Za pomerne krkolomným označením SsangYong sa ukrýva kórejská automobilka založená už v roku 1954. Len málokto z nás vie, že to bola práve značka SsangYong, ktorá ako prvá z pomedzi kórejských výrobcov prišla s modelom typu SUV. Reč je o pôvodnom modeli Korando z roku 1983. Dnes tak populárne modely s vyššou stavbou karosérie, tvoria prakticky kompletné modelové portfólio tejto automobilky. SsangYong u nás pôsobil už aj v minulosti. Do povedomia mnohých sa táto automobilka zapísala predovšetkým výrazným dizajnom. Po niekoľkých rokoch absencie sa aktuálne SsangYong opäť vracia na Slovensko. My sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením SsangYong mali možnosť ako prví na Slovensku otestovať novú vlajkovú loď, teda veľké SUV s označením Rexton!
Nový SsangYong Rexton s moderným turbodieslom 2,2 e-XDI, skombinovanom so 7 st. automatickou prevodovkou, a v najvyššej výbave Premium 4WD, nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r.o. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel SsangYong.
Rýchle fakty:
- SsangYong Rexton je vlajkovou loďou kórejskej automobilky.
- Pomyselný kríženec offroadu a SUV je prekvapivo postavený na odolnom rebrinovom ráme.
- Interiér špičkovej verzie prekvapuje luxusným nádychom a veľmi bohatou výbavou.
- Kombinácia sírneho turbodiesla a automatickej prevodovky uspokojí aj náročných. Vzhľadom na veľkosť vozidla nie je sklamaním výsledná spotreba paliva, ktorá sa v našom prípade ustálila tesne pod hranicou 11 litrov. Pre objektívnosť dodajme že šlo o celkový priemer vrátane náročných podmienok a terénu.
Automobilka SsangYong si v posledných rokoch prešla pomerne búrlivým obdobím. Z rúk čínskych majiteľov zastúpených koncernom SAIC, putovala v roku 2011 pod krídla ambicióznej značky Mahindra. Pozitívny vplyv indického kapitálu sa prejavil zakrátko a SsangYong na svetových autosalónoch pútal pozornosť prostredníctvom atraktívnych konceptov. Neskôr sa štúdie premietli aj do aktuálnych sériových modelov. Okrem tého má Mahindra so značkou SsangYong veľké plány aj vzhľadom na expanziu na nové trhy, čoho jasným dôkazom je aj návrat na Slovensko. Práve európsky kontinent hra pri expanzii významnú úlohu. Zaujímavosťou je v tomto smere akvizícia v podobe popredného talianskeho dizajnérskeho štúdia Pininfarína, ktoré v súčastnosti už tiež patrí indickému koncernu.
Pozícia vlajkovej lode patrí veľkému SUV Rexton. História tohto modelu sa začala písať v roku 2001. Aktuálne sa u nás ponúka v celkovom poradí už 4. generácia predstavená v roku 2017.
Najnovší Rexton zaujme svojou filozofiou. V jednom balení ide totiž o plnohodnotné rodinne orientované SUV, ktoré je zároveň skrížené s nekompromisným „offroadom“ postavenom na rebrinovom ráme. SangYong Rexton má preto potenciál na oslovenie veľmi širokého publika.
Ultrapevný podvozok „Quad-Frame body“ ale nie je zďaleka jedinou zbraňou tohto modelu. Nový model zaujme tiež moderne riešeným interiérom s nádychom luxusu, ako aj technológiami na palube. Možnosti automobilky demonštruje dostupnosť moderných jazdných asistentov, ale napríklad aj detail v podobe špičkového 360 stupňového vyobrazenia okolia vozidla, kde sa Rexton môže pokojne porovnávať s tými najlepšími.
K imidžu automobilky v minulosti prispievalo aj zdieľanie techniky od Mercedes-Benz. V súčasnosti si už pohonnú jednotku vyvinuli priamo Kórejci. Od „trojcípej hviezdy“ ale aktuálne pochádza moderná automatická prevodovka.
Na našom trhu je aktuálne model Rexton dostupný v troch výbavách. Úplný základ, výbava Style, si prekvapivo musí vystačiť len s pohonom zadnej nápravy. Pohon všetkých kolies je k dispozícii za akceptovateľný príplatok 1 350 eur. Ostatné verzie podľa očakávania disponujú pripojiteľným pohonom všetkých kolies a redukčnou prevodovkou. Jedinú dostupnú motorizáciu nateraz reprezentuje turbodiesel 2,2 e-XDI s výkonom 181 koní. Zákazník si ale môže vybrať prevodovku. Okrem 6-st. manuálu je tu k dispozícii už spomenutý 7-st. automat klasickej konštrukcie. Testovaná špičková verzia je okrem toho k dispozícii aj s prepracovanou zadnou nápravou, ktorá citeľne vylepšuje jazdné vlastnosti.
„Drsný“ charakter zabalený v štýlovom obale
Práve kontroverzný dizajn v minulosti značne polarizoval názory zákazníkov na modely z rodiny SsangYong. S tým je ale teraz „našťastie“ koniec, čoho jasným dôkazom je i nový model Rexton.
Moderný dizajn tohto modelu v sebe nesie mnohé originálne nosné prvky. Veľký palec hore si SsangYong Rexton zaslúži z môjho pohľadu už len zato, že sa vydal vlastnou cestou a nikoho svojim vzhľadom nekopíruje. Uhladené línie opticky veľmi dobre maskujú impozantné rozmery. Prednej časti dominuje zaujímavá maska chladiča s výrazným fabrickým logom. Elegantný nádych dotvárajú chrómové dekorácie, jasne viditeľné nielen na maske chladiča, ale aj na prednom nárazníku. Mohutnosť zvýrazňuje aj “výraz” predných svetlometov. Tie v testovanom exemplári dokázali ponúknuť funkciu automatického prepínania diaľkových svetiel. Aj v najvyššej výbave si Rexton ale musí vystačiť „len“ so xenónovou technikou. Hmlovky ako aj koncové svetlá pritom už dostali LED technológiu. To, aký je testovaný model skutočne „obrovský“, si najlepšie uvedomíte pri vysokej prednej kapote.
Úsmevné situácie sme zažívali napríklad pri príjazde na parkoviska so závorami. Pre stlačenie tlačidla, či odobranie parkovacieho lístka, sa v tomto prípade skutočne zídu dlhé ruky. Väčšina z týchto obslužných zariadení sa totiž v praxi nachádza hlboko pod úrovňou postranných okien. Bočným líniám dominujú výrazne optické svaly. Postarali sa o ne vystúpené blatníky na oboch nápravách. Ani najväčšie kolesá s pekných vzhľadom a priemerom 20 palcov pritom na modeli Rexton určite nevyzerajú ako prehnane veľké. Stále je tu dostatočne vysoký bočný profil, vďaka čomu sa novinka rozhodne nezľakne ani terénu.
Uhladené línie dostala aj zadná časť. Dominantným prvkom je okrem koncových svetiel a masívneho nárazníka, hrdý nápis Rexton pod úrovňou zadného okna. Vďaka rozmerom vozidla a neopozeranému dizajnu sa za volantom tohto „Kórejca“ budete cítiť určite výnimočne, keďže značka SsangYong ešte predsa len nie je v našich končinách silno etablovaná. Rexton skrátka priťahuje pozornosť okolia, o čom sme sa presvedčili aj na vlastnej koži počas nášho testu.
Veľkolepý priestor s luxusnou atmosférou
To najväčšie prekvapenie nového modelu SsangYong sa v mojom prípade dostavilo po presunutí sa do interiéru. V prvom rade treba pochváliť skutočne dôsledné prekrytie prahov pri oboch pároch dverí. Keďže Rexton ako jeden z mála modelov v tejto triede disponuje odolným rebrinovým rámom, pri nastupovaní do kabíny treba počítať s pomerne veľkým schodom. A práve v týchto prípadoch sme v praxi, aj počas zlého počasia, ocenili práve spomínané dôkladne prekrytie.
Po prvom usadnutí za volant som niekoľko minúť strávil objavovaním interiéru bez pokušenia spustiť motor a vyraziť. Vo vlajkovej lodi značky Rexton je cítiť nielen ázijskú, ale aj európsku a americkú stopu. Toto ako celok pôsobí až prekvapivo originálne, za čo dávam novinke jednoznačne palec hore.
Kabína prekvapuje nielen celkovým stvárnením, ale aj výberom použitých materiálov, ako aj ich pomerne precíznym dielenským opracovaním. V tomto smere zaznamenala automobilka SsangYong doslova míľový posun vpred. Variácia testovanej najvyššej výbavy s dominantnou hnedou kožou, si ma získala svojím luxusným farebným prevedením.
Ergonómia a logika rozmiestnenia ovládacích prvkov je zvládnutá príkladne. Dôležité a často používané funkcie disponujú samostatným tlačidlom. Palec hore si zaslúži i prehľadný modul klimatizácie. Pre „zábavu“ na palube, ako aj ďalšie funkcie slúži podľa očakávania multimediálne rozhranie s navigačným modulom. Monitor infotaimentu má priemer až 9,2 palca. Po grafickej stránke ide skôr o konzervatívne stvárnenie. Prekvapením je ale pohotová odozva na dotyk. Zobrazovaciu kvalitu obrazovky sme ocenili pri sústave kamier prostredníctvom 360 stupňového náhľadu na okolie vozidla. Práve za vyobrazenie okolia vozidla si zároveň odporúčame priplatiť. Pri takto veľkom vozidle ide v praxi predovšetkým pri tesnom manévrovaní o veľmi užitočného pomocníka. Konzervatívne orientovaní užívatelia budú za najväčší nedostatok infotaimentu považovať absenciu slovenskej resp. českej jazykovej verzie. Na druhej strane to, že si budeme musieť vystačiť „len“ s angličtinou sme pri značke SsangYong tak trochu očakávali.
S moderným prevedením prichádza prístrojový panel. Dva tradičné analógové „budíky“ vypĺňa plnofarebný displej palubného počítača uprostred. Okrem množstva rôznorodých funkcií, z ktorých nás najviac zaujal údaj koľko litrov paliva z nádrže ubudlo na konkrétne prejdenom úseku od štartu.
Z odkladacích priečinkov zaujme objemná schránka v lakťovej opierke. Priamo na stredovom tuneli nám ale chýbal lepšie vyriešený priečinok vhodný na odloženie veľkého smartphonu.
Rodinne orientovaných užívateľov Rexton rozhodne nesklame priestorovými pomermi v kabíne. Veľkoryso dimenzované pohodlné predné sedadlá ponúkajú širokú škálu elektrického nastavenia. Sedadlo spolujazdca je možné ovládať aj priamo z druhého radu. Príjemným prekvapením je výhľad vozidla, cez bočné okná. Nadštandardné priestorové pomery aj napriek konštrukcii podvozka panujú podľa očakávania aj v druhom rade. Sedačky v tomto prípade síce nemožno posúvať, no Rexton prekvapuje rozsahom nastavenia sklonu zadných operadiel. V tomto prípade už môžeme naozaj hovoriť až o relaxačnej póze približujúc sa vodorovnéj polohe
Za príplatok 390 eur je k dispozícii aj 7-miestna verzia. Testovaný exemplár ju však neponúkal. Za doslova gigantický možno považovať batožinový priestor. Pri 5 miestnej verzii je k dispozícii symetrická”jaskyňa” s kapacitou 1051 litrov v základnom usporiadaní. Po preklopení zadných sedadiel sa táto hodnota navýši následne až na 1977 litrov. Z praktických riešení nás potešilo elektrické ovládanie piatych dverí, ktoré automaticky reaguje aj na priblíženie sa k batožinovému s kľúčikom vo vrecku či kabelke. Miernym sklamaním je absencia náhradnej pneumatiky. Tu si novinka už musí vystačiť „len“ s opravnou sadou.
Celkovú luxusnú atmosféru podčiarkuje bohatá výbava. Testovaný SsangYong Rexton vo verzii Premium disponuje napr. bezkľúčovým prístupom a štartovaním, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, balíkom dobre fungujúcich jazdných asistentov, ambientným osvetlením interiéru, koženým interiérom, vyhrievaním sedadiel v prvom aj druhom rade, odvetrávanými prednými sedadlami a podobne.
Rodinný offroad
Ako už bolo spomenuté, jednou z najväčších konkurenčných výhod nového modelu SsangYong Rexton je jeho zameranie. Kórejská automobilka v jednom balení kombinuje dva svety. Ten prvý je príbuznosť ku klasickým rodinným SUV-čka konštruovaných v prevažnej miere na spevnené komunikácie. Druhý svet predstavujú drsné pickupy a offroady s rebrinovým rámom a redukčnou prevodovkou. Nový Rexton je ako jeden z mála presne uprostred!
Moderný turbodiesel 2,2 e-XDI, ktorý vďaka roztoku AdBlue plní emisnú normu Euro 6d a pochádza z vlastného vývoja automobilky. Agregát nás prekvapil predovšetkým kultivovaným prejavom a precízne tichým chodom. Podpísalo sa pod to i veľmi dobre odhlučnenie kabíny. Mercedes automobilke SsangYong aktuálne dodáva modernú 7-st. automatickú prevodovku, ktorú sme mali k dispozícii i pri testovanom exemplári.
V praxi takáto kombinácia funguje viac ako príkladne. Motor s maximálnym výkonom 181 koní a krútiacim momentom 420 Nm si aj s takto veľkým SUV dokáže hravo poradiť. Prevodovka sa pritom precízne postará o optimálny prenos krútiaceho momentu na kolesá nielen na ceste, ale aj v teréne. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov prebiehajú v automatickom režime veľmi hladko a kontinuálne. Vo finále ale treba počítať aj s komu prislúchajúcu spotrebou paliva. K výrobcom predpísaným číslam ešte podľa metodiky WLTP, sa nám darilo priblížiť len s “ľahkou nohou”, pri jazde po asfaltových komunikáciách. Náš výsledný priemer, vrátane výletov do terénu, sa nakoniec ustálil na hodnote 10,8 litra nafty na 100 km. Vzhľadom na veľkosť vozidla, jeho hmotnosť a schopnosti, je to napriek tomu v mojich očiach stále akceptovateľná hodnota.
Robustná kulisa automatu s „retro“ vodiacimi dráhami sa k charakteru drsného SUV vyslovene hodí. Vodič má v náročných podmienkach samozrejme aj možnosť manuálneho radenia prevodových stupňov. Nenápadný prepínač kulisy dokáže v režime W (winter) vozidlo automaticky rozbehnúť na druhý prevod, čím sa na snehu a ľade eliminuje neželaný preklz kolies.
V štandardnom režime na spevnených cestách, si Rexton vo väčšine prípadov vystačí len s pohonom zadných kolies, režimom 2H. Na snehu či ľade si je možné jednoduchým úkonom pripojiť aj prednú nápravu, teda režim 4H. Na pamäti ale treba mať fakt, že výrobca odporúča využívať priradenie nápravy len do rýchlosti 70 km/h. Pre podmienky náročnejšieho terénu je následne k dispozícii ešte režim redukcie, teda 4L. Pomerne slušnú porciu slobody mimo spevnených ciest, udeľujú testovanému modelu, okrem tuhého rebrinového rámu, aj solídne nájazdové a prejazdové uhly či svetlá výška 203 mm. V sumári možno konštatovať, že SsangYong Rexton je na rozdiel od väčšiny konkurentov, dimenzovaný aj na častejšie využívanie v náročnejších podmienkach.
Z kompletnej offroad výbavy novej generácii chýba len uzávierka zadnej nápravy. Tento prvok musel ustúpiť jej viacprvkovému zaveseniu. To má naopak za následok veľmi prekvapivé jazdné vlastnosti na bežných cestách. Príjemne a pomerne konformné naladenie podvozka nám v tomto prípade doslova vyrazilo dych. Aj nezaťažený Rexton dokáže v najnovšej generácii bez problémov a s istotou odfiltrovať väčšinu nerovnosti našich ciest, vrátane typického mestského neduhu v podobe prepadnutých kanalizačných poklopov.
Aj napriek vyššie spomenutému výkonu pohonnej jednotky, nemožno Rexton považovať za žiadneho športovca s prílišným nadaním na prejazdy zákrutami. Za týmto účelom nakoniec ani nebol skonštruovaný. Ak to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty mierne preženiete zasiahne prísna elektronika. Veľkému Kórejčanovi je bližšia skôr plynulá a rozvážna jazda. Zodpovedá tomu aj naladenie posilňovača riadenia. Preposilované riadenie ocenia predovšetkým zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Okrem mestskej premávky, môže ľahučké riadenie prísť vhod aj pri jazde v náročnejšom teréne.
A náš celkový dojem ?
Nový SsangYong Rexton po návrate na Slovensko so sebou prináša čerstvý vietor. Rozhodne ide o zaujímavú a originálnu alternatívu voči klasickým SUV, ako aj nekompromisným offroadom. Príjemným prekvapením je okrem originálneho dizajnu aj stvárnenie interiéru, či jazdné vlastnosti. Vzhľadom na všetky spomínané výhody sa ako veľmi zaujímavá javí v konečnom dôsledku aj výsledná cenovka špičkovej verzie.
Testovací diár:
SsangYong Rexton 2,2 e-XDI Premium 4WD
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 133/181
Krútiaci moment Nm: 420
Pohotovostná hmotnosť: 2105-2206 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,97 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,6-8,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,8 / 100 km
Pneumatiky: Continental Conti Winter Contact
Cena
SsangYong Rexton 2,2 e-XDI Premium 4WD (testovaný model) od 37 490 €
SsangYong Rexton 2,2 e-XDI Style 2WD od 27 790 €
Konfigurátor
Klady:
Priestranný interiér
Pocit luxusu
Priechodnosť terénom a jazdný komfort
Zápory:
Absencia adaptívneho tempomatu a full LED svetiel
Viac USB portov na palube