak ide o hodnotu, ktorá budí zaslúžený rešpekt.

Vyspelý dojem podčiarkuje aj využívanie klimatizácie a vykurovania. Renault v tomto prípade vsádza na tepelné čerpadlo, ktoré nemá dramatický vplyv na celkový dojazd. Automobilka zároveň ale jedným dychom upozorňuje na celkovo nižší dojazd v rámci zimnej prevádzky. Aký vplyv na dojazd bude mať permanentne nižšia teplota ovzdušia, sa pokúsime reálne overiť neskôr, v rámci zimného testu.

Volič jazdných režimov ponúka jednoduchý prechod medzi režimami D a B.

ZOE je „dospelým“ elektromobilom aj z hľadiska dobíjania. Za príplatok je tu k dispozícii výkonný mód nabíjania prostredníctvom CCS konektora s jednosmerným prúdom. V rámci využívania verejných výkonných dobíjacích staníc je vďaka tomu možné získať 80 % stav nabitia za menej ako hodinu. Samozrejme, kľúčovým faktorom je počiatočný stav batérie. Úplné dobitie trvá v tomto režime približne 3 hodiny. Najideálnejšou voľbou je v rámci dobíjania domáci wallbox, ktorý je schopný ZOE natankovať na plnú kapacitu za cca 8 hodín. V prípade núdze je možné siahnuť aj po klasickej 230 V sieti. Do plného stavu by sa ale testovaný exemplár v tomto prípade dobíjal viac ako 30 hodín. V rámci nabíjania odporúčame v sumári pri rutinnom používaní využívať vždy tzv. mŕtve časy vozidla. Nakoniec, veď aj v reálnom živote je len málokedy nutnosťou mať k dispozícii batériu nabitú na 100 %.

Nový Renault ZOE je vo finále veľmi vyspelý a univerzálny elektromobil.

A náš celkový dojem?

Nový Renault ZOE dokáže byť v sumári až prekvapivo univerzálnym elektromobilom. Presvedčivá funkčnosť a snaha o čo najväčšiu praktickosť v tomto prípade zvíťazila nad emóciami a tzv. wow efektom. A to je pri tomto type vozidla vo finále správna cesta. Technologickú vyspelosť vo finále podčiarkuje predovšetkým 52 kWh batéria, ktorá je pri EV vozidla podobnej veľkosti stále skôr raritou. Vďaka presvedčivému dojazdu dokáže byť ZOE už dnes zaujímavou alternatívou voči „klasickým“ automobilom podobnej veľkosti.

Autor: Peter Hlačik Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Renault ZOE R135 Z.E. 52 kWh Intens
Dĺžka: 4087 mm
Šírka: 1787 mm
Výška: 1562 mm
Rázvor: 2588 mm
Objem kufra: 338 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 100/135
Krútiaci moment Nm: 245
Pohotovostná hmotnosť: 1502 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: jednostupňová redukčná
Dojazd podľa výrobcu: 386 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 16,5 – 17,7 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 14,6 kWh/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy

Verzia/akciová cena

Renault ZOE R135 Z.E. 52 kWh Intens (testovaný model): od 31 500 €
Renault ZOE R110 Z.E. 52 kWh Life: od 27 900 €

Recenzia

Renault ZOE R135 Z.E. 52 kWh Intens

80% Skóre

Dĺžka: 4 087 mm Šírka: 1 787 mm Výška: 1 562 mm Rázvor: 2 588 mm Objem kufra: 338 litrov Motor: elektrický Pohon: predný Výkon kW/koní: 100/135 Krútiaci moment Nm: 245 Pohotovostná hmotnosť: 1502 kg Maximálna rýchlosť km/h: 140 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s Prevodovka: jednostupňová redukčná Dojazd podľa výrobcu: 386 km Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,5-17,7 kWh na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 14,6 kWh / 100 km Pneumatiky: Michelin Primacy

Výhody

  • Presvedčivý dojazd

Nevýhody

  • Obmedzene možnosti nastavenia posedu za volantom

Recenzia

  • Dizajn 80%

Renault ZOE R135 Z.E. 52 kWh Intens DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

27900€
Exit mobile version