Značka Škoda púta v posledných dňoch pozornosť predovšetkým vďaka novej generácii svojho najžiadanejšieho modelu Octavia. Tá sa na našom trhu objaví už začiatkom roka 2020. Aj končiaci sa rok 2019 bol mimoriadne bohatý na atraktívne novinky z Mladej Boleslavy. Najväčšia pozornosť sa v tomto smere sústredí na nového zástupcu jedného z najprogresívnejšie rastúcich automobilových segmentov. Reč je o modeli Škoda Kamiq, najmenšom SUV značky a zároveň zástupcovi značky v kategórii mestských crossoverov. Na život v meste a na asfaltových komunikáciach Kamiq predurčuje technický základ zhodný s modelom Scala, ktorý nedisponuje pohonom všetkých kolies. Silnou stránkou nového modelu je naopak vnútorný priestor. Najmenšie SUV s okrídleným šípom v znaku dostalo v premiére aj niekoľko technologických “vychytávok”, ktoré sa pri značke Škoda objavili vôbec po prvýkrát.
Nový model Škoda Kamiq so silnejšou verziou benzínového motora 1,0 TSI (115 koní), v kombinácii s 7-st automatom a v najvyššej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Škoda.
Rýchle fakty:
- Model Škoda Kamiq je najnovším prírastkom do SUV rodiny českej značky Škoda. Po modeloch Kodiaq a Karoq, naši západní susedia opäť siahli k označeniu s K a Q. Slovo Kamiq pochádza z jazyka Inuitov a označuje stav keď vám niečo padne ako uliate.
- Po technickej stránke je Kamiq blízkym príbuzným kompaktného modelu Scala. Identická je v tomto smere napríklad aj paleta motorov. Novinka dostala upravené pruženie a celkovo ponúka kompaktnejšie rozmery ako Scala. Určitú nevýhodu predstavuje absencia pohonu 4×4. Novinka je v ponuke výhrade “len” s pohonom predných kolies.
- Vzhľad patrí bezpochyby medzi silné stránky nového modelu. Zaujímavá je predovšetkým autentická predná časť, s deleným usporiadaním svetiel. Kamiq vďaka tomuto riešeniu pôsobí v rámci modelového portfólia značky Škoda veľmi originálne.
- V kabíne sa tvorcom opäť podarilo doslova čarovať s priestorom. Aj napriek kompaktným rozmerom disponuje Kamiq až prekvapivo vzdušným a priestranným interiérom. V tomto parametri sa radí dokonca na špičku daného segmentu.
- Po stránke jazdných vlastnosti prekvapuje autentické nastavenie pruženia. Komunikatívny a zároveň veľmi „schopný“ podvozok dopĺňa presvedčivý jazdný komfort. Silnejšia verzie litrového 3-valca malému SUV vyslovene pristane. Pochvalu si v tomto smere zaslúži pocitovo slušná jazdná dynamika, doprevádzaná dokonca určitou výkonovou rezervou!
Škoda Kamiq je v portfóliu českej automobilky úplnou novinkou. Oficiálne bola predstavená začiatkom tohto roka. Veľkostne sa nový model radí pod model Karoq a predstavuje tak pomyselnú vstupnú bránu do SUV sveta značky Škoda. Príslušnosť k dvojici väčších súrodencov so zvýšeným podvozkom symbolizuje tiež samotný názov s typickými písmenami K a Q. Slovo Kamiq pochádza z jazyka kmeňa Inuitov, teda Eskimákov a vyjadruje stav „keď vám niečo padne ako uliate.“
Po technickej stránke stojí nový model na platforme MQB A0. Pri porovnaní s koncernovými súrodencami je ale Kamiq citeľne väčší a priestrannejší. Z technických zaujímavostí, ktoré dostala novinka ako prvý model Škoda vypichnime napríklad „frajerinku“ v podobe tzv. dynamických LED smeroviek nielen vzadu ale už aj vpredu. Širokú škálu možností konektivity premiérovo dopĺňa nová funkcia tzv. „ virtuálneho osobného asistenta“ ovládaného hlasom, ktorý v Mladej Boleslavy pomenovali Laura. Samozrejmosťou je taktiež široká škála bezpečnostných prvkov, ako aj užitočných jazdných asistentov.
Paleta pohonných jednotiek kopíruje model Scala. Zážihovým základom je tak aj v tomto prípade prepĺňaný 3-valec 1,0 TSI s výkonom 95 koní, kombinovaný výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou benzínovou voľbou je identická motorizácia 1,0 TSI, vyladená na výkon 115 koní. V tomto prípade je okrem 6-st. manuálnej prevodovky k dispozícii aj 7-st. dvojspojkový automat. Výkonový strop následne predstavuje 4-valec 1,5 TSI v výkonom 150 koní. Aj v tomto prípade je na výber buď 6-st. manuál resp. 7-st. automat. Škoda naďalej verí aj nafte. Pohonné jednotky dopĺňa úsporný turbodiesel 1,6 TDI s výkonom 115 koní, dostupný buď so 6-st. manuálom, resp. 7-st. automatom. Ponuku motorizácii neskôr rozšíri aj verzia 1,0 G-Tec, ktorá okrem benzínu spaľuje aj ekologický zemný plyn CNG. Jej „príchod“ na náš trh je ale otázny.
Paletu modelov okrem „toho základného“ ale s určitosťou rozšíri aj športovo ladená verzia s tradičným prívlastkom Monte Carlo. Mediálny ošiaľ spôsobila rovnako aj druhý karosársky variant s označením Kamiq GT. V tomto prípade ale ide o špecialitu určenú pre najväčší trh planéty, ktorým je Čína. Pre úplnosť dodajme, že čínska verzia modelu Kamiq je v porovnaní s európskym modelom po technickej stránke postavená na “jednoduchšom “základe.
Originálny vzhľad púta pozornosť
Novinka v SUV rodine značky Škoda púta veľkú pozornosť už len svojím vzhľadom. Model Kamiq je v sériovej podobe do značnej miery reálne inšpirovaný atraktívnou štúdiou Vision X. Automobilka v tomto prípade vsádza predovšetkým na autentickosť a originalitu. Vďaka spomenutým atribútom si novinku s iným členom rodiny Škoda určite nepomýlite.
Predné partie vsádzajú na atraktívne riešenie s delenými svetlometmi. Úzky vrchný “pásik” opticky nadväzujúci na masku chladiča, tvorí už v základe denné LED svietenie. V prípade testovaného kúsku bola k dispozícii špičkovú verziu full LED svetlometov s užitočnou funkciu natáčania. Funkciu denného svietenia dopĺňa efektné divadlo v podobe dynamického rozsvecovania smeroviek v tvare štyroch diamantov. Panel hlavných svetlometov s tradičnou grafikou je umiestnený o úroveň nižšie. Predná maska chladiča kolmého tvaru s dvojitými vertikálnymi lamelami pripomína väčších SUV súrodencov. Športovo pôsobiaci predný nárazník namiesto “drsného” oplastovania ozvláštňuje dynamický spojler v matnej striebornej farbe.
Ochranné oplastovanie prekvapujúco absentuje aj pri bočnej línii. Škoda Kamiq je predsa len určená viac do mesta ako terénu. Blatníky lakované vo farbe karosérie pôsobia vo finále decentne a elegantne. Bočné prahy pri testovanom exemplári v špičkovej výbave Style opäť ozvláštnili efektne vystúpené lišty striebornej farby. Vyššiu stavbu karosérie s veľkorysou plochou presklenia vizuálne zvýrazňujú pomerne krátke previsy karosérie vpredu aj vzadu. Kolesá z ľahkých zliatin s priemerom 17 palcov, predstavujú v rámci dostupnej ponuky pomyselnú zlatú strednú cestu.
Aj zadná časť pôsobí elegantne a zároveň aj „svalnato“. Masívny zadný nárazník s dvojfarebným lakovaním vozidlo opticky rozširuje a tlačí k zemi. Vyústenie výfukového systému je aj v tomto prípade zamaskované v priestore pod vozidlom. Elegantné zadné svetlomety s moderným dizajnom v rámci svetelného podpisu upustili od doteraz tradičnej grafiky v tvare písmena „c“. Tak ako pri všetkých nových modeloch českej automobilky aj v tomto prípade strieda fabrické logo na dverách batožinového priestoru sebavedomý nápis Škoda.
V sumári dizajn nového modelu Kamiq dokáže zaujať svojou jedinečnosťou. Malému crossoveru aj z tohto dôvodu veľmi pristane niektorý z hravých farebných odtieňov, ako je napríklad atraktívna červená s prívlastkom Velvet, ktorú ponúkal testovaný kúsok.
Prednosťou interiéru je jeho praktická stránka
Kým exteriér modelu Kamiq sa môže pochváliť „vlastnou identitou“, kabína je už do značnej miery inšpirovaná modelom Scala. Chýbajúcu originalitu v tomto prípade kompenzuje nielen moderná a svieža vizáž. Dizajnovou zaujímavosťou palubnej dosky je akási paralela s tvarom prednej kapoty. Typický „noštek“ s fabrickým logom v tomto prípade pripomína priestor v okolí centrálnej obrazovky. Výhrady nemám ani ku skladbe jednotlivých materiálov, obzvlášť pri testovanej výbave Style pôsobí kabína skutočne hodnotným dojmom. Palec hore si v tomto smere zaslúži predovšetkým vkusné zapracovanie dekoratívnych a ozdobných panelov, vrátane pocitovo príjemného ambientného osvetlenia.
Palubná doska disponuje len minimom klasických ovládacích prvkov. Tradičný analógový prístrojový panel môže aj v tomto prípade nahradiť virtuálny kokpit, známy už z iných modelov značky. Pekná a prepracovaná grafika ponúka v tomto prípade niekoľko režimov vyobrazenia údajov. Osobne preferujem režim s imitáciou klasických budíkov, kde si možné individuálne prednastaviť preferovaný a užitočný jazdný údaj uprostred každého z nich.
Digitálny prístrojový panel je štandardom pri voľbe najvyššej verzie navigačného modulu Amundsen. Najvyššia verzia multimediálneho rozhrania disponuje dotykovou obrazovou s priemerom 9,2 palca. K maximálnej spokojnosti mi v tomto prípade chýba klasický potenciometer na ovládanie hlasitosti, ktorým paradoxne nižšie verzie disponujú. Grafická stránka rozhrania ako aj rýchlosť odozvy na dotyk znesú aj tie najprísnejšie kritéria. Infotaiment okrem toho reálne ponúka obrovské spektrum nastavení, resp. variácii vyobrazovaných údajov. Vďaka vo vozidle zabudovanej sim karte je samozrejmosťou aj široká podpora online konektivity, vrátane už známej a užitočnej mobilnej aplikácie Škoda connect.
Samostatný modul klimatizácie dovoľuje podobne ako je tomu pri modeli Scala meniť len niektoré nastavenia. Napríklad v prípade zmeny nastavenia intenzity ventilátora je už nutná kooperácia s dotykovým rozhraním. V praxi sa dá tento spôsob ovládania ventilácie zvyknúť, ale v princípe ide už o určitý odklon od užívateľskej prívetivosti, v minulosti tak výstižnej pre modely značky Škoda.
Silnou konkurenčnou zbraňou modelu Kamiq je naopak vnútorný priestor. Na úvod treba pochváliť dostatočné množstvo rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Príjemný a mierne vyvýšený posed za volantom má v princípe stále bližšie ku kompaktným modelom ako k segmentu tradičným SUV. Nepriehladnuteľné sú v tomto smere pomerne masívne bočné prahy, ktoré pocitovo zmenšujú vnútornú šírku interiéru.
Z priestorového hľadiska si okrem veľkoryso navrhnutých predných sedadiel s príjemným látkovým čalúnením vyslúžila pochvalu aj príjemná „vzdušnosť“ v oblasti hlavy. Výhľad z kabíny, vrátane smeru šikmo dopredu, možno na pomery moderných automobilov označiť ako bezproblémový. Čarovanie s vnútorným priestorom pokračuje aj v druhom rade. O niečo vzpriamenejší posed je zárukou, že sa v novinke za seba dokážu pomerne pohodlne usadiť aj osoby s výškou viac ako 180 cm. Potencionálneho stredného pasažiera bude ale na moje prekvapenie obmedzovať pomerne výrazný stredový tunel. Ten je tu vyskytol aj napriek tomu, že Škoda Kamiq v žiadnej konfigurácii nedisponuje pohonom všetkých kolies.
Batožinový priekor disponuje v základnom usporiadaní prepravnou kapacitou na úrovni 400 litrov. Daným parametrom sa najmenšie SUV značky Škoda radí k rekordérom svojho segmentu. Okrem dostatočného objemu, či prítomnosti dojazdovej pneumatiky pod úrovňou podlahy, treba pochváliť dostatočné množstvo fixačných riešení, vhodných na zaistenie menších predmetov. V tomto smere si konkurencia môže brať od českej značky stále príklad. Pomyselným esom v rukáve modelu Kamiq je i plejáda ďalších „simply clever“ riešení dostupných v opcii. Sem patrí napríklad praktické obojstranné dno batožinového priestoru. Po sklopení delených zadných sedadiel vzniká maximálna prepravná kapacita na úrovni 1395 litrov. Pri testovanom exemplári, bez príplatkovej medzipodlahy, treba v základnej konfigurácii zároveň počítať aj s prítomnosťou nepraktického schodíka.
Z hľadiska výbavy bol pre teste k dispozícii model Škoda Kamiq v špičkovej verzii Style. K bohatej výbave v tomto prípade patrí napr.: vyhrievanie predných sedadiel a vyhrievaný volant, bezkľúčový prístup a štartovanie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, veľmi pekne hrajúce audio Škoda Sound System, či balík jazdných asistentov.
Dospelý jazdný prejav a prekvapenie pod prednou kapotou
Aj keď tu už bola viackrát spomenutá príbuznosť nového modelu Kamiq s kompaktom Scala, po stránke jazdných vlastností si každý model zachoval určité odlišnosti a svoju vlastnú tvár. Najzásadnejšie zmeny medzi súrodencami nastali na podvozkových partiách, konkrétne na odlišnom nastavení pruženia. Testovaná novinka disponuje prívetivým a až prekvapivo komfortným podvozok. Inými slovami, Škoda Kamiq dokáže v praxi s pomerne veľkou istotou odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Napriek tomu zostal aj naďalej zachovaný aj talent podvozka pre dynamickejšiu jazdu. Pri športovom prejazde ostrou zákrutou sa vozidlo mierne nakloní ale nič dramatické sa ďalej nedeje.
Pocit z výbornej stability a celkovo skvelej ovládateľnosti nepokazila ani simulovaná skúška pozostávajúca z prudkej a necitlivej zmeny jazdnej stopy, s ktorou si Kamiq poradil so cťou. Zážitok zo šoférovania znásobuje adekvátne strmé a prijemne „citlivé“ riadenie. Cestovný komfort pre posádku vylepšuje až nečakane dobre odizolovaný interiér.
Spolu so schopným podvozkom patrí k najväčším prednostiam testovaného modelu aj prepĺňaná benzínová motorizácia pod prednou kapotou. Aj napriek nepárnemu počtu valcov pôsobí pohonná jednotka 1,0 TSI prekvapivo kultivovaným dojmom už pri voľnobežných otáčkach. Do interiéru sa z motorového priestoru zároveň neprenášajú prakticky žiadne rušivé vibrácie. Z pocitového hľadiska možno pohonnú jednotku označiť za impulzívnu a plnú elánu. Celkový výkon 115 koní na pomerne ľahký Kamiq reálne s rezervou postačuje. Testovanej motorizácii vyslovene nedochádza dych ani pri plne obsadenom vozidle, alebo pri jazde v kopcovitom teréne. Agregát sa vo vyšších otáčkach vyznačuje prekvapivo až športovo drsným zvukovým prejavom.
S motorom veľmi pekne zladený dvojspojkový automat DSG so 7 stupňami považujem v prvom rade považovať za komfortný prvok výbavy. Po minulej skúsenosti s modelom Scala mi pocitovo väčšiu porciu jazdnej dynamiky dokázala sprostredkovať klasická manuálna prevodka do 6 stupňami. Automat v základnom režime vzhľadom na čo najnižšiu spotrebu paliva preveruje čo najnižšie otáčky. Pri ustálenej jazde z kopca zároveň dokáže „plachtiť“ na voľnobežných otáčkach. Pri prudšom zatlačení plynového pedála prevodovka ochotne podradí, tak aby mala pohonná jednotka k dispozícii adekvátnu porciu krútiaceho momentu. Počas testu som napriek tomu s obľubou využíval režim S, kedy sa reakcie prevodovky prestavia do športového módu a jazda pôsobí o niečo prirodzenejšie.
Spotreba paliva sa v priamej úmere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri dynamickej jazde s „ťažkou nohou“ na plyne, alebo v mestskej premávke treba v priemere počítať so spotrebou viac ako 7 l/100 km. Naopak s vyslovene ľahkou nohou a pri častom využívaní okresných ciest klesne spotreba paliva približne o jeden liter. Výsledný priemer v našom teste sa nakoniec podľa palubného počítača ustálil na hodnote 6,9 litra na každých 100 kilometrov.
V neposlednom rade patrí k prednostiam najmenšieho SUV s logom Škoda aj solídna svetlá výška na úrovni 188 mm. O 37 milimetrov vyššia svetlosť v porovnaní s modelom Scala je zárukou väčšej slobody nielen pri zdolávaní nástrah mestskej premávky v podobe vysokých obrubníkov, ale aj v ľahkom teréne. Škoda Kamiq si bez problémov dokáže poradiť nielen s poľnými a lesnými cestami ale aj ľahkým terénom, pre ktorý nie je limitujúcim faktorom pohon “len” prednej nápravy.
A náš celkový dojem ?
Nová Škoda Kamiq reaguje na aktuálnu módnu vlnu v podobe záujmu o kompaktné mestské SUV. Nový model dokáže zaujať autentickým vzhľadom. Tradičnou prednosťou modelov s okrídleným šípom v znaku je aj v tomto prípade priestranný interiér a veľmi dobré jazdné vlastnosti. Výraz „Kamiq“ prevzatý z jazyka Inuitov je v tomto prípade mimoriadne príznačný. Novinka ako uliata zapadla do modelového portfólia českej automobilky.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Kamiq 1,0 TSI Style
Dĺžka: 4 241 mm
Šírka: 1 793 mm
Výška: 1 531 mm
Rázvor: 2 651 mm
Objem kufra: 400 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1251-1410 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km
Pneumatiky: Goodyear Efficient Grip
Verzia/cena
Škoda Kamiq 1,0 TSI Style 7AP (testovaný model) od 21 730 €
Škoda Kamiq 1,0 TSI (95 koní) Active od 14 990 €
Recenzia
Škoda Kamiq 1,0 TSI Style Dĺžka: 4 241 mm Šírka: 1 793 mm Výška: 1 531 mm Rázvor: 2 651 mm Objem kufra: 400 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 85/115 Krútiaci moment Nm: 200 Pohotovostná hmotnosť: 1251-1410 kg Maximálna rýchlosť km/h: 193 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,8 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km Pneumatiky: Goodyear Efficient Grip
Výhody
- Autentický dizajn
- Jazdné vlastnosti
- Priestranný interiér + bohatá výbava
Nevýhody
- Nelogické ovládanie klimatizácie
- Absencia verzie s pohonom 4x4
- Cenová politika lepšie vybavených verzií
DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu