Model Clio je pre Renault mimoriadne dôležitý. Obľúbený malý kompakt patrí už niekoľko rokov po sebe medzi absolútne najpredávanejšie automobily v Európe. Francúzi minulý rok predstavili jeho piatu generáciu. Recept na úspech má novinke zabezpečiť niekoľko faktorov. Nadčasový dizajn exteriéru sa v prípade novej generácie zameral predovšetkým na povestné dobrusovanie detailov. Revolúcia sa naproti tomu odohrala v interiéri, kde nový model pôsobí doslova ako „malá prémiovka“. Zásadné technologické inovácie neobišli ani použitú techniku. Nová platforma počíta aj so zástavbou hybridnej verzie. Naopak, tradičného ostrého modelu R.S. sa pri novej generácii pravdepodobne už nedočkáme. Jeho „náhradou“ je športovo ladená verzia R.S. Line a práve tú sme podrobili nášmu testu.
Nový Renault Clio R.S. Line s najvýkonnejším benzínovým motorom TCe 130, skombinovaným so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Model Clio možno označiť za synonymum úspechu značky Renault. Od roku 1990 sa z neho minulo už viac ako 15 miliónov kusov, čo z neho činí aj najpredávanejší francúzsky automobil. Obrovským „hitom“ bola predchádzajúca štvrtá generácia, z ktorej sa predalo viac ako 2,6 milióna kusov.
- Po technickej stránke je novinka postavená na platforme CMB-F, ktorá umožňuje aj aplikovanie hybridného pohonu. Ponuka karosárskych verzií si naproti predchodcovi musí vystačiť „len“ s hatchbackom. Renault s karosériou kombi už nepočíta. Veľký otáznik visí aj nad príchodom novej generácie „hot hatch“ Clio R.S. Náplasťou je v tomto nová verzia R.S. Line, ktorá je zároveň aj duchovným nástupcom modelu GT Line.
- Odvážny a nadčasový dizajn bol vždy silnou stránkou automobiliek z krajiny galského kohúta. Nové Clio kráča v tomto smere tak trochu proti prúdu. Renault sa rozhodol neexperimentovať a zameral sa skôr na dizajnovú evolúciu predchádzajúceho modelu. Vizuálnu odlišnosť vo finále reprezentujú predovšetkým prepracované detaily.
- V interiéri, naopak, neostal kameň na kameni. Pod obrovský kvalitatívny skok sa podpísali predovšetkým kvalitné materiály so špičkovým dielenským opracovaním a množstvom moderných riešení. Priestorová ponuka sa oproti predchodcovi mierne zlepšila aj napriek o niečo menším celkovým rozmerom.
- Pod suverénne jazdné vlastnosti testovanej verzie R.S. Line sa podpísal špičkovo vyladený podvozok. Moderný prepĺňaný štvorvalec TCe 130 (130 koní) sa k charakteru verzie R.S. Line optimálne hodí. Na druhej strane platí, že podvozok by si celkom iste poradil aj s väčšou porciou konských síl, ako ponúka momentálne najvýkonnejšia motorizácia.
Fotogaléria Renault Clio
Malý kompaktný hatchback Renault Clio debutoval už v roku 1990. Dobová novinka získala o rok neskôr prestížny honor Európske auto roka 1991. Identickým ocenením sa môže pochváliť aj tretia generácia z roku 2005. Významný historický míľnik predstavuje štvrtá generácia. Jej hlavnou zbraňou bol atraktívny dizajn, pod ktorý sa podpísal Laurens van der Acker. Z modelu Clio sa postupne stal nielen najpredávanejší malý hatchback v Európe, ale zároveň aj jeden z absolútne najžiadanejších automobilov starého kontinentu.
Najnovšie piate pokračovanie úspešného Clio príbehu sme v sériovej podobe spoznali začiatkom minulého roka. Novinka chce nadviazať na úspechy svojich predchodcov a Renault aj preto nenechal nič na náhodu. Clio s poradovým číslom päť je postavené na novej platforme s označením CMB-F. Pri medzigeneračnom porovnaní je novinka prekvapivo kratšia a nižšia, ale zároveň aj mierne širšia. Konštruktérom sa napriek tomu podarilo vo finále vykúzliť viac priestoru pre posádku a polepšil si aj batožinový priestor.
Z technológií na palube okrem prítomnosti moderných jazdných asistentov zaujmú aj svetlomety. Tie už v úplnom základe disponujú full LED technikou. Automobilka sa okrem toho vo významnej miere sústredí na novú stratégiu s názvom Drive the Future. Hádate správne, aj v tomto prípade ide o ekológiu a znižovanie emisií v podobe elektrifikácie. Z nového modelu sa stane prvý hybrid s logom Renault. Hybridná verzia by sa v predaji mala objaviť už v tomto roku.
Aktuálna paleta pohonných jednotiek pozostáva z viacerých zážihových a jednej vznetovej motorizácie. Benzínovým základom je atmosférický litrový trojvalec s komerčným označením SCe 65 a SCe 75. Číslovka v názve odkazuje na počet koní. Obe základné motorizácie sa kombinujú výhradne s 5-stupňovým manuálom. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je následne moderný „litrový“ prepĺňaný trojvalec s označením TCe 100 a výkonom 100 koní. V tomto prípade je okrem 5-stupňového manuálu k dispozícii už aj CVT automat X-Tronic. Benzínovou výkonovou špičkou je verzia TCe 130. Ide o prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,3 litra, ktorý pochádza zo spoločného vývoja s Daimlerom. Špičková motorizácia dosahuje výkon 130 koní a kombinuje sa výhradne s automatickou 7-stupňovou EDC prevodovkou.
Renault nezabudol ani na priaznivcov nafty. Vznetové verzie reprezentuje úsporný turbodiesel dCi 115 (115 koní), kombinovaný so 6-stupňovým manuálom. Pripravovaný hybrid bude využívať atmosférickú benzínovú 1,6-tku skombinovanú s elektrosústavou. Pre úplnosť doplňme, že nový model je k dispozícii už len ako 5-dverový hatchback. Renault už nepočíta s praktickejším kombi Clio Grandtour. A mimoriadne veľký otáznik visí aj nad tradičným ostrým modelom Clio R.S, v ktorého neprospech hovorí predovšetkým aktuálna emisná politika.
Podarená dizajnová evolúcia
Holandský dizajnový mág Laurens van der Acker nechcel priveľmi meniť dizajnové línie, ktoré si ľudia pri predchodcovi tak zamilovali. Nové Clio sa v rámci generačnej obmeny vydalo skôr nemeckou cestou, zameranou na vyšperkovanie detailov. Základné proporcie karosérie zostali pritom stále zachované. Nový model je ale zároveň možné bezpečne identifikovať už na prvý pohľad.
Predným partiám dominuje ešte výraznejšia maska chladiča s obrovským fabrickým logom. Za najjednoduchší identifikačný prvok piatej generácie možno považovať predné svetlá. Tie po vzore ostatných nových modelov značky Renault disponujú „bumerangovým“ výbežkom denného svietenia, zasahujúcim až do predného nárazníka. Už v základe dostupná LED technológia nás okrem prirodzenej farby svetelného lúča potešila v testovanej „svetelnej“ výbave s prívlastkom Performance aj adekvátnym svetelným účinkom. Prémiovým bonusom je v tomto prípade funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel. Pre verziu R.S. Line je charakteristický športový predný nárazník s integrovanými vzduchovými clonami.
Pri pohľade z profilu vyniknú dynamické línie nového modelu. Druhý pár dverí dostal opäť „zamaskované” kľučky. Športový imidž ešte viac zvýrazňujú vystúpené blatníky, ktoré pri testovanom kúsku vypĺňali kolesá z ľahkých zliatin s priemerom 17 palcov. Vizuálne atraktívne pôsobí taktiež „chrómový“ lem kopírujúci siluetu bočného presklenia, ako aj emblém R.S. Line zdobiaci predné blatníky.
Opticky široká zadná časť vizuálne pritláča novinku viac smerom k zemi. Koncové svetlá aj v tomto prípade dostali plne „ledkovú“ techniku. Poznávacím znamením verzie R.S. Line je športový zadný nárazník s náznakom difúzora. Na naše emócie ďalej útočí decentný strešný spojler, ako aj výrazná koncovka výfukového systému, ktorá si aj reálne plní svoju funkciu. Športovú atmosféru testovaného exempláru v sumári podčiarkuje modrá metalíza s prívlastkom Iron.
Kvalitatívna revolúcia v interiéri
Ak niekde minulú generáciu modelu Clio na konci jej životného cyklu tlačila topánka, tak to bol až príliš jednoduchý interiér. Nový model sa v tomto smere zmenil doslova na nepoznanie. Okrem atraktívneho dizajnu palubnej dosky možno za “revolučné” považovať predovšetkým použité materiály. Tvrdé plasty, ktoré dominovali u predchodcu, sú pri piatej generácii nahradené kvalitnými materiálmi. Ich skladba spolu so špičkovým dielenským opracovaním tu vo finále evokuje doslova prémiový nádych.
Celkovo hodnotný pocit z interiéru ešte viac vyšperkovala testovaná výbava R.S. Line. Pre túto verziu sú príznačné športové doplnky v podobe R.S. emblémov, kovových pedálov alebo aj efektného čierneho stropu. Športový akcent zvýrazňuje aj „karbónová“ štruktúra prostrednej línie palubnej dosky a kontrastné prvky v červenej farbe. Tie sa okrem stehov prešívania objavujú napríklad aj na výduchoch ventilácie.
Prístrojový panel ponúka kombináciu centrálneho displeja s veľmi peknou grafikou a polodigitálnych ukazovateľov stavu paliva v nádrži a teploty chladiacej kvapaliny. Postranné ukazovatele sa v porovnaní s digitálnym jadrom pri ostrých lúčoch slnka vyznačujú horšou čitateľnosťou. Renault ale do modelu Clio plánuje už onedlho nasadiť aj plne grafický prístrojový panel.
Dominantou palubnej dosky je vertikálne orientovaný monitor nového multimediálneho rozhrania Easy-link, orientovaného smerom na vodiča. Testovaný kúsok disponoval vrcholnou príplatkovou verziou s priemerom 9,3 palca. Špičkovú grafiku a efektné animácie dopĺňa pomerne intuitívne ovládanie. Jedinou chybičkou na kráse je z času na čas sa vyskytujúca pomalšia reakcia na dotyk. Výrazný užívateľský benefit predstavujú online funkcie. Do tejto kategórie okrem modulu s aktuálnym počasím patrí aj dynamické plánovanie trasy prispôsobené aktuálnej dopravnej situácii či interaktívny mapový podklad, ktorý zobrazuje aj aktuálne ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach v okolí vozidla. Spokojnosť panuje aj s panoramatickým 360-stupňovým kamerovým pohľadom na okolie vozidla. Obdobné riešenie, dostupné za akceptovateľný príplatok, je v tejto triede vozidiel stále pomerne unikátna záležitosť.
Nové Clio si aj napriek digitálnym hračkám stále zachovalo aj klasické ovládacie prvky. Palec hore si v tomto smere vyslúžil prehľadný modul klimatizácie, ako aj efektné „klavírové“ ovládanie často používaných funkcií. Z ergonomického hľadiska teší ovládanie tempomatu situované na pomery značky Renault „netradične“ na volante. Funkcie audia je možné ovládať združeným ovládačom vpravo pod volantom. V praxi sa dá na toto dnes už atypické riešenie pomerne rýchlo zvyknúť.
Medzi odkladacími priečinkami situovanými na tradičných miestach vyniká hlboká schránka v priestore pred voličom automatickej prevodovky. Pri testovanom kúsku disponovala dokonca funkciou bezdrôtového dobíjania mobilného telefónu! Vtipným detailom je výlisok na stredovej konzole určený na odloženie „karty“, teda kľúčika od vozidla.
Užívateľskou ozdobou špecifikácie R.S. Line je príjemne športový posed za volantom. Veľkú pochvalu si vyslúžili predovšetkým anatomicky tvarované predné sedačky. Nielenže vedia veľmi dobre zafixovať telo, a to aj v chrbtovej časti, ale zároveň ostávajú stále adekvátne pohodlné. Dynamickú atmosféru podčiarkuje kožený a zároveň príjemne mäkký trojramenný volant s perforáciou v najexponovanejších častiach. Solídny výhľad z vozidla zlepšuje tomuto účelu plocha bočného presklenia.
Priestorové pomery v druhom rade kopírujú zaužívané zvyklosti v tejto triede vozidiel. Komfortne a pohodlne sa tu dokáže odviezť aj dvojica štandardne urastených dospelých. Vyššie postavy už môže limitovať priestor pre nohy či kolená. Pri nastupovaní do druhého radu treba zároveň počítať s vyšším prahom dverí. Aj napriek medzigeneračne kratšej celkovej dĺžke si nové Clio dokázalo paradoxne polepšiť pri batožinovom priestore. Objem kufra ponúka podľa zaužívanej metodiky VDA kapacitu 340 litrov v základom usporiadaní. Po premietnutí do bežného života ide o plne dostačujúci priestor vhodný na pokrytie každodenných potrieb bežnej rodiny.
Nie príliš praktickým riešením je umiestnenie mikrospínaču otvárania batožinového priestoru. Ten je situovaný neprakticky až v priestore nárazníka. Mikrospínač je tak mimoriadne náchylný na vonkajšie znečistenie. Pri manipulácii s ťažkými bremenami sa ako nevýhoda javí aj o niečo vyššia nakladacia hrana. Pod úrovňou podlahy zostalo miesto na umiestnenie užitočnej dojazdovej pneumatiky. Celkovú prepravnú kapacitu je možné citeľne navýšiť prostredníctvom sklopenia zadných sedadiel.
Ako tu už bolo viackrát naznačené, Renault nešetril ani na výbave nového modelu Clio. Testovaná špičková verzia R.S. Line sa okrem športového imidžu môže v štandarde pochváliť aj prvkami, ako sú: špičkovo fungujúci bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia, čalúnenie v kombinácii látka + umelá koža, zadné parkovacie senzory či balík asistenčných systémov.
Filozofia RS prispôsobená bežnému životu
Nová výbavová línia R.S. Line sa v prípade nového modelu Clio snaží spojiť vizuálne atraktívny kabátik modelov R.S. s praktickým automobilom určeným na každodenné používanie. Chvályhodné je, že ani výkonové parametre nejdú v tomto prípade celkom bokom. Špecifikácia R.S. Line je dostupná len s dvoma najvýkonnejšími benzínovými motormi.
Základným stavebným kameňom podmanivých jazdných vlastností je veľmi schopný podvozok. Novinka aj vďaka skôr športovejšie vyladenému pruženiu dokáže veľmi pekne kopírovať cestný povrch. Vyslovene rozbité cesty, ako aj hrubé nerovnosti či prepadnuté mestské kanalizačné poklopy testovanému modelu na 17-palcových pneumatikách ale už veľmi nesvedčia. Naopak, na kvalitnom povrchu sa dokonale prejaví schopnosť precízneho držania jazdnej stopy. Aj prirodzená nedotáčavosť nastupuje o niečo neskôr, ako ju vodič očakáva.
Kolesá umiestnené takmer v rohoch karosérie sa podpísali pod to, že novinka sa pri dynamickej jazde v zákrutách nakláňa len minimálne. Na cestovný komfort predovšetkým na dlhých trasách pozitívne vplyva na danú triede veľmi slušné odhlučnenie priestoru pre posádku. Sľubovanú športovú atmosféru pripomínajú pohotové reakcie na aj tie najmenšie pohyby volantu. Práve strmé riadenie patrí po jazdnej stránke k najväčším ozdobám novej generácie modelu Clio.
Pod prednou kapotou ukrýval testovaný exemplár aktuálne najvýkonnejšiu dostupnú motorizáciu. Reč je o vydarenom zážihovom prepĺňanom štvorvalci s objemom 1,33 litra. Komerčné označenie TCe 130 odkazuje na maximálny výkonom 130 koní. Takáto porcia konských síl už dokáže pomerne ľahkému hatchbacku udeliť pocitovo veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Na nedostatočnú porciu výkonu som sa počas testu nemal dôvod sťažovať prakticky v žiadnej simulovanej situácii. Na druhej strane treba jedným dychom dodať, že nové Clio by určite hravo zvládlo ešte výrazne vyššiu porciu výkonu.
Testovaná pohonná jednotka sa kombinuje výhradne s dvojspojkovou automatickou 7-stupňovou prevodovkou EDC. Pri bežnej jazde prebiehajú zmeny jednotlivých prevodov veľmi hladko a prakticky bez povšimnutia. V dynamickou režime má vodič možnosť využívať aj manuálne radenie zastúpené pádlami pod volantom. Prílišnú „zábavu“ ale v tom móde od EDC nemožno očakávať. Inými slovami, prevodovka sa aj v športovom režime jazdy spolieha takmer výhradne na svoj vlastný rozum reprezentovaný naladením softvéru.
A čo spotreba paliva? Najviac smädné bolo nové Clio v mestskej premávke. Tu treba počítať reálne so spotrebou viac ako 6 l/100 km. Pri pokojnej jazde po okresných cestách klesne výsledná spotreba paliva približne o liter. Príjemným prekvapením bola diaľničná spotreba. Pri ustálenej rýchlosti v rámci platných predpisov si testovaná novinka na autostráde z nádrže odpila približne 6 litrov na každých 100 kilometrov. Výsledný priemer sa v našom teste ustálil na výslednej hodnote 5,8 l/100 km. Je to o niečo viac ako sľubuje výrobca. Na druhej strane vzhľadom na dynamický potenciál vozidla ide z môjho pohľadu o stále plne akceptovateľný výsledok.
Jazdu ako-takú spríjemňujú aj moderné asistenčné systémy. Mnohé z nich sú dostupné už v úplnom základe. Za zmienku stojí netradičná funkcia merania vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla prostredníctvom času v sekundách, ktorý vodič môže sledovať priamo na prístrojovom paneli.
A náš celkový dojem?
Nový Renault Clio má všetky predpoklady na to, aby dokázal minimálne dorovnať obrovský úspech predchádzajúcej generácie. Aj keď ide od podlahy o úplne nový automobil, výrobca sa po vizuálnej stránke zovňajšku značne inšpiroval u predchodcu. Úplne iný svet nastáva v interiéri. Pracovisko vodiča si po stránke kvality a imidžu citeľne polepšilo. Za najväčšiu ozdobu novinky napriek tomu možno považovať suverénne jazdné vlastnosti. Ich výkladnou skriňou je práve testovaná verzia s magickým prívlastkom R.S. Line.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line
Dĺžka: 4050 mm
Šírka: 1798 mm
Výška: 1440 mm
Rázvor: 2583 mm
Objem kufra: 340 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 240
Pohotovostná hmotnosť: 1233 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,2 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8/100 km
Pneumatiky: Continental Eco Contact
Recenzia
Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line
Dĺžka: 4 050 mm Šírka: 1 798 mm Výška: 1 440 mm Rázvor: 2 583 mm Objem kufra: 340 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 96/130 Krútiaci moment Nm: 240 Pohotovostná hmotnosť: 1233 kg Maximálna rýchlosť km/h: 200 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2-5,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 / 100 km Pneumatiky: Continental Eco Contact
Výhody
- Jazdné vlastnosti, predovšetkým riadenie a podvozok
- Špičkový interiér + anatomické sedačky
- Prepracované detaily, napríklad funkcia keyless
Nevýhody
- EDC používa svoju hlavu aj v manuálnom režime
- Umiestnenie mikrospínača batožinového priestoru
- Menej miesta v druhom rade
Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu