• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
štvrtok, 2 februára, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Slovenská vláda opäť podporí predaj automobilov s alternatívnym pohonom

11. októbra 2019
in Novinky, Zaujímavosti
127
0
56
SHARES
2.6k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Všetci významní hráči automobilového priemyslu investovali v posledných rokoch obrovské finančné prostriedky do vývoja “ekologickejších” vozidiel. Automobilky k spomínaným opatreniam nútia neustále sa sprísňujúce legislatívne zmeny súvisiace predovšetkým so strašiakom v podobe produkcie emisií CO2.

Asi najďalej je v tomto smere momentálne Európska únia. Všetci máme ešte v pamäti nedávny nástup aktuálne najprísnejšej emisnej normy Euro 6d-Temp. Spomínané legislatívne nariadenie EU, má z laického pohľadu za následok tlak na výrobcov automobilov v podobe flotilového množstva vyprodukovaných emisií za dané obdobie. Ak automobilky, resp. automobilový výrobcovia dané kvóty prekročia, musia zaplatiť príslušným úradom daň v podobe penále, resp. pokuty.

Niektorí výrobcovia sa k dnešnému dňu s daným zaťažením dokázali vyrovnať lepšie, iní zase horšie. Priamym dôsledkom tohto legislatívneho kroku je určitý nárast ceny nových automobilov, ktorý sme v uplynulých týždňoch zaznamenali aj na Slovensku. Ďalšia vlna zdražovania sa u väčšiny automobiliek očakáva následne aj v budúcom roku!

Nadstavec na tankovanie LPG

Určitý pozitívny záblesk, alebo ak chcete svetlo na konci tunela napriek tomu predstavuje pripravovaná štátna dotácia súvisiaca s kúpou „ekologického“ vozidla.

Slovensko po pilotnom projekte dotácií na elektromobily a Plug-In Hybridy z rokov 2016-2018, pripravilo novú formu podpory predaja pre identický typ pohonu, ktorý je zároveň doplnený ešte aj o alternatívne pohony, ako je napríklad LPG alebo CNG.

Pre zaujímavosť dodajme, že v období rokov 2016-2018 využilo možnosť štátnej dotácie celkovo 831 žiadateľov, ktorí na území SR zaevidovali celkovo 514 elektromobilov a 317 vozidiel s Plug-In Hybridným pohonom.

Nová dotačná schéma je nastavená atraktívnejšie a ponúka viacero variácií.

Dotačný program spadá do gescie Ministerstva hospodárstva, ktoré bude posudzovať jednotlivé žiadosti a vo finále aj rozhodovať o výške konkrétnej dotácie. Celková výška dotácie sa môže vyšplhať až do výšky 35% z obstarávacej ceny nového vozidla spĺňajúceho príslušné náležitosti. Celkovo má Ministerstvo hospodárstva na dotačný program k dispozícii čiastku 5 000 000 EUR. Pri pomerne komplikovanej schéme variácii dotácii sa vynára niekoľko zásadných otázok, ktoré sa v ďalších riadkoch pokúsime v čo najjednoduchšej podobe vysvetliť.

Hyundai Ioniq a Toyota Prius v Plug-in Hybridnej verzii

Kto všetko môže požiadať aj o dotáciu?

Veľkou výhodou je, že aktuálny príspevok na kúpu vozidla s alternatívnym pohonom môže na Slovensku získať prakticky ktokoľvek. Okrem fyzických osôb tak môžu o dotáciu žiadať aj živnostníci a právnické osoby. Z dotačného programu teda nie sú vylúčené ani firmy a organizácie, alebo napríklad obce. Hlavnou podmienkou pre získanie príspevku je samozrejme registrácia daného vozidla na území Slovenska. Ďalšou striktnou podmienkou je nutnosť vlastniť dané vozidlo následne minimálne po dobu 2 rokov od registrácie, čím sa zabráni špekulatívnym nadobudnutiam.

Na aké vozidla sa vzťahuje dotačný program?

Novú dotačnú schéme je možné využiť na pomerne široké spektrum vozidiel od rôznych výrobcov. Z hľadiska legislatívneho zaradenia ide o vozidlá typu:
L – kategória motocyklov a štvorkoliek
M – kategória osobných vozidiel
N – kategória nákladných vozidiel

Samozrejme vo všetkých spomenutých prípadoch je najdôležitejším faktorom podmieneným získaním dotácie alternatívny pohon, ako aj fakt, že musí ísť o nové vozidlo a nie o jazdenku. Príspevok sa pritom vzťahuje na:
EV – teda vozidlá s čisto elektrickým pohonom
Plug-In-Hybridy – teda vozidlá, ktoré je možné dobíjať prostredníctvom elektrickej siete a okrem elektrického pohonu disponujú aj klasickým zážihovým, resp. vznetovým spaľovacím motorom.
CNG, LNG, LPG – teda vozidlá, ktoré okrem klasického spaľovacieho motora využívajú aj pohon na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), resp. skvapalnený ropný plyn (LPG).

Poznámka: Z dotačného programu sú aj v tomto prípade vylúčené tzv. samo-dobíjacie hybridy. Teda vozidlá, ktoré síce dokážu jazdiť aj v čisto elektrickom režime, no nie je ich možné dobíjať z externého zdroja. Typickým príkladom je napr.: Toyota Corolla Hybrid, Honda CR-V Hybrid či Kia Niro Hybrid.

Aké sú konkrétne podmienky na získanie dotácie a maximálnej dotácie?

Suma do výšky 10 000 EUR
Táto maximálna čiastka kopíruje pilotný dotačný program z rokov 2016-2018. Vzťahuje sa na klasické vozidlá s hmotnosťou nepresahujúcou 3,5 tony v kategóriách M1 a N1.

35% z ceny nového vozidla, kategórie M1 a N1
Maximálna výška dotácie môže za ideálnych podmienok dosiahnuť až sumu 35% z ceny nového vozidla. Znie to veľmi sľubne, no má to jednu zásadnú podmienku. Tú predstavuje tzv. šrotovné. Ide o záväzok, že záujemca o príspevok vyradí z evidencie vozidiel, iný automobil starší ako 15 rokov. Do kategórie N1 patria nákladné vozidlá, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3,5 tony, teda väčšina klasických dodávok.

25% z ceny nového vozidla, mimo kategórie M1 a N1
Ide o maximálnu výšku dotácie pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony. Sem sa radia nákladné vozidlá, prípadne autobusy.

Vo všetkých prípadoch spomíname maximálnu výšku dotácie. V tejto fáze ešte nie sú známe presné podmienky, za akých záujemca môže získať dotáciu v maximálnej výške. Podľa nedávnych slov ministra Petra Žigu, by to v praxi mohlo vyzerať tak, že štát pri kúpe elektromobilu do 50 000 EUR prispeje žiadateľovi čiastkou 8 000 EUR. Pri Plug-In Hybridnom vozidle, by sa príspevok mal pohybovať na úrovni 5 000 EUR. konkrétne podmienky jednotlivých dotácii pre dané kategórie, budú pravdepodobne známe až pri procese otvorenia registrácií.

Od kedy sa je možné registrovať do dotačného programu?

Ministerstvo hospodárstva plánuje spustiť dotačný program na prelome mesiacov november a december tohto roku. Výzvy na dotácie budú od tohto obdobia dostupné na stránkach ministerstva:

Klikni na stánku ministerstva hospodárstva

Žiadosť v zmysle zverejnených kritérií bude následne žiadateľ predkladať v elektronickej, resp. písomnej podobe. Jednotlivé žiadosti bude následne vyhodnocovať stanovená komisia.

Autor: PH

Share25Tweet13Pin5
Previous Post

Citroën Berlingo – Rodinný služobník

Next Post

Ostrá verzia BMW X5 s prívlastkom M je realitou

Related Posts

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Volvo C40 Recharge

Elektrické modely Volvo C40 a XC 40 Recharge dostali pohon zadných kolies, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Európsky autom roka 2023 sa stal Jeep Avenger

Európsky autom roka 2023 sa stal Jeep Avenger

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Nissan Townstar 2022

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Citroen C5 X 2022

Test: Citroën C5 X – Návrat ku koreňom

Test Citroën ë-Berlingo 2022

Test: Citroën ë-Berlingo – Koncepčná premena

Test Hyundai Santa Fe PHEV 2022

Test: Hyundai Santa Fe Plug-in – Sofistikovaný multitalent

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Test Opel Astra 2023

Test: Opel Astra – Tradícia pokračuje

Volvo C40 Recharge

Elektrické modely Volvo C40 a XC 40 Recharge dostali pohon zadných kolies, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť