Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk
No Result
View All Result
Home Auto Classic

ŠKODA 990 „Hajaja“ – Kombi, o ktorom ste pravdepodobne ešte nepočuli

od Peter Hlačik
13. mája 2020
v Auto Classic, Zaujímavosti
100
A A
0
Škoda 990 Hajaja

Škoda 990 Hajaja

39
SHARES
2.6k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Automobilka Škoda oslavuje už 125. výročie od svojho založenia. Vo veľmi bohatej histórii tohto výrobcu zohrávali vždy dôležitú úlohu priestranné modely typu kombi. Koniec koncov aj aktuálnu novinku, doslova ešte horúcu „Oktávku“, si väčšina z nás vybaví práve ako kombi s obrovským batožinovým priestorom.

V našom príbehu sa vrátime v čase o viac ako 50 rokov do minulosti. Vedenie automobilky Škoda sa v tých časoch intenzívne zamýšľalo nad adekvátnou náhradnou pôvodného modelu Octavia, ktorý, samozrejme, existoval aj v praktickom prevedení kombi. Z prvého modelu Octavia vyrábaného v Kvasinách, sa vyrobilo celkovo 54 086 kusov. O úspechu a obľube daného modelu napovedá aj fakt, že napríklad v roku 1966 bolo exportovaných do zahraničia až 72 % zo všetkých vyrobených kombi.

Škoda 990 Hajaja
Škoda 990 “Hajaja”

O slovo sa hlási Mladá Boleslav

Jeden z historicky najvýznamnejších míľnikov značky ŠKODA predstavuje výstavba nového a moderného závodu v Mladej Boleslavi. Na výrobných linkách tu vznikal zároveň aj úplne nový model. Áno, reč je o legendárnej „embéčke“, teda o notoricky známej Škode 1000 MB. Skrátka MB v názve odkazuje práve na výrobný závod v Mladej Boleslavi. Aj keď sa to dnes môže zdať akokoľvek úsmevné, dobová novinka s okrídleným šípom v znaku patrila v polovici 60. rokov k svetovo najmodernejším vozidlám vo svojej triede. Škodovka v tej dobe stavila na modernú koncepciu „všetko vzadu“. V praxi to znamenalo prechod od konštrukcie automobilov so samostatným podvozkom a rámom k progresívnej samonosnej karosérii. Upustilo sa taktiež od klasickej koncepcie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, ktorým sa vyznačoval pôvodný model Octavia.

Škoda sa reálne pohrávala s myšlienkou Kombi modelu odvodeného od modelového radu 1000 MB

Prvý sériový sedan 1000 MB opustil výrobné linky závodu v Mladej Boleslavi v apríli 1964. Okrem tohto suverénne najpočetnejšieho typu karosérie vznikal na identických výrobných linkách v malých sériách dnes mimoriadne vzácny dvojdverový „tudor“, Škoda 1000/1100 MBX. Pôvodne sa počítalo aj s existenciou exkluzívneho kabrioletu. Ten sa ale sériovej podoby nedočkal. Pod jeho zánik sa podpísala „krútiaca“ sa karoséria. A čo prakticky karosársky variant typu kombi?

„Hajaja“ na scéne

Tu niekde sa začína príbeh unikátneho prototypu, teda modelu s označením typ 990 „Hajaja“. Reálne funkčný predsériový model vznikol v roku 1963 v jedinom exemplári. Najväčší konštrukčný problém predstavovalo podľa očakávania umiestnenie motora pod podlahou batožinového priestoru. Riešením bolo uloženie radového štvorvalca úplne naležato, s hlavou valcov v ľavej časti. Práve táto koncepcia sa podpísala pod vznik prezývky „Hajaja“, odvodenej od dobového seriálu československých rozhlasových rozprávok na dobrú noc. Vpravo od pohonnej jednotky sa ocitol vodný chladič.

Unikátne uloženie motora pod batožinovým priestorom sa podpísalo pod prezývku “Hajaja”

Úložný priestor bol prístupný prostredníctvom výklopných dverí. V kombi dlhom 4150 mm bolo možné bez problémov prepravovať predmety dlhé až 1,6 metra. Rázvor 2400 mm zodpovedal štandardnému sedanu. Poloha motora za zadnou poháňanou nápravou umožnila vytvoriť vpredu ďalší batožinový priestor. Ten plnil zároveň aj funkciu „deformačnej“ zóny. Z úžitkovej hmotnosti 380 kg zostávalo po odpočítaní štyroch osôb po 75 kg na náklad len 80 kg. Z pohotovostnej hmotnosti cca 800 kg pripadalo na zadnú nápravu až 61 %. Z reálnej skúšobnej prevádzky vyplynula akceptovateľná spotreba paliva na úrovni 7,6 l na 100 km pri priemernej rýchlosti 74 km/h. So štvorvalcom s objemom 988 cm3 a výkonom 42 koní sa „Hajaja“ rozbehla na maximálnu rýchlosť 115 km/h. Pozitívne bola hodnotená vzdušnosť interiéru, ako aj veľkorysý objem dvoch úložných priestorov. K nevýhodám patrila jednoznačne komplikovaná zástavba motora pod ložnú plochu kufra, ktorá výrazne obmedzovala servisnú prístupnosť. Medzi ďalšie problémy patrilo aj samotné chladenie štvorvalca v stiesnenom priestore. Aj preto nakoniec padlo finálne rozhodnutie, ktoré toto kombi do sériovej výroby neposlalo.

Jediný vyrobený prototyp kombi ŠKODA typ 990 „Hajaja“ je dodnes súčasťou expozície ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

Zdroj: Škoda

Tags: ŠkodaŠkoda 1000 MBŠkoda 990
Share23Tweet7Send

Mohlo by vás zaujímať

Ford Mustang GTD
Zaujímavosti

Ford Mustang pokračuje v celosvetovej dominancii

12. mája 2025
2.5k
Voyah Dream oslavuje významný míľnik
Zaujímavosti

Voyah Dream oslavuje významný míľnik

1. mája 2025
2.5k
Mercedes-Benz predstavuje elektronické riadenie
Zaujímavosti

Mercedes-Benz predstavuje elektronické riadenie

28. apríla 2025
2.5k
Next Post
Nová Kia Sorento

Nová generácia SUV Kia Sorento prichádza s inovatívnym spôsobom eliminácie mŕtveho uhla

Test Hyundai i10 2020

Test: Hyundai i10 – Klame telom

Renault Fuego

Ikonický Renault Fuego oslavuje 40-tku

Najčítanejšie články

  • Test Isuzu D-Max 2024

    Test: Isuzu D-Max – Nefalšovaná pickup DNA

    28 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Citroën Berlingo – Všestranný multitalent

    28 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Ford Kuga – Všestranné SUV s výborným hybridom

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Mitsubishi Colt – Návrat vo veľkom štýle

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: BMW XM – Výnimočné SUV

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Auto inak – moderný automobilový magazín
  • Auto inak – moderný automobilový magazín
  • Články
  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2023 Autoinak.sk - Novinky zo sveta automoto. All Rights Reserved. – Powered by Eshop od GBD Creative Studio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2023 Autoinak.sk - Novinky zo sveta automoto. All Rights Reserved. – Powered by Eshop od GBD Creative Studio

Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť