Pre značku Škoda bol uplynulý rok, rovnako ako aj pre celé automobilové odvetvie, plný množstva rôznych výziev. Avšak napriek pretrvávajúcemu nedostatku polovodičov, vojne na Ukrajine, problémom v dodávateľskom reťazci, rastúcim cenám energií a surovín i pokračujúcej neistote na globálnych trhoch dodala automobilka zákazníkom celkovo 731 300 vozidiel a vysoký zostáva aj počet doposiaľ nevybavených objednávok. To dokazuje, že dopyt po vozidlách Škoda je stále na vysokej úrovni. Narastajúca popularita plne elektrického modelu Enyaq iV (+20 %) ukazuje, že elektrická ofenzíva značky Škoda bola zahájená úspešne. Okrem toho sa veľkej zákazníckej obľube naďalej tešia modely Škoda so spaľovacími motormi, najpredávanejšia je aj naďalej Octavia, za ktorou nasledujú SUV Kamiq a Kodiaq. V roku 2022 Škoda okrem toho výrazne posilnila svoje aktivity v oblasti internacionalizácie: na strategicky významnom a rastúcom indickom trhu Škoda Auto svoje dodávky dokonca viac ako zdvojnásobila. Ďalším kľúčovým krokom k využitiu rastového potenciálu bude expanzia na vietnamský trh.
Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, hovorí: „Škoda Auto vo svojej novodobej histórii nikdy nebola konfrontovaná s takými rozsiahlymi výzvami ako v uplynulom roku. Naša spoločnosť týmto náročným obdobím napriek tomu prechádza sebavedomo – hlavne vďaka atraktívnemu a modernému modelovému portfóliu zahŕňajúcemu elektrické modely a vozidlá s konvenčným pohonom, našim skúseným a motivovaným zamestnancom a rovnako tak vďaka úzkej spolupráci so sociálnym partnerom Odbory KOVO. Preukázali sme značnú odolnosť, a to je vlastnosť, ktorá má v čoraz rýchlejšie sa meniacom prostredí zásadný význam. Vďaka zrýchleniu elektrickej ofenzívy sme dobre pripravení na ďalšie roky a aj naďalej budeme pracovať na posilnení významu Českej republiky ako dôležitého centra automobilového priemyslu a elektromobility. Situácia na trhu zostane napätá aj v roku 2023, ale sme optimisticky naladení a aj keď s určitou dávkou opatrnosti, predsa len veríme v postupné zlepšenie situácie v priebehu nasledujúcich mesiacov. Navyše je zjavné, že nami zvolená stratégia sa už osvedčuje a ponúkané produkty sú zákazníkmi prijímané veľmi pozitívne. Staviame tak na veľmi pevných základoch, vďaka ktorým veríme, že spoločnosť Škoda Auto úspešne prevedieme rokom 2023. V ňom okrem iného predstavíme novú generáciu našich vozidiel Superb a Kodiaq.“
Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť Predaj a marketing, dodáva: „V minulom roku sme zákazníkom po celom svete dodali 731 300 vozidiel. V Indii, ktorá sa už stala jedným z troch našich najdôležitejších trhov, sa nám dodávky podarilo dokonca viac ako zdvojnásobiť. Modely predstavené počas roku 2022 sa navyše stretli s veľkým záujmom zákazníkov. Dobrý štart má za sebou nová Fabia Monte Carlo a výraznému nárastu popularity sa teší aj plne elektrický Enyaq iV. Tieto úspechy sme dosiahli na pozadí pandémie koronavírusu, nedostatku polovodičov a vojny na Ukrajine. Našim zákazníkom by som sa vzhľadom k dlhým dodacím lehotám spôsobeným týmito vplyvmi chcel poďakovať za ich trpezlivosť. Usilovne pracujeme na tom, aby sme vozidlá zákazníkom dodali čo najskôr. Rád by som sa poďakoval aj všetkým našim partnerom – hlavne našim oddaným dílerom – za ich mimoriadne úsilie. V tomto roku nás čakajú ďalšie sľubné novinky: nová generácia modelov Kodiaq a Superb a rovnako tak facelifty modelov Kamiq a Scala. Navyše je v plnom prúde naša e-ofenzíva. Už v roku 2026 na trh uvedieme tri nové plne elektrické modely a ďalšie budú nasledovať.“
Región | Dodávky od januára do decembra 2022 | (Dodávky v roku 2021; zmena v %) |
Západná Európa | 377 000 vozidiel | (409 000 vozidiel; -7,8 %) |
Nemecko (najväčší jednotlivý trh) | 134 300 vozidiel | (136 800 vozidiel; -1,8 %) |
Stredná Európa | 148 000 vozidiel | (164 100 vozidiel; -9,8 %) |
Česká republika | 71 200 vozidiel | (79 900 vozidiel; -11,0 %) |
Východná Európa (bez Ruska) | 31 600 vozidiel | (35 800 vozidiel; -11,9 %) |
Rusko | 18 300 vozidiel | (90 400 vozidiel; -79,8 %) |
Čína | 44 600 vozidiel | (71 200 vozidiel; -37,4 %) |
India | 51 900 vozidiel | (22 800 vozidiel; +127,7 %) |
Zvyšok sveta | 60 000 vozidiel | (85 000 vozidiel; -29,3 %) |
Celkovo (celý svet) | 731 300 vozidiel | (878 200 vozidiel; -16,7 %) |
Dodávky vozidiel Škoda zákazníkom v roku 2022:
(v kusoch, zaokrúhlene, po modeloch, zmena v % oproti roku 2021)
Škoda Octavia 141 100; -29,7 %
Škoda Kamiq 96 300; -20,3 %
Škoda Kodiaq 94 500; -4,2 %
Škoda Fabia 92 700; -6,5 %
Škoda Karoq 87 700; -26,4 %
Škoda Superb 60 800; -8,0 %
Škoda Enyaq 53 700; +20,0 %
Škoda Scala 39 500; -17,9 %
Škoda Kushaq 26 800; +110,2 %
Škoda Slavia 20 900; –
Škoda Rapid 17 300; -72,8 %
Investície do silnej budúcnosti
Škoda Auto zrýchľuje svoju elektrickú ofenzívu a významne investuje do transformácie spoločnosti. V najbližších rokoch vydá česká automobilka na rozvoj elektromobility 5,6 miliardy eur a ďalších 700 miliónov pridá na posilnenie digitalizácie. Premena firmy je vďaka novej vizuálnej identite, ktorú spoločnosť predstavila na konci minulého leta, už navonok zjavná. Súčasťou zmien je nový dizajnový jazyk, modernizované logo a komplexná premena korporátnej identity (CI).
Automobilka okrem toho pokračuje s ďalšou expanziou na nové zahraničné odbytištia: čoskoro sa chystá vstúpiť na vietnamský trh. V spolupráci s lokálnym partnerom, spoločnosťou Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor), tam v prvej polovici tohto roku začne predávať prvé európske modely.
Zdroj: Škoda